Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 5 juli 2012, 22:41 uur
Hmmm, klinkt me teveel als een niet noemenswaardig tussendoortje.
Het is me meteen duidelijk dat dit als cover meer bij Stevie Wonder past.
Hier wordt het iets te kitscherig, al is het ook weer niet slecht.
Ook heb ik het idee dat het tegen het einde wat wordt uitgesponnen [5].
Het is me meteen duidelijk dat dit als cover meer bij Stevie Wonder past.
Hier wordt het iets te kitscherig, al is het ook weer niet slecht.
Ook heb ik het idee dat het tegen het einde wat wordt uitgesponnen [5].
0
geplaatst: 6 juli 2012, 01:14 uur
The Hollies - Blowin' In The Wind:
Zelfs van Dylan zelf vind ik dit niet een heel bijzonder nummer.
Deze versie van The Hollies die compleet overdone is met teveel schetterende blazers en die voor mij het nagelknippertje weer overbodig maakt, is aan mij nooit besteed geweest.
De versie van Stevie Wonder is iets beter.
En ze hebben zoveel mooie nummers gemaakt, die Hollies.
Helaas echt maar een 5.
Zelfs van Dylan zelf vind ik dit niet een heel bijzonder nummer.
Deze versie van The Hollies die compleet overdone is met teveel schetterende blazers en die voor mij het nagelknippertje weer overbodig maakt, is aan mij nooit besteed geweest.
De versie van Stevie Wonder is iets beter.
En ze hebben zoveel mooie nummers gemaakt, die Hollies.
Helaas echt maar een 5.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 16:10 uur
Een nieuwe Single van de Dag alvast:
Paper Lace - The Night Chicago died

Komt binnen op 6 juli 1974 in de (nog net) Veronica Top 40. En werd een behoorlijke hit, met 11 weken genoteerd en de 2e plek. Het werd ook nog een succes in Engeland en het haalde de eerste plaats in de VS. Ik vond het toen ook machtig.
De vraag is, moeten we het nummer serieus nemen, juist niet, of maar bestempelen als een onschuldig pleziertje? Ik aarzel in het cijfer maar vooruit, een 7.
Mocht het toch niets wezen, dan is het nog in ieder geval als zomerhit geschikt, juist uitgebracht in de goede periode van het jaar.
Paper Lace - The Night Chicago died

Komt binnen op 6 juli 1974 in de (nog net) Veronica Top 40. En werd een behoorlijke hit, met 11 weken genoteerd en de 2e plek. Het werd ook nog een succes in Engeland en het haalde de eerste plaats in de VS. Ik vond het toen ook machtig.
De vraag is, moeten we het nummer serieus nemen, juist niet, of maar bestempelen als een onschuldig pleziertje? Ik aarzel in het cijfer maar vooruit, een 7.
Mocht het toch niets wezen, dan is het nog in ieder geval als zomerhit geschikt, juist uitgebracht in de goede periode van het jaar.
0
geplaatst: 7 juli 2012, 02:09 uur
Paper Lace - The Night Chicago Died:
Of ik het serieus moet nemen weet ik eigenlijk niet.
Maar ik vind het gewoon (na na na na na) een leuk nummer.
Het zet zich wel in je geheugen en dat is dikwijls een goed teken.
Typische jaren 70 Britpop zullen we het maar noemen.
Heb ik ergens nog wel op 1 of meer verzamel-elpees.
Goeie zomerhit uit 1974.
Cijfer 7,5.
Of ik het serieus moet nemen weet ik eigenlijk niet.
Maar ik vind het gewoon (na na na na na) een leuk nummer.
Het zet zich wel in je geheugen en dat is dikwijls een goed teken.
Typische jaren 70 Britpop zullen we het maar noemen.
Heb ik ergens nog wel op 1 of meer verzamel-elpees.
Goeie zomerhit uit 1974.
Cijfer 7,5.
0
geplaatst: 7 juli 2012, 10:36 uur
Ontstellend gedateerd nummer met een productie die volgens mij toen al niet meer kon.
Het heeft wel een goede beat en het refrein is erg catchy [7].
Het heeft wel een goede beat en het refrein is erg catchy [7].
0
geplaatst: 7 juli 2012, 10:54 uur
Het enige nummer van deze band dat overeind blijft (itt. het hier eerder geposte The Black-Eyed Boys) niettegenstaande de jaren '70-productie, mede dankzij de tekst en het prima refrein die blijft hangen, sterk ritme ook.
Cijfer: 8
0
geplaatst: 7 juli 2012, 11:05 uur
De nieuwe Single Van De Dag is...
Scritti Politti - Absolute

Datum van binnenkomst in de Top 40: 7 juli 1984
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #12
Aantal weken: 8
Bij het enige jaar van keuze 1984 was het een 'thin line' tussen The Pretenders en deze single. De eerste is merkelijk kwaliteitsvoller (hangt af van je smaak natuurlijk), maar Scritti Politti hadden (volgens mij) minder hits en Absolute lijkt me meer een curiositeit dan de ander.
Over de andere binnenkomers zwijg ik liever, maar dat terzijde.
Absolute komt overduidelijk uit het epicentrum van de 80's met z'n gladde GTA Vice City-sound, maar in dit geval spreken we over een uitgekiend arrangement met een onvermurwbare beat dat hitgevoeligheid schreeuwt. En dan te bedenken dat ze ooit begonnen als een postpunkband uit hetzelfde straatje als Gang Of Four, vroege Simple Minds en Joy Division.
Een paar jaar geleden verkondigde ik nog hoe glad en nep de 80's waren, maar met genoeg afstand en een open geest herken je uiteindelijk de krenten in de pap. Dit is er een van [8].
Scritti Politti - Absolute

Datum van binnenkomst in de Top 40: 7 juli 1984
Hoogste notering: #12
Aantal weken: 8
Bij het enige jaar van keuze 1984 was het een 'thin line' tussen The Pretenders en deze single. De eerste is merkelijk kwaliteitsvoller (hangt af van je smaak natuurlijk), maar Scritti Politti hadden (volgens mij) minder hits en Absolute lijkt me meer een curiositeit dan de ander.
Over de andere binnenkomers zwijg ik liever, maar dat terzijde.
Absolute komt overduidelijk uit het epicentrum van de 80's met z'n gladde GTA Vice City-sound, maar in dit geval spreken we over een uitgekiend arrangement met een onvermurwbare beat dat hitgevoeligheid schreeuwt. En dan te bedenken dat ze ooit begonnen als een postpunkband uit hetzelfde straatje als Gang Of Four, vroege Simple Minds en Joy Division.
Een paar jaar geleden verkondigde ik nog hoe glad en nep de 80's waren, maar met genoeg afstand en een open geest herken je uiteindelijk de krenten in de pap. Dit is er een van [8].
0
geplaatst: 7 juli 2012, 11:19 uur
Dit klinkt natuurlijk typisch '80 door die synths en drums maar in dit nummer past het perfect. M.a.w. het totaalplaatje klopt (net als vorig nummer).
0
geplaatst: 7 juli 2012, 13:47 uur
Inhaalslag:
The Hollies: lekker gedateerde muziek, gezellige muziek bovendien. Fijn gezongen, uit volle borst. 7,5
Paper Lace: Valt niet binnen mijn straatje, oppervlakkige zang en weinig bijzondere instrumentale begeleiding. 5
Scritti Politti: Klinkt wat mij betreft typisch fout. Een dergelijke productie is niet al te origineel en de zang is te matig om er nog iets bijzonders van te maken. 5
The Hollies: lekker gedateerde muziek, gezellige muziek bovendien. Fijn gezongen, uit volle borst. 7,5
Paper Lace: Valt niet binnen mijn straatje, oppervlakkige zang en weinig bijzondere instrumentale begeleiding. 5
Scritti Politti: Klinkt wat mij betreft typisch fout. Een dergelijke productie is niet al te origineel en de zang is te matig om er nog iets bijzonders van te maken. 5
0
geplaatst: 7 juli 2012, 23:34 uur
Scritti Politti - Absolute:
Zooo jaren 80.
Maar gezegend met een heerlijke melodie en met de toch wel met een erg mooie stem gezegende Green Gartside.
Ook de albums van deze groep mogen er best zijn.
Nummer zette ik vroeger op een bandje en ging mee op vakantie.
Zegt genoeg.
Het zal best wel gedateerd klinken, maar daar zit ik niet mee.
Cijfer 8,5.
Zooo jaren 80.
Maar gezegend met een heerlijke melodie en met de toch wel met een erg mooie stem gezegende Green Gartside.
Ook de albums van deze groep mogen er best zijn.
Nummer zette ik vroeger op een bandje en ging mee op vakantie.
Zegt genoeg.
Het zal best wel gedateerd klinken, maar daar zit ik niet mee.
Cijfer 8,5.
0
geplaatst: 8 juli 2012, 13:56 uur
Adiemus - Adiemus

Datum van binnenkomst in de Top 40: 8 juli 1995
Hoogste notering: #18
Aantal weken: 6
Adiemus is het op klassieke muziek gebaseerde geesteskind van ex-Nucleus- en Soft Machine-lid Karl Jenkins. Het is hem in die jaren blijkbaar voor de wind gegaan, want hij heeft een aantal muziekbedrijven en hij is in 1996 geridderd tot Officer in de Orde van het Britse Rijk.
Geen kleintje dus.
Adiemus is natuurlijk new age in optima forma. Op een site als deze roept het waarschijnlijk grote gruwels op, maar ik kan hier op z'n tijd best van genieten [7,5].
De opvolger Kayama bleef in de Tipparade steken, maar zou van mij een 8 hebben gekregen.
Adiemus - Adiemus

Datum van binnenkomst in de Top 40: 8 juli 1995
Hoogste notering: #18
Adiemus is het op klassieke muziek gebaseerde geesteskind van ex-Nucleus- en Soft Machine-lid Karl Jenkins. Het is hem in die jaren blijkbaar voor de wind gegaan, want hij heeft een aantal muziekbedrijven en hij is in 1996 geridderd tot Officer in de Orde van het Britse Rijk.
Geen kleintje dus.
Adiemus is natuurlijk new age in optima forma. Op een site als deze roept het waarschijnlijk grote gruwels op, maar ik kan hier op z'n tijd best van genieten [7,5].
De opvolger Kayama bleef in de Tipparade steken, maar zou van mij een 8 hebben gekregen.
0
geplaatst: 8 juli 2012, 14:27 uur
Rond die tijd was dit soort New Age populair (door Enya?). Ik kan er goed van genieten, ligt tussen folk en klassiek, doet mij ook denken aan een Afrikaanse savanne.
0
geplaatst: 8 juli 2012, 15:35 uur
Niet door Enya denk ik, die was zelf in die periode niet echt populair meer. Misschien door Enigma of Clannad? Zie ook verzamelcd's als deze:
Spirits of Nature 1 (1995)
Adiemus vond ik destijds even erg leuk, maar ook een beetje eentonig. Vind er nu dan ook niet meer aan. De glans is er wel een beetje vanaf. Wel leuk om te lezen wie er achter zit: destijds had ik nog nooit van Soft Machine gehoord.
Cijfer: 6,5
Nooit geweten trouwens dat Scritti Politti top 40-hits heeft gescoord.
Spirits of Nature 1 (1995)
Adiemus vond ik destijds even erg leuk, maar ook een beetje eentonig. Vind er nu dan ook niet meer aan. De glans is er wel een beetje vanaf. Wel leuk om te lezen wie er achter zit: destijds had ik nog nooit van Soft Machine gehoord.
Cijfer: 6,5
Nooit geweten trouwens dat Scritti Politti top 40-hits heeft gescoord.
0
geplaatst: 8 juli 2012, 19:16 uur
Scritti Politti is inderdaad jaren '80. Kan de zomersheid er nog wel van waarderen (5), maar niet het nogal hoge Wham gehalte. Zelf had ik nog het meeste met het laidback nummer The Word girl van een jaar later.
Adiemus, ik weet nooit wat ik moet met dit soort wereldmuziek achtige klanken. Voor hetzelfde geld is het ooit gebruikt voor een film van Disney. Dat zegt dan nog niets over goed of slecht maar meestal heeft het een feel good benadering. In dat kader wil ik het wel een 6 geven.
Jon Anderson, de oude zanger van Yes, wil hier soms ook wel eens mee komen. Dan zet ik er een streep doorheen.
Adiemus, ik weet nooit wat ik moet met dit soort wereldmuziek achtige klanken. Voor hetzelfde geld is het ooit gebruikt voor een film van Disney. Dat zegt dan nog niets over goed of slecht maar meestal heeft het een feel good benadering. In dat kader wil ik het wel een 6 geven.
Jon Anderson, de oude zanger van Yes, wil hier soms ook wel eens mee komen. Dan zet ik er een streep doorheen.
0
geplaatst: 8 juli 2012, 19:29 uur
Adiemus - Adiemus:
Deze stroming die in die jaren even opkwam voor een paar jaar heb ik toen eigenlijk langs me heen laten gaan.
Had ik misschien niet moeten doen in die vreselijke jaren van eurohouse en allerhande andere aanverwante rotzooi.
Ik ken dit nummer natuurlijk wel en kan het zelfs wat beter waarderen dan vroeger.
Het blijft natuurlijk echte koptelefoonmuziek en daar heb ik dus gewoon geen tijd voor.
En inderdaad toch eens op zoek gaan naar die Spirits Of Nature-serie.
Schat dat die nu wel zo ongeveer in de kringloopwinkels en op kofferbakmarkten terecht gaan komen.
Cijfer 7
Deze stroming die in die jaren even opkwam voor een paar jaar heb ik toen eigenlijk langs me heen laten gaan.
Had ik misschien niet moeten doen in die vreselijke jaren van eurohouse en allerhande andere aanverwante rotzooi.
Ik ken dit nummer natuurlijk wel en kan het zelfs wat beter waarderen dan vroeger.
Het blijft natuurlijk echte koptelefoonmuziek en daar heb ik dus gewoon geen tijd voor.
En inderdaad toch eens op zoek gaan naar die Spirits Of Nature-serie.
Schat dat die nu wel zo ongeveer in de kringloopwinkels en op kofferbakmarkten terecht gaan komen.
Cijfer 7
0
geplaatst: 8 juli 2012, 23:39 uur
We hebben vanmiddag de serie van Spirits Of Nature opgezocht.
Door de bank genomen hele goede muziek, absoluut.
Maar wat toch wel wat steekt is de vaak exotische 'zang' dat met dit genre gepaard gaat.
'Eyoyoyooo', dat soort werk.
Dan moet ik het niet te lang horen en had ik gehoopt dat het merendeel instrumentaal was gebleven.
Door de bank genomen hele goede muziek, absoluut.
Maar wat toch wel wat steekt is de vaak exotische 'zang' dat met dit genre gepaard gaat.
'Eyoyoyooo', dat soort werk.
Dan moet ik het niet te lang horen en had ik gehoopt dat het merendeel instrumentaal was gebleven.
0
geplaatst: 9 juli 2012, 19:28 uur
Een nieuwe Single Van de Dag en voor de Sixties ben ik vandaag uitgeweken naar de VS:
The Lovin' Spoonful - Summer in the City

Rechtstreeks uit de categorie "Ken Uw Klassiekers deel 1".
De Single kwam in de VS (Billboard) binnen op 9 juli 1966 en wat er daarna allemaal met het nummer is gebeurd mag toch redelijk als bekend worden geacht.
In Amerika kwam het nummer op de eerste plaats, stond 12 weken genoteerd. In Nederland zou het nummer plek 2 weten te bereiken.
The Lovin' Spoonful - Summer in the City

Rechtstreeks uit de categorie "Ken Uw Klassiekers deel 1".
De Single kwam in de VS (Billboard) binnen op 9 juli 1966 en wat er daarna allemaal met het nummer is gebeurd mag toch redelijk als bekend worden geacht.
In Amerika kwam het nummer op de eerste plaats, stond 12 weken genoteerd. In Nederland zou het nummer plek 2 weten te bereiken.
0
geplaatst: 9 juli 2012, 21:37 uur
Hopelijk komt die zomer alsnog, anders zullen wij het moeten stellen met dit nummer.
Cijfer: 9
Cijfer: 9
0
geplaatst: 9 juli 2012, 23:32 uur
Een echte 60's classic en nog altijd een feest der herkenning als het zomer's weer lekker uit de speakers knalt.
Een song die een heerlijk verloop kent, mooi electrisch piano motiefje en dan de hele band er over heen.
Cijfer : 8
Een song die een heerlijk verloop kent, mooi electrisch piano motiefje en dan de hele band er over heen.
Cijfer : 8
0
geplaatst: 10 juli 2012, 00:08 uur
Lovin' Spoonful - Summer In The City:
Een alltime classic zou ik zelfs durven zeggen.
Een heerlijk nummer gewoon, met een onvergetelijke melodie.
Klinkt inderdaad nog beter als je lekker in het zonnetje zit
.
Zou het nog zomer worden dit jaar?
Een dikke 8,5.
Een alltime classic zou ik zelfs durven zeggen.
Een heerlijk nummer gewoon, met een onvergetelijke melodie.
Klinkt inderdaad nog beter als je lekker in het zonnetje zit
.Zou het nog zomer worden dit jaar?

Een dikke 8,5.
0
geplaatst: 10 juli 2012, 13:23 uur
Ik heb alvast een nieuwe Single van de Dag (ben vanavond uithuizig):
Focus - Hocus Pocus

Prachtig hé? Later zou er nog een speciale Amerikaanse versie verschijnen, werd weer een hit.
Dergelijk gitaarwerk (Jan Akkerman) is sinds die tijd in Nederland haast niet meer geevenaard.
De eerste versie kwam binnen op 10 juli 1971.
Stond 7 weken genoteerd in de Top 40 en werd uiteindelijk 10e.
Focus toert met enige regelmaat nog in Nederland, weliswaar zonder Akkerman. Maar wie Thijs van Leer (toetsen, fluit) en Pierre v.d. Linden (drums) nog eens aan de slag wil zien moet dat nu even proberen (zit zelf in oktober in Lelystad, Underground)
Focus - Hocus Pocus
Prachtig hé? Later zou er nog een speciale Amerikaanse versie verschijnen, werd weer een hit.
Dergelijk gitaarwerk (Jan Akkerman) is sinds die tijd in Nederland haast niet meer geevenaard.
De eerste versie kwam binnen op 10 juli 1971.
Stond 7 weken genoteerd in de Top 40 en werd uiteindelijk 10e.
Focus toert met enige regelmaat nog in Nederland, weliswaar zonder Akkerman. Maar wie Thijs van Leer (toetsen, fluit) en Pierre v.d. Linden (drums) nog eens aan de slag wil zien moet dat nu even proberen (zit zelf in oktober in Lelystad, Underground)
0
geplaatst: 10 juli 2012, 13:32 uur
Summer In The City vind ik een heel aardig 60's-nummertje.
Die piano maakt het nummer [7,5].
Hocus Pocus krijgt van mij hetzelfde cijfer.
Zeer energiek nummer, maar het gejodel maakt het ietwat gedateerd.
Die piano maakt het nummer [7,5].
Hocus Pocus krijgt van mij hetzelfde cijfer.
Zeer energiek nummer, maar het gejodel maakt het ietwat gedateerd.
0
geplaatst: 10 juli 2012, 22:34 uur
Focus- Hocus Pocus.
Door velen neerlands beste band ooit genoemd. Hocus Pocus is zo'n song die uit een soort van jamsessie moet zijn ontstaan.
Akkerman escaleert met lekker stevig gitaarwerk en vooral ook Piere v.d Linden laat horen wat een kundig slagwerker hij is.
Het gejodel van Thijs v. Leer is vrij uniek , en past naadloos in de opzwepende song met de talloze breaks.
Altijd leuk om weer terug te horen. Een 8.
Door velen neerlands beste band ooit genoemd. Hocus Pocus is zo'n song die uit een soort van jamsessie moet zijn ontstaan.
Akkerman escaleert met lekker stevig gitaarwerk en vooral ook Piere v.d Linden laat horen wat een kundig slagwerker hij is.
Het gejodel van Thijs v. Leer is vrij uniek , en past naadloos in de opzwepende song met de talloze breaks.
Altijd leuk om weer terug te horen. Een 8.
0
geplaatst: 10 juli 2012, 22:48 uur
Focus - Hocus Pocus:
Op YouTube stond de lange versie (gelukkig), dit singeltje was destijds ingekort.
Ik blijf het een geweldig nummer vinden, met die gitaarsoloos, het jodelen en het toffe drumwerk.
Tijdens het WK voetbal van 2010 was hij ook weer regelmatig te horen.
Unieke groep.
Cijfer 9.
Op YouTube stond de lange versie (gelukkig), dit singeltje was destijds ingekort.
Ik blijf het een geweldig nummer vinden, met die gitaarsoloos, het jodelen en het toffe drumwerk.
Tijdens het WK voetbal van 2010 was hij ook weer regelmatig te horen.
Unieke groep.
Cijfer 9.
0
geplaatst: 11 juli 2012, 11:43 uur
Jodelen in een nummer kan dus echt niet. Verder ook een niet al te bijzonder nummer.
5
5
0
geplaatst: 11 juli 2012, 11:46 uur
Een band met een eigen geluid en prima gitaarwerk. Dat gejodel kan misschien wat irriteren maar past goed bij dit nummer.
0
geplaatst: 11 juli 2012, 12:44 uur
Daniel Sahuleka - We'll Go Out Tonight

Datum van binnenkomst in de Top 40: 11 juli 1981
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #19
1987 was laatst al in deze ronde aan de beurt en Michael Jackson lag natuurlijk voor de hand, dus heb ik eens een wat onverwachte keuze gemaakt.
De Ambonese zanger komt hier met een lichtvoetig discoliedje dat ik best lekker vind klinken.
Goede productie en het swingt wel lekker, al zal het voor sommigen wat braaf klinken [7,5].
Daniel Sahuleka - We'll Go Out Tonight

Datum van binnenkomst in de Top 40: 11 juli 1981
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #19
1987 was laatst al in deze ronde aan de beurt en Michael Jackson lag natuurlijk voor de hand, dus heb ik eens een wat onverwachte keuze gemaakt.
De Ambonese zanger komt hier met een lichtvoetig discoliedje dat ik best lekker vind klinken.
Goede productie en het swingt wel lekker, al zal het voor sommigen wat braaf klinken [7,5].
0
geplaatst: 11 juli 2012, 23:37 uur
Een aardig disco/funknummer, goed geproduceerd maar maar toch wat te anoniem.
Cijfer: 6
Cijfer: 6
* denotes required fields.