MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Leuk nummer inderdaad

Cijfer: 7.3

Best een stoer nummer voor de Everly's, al vind ik Ferry's versie net iets beter [7,5].

Mungo Jerry's In The Summertime is voor mij het ultieme zomernummer. Klassieker! [9].

De nieuwe Single Van De Dag is...

The Cure - Boys Don't Cry (New Mix)

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 21 juni 1986
Kwam binnen op: #40
Hoogste notering: #37
Aantal weken: 3

Zonder enige twijfel kat in 't bakkie, en dat uit een week met door de bank genomen geslaagde binnenkomers zoals Bowie's Underground en Prince's Mountains.
Dit is dus een heruitgave met nieuw opgenomen vocalen (de reden hiervan ontgaat me een beetje), vermoedelijk ter promotie van de Standing On A Beach/Staring At The Sea-verzamelaar. Op de cd (Staring At The Sea) vind je alleen de originele versie, dus misschien staat dit dan op de lp (Standing On A Beach).

Hoe dan ook, hier ben ik gewoon heel kort over: Wereldnummer!
De prestaties in de Top 40 vind ik van een bijna onbeschofte onbegrijpelijkheid waarbij je je afvraagt of de chartwatchers van toen (en eigenlijk ook nu) in het bezit zijn van proper werkende oren. Het kan gewoon niet, zoiets! [Een hele dikke 10!!]

Uitstekend nummer gewoonweg, had een veel hogere notering verdiend (nu zou zo'n nummer zelfs helemaal niet in de top-40 komen).
Cijfer: 9

Supernummer....... 10

Prima om aandacht te schenken aan het werk van The Cure dat eigenlijk pre 17 Seconds is, de doorbraak cd van The Cure.

Het werk van de late jaren '70 van The Cure staat op Three Imaginary Boys (zonder deze single overigens) of Boys don't Cry. Korte, catchy songs. Haast popsongs.

Zeer de moeite waard. Boys don't cry geef ik inderdaad ook een 9.

Een beetje The Cure, altijd lekker. 7,5

Eimear Quinn - The Voice

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 22 juni 1996
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #22
Aantal weken: 6

Lichtpuntje in een verder redelijk bedroevende week. Dat de late jaren '90 en ik geen vriendjes zijn mag inmiddels geen geheim heten, maar toch valt er hier en daar nog iets te halen, zoals deze Eurovisie Songfestivalwinnares. Ergens heb ik wel een zwak voor goed uitgevoerde new age-muziek en dit vind ik een mooi, aangenaam nummer [8].

Everly Brothers - The Price Of Love:

Bryan Ferry heeft hem toch bekender gemaakt.
Beide versies vind ik wel wat hebben.
Bij de Everly's de dubbele zang en de mondharmonica.
Die van Bryan Ferry is wat steviger en nog meer zomers.
Niettemin een klassieker, in welke versie dan ook.
Cijfer 8.

Mungo Jerry - In The Summertime:

Inderdaad, het ultieme zomerplaatje.
Ademt een hele luchtige ongedwongen sfeer uit.
De aparte stem van Ray Dorset, het banjootje en andere rare geluidjes.
Band heeft nog meer leuke hitjes gemaakt zoals Alright, Alright, Alright en Lady Rose.
Ook altijd met leuke gimmickjes.
In The Summertime is een klassiekertje.
Cijfer 9.

The Cure - Boys Don't Cry:

Zo'n leuk nummer nog altijd.
Voordat ze de doemtoer opgingen.
Gewoon een erg vrolijk klinkende goede popsong.
Zoals het moet.
En nee, ik betwijfel inderdaad of zoiets nu nog de hitparade zou halen.
De remix hoor ik er overigens niet aan af.
Ik heb deze nog op 7".
En wederom een 9.

Dibbel schreef:
The Cure - Boys Don't Cry:
De remix hoor ik er overigens niet aan af.

Ongetwijfeld weer een onvervalst staaltje draaikonterij van meneer Smith, dat verwachten we immers van hem.
Het klinkt hier hooguit iets professioneler ingezongen, een beetje zoals op het album The Head On The Door dat hieraan vooraf ging, en de gitaarpartij lijkt opnieuw te zijn ingespeeld, waarschijnlijk ditmaal door Porl Thompson, maar dat is moeilijk te achterhalen omdat deze versie waarschijnlijk niet op cd te krijgen is, zelfs niet op de Join The Dots-set.
Mij maakt het geen ene bal uit, vind het beiden ijzersterk.

Hier nog een leuk clipje uit 1986 van The Cure bij Veronica's Countdown.
Robert waardeert het niet zo als blijkt dat de microfoon uit staat.
Heerlijk stukje -slik- nostalgie.

Mijn god, wat heeft dit mens een stem. Om hoofdpijn van te krijgen. 4

Ik vind haar stem ook net over de top. The Voice had met enige juiste ondersteuning en wat minder scherpe vocalen wel iets beter gekund. In de basis is het geen slecht nummer maar deze uitvoering krijgt een 5.

Een nieuwe Single van de Dag:

Sam Cooke - Bring it on home to me

(afbeelding)

(afbeelding)

Mooie foto van Cooke...

Komt op op 23 juni 1962 in de VS. John F. Kennedy was nog niet vermoord en de hitlijsten in de VS vertonen optimisme, vooruitgang en liefde. Kortom, brave burgermansliedjes met uitstapjes naar de rock and roll met af en toe een beetje soul.

Sam Cooke was daar toen toch al enigszins anders in, getuige ook dit ingetogen Bring it on Home to me. 13 weken genoteerd in de Billboard Hot 100 en de hoogste plaats die werd bereikt was ook 13....

Mooi liedje van Sam Cooke. Wat een prachtige stem had hij toch.
Cijfer: 8

Eimar Quinn was ik alweer vergeten en niet zonder reden: wat een ellende... Uit dezelfde week (inderdaad een niet al te beste) vond ik Livin' Joy en Extince (Kaal of Kammen) wel leuk.
Cijfer: 4

The Cure's Boys Don't Cry is een leuk popliedje, maar ook niet veel meer dan dat. Ze hebben veel leukere nummers gemaakt.
Cijfer: 7

Mungo Jerry vind ik wel een aardige oldie: eenvoudig melodietje, maar het blijft daardoor wel goed hangen.
Cijfer: 6,5

Eimear Quinn - The Voice
Mooi nummer en terechte eurovisiesongfestivalwinnaar, ik heb wel een zwak voor deze folky new age, het is ook prima uitgevoerd al begrijp ik dat sommigen het moeilijk hebben met haar stem.
Cijfer: 8,5

Sam Cooke - Bring it on home to me
De soul van Sam Cooke kan voor mij ook altijd, prachtige stem. Later ook gecoverd door The Animals.
Cijfer: 8,5

Eimear Quinn - The Voice:

Ook die was ik helemaal kwijt. Heb ook het songfestival van 1996 niet gezien geloof ik.
Blijkt weer uit dat rond die tijd mijn interesse in het hitparadegebeuren vrijwel volledig weg was.
Niettemin mag ik dit soort Celtic muziek (waar een paar jaar later, (of misschien wel hierdoor) een hele rage omheen ontstond voor de nieuwe generatie leefkuilers...) op zijn tijd (folky Celtic New Age whatever) wel horen , maar niet te lang.
Aan deze Songfestivalwinnaar wil ik nog wel een 6,5 kwijt.

Sam Cooke - Bring It On Home To Me:

Mooie oude soul.
Sam Cooke was met een mooie stem gezegend.
Dit nummer kent bijna iedereen volgens mij.
Cijfer 7

Sam Cooke: heeft betere nummers, maar nog altijd erg sterk. 8

Vanavond moet ik naar het concert van Tom Petty, daarom nu maar alvast de nieuwe Single van de Dag:

Zombies - Summertime

(afbeelding)

De Zombies (met Colin Blunstone) komen hier mee binnen op 24 juni 1972. Staan er 5 weken mee genoteerd en komen niet hoger dan 23.

Eerlijk is eerlijk, ik heb wel eens een betere Summertime gehoord, o.a. van Brainbox. Maar ik ben wel benieuwd in het waarom van het uitbrengen van deze single. Misschien waren ze op zoek naar een prachtige zomersingle en werd daarom gekozen voor dit werkje.

Het waarom zit 'm er in dat dit nummer eigenlijk al uit 1965 komt. Toen stond het op het tweede album van de Zombies, Begin Here.
Blijkbaar was iemand dat ergens niet vergeten en dachten ze in 1972: laten we dat nu eens uitproberen. Misschien was deze Summertime een klassieker in 1972 en pas later eigenlijk weer vergeten.

Van Summertime bestaan er heel wat versies, het werd geschreven door Georges Gershwin voor de musical Porgy & Bess (1935). Die van Zombies dateert van 1964 en staat op het debuutalbum. Hun versie klinkt melancholiek en doet mij denken aan een slechte regenachtige zomer. Toch mooi uitgevoerd al ken ik nog betere versies (Brainbox bv.).

musician schreef:
Vanavond moet ik naar het concert van Tom Petty

Drie keer raden waar wij hier te laat bij op kwamen...

Heb inmiddels wel zes (6) albums van de beste man besteld bij Play.com.
We zitten heden in een Tom Petty-trip.

Sam gaat er hier altijd in als Cooke.
Wij bedenken ons net dat we maar eens een goede verzamelaar van de man in huis moeten halen. Prima nummer [8].

LucM schreef:
Hun versie klinkt melancholiek en doet mij denken aan een slechte regenachtige zomer.

Die zal ik alvast onthouden.

Ik ken ook vele uitvoeringen van het nummer en ik vind ze allemaal zeer goed.
Want Summertime heeft een onverwoestbare melodielijn. Niet kapot te krijgen, ook niet in deze versie. Zo te zien heeft het 2 b-kantjes, She's Not There en Tell Her No. Absoluut een geweldige single dus! [9].

The Zombies - Summertime:

Dit singletje heb ik. Met precies dezelfde hoes.
Er is een reden voor waarom dit in 1972 opnieuw is uitgebracht, maar ik weet zo niet meer welke.
Heeft volgens mij in het Veronica-blaadje gestaan destijds, maar u begrijpt dat ik daar nu niet de diepste krochten van de zolder voor ga induiken.
Ik vind deze Summertime ook niet zo geweldig, soms zelfs lichtelijk irritant.
Een 6 wil ik er echter nog wel aan kwijt, maar voor She's Not There geef ik een 8.

kaztor schreef:
Drie keer raden waar wij hier te laat bij op kwamen...

Heb inmiddels wel zes (6) albums van de beste man besteld bij Play.com.
We zitten heden in een Tom Petty-trip.

Geweldig concert, ik heb er bij het "Gisteren.....gezien" topic al wat over geschreven.

Mooie natuurbeelden bij Summertime. Leuk nummer ook, vooral een erg sterke instrumentatie. Gezellig, melodieus, warm en toch niet afgezaagd. 7,5

Sade - Paradise

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 25 juni 1988
Kwam binnen op: #39
Hoogste notering: #26
Aantal weken: 4

Een van haar laatste echte hitjes.
Ik vind dit een van haar betere nummers. Het klinkt zwoel en die (voor 1988) moderne beat eronder zorgt ervoor dat het niet te loom gaat klinken.
We hebben hier thuis een verzamelaar van haar. Het moet niet langer dan een half uur op staan, dan wordt het merendeel van haar muziek wel erg slaapverwekkend, maar deze Paradise vind ik daarop een uitzondering [8].

Sade - Paradise:

Heerlijk nummer, beter dan alle hitsingles van haar debuut-elpee uit 1984.
Eentje voor op het strand in de zon, met een koele halve liter bier, of een bel witte wijn of whatever.
Niet in de winter draaien.
Lekker baslijntje.
Cijfer 8.

Zwoele zonnige single die een hit werd in de sombere zomer van 1988. Lekkere baslijn en zang.

Sade is een geweldige zangeres en Paradise is een bijzonder fijne hit. Lekker rustig geproduceerd en inderdaad prima geschikt voor het zomerse weer.

8

De Jazzpolitie - Liefdesliedjes

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 26 juni 1993
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #6
Aantal weken: 10

Fijn liedje nog steeds met een vlotte backing dat niet te opvallend klinkt.
Dat komt de beluisterbaarheid ten goede [7,5].

Gast
geplaatst: vandaag om 10:06 uur

geplaatst: vandaag om 10:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.