MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Ik probeer hard om het vermeende kwaliteitsverschil te spotten tussen
Alive and Kicking en Ghostdancing. Temeer, daar ik de eerste beter vind.

Ga akkoord met de analyse over het album en Ghostdancing
als de minst commerciële (en daarom wellicht pas vierde) single.

mahone
Shocking Blue-Aardig nummer en ik vind het beter dan Venus

Simple Minds-Ik hou meer van de Simple Minds van voor "Don't You (Forget About Me)".

Shocking blue - Hello darkness: Minder bekend nummer van Shocking Blue maar zeer de moeite waard, klinkt een tikkeltje psychedelisch.
Cijfer: 8

Simple Minds - Ghostdancing
Simple Minds klinken hier gedreven al reken ik dit niet tot hun beste nummers.
Cijfer: 7,5

Ik vind Ghostdancing juist ook wel aardig. Ik heb redelijk veel waardering voor het Once Upon a Time album van de Simple Minds, waar Ghostdancing (8) deel van uit maakt.

Don't you is natuurlijk van een soundtrack maar hoort eigenlijk qua geluid wel thuis op Once Upon a Time. Dus een kleine moeite om het nummer zelf dan maar toe te voegen en een gecorrigeerd album in te branden..

Met de kans op een baksteen dat door m'n monitor mijn richting op wordt gesmeten kon ik het niet laten...

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 23 november 1996 binnen op #15, stond 3 weken op de toppositie en stond 11 weken genoteerd:

Hakkûhbar - Gabbertje

(afbeelding)

Veel plezier!

(Ik vind het sarcasme in het liedje trouwens best grappig).

Ik ben er snel klaar mee !

Ongetwijfeld word ik hier bij de eerste de beste inschatting al ingedeeld bij de anti-hakken club en dat is geheel terecht.

Muziekvervuiling, de Oh Oh Cherso van de radio (1,5)

Kijk, dát soort reacties, daar wachtte ik al op!

Muziekvervuiling inderdaad, een verkrachting van de herkenningstune van Swiebertje, het slechtste wat ik tot nu toe in dit topic heb gehoord.

Cijfer: 2,5

Gabbertje! Zou ik het complete oeuvre van ABBA voor inruilen.

Grapjas, zelfs het slechtste van ABBA is nog een stuk muzikaler en inventiever dan Gabbertje.

mahone
Ik ben een trots lid van de anti-hakken club.Dit is gewoon verschrikkelijk.

De nieuwe Single van de Dag is een oudje:

Ella Fitzgerald - Desafinado

(afbeelding)

Dat waren toen nog héle andere tijden en muziek, 24 november 1962 in de Engelse Hitlijst.
Het werd overigens niet eens zo'n grote hit, 3 weken en maximaal de 38e plek. Maar dit is voor mij dan toch zo'n nummer waar je eens in de zoveel tijd, of op het juiste tijdstip, met plezier aan kunt beginnen.

LucM schreef:
Grapjas, zelfs het slechtste van ABBA is nog een stuk muzikaler en inventiever dan Gabbertje.

Gelijk maar je twee lievelingsadjectieven, gezien de frequentie van het gebruik ervan en het aantal artiesten waar je het op plakt.

Gabbertje vond ik destijds al een flauwe parodie op het hele gabber-gebeuren, maar nu vind ik er nog minder aan. Al zijn de andere singles (Gabbersaurus...) dan wel weer zo fout dat ze weer leuk worden.

Wat betreft Desafinado geef ik de voorkeur aan de originele versie, al is deze zeker niet verkeerd. Het lijkt soms wel alsof de hitlijsten in de jaren '60 voor 50% met covers gevuld waren.

Desafinado is oorspronkelijk van Antonio Carlos Jobim, het nummer werd erg vaak gecoverd (de bekendste versie is die van Stan Getz), die van Ella Fitzgerald vind ik ook mooi. Ook George Michael heeft dat nummer opgenomen.

Cijfer: 7,5

Was de eerste uitvoering niet van Joao Gilberto? Ik dacht dat Jobim het pas later zelf had uitgevoerd, maar ik kan het zo snel niet terugvinden.

......is the title of a bossa nova song composed by Antonio Carlos Jobim with lyrics (in Portuguese) by Newton Mendonça.....

Is volgens mij het antwoord. Daarna Stan Getz, Charlie Bird. Ella Fitzgerald volgde een paar maanden later. De Engelse vertaling is geweest van John Hendricks en Jessie Cavanaugh.

Niet op mij schieten, ik heb het bijna letterlijk van Wikipedia overgenomen!

mahone
De versie vam George Michael ken ik wel deze had ik nog nooit eerder gehoord terwijl hij veel mooier is dan die van George Michael

musician schreef:
......is the title of a bossa nova song composed by Antonio Carlos Jobim with lyrics (in Portuguese) by Newton Mendonça.....

Is volgens mij het antwoord. Daarna Stan Getz, Charlie Bird. Ella Fitzgerald volgde een paar maanden later. De Engelse vertaling is geweest van John Hendricks en Jessie Cavanaugh.

Niet op mij schieten, ik heb het bijna letterlijk van Wikipedia overgenomen!

Dat het "composed by" Jobim is geloof ik wel, maar ik vraag me af wie de eerste uitvoerende was.

Stan Getz was sowieso al een paar jaar na Gilberto.

edit: volgens deze site was de versie van Joao Gilberto inderdaad de eerste:
Second Hand Songs - Song: Desafinado - Antônio Carlos Jobim, Newton Mendonça

Ella Fitzgerald, een jazz-artieste waarvan wij nodig eens iets moeten aanschaffen.

Wil je de 60's al ruilen met de 90's, Hans?

Nee, want van de 90's weet ik helemaal niets en dan ben jij een lichtend pad, haast als blindegeleidehond voor allen die het hebben opgegeven in dat decennium...

Eigenlijk zijn de 90's best te doen mits het de eerste 4 jaren betreft.
Daarna wordt het mazzelen met de selecties of er een draak doorheen werken om het moois voor later te bewaren (zie mijn laatste bijdrage).

Laat ik het erop houden dat het vanaf 1998 echt goed mis was.
De daling in kwaliteit en het aanhouden daarvan is inmiddels haast historisch en onbegrijpelijk te noemen.

De eerste jaren van de hitlijsten van de jaren '90 vind ik ook behoorlijk (met redelijk wat rock/alternative en goede dance) nadien werd het alsmaar minder (1998 en 1999 waren echt zwak).

Wanneer komt de volgende single van de dag?

Geweldig enthousiasme!

Wat vinden we van het niveau van Elvis, begin jaren '70?
De nieuwe Single van de Dag komt binnen op 25 november 1972:

Elvis Presley - Burning love

(afbeelding)

Hij deed toch nog wel mee en hij kon ook niet meer blijven klinken als in de 50's. Moeilijk. 5 weken en uiteindelijk plek 19.

Maar bezig aan zijn laatste jaren. Misschien dat ik hem in ieder geval op deze foto een stuk leuker vind:

(afbeelding)

Maar goed, we worden allemaal een dagje ouder...

A hunka hunka burning lowve!

Elvis is niet mijn pakkie-an en Burning Love is een van de 'worst offenders', maar dat is persoonlijk.

Eén van de betere hits van de jaren '70-Elvis, uitstekend geproduceerd, dat gospelkoor en die piano zijn bovendien erg effectief.

Cijfer: 8,5

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 26 november 1988 binnen op #32, haalde de 24ste positie en stond in totaal 7 weken genoteerd:

Traveling Wilburys - Handle With Care

(afbeelding)

Gave single, nog steeds. Opmerkelijk ook, omdat het samenviel met The Big O's comeback dat, zoals we weten, voor een begrijpelijke reden kortstondig was. Je ziet dan ook dat golfje in de chartrun van dit nummer: Nadat het naar #32 gezakt was stijgt het in december weer even naar #28.

Typisch weer een Jeff Lynne-product met dat 'geboetseerde' geluid en vettige drums, maar tegelijk heeft het ook een lekker los-uit-de-pols-karakter, een ouwe-jongens-krentenbrood-schwung dat meteen sympathie genereert voor deze oude rockers.

Lekker vroeg, jij denkt: hier is nog een reactie mogelijk voor hij naar het voetballen gaat

Een zeer bont en interessant gezelschap, die Traveling wilburys. Handle with care sprak opeens ook weer andere mensen aan. Individueel was het niet meer zo gemakkelijk de Top 40 te halen maar deze supergroep bracht daar verandering in.

Handle with care (9) brengt iets meer dan de som der delen en dat is al heel wat. De heren hadden er ook duidelijk zin in, met elkaar. Toch is het onmiskenbaar dat alles in die tijd naar Jeff Lynne begon te klinken. De Traveling wilburys maar ook de solo albums van Petty, Orbison en George Harrison. Dat was mij dan weer net even teveel van het goede.

Met Roy Orbison, in zijn tragische hoedanigheid erbij, een prima plaat!

"I.m So Tired of Being Lonely"

Dat nummer klinkt spontaan en professioneel tegelijk van 5 klasbakken maar dat stuk met Roy Orbison vind ik het mooist.

Cijfer: 9,5

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.