MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Bon Jovi - Hey God
Ongelooflijk dat dit dezelfde band is van zeikballades als Always en Thank You for Loving Me. Hier klinkt Bon Jovi gedreven en bezield met geweldige riffs. Helaas had het hitpubliek daar geen oren naar itt. de vernoemde ballads.
Cijfer: 8

Justin Timberlake - Lovestoned
De zang vind ik ook wat minder maar productioneel staat het als een huis dankzij Timbaland, het heeft een aangename beat en het symfonisch getinte slot is origineel.
Cijfer: 7,5

Traffic - Paper Sun
Typisch 1967 maar dat jaar heeft veel geweldige muziek gebracht. Eigenzinnige psychedelica met oosters tintje, aparte percussie en de soulvolle zang van Steve Winwood. Inderdaad een onderschatte band.
Cijfer: 9

Regels zijn er om gebroken te worden, dus vanaf heden ga ik -waar mogelijk- uit van de Tipparade.
Ik denk dat het wel wat toevoegt aan dit topic.

De nieuwe Single Van De Dag is...

Space - Magic Fly

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 2 juli 1977
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #20 (Top 40)
Aantal weken: 5 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 76

Soms kom je liedjes tegen in dit topic waarbij je denkt 'Dit is verdomme geniaal!!'

Een viertal meneren in ruimtepakken (zie clip) die blijkbaar Kraftwerk hebben bestudeerd en dat vertalen naar een zeer hitgevoelig, spacy discoliedje dat echt ontzettend gaaf klinkt!
Geweldige plaat!

Space- Magic Fly

Mogelijk niet verder gekomen dan de tipparade door de futoristische visie die dit nummer heeft.
Het had zo te horen best een jaar of 5 later op kunnen duiken.

Heel aparte song. In de verte komt het mij wel bekend voor, maar het is vaag.
Electropop prima deluxe. Aanstekelijke spannende melodielijn. Het houdt absoluut de aandacht vast. (7,7)

Goed plan kaztor om eens te switchen naar de tipparade. Komen denk ik nog aparte en vergeten pareltjes onze kant op.

Ben benieuwd.

Het werd tenslotte wel een hit maar geen grote (hoogste positie op 20). Vreemd, in België haalde dit nummer wel de top-10.
Hoe dan ook, erg geslaagd door die mysterieuze sfeer en inderdaad erg spacy. Klinkt ook niet gedateerd.
Cijfer: 8,5

bikkel2 schreef:

Goed plan kaztor om eens te switchen naar de tipparade. Komen denk ik nog aparte en vergeten pareltjes onze kant op.

Ben benieuwd.

Dank!

Ik denk dat zoiets dit topic een extra impuls geeft.
Bovendien zijn er talloze bekende nummers nooit de Top 40 in gekomen.

Harry Klorkestein - O, O, Den Haag

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 juli 1982
Kwam binnen op: #30 (Tipparade) / #33 (Top 40)
Hoogste notering: #4 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 187

Een plaat met een verhaal.

De zeer oplettende lezer vermoedt het waarschijnlijk al of heeft het al eerder vernomen: Klorkestein is een anagram voor Klein Orkest, die het opnamen met hun zanger Harrie Jekkers op vocalen. De man die Harry Klorkestein uitbeeldt is echter hun roadie Henny de Jong.

Het nummer was opgenomen nadat Cees Grimbergen door de VARA-omroep was ontslagen vanwege z'n Haagse tongval. Uit nood, zo bleek: Het nummer was al succesvol gebleken tijdens optredens en Polydor dreigde de band geen contract te geven als het nummer niet op hun album Het Leed Versierd zou verschijnen. De band opperde om begrijpelijke redenen om het als losse single uit te brengen, en zo geschiedde.

Nog wat trivia: Het nummer geldt nu als volklied van Den Haag, Coldplay 'coverde' het vorig jaar tijdens hun optreden op het Malieveld en de band zelf wil er niets meer van weten nadat de tekst bij sommige idioten voor racistische doeleinden is 'aangepast'.

Ik vind het eigenlijk best een tof liedje. Okee, de muziek is op z'n Heikrekels, maar ik vind dat het hier gaat om chauvinisme, sfeer, sympathie en spitsvondigheid. Dat kun je aan Klein Orkest wel overlaten.

Jeugdsentiment deze song. Was op een gegeven moment niet meer van de radio te branden.

Ja, een echte onvergetelijke smartlap. '' De Haag'' helemaal op de kaart en voor altijd legendarisch gebleken.
Tekst is goed en het melodietje is pakkend.
Na al die jaren nog niets in kracht ingeboet. (8)

'Ik... zah... best nog wel 'n keertje net as vroegah...'

Dit doet het inderdaad nog steeds.
Werd eergisteren trouwens nog op 538 gedraaid in verband met Harrie Jekkers' verjaardag.

Die Harry ! Is nogal stil rond hem.

Altijd al een zwak gehad voor de stem en de teksten van Jekkers. Nu is dit daarin niet het beste voorbeeld maar ondanks dat een mooie voldoende.

7,25

Sir Mix A Lot - Baby Got Back

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 4 juli 1992
Kwam binnen op: #29 (Tipparade) / #39 (Top 40)
Hoogste notering: #35 (Top 40)
Aantal weken: 5 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 9

Sir Mix A Lot neemt hier op heerlijke wijze alle macho-rappers op de hak en hij heeft helemaal gelijk.
De eerlijkheid en de humor van de tekst gaan goed samen met de upbeat hiphopmuziek en z'n stem bevalt me ook helemaal. Toppertje, dit!

Lachen dit..... Mooi hoe die macho rappers in het ootje worden genomen.
Alleen daarom kan het al bijna niet stuk.

Aardig up-tempo, en je hoort de 80's echo muzikaal doorklinken. (6,7)

Jeremy's - Take You All The Way

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 5 juli 2008
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #15 (Tipparade)
Aantal weken: 5
Aantal punten: -

Ik kon het nog niet, maar ik vind het eigenlijk best een aardig liedje.
De Engelse uitspraak had uiteraard beter gekund, maar het liedje klinkt pretentieloos en het riffje mag er zijn.

Jeremy's- Take You All The Way

Lekker energiek nummer. Muzikaal lekker strak en de gitaarriff is uitstekend.
Soort van pretpunk/pop.

Zijn al weer uitelkaar. Jammer.

Voor deze song een 7.

The Astronauts - Baja

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Billboard Singles: 6 juli 1963
Kwam binnen op: #132
Hoogste notering: #94
Aantal weken: 7

Echt geweldig om dit nummer op de laatste plaats van die lijst terug te vinden!
Het is m'n favoriet van deze geweldige surf-verzamelaar. Leuk ook, die bandnaam. Sci-Fi was behoorlijk hot in die dagen.

Het liedje 'drijft' op een geweldige gitaarriff die de aandacht feilloos vasthoudt en het 'refrein' klinkt opmerkelijk melodisch. Geweldige plaat!

The Astronauts- Baja

Best cult eigenlijk dit. Er zit een bepaalde mysterieusheid in die mij wel bevalt.

Heel apart ook de ruimtes die gelaten worden voor alleen het tokkelen van de slaggitaar en de ritmesectie.
Het stakato achtige rifje is heel uniek. (8)

Harry Klorkestein - O, O, Den Haag
Met de zang en uitspraak heb ik het wat moeilijk maar de tekst is erg leuk en het heeft een lekkere zonnige sfeer.
Cijfer: 6,5

Sir Mix A Lot - Baby Got Back
Muzikaal stelt dit niet zoveel voor maar het is wel grappig waarbij gespot wordt met de macho-rappers.
Cijfer: 6,5

Jeremy's - Take You All The Way
Energiek en aanstekelijk nummer, simpel maar met prima riff. Dit nummer kende ik niet, het werd helaas ook geen hit.

The Astronauts - Baja
Dit kende ik ook niet maar het is een aangename verrassing. Duidelijk in de (surf)tijdgeest maar apart door die gitaarsound en ritme.

Led Zeppelin - Over The Hills And Far Away

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 7 juli 1973
Kwam binnen op: #25 (Tipparade)
Hoogste notering: #7 (Tipparade)
Aantal weken: 5

Als er al geen reden was om Tipparade-noteringen er met de (lange) haren bij te slepen, dat is dit er toch zeker wel een. Tegen deze tijd was Zep's aanhang blijkbaar zodanig dat fans meteen al de albums in huis haalden (dit was volgens mij de eerste single van Houses Of The Holy).

Eigenlijk is Over The Hills And Far Away een ijzersterk staalkaartje van dat album: Dynamisch, hard en subtiel waar nodig en natuurlijk Plant's vocalen, al klinken ze ook op deze single ietwat 'gepitched' (iets dat mij vanaf pakweg LZIII opvalt bij sommige nummers).
Het beste gedeelte vind ik de instrumentale jam in het midden .

Led Zeppelin- Over The Hills And Far Away

Zep moest het niet hebben van hits, maar ging meer voor het hele pakketje. De albums dus.
Ze gingen er bij wijze van spreken niet eens voor promo naar Top Of The Pops. Bijzaak.

Ter zake: Frisse goed opgebouwde song. Stuwend en alles op zijn plek. Wel vol met studiotrucjes.
Inderdaad Plant's vocalen en de gitaarpartijen, waarvan er wel drie te horen zijn meen ik.
Maar op en top Zep, en het knalt na 40 jaar nog altijd uit de speakers.
Niet hun beste song, maar jeetje, ze hebben zoveel sterke songs gemaakt. (8)

Queen - Breakthru

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 juli 1989
Kwam binnen op: #1 [Alarmschijf] (Tipparade) / #23 (Top 40)
Hoogste notering: #4 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 10 (Top 40)
Aantal punten: 280

Ik kom ontzettend veel Queen-singles tegen bij alle binnenkomers de laatste tijd, dus moeten ze er weer eens aan geloven.

Misschien wel een betere single dan I Want It All. Een lekkere drive heeft het ook wel en natuurlijk May in topvorm. Echt iets voor de zomer.

Queen- Breaktru

Queen kwam in ''89'' met het niet onaardige The Miracle.

Breaktru is een lekker nummer. Een song met veel vaart ( Queen op de trein in de clip
En een aanhoudende sterke melodie en refein.
Modern, maar toch echt Queen. (7,5)

Decadance - Latin Lover

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 9 juli 1994
Kwam binnen op: #29 (Tipparade)
Hoogste notering: #2 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Na wat oude rockers weer eens wat anders. Mij benieuwen of iemand het nog kent (als er überhaupt nog de moeite wordt genomen om dit topic door te spitten ).

Ik vind het eigenlijk best aardig voor het wat beperkte genre.
De panfluit komt niet vaak langs in (Euro)dance-land, maar het voegt zeker wat toe aan de luchtige, wat aan de oppervlakte gehouden begeleiding.
Om het kort te houden: Fijn, zomers liedje.

kaztor schreef:
Het nummer was opgenomen nadat Cees Grimbergen door de VARA-omroep was ontslagen vanwege z'n Haagse tongval. Uit nood, zo bleek:

Op wikipedia lees ik:
In 1982 vormde hij voor Harrie Jekkers de inspiratiebron voor diens Haagse volkslied "O O Den Haag", dat onder het pseudoniem Harry Klorkestein werd uitgebracht. Een jaar eerder schreef Jekkers het nummer voor het feestje waarop Grimbergen zijn 30e verjaardag vierde. De hardnekkige Wikipedia-anekdote [bron?] dat het nummer werd geschreven nadat Grimbergen door de VARA-radio werd afgewezen vanwege zijn Haagse tongval, is dus onjuist.

kaztor schreef:

Na wat oude rockers weer eens wat anders. Mij benieuwen of iemand het nog kent (als er überhaupt nog de moeite wordt genomen om dit topic door te spitten ).

Ik reageer niet zo vaak, maar ik lees alles en beluister alles dat ik niet ken.

Decadance- Latin Lover

Inderdaad erg zomers. Panfluitje is leuk bedacht.

Het is inderdaad wat oppervlakkig, maar heb ze slechter gehoord. De drive in dit nummer is best lekker. (6,3)

Led Zeppelin - Over The Hills And Far Away
Robert Plant is erg goed bij stem, het nummer is ook goed opgebouwd met veel dynamiek en passende gitaarsolo.

Queen - Breakthru
Dit reken ik niet tot hun beste maar het heeft veel vaart en een aanstekelijk refrein. Queen op zijn hitgevoeligst.

Decadance - Latin Lover
Ik begrijp niet waarom dit geen hit is geworden terwijl in 1994 veel slechtere dance-nummers wel een hit werden. Inderdaad wat oppervlakkig maar ook origineel met de panfluit die voor een zomerse sfeer zorgt en het swingt lekker.
Cijfer: 7

Lenny Kravitz - California

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 10 juli 2004
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #40 (Top 40)
Hoogste notering: #20 (Tipparade) / #38 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 6

Best een aardig liedje van de man. Ik kon het in ieder geval nog niet.
Wel is z'n stem tijdens de coupletten wat zeurderig (een manco waar hij helaas patent op heeft).
Maar voor het overige vind ik het een vlot, zonnig liedje met een lekker refrein.

Arrie schreef:
(quote)

Ik reageer niet zo vaak, maar ik lees alles en beluister alles dat ik niet ken.

Hehe, excuseer de milde vorm van sarcasme.

En BV, bedankt voor de rectificatie. Ik vond mijn info op de Wikipedia-pagina van de single zelf.

Lenny Kravitz- California

Altijd een lastig te beoordelen artiest deze Lenny Kravitz.
De echte rek lijkt er wel een beetje uit. De 1e drie albums zijn alleraardigst, daarna begon het herhalen, zonder dat er nu echt slechte platen tussenzaten.

Dit is ook niet opzienbarend. Het nummer bouwt op een lekkere riff en een pakkend refein.
Recht toe, recht aan en gaan met die banaan. California/ zon. En die sfeer is goed getroffen.

Cijfer: 6,6

The Ventures - Walk, Don't Run

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de American Billboard Singles: 11 juli 1960
Kwam binnen op: #108
Hoogste notering: #2
Aantal weken: 19

Klassieker uit het (wederom) surf-genre. Ik had nog wat meer kunnen 'checken' maar zit in wat tijdnood, vandaar de wat gemakkelijke keuze. Maar deze single is beslist geen straf, verre van!
Eigenlijk is dit zo'n singletje waarvan je het thema wel kent, maar niet bij de titel of uitvoerenden op kan komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:53 uur

geplaatst: vandaag om 22:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.