MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Op de valreep neem ik vandaag de nieuwe Single Van De Dag voor rekening. Het kwam op 5 november 1977 binnen op #38, bereikte #29 en stond 4 weken genoteerd:

The Brothers Johnson - Strawberry Letter #23

(afbeelding)

Tijdloos, funky nummer dat veel meer had verdiend. Vooral dat gedeelte tegen het einde is van een grote klasse.

Inderdaad een geweldig soulnummer, grote klasse!

Wel kwam ik er recent achter dat het een cover is, en het origineel heeft iets minder soul maar is verder hetzelfde, inclusief de ongelofelijke gitaarsolo tegen het einde... YouTube - Shuggie Otis - Strawberry Letter 23

Dit is werkelijk een briljant nummer! Misschien wel een van de beste soul/funktracks aller tijden (IMO natuurlijk). Heeft in 35 jaar niets van z'n charme en uitstraling verloren. Nou kunnen de broertjes Jansen bij mij sowieso niet stuk: heerlijke grooves, geweldige instrumentenbeheersing en een productie (van Quincy Jones) om je vingers bij af te likken. Alleen vocaal vond ik ze nooit zo sterk, maar dat vind ik hier geen probleem. Op de albumversie loopt het instrumentale keyboard-riedeltje nog een tijdje door; geweldig gedaan.

De gitaarsolo is trouwens van Lee Ritenour, destijds een studiomuzikant, die later ook een succesvolle eigen carrière is begonnen.

Ik kwam er ook pas járen later achter dat dit een cover was. Ik vind het origineel ook sterk, maar deze versie net iets beter.

kaztor schreef:
Op de valreep neem ik vandaag de nieuwe Single Van De Dag voor rekening

Omdat iemand anders weer niet op zit te letten...

Maar een prima keuze, ik had hem zelf kunnen maken. Een minuut voor het einde nog net even een interessante versnelling en wordt het haast soul met wat symfonische invloeden. 7,5.

Prima soul/funknummer met symfonische inslag tegen het einde. Vocaal een beetje vlak maar hier vormt dat zo geen obstakel.

Cijfer: 8

De nieuwe Single Van De Dag heb ik willekeurig moeten kiezen omdat de binnenkomers van die week allemaal erg goed zijn: Het kwam binnen op 6 november 1982 op #16, bereikte #3 en stond in totaal 9 weken genoteerd:

Kid Creole & The Coconuts - Annie, I'm Not Your Daddy

(afbeelding)

Kid Creole is typisch een act waarvan ik nog eens een compilatie van op de kop wil tikken. Sommigen vinden het misschien wat flauw, maar ik vind het altijd gezellig én kwalitatief goed klinken. Ik vind dit gewoon lekkere feestmuziek met een goede drive. De saxofoon in het intro en de solo tegen het einde maken het liedje helemaal af

Ik sluit mij volledig aan bij kaztor, dit is kwalitatief hoogstaande feestmuziek.

Cijfer: 8

Daar sluit ik mij ook bij aan en dat betekent: wordt niet zo snel uit de kast getrokken tenzij er sprake is van iets feestachtigs.

En dat is een beetje jammer, voor Kid Creole. Een goede 7 is het wel waard maar de muziek dreigt niet serieus te worden genomen.

Leuke band toen en kan het nog steeds waarderen hoor.
Die andere hitsingles ( o.a.Endicott) waren gewoon goed.

Cijfer 7

Prachtig nummer.

Als je het naast de tragere albumversie legt, hoor je meteen het verschil.
De single versie is veel energieker vind ik. De single hiervoor, Stool Pigeon vond ik ook top.

En Bananarama leek wel afgekeken van The Coconuts.
De banaantjes brachten aanvankelijke ook vergelijkbare, soft tribal pop.

mahone
The Brothers Johnson-Veel te glad voor mijn smaak

Kid Creole-Vreselijk nummer ,misschien moet je stomdronken zijn om dit te waarderen en aangezien ik niet drink...

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 7 november 1998 binnen op #10, haalde #9 en stond 5 weken genoteerd:

U2 - The Sweetest Thing

(afbeelding)

Op #10 binnenkomen en na 5 weken uit de lijst...

U2 heeft wel vaker rare chart-gangen gehad, maar dit slaat toch wel alles!
De fans kochten waarschijnlijk massaal de gelimiteerde editie van de 1980-1990-verzamelaar waar dus ook de originele versie, een b-kantje van Where The Streets Have No Name, op staat. En die vind ik beter dan deze wat gladgestreken versie. Leuk liedje, maar geen career-high.

Eén van de mindere singles van U2, voor hun te gewoontjes al is het wel prima uitgevoerd.

Cijfer: 6

Ik heb ze ook beter gehoord.

En ik had ook het gevoel dat de videoclip de beoordeling van het nummer geen goed deed, wat een aanstellerij van Bono in die auto.

Ik geef ook een 6, het nummer is wat slapjes en klinkt ongeïnspireerd. Het haalt eigenlijk niet het U2 niveau.

mahone
U2 heeft een aantal prachtnummers gemaakt en een aantal afgrijselijke nummers en deze hoort bij de laatste groep

Ik vond dit ook een minder nummer.
Gewoon restmateriaal om een aankomende verzamelaar te promoten.
Ik had gehoopt dat ze A Celebration zouden toevoegen op dat album, en opnieuw als single zouden uitbrengen.
YouTube - U2 - A Celebration

musician schreef:

En ik had ook het gevoel dat de videoclip de beoordeling van het nummer geen goed deed, wat een aanstellerij van Bono in die auto.

Dat was toch met Boyzone? (zegt Graf uit het hoofd zonder het verder op te zoeken of na te kijken).

Ik weet nog dat ik erg enthousiast was toen ik vernam dat ze de (voor mij nog volledig onbekende) B-kant van Where the Streets... als single zouden gaan uitbrengen. Kregen we opeens deze slappe hap voorgeschoteld, wat een teleurstelling

8 november 1969, hoe kunnen we het zo met z'n allen treffen, deze nieuwe Single van de Dag:

Fleetwood mac - Oh Well

(afbeelding)

En ik doe niet in halve nummers, vandaar de volle lengte bij de URL.
Uit een tijd dat dit soort nummers de eerste plek van de Veronica Top 40 nog wisten te veroveren. In totaal stond Oh Well 11 weken genoteerd.

mahone
Jammer van het bijbehorende filmpje op 192TV komt regelmatig een fimplje van dit nummer voorbij waar je de band het nummmer ook ziet spelen dit filmpje is net zoiets als Penny de Jager bij TopPop.Het nummer zelf vind ik heel mooi.

Topnummer van Fleetwood Mac

Klassieker!

Heerlijke lange uitvoering en ze hebben veel mooie dingen gemaakt

Cijfer: 9

Oh Well is een klassieker van formaat, natuurlijk.
Hoef ik niet lang over te lullen.

Eens met de vorige users, topnummer!

Cijfer: 9,5

De nieuwe Single van de Dag komt binnen op 9 november 1974:

Shoes - Make up your make up

(afbeelding)

Leidse groep rond Jan en Henk Versteegen. Maakten zeer verdienstelijke pop, eerlijk is eerlijk, getuige ook deze Make up your make up.

Broers hebben na het uiteenvallen van The Shoes restaurant gekocht in Leiden waarbij je dus inderdaad werd geholpen door een één van de herkenbare jongens van The Shoes. Heel merkwaardige gewaarwording maar het waren (zijn) aardige gozers, verder zonder poeha.

Het is jammer dat hun talenten (getuige ook dit nummer) niet mochten leiden tot groot succes. Ja, nog wel een beetje in de Top 40 (4 weken, plek 26) maar ze zijn vooral bekend van hun jaren '60.

Leuke single.

Zeker geen slecht nummer met diepe soulstem die mij wel wat geforceerd overkomt.
The Shoes waren een typische singles-band (van hen bezit ik enkel een compilatie), wellicht de reden waarom ze niet tot de eregalerij van de Nederlandse pop behoren. Shocking Blue, Tee-Set en George Baker Selection waren ook singles-bands maar die hadden wel een aantal megahits in het buitenland.
Opmerkelijk dat veel Nederlandse bands na 1974 van het toneel verdwenen (waaronder Shoes), ongetwijfeld heeft dat te maken met het sluiten van Radio Veronica waar Nederlandse artiesten volop gepromoot werden.

Cijfer: 7

Best een aardig nummer. Sterk arrangement, tenminste eens wat anders dan die teenybopper-singles die steevast uit m'n geboortejaar lijken te komen.

Dat jaar werd glamrock inderdaad gladgestreken tot teenybopper met o.a. Bay City Rollers, David Cassidy, David Essex, Alvin Stardust enz. (en Osmonds schakelde over tot mierzoete ballads) en kwamen - zeker in Nederland - belachelijke varianten (o.a. Jackpot).

Ik heb mezelf eens getrakteerd op het bijbehorende album van mijn oude stadgenoten, met dezelfde titel en alleen nog verkrijgbaar via Fonos.
Dit verkoopt niemand meer:

(afbeelding)

Het gaat om de muziek.....
Er staat o.a. ook Face to Face op, nog zo'n sterke single en zelfs een groter succes, van begin '74.

Kijk eens hier musician, voor € 8,50 is het album van jou, voor € 8,90 koop je de single erbij...

Gast
geplaatst: vandaag om 17:12 uur

geplaatst: vandaag om 17:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.