MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Chicago: I'm A Man

Heerlijke song met een perfecte opbouw en een verslavende swing. Chicago in hun glorietijd.
Geoliede machine en veel afwisseling. Hele goede versie.

Cijfer: 8,5

Duffy- Rain On Your Parade

Duffy, tja een apart verhaal. Kwam inderdaad veelbelovend op.

Op zich vind ik deze song wel ok., maar de zang vind ik te veel over the top. Geen prettig stemgeluid trouwens. Erg schel en op een verkeerde manier hoog.
Nee dan liever Adele. Die heeft als vocalist veel meer in huis.

Aangezien de zang erg belangrijk is voor een uiteindelijk oordeel, kom ik niet verder dan een 6je.

Chicago - I'm A Man

superontdekking! Het nummer swingt de pan uit en de jam in het middenstuk zorgt zeker voor toegevoegde waarde.

9

Duffy - Rain On Your Parade

best aardig nummer. Catchy met een lage irritatiefactor, maar meer ook niet.

6,5

Een nieuwe Single van de Dag en ik start met muzikale bijdragen aan het verhogen van de Kerstsfeer:

Kelly Family - David's song

(afbeelding)

Ik kan mij er niet eens heel erg over opwinden. Ergo, als er dan toch Kerstmuziek moet worden uitgebracht, dan maar zoiets als dit. Het heeft een extreem hoog 'feelgood' gehalte, het voldoet aan alle eisen, hoger kan haast niet. Een vaandeldrager van het valse sentiment.

Toch geef ik het een 6-je vanwege een prima uitvoering van waar het voor is bedoeld: de balans tussen commercieel gewin en het oproepen van iets dat moet lijken op het Kerstgevoel.

Komt binnen op 15 december 1979 en het werd een grote hit, een notering van 9 weken en plaats 2 in de Top 40.

Erg sentimenteel dat inderdaad past bij Kerstmis, de mooie melodie en de folky arrangementen doen mij toch een voldoende geven (hun latere werk trek ik minder). Ik meen dat dit ook werd gebruikt bij een TV-serie maar weet niet meer weer welke.
Cijfer: 6

Chicago - I'm a man
Dit overtreft het origineel en heeft een fantastische ritmesectie, hier wordt van alles tegen aan gegooid: rock, soul, funk en jazz. Chicago op zijn best!
Cijfer: 9

Duffy - Rain On Your Parade
Kwam pas achteraf op haar voortreffelijk debuut, hier begon haar schelle stem mij een beetje tegen te steken en het album daarop zou het nog erger worden. Wel een prima song.
Cijfer: 7

Kelly Family: David's Song

Toch al snel afgedaan als foute muziek die deze Kelly Family maakte.

Maar eigenlijk is het best luisterbaar. Deze song kan ik mij nog goed heugen.
Net voor de kerst en met een beetje inlevingsvermogen valt dit best te waarderen.

Merry Christmas allemaal !

6,5.

The Jayhawks - Take Me With You When You Go:

Nu wilde het geval dat ik woensdagavond laat thuiskwam. Heb toen niet meer de computer aangezet, maar nog een duchtige halve liter bier gepakt en 1 CD gedraaid.
Jawel: Hollywood Town Hall van The Jayhawks.
Daar staat dit nummer ook op. Deze hele CD is goed.
Denk aan The Eagles, Venice, Neil Young, Creedence, maar dan met een wat kaler en droger geluid en schrapende gitaarsoloos.
Take Me With You When You Go heeft ook zo'n nasaal gezongen, maar o zo beklijvend refrein en ook weer zo'n krassende gitaarsolo.
Pure Amerikaanse rock die ik erg waardeer.
Cijfer 8,5.

Chicago - I'm A Man:

Dit is een geweldige versie inderdaad. Erg lang geleden dat ik die gehoord heb.
Er gebeurt inderdaad vanalles en al jammend naar de climax toe.
Lekker.
Cijfer 8,5.

Duffy - Rain On Your Parade:

Mooie zangeres met aparte stem die mij wat aan de jonge Marianne Faithfull doet denken.
Heb haar voortreffelijke debuutalbum ook.
Deze Rain On Your Parade vind ik uiteindelijk de minste van haar hits en dat komt wellicht door iets te veel overspannen strijkers en een lichtelijk irritant vibrato in haar stem.
Niettemin is die stem toch goed en blijft dit een verademing in de hitparade.
Niet zo goed als Rockferry en anderen, maar toch wel een
7.

The Kelly Family - David's Song:

Het singeltje zat bij een partijtje dat mijn broer en ik gekocht hebben ergens rond 1980.
Anders was het er natuurlijk nooit gekomen.
We hebben er toen bewust krassen op gemaakt (met spijkers geloof ik) maar weggooien deed je het dan toch ook weer niet.
Vandaag de kerstboom gehaald en gedeeltelijk opgezet, dus de kerststemming is er wel.
Maar het komt helaas niet meer goed.
Ik vind het ook nu nog steeds een vreselijk mierzoet, tandglazuuraftrekkend, klef nummer wat me eerder de haren ten berge doet rijzen dan me verder de kerstsfeer in te trekken.
Bah, een 1,5.

Kelly Family - David's song

verschrikkelijk nummer. Veel te klef voor mij.
3

David's song: erg mooi, qua zang, tekst en muziek. Een hoge jongenssopraan, en voor de balans een parlando-bas van zijn vader. Het was het thema van een Duitse tv-serie, The Adventures of David Balfour (dat moest ik ook even opzoeken), vandaar de titel David's song.

De melodie is erg sterk, de zang zuiver, en die violen, mag het een keer?

Een 9.

Ik heb wel eens een kerstcd van The Kelly Family aan moeten horen en dat was vreselijk, maar David's Song heeft wel wat vind ik. Heerlijk dramatisch, en gewoon een mooie melodie. Zit voor mij een beetje in hetzelfde (guilty pleasure-)hoekje als Biscaya van James Last.

Een jaren '80 Single van de Dag:

Grayson Hugh - Talk it over

(afbeelding)

Hier had ik ook nog nooit van gehoord, en het zei mij in eerste instantie ook niks. Maar het is mooie, gloedvolle soul. Goed gezongen, 't steekt alleen z'n kop niet echt ver boven het maaiveld uit. Maar ik heb hier wel een 7 voor over.

Grayson Hugh kwam binnen op 16 december 1989, stond 3 weken in de Top 40 en haalde plaats 35. Daarna hebben we overigens in de hitlijsten nooit meer iets gehoord van deze band.

Nou, ik hoor het er niet in. Ik kende het ook niet, maar ik kan werkelijk niks interessants aan dit nummer ontdekken. Echt slecht wil ik het niet noemen hoor, maar ik vind de compositie niet bijzonder, de zang niet bijzonder, en gloedvol? Nou, ik vind dit in de verste verte niet gloedvol eigenlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit vergeten is, ene oor in, andere oor uit.
Het is overigens geen band, hij is in z'n eentje.

David's Song vind ik dan wel weer oké. Het kan schelen dat ik hem niet vaak gehoord heb.

Allereerst van harte gefeliciteerd Abraham musician.
Een hele mijlpaal .
Maak er een fijne dag van.

Grayson Hugh - Talk It Over:

Heb ik nog op 7" en zelfs ook nog de bijbehorende CD (die ik geloof ik nog nooit gedraaid heb).
Man heeft minstens 3 CD's gemaakt waar nog nooit op gestemd is.
Aangenaam soul-achtig liedje met een poprandje.
Compleet met (dames)koortje is dit een heel aardig nummer, dat evenwel ook niet echt opvalt.
Gitaartje doet mij denken aan Everytime You Go Away van Paul Young. Gaandeweg het nummer gaat hij steeds beter zingen.
Cijfer 7.

Ligt hier ook single, helemaal grijsgedraaid destijds, Vond het toen jammer dat het geen grotere hit werd, maar nog steeds vind ik dit een prachtig nummer, een 8,5.

Dibbel schreef:
Allereerst van harte gefeliciteerd Abraham musician.
Een hele mijlpaal .
Maak er een fijne dag van.

Dank!
Kwestie van gewoon doorgaan met ademhalen, heb ik inmiddels begrepen. En gewoon ook doorgaan met waar je mee bezig bent.......

Grayson Hugh- Talk It Over

Alleraardigst Soul/Pop liedje. Best wel transparant gehouden ook, terwijl veel produktie's uit die tijd helemaal dichtgesmeerd werden.
Zang vind ik ook goed.
Had zomaar van Hall & Oates kunnen zijn.
Jammer dat het geen grote hit werd.

Cijfer: 7,5.

Hans, ook namens mij, heel hartelijk gefeliciteerd man !

Ha, het ligt duidelijk aan mij dat ik Talk It Over niet goed vind.

Arrie schreef:
Ha, het ligt duidelijk aan mij dat ik Talk It Over niet goed vind.

Smaken verschillen natuurlijk, maar dit is best een prettig liedje eigenlijk.

Ik vind er ook niet veel aan. Saai en belegen liedje. Destijds vond ik het ook al helemaal niets. Cijfer: 3,5

Maar goed, er zijn belangrijkere dingen. Gefeliciteerd Hans!

Vandaag maken we een sprongetje van 5 jaar, van 1989 naar 1994. Van het rijtje nieuwe binnenkomers kreeg ik toch wel een aardige glimlach op mijn gezicht, want de ene is nog leuker dan de ander. Ik heb voor deze klassieker gekozen:

YouTube - Scooter - Hyper Hyper (Official Video HQ)

(afbeelding)

Hyper Hyper kwam binnen op 33, stond vier weken achtereen op 12 en verdween na 10 weken uit de lijst. Inmiddels is Scooter de meest succesvolle Duitse artiest uit de hitgeschiedenis (en dan te bedenken dat bijna dezelfde mensen vanaf midden jaren '80 al wat hits scoorden in een new wave-band), maar wat mij betreft hebben ze al 10 jaar geen leuke single meer uitgebracht. Live blijven ze volgens mij nog wel erg goed (zou ze nog wel eens willen zien, dit ziet er best gaaf uit). Destijds waren de single Hyper Hyper (hun eerste hit als ik me goed herinner) en Move Your Ass enorme knallers en nog steeds zijn dat nummers waar hele zalen los op gaan. Ze brengen me weer terug naar de middelbare school, waar iedereen de teksten zo kon opdreunen.
Cijfer: 9,5

Gefeliciteerd, Hans!

Grayson Hugh - Talk it over
Dit nummer kende ik niet meer, niet onaardig maar ook niet echt opzienbarend soulnummer, behoorlijk gezongen met leuke sitar en piano, enkel de drums vind ik eentonig.

Scooter - Hyper Hyper (Official Video HQ)
Rond die tijd begon ik mij af te keren van de eurohouse en deze band droeg daar veel bij. Ik vind dit plat en te druk en het is verstoken van iedere vorm van melodie, gevoel of subtiliteit, ik word er enkel hypernerveus van.
Cijfer: 1,5

Herman zal er wel moedeloos van worden onderhand ( jammer dat er niet wat meer users reageren op de single v/d dag.) maar ik word van Scooter met Hyper Hyper op de verkeerde manier hyper.

Ik hoor de muzikale waarde in geen velden of wegen.
Het is druk, bouwend op een logge beat en een Scooter member die wat roept.
Ik vond het toen al niets en dat is nog steeds zo.

1,5

Hier heb ik echt niks mee, Vreselijke band ook dat Scooter.

Cijfer: 2

Even een tijdje niet meer bijgehouden, maar hier ben ik weer:

The Jayhawks - Take Me With You: Zeker in de eerste helft van de 90's kwam er met regelmaat uitstekende muziek voor in de Top 40. Deze song behoort daar uiteraard ook toe. Het doet me nogal aan Neil Young denken. Deze mannen hebben overigens meerdere juweeltjes op hun naam staan. Heerlijk landerige, alternatieve muziek [9].

Duffy - Rain On Your Parade: Voor zover ik me herinner kwam Duffy zo'n beetje gelijk op met Amy Winehouse, Gabriella Cilmi en Adele. We weten inmiddels hoe het is gelopen: Eentje werd onwaarschijnlijk succesvol en wint de ene Grammy na de ander, eentje ging eenzelfde kant op, ware het niet dat haar verslavingen haar eronder kregen, voor eentje was het na één hitje vrijwel onmiddellijk afgelopen en de laatste, Duffy dus, heeft moeite om haar succes te handhaven. Wat mij betreft heeft dat met haar stem te maken. Feitelijk is er helemaal niets op aan te merken, maar de schelheid van haar stem houdt ik moeilijk langer dan een paar liedjes uit. Ik vind dit liedje ook best goed, maar het is/was wel van een vergankelijke aard [6,5].

Chicago - I'm A Man: Voor eenieder die dit waardeert raad ik hun Original Album Classics-boxje aan: Een uitstekende selectie van hun albums van het debuut t/m Chicago VII. Muziek met ballen, boordevol creativiteit en elan. Wat mij betreft zelfs nog iets beter dan The Spencer Davis Group's versie. Een dikke pluim! [10].

The Kelly Family - David's Song: Een paar jaar geleden zou ik dit nog afserveren met een 1, nu sta ik er iets milder tegenover. Punt is, ik kan hier niet zoveel mee, het genre en de voordracht doen me eigenlijk weinig [4].

Grayson Hugh - Talk It Over: Koos ik dit niet vorig jaar als single? Als dat niet zo is moet ik het toch hebben beluisterd en een andere single hebben gekozen. Ik vind het eigenlijk een typisch zaterdagochtendplaatje, met een kop koffie en een krantje, dat soort sentiment. Leuk en sympathiek [7,5].

Scooter - Hyper Hyper: Tja, m'n Amerikaanse schatje zit me al argwanend aan te kijken.
M'n maatjes en ik hadden dit nog op een bandje, maar nu staat me het schaamrood op de kaken. Nu ik het terug hoor begrijp ik niet wat ons toen in godsnaam bezielde. Ongelofelijk irritante rotzooi.
M'n schatje vraagt me of het alstublieft af mag... [1].

En Hans, van harte gefeliciteerd!

(afbeelding)

Dank voor alle felicitaties van iedereen

Héél treffend gevonden, die Vader Abraham, lijkt sprekend!

Herman heeft, denk ik, ook speciaal voor mij een oudje opgezocht van Scooter en je moet een gegeven paard natuurlijk niet teveel in de bek kijken.
Daarom geef ik Hyper Hyper dan ook geen punten, zet mijn gezicht op en denk dat het nummer het heel aardig zou hebben gedaan, had ik bedacht om een houseparty te geven voor mijn verjaardag.

Scooter - Hyper Hyper:

Er lijkt hier sprake van een generatiekloof. Ik kan me voorstellen dat je als je op de middelbare school zit, dit inderdaad te gek vindt.
Hoewel ik hier nu iets milder tegenover sta dan in 1994/1995, trek ik die stem van deze Arier echt nog steeds niet. Das er eentje voor in het spookhuis op de kermis.
Muzikaal vind ik het dan nog wel een 4 waard.
Ik zal geen verdere hyper-inkoppertjes doen, maar zie nu ineens dat ik mijn nagels niet meer hoef te knippen .

Jammer dat er hier geen dance-liefhebbers zijn, maar ik gooi er toch nog eentje in. Want mijns inziens is dit toch de beste nieuwe binnenkomer van 2004 (het scheelt dat Kylie recent nog een paar keer aan de beurt is geweest):

YouTube - Deep Dish - Flashdance

(afbeelding)

Musician zal Deep Dish wellicht wel kennen van de uitstekende samenwerking met Fleetwood Mac's Stevie Nicks, maar dat nummer werd helaas niet echt een hit. Deze Flashdance wel: na binnenkomst op 19 werd de 5e plek bereikt. Uiteindelijk verdween het nummer na 10 weken uit de lijst. En het was een gigantische clubhit, dat jaar. Eén van de twee Iraans-Amerikaanse producers achter Deep Dish zou later nog een grote naam worden in de minimalscene, maar Flashdance is nog gewoon (progressieve) house. Zelf blijf ik het een erg lekker nummer vinden. Ben benieuwd of het hier wat beter scoort, het is in ieder geval een stuk verfijnder dan de keuze van gisteren.
Cijfer: 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 18:36 uur

geplaatst: vandaag om 18:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.