MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
mahone
Met Elvis heb ik niks hij heeft een paar nummers die ik wel aardig vind maar verder vind ik m maar middelmatig

The Traveling Wilburys vond ik toen een leuk nummer en nu nog steeds al heb ik t nooit gekocht

De nieuwe Single Van De Dag heb ik weer eens uit een magere jaren 90-oogst moeten vissen. Het kwam op 27 november 1993 binnen op #36, kwam niet verder dan #32 en was na 3 weken verdwenen:

4 Non Blondes - Spaceman

(afbeelding)

What's Up ben ik inmiddels helemaal beu, dus is het vanzelfsprekend dat ik deze beter kan velen.
Tijdens de coupletten zingt ze nog laag, maar als Linda Perry in het refrein weer met dat hondengejank komt aanzetten weet ik het weer: Niet aan mij besteed .

Vreselijke plaat..............

Duidelijk een ééndagsvlieg, 4 Non Blondes. What's Up is een evergreen (hoewel ik dit nummer destijds beter vond), dit hier is te eentonig en blijft niet hangen. De zangkunsten komen mij hier ook geforceerd over.

Cijfer: 4

mahone
What's Up vond ik destijds wel aardig deze absoluut niet

Nee, het spijt me. 4 non blondes vind ik bij What's up al erg. Hoewel dat nummer inderdaad onder de klassiekers valt.

Gevalletje wereldhit en hoe nu verder met het vervolg? En voordat je het weet: eendagsvlieg (en gelukkig maar).

Het is inderdaad niet erg bijzonder, maar de 'anti-hysterie' rond dit groepje verbaast me toch elke keer weer.

4 Non Blondes mag je natuurlijk wel een eendagsvlieg noemen, maar de zangeres/componiste van de band, Linda Perry, heeft sindsdien al een hele rij gigantische hits gecomponeerd voor o.a. Pink, Christina Aguilera, Gwen Stefani, dus zij heeft toch wel een langere adem .

lebowski schreef:
Het is inderdaad niet erg bijzonder, maar de 'anti-hysterie' rond dit groepje verbaast me toch elke keer weer.

Dat verbaast mij dan weer.

Linda Perry heeft duidelijk een love-it-or-hate-it-stem. Tel daarbij op de miljoenen keren dat What's Up op de radio is geweest en je hebt een hele grote rooie lap.

Wat mij betreft was een van de plagen van de jaren '90 bij sommige artiesten het geforceerde 'anders' willen zijn in de slipstream van het 'grunge'-succes (heb nooit begrepen waarom gitaarmuziek opeens 'grunge' genoemd moest worden, maar dat is vers 2). Ik had het meer voor de eerlijkere rockbands (Pearl Jam, Soundgarden, The Black Crowes, sommige metal-acts, om maar eens een zijpadje in te slaan).

Tot eerdergenoemde groep reken ik deze band, Skunk Anansie, The Cranberries en Alanis Morrisette.
Leuk voor even, maar op de lange duur zeer vermoeiend en saai.

kaztor schreef:
Tel daarbij op de miljoenen keren dat What's Up op de radio is geweest en je hebt een hele grote rooie lap.

Los van deze discussie en geen persoonlijke reactie op kaztor.

Ik verbaas me telkens over muziekliefhebbers die zich storen aan het feit
dat een hit miljoenen keren op de radio wordt gedraaid. Draai dan een ander station
dat zich niet zo op megahits richt of luister wat minder naar de radio en draai zelf
de kwaliteitsmuziek waar je van houdt. Word zelf je eigen radiostation.

Ik luister zelden naar de radio, precies om die redenen.

Het mooie aan one-hit wonders is dat die ene hit meteen een jaar of generatie definieert.
Ik kan er best mee leven. De opvolger van zo'n one-hit wonder doet het meestal ook nog goed
omdat platenwinkels vroeger incashten op de hype (en zo waren de verkoopcijfers gunstig
voor de opvolger, ook al betekende dat soms dat de winkels met die plaat bleven zitten).

Gaat vandaag ook nog op denk ik. Nieuwsgierig wordt de opvolger gedownload,
maar of hij daarna nog vaak gedraaid wordt of snel gewist wordt, is een andere zaak.

dazzler schreef:
(quote)

Los van deze discussie en geen persoonlijke reactie op kaztor.

Ik verbaas me telkens over muziekliefhebbers die zich storen aan het feit
dat een hit miljoenen keren op de radio wordt gedraaid. Draai dan een ander station
dat zich niet zo op megahits richt of luister wat minder naar de radio en draai zelf
de kwaliteitsmuziek waar je van houdt. Word zelf je eigen radiostation.

Ik luister zelden naar de radio, precies om die redenen.

Dan heb je vast geen machinewerk in een fabriek.

Saved by the Bell!

De nieuwe Single van de Dag komt binnen op de enige datum dat er ooit een 28 november was in de sixties (en dan ook nog in de VS), in 1960.

Gered door de bel, want het was de beste nieuwe binnenkomer in de Billboard Hot 100 (ik heb ze allemaal beluisterd), was ook nog eens een geweldig debuut, én een groot succes voor een Nederlandse band.

Blue Diamonds - Ramona

(afbeelding)

Het succes beperkte zich overigens tot 5 weken en als hoogste plek de 72e. Maar we praten over 1960 en ik ben er trots op

Mijn moeder was vroeger helemaal gek van die twee
Dus ja.....kan leven met het nummer Ramona en hoor hem nog regelmatig voorbij komen
op de radiozenders. Toch wel een Neder-klassieker!

(mijn moeder was toen 13 ...ter info)

Ik heb een zwak voor dit nummer vanwege de zonnige lenteachtige sfeer en de sublieme arrangementen (zoals die achtergrondkoor), prachtige melodie ook.

Cijfer: 9

Grappig liedje. Doet me denken aan een 'running gag' die we vroeger in de familie hadden:

Als ventje van 8 was ik gecharmeerd van de liedjes die ze in de show Kwistig Met Muziek (presentatie: Eddy Becker) met het dans-groepje 8 Plus brachten. Vraag me niet waarom, het was gewoon 'een van die dingen'...
Dus... kocht m'n moeder een soort budget-compilatie van ze met jaren '60-liedjes als Sinterklaaskadootje (ik was er al op een vroege leeftijd achter, vandaar dat ze het toen vertelde) waarna de teleurstelling groot was.

Veel oubolliger dan dit wordt het niet. Doe mij dan maar 4 Non Blondes... al vond ik uit die week Never Alone van 2 Brothers on the 4th Floor en El Gallinero van Ramirez leukere binnenkomers. Die laatste werd toevallig tijdens op de radio gedraaid laatst en een collega die het nog niet kende vond het helemaal geweldig.

Wederom een nieuwe Single van de Dag, Nederpop van de bovenste plank (?)

Maggie MacNeal - When you're gone

(afbeelding)

Kwam binnen op 29 november 1975

Of is er hier sprake van een love/hate plaat, ik vind het nogal meevallen. Ze deed het goed, zo kort na het uiteenvallen van Mouth & MacNeal, When you're gone haalde de derde plaats in de Top 40 en stond 9 weken genoteerd. Haar 'debuut' als solo-artieste zat daar net voor, het nummer Nothing else to do. Maar dat werd niet zo'n hit als When you're gone

Ik vind het ook best meevallen, een vrij standaard ballad maar degelijk gebracht. Beter dan dat nummer van Big Mouth & Little Eve dat tezelfdertijd in de hitlijsten stond.

Cijfer: 6,5

Mouth & MacNeal....wat een tijden. Heb nog vage herinneringen van. How Do You Do
Deze is zeker niet slecht hoor.
Geef ook een 6.5

mahone
The Bleu Daimonds-Typisch zo'n 'tussennummer' uit de periode dat de Rock 'n Roll rage wel zo'n beetje voorbij was en de beat nog moest komen.Ik vind het niks maar in die tijd werd nauwelijks iets fatsoenlijks gemaakt.

Maggie MacNeal-Vreselijk.Haar "Terug Naar De Kust"behoort tot mijn guilty pleasures maar deze vind ik verschrikkelijk

Wanneer komt de volgende single van de dag?

Omdat kaztor er niet is heb ik maar zelf een single van de dag gekozen.

Talk Talk - Life's What You Make It

(afbeelding)

Kwam binnen op 30 november 1985 op de 37e plaats, bleef 9 weken in de top 40 en bereikte als hoogste positie nr. 13.

Nou Luc, Maggie moet ik morgen even afspelen, maar Talk Talk's single, daar ben ik kort over: Fabelachtige keuze! Ik had 'm zelf niet beter kunnen uitkiezen!

Als ik zo op de chartrun van het nummer let vind ik wel dat het wat beters had verdiend, immers; een schoorvoetende binnenkomst en ergens hoog in de middenregionen eindigen is een heel aardige, maar weinig hemelbestormende prestatie. Die 9 weken verraden dan wel weer dat we hier met een solide popklassieker te maken hebben waarvan de houdbaarheidsdatum nooit verstreken zal raken.

De sfeer die geschept wordt is ijl, desolaat en klagelijk en het voelt het jaargetijde feilloos aan. Ook belichaamt deze periode de overgang van meer toegankelijke new wave (It's My Life) naar sferische, gelaagde hoogstandjes waar geduld een schone zaak is en de beloning des te groter is (Spirit Of Eden, Laughing Stock, solo-cd van Mark Hollis).

Excuses van mijn zijde, trouwens. Vanmiddag had ik geen tijd, heeft ook met de wat lastige ploegendienst te maken, en ik was het helemaal vergeten!

Fantastische plaat! Heerlijk emotioneel gezongen door Hollis die mij altijd heb weten te raken met zijn unieke stemgeluid. Heel het album The Colour of Spring is fantastisch en krijg bij sommige nummers nog steeds kippenvel.

Talk Talk: een parel voor de popmuziek!

Cijfer: 9

Nou, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. De single mag dan niet buitengewoon hoog gescoord hebben, het is natuurlijk wel een kwalitatieve uitschieter van jewelste. Het is dan ook een 'evergreen' geworden dankzij het bijbehorende album, dat bij mij nog altijd in de top 10 staat. Ben ook een groot bewonderaar van de B-kant: It's getting late in the ev..., wat ik eigenlijk zelfs één van de mooiste Talk Talk-nummers vind.

Mijn single heeft trouwens een andere hoes; ik vermoed dat de afgebeelde hoes niet de Nederlandse persing is.

Leuk om ook dat nummer van Maggie MacNeal weer eens terug te horen. Valt het best te omschrijven met de oer-Nederlandse omschrijving 'degelijk', maar is anno nu nog best goed aan te horen.

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 1 december 1990 binnen op #31, haalde #6 en stond 8 weken in de lijst:

EMF - Unbelievable

(afbeelding)

Fijne plaat, swingt nog steeds lekker. Een hoogtepuntje uit de 'Madchester'-scene met een lekkere drive en ditto gitaarwerk.

mahone
Talk Talk-Ontzettend mooi eèn van de hoogtepunten van de jaren 80

EMF-Vreselijk nummer maar dat vind ik van de meeste "Madchester" nummers

EMF !!
Subliem nummer vond ik het samen met I Belief.
Daarna niets meer van ze gehoord maar deze sloeg in als een bom (bij mij dan...)
Heerlijke plaat Draaide hem als ik gefrustreerd was, herinner ik me.

Prachtig nummer van EMF.
Gelijk gekocht.
Heb ook hun 3 albums in bezit.

deric raven schreef:
Prachtig nummer van EMF.
Gelijk gekocht.
Heb ook hun 3 albums in bezit.

Gaaf.......ik heb dat topalbum van hun nog niet maar ga wel naar op zoek!

EMF - Schubert Dip

Gast
geplaatst: vandaag om 18:24 uur

geplaatst: vandaag om 18:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.