MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Ain't That Just The Way was ik bepaald niet vergeten, je kon er toen echt niet omheen en dat liedje zit nog regelmatig in mijn hoofd. Heb het altijd wel een catchy nummer gevonden. Beetje een reggae-vibe ook. Maar My Side of Town? Compleet vergeten... ik was toen ook niet meer zo geïnteresseerd in de Top 40. Nu ik het terughoor klinkt wel weer enigszins bekend, maar ik snap ook wel waarom het nooit is blijven hangen. Saai nietszeggend liedje.
Cijfer: 5

En Vogue vind ik trouwens een van de beste r&b groepen uit de 90s. Welke single was dat?
Eternal vond ik een beetje vervelende Britse r&b, maar die hadden wel een leuk blond zangeresje...

--

Het nummer van Little Steven zei me helemaal niets, maar als dat melodietje erin komt weet ik het wel weer. Typisch van die Veronica-muziek geloof ik. Een beetje de reden ook waarom ik dit topic volg: ontdekken welke titels erbij welke liedjes horen... Vind dit een prima plaat dus.
Cijfer: 7,5

---

Peter Frampton's Show Me The Way is dan weer zo'n Top 2000-klassieker waarvan ik me nooit kan voorstellen wat daar nu nog leuk aan is. Daar mag wel een dikke laag stof overheen. Wel leuk dat ik nu weet dat dat malle geluid door een jappiotube komt (dank Dibbel).

Littele Steven vond ik wel leuk.
Totaal anders dan zijn werk met Springsteen.
Ik heb toch wel sympathie voor deze man, alleen al vanwege het feit dat hij het Artists United Against Apartheid project opzette.
Op een goede manier politiek bewust.

gaucho schreef:
(quote)

Klopt, hun LP's werden destijds in Nederland uitgebracht op het Island-label. In elk geval Larks tongues in aspic (waar Easy money vanaf komt) en alles wat daarvoor kwam. Vanaf Starless stonden ze geloof ik op EG/Polydor.

Ik zie hier een taak om met behulp van een aantal knappe flac-files (misschien van die Gold-cd's die door Steve Hoffman onder handen zijn genomen) de plaat voor cd te recreëren.

Een nieuwe Single van de Dag:

The Doors - Unknown soldier

(afbeelding)

7 weken genoteerd en plaats 23 behaald.
Een van 's werelds meest besproken bands aller tijden. Zal ook nooit de verbeeldingskracht van mensen meer verlaten. The Unknown soldier was natuurlijk een prima plaat.

Het enige minpunt hieraan is dat The Doors nog betere nummers hebben gemaakt. Verder gewoonweg een fantastische single.
Cijfer: 9

Tja, The Doors hebben best wat leuke dingen gedaan, en een paar geweldige dingen (Break on Through, Love Her Madly, Riders on the Storm), maar ik vind het toch echt één van de meest overgewaardeerde jaren '60(/70)-bands. Dit nummer bewijst dat weer voor me, ik vind er maar weinig aan. Rockt wel lekker, en leuke wisseling tussen rustig en wat harder, maar ik vind het verder niet heel bijzonder.

Een fantastisch nummer die (helaas) steeds actueel zal blijven en natuurlijk mede dankzij de bezwerende zang van Jim Morrison in combinatie met de mysterieuze orgel van Ray Manzarek.
Cijfer: 9,5

Een nummer dat vooral sterk begint, daarna een beetje inzakt en tegen het einde weer helemaal geweldig wordt. Niet eens één van de beste nummers van Waiting For The Sun, maar toch een 8.

The Doors - Unknown Soldier:

Lang niet hun beste nummer wat mij betreft.
Het heftige einde en uiteraard het orgeltje weer maakt veel goed.
Cijfer 7,5

Een nieuwe Single van De Dag van een bizarre artiest uit begin Jaren '70:

Wizzard - See my baby jive

(afbeelding)

Kwam binnen op 16 juni 1973. Is uitendelijk 11e geworden en stond slechts 5 weken genoteerd
De band Wizzard staat eigenlijk synoniem voor Roy Wood, mede-oprichter van E.L.O. Hij verliet de groep, die toen van Jeff Lynne werd, wegens muzikale meningsverschillen. Hij nam een handvol musici uit E.L.O. mee.

En maakte vervolgens enigszins bonte glamrock, bont wat betreft geluid en uiterlijk.

Dé grote hamvraag bij Wood blijft natuurlijk altijd: wat zou er zijn gebeurd met E.L.O. als hij was gebleven. En: was deze muziek uiteindelijk het waard om het opstarten van een solo-carriére te rechtvaardigen?

(nb, ik ben voor een week mijn computer kwijt ivm een reparatie. Zit daardoor wat minder op de site, ik moet nu de laptop van mevrouw musician elke keer "opeisen")

The Doors:

Erg goed nummer maar ze kunnen nog beter

Cijfer: 8.7

Wizzard:

Best een aardig nummer maar vind het niet zo heel speciaal al kan ik er wel een voldoende aan geven

Cijfer: 6.6

The Doors: 6,5 (zoals zo vaak, niet geheel mijn muziek maar ook nooit slecht)

Wizzard: 7 (lekker krachtig, maar valt ook niet geheel binnen mijn smaak)

The Doors ken ik een 7,5 toe.
Zeer behoorlijk nummer, maar het behoort niet tot hun allerbeste materiaal.

Toch wel verrassend dat Roy Wood achter Wizzard zit. Je mag toch wel meer van zo'n man verwachten na The Move en E.L.O. Eigenlijk een ontzettend flauw nummer dat zeker een anderhalve minuut te lang duurt, maar toch heeft het ook weer iets.
Maar zo te horen was het misschien maar goed dat Jeff Lynne z'n eigen koers vervolgde [5].

Wizzard - See My Baby Jive:
Op bijna alle glamrock-elpees en CD's kom je deze wel tegen.
Vond dit vroeger een goed nummer, nu niet meer zo.
Veel te druk, veel te overgeproduceerd, eigenlijk gewoon herrie.
Wel met een leuke melodie, dat dan weer wel.
Zijn uittreden uit ELO heeft die groep in ieder geval geen schade berokkend.
Kan er 38 jaar later nog maar een 6,5 aan kwijt.

Wizzard - See my baby jive
Vond dit destijds ook beter dan nu, in wezen een vrij simpel nummer waarbij de sound door de productie teveel wordt opgeblazen. De prima zang en de inderdaad leuke melodie doet mij toch een voldoende geven. De nummers van ELO vind ik beter.
Cijfer: 6,5

De nieuwe Single Van De Dag is...

Hillsborough (The Christians, Holly Johnson, Paul McCartney, Gerry Marsden & Stock Aitken Waterman) - Ferry 'Cross The Mersey

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 17 juni 1989
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #20
Aantal weken: 5

Een hoogst ongebruikelijke binnenkomer uit het middelmatige aanbod van 17 juni 1989.
Hier betreft het namelijk een samenwerkingsverband ter nagedachtenis aan het Hillsborough-drama waarin 96 Liverpool-supporters werden doodgedrukt tijdens een halve finale tussen Liverpool FC en Nottingham Forest.

De artistieke waarde kan ik hier moeilijk beoordelen, dus dat ga ik dan ook niet doen.
Het was een nobel streven, het is goed gedaan en ik geef het een gepast cijfer [7].

Ik weet het niet hoor. Na elk drama wordt er zo'n beetje een 'goedbedoelde' track gemaakt, ik vind het een nare gewoonte. Muzikaal is het sowieso negen van de tien keer dramatisch, dit keer dus ook. 3,5

Een nobel streven inderdaad.
In de tweede helft van de jaren 80 waren er best veel charityplaatjes.

Het origineel is natuurlijk van Gerry (Marsden) & The Pacemakers uit 1964 een groep die onlosmakelijk met Liverpool verbonden is en met You'll Never Walk Alone tekent voor het clublied van Liverpool FC.

Dit is natuurlijk een vergladde jaren tachtig versie c.q. produktie (Stock, Aitken en Waterman uiteraard weer) van deze evergreen en dat kan ook niet anders met The Christians en Holly Johnson erbij.
Mooi streven en van mij mag het veel opgebracht hebben, maar ik kan er niet meer aan kwijt dan een 5.

Sympathieke actie maar eigenlijk niet meer dan dat, ik moet mij aansluiten bij Dibbel. Geef mij maar het origineel van Gerry & The Pacemakers.

De nieuwe Single Van De Dag is...

2 Brothers On The 4th Floor - Dreams (Will Come Alive)

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 18 juni 1994
Kwam binnen op: #20
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 15

Voor de liefhebbers! [3].

Ik heb 2 Brothers on the 4th Floor nooit tot de top van de eurohouse gerekend, maar dit was wel gewoon wel een leuke single.
Cijfer: 7

Een liefhebber ben ik niet, maar dit is toch best geinig?

6,5

Tja, 2 Brothers on the 4th Floor kwam je niet omheen in de jaren 90.
Dit soort muziek is tekenend voor dat decennium, waarin nog veel grotere ellende over ons uitgestort werd.
Daar wil ik deze groep achteraf dan ook weer niet echt toe rekenen.
Deze heeft zelfs de nummer-1 positie nog gehaald en was feitelijk de zomerhit van 1994.
Ik sta er nu iets milder tegenover dan vroeger, zolang die rapper zijn kop houdt.
Misschien komt ie nog wel ooit met terugwerkende kracht de guilty pleasures in...
Eerst maar eens een 5,5.

In die tijd kwamen veel van dit soort standaard eurohouse-nummers met zingende vrouw en rappende man in de hitlijsten. Ietsje minder dan de hits van bv. Snap! en 2 Unlimited maar best aardig, dit heeft tenminste schwung en een dansbaar ritme wat in de huidige dance-hits niet meer te horen is.
Cijfer: 6

Een nieuwe Single van de Dag (eigenlijk nog van gisteren )

Op 19 juni 1965 kwam binnen:

Everly brothers - The Price of love

(afbeelding)

Is natuurlijk een prachtige klassieker, meerstemmig gezongen zingen de broers als nachtegalen. Bekend nummer, het is meermalen natuurlijk gecoverd.

10 weken genoteerd en uiteindelijk de top 10 gehaald (8)

Braafjes, maar met de mondharmonica toch nog leuk genoeg. 7

Prima (samen)zang en fijne bluesy mondharmonica. Later meer bekend in de versie van Bryan Ferry maar deze versie is niet minder.
Cijfer: 8

Gelijk ook de nieuwe Single maar van deze Dag:

Mungo Jerry - In the Summertime

(afbeelding)

Mag wel, om in ieder geval de zonnegoden te smeken om een beetje zomer. In the Summertime werd natuurlijk een hele grote hit, zelfs één van de grootste van de jaren '70. Kwam binnen op 20 juni 1970. Stond uiteindelijk 16 weken in de Veronica Top 40 en stond geruime tijd bovenaan.

Haha, geweldig nummer. Kende ik natuurlijk wel al, maar nooit geweten wie de uitvoerende groep was.

8

Heerlijke zomerhit, klinkt speels en vrolijk met uniek ritme. Tijdloos nummer!
Cijfer: 9

Gast
geplaatst: vandaag om 08:27 uur

geplaatst: vandaag om 08:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.