MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Heb dit altijd een erg leuk nummer gevonden, als puber vond ik dit met Ordinary World en Enjoy the Silence een van de beste nummers ooit gemaakt. En ook nu is het nog leuk, al heeft het niet veel om het lijf Eigenlijk is Is It Like Today? de echte topsingle, maar dat werd niet zo'n grote hit.
Cijfer: 8

Dit nummer komt niet echt over als een hit maar klinkt daardoor absoluut niet minder. Vooral een bijzondere instrumentatie, zang vind ik wat vlak.

7,25

Een nieuwe Single van de Dag.
Eéntje die in de loop van de tijd veel tot de verbeelding heeft gesproken én ook meermalen is gecoverd:

Them - Gloria

(afbeelding)

Komt binnen op 1 juli 1967. Doet het goed, staat 14 weken genoteerde en reikte naar plaats 5.
Tot zover het goede nieuws over de band.

Van Morrison ging al heel snel solo en dit bleef dan ook de enige hit van Them in de Top 40 ooit, terwijl de naamsbekendheid over de jaren fenomenaal is gebleven. Heel apart.

Van The Man is natuurlijk wel al die jaren bij ons gebleven met prachtige albums, daar niet van. Vrijdagavond trad hij nog op, op het North Sea Jazz Festival.

Dit nummer is dus van Morrison? Vind er echt vrij weinig aan. Vooral de zang is niet aan mij besteed, de instrumentatie maakt het nog enigszins oké.

5,5

Dit is een fuifnummer eerste klas, geweldige sfeer en de rauwe zang past er perfect bij. Vaak gecoverd maar de versie van Them blijft de beste.
Cijfer: 9,5

Een nieuwe Single van de Dag:
Soms komt er een Top 40 voorbij en dan weet je direct, dit wordt hem:

Johnny Guitar Watson - A Real mother for ya

(afbeelding)

Wellicht één van de beste funk platen aller tijden, in ieder geval wel een heel succesvolle. En de vraag is natuurlijk hoe dat komt. Ik hou het op een ijzersterk nummer (9).

Johnny Guitar Watson kwam met deze hit binnen op 2 juli 1977 in de Top 40. Stond 11 weken genoteerd en reikte tot aan de derde plaats.

Them - Gloria:

Bonafide rock-klassieker die ik graag hoor.
Simpel akkoordje met een snauwende Van Morrison die G L O R I A zijn liefde verklaart.
De per letter uitgesproken naam is het leukste aan dit nummer.
Cijfer 8,5.

Gloria vind ik een goed nummer, alhoewel enigszins eenzijdig als compositie [7,5].

Ik heb het meer met Johnny 'Guitar' Watson.
Hier zit echt ongelofelijk veel sfeer in.
Die trefzekere vibe van het liedje, het spelplezier van alle betrokkenen, de voordracht en bovenal dat klassieke refrein; Hier kun je me op elk moment van de dag voor vangen.
Fantastische plaat! [9,5].

De pitch van de hierbovenstaande link klopt niet helemaal, dus heb ik hier een ander YouTube-clipje van het nummer.

Johnny Guitar Watson - A Real Mother For Ya:

Kan ik nu een heel, heel stuk beter waarderen dan vroeger.
Klassieke ouwe funk, ongelooflijk kaal en droog gebracht.
Je kunt horen dat een Robert Cray hier ook goed naar heeft geluisterd.
Na 3 seconden herken je het nummer en dat is een sterk punt.
En een klassiek refrein inderdaad.
Wat ik me kan herinneren (vooral van vroegere fans) is dat al zijn albums min of meer varianten op dit nummer zijn en volstrekt inwisselbaar en dus allemaal even goed of slecht, zoals je wilt.
Voor mij ook met terugwerkende kracht een klassieker.
Cijfer 8,5.

A Real Mother For Ya is sterk, maar behoort voor mij zeker niet tot de beste funkplaten. Genieten is het echter wel met de geweldige instrumentatie en zang.

8

Een nummer dat ik achteraf wist te waarderen, ligt tussen blues en funk. Die gitaar vind ik geweldig en verhoogt de sfeer.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Toontje Lager - Net Als In De Film

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 3 juli 1982
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #31
Aantal weken: 3

Inderdaad: 3 weekjes! Zou je absoluut niet denken, maar waarschijnlijk werd het bij verschijnen niet zo op waarde geschat als later. Ik ben hier best enthousiast over.
Leuk, catchy nummer dat nog steeds fris klinkt [8].

Wanstaltelijk. Drie weken teveel wat mij betreft.

3,5

Toontje Lager spreekt mij minder aan dan de andere Nederpopbands in die tijd (Doe Maar) en dat heeft met de stem te maken. Toch wel een aardig nummer door het ritme en het refrein.
Cijfer: 6,5

Ook een 6,5 dan maar. De nostalgische waarde is hier groter dan het muzikaal genot...

Toontje Lager - Net Als In de Film:

Nee, net niet meer.
Toch door de tijd ingehaald, waar het Goede Doel, Doe Maar en Frank Boeyen bijvoorbeeld toch tijdlozer blijken te zijn.
En dan die zinnetjes, die net wel, net niet, lopen.
Er zijn nummers van Toontje Lager die iets beter zijn dan deze.
Toen dus beter dan nu.
Een mager 6je.

Het is tenminste iets sympathiekere Nederlandstalige muziek dan veel wat er gangbaar is. Maar ze kunnen beter in dat genre (6).

De nieuwe Single Van De Dag is...

Sophie B. Hawkins - Damn I Wish I Was Your Lover

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 4 juli 1992
Kwam binnen op: #37
Hoogste notering: #32
Aantal weken: 3

Wederom een single die niet aan de 3-weken-regel ontkomt. Hier had toch zeker meer mee moeten gebeuren. Let eens op de tekst, waar aan het einde het verhaal een bijzondere wending krijgt.

Het was de eerste hit voor Sophie, die een vreselijke jeugd heeft gekend met seksueel misbruik en anorexia. In de documentaire The Cream Will Rise van Gigi Gaston zie je naast tournee-beelden hoe ze terug gaat naar het ouderlijk huis om met haar demonen af te rekenen.
Naast zangeres is ze ook multi-instrumentaliste en schilder.

Dit is een zeer gepassioneerd gemaakt nummer waarbij ik vooral val voor de dynamiek in de muziek en Sophie's enigszins rauwe voordracht.
Wat die dynamiek betreft vind ik het middenstuk het beste, met die climax gevolgd door dat terugkerende, kalmerende synth-motiefje. Geweldig nummer! [9].

Ben toch wel een beetje verrast over de wat lauwe reacties op Net Als In De Film.
De zang vind ik ook het zwakke punt, maar de muziek (vooral de instrumentale break) compenseert dat met gemak.

Mwah, wel aardig nummer, dat I Wish I Was Your Lover, maar vind het toch niet echt bijzonder. Middenstuk is idd best leuk gedaan. Maar ik vind het verder een vrij inwisselbaar nummer dat wel heel erg jaren '90 uitstraalt. Niet slecht, maar het zou mij niet opvallen als het op de radio langskomt.

Degelijk nummer, inderdaad typisch jaren '90 maar met passie gebracht. Melodisch een beetje eentonig maar dat middenstuk is wel erg sterk.
Cijfer: 7,5

Geweldig nummer, een van de beste two-hit-wonders van de 90's. Right Beside You is voor mij een 10 waard, en deze doet daar niet veel voor onder.
Cijfer: 9,5

herman schreef:
Geweldig nummer, een van de beste two-hit-wonders van de 90's. Right Beside You is voor mij een 10 waard, en deze doet daar niet veel voor onder.

En ook "As I Lay Me Down" (geen top40 notering in Nederland) vind ik geweldig!

Deze single krijgt van mij een (dikke) 8.

Sophie B. Hawkins - Damn I Wish I Was Your Lover:

Moet bekennen dat ik die enigszins kwijt was. Hoor je ook niet meer op de radio, dacht ik.
Hernieuwde kennismaking valt me echter zeker niet tegen.
Gewoon een lekker nummer achteraf.
Nummer wordt inderdaad met passie gebracht.
Typisch jaren 90 zal dan wel, maar dat stoort mij hier zeker niet.
Vind ik zeker toch een 7,5 waard.

L_T_B schreef:
En ook "As I Lay Me Down" (geen top40 notering in Nederland) vind ik geweldig!

Die is ook mooi inderdaad. Was volgens mij wel een hit in de VS.
Heb altijd wel een zwak gehad voor Sophie, ook al ken ik maar drie nummers van haar.

Wel aardig gezongen, maar ik vind het verder toch niet al te bijzonder. 6,5

Ben nu As I Lay Me Down aan het beluisteren, en dit ken ik.
Volgens mij heeft dit destijds wel wat airplay gekregen op de radio.

Toch wel een van de leuktse 90's nummers

Geen onaardige single, maar een beetje vlak en anoniem. Ik heb het drie keer gespeeld, drie keer dacht ik aan het einde: het is mijn ene oor in en het andere uitgegaan.

Maar lelijk is het ook niet (5,5)

Een nieuwe Single van De Dag

Op 5 juli 1969 kwam binnen in de Veronica Top 40:

Hollies - Blowin' in the wind

(afbeelding)

Ik heb mij altijd zeer tweeslachtig gevoeld, bij het volledige cover album The Hollies Sing Dylan. Nu was af en toe een covertje op zijn tijd destijds niet zo merkwaardig. Maar een heel album door een band die tot en met 1968 prachtig eigen werk had gemaakt.....

Maar in 1968 vertrok Graham Nash naar de VS om zich te voegen bij David Crosby en Stephen Stills en zijn vervanger was Terry Sylvester.
En toen kwamen ze ook gelijk met dat cover album. Waar uiteindelijk Nash het ook helemaal niet mee eens was, misschien waren Crosby & Stills wel een prima uitvlucht. Later heeft Nash het wel weer goedgemaakt met de band, hij is geen man van langdurige vetes.

10 weken genoteerd gestaan en uiteindelijk plek 9 gehaald.

Hun versie van Blowin' in the Wind vind ik zeker niet slecht, in hun eigen Hollies-stijl (met orkest weliswaar). Al prefereer ik hun eigen werk en het origineel van Bob Dylan.
Cijfer: 7

Gast
geplaatst: vandaag om 13:32 uur

geplaatst: vandaag om 13:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.