MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
The Rolling Stones- Saint Of Me

Ik ben het er mee eens. Dit is misschien wel de sterkste single van The Stones van de afgelopen 25 jaar.
Het heeft een eigentijdse dwingende swing en de verhouding in instrumentatie is perfect.
Jagger ook in grootse vorm. (8,3)

Bridges To Babylon stelt in mijn optiek nogal teleur. Dit is echt het hoogtepunt.

De Single Van De Dag is...

Girls Aloud - The Sound Of The Underground

http://991.com/newgallery/Girls-Aloud-Sound-Of-The-Unde-247079.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 8 februari 2003
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #21 (Top 40)
Hoogste notering: #9 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 11 (Top 40)
Aantal punten: 238

Bijzonder pakkend liedje.
Zelfs dit soort liedjes halen nauwelijks nog de Top 40.
Het lijkt een brug te slaan tussen het hitparadepubliek en de alternatieve hoek.
M'n lieve schatje vind het op een Bond-thema lijken. Ben ik het helemaal mee eens; het heeft een retro-chic.

Bob B Soxx & The Blue Jeans - Why Do Lovers Break Each Others Hearts

http://ts2.mm.bing.net/th?id=H.4842091542152589&pid=1.7

Datum van binnenkomst in de Billboard Singles: 8 februari 1963
Kwam binnen op: #105
Hoogste notering: #38
Aantal weken: 10
Aantal punten: -

Roy Orbison's In Dreams was volgens mij vorig jaar aan de beurt, dus had ik niet zoveel keus.
Dit liedje ken ik van de Showaddywaddy-cover uit 1980 en die vind ik toch heel wat beter.
Vooral de vocalen klinken vlak en muzikaal gezien stelt het ook niet echt veel voor.
Meer dan aardig vind ik het niet.

Girls Aloud- The Sound Of The Underground

Eendagsvlieg, maar wel een hele leuke. Mysterieus met een ritmisch sterk verloop. Hangt inderdaad wat tussen hitgericht en alternatief. (7,6)

Bob B Soxx & The Blue Jeans- Why Do Lovers Break Each Others Heart

Kende het ook van Showaddywaddy die even populair waren in de mid 70's.
Een prille Phil Spector produktie, maar dan zonder de unieke bombast die we van hem zo goed kennen.
Het is wel sympatiek, maar tevens wat knullig. (5,7)

Paul Simon - Mother And Child Reunion
Eén van de beste singles van Paul Simon in zijn solo-carrière, heerlijk reggae-achtig ritme, fijne vocalen en prachtige tekst, Paul Simon was één van de beste singer-songwriters.
Cijfer: 9,5

XTC - Senses Working Overtime
XTC bracht steeds prima singles uit maar heeft nooit het verdiende succes geboekt. Dit is één van hun beste met een pakkend refrein.
Cijfer: 9

The Rolling Stones - Saint Of Me
Het beste nummer uit het verder matige Bridges To Babylon, hier klinken The Stones nog gedreven en ook vrij inventief. Had inderdaad een hitnotering verdiend maar het hitpubliek eind jaren '90 keek in de verkeerde richting.
Cijfer: 8

Girls Aloud - The Sound Of The Underground
Heeft meer allure dan de andere girlbands in die tijd, poppy maar energieker vooral vanwege het ritme en de surfgitaar in het refrein. Eigentijds en retro tegelijk.

Bob B Soxx & The Blue Jeans - Why Do Lovers Break Each Others Hearts
Kende ik ook eerst in de versie van Showaddywaddy (1980) maar de originele versie die ik nadien leerde kennen vind ik beter, het klinkt spontaner en charmanter en bovenal prima productie van Phil Spector.

kaztor schreef:
Dit liedje ken ik van de Showaddywaddy-cover uit 1980 en die vind ik toch heel wat beter.
Het nummer van Showaddywaddy gaf je destijds 3,5 (zie het 1980-topic). Ik was ook (te) streng (5 vind ik meer gerechtvaardigd want tenslotte niet slecht uitgevoerd) maar verkies (wat ik eerder zei) toch wel het origineel.

Kayak - Ruthless Queen

http://radiobox2.omroep.nl/image/file/70059/Kayak_Ruthless_queen.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 10 februari 1979
Kwam binnen op: #14 (Tipparade) / #33 (Top 40)
Hoogste notering: #6 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 10 (Top 40)
Aantal punten: 258

Progressieve rockmuziek dat scoorde in 1979... Je kan je er weinig bij voorstellen, maar dit deed het nog knap.
Dit is toch wel een voorbeeldig staaltje vakmanschap. Nergens over the top, geloofwaardig en beeldschoon. Meer hoef ik er eigenlijk niet over kwijt.

LucM schreef:
(quote)
Het nummer van Showaddywaddy gaf je destijds 3,5 (zie het 1980-topic). Ik was ook (te) streng (5 vind ik meer gerechtvaardigd want tenslotte niet slecht uitgevoerd) maar verkies (wat ik eerder zei) toch wel het origineel.

Haha, het kan zo geschieden.
In m'n herinnering klinkt die versie beter.

Bloedmooi nummer nog steeds, voor mij het beste van Kayak

9.3

Kayak- Ruthless Queen

En toen was daar ineens Edward Reekers. Groot fan van de band en in het bezit van een gouden keeltje.
De oorspronkelijke zanger Max Werner (die aangegeven had niet meer te willen zingen, haatte zijn eigen geluid !) nam plaats achter de drums.

Samenvattend: Een nieuwe fase en een gelijk een grote hit. Wat trage supermelodieuze song, maar met een verloop die nog altijd het juiste kippevel bezorgd.
Niet in de laatste plaats door Reekers, die zich snel zou ontwikkelen tot één van de beste vocalisten van ons land, en dat nog steeds is. Cijfer: 8,7.

De Single Van 11 februari was...

Mica Paris & Will Downing - Where Is The Love?

http://991.com/NewGallery/Mica-Paris-Where-Is-The-Love-101797.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 11 februari 1989
Kwam binnen op: #26 (Tipparade)
Hoogste notering: #3 (Tipparade)
Aantal weken: 5

Zeer herkenbaar en toch geen hitnotering.
Ik hoor er wel wat kwaliteit in terug, kan er onmogelijk iets op tegen hebben.
Bovendien vullen de stemmen elkaar goed aan.
Een tikkeltje temerig, maar in het genre vind ik het wel geslaagd.

--------

De Single Van 12 februari was...

D:Ream - Things Can Only Get Better

http://3.bp.blogspot.com/-kHumk2lNHiQ/TtNcmBoPp8I/AAAAAAAAGYA/GvIo7WzQ7Lc/s320/D+Ream-Things-Can-Only-Get-Better-D_Ream.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 12 februari 1994
Kwam binnen op: #25 (Tipparade) / #31 (Top 40)
Hoogste notering: #21 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 92

Haha, een echt onbeholpen klinkende guilty pleasure van een eendagsvliegje.
Leuk hoe die zanger constant buiten adem lijkt te zijn.
Maar het heeft ongetwijfeld iets sympathieks en daarom dus ook de keuze.
Moet ook 'ns mogen...

------

De Single Van 13 februari was...

Muse - Resistance

http://991.com/NewGallery/Muse-Resistance-498392.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 13 februari 2010 (ik ben genoodzaakt te smokkelen)
Kwam binnen op: #30 (Tipparade)
Hoogste notering: #6 (Tipparade)
Aantal weken: 9(!)

Lekker vette plaat wel.
Muse gaat er ook hier weer stevig tegenaan.
Gedreven rockmuziek met een gezonde dosis bombast voor de goede orde.

Mica Paris & Will Downing- Where Is The Love

Twee Soulartiesten die er toen enigszins toe deden. Kwalitatief dik in orde maar rond de tijd van uitbrengen begon R&B steeds glibberiger te klinken. Doet niet heel met mij. Vind het nummer ook wat aan de lange kant. (5,7)

D: Dream- Things Can Only Get Better

Feelgood liedje. Inhoudelijk niet heel veel soeps, maar het melodielijntje en het hippe ritme zorgt warempel voor een klein feestje. Ik hoor er eigenlijk ook wel een songfestival knaller in.
Ach vooruit (6,2.)

Muse-Restistance

De erven van Queen ? Niet helemaal onterecht toch ? De bombast, de structuurtjes, sommige zanglijntjes, coirtjes.... Etc.
Zo had Queen in ieder geval best mogen klinken in de magere 80's jaren.
Eigenzinnig trio. Sterk nummer, blijft ook gelijk je hoofd zitten. Muse houdt ook van afwisseling en dat is te prijzen. Net als........ juist ! (7,8)

De Single Van 14 februari was...

Dionne Warwick - Anyone Who Had A Heart

http://ts4.mm.bing.net/th?id=H.4918236988113243&pid=15.1

Datum van binnenkomst in de UK Singles: 13 februari 1964 (weer genoodzaakt te smokkelen)
Kwam binnen op: #42
Hoogste notering: #42
Aantal weken: 3

Gek, de eerste twee maanden van een jaar met dat ge-hocus-pocus met data en ' randjaren' (1959, 2010). Vooral lastig met de wat omslachtige opzoekfunctie op de nieuwe Top 40-site.

Ik had 13 februari 1965 kunnen kiezen, maar die week was goed waardeloos, dus werd het de Engelse lijst van een jaar eerder.

Geweldige single uiteraard, maar ik wordt wel altijd een beetje peuneveu bij die Bucharach. Geen feestnummer lijkt het me, die gast. Waewick zou later uiteraard nog terugkeren als een gezellige koffietafelzangeres (Heartbreaker etc.), dit is uiteraard een ander slag popmuziek.

-------

De Single Van 15 februari was...

Bachman-Turner Overdrive - Roll On Down The Highway

http://img.wax.fm/releases/1927589/bachman-turner-overdrive-roll-on-down-highway-710837.jpeg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 15 februari 1975
Kwam binnen op: #8 (Tipparade) / #38 (Top 40)
Hoogste notering: #32 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 17

Een portie Amerikaanse 'Normaal'-muziek voor m'n zoontje's eerste verjaardag!

Veelzijdig bandje, dit.
Je zou het je haast niet voor kunnen stellen dat Looking Out For Number One van dezelfde act is.
Ik mag dit wel. Lekkere ongecompliceerde pedal-to-the-metal-muziek!

------

De Single Van 16 februari was...

King - Love & Pride

http://991.com/NewGallery/King-Love--Pride-182510.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 16 februari 1985
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #25 (Top 40)
Hoogste notering: #2 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 12 (Top 40)
Aantal punten: 377

Heerlijk om weer eens terug te horen, deze single van Paul 'telemarketing' King.
Alsof 1985 z'n eigen, vergeten planeetje lijkt te hebben met deze Love And Pride als markant uithangbord.

29 jaar later mag gezegd worden dat dit gewoon een puike, frisse single is waar eigenlijk niets aan mankeert.

Bij deze bespaarde ik je overigens van Modern Talking's eerste hit...

-------

De Single Van 17 februari was...

The Smashing Pumpkins - 1979

http://www.vinylvendors.com/Pictures/s/m/smashingpumpkins411016.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 17 februari 1996
Kwam binnen op: #27 (Tipparade) / #38 (Top 40)
Hoogste notering: #38 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 2 (Top 40)
Aantal punten: 6

Puike, frisse singles werden door de jaren heen steeds schaarser en daarbij ook kleinere hits...

Een grote fan van Billy Corgan en de zijnen zal ik nooit worden (ze hebben iets irritants), maar 1979 vind ik een fijne, gedreven klinkende plaat die nooit verveelt.
Die Top 40-positie zegt me dan ook niks.

-----

De Single Van 18 februari was...

Prince - Black Sweat

https://i.ytimg.com/vi/TrXYl-riX5A/0.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 18 februari 2006
Hoogste notering: #2 (Tipparade)
Aantal weken: 7

Hier in de US of A zwaait deze kleine, paarse dwerg blijkbaar de scepter in zake zijn materiaal op YouTube (ik krijg gelijk een lap tekst van Warner Bros voor m'n kiezen), dus moet ik het met m'n herinnering doen (ik weet niet precies hoe het hier zit met downloaden).
Het is dus mogelijk dat de link in Nederland wel werkt.

In m'n herinnering was het best een strakke single. Redelijk old-school en met finesse gemaakt.

-----

De Single Van 19 februari was...

Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'

http://991.com/NewGallery/Nancy-Sinatra-These-Boots-Are-M-477008.jpg

Datum van binnenkomst in de Top 40: 19 februari 1966
Kwam binnen op: #34
Hoogste notering: #1
Aantal weken: 16
Aantal punten: 531

Leuke single met natuurlijk die fameuze baslijn.
Ik heb er ook weer niet al te veel mee (een beetje een ijskonijn, die Nancy), maar het mag er zijn.

----

De Single Van 20 februari was...

Earth & Fire - Invitation

http://ts4.mm.bing.net/th?id=H.4661466738983331&pid=15.1

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 20 februari 1971
Kwam binnen op: #21 (Tipparade) / #22 (Top 40)
Hoogste notering: #5 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 188

Ha, ik kon er dus jaren niet bij opkomen wat of van wie dit nummer was!
Geweldig om er op deze manier achter te komen!

Heerlijk, die combinatie van dreigende coupletten en dat uitbundige refrein.
Toen kon je nog vaker zoiets verwachten van 'eigen' bodem .

------

De Single Van 21 februari was...

Nick Nicely - DCT Dreams

http://ts3.mm.bing.net/th?id=H.5043718776686638&pid=15.1

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 21 februari 1981
Kwam binnen op: #15 (Tipparade)
Hoogste notering: #2 (Tipparade)

Een intrigerende exponent uit de New Wave-golf.
Het liedje geeft zich niet direct prijs en ook de zang klinkt wat abstract.
Het is juist die eigenzinnigheid die me hier zo aanspreekt.

Rozalla - Are You Ready To Fly

http://farm4.staticflickr.com/3263/3186804254_115c82714e.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 22 februari 1992
Kwam binnen op: #20 (Tipparade) / #34 (Top 40)
Hoogste notering: #32 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 24

Ik wist niet zo goed wat ik moest kiezen uit deze week.
Het is allemaal een beetje... meh.

Rozalla's single is alleraardigst, ik zal het niet afzetten als het op de radio langs komt.
Maar opzienbarend is anders.

Dionne Warwick- Everyone Who Had A Heart

Klassiek geworden soul met een orchestraal jazzy touch. De song heeft een aparte donkere sfeer en Mevr.Warwick zingt het ook nog eens spannend. Fraai. ( 8,6)

Bachman -Turner Overdrive-Roll On Down The Highway

Een typische rockbeuker die in de 70's zo kenmerkend was. Gewoon 1, 2, 3, 4..... en Go !
Perfecte song voor een rit op de snelweg ( daar is het voor gemaakt.)
Geen You Ain't See Nothing Yet, die vind ik inhoudelijk vooral beter. Maar best ok. ( 6,7)

King- Love & Pride

Ze hadden een aparte uitstraling en dit was een leuke single. Geen idee welke visie de band muzikaal nu precies voor ogen had, maar dit is catchy/ to the point en nog altijd leuk om te horen.
Het was weer snel over met King, die bepaald geen Queen was. ( 7,2)

The Smashing Pumpkins- 1979

Een talentvolle band met genoeg eigenzinnigheid, maar ook bij mij heeft het nooit echt door kunnen dringen.
Ik weet intussen waarom. Ik ben met name niet kapot van de stem van Corgan, die mij op een bepaald moment gaat tegenstaan. Kan ie ook niet helpen, maar het zij zo.
Aardig lekker voortkabbelend nummer. Heel 1996, en de band op hun hoogtepunt. ( 6,8)

De rest volgt spoedig.

Even inhalen ...

Kayak - Ruthless Queen
Licht symfonisch getinte ballad, romantisch met prachtige zang. Het werd begrijpelijk ook de grootste hit van Kayak.

Mica Paris & Will Downing - Where Is The Love?
Inderdaad een beetje temerig - wat kaztor zegt - waarbij de titel te vaak herhaald wordt en daardoor niet iets wat ik vaak zou draaien maar globaal van aanvaardbaar niveau.
Cijfer: 6

D:Ream - Things Can Only Get Better
Vocaal stelt het niet zo veel voor maar het aanstekelijke ritme en de prima productie brengen het nummer tot aanvaardbaar niveau.

Muse - Resistance
De vergelijkingen met Queen zijn inderdaad niet uit de lucht gegrepen. Knappe song, gedreven en afwisselend met gedoseerde bombast.

De rest is voor morgen.

Even afmaken:

Prince- Black Sweat

Prince gaat weer enigszins terug naar een funky basis. Waar hij je in het verleden kon inpakken met een aantal verrassende wendingen en sterke melodieën, is Black Sweat een wat vlak gebeuren, vooral zonder echt goede ideéén. Geilneef Prince komt amper verder dan wat gilletjes. (5)

Earth & Fire- Invitation

Prille Earth & Fire single, maar het eigen geluid krijgt steeds meer vorm en dit zit uitstekend inelkaar.
Heerlijk dat broeierige couplet met de zweverige vocals en orgeltje. De hemel gaat open in het uitstekende refein. Één van hun beste singles, al zal het zeker niet tot hun bekendste gerekend worden. ( 8,8)

Nancy Sinatra- These Boots Are Made For Walking

Een inmiddels onvergetelijke 60's classic. Zelfs de meest anti muzikalen onder ons moeten dit toch kennen. Het liedje heeft een lekker verloop en de al door kaztor gememoreerde baslijn is legendarisch. ( 7,3)

Nick Nicely- DCT Dreams

Nog nooit gehoord, maar wel een verrassend liedje. Wellicht iets te alternatief voor de hitlijsten toen, maar het heeft wel iets aparts. Electro gestoken in een wat mysterieus jasje. Niet verkeerd. Maar een hit hoor ik hier niet in. (kwam ook niet verder dan een tipnotering zie ik hier.) ( 7)

Rozzala- Are You Ready To Fly

De geijkte dancepop van begin jaren 90 klinkt ook nu nog best wel fris. De enige makke is dat het nogal veel op elkaar leek. De soundjes, de produktie, en structuurtjes.
Origineel kan ik het niet noemen, maar het klinkt zonder meer lekker. Inhoudelijk een krappe voldoende. (5,8)

Dionne Warwick- Everyone Who Had A Heart
Softsoul op zijn best door de knappe compositie (Burt Baccharach), de licht jazzy orkestrale arrangementen en prachtige stem.

Bachman-Turner Overdrive - Roll On Down The Highway
You Ain't See Nothing Yet is hun klassieker, dit haalt niet dat niveau - wat meer rechttoe-rechtaan - maar een lekkere rocker zonder meer.
Cijfer: 7

King - Love & Pride
Pauk King werd nadien presentator maar hij beschikte over een prima stemgeluid. Hun enige hit die mij is bijgebleven maar het is ook een prima single.

The Smashing Pumpkins - 1979
Aan de nasale stem van Billy Corgan moest ik ook wennen maar dit is beslist een uitstekende song, vrij luchtig voor hun doen maar gedreven en eigenzinnig en het heeft ook iets mysterieus in zich.

Prince - Black Sweat
Redelijke single, prima geproduceerd met funky ritme maar minder aanstekelijk en vindingrijk dan zijn jaren '80-hits.

De Single Van Gisteren was...

Alicia Keys - Like You'll Never See Me Again

http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/002/794/0000279442_500.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 23 februari 2008
Kwam binnen op: #24 (Tipparade) / #30 (Top 40)
Hoogste notering: #20 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 5 (Top 40)
Aantal punten: 74

Wat mij betreft de beste keuze uit twee zwakke weken (2002 is het andere jaar).

Niet haar beste single, maar in het genre zeker aanvaardbaar.
De focus lijkt meer op de performance gericht dan op de compositie.
Vakkundig, maar een tikkeltje zoutloos.

------

The Move - Fire Brigade

http://img.cdandlp.com/2013/01/imgL/115839946.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 24 februari 1968
Kwam binnen op: #10 (Tipparade) / #39 (Top 40)
Hoogste notering: #37 (Top 40)
Aantal weken: 4 (Tipparade) / 3 (Top 40)
Aantal punten: 7

Ik had Cream of DDDBM&T kunnen kiezen, maar deze Fire Brigade vind ik een puike, wat onderbelichte single.

Dat is inderdaad Roy Wood als zanger (de Sinterklaas uit de clip van ELO's 10538 Overture die we laatst zagen). Deze band klonk al redelijk excentriek, zelfs zonder Jeff Lynne erbij.
Ik vind het bovenal tijdloos en lekker vlot klinken. Top!

Alicia Keys- Like You'll Never See Me Again

Zwoele R&B. Tikje eenzijdig, maar ik vind het in dit tegenwoordig wat uitgekauwde genre niet zo heel slecht. Het is een redelijk pure produktie. Keys brengt het wel met enige gemeende passie. Op één of andere manier luistert het wel lekker weg. Late Night Music. Al zal ik het waarschijnlijk niet draaien.( 6,5)

The Move- Fire Brigade

Altijd een fijne eigenzinnige band gevonden The Move. Ik ben het helemaal met kaztor eens.
Het is zo'n liedje met slimme aparte wendingen, maar die toch vooral heel toegankelijk klinkt.
Heel brits en uniek in de sound. Rare vogel die Roy Wood, maar wel een vakman. (

De Single Van De Dag Is...

Duncan Browne - The Wild Places

http://www.jaren90muziek.nl/data/vodttald/front.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 24 februari 1979
Kwam binnen op: #13 (Tipparade) / #20 (Top 40)
Hoogste notering: #7 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 214

1979 in een notedop.
Dat wil zeggen; een typisch vroeg new wave-liedje uit die overgangsperiode en daar heb ik echt iets mee.

Het klinkt mysterieus en zwoel en het zou beter passen bij een snikhete zomer dan bij de naar verluidt ijskoude winter van 1979.
Bovendien wordt het met ruim 5 minuten nergens langdradig.
Een geweldige plaat, zonder meer!

Duncan Brown- The Wild Places

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen...... Dit behoort tot het beste uit de 70's.
Inderdaad heel mysterieus en het instrumentale stuk (pure symforock !) is geniaal. Geweldige climax.
Een nog jonge Simon Philips slaat hier een fantastische drumpartij overigens.

Ruim 5 minuten, maar eigenlijk wil je nog meer. Perfect. Volle mep (10)

Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
Natuurlijk een klassieker mede door de geniale baslijn en het nummer heeft veel vaart en lekker ritme.
Cijfer: 8,5

Earth & Fire - Invitation
Toen kregen wij nog sneeuw in de winter. Symfonisch getinte popsong dat rustig begint en openbarst in het refrein zonder te bombastisch te worden. Niet hun bekendste maar toch erg sterk. De jaren '70 waren duidelijk de gouden periode voor de Nederlandse popmuziek.

Nick Nicely - DCT Dreams
Eigenzinnige elektronische single, vrij experimenteel en ook wat warrig maar het straalt wel (mysterieuze) sfeer uit. Wel niet hitgevoelig en het kwam dan ook niet verder dan een tipnotering.
Cijfer: 6,5

Rozalla - Are You Ready To Fly
De meeste dancepop begin jaren '90 is nog best te doen. Aardig maar origineel of opzienbarend is wat anders. Een gemiddeld cijfer dan maar.

Alicia Keys - Like You'll Never See Me Again
Ik heb beter van haar gehoord maar in dit genre is dit nummer nog te doen. Behoorlijk geproduceerd en het heeft nog een beetje soul maar enkel geschikt voor de late uurtjes.

The Move - Fire Brigade
De meeste sixtieshits klinken nog steeds vlot en ongedwongen. Aanstekelijk maar toch inventief en vrij eigenzinnig.

Duncan Browne - The Wild Places
Heeft een mysterieuze en broeierige sfeer en groeit gestaag naar een climax, het verveelt geen ogenblik. Uitstekende single van eendagsvlieg.

Hier even een rectificatie.
Voor 25 februari had ik de verkeerde datum gebruikt.
Duncan Browne is dus gediskwalificeerd (al was het natuurlijk wel genieten).

De Single Van 25 februari was...

Bolland & Bolland - Spaceman

http://www.offshoreechos.com/offshorethemes/Pictures%204/Spaceman.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 25 februari 1978
Kwam binnen op: #18 (Tipparade) / #29 (Top 40)
Hoogste notering: #14 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 7 (Top 40)
Aantal punten: 138

Minder imposant dan Duncan Browne, maar gewoon een leuke guilty pleasure.
In 1978 leek iedereen geinteresseerd in de ruimte (War Of The Worlds?), dus doen de gebroeders Bolland ook een duit in het zakje.

Ook weer een leuke 'oja'-experience. Ik heb dit werkelijk in geen (licht)jaren gehoord!

-------

Spider Murphy Gang - Ich Schau' Dich An

http://www.meinesammlung.com/user-pics/JRproject/20111226-112726-nwEHt.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 26 februari 1983
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #33 (Top 40)
Hoogste notering: #27 (Top 40)
Aantal weken: 6 (Tipparade) / 4 (Top 40)
Aantal punten: 40

Als je voorbij de kinderachtige tekst luistert is dit een leuk Deutsche Welle-liedje dat drijft op een aanstekelijk reggae-ritme en een dito synthesizer-riedeltje.
De wat afstandelijke zang past er wonderwel bij.

------

Jackyl - The Lumberjack

http://www.spirit-of-rock.com/les%20goupes/J/Jackyl/The%20Lumberjack/The%20Lumberjack.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 27 februari 1993
Kwam binnen op: #30 (Tipparade) / #21 (Top 40)
Hoogste notering: #8 (Top 40)
Aantal weken: 2 (Tipparade) / 8 (Top 40)
Aantal punten: 204

Hahaha, ja ga hier maar eens omheen...

Sceptici mogen de neuzen ophalen, ik vermaak me hier wel mee.
Duidelijk een Spinal Tap-achtig antwoord op de oude (Bon Scott)AC/DC, meer bepaald hun The Jack.
Tussen alle houthakkershemden in de rockscene viel toen zeker wat ironie te ontdekken, zie ook Green Jello uit hetzelfde jaar of zoiets als Waltari of Whale.

Dit is gewoon dikke pret, gebracht met een knipoog en een solide performance als je de kettingzaagsolo met een korreltje zout neemt. Niks mis mee!

Bolland & Bolland- Spaceman

Oh Tijdsgeest ! Dit heb ik ook al heel lang niet meer gehoord. Gewoon leuk. Aardig liedje met een heel aardig refein. Wel gedateerd. Maar geen straf om nog eens een x voorbij te horen komen.
Lachen dat Toppop clipje ! (6,2)

Spider Murphey Gang- Ich Schau' Dich An

Vrij lullig nummer. Badend in de toen actuele Ska/reggea ritmes. Maar het is te voorspelbaar en te makkelijk. De piep piep zangstukjes doen ook al geen goed.
Nee, dit is duidelijk geen Skandal Im Sperrbezirk. Daar had ik nog wel wat mee (door het venijn)
(4,7)

Jackyl- The Lumberjack.

In mijn herinnering is deze wel eens eerder langsgekomen, maar wat maakt het uit.

Dit is vooral leuk. Hier moet je de humor van in zien. Ironisch inderdaad. Daar een beetje door heen ploegend blijft er best een lekker nummer over. De stem zou van Bon Scott kunnen zijn. Gewoon eng eigenlijk. ( 6,7)

Bolland & Bolland - Spaceman
Hun beste single, die synths en geluidseffecten zorgen goed voor de spacy sfeer en de samenzang is ook subliem. Inderdaad een tikkeltje gedateerd maar verder een prima hit.

Spider Murphy Gang - Ich Schau' Dich An
Minder bekend dan Skandal Im Sperrbezirk een ook een stuk minder geslaagd. De tekst vind ik te flauw en kinderachtig maar het ritme en rinkelend gitaartje zijn wel leuk.
Cijfer: 5,5

Jackyl - The Lumberjack
Heavy bluesrock, sterk refererend aan AC/DC en dus weinig origineel maar vermakelijk is het wel. Nadien niets meer van deze band gehoord.
Cijfer: 6,5

De Single Van 28 februari was...

The Swans - The Boy With The Beatle Hair

http://www.oocities.org/es/beatles_novelties_and_covers/c302.jpg

Datum van binnenkomst in de US Billboard: 29 februari 1964
Kwam binnen op: #99
Hoogste notering: #85
Aantal weken: 4

Ik merkte dat ik precies dezelfde jaren op dezelfde dagen had, dus ben ik genoodzaakt de jaren 2000 even verstek te laten gaan. Ik kan ook geen '28 februari' uit de jaren '60 vinden, dus moest ik weerom smokkelen.

Tja, eigenlijk is deze single alleen opvallend vanwege de titel.

De truttigheid straalt er werkelijk van af.
Het zou me eigenlijk niets verbazen dat ze melodie ergens anders vandaan hebben.

-----

De Single Van 1 maart was...

Donna Summer - Love To Love You

http://www.residentadvisor.net/images/features/2012/donna-summer-love-to-love-you-baby.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 1 maart 1975
Kwam binnen op: #26 (Tipparade) / #34 (Top 40)
Hoogste notering: #17 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 6 (Top 40)
Aantal punten: 88

Een tegenvallende week.

Dit vind ik eigenlijk ook gewoon niet echt goed.
Veel verder dan wat gehijg komt het niet en een melodie kan ik ook niet ontdekken.

En dan zie ik op YouTube dat er ook nog een 12"-versie is van 17 minuten...

------

The Associates - Breakfast

http://991.com/newgallery/The-Associates-Breakfast-85668.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 2 maart 1985
Hoogste notering: #6 (Tipparade)

...en dan is er ineens een knaller!

Dit is een schoolvoorbeeld van hoe een ballad moet klinken.
De hoge falsetto van Billy Mackenzie gaat nergens over the top, zelfs met die uithalen lijkt het allemaal in dienst van het liedje, dat een soort van zalvende naargeestigheid laat horen.
In een woord: Fantastisch!

The Swans- The Boy With The Beatle Hair

Wat vreselijk, dit suffige liedje uit ''64''. Het is in alles helemaal fout. Puur gebaseerd op de geweldige populatiteit van de Fab uit die periode. Lullig deuntje en nergens wordt het maar enigszins spannend. ( 3,5)

Donna Summer- Love To Love You

Na een niet eens onaardige start met sympatieke liedjes als The Hostess en Lady Of The Night, gaat het hier fout met Donna Summer. Ze wordt ineens ingezet als een gewillig sexsymbool die meerdere orgasmes lijkt te faken. Begeleid door een vlak monotoon zwoel dance muziekje.
Achteraf was de inmiddels overleden zangeres er ook niet zo blij mee.
Dat ze beter kon heeft ze gelukkig later nog kunnen bewijzen. Donna Summer was best een goede zangeres. Maar dit heeft haar toch altijd een beetje achtervolgd. Ze bleef voor velen de Disco Queen. ( 5)

The Associates- Breakfast

Bijzonder Fraai. Lijkt een beetje op de weg die Marc Almond op een gegeven moment insloeg.
Met die verstane dat wijlen Billy Mackenzie een betere stem heeft.
Prachtig hoe hij dit met veel passie brengt. Sfeervol en de treffende begeleiding geeft veel ruimte voor zijn niet geringe zangcapiciteiten.
In 1997 pleegde de zanger zelfmoord. Slechts 40 jaar oud. Zonde.

Een 8,5 voor Breakfast.

The Swans - The Boy With The Beatle Hair
Inderdaad een truttig nummer, goedkoop inhakend op het succes van The Beatles en ook de meidengroepen in die tijd. Het werd (itt. The Beatles) ook geen grote hit, toen was er nog verband tussen kwaliteit en hitsucces.
Cijfer: 4

Donna Summer- Love To Love You
Haar zwakste single, eentonig door het steeds herhalen van de titel en moet het vooral hebben van de zwoele sfeer en gehijg. Nadien zou ze gelukkig wel prima singles uitbrengen.
Cijfer: 5

The Associates - Breakfast
Fraaie ballad, doet mij ook denken aan Mark Almond maar dan toonvaster gezongen, met veel passie en drama maar net niet over de top. Sobere maar treffende begeleiding. Onbegrijpelijk geen hit geworden (het verband tussen kwaliteit en hitsucces was toen al een stuk minder).

Urban Dance Squad - No Kid

http://www.nldiscografie.nl/upload/6/a/4/discografie/urbandance90-2nokid.large.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 3 maart 1985
Kwam binnen op: #24 (Tipparade)
Hoogste notering: #5 (Tipparade)

Geweldige band waar de tijd geen grip op lijkt te hebben.

Ook deze No Kid klinkt erg lekker, al is het geen hitmateriaal.
Ik weet niet hoezeer ze grondleggers waren in het crossover-genre, maar ook dit nummer van hun debuut Mental Floss for the Globe heeft zeker iets unieks.

Je kan het eigenlijk niet vergelijken met wat nu doorgaat voor nationale rapmuziek (U weet: wat moeiteloos de Top 10 in dendert). Het is eigenlijk te treurig voor woorden.

-------

Corinne Bailey Rae - Put Your Records On

http://991.com/NewGallery/Corinne-Bailey-Rae-Put-Your-Records-446676.jpg

Datum van binnenkomst in de Tipparade: 4 maart 2006
Kwam binnen op: #28 (Tipparade) / #36 (Top 40)
Hoogste notering: #17 (Top 40)
Aantal weken: 3 (Tipparade) / 10 (Top 40)
Aantal punten: 162

Een lekker laid-back niets-aan-de-hand-liedje.
Wel een hoog Sky Radio-gehalte, maar dit liedje is beslist geen straf.

Eigenlijk een beetje een eendagsvliegje, deze Corinne Bailey Rae.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.