MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
The Ventures- Walk, Don't Run

Heerlijk opzwepend surfnummer. Klinkt nog aanmerkelijk fris. (8)

Vanaf vandaag weekje weg Jan.

NO INTERNET (afkicken !)

Haal het wel weer in.

Veel plezier!!

De nieuwe Single Van De Dag is...

The Blackbyrds - Walking In Rhythm

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 juli 1975
Kwam binnen op: #25 (Tipparade)
Hoogste notering: #11 (Tipparade)
Aantal weken: 5
Aantal punten: -

Echte 70's-soul.
Dit komt nog wel eens voorbij op Radio 2 als ik me niet vergis.
Het klinkt wellicht wat 'braaf', maar het heeft een fijne sfeer.

The Ventures - Walk, Don't Run
De Amerikaanse tegenhangers van The Shadows, prima instrumentaal rocknummer, deed ook vaak dienst als herkenningtune.
Cijfer: 8,5

The Blackbyrds - Walking In Rhythm
Vind ik ook te braaf en vrij vlak, zeker voor een soulnummer. Toch wel terecht in de vergetelheid beland.
Cijfer: 5

kaztor schreef:

Dit komt nog wel eens voorbij op Radio 2 als ik me niet vergis.

Ja klopt, heb het daar weleens voorbij horen komen.

Ten Sharp - Japanese Lovesong

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 13 juli 1985
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #35 (Top 40)
Hoogste notering: #4 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Aantal weken: 5 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 31

Het Purmerendse Ten Sharp... Oh ja, You! Een internationale kraker die iedereen met een half oor natuurlijk kent.
Ik denk dat daarbij vergeleken deze Japanese Lovesong zo ongeveer onder de allerdiepste zoden vandaan gehaald moet worden. Ik denk ook niet dat dit sindsdien ooit weer op de radio te horen is geweest. Toch vind ik het nog steeds een alleraardigst nummer (Ik kocht toen op m'n elfde zelfs de single).

Het klinkt vooral keurig, maar dan op een smaakvolle manier waarin de Japanse toets subtiel is verwerkt. En de zang van Marcel Kapteijn klinkt natuurlijk als een klok.

Devo - Post-Post-Modern Man

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 14 juli 1990
Kwam binnen op: #1 (Tipparade) / #40 (Top 40)
Hoogste notering: #1 [Alarmschijf] (Tipparade) / #31 (Top 40)
Aantal weken: 1 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 14

Hele fijne, verfrissende single. Helaas misschien ook wel een van de minst succesvolle Alarmschijven ooit.
Het is ook wel even wat; Een van de bizarste acts ooit die pak 'm beet tien jaar na de hoogtijdagen ineens op zo'n wijze gepresenteerd wordt aan een groot publiek.
Post-Post-Modern Man klinkt als luchtige new wavemuziek, maar draagt een overduidelijke knipoog in zowel de uitvoering als presentatie.

Grappig, deze kende ik nog niet. Ik ken hun debuutalbum en Whip It (hit in de VS, maar hier blijkbaar helemaal niet). Maar dan vind ik dit toch een stuk minder leuk, eerlijk gezegd. Het mist toch wat ten opzichte van hun oudere werk. Best aardig, maar eigenlijk ook helemaal niet zo bijzonder, terwijl ze dat juist wel altijd waren.

Overigens zijn er ook nog wat alarmschijven geweest die nooit de top 40 hebben gehaald, en ik geloof zelfs nog een die de tipparade niet heeft gehaald (best raar, geen idee hoe dat zit).

Inderdaad, Arrie.

No Time van The Guess Who behoort daarbij.
Paroles, Paroles van Alain Delon & Dalida is er een.
En het was, geloof ik, Evanescence die uit de Tipparade werd gehouden omdat het een download was.

Over Devo: Het klinkt een beetje als OMD anno Dazzle Ships.
Het beluistert heel anders dan Whip It of hun cover van Satisfaction (die overigens 12 jaar eerder de Tipparade haalde). Ik denk ook dat dit een beetje de bedoeling was, al heb ik ook iets meer met die vroegere songs.

Lily Allen - Smile

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 15 juli 2006
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #20 (Top 40)
Hoogste notering: #10 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 9 (Top 40)
Aantal punten: 201

Ja, zonder enige reservatie wil ik dit best een klassieker noemen, vooral wat zomernummers betreft. En taboedoorbrekend was ze zeker!

Maar in feite is de sound ook heerlijk, het vloeit lekker gemoedelijk in de oren.
M'n schatje en ik hebben haar een jaar of 4 terug nog live gezien en dat was ook goed.

kaztor schreef:

En het was, geloof ik, Evanescence die uit de Tipparade werd gehouden omdat het een download was.

Ah, zit dat zo. Bedankt voor de informatie.

Tommy James And The Shondells - Hanky Panky

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Top 40: 16 juli 1966
Kwam binnen op: #38
Hoogste notering: #11
Aantal weken: 12
Aantal punten: 237

Zo'n beetje de geboorte van garage-rock.

Let wel: Dit was al opgenomen in 1963 door een 16-jarige Tommy James en andere Shondells dan die van Mony Mony, Crimson And Clover e.d.
Om het nog sterker uit te drukken; het was uitgegeven op een klein label, was alleen een lokaal succesje, werd drie jaar later opgepikt door een dj uit een koopjesbak, opnieuw uitgebracht, het werd een wereldhit en Tommy James besluit om de draad weer op te pikken!

Het geweldige van het liedje vind ik dat het onschuldig bedoeld is, maar een onweerstaanbaar soort coolheid bevat. Die wat onvaste begeleiding, die breaks... het is allemaal raak!

Even inhalen ...

Lenny Kravitz - California
Vrij simpel rocknummer met een refrein die blijft hangen maar ook wat glad en routineus.
Cijfer: 6

Ten Sharp - Japanese Lovesong
Kende ik niet, lijkt een beetje op ABC en doet niet onder voor hun grote hit You. Vlotte melodie en die toetsen zorgen op subtiele wijze voor dat Japans sfeertje.
Cijfer: 7,5

Devo - Post-Post-Modern Man
Dit kende ik ook niet, klinkt nog duidelijk 80's, is mij wat te mechanisch en niet memorabel genoeg.
Cijfer: 5

Lily Allen - Smile
Een zomers nummer met reggae-achtig nummer, heeft een sarcastische ondertoon. Blijft erg leuk.
Cijfer: 8

Tommy James And The Shondells - Hanky Panky
Onweerstaanbaar en erg vrolijk 60's-nummer, begeleiding rammelt een beetje maar past perfect bij de song.

Status Quo - Mystery Song

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 17 juli 1976
Kwam binnen op: #30 (Tipparade) / #24 (Top 40)
Hoogste notering: #13 (Top 40)
Aantal weken: 6
Aantal punten: 118

Een vuig portie oude 'Quo'.
Dit is echt puike gaan-met-die-banaan-muziek waarin drie akkoorden, volume en snelheid alles is.
Geweldige muziek, dit!

Inderdaad recht-voor-de-raapse rock'n roll zoals het hoort: swingend, stuwend en vitaal.

LucM schreef:
reggae-achtig nummer
moet ritme zijn natuurlijk.

Kid Creole & The Coconuts featuring Coati Mundi - Que Pasa-Me No Pop I

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 juli 1981
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #38 (Top 40)
Hoogste notering: #32 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 13

Voor mijn geld het beste wat dit collectief heeft voortgebracht.
De latin pop van ze klinkt nergens oprechter dan hier, een single dat eigenlijk twee nummers aaneen smeedt.
De connectie met het weer van vandaag had eigenlijk niet raker kunnen zijn.

------

Een verbetering bij Status Quo overigens:

Aantal weken: 2 (Tipparade) / 6 (Top 40)

Hun 12 Gold Bars heeft vandaag trouwens n.a.v. gisteren op indrukwekkend volume z'n ronde gedaan in de auto!

Will Smith - Men In Black

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 19 juli 1997
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #10 (Top 40)
Hoogste notering: #2 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 13 (Top 40)
Aantal punten: 388
Alarmschijf

Will Smith's rapliedjes kunnen bij mij altijd wel door de beugel, of ie het nou onder z'n eigen naam of als alter ego The Fresh Prince uitbrengt.
'Smooth and fun' noemt m'n lieve vrouw het. Ik ga daar helemaal in mee.
Puristen zullen er de neus voor ophalen, maar hier kan ik meer mee dan met de zoveelste gangsterrapper die opschept over geweld. En die eerste Men In Black-film blijft natuurlijk top!

Back Home, even wat inhalen.

The Blackbyrds- Walking In Rhythm

Lekkere typische 70's soul. Niet uniek of zo, want er waren er velen met zo'n sound.
Ritmisch lekker en het refein is prettig. Vind dit wel een 7 waard.

Ten Sharp- Japenese Lovesong

Ik krijg het verkeerde gevoel bij dit nummer. Echt een tijdsgebonden song. Vind het bij vlagen ook wat zeurderig. Kapteijn's zang mag er zijn, maar redt daarmee niet het nummer( 5,2)
Zijn zang heeft overigens veel weg van Alison Moyet.

Devo- Post Post Modern Man

Devo is altijd wat langs mij heen gegaan. Weet niet waarom, het kan zijn dat het alsnog een keer op mijn pad komt.
Dit nummer is mij ook volslagen onbekend, maar ik vind het een lekker nummer.
Fris, frivool en opgetogen. Vrolijke wave met een licht eigenzinnige insteek. Had van mij wel ietsje rauwer mogen klinken. (7,3)

Lily Allen- Smile

Hele fijne song. De zomer druipt er van af. Lekker lui en nonchalant gebracht en de lome ska feel is erg goed getroffen. Altijd weer goed om dit terug te horen.(8)

De rest volgt morgen.

Tommy James And The Shondells- Hanky Panky

Het rammelt inderdaad aan alle kanten( one take ?) maar de bevlogenheid is er, en misschien onbewust klinkt het venijning en rauw. Juist ook daarom een hogere beoordeling.
Het liedje zelf vind ik niet heel erg bijzonder. (6,3)

Status Quo- Mystery Song

Mijn 10 jaar oudere broer had deze op single toendertijd. Ik vond het toen al een heerlijke song.
Waarschijnlijk wel 1 van de meest powervolle single's van Quo. Muur van gitaren en de perfecte drive. Spijkerpak aan, gooi je haar naar achteren en speel luchtgitaar. Heerlijk. (8,2)

Kid Creole & The Coconuts feat.Coati Mundi- Que Pasa- Me No Pop I

Ik ben het helemaal eens met kaztor. Heel fijn nummer en het zomerse spat uit de speakers. Deed Creole inderdaad niet meer na dit. Al waren de singles nadien nog best leuk. (8)

Will Smith- Men In Black

Feel Good rap vam Smith. Kwalitatief misschien niet het beste, maar wel pakkend en funky.
Sympatiek. (6,4)

Linkin Park - Pts.OF.Athrty

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 20 juli 2002
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #3 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Ik heb Hybrid Theory in jáááren niet meer gehoord, ben het nu-metalgenre al een geruime poos 'ontgroeid', maar luisterend naar deze remix van Points Of Authority vind ik het toch beter dan ik het me herinnerde. Deze muziek leent zich eigenlijk uitstekend voor een dergelijke benadering, het krijgt daardoor iets cinematisch.
Een behoorlijke meevaller in een verder slechte selectie.

Kid Creole & The Coconuts featuring Coati Mundi - Que Pasa-Me No Pop I
Zomerse en swingende latin, een beetje langdradig maar prima productie, uiteindelijk vind ik zowat al hun hitsingles wel leuk.
Cijfer: 7

Will Smith - Men In Black
Lichtvoetige hiphop, alles behalve origineel (gebaseerd op een sample van dit nummer) maar ik kan er ook meer sympathie opbrengen dan voor die gangstarap.
Cijfer: 6

Linkin Park - Pts.OF.Athrty
Dit is de juiste clip. Overigens vind ik er nu nog minder aan dan destijds: veel geschreeuw en overproductie, weinig wol en melodie. Blij dat die nu metal dood en begraven is.
Cijfer: 3

Linkin Park- Pts.OF .Arthy

Zou als filmsoundtrack bij een harde gewelddadige film uitstekend dienst doen.
Dat cinematische hoor ik er inderdaad ook wel in terug.

Ben er ook niet echt gecharmeerd van. Het is nogal volgepropt allemaal. Er zit werkelijk van alles in en daardoor is de produktie wat chaotisch en te geproduceerd.
Maar dat zal de remixer van dienst op zijn geweten hebben.
Ik kom echt niet verder dan een 4,5.

Billy Vaughn And His Orchestra - A Swingin' Safari

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Billboard Singles: 21 juli 1962
Kwam binnen op: #70
Hoogste notering: #13
Aantal weken: 12

Leuk liedje dat veelvuldig is gebruikt als radiotune.
Het is echter ook wat aan de brave kant, maar het blijft een vermakelijk, obscuur liedje.

Overbekend, maar ik heb nooit geweten van wie het nu eigenlijk was !

Tja, kom er maar op. Memorabel deuntje. Kwam veel langs als tune inderdaad.
Produktie is voortreffelijk. Hoofdrol voor de fluit...... en de blazers, coir en een jazzy ritmesectie vullen het verder naar behoren in.

Leuk om weer eens te horen....... en eindelijk bekend wie het uitvoert

(7,3)

Het scheelt muzikaal weinig, maar de in Nederland bekendere versie is van Bert Kaempfert, bikkel2, ik denk dat je die kende (is ook het origineel)

YouTube - Swinging Safari - Bert Kaempfert

Daar zeg je wat ! Ik herinner mij nu ook ineens dat mijn ouders een plaat hadden van Kaempfert.

Inderdaad zeg. Ik heb dit zeker thuis uit de boxen horen komen. Ik was nog heel jong.

Ik ben eruit. Thanx Stop Making Senseo. Grappige naam trouwens

Focus - Tommy

(afbeelding)

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 22 juli 1972
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #32 (Top 40)
Hoogste notering: #21 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 56

Misschien vind ik dit wel het allerbeste Focus-nummer.
Een geweldige atmosfeer met een haast klaaglijke gitaarpartij die het naar grote hoogten stuwt.
Geef mij dit over Hocus Pocus anytime!

Focus- Tommy

Briliant dit. Spotlight voor Akkerman en die laat toch wel weer horen dat hij tot de allerbesten behoort. Het lijkt echt uit zijn tenen te komen. Heel passievol.
Fraaie basloopjes trouwens.
Volgens velen de beste band die Nederland heeft gehad.

Ja, een 9. Tuurlijk.

Billy Vaughn And His Orchestra - A Swingin' Safari
Dit nummer kende ik meer in de versie van Bert Kaempfert, inderdaad een lekker, zorgeloos en wat jazzy deuntje.
Cijfer: 7

Focus - Tommy
Doet mij aan Santana denken door de gitaarsound maar het is erg passievol met de nodige sfeer. de fade-out werd wel te vroeg ingezet, het mocht wat langer duren.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.