Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 1 november 2011, 01:22 uur
Ik sluit me aan bij de laatste reactie, maar ik ben dan ook meer een Cash- dan een Dylan-fan.
0
geplaatst: 1 november 2011, 19:37 uur
Ik wil u een samensteller van de Single van de Dag best wel eens in de kaarten laten kijken:
Van de jaren '70 heeft alleen 1975 een Top 40 gehad op 1 november. Slechts vier nieuwe binnenkomers die dag w.o. Conny VandenBosch, Mieke en KC & the Sunshine band. De laatste was toevallig een paar weken geleden ook al Single van de dag geweest met Get down tonight.
Blijft alleen nog over om te kiezen voor een kleine "jeugdliefde", jawel, het valt niet te ontkennen:
5000 Volts - I'm on fire

Een groep rond zangeres Tina Charles die binnen een paar maanden voor zichzelf begon. Het nummer werd ook snel gebracht door Jim Gilstrap, de man die eerder in 1975 een grote hit had met Swing your daddy.
5000 Volts hebben er nog goed mee gescoord overigens. 10 Weken in de Top 40 en zelfs het laagste plekje in de Top 3.
Enfin, er worden hier geen genres uitgesloten en verandering van spijs doet eten....
Van de jaren '70 heeft alleen 1975 een Top 40 gehad op 1 november. Slechts vier nieuwe binnenkomers die dag w.o. Conny VandenBosch, Mieke en KC & the Sunshine band. De laatste was toevallig een paar weken geleden ook al Single van de dag geweest met Get down tonight.
Blijft alleen nog over om te kiezen voor een kleine "jeugdliefde", jawel, het valt niet te ontkennen:
5000 Volts - I'm on fire
Een groep rond zangeres Tina Charles die binnen een paar maanden voor zichzelf begon. Het nummer werd ook snel gebracht door Jim Gilstrap, de man die eerder in 1975 een grote hit had met Swing your daddy.
5000 Volts hebben er nog goed mee gescoord overigens. 10 Weken in de Top 40 en zelfs het laagste plekje in de Top 3.
Enfin, er worden hier geen genres uitgesloten en verandering van spijs doet eten....

0
geplaatst: 1 november 2011, 19:41 uur
Voor jou een kleine jeugdliefde, musician, voor mij een grote! Destijds in 1975 bij mij vele weken op de eerste plaats, en nu ik het terughoor: wat een vaart!
Waarom dit vrijwel nooit meer gedraaid wordt, is mij een groot raadsel.
Waarom dit vrijwel nooit meer gedraaid wordt, is mij een groot raadsel.
0
geplaatst: 1 november 2011, 19:57 uur
De intro is duidelijk gejat van Black is Black van Los Bravos. Verder vind ik dat een aardig maar niet opzienbarend liedje, misschien daarom dat het niet meer gedraaid wordt. Wel goed gezongen, moet ik toegeven.
Cijfer: 6
Cijfer: 6
0
mahone
geplaatst: 2 november 2011, 12:45 uur
Verschrikkelijk nummer typisch een liedje dat het beste maar zo snel mogelijk vergeten kan worden
0
geplaatst: 2 november 2011, 14:10 uur
Een soort adhd-disco. Kan niet zeggen dat ik er erg enthousiast van word, al vind ik het ook niet echt slecht.
0
geplaatst: 2 november 2011, 18:25 uur
Vandaag maar weer eens een statement uit de jaren '80. De keuze Single van de Dag kwam binnen op 2 november 1985:
Talking heads - Road to nowhere

Ik durf hier geen kritiek op te hebben, zou het overigens ook niet hebben.
Het werd zowaar een grote hit voor de Talking heads, plaats 8 en maar liefst 9 weken genoteerd in de Top 40.
Talking heads - Road to nowhere
Ik durf hier geen kritiek op te hebben, zou het overigens ook niet hebben.
Het werd zowaar een grote hit voor de Talking heads, plaats 8 en maar liefst 9 weken genoteerd in de Top 40.
0
geplaatst: 2 november 2011, 20:29 uur
Op zulk nummer kan je geen kritiek hebben, even vrolijke als intelligente pop met opzwepende percussie en die accordeon maakt het helemaal af. Om kort te zijn: topsong!
Cijfer: 9,5
Cijfer: 9,5
0
geplaatst: 2 november 2011, 20:40 uur
Ben Talking Heads-liefhebber, maar hun beste tijd hadden ze hier al even gehad. Een zesje.
0
geplaatst: 2 november 2011, 21:07 uur
Sluit me aan bij de rest.
Een heerlijk nummer (mss iets te poppy voor hun doen) maar een dikke 7 waard.
Een heerlijk nummer (mss iets te poppy voor hun doen) maar een dikke 7 waard.
0
geplaatst: 2 november 2011, 22:16 uur
Ik vind dit wel een prima nummer, met mooie clip.
Kan heel het album Little Creatures wel waarderen. The Lady Don't Mind vind ik het beste daarvan.
Kan heel het album Little Creatures wel waarderen. The Lady Don't Mind vind ik het beste daarvan.
0
mahone
geplaatst: 2 november 2011, 22:24 uur
Ik hou meer van de vroegere Talking Heads maar dit is zeker geen slecht nummer.
0
geplaatst: 2 november 2011, 23:22 uur
Little Creatures is mijns inziens het laatste echt goede Talking Heads album, met een paar puike singles. Volgens mij ook hun vrolijkste album, maar misschien dat dit juist fans van het eerste uur afschrikt als zijnde te poppy en toegankelijk, een scherp randje ontbreekt hier inderdaad.
0
geplaatst: 3 november 2011, 12:14 uur
5000 Volts heeft weinig spanning. Klinkt wat wegwerp-achtig en inderdaad wat ADHD.
Talking Heads mochten met The Road To Nowhere nog even genieten van hun hitparade-jaartje 1985.
De hits waren hierna geloof ik alweer afgelopen, de band zou niet veel langer daarna volgen.
Maar The Road To Nowhere, daar is niks mis mee, Vind het ook rete-origineel klinken.
Talking Heads mochten met The Road To Nowhere nog even genieten van hun hitparade-jaartje 1985.
De hits waren hierna geloof ik alweer afgelopen, de band zou niet veel langer daarna volgen.
Maar The Road To Nowhere, daar is niks mis mee, Vind het ook rete-origineel klinken.

0
geplaatst: 3 november 2011, 12:41 uur
Opvolger True Stories leverde inderdaad geen hits meer hoewel dit album nog meer poppy klonk.
0
geplaatst: 3 november 2011, 12:55 uur
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 3 november 1990 binnen op #33, haalde als hoogste notering #14 en stond 7 weken genoteerd:
Concrete Blonde - Joey

Klinkt erg Amerikaans, dit, maar het lijkt ook enigszins te anticiperen naar de'alternatieve' muziek-golf die de eerste helft van de jaren '90 zou gaan typeren: Zangeres met een androgyne uitstraling a la Patti Smith, een anti-houding in zowel imago als muziek, een donkere, cryptische tekst... Een beetje een toonzettende waterscheiding-plaat, dus. Prima plaat!
Concrete Blonde - Joey

Klinkt erg Amerikaans, dit, maar het lijkt ook enigszins te anticiperen naar de'alternatieve' muziek-golf die de eerste helft van de jaren '90 zou gaan typeren: Zangeres met een androgyne uitstraling a la Patti Smith, een anti-houding in zowel imago als muziek, een donkere, cryptische tekst... Een beetje een toonzettende waterscheiding-plaat, dus. Prima plaat!

0
geplaatst: 3 november 2011, 20:30 uur
Heb er weinig mee maar mijn oudste zoon heet Joey.
Mijn mening over deze single is dus niet representatief

Mijn mening over deze single is dus niet representatief

0
geplaatst: 3 november 2011, 20:36 uur
Prima single, al vind ik Bloodletting ( van hetzelfde album) beter.
0
geplaatst: 3 november 2011, 20:39 uur
Hun enige echt bekende nummer (staat ook in de MuMe top-2000 nl. op 1659) maar inderdaad een uitstekende popsong waar ik niets kan op aanmerken (heb niets toe te voegen aan kaztors commentaar). Van mij mag de top-40 gerust vol staan met dit soort nummers.
Cijfer: 9
Cijfer: 9
0
geplaatst: 3 november 2011, 22:39 uur
Helemaal geen slecht nummer, hoorde het nu voor het eerst in mijn leven.
Waar zullen we het eens onder scharen? Haar uiterlijk suggereert heel wat, maar ik vind het zonder beelden eigenlijk gewoon AOR. Zit een beetje in de hoek van Heart.
Een 7.
Waar zullen we het eens onder scharen? Haar uiterlijk suggereert heel wat, maar ik vind het zonder beelden eigenlijk gewoon AOR. Zit een beetje in de hoek van Heart.
Een 7.
0
geplaatst: 4 november 2011, 00:02 uur
Zeer sterk nummer, ik heb toen in de tijd al de cd-single gekocht! Een mooi sfeervol melodieus nummer, Maar AOR? Dit heeft toch niks met zwaar geproduceerde Amerikaanse rock zoals REO Speedwagon en Journey te maken?
Cijfer: 8,5
Cijfer: 8,5
0
geplaatst: 4 november 2011, 00:15 uur
AOR is een door de pers bedachte term die vele ladingen dekt. Aanvankelijk stond voor Album Oriented Rock (soms wel progressieve rock) maar in de jaren '80 werd dat steeds meer synoniem van glad geproduceerde, typisch Amerikaanse rock (zoals REO Speedwagon, Journey, Toto, Starship, Poison, Asia ...). Joey klinkt wel Amerikaans maar glad is het zeker niet. Het is melodieus, aanstekelijk maar tegelijk doordacht en sfeervol.
0
mahone
geplaatst: 4 november 2011, 08:52 uur
Mooi sfeervol nummer dat met AOR niks te maken heeft.
0
geplaatst: 4 november 2011, 16:29 uur
Een nieuwe, en enigszins bizarre, Single van de Dag.
Op 4 november 1967 kwam binnen in de Veronica Top 40:
Motions - Tonight we'll be stoned

Het zal duidelijk zijn dat er door de Nederlandse band nog niet werd ingezet op succes in de Verenigde Staten. Wat wel duidelijk is, is in welke tijd het zich afspeelt.
Aan het begin lijkt het nog niets, vandaar dat een beetje afluisteren wel een vereiste is.
7 Weken top 40, maximaal plek 12.
Op 4 november 1967 kwam binnen in de Veronica Top 40:
Motions - Tonight we'll be stoned
Het zal duidelijk zijn dat er door de Nederlandse band nog niet werd ingezet op succes in de Verenigde Staten. Wat wel duidelijk is, is in welke tijd het zich afspeelt.
Aan het begin lijkt het nog niets, vandaar dat een beetje afluisteren wel een vereiste is.
7 Weken top 40, maximaal plek 12.
0
geplaatst: 4 november 2011, 16:33 uur
Ah, vind dit nummer niet veel aan, maar vind het wel een memorabel bandje vanwege het prachtige popliedje Wasted Words en omdat het het bandje van Robbie van Leeuwen was voor iet begon met Shocking Blue. 
Dit vind ik verder maar een flauw liedje.

Dit vind ik verder maar een flauw liedje.
0
geplaatst: 4 november 2011, 16:43 uur
Vind ik ook een flauw liedje dat twijfelt tussen flower power en carnaval, terecht in de vergeethoek geraakt. Wasted Words vind ik wel prima.
Cijfer: 3,5
Cijfer: 3,5
0
geplaatst: 4 november 2011, 20:43 uur
Inderdaad een flauw liedje, maar wel leuk om de reacties erbij te lezen.
Mij benieuwen of die kinderen wisten waar ze over zongen...
Mij benieuwen of die kinderen wisten waar ze over zongen...

0
geplaatst: 4 november 2011, 20:57 uur
Ik vind de reacties dus ook interessant.
Je probeert een keuze te maken uit een hitlijst voor een (spraakmakende) single die destijds in de Top 40 binnenkwam.
Zonder dat het wel of niet een persoonlijke favoriet is. Het gaat er uiteraard om te peilen wat we er nu van vinden.
Je probeert een keuze te maken uit een hitlijst voor een (spraakmakende) single die destijds in de Top 40 binnenkwam.
Zonder dat het wel of niet een persoonlijke favoriet is. Het gaat er uiteraard om te peilen wat we er nu van vinden.

* denotes required fields.