MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Een smaakvolle mengeling van pop, jazz en country en schitterende samenzang ook nog, dit is topklasse.
Cijfer: 9

The Lovin' Spoonful - Did You Ever Have To Make Up Your Mind:

Een nummer wat ik niet kon van deze band.
Een niet heel bijzonder jaren 60 nummer met wel een aangenaam melodietje, maar heel veel meer ook niet. Kabbelt gezellig voort.
Cijfer 6,5.

Lobo - Me And You And A Dog Named Boo:

Aangename Amerikaanse softrock zoals er begin jaren 70 heel veel werd gemaakt.
Dit heeft echt een heel aangename melodie en doet ook zomers aan. Met aangenaam gitaargetingel.
Als een warme douche.
Sommigen zullen dit wel weer gedateerd noemen, maar dit soort softpop en -rock mag ik toch nog graag af en toe horen.
Cijfer 7,5.

George Michael - I Want Your Sex:

Veel te veel gehoord en eigenlijk heb ik het nooit een leuk nummer gevonden. Alles wat ie solo uitbrengt, is natuurlijk beter dan Wham, maar dit nummer vind ik iets te hortend en stotend (check de titel nogmaals!) en het heeft eigenlijk ook geen aangename melodie.
Bovendien gaat het te lang door.
Ken wel betere nummers van hem.
Cijfer 5.

The Notorious B.I.G. - Hypnotize:

Ook eentje die ik helemaal niet heb meegekregen destijds.
In 1997 luisterde ik blijkbaar nauwelijks radio meer.
Ook het Tupac versus Big verhaal is mij toen ontgaan.
De man ziet er komischer uit dan de muziek die hij maakt
Een vrij eentonige rap, wel met een lekkere bas erin.
Het spijt me, maar ik kan nu eenmaal niet heel veel met dit genre. Krijg er ook geen dansneigingen van. Een groot deel van het nummer ontgaat je trouwens door alle motorgeluiden en zo in de clip.
Cijfer 4.

Wordt vervolgd, nu eerst een bananen-milkshake.

De Single Van De Dag is...

Nick Lowe - Half A Boy And Half A Man

(afbeelding)

Hitlijst: Top 40
Datum van binnenkomst: 23 juni 1984
Kwam binnen op: #36
Hoogste notering: #6
Aantal weken: 10
Aantal punten: 254

Totaal onverwachts, maar zo te zien was dit nog een behoorlijke hit voor de man die we misschien beter kennen van I Love The Sound Of Breaking Glass (die het, ter vergelijking, een stuk minder deed).

Ik vind het wel een vrij geweldige single. Een lekker zonnig orgeltje, uitstekend geproduceerd en een heerlijke drive heeft het nummer. En Nick brengt het ook met verve.

Een prethit die je in ''84'' niet snel verwachtte. Een echte zomerhit derhalve.
De pret werd voor mij naarmate de jaren wel wat minder, omdat elke fucking bruiloft en partijen band dit op een gegeven moment op zijn repertoire had staan.

Ik heb uiteindelijk meer op met de Lowe die later wat zwaarder op de hand werd.

Desalnietemin kun je hier toch onmogelijk echt een hekel aan hebben. (6,8)

Een erg vrolijk en swingend nummer met heerlijke orgel en ritme, begrijpelijk dat het vaak op feesten en bruiloften gedraaid werd.
Cijfer: 8,5

Livin' Joy - Dreamer

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 24 juni 1995
Kwam binnen op: #33
Hoogste notering: #30
Aantal weken: 4
Aantal punten: 39

De binnenkomers zeggen me behalve het flauwe Clouseau-nummer weinig meer.
Deze herkende ik dan nog.

Om eerlijk te zijn vind ik het maar een matig, overgeproduceerd eurohouse-nummertje met te schreeuwerige zang dat leentjebuur speelt bij Robin S' Show Me Love, zoals zoveel van dit soort nummers toendertijd.

Livin' Joy - Dreamer

Motiefje en melodie zijn kenmerkend voor inderdaad veel Eurodance uit deze periode.

Heeft niet heel veel om het lijf. Zal platgedraaid zijn in clubs toendertijd. (4,5)

Geweldig nummer, ik draai het nog altijd.
Heeft een typische Britse sound waardoor het zich onderscheidt van de Eurohouse van het vasteland.

Volgens herman is alle Eurohouse per definitie goed.

Ik sluit mij aan bij kaztor en bikkel2, het is in dit genre te standaard (inderdaad teveel een kopie van Robin S' Show Me Love) en de onvaste, schreeuwerige zang steekt mij tegen.
Cijfer: 4

Vind ik een beetje flauw, Luc. Herman is ook wel eens negatief over eurohouse. Ik vind ook niet alle eurohouse goed, maar deze vind ik toch ook wel erg goed. Hoor het voor het eerst, maar ik vind het toch al meteen boven een hoop eurohouse uitsteken. Sterk geproduceerd, ook al is het typisch eurohouse.

Melodisch en productioneel kan het er nog mee door maar de latere Eurohouse-acts zoals deze spelen teveel leentjebuur van de vorige hits. Bovendien vind ik de zang erg zwak, vergelijk dat eens met het eerder genoemde Show Me Love van Robin S (dat vind ik wel prima Eurohouse).

Ik vind zeker niet alle eurohouse goed inderdaad, maar dit vind ik wel een goed nummer. Zal wel aan de producer liggen, zijn project Alex Party vind ik ook prima. Dit nummer is trouwens ook nog gecoverd door Arctic Monkeys, dus die zagen het potentieel wel. De vergelijking met Show Me Love snap ik ook niet echt eigenlijk, dit nummer is veel extraverter.

John Legend - Ordinary People

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 25 juni 2005
Kwam binnen op: #28
Hoogste notering: #20
Aantal weken: 9
Aantal punten: 132

Eens een keer een ballad dat muzikaal bezien niet netjes alle clichés afwerkt, maar eentje die in je hoofd blijft zitten en dan niet eens op een storende manier. Dat heb ik eigenlijk ook bij z'n andere hits: Hij weet het goed te brengen én te verpakken. Ik mag dit wel graag horen.

Mooi nummer. Legend heeft een fijne stem met een prettig rauw randje.
Een stem en piano en een tekst die wal raakt.
Een korte grand finale met strings en een mondharmonica.

Fraai en blijft tot het eind boeien. (8)

Donovan - Colours

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 26 juni 1965
Hoogste notering: #8
Aantal weken: 16
Aantal punten: 315

Donovan zit hier nog duidelijk in z'n folky Dylan-fase.
Colours heeft iets zomers, maar ik vind dit eigenlijk wat eentonig.
M'n lieve schatje zegt: 'It just sounds like the lyrics were just made up on the spot'.
Ik heb dat gevoel hier ook een beetje; Kies een kleur en maak de rest van de zin af.
Het liedje drijft op ambiance en daarmee staat het net aan de goede kant van de streep.

Donovan- Colours

Zou Dylan tekstueel niet mee weggekomen zijn vrees ik.

Toch is het een '' aardig'' klein liedje, en ondanks dat Donovan wel wat vergelijkingen met Dylan voor de kiezen kreeg, is het best eigen.
Wel typerend voor die tijd overigens. (6,8)

Crabby Appleton - Go Back

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 27 juni 1970
Hoogste notering: #11
Aantal weken: 7
Aantal punten: 132

Geweldig rocknummer dat nog met één been in de 60's staat (het ongetwijfeld catchy klinkende refrein) en elders echt een kindje van z'n tijd is. Het heeft iets manisch, zowel muzikaal als in de voordracht, en ik bespeur er ook een beetje soul in. Het doet me eigenlijk aan de hele vroege Deep Purple denken.

Crabby Appleton- Go Back

Originele obscure keuze weer Jan. Ik had er nog nooit van gehoord.

Heel aanstekelijk nummer die ergens tussen pop en rock inzit. Lekkere drive en een uitstekend refein.
Uitstekend gemusiceerd. Lekker veel ruimte voor de drummer !

Erg van genoten ! (8)

Precies het soort reactie waarop ik had gehoopt.

Dat niemandsland in de hitparade tussen psychedelische muziek (1967/68) en glam (1973) intrigeert me mateloos.
Werkelijk een karrenvracht aan half of geheel vergeten hitjes, al dan niet gemaakt door one-hit-wonders -zoals deze-, met een niveau waar niemand zich voor hoeft te schamen. En alles leek (was?) mogelijk!

Popmuziek werd volwassen.

Ik kan alleen maar zeggen..........VOORAL DOORGAAN !!!

En dat doen we dan ook...

De nieuwe Single Van De Dag is...

Matchbox - Midnite Dynamos

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 28 juni 1980
Kwam binnen op: #25
Hoogste notering: #3
Aantal weken: 11
Aantal punten: 314

Deze week in 1980 had een paar redelijk sterke binnenkomers. Rodney Franklin had ik wellicht willen kiezen. Queen en Madness kwamen ook met sterke binnenkomers, maar beide bands komen we zeker nog vaker tegen. Bleef wat mij betreft Matchbox nog over, en die hadden 2, 3 hits in een rock 'n roll-jasje; een genre dat niet al te vaak in de hitlijsten voorkomt en de reden waarom dit groen licht kreeg.

En gezegd moet worden dat ik er goede zin van krijg. Een lekker vrolijk meeblèr-liedje met een vlotte drive, gepast rollende vocalen en een aanstekelijk refrein. Fout? Misschien, maar het stoort me nergens.

Matchbox- Midnite Dymamos

Ja dit herinner ik me nog wel. 5e klas lagere school dacht ik. Werd op een schoolfeest avond wel eens geplaybackt.
Had net zo goed van een Mud kunnen zijn, wat dat betreft waren die rock and roll revivals in de 70er jaren en begin jaren 80 weer even hot.

Leuk, maar ook niet meer dan dat. Toen maakte het in ieder geval meer indruk.
Zesje, maar dan meer uit jeugdsentiment overwegingen.

Doorleefde soulstem in combinatie met sobere pianobegeleiding, doet mij een beetje denken aan Stevie Wonder.

Donovan - Colours
Een akoestisch liedje in Dylan-stijl maar toch eigen stijl. Schitterend in zijn eenvoud.

Crabby Appleton - Go Back
Ik heb dit nummer staan op een jaren '70-compilatie (dit soort compilaties zijn goed voor ééndagsvliegen) en kende het daardoor. Inderdaad een prima song dat de brug lijkt te leggen tussen jaren '60-pop en de progrock met sterke melodie.

Matchbox - Midnite Dynamos
Rockabilly (of retrorock) was destijds weer in, dit klinkt erg vrolijk en feestelijk met origineel intro.
Cijfer: 8 voor alle 4.

Bon Jovi - Hey God

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 29 juni 1996
Kwam binnen op: #37
Hoogste notering: #37
Aantal weken: 2
Aantal punten: 8

Dieptrieste resultaten voor een Bon Jovi-single dat niet eens zo onaardig klinkt.
Wellicht heeft het publiek meer met aalgladde nummers als It's My Life of Always.
Ik hoor hier tenminste een band die plezier lijkt te hebben in wat ze spelen en bij deze band vind ik dat een zeldzaamheid. Dat zo'n single nauwelijks een deuk in een pakje boter slaat zegt meer over de fans dan de band.

Justin Timberlake - Lovestoned

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 30 juni 2007
Kwam binnen op: #22
Hoogste notering: #5
Aantal weken: 14
Aantal punten: 378

Lekker upbeat singletje dat de tand des tijds heeft doorstaan.
De samenwerking met Timbaland pakte voor Justin wel geslaagd uit. Ook bevalt de dynamiek me hier: Er is werk van gemaakt.

Bon Jovi - Hey God

Helemaal eens met kaztor in deze. Klinkt oprecht, stevig en gedreven en zo zou Bon Jovi van mij altijd mogen klinken. Maar het is helaas gebleken dat men toch de vertrouwde gladde meezing stijl voorop stelt. Daarom zal Bon Jovi voor mij nooit helemaal als volwaardige rockband door het leven gaan.
Ondanks dat Jon mij als vocalist meestal niet kan bekoren, boeit hij hier wel. (8)

Justin Timberlake- Lovestoned

Verzorgd nummer. Swing is lekker en het heeft originele wendingen. De zang vind ik te doorsnee.
Het is wat zeurderig. Iets wat je vaker tegenkomt in de hedendaagse R&B.
Maar inhoudelijk verder best interessant. (6,7)

Traffic - Paper Sun

(afbeelding)

Datum van binnenkomst: 1 juli 1967
Kwam binnen op: #29
Hoogste notering: #16
Aantal weken: 6
Aantal punten: 107

Een uitstekende single en tegelijk ook het eerste levensteken van deze band hier, met meesterzanger Steve Winwood achter de microfoon.
Heerlijk duistere psychedelische rockmuziek van het al even indrukwekkende album Heaven Is In Your Mind (de Amerikaanse tegenhanger van het debuut Mr. Fantasy).
Ik heb altijd een beetje het idee dat de band wat ondergewaardeerd is gebleven en dat is geheel onterecht!

Traffic Paper Sun

Een echt 1967 nummer met psychedelia all over the place. Krijgt door de sitar ook een oosters tintje.
Heerlijke song. Onvermijdelijk is dat door de stem van de jonge Winwood deze song ook nog iets van soul meekrijgt, en dat is positief bedoeld.

Wellicht inderdaad wat ondergewaardeerd dit Traffic, maar ik vermoed dat echte liefhebbers hun platen wel in huis hadden. (8)

Gast
geplaatst: vandaag om 03:58 uur

geplaatst: vandaag om 03:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.