MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
bikkel2 schreef:

De groep zal niet de geschiedenis als al te baanbrekend of heel uniek, maar vind wel dat ze een aantal goede singles hebben uitgebracht.

Ja, mee eens. Traffic Jam, Girls Girls Girls, leuke liedjes.

A Glass of Champagne is inderdaad hoorbaar gebaseerd op Virginia Plain, maar ze geven er toch hun eigen draai aan. Wel geinig, maar vind het toch niet een heel sterk nummer, ik hoor liever Virginia Plain.

De Single Van De Dag is...

Dave Stewart & Colin Blunstone - What Becomes Of The Broken Hearted

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 8 mei 1981
Kwam binnen op: #32
Hoogste notering: #22
Aantal weken: 6
Aantal punten: 78

Ik blijf bij m'n bevinding van vorig jaar (toen het 1981-topic):
Over Dave Stewart (niet te verwarren met de naamgenoot van The Eurythmics) en Colin Blunstone ben ik optimistischer dan LucM. Dit is echt een liedje dat zich perfect leent voor een uitvoering dat zich volledig onttrekt uit het basisstramien van drums-bas-gitaar waardoor er een unieke sfeer ontstaat. Colin Blunstone is echt de gewezen man voor dit soort experimenten. Zijn stem klinkt uitstekend bij progressieve muziek, dat heeft ie bij The Alan Parsons Project bewezen en ik vind dit ook die richting uit gaan. Ik kon het al wel, maar dit blijft voor mij echt een verrassende plaat [9].

Dave Stewart & Colin Blunstone- What Becomes Of The Broken Heart

Een song die een beetje inspeelt op de electropop die in ''81'' hot was.
Met de licht melanchonische sfeer die het oproept heb je aan Blunstone de perfecte zanger.
Die wat dromerige zwoele stem is helemaal op zijn plaats. Wat damescoirtjes erbij, sfeertapijtjes uit de synth's en het recept is klaar.
Mooi liedje uit de prille 80's. (7,5)

Ik wist niet meer wat ik destijds over dat nummer heb geschreven. Ik vind het een behoorlijke cover door de mooie synths en dromerige sfeer al prefereer ik de originele versie van Jimmy Ruffin vanwege de soul.
Cijfer: 7

De single van de dag komt uit 1991:

YouTube - Black Box: Strike it up

(afbeelding)

Strike It Up stond 10 weken genoteerd en haalde de 7de plek in de Top 40.

Achter Black Box gaat een aantal Italiaanse producers die hiervoor ook al muziek uitbrachten onder andere namen. Zo ook Starlight's Numero Uno, want volgens mij de eerste single is die ik ooit kocht.

Ride On Time is de klassieker van Black Box, die hoor je nog steeds wel gedraaid en gesampled worden, maar Strike It Up heb ik altijd minstens zo leuk gevonden. Gewoon een hele vette sound, leuke raps en overtuigende zang van Martha Wash van de Weather Girls (die van It's Raining Men).
Cijfer: 8,5

Saillant detail: in plaats van de voluptueuze Martha Wash werd voorgehouden dat het strakke model uit de videoclips de nummers in zong, maar na het Milli Vanilli-schandaal rook Wash (terecht) geld, is ze naar de rechter gestapt en heeft ze alsnog de rechten en bijbehorende royalties opgeëist. Sindsdien is het verplicht de echte vocalisten credits te geven in de liner notes.

Black Box- Strike It Up

Volgepropte, vette dance en uiterst swingend. Echt dance van de begin jaren 90. Martha Wash brengt het met veel soul en overtuiging. De raps zijn ook goed vertolkt.
Wel heb ik wat moeite met de voor geprogrammeerde drumssound, daar wen ik nooit aan.
Als je goed luistert is er heel kort een oplopend drumstukje uit Gloria Gaynor's hit Reach Out in verwerkt. Grappig. ( 7)

Ik ga mee met bikkel2, dit is leuke swingende dance met soul en rap, typisch begin jaren '90. Van deze drumsound ben ik ook geen liefhebber maar hier kan het wel.
Cijfer: 7,5

Black Box - Strike It Up:

Een Aha-Erlebnis. O, is dat die?
Ik sluit mij aan met een positief bericht.
Lekker dansnummer met een positieve vibe en swingend. Goed gezongen ook en met een fijne melodie ook nog. Net zo goed om mee te zingen als om op te dansen.
Het drumstukje van Gloria Gaynor herken ik ook, maar ook de "eeej" van de zanger steeds, komt me bekend voor. Wellicht van Aint We Funkin' Now van The Brothers Johnson.
Cijfer 7,5.

Ik heb altijd al een zwak gehad voor de italo-disco van Black Box,
Cijfer 8,0

Even nog inhalen:

Dilana Smith - To All Planets:

Deze was ik helemaal kwijt.
Eigenlijk wel een lekker rocknummer met een refrein, wat ook wel lekker loopt.
Op het laatst verzandt het echter een beetje in een harde instrumentale brij, waarbij de harde drumklappen ook niet meehelpen. Dilana heeft een lekkere rockstem.
Toch wel aangename hernieuwde kennismaking.
Cijfer 7.

Alan Price Set - I Put A Spell On You:

Een wat dreigende en onheilspellende versie van deze klassieker en dat is volgens mij ook de bedoeling.
Het bezwerende orgeltje doet me denken aan House Of The Rising Sun.
Voor de rest gebeurt er instrumentaal ook genoeg (enigszins jazzy) en het nummer loopt lekker naar zijn climax toe.
De versie van Creedence blijft voor mij onovertroffen, maar deze doet er weinig voor onder.
Cijfer 8.

Sailor - A Glass Of Champagne:

Ja, Sailor met hun nickelodeon. Ik heb het singeltje nog .
Ik vond ze toch altijd wel leuke nummers hebben.
Deze ook. Heerlijk zomers meezingnummer met lekker staccato gerammel op de nickelodeon.
Onverwoestbaar refrein
Zeer zeker geen foute groep, eerder een genre op zich.
Dit soort muziek later nooit meer gehoord.
Ook van mij een 8.

Dave Stewart & Colin Blunstone - What Becomes Of The Broken Hearted:

Heb ik gelukkig het singeltje ook nog van.
Apart nummer en wonderlijk dat dit de Top 40 haalde (ook toen).
Klinkt luchtig, maar tegelijk toch ook melancholisch en een beetje bezwerend..
Mooie synthesizertapijtjes die de sfeer bepalen en natuurlijk mooi gezongen door Colin Blunstone begeleid door een dameskoortje.
Ook voor deze een 8 (het is niet anders).

De voorbije dagen lag dit topic stil, even inhalen.

De single van de dag (11 mei).

Sophie Ellis-Bextor - Murder On The Dance Floor

(afbeelding)

Kwam binnen op 11 mei 2002, stond 15 weken genoteerd en bereikte de 4e plaats in de top-40.

De titel lijkt wel van een boek van Agatha Christie. Een vlotte en tijdloze dancepopsong met smaakvolle strijkers, één van de leukste hits dat jaar. Nadien niets meer gehoord van deze dame.
Cijfer: 8

Er was geen top-40 op een 12e mei in de jaren 1965-1969, dus heb ik beroep gedaan op mei 1962 van Muziek Express.

The Shadows - Wonderful Land

(afbeelding)

Kwam mei 1962 binnen op 15 en haalde de 5e plaats als hoogste positie.

De populairste gitaarband begin jaren '60. Ik hou veel van hun heldere golvende gitaarsound en dit is een rustgevend nummer. Het heeft een landelijke, wat mysterieuze en ook wat melancholieke sfeer.
Cijfer: 9

De single van de dag (13 mei) ...

Golden Earring - Buddy Joe

(afbeelding)

Kwam 13 mei 1972 binnen op 10, bleef 9 weken in de hitlijsten en bereikte de 4e plaats.

Weliswaar jeugdsentiment maar het blijft een ijzersterke en gedreven song van Nederlands grootste rockband met geweldig intro en gitaarsound.
Cijfer: 9

Simply Red: Tja, dit ligt toch al een behoorlijk endje af van een Jericho als je het mij vraagt.
Huisvrouwenmuzak is het nog net niet (dat kwam hierna met het album Stars), maar spanning is ver te zoeken.
Het origineel doet me veel meer [5,5].

East 17: Dit maakte wat mij betreft toch wel de weg vrij voor verschrikkinkjes als Backstreet Boys, 5ive e.d.
Het heeft iets verschrikkelijk geforceerds, zowel in uitvoering als zang, en het herhalen van de titel gaat tot in den treure door [3].

Beyonce: Vind het een wat vervelend, saai liedje eigenlijk. Typische ene-oor-in-andere-uit-arrenbie waar ik niks wijzer van word [4].

Peter & Gordon: Echt van die muziek dat gevoelsmatig iets te ver voor mijn tijd ligt.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik hiervoor naar de muziekzaak zou willen rennen, maar toen lagen de zaken wellicht anders betreft populaire muziek [4,5].

Minnie Ripperton: Totaal niet mijn ding, maar ik krijg toch wel een beetje een brok in m’n keel vanwege haar korte leven. Ik zit er wat tussenin [5].

Bryan Adams: Heb hier dus echt he-le-maal niks mee. Gladgestreken, nepperige macho-gedoe met een tekst dat op geen enkele wijze sympathie genereert. Dom, clichematig en gezwollen [2].

De rest bewaar ik voor morgen.

Sophie Ellis Bextor- Murder On The Dancefloor

Ik kan dit wel waarderen. Het liedje heeft iets aanstekelijks. Sophie heeft een heel lekkere stem.
Toch slaat het op een bepaald moment de verveling wel wat toe. Pop/ Dance met een iets te steriel randje. Zeker niet slecht (6,3)

The Shadows- Wonderful Land

Het gitaarpel van Hank B Marvin is terecht natuurlijk bejubelt door de jaren heen. Technisch ok, en een mooie warme sound.
Toch vind ik de liedjes in al haar schoonheid vaak wat saai. Te netjes en zonder enig rauw randje. Muzak is het net niet, maar ik kan er niet veel mee. (5)

Golden Earring- Buddy Joe.

Sterke single van neerlands bekendste rockband. Komt nog uit hun meer hard rock getinte periode.
Ik weet niet precies of het een sitar is, maar het lijkt er verdomd veel op, maakt het nummer kleurrijk en het hele verloop blijft boeiend. Sterke zangpartij van Kooijmans overigens. (8,5)

De single van de dag is ...

Daniel - Julie
[img][/img]

Om in de sfeer van het eurovisiesongfestival te blijven... Het was de inzending van Joegoslavië en hoewel het nummer niet won werd het achteraf de grootste hit. Kwam binnen op 14 mei 1983, bleef 8 weken in de top-40 en bereikte de 3e plaats.

Tenslotte vind ik het geen slecht liedje hoewel zijn Engels niet best is (inzending was oorspronkelijk in eigen taal): vlot, luchtig en vrij aanstekelijk, het doet mij ook een beetje denken aan Shakin' Stevens.
Cijfer: 6

Daniel- Julie

Vlot en luchtig is het wel en de trekzak erin geeft het een leuke dimensie.
Maar het is tevens ook een wat lullig liedje. Valt me nu eigenlijk pas echt op.
Het accent van Daniel is ook vrij belabbert. Zou ie nu niet meer mee wegkomen denk ik.
Nee, echt een liedje van die tijd. Heeft het niet zo goed doorstaan in de loop der tijd. (4,8)

Ik heb besloten geen rapportcijfers meer uit te delen. Het voelt gewoon wat losser om gewoon met tekst te beoordelen.

Primal Scream: Bericht gekopieerd van vorig jaar. Sta er nog steeds achter:
Heel toepasselijk hoe dit op 5 mei in de Top 40 verschijnt.
Nog steeds klinkt het vernieuwend, maar wie goed luistert hoort hier absoluut een Stones-vibe in, meer bepaald Sympathy For The Devil.
Een fijne plaat om er eentje mee achterover te tikken.

Blackbox: Fijn dance-liedje. Een beetje generiek is het wel, maar de soulvolle vocalen van Martha Wash geven het de nodige cachet.

Sophie Ellis-Bextor: Vond ik toen beter dan nu. Die wat verveelde stem is me wat tegen gaan staan.
Er gebeurt ook wat te weinig in het liedje

The Shadows: Ik heb een puike verzamelaar van ze (4 cd's) dat bol staat van dit soort gitaarmuziek. Wonderful Land is daarvan een van de bekendste en leukste.
De landelijke sfeer herken ik er ook wel in. Mooie muziek voor tijdens het cruisen.

Golden Earring: Lekker stampertje waarbij die sitarklanken inderdaad opvallend klinken.
Die achtergrondvocalen tegen het einde klinken ook lekker 70's. Toppertje!

Daniel: Ongetwijfeld goedbedoeld en het klinkt ook wel vrolijk, maar kaziger dan dit vind je ze echt niet, hoor! Die vocalen in het refrein, dat kan toch niet?

We hebben serieus verzaakt.
Ik heb het zelf ook momenteel wat druk.

Ik zal er even een paar doordrukken.

De Single Van 15 mei is...

Capella - U Got 2 Know

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 15 mei 1993
Kwam binnen op: #35
Hoogste notering: #33
Aantal weken: 3
Aantal punten: 15

Zomaar een greep, want ik heb eigenlijk niet veel met de binnenkomers van die dag.
Dit moet wel héél erg ver in m'n herinnering zijn weggezakt, want act en titel komen zo bij me op en het liedje zelf eigenlijk helemaal niet. Maarja, cijfertjes en afkortingen waren schering en inslag toen, dus misschien is dat het wel. Doordeweeks housemuziekje, voor de liefhebbers, zal ik maar zeggen.

------

De Single van 16 mei is...

Paul & Fritz Kalkbrenner - Sky And Sand

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 16 mei 2009
Hoogste notering: #12
Aantal weken: 10
Aantal punten: 195

Na 4 jaar vind ik dit nog steeds een uitstekend dance-nummer. Wat dat genre betreft is dit het helemaal voor mij. Als ik nog steeds cijfers zou uitdelen zou dit héél hoog scoren!

-------

De Single van 17 mei is...

The Soul Survivors - Mama Soul

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 17 mei 1969
Kwam binnen op: #37
Hoogste notering: #26
Aantal weken: 5
Aantal punten:45

Ik quoteer mezelf uit het 1969-topic:
Soul Mama is inderdaad geplunderd door Luisa Fernandez (wat een vreselijke kutplaat is dat, zeg! ), maar m'n schatje hoort het ook terug in dit nummer van Albert Hammond (gelijk heeft ze!). The Soul Survivors komen wat ons betreft het sterkst uit de strijd. Een heel fijn nummer op een zonnige middag als deze dat zeker nog vaker door de huiskamer zal gaan schallen!

-----

Focus - Harem Scarem

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 18 mei 1974
Kwam binnen op: #31
Hoogste notering: #26
Aantal weken: 4
Aantal punten:46

Focus klinkt me soms iets te droog, maar Harem Scarem is daarop een gunstige uitzondering.
Het swingt lekker, heeft een interessant verloop, houdt de aandacht erbij en heeft een soort van live-sound waardoor heet voor de niet-progliefhebber ook wel een aantrekkingskracht lijkt te hebben.

Ik haak even af, ben de afgelopen week erg druk geweest en ga komende week op vakantie. Daarna probeer ik het wel weer op te pikken, maar dat zal dan pas weer vanaf woensdag 29-5 zijn. Kaztor en LucM bedankt voor het invallen met mooie keuzes.

Capella- U Got 2 Know

Klinkt vet. Voor in de clubs een absolute kraker. Mij deed en doet het niet veel.
Inhoudelijk is het erg magertjes, maar deze song heeft uiteindelijk dat doel ook nooit gehad waarschijnlijk. Commercie house. (4,5)

Paul & Fritz Kalkbrenner- Sky And Sand

Volkomen langs mij heengegaan( heb je als je niet frequent meer de radio heb aanstaan.)
Kan kaztor's visie op dit liedje alleen maar beamen.
Heerlijk droog geproduceerd. geen toeters en bellen, maar met weinig iets goed's maken.
De vervormde stem, de minimale beat en de functionele synth's.
Alles in dienst van het liedje. Verloop is ook uitstekend.

Ik geef dit een 9.

De andere twee beoordeel ik later deze dag.

The Soul Survivoers- Mama Soul

Galmende soul. Lekker verloop. Goed gezongen en het koper zit vet in de mix.
Duurt me wel iets te lang. Impact had net iets groter geweest als het korter was gehouden.
Maar ja, eind 60's..... Alles kon. ( 7)

Focus- Harem Scarem

Geen echte single, maar de muzikaliteit is natuurlijk om je vingers bij af te likken.
Typisch Focus, toch altijd met een prettige herkenbaarheid en met een frisse toegankelijke twist, ondanks dat het hier alle kanten opvliegt. Interessante song, maar vermoedelijk net iets te moeilijk voor een vette hitnotering. ( 8,5)

Capella - U Got 2 Know
Het swingt wel maar is in zijn genre te doorsnee met te weinig ideeën, begrijpelijk in de vergetelheid geraakt.
Cijfer: 4

Paul & Fritz Kalkbrenner - Sky And Sand
Dit nummer heb ik een tijd niet meer gehoord maar vind ik nog beter dan destijds. Dit is tenminste wel origineel met aparte percussie en sfeervolle synths die het nummer dragen.

The Soul Survivors - Mama Soul
Degelijke soul met gloedvolle zang en prima blazers en baslijn. Na een tijd begon de verveling echter toe te slaan, men had het nummer compacter moeten houden.
Cijfer: 7

Focus - Harem Scarem
Progrock met jazzy inslag, ik had wat meer emotie gewild maar het is wel erg knap gebracht met heldere productie waardoor het lijkt alsof het live wordt gespeeld. Vergt weliswaar meerdere luisterbeurten maar tenslotte een boeiend en afwisselend nummer.
Cijfer: 7,5

Ik vond het nummer van de Soul Survivors al zo nieuw klinken voor 1969. Het origineel uit '69 is dan ook een stuk korter, een punt waarop Luc en Bikkel kritiek hadden. Waar Kaztor naar linkt, lijkt een remix te zijn oid. Fijne ontdekking trouwens, dat Mama Soul.

Ha, daar zit het 'm dus in.

Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 19 mei 1984
Hoogste notering: #29
Aantal weken: 4
Aantal punten:33

Opvallend lage resultaten in de Top 40 voor een toch wel redelijk bekend nummer.
Ik mag het graag horen. De batterij synths die eraan te pas komt blijft gelukkig binnen de perken zodat 'het liedje' duidelijk door komt met een leuk arrangement.
Hij heeft ze beter gemaakt, maar het mag er zeker zijn.

Frank Boeijen Groep- 1000.000 Sterren

Catchy single. Tekstueel valt het talent van Boeiejn al op. Heb de man zelden kunnen betrappen op l inhoudloze lyrics.
Muzikaal is het helemaal 1984, waardoor het wat steriel uit de boxen spat. De typerende synths en electronische drums maken het wel wat gedateerd.
Toch catchy genoeg om er nog van te genieten. (7)

Ben er ook even uit geweest, hier.
Even inhalen:

Sophie-Ellis Bextor - Murder On The Dance Floor:

Een van de bekendste hits van 2002.
Aanstekelijk en danspop-nummer met een beetje een jaren 70-sfeertje. Zal wel door de strijkers komen.
Cijfer 7.

The Shadows - Wonderful Land:

De titel kon ik niet, maar het bleek een aha-Erlebnis.
Weer een mooi gitaarinstrumentaaltje met sfeer, hoewel de strijkers het iets te zoetig maken.
Cijfer 7,5.

Golden Earring - Buddy Joe:

Een van de beste singels van de Earring. Hoge meezingfactor en erg aanstekelijk.
Heerlijk drumritme en lekker gitaar (sitar? (ik weet het ook niet))-werk.
En zo lazy relaxt gezongen ook.
Klassiekertje wel eigenlijk en krijg hier nog altijd goede zin van.
Cijfer 9,5.

Wordt vervolgd.

Frank Boeijen Groep - 1.000.000 Sterren
De wat steriele jaren '80-productie doet enigszins afbreuk aan het nummer maar melodisch en tekstueel is het erg sterk met warme zang.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.