MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
East 17 - House Of Love
Leunt te sterk op het refrein waarin de titel tot vervelens toe herhaald wordt al blijft die daardoor wel hangen. De raps zijn inderdaad niet al te best al kan ik dit beter aanhoren dan een mierzoete ballad als Stay Another Day.
Cijfer: 4,5

Beyoncé - Naughty Girl
Het nummer is te gelikt en kent te weinig variatie, het kabbelt maar voort. Beyoncé kan wel zingen maar ik hoor te weinig bezieling en overtuiging in haar zang. Dat oosters tintje vind ik wel prima gevonden en redt het nummer nog enigszins.
Cijfer: 5

Toch wel een leuk nummer van Beyonce. Toentertijd vond ik het ook niet al te bijzonder en het Donna Summer-stukje nogal gejat. Nu kan ik het echter een stuk meer waarderen, erg goed geproduceerd. Eigenlijk gebeurt er heel weinig in het nummer, maar het bouwt inderdaad mooi op naar een climax. Niet echt een doorsnee nummer. Kan er wel een 7 aan kwijt.

East 17, House of love: Tja, wat zal ik er eens van zeggen. 'T is niet mijn ding en het nummer heeft een irritante drumcomputer (4).

Ook Beyoncé krijgt geen voldoende (5). Het mystieke geluid is beter te verteren dan East 17 maar waarom Love to love you van Donna Summer er nog weer eens in moet worden verwerkt....

East 17 - House Of Love:

Een van de eerdere boybands en een van de minst erge.
Het heeft een sterk refrein dat er inderdaad ingedramd wordt, maar de raps zijn bedroevend.
Ook overigens een sound die ik erg achterhaald vind.
Echt slecht is het nou ook weer niet.
Cijfer 5,5.

Beyoncé - Naughty Girl:

Het Oosterse sfeertje is wel leuk, maar er gebeurt heel weinig in dit nummer. Maar dat is dikwijls in dit genre. Het kabbelt wel plezant voor naar het einde en Beyonce is goed bij stem. Maar wat zou ik die toch graag eens in een ander soort genre horen.
Cijfer 6.

Een nieuwe Single van de Dag voor de Sixties, een ruime hoeveelheid tijd geleden:

A world without love - Peter and Gordon

(afbeelding)

Kwamen in de VS binnen op 2 mei 1964. Daar haalde het nummer zowaar zelfs de eerste plaats, het stond 12 weken in de Amerikaanse Top 40.

Geschreven door Paul McCartney. Peter was de broer van Jane Asher, waar Paul McCartney een relatie mee had.

Prima nummer overigens.

Peter And Gordon- World Without Love

'' I Won't Stay In A World Without Love...... zware kost.
Terwijl het liedje juist heel frivool is.

Tja, het is niet slecht, mooi gezongen, maar mist wel een eigen indentiteit.
Klinkt als veel 60's bandjes/artiesten uit die tijd.
Compositie is degelijk, maar waarschijnlijk gewoon een leftover van McCartney.
Nobel om zijn zwager in het zadel te helpen. (6)

Het nummer zelf en meer bepaald de tekst is prima, de uitvoering is wat zoetjes al zijn deze twee heren prima vocalisten in de stijl van Everly Brothers.
Cijfer: 7

De nieuwe Single van De Dag:

Lovin' You - Minnie Riperton

(afbeelding)

Komt binnen op 3 mei 1975. Stond 8 weken genoteerd en reikte tot plaats 9.

Ik zou hier toch wel het predikaat kippenvel van muzikaal genot aan willen hangen. Ik geef het ook direct een 9.

Iedereen kent het nummer maar eigenlijk is Riperton "slechts" een eendagsvlieg met maar één hit in Nederland ooit. Onbegrijpelijk. Veel te vroeg overleden ook, natuurlijk. Maar geweldige soul.

Minnie Riperton- Lovin' You

Een typisch voorbeeld van transparantheid (less is more) en eigenlijk volledig bouwend op de prachtige stem van deze betreurde zangeres.
De electrische piano , de strijkertjes, de vogeltjes zijn puur behang en staan achter in de mix.
In deze setting geweldig geproduceerd.
Het is natuurlijk wat zoet, maar het blijft een prachtig liedje (8,5)

Een nummer dat ik in de loop der jaren steeds meer wist te waarderen. Mooie gevoelige song, prachtige stem.
Cijfer: 8,5

Een nieuwe Single van de Dag, komt van 4 mei 1985. Wat een geweldig datum voor nieuwe entrees in de Top 40, met The Unforgettable fire van U2, That was yesterday van Foreigner, That ole devil called love van Alison Moyet en:

Run to you - Bryan Adams

(afbeelding)

Ik had uiteraard kunnen kiezen voor één van de anderen, het zijn voor mij echt lievelingssingles van U2 en Foreigner, maar ik kies voor Run to You omdat ik bang ben dat dit één van de weinige hits is van Bryan Adams die ik altijd echt goed heb gevonden. Het was ook z'n debuut in de Nederlandse hitlijsten.

Foreigner en U2 komen nog wel eens aan de beurt. Run to you (8,5) stond 8 weken in de Top 40 en haalde plaats 14.

Ah, Bryan uit de tijd dat hij nog ongecompliceerd kon rocken. Zijn album Reckless, waar dit nummer opstaat, was een van de eerste albums die mij echt grepen en mijn muziekobsessie (waar ik nog steeds aan leid, gelukkig!) aanwakkerde. Een nummer als Run To You heeft daarom toch wel een speciaal plekje in mijn muziekhart.

9

Bryan Adams- Run To You

Ik was er gelijk helemaal gek van toen dit uitkwam. Die rauwe strot, het toch wel wat mystieke sfeertje en de stevige sound.
Nog steeds 1 van zijn meest genietbare werkjes. Een geloofwaardige rocker, iets dat Adams al jaren niet meer is. (8)

Bryan Adams - Run To You
Toen was Bryan Adams nog een sympathieke en geloofwaardige rocker, dit klinkt nog eerlijk en bezield itt. zijn laatste albums. Ook prima productie.

Peter and Gordon komen met een charmant 60s liedje. Nooit geweten dat dit gepend is door Paul McCartney. Tikje braaf, maar op zijn tijd best mooi. Cijfer: 6,5

Minnie Riperton's Lovin' You heb ik altijd wel een bijzonder liedje gevonden. Cijfer: 8

Met Bryan Adams heb ik dan weer minder, ook met zijn betere jaren '80 songs. Maar Run to You kan er wel mee door. Cijfer: 6

De single van 5 mei komt uit 1990 en heb ik hier ook in de kast staan

YouTube - Primal Scream - Loaded (Original Video)

(afbeelding)
Loaded stond 5 weken in de top 40 en haalde de 27ste plek.

Leuk dat ik voor een single van het album van mijn avatar kan kiezen. Ik heb de single zelf ooit nog eens gekocht, maar dat was alweer in de 00s. Loaded is eigenlijk een remix van een oudere Primal Scream-song, I'm Losing More Than I'll Ever Have, maar bevat ook elementen van een bootlegmix van Edie Brickell's What I Am, The Emotions' I Don't Want to Lose Your Love en samples uit de film The Wild Angels uit 1966. Muzikaal is het een perfecte crossover tussen 60s rock a la de Stones en (indie)dance. Het is voor mij niet het beste nummer van Screamadelica, maar luister er nog wel graag naar natuurlijk.

Deze hebben wij vorig jaar ook gehad. Niettemin een prima nummer met inventieve samples en fijn ritme.
Cijfer: 8

Lekker nummer. Samples die er in zijn verwerkt zijn geslaagd. Goeie melodielijn en het swingt perfect. (7,5)

Peter & Gordon - A World Without Love:

Het heeft wel een onvergetelijk refreintje inderdaad. Ook zo'n nummer wat iedereen, al dan niet bewust, wel kent.
Mooi gezongen ook, maar ik vind het toch even iets te jaren-60 braaf, om het een topper te vinden.
Cijfer 6.

Minnie Riperton - Lovin' You:

Ik moet er net voor in de stemming zijn. Kan me herinneren dat ik het vroeger veel te zoetsappig vond en dus eigenlijk ook niet goed.
De tijd is er echter mild voor geweest en ik hoor nu beter hoe mooi het gezongen wordt.
Wat ook meehelpt, is dat mijn dochter deze wel eens probeert, wat dan soms nog min of meer lukt ook.
Cijfer 7,5.

Bryan Adams - Run To You:

Uit het topjaar i.h.a. 1985.
Vond ik meteen heel goed toen. En nog steeds eigenlijk.
Gewoon een ijzersterk melodieus rocknummer, dat niet verveelt.
En dat je nog zowat dagelijks hoort ook.
Geluid is ook na bijna 30 jaar nog steeds super (Bob Clearmountain).
Cijfer 9.

Primal Scream - Loaded:

Ja, die hebben we inderdaad vorig jaar ook gehad.
Ik plak mijn commentaar van toen hier dan maar onder:

Geweldig nummer, heb ik nog op 7".
Paste goed in die tijd met Stone Roses, Soup Dragons, EMF en meer van dat soort dingen.
En natuurlijk is het gejat van Sympathy For The Devil.
Luister ook eens naar deze van Stenders en Van Inkel die hem wel gewoon Sympathy For The Devil noemden en een paar maanden later de Top 40 haalden.
Het gesproken intro komt overigens uit de film The Wild Angels uit 1966 met Peter Fonda en Nancy Sinatra.
Ik schaam mij enigszins dat ik nog steeds geen albums van deze groep heb.
Zeker een 8,5 weer.

Ik heb ook geen album van deze band, dus je bent niet alleen, Dibbel. Vorig jaar schreef ik erbij dat ik van deze band een album ga aanschaffen maar ik was het vergeten.

Ik heb er inmiddels wel wat van op het strand gevonden , maar nochtans nog geen tijd gevonden om er naar te luisteren...

Vanishing Point en Screamadelica zijn toch wel erg gaaf. Ook later werk is goed, maar wisselvalliger.

Was helemaal vergeten dat we deze vorig jaar ook hadden gehad, stemde toen zelf nota bene nog een 9,5.

De Single Van Gisteren was...

Dilana Smith - To All Planets

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 6 mei 2000
Kwam binnen op: #25
Hoogste notering: #25
Aantal weken: 3
Aantal punten: 37

Ik probeer voor het slapen nog even snel de singles te plaatsen (niet wijs, maar goed...)

Deze van Dilana Smith is eigenlijk een typische 3FM-plaat. Eerlijk gezegd is het niet echt overeind gebleven. Typisch een geval van 'snel gekozen' [5,5].

---

De Single Van De Dag is...

The Alan Price Set - I Put A Spell On You

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 7 mei 1966
Kwam binnen op: #30
Hoogste notering: #11
Aantal weken: 8
Aantal punten: 170

Hier ben ik absoluut meer van onder de indruk. Dit steekt de cover van CCR wel naar de kroon, vind ik.
Een heerlijk jazzy, wat donker sfeertje gekoppeld aan een ingenieus arrangement... Hier kan ik naar blijven luisteren. Geweldig! [9].

Dank voor het invallen. Ik had gisteren een drukke dag en was daarna door het mooie weer lang buiten blijven hangen, dus het was me compleet ontschoten. Ik ga morgen bij luisteren.

Dilana Smith- To All Planets

Bouwt vooral op een druk stuwend up-tempo ritme. Het nummer begint wel lekker, maar verzand uiteindelijk in een hoop gebrei maar met weinig wol. Te weinig origineel om te blijven boeien(5)

Alan Price Set- I Put A Spell On You

Beetje Animals achtig. Duister orgeltje, spannende zang en een fraaie opbouw met jazzy invloeden. Een stuk anders dan de uitvoeringen van CCR en de componist van deze klassieker, Screaming Jay Hawkins.
Met dit nummer kun je ook alle kanten op blijkt maar weer. (7,5)

Dilana Smith - To All Planets
Dit nummer is mij niet bijgebleven en begrijpelijk, het mist originaliteit is te standaard al zit het met het ritme wel goed.
Cijfer: 5

Alan Price Set - I Put A Spell On You
Een cover van Screaming Jay Hawkins, een tikkeltje jazzy met orgelbegeleiding. Al vind ik de versie van CCR nog beter.

De Single Van De Dag is...

Sailor - A Glass Of Champagne

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 8 mei 1976
Kwam binnen op: #23
Hoogste notering: #5
Aantal weken: 10
Aantal punten: 269

Volgens mij een nummer met een hoog 'love it or hate it'-gehalte.

Het klinkt best fout, maar ik vind het eigenlijk wel zeer slim in elkaar steken.
Het is een combinatie van factoren: Het hoort zeker wel thuis in 1976, maar het bevat tegelijk een paar elementen die hun tijd een paar jaar vooruit zijn, zoals de puntige productie en dat wat kaal klinkende pianootje. Iemand noemt bij het clipje al Roxy Music's Virginia Plain, maar ik zou niet zo ver gaan om het een 'total rip-off' te noemen.
Een fijn, verrassend plaatje wel [7,5].

Fijn nummer, balanceert op de rand van fout en artistiek verantwoord. Steekt inderdaad slim en vrij inventief in elkaar met vrolijke melodie, staccato piano en meerstemmige zang.

Sailor- A Glass Of Champagne

De groep zal niet de geschiedenis als al te baanbrekend of heel uniek, maar vind wel dat ze een aantal goede singles hebben uitgebracht.
De wat knullige gimmick was typisch jaren 70. Ontsproten uit de Glam, maar inhoudelijk is het helemaal niet verkeerd wat Sailor fabriceerde.
Een veel lichtvoetiger broertje van Roxy Music zo je wilt.

Knap als een liedje van het begin tot het einde blijft boeien en dat lukt ze ook met dit liedje.

Ik ga mee met broeder Luc M (8)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:55 uur

geplaatst: vandaag om 14:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.