MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Andere albums zijn ook de moeite waard, gaan meer richting Carter USM.

deric raven schreef:
Andere albums zijn ook de moeite waard, gaan meer richting Carter USM.

Ik zag het zojuist aan het stem-gedrag van die 2 andere albums (zijn zelfs iets hoger!)

Talk Talk - Life's What You Make It: ik hoef mij enkel aan te sluiten bij vorige users.
Cijfer: 9

EMF - Unbelievable
Ik ken van deze band enkel dit nummer, vond het destijds beter dan nu, met name die vocalen steken een beetje tegen.
Cijfer: 6,5

Talk Talk is okay, alhoewel die zang me voor een heel album teveel is. Maar een enkel nummer is goed te behappen.
Cijfer: 7

Die van EMF doet me meer. Heerlijk die zware baslijn en dat gitaarstuk steeds na het refrein.
Een van de leukste one-hit-wonders uit die jaren.
Cijfer: 8+

Ik betrap mij er op niet snel een album van Talk Talk uit het hoesje te halen, voor een rondje afspelen. Daarmee doe ik ze waarschijnlijk te kort maar ondanks ongetwijfeld alle schoonheid trekt het gewoon niet echt om hun cd's regelmatig te draaien (ik heb hun bekendste drie albums).

Maar kwaliteiten heeft het 7,5. Bij EMF viel ik ook een beetje over de magere vocalen maar het is zo'n overbekend deuntje geworden. Zelfs bij mensen als ik die alle titels en namen van bands uit de jaren '90 allang weer zijn vergeten. Unbelievable krijgt een 7 maar een heel album hoef ik niet van ze te hebben

Vooral de latere albums van Talk Talk bevatten zeer verstilde muziek waar je echt voor moet gaan zitten, bij voorkeur met de koptelefoon op.

EMF - Een eendagsvlieg natuurlijk, maar wel een onweerstaanbaar nummer dat ik destijds met genoegen op 45 toeren heb aangeschaft. Stampt lekker door, met een heerlijk refrein.

December 1990, dat moet zo'n beetje tegen het eind van de vinylsingle zijn geweest. Ik ben ze altijd blijven kopen, tot het moment dat ze echt niet meer in de winkels lagen. De laatste, weet ik nog, was Steam van Peter Gabriel. Moet eind '92, begin '93 zijn geweest.

Een favoriete single van de liefhebbers van het 1967 topic. De nieuwe Single van de Dag komt nieuw binnen op 2 december 1967:

Monkees - Daydream believer

(afbeelding)

Werd een vrij grote hit, 12 weken en plek 4. Is gemiddeld na al die jaren nog steeds zeer geliefd en heeft, mogen we dan constateren, de tijd redelijk overleefd.

Ik herinner me het Maggie MacNeal-nummer vaag. Mij toch wat te langdradig en overdramatisch. Ik heb het idee dat er meer gepretendeerd word dan de compositie zelf voorstelt.

The Monkees zijn eigenlijk altijd leuk en dat is DB dan ook.

Ik hoop dat u mij het geluid en de beelden wilt vergeven, maar hierbij de nieuwe Single van de Dag, binnengekomen op 3 december 1977:

Mistral - Jamie

(afbeelding)

Ik vond het wel wat hebben, het is erg spacey achtig en het was een nieuw project van Robbie van Leeuwen. Mij sprak het wel aan in die tijd. Het is met Mistral niet veel geworden, overigens.

Jamie stond 8 weken in de Top 40 en haalde de 15e plek.

Ik had óók voor Mull of Kintyre van Wings of How deep is your love van de Bee gees kunnen kiezen maar ik geloof toch de beste herinneringen aan Jamie te hebben bewaard.

Leuke keuze......kan me nog wel herinneren alhoewel ik pas 10 was.
Ook het jaar, volgens mij dat Iggy de boel sloopte bij Toppop.

Aparte single voor die tijd..........Cijfer 7

Ja, ik vond het toen een heel mooie single, heel spacy, daar was ik gek op (en kwam toen opvallend vaak voor in de top40). Erg apart ook, en toch een behoorlijke hit. Starship 109 kwam daarna nog, werd nog een grotere hit (en nog spacier).

Dit nummer is in de vergetelheid geraakt maar het heeft toch iets ... klinkt inderdaad spacy. Opvolger Starship 109 vind ik nog wat beter.
Cijfer: 7

Monkees - Daydream believer: luchtige aangename 60's-pop dat fris blijft klinken.
Cijfer: 8

Ik weet dus écht niet wat ik over Jamie moet zeggen...
Is dit nu kinderachtig of sexy bedoeld? Nou ja... Interessant is het zeker.
Heel vreemd!

mahone
The Monkees-Leuk nummer en ik heb de tekst altijd erg grappig gevonden

Mistral-Je moet of 3 jaar zijn of knetterstoned om dit mooi te vinden denk ik.

Ah, dat laatste zal waarschijnlijk van toepassing zijn geweest!

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 4 december 1982 binnen op #35, haalde de 24ste plaats en was na 4 weken weer met de stoomboot vertrokken:

Henk & Henk - Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet / Het Hoort Met Kerstmis Ook Te Sneeuwen

(afbeelding)

(afbeelding)

Ik vind het tenminste wel duidelijk. Het publiek blijkbaar ook: Het Sinterklaas-liedje is echt een stuk leuker. Ik vond dit wel een leuk gelegenheidsidee van beide Henken en de timing was ook goed, zo net na de doorbraak van Het Goede Doel.

Conclusie: Het kerstliedje is zo-zo, het Sinterklaasliedje grappig en een verdiende seizoenshit.

Briljante Sinterklaas-single, vol met heerlijke Sinterklaaslekkernijen en wat grapjes in de coupletten. De enige Sinterklaas-song uit recente tijd die in het collectieve Nederlandse bewustzijn terecht is gekomen .

Ben ik met je eens. Ik ben ook zeker bereid het nummer een voldoende te geven.
Je hoeft alleen maar de hoes te zien en het nummer zit voor de rest van de dag in je hoofd....

Volgens mij het enigste Sinterklaas liedje in de popmuziek.

Cijfer 6

Wist niet dat dat nummer al zo oud was, maar hij is inderdaad erg leuk.

Cijfer: 8

Dat nummer van Henk & Henk is ondanks z'n bescheiden hitparadenotering een rasechte Sinterklaasklassieker geworden, die zó mee kan in het repertoire van Sinterklaas kapoentje en Zie ginds komt de stoomboot. Eigenlijk is dat een heel opmerkelijke prestatie, zeker voor een nummer dat ik als compositie eigenlijk maar beperkt houdbaar vind. De B-kant vind ik van nog mindere kwaliteit, en die is dan ook terecht in de vergetelheid geraakt. Ze hebben veel betere nummers afgeleverd.

Intrigerend nummer, dat Jamie van Mistral. Ik heb er hetzelfde gevoel bij als sommige andere luisteraars: moet je dit nu serieus nemen of niet? In elk geval moet je het een beetje in de tijdgeest plaatsen: de jaren '78'/'79 werden ook muzikaal een beetje bepaald door space-invloeden. Star wars en Star trek waren razend populair en die geluiden kon je toen voor het eerst ook creëren dankzij de toenemende mogelijkheden van polyfone synthesizers. Maar vaak klonk het resultaat, zeker voor hedendaagse begrippen, net wat te kazig.

Uiteindelijk vind ik Jamie nog wel leuk genoeg om een keer terug te horen, maar het 'camp'-gehalte ligt me toch te hoog. Hun grotere hit Starship 109 kan ik beter hebben, die heeft ook een sterkere melodie en een mooi akoestisch gitaarthema. Bespeeld - zoals jullie waarschijnlijk weten - door niemand minder dan de van Shocking Blue bekende Robbie van Leeuwen, want dit was destijds zijn nieuwe project na het uiteenvallen van die band. Als Mistral heeft hij drie singles gemaakt, met steeds verschillende zangeressen. Op het laatste hitje, Neon city, zingt Mariska Veres.

Ik heb alleen Starshop 109 op single - én op CD. Weet iemand of die twee andere nummers ook ergens op CD te scoren zijn? Ik vermoed van niet...

Ik heb wel de nummers op een verzamel cd maar zou eigenlijk niet eens weten of Mistral sowieso wel een album heeft uitgebracht. Op Fonos kan ik het bijvoorbeeld niet vinden.

Dat n.b. Mariska Veres op Neon city heeft gezongen had ik ook nog nooit gehoord...

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 5 december 1992 binnen op #33, steeg eventjes door naar #31 en stond 3 weken genoteerd:

Brian May - Back To The Light

(afbeelding)

'Degelijk' is voor mij het woord hier. Vocaal is het altijd wat behelpen met de beste man. Op de oude Queen-albums was daar altijd gepast materiaal voor, dus viel het niet zozeer op, maar als het iets steviger gaat klinken, zoals hier, moet ie echt knijpen. De focus moet dus verlegd worden naar de muziek, en dan zit het redelijk snor, al moet melodieuze rockmuziek wel je ding zijn.
Vooral de solo tegen het einde is als vanouds.

Trivia: Ex-maatje Freddie kwam die week trouwens ook binnen met een re-entry van The Great Pretender.

Matige single, het lijkt een minder aftreksel van Queen en Bryan May is inderdaad beperkt als vocalist. Die gitaarsolo op het einde weet het nummer enigszins te redden.
Cijfer: 5

Henk & Henk - Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet / Het Hoort Met Kerstmis Ook Te Sneeuwen
Dat Sinterklaasnummer vind ik erg leuk, dat kerstnummer daarentegen is een tegenvaller.
Cijfer: 8 / 4

Compleet vergeten dit nummer. Vind er ook geen bal aan eerlijk gezegd.

Even gekeken wat er nog meer binnenkwam die week en dan vind ik I'm Gonna Get You van Bizarre Inc. toch veel leuker. Dat was misschien wel de grootste oorwurm uit die periode. Ik weet nog dat we met de middelbare school op uitje naar het Omniversum gingen en iedereen dat deuntje liep te fluiten of neuriën. Naderhand nooit meer meegemaakt dat een liedje zo collectief werd opgepikt.

Verder zie ik nog U2's Who's Gonna Ride Your Wild Horses, een van hun mooiere nummers wat mij betreft. Jordy had toen een leuke novelty-hit. De hoogste nieuwe binnenkomer was een gemakzuchtige dance-versie van een Bryan Adams-nummer, zo eentje die me ook al lang weer was ontschoten. Maar het is nog altijd beter dan de hits van Genesis en Gordon die ook nog binnenkwamen die week.

Toevallig kwam Freddie Mercury die week ook binnen in de top-40 met The Great Pretender (re-release). Dat van U2 vind ik verreweg de beste van de nieuwkomers.

Jawel, maar af en toe moet het ook de inslag hebben van lang vergeten kleine hitjes "pareltjes" en dan is de keuze van Kaztor alleszins wel te verdedigen.

Zoals bekend ben ik een voorstander van een Queen album met Deacon, May en Taylor, ze zijn in principe goed genoeg om gedrieën een album te maken. Of ze willen en of ze het nog kunnen is een hele andere vraag.

Het zal wel iets beter moeten dan Back into the light ben ik bang. Ik geef het net een zesje.

U2 heb ik bewust weggelaten omdat The Sweetest Thing pas aan de beurt is geweest.

Even dacht ik aan Freddie's nummer en Bizarre spookte ook nog door m'n hoofd, maar uiteindelijk viel de keuze op Brian.

Dezelfde dag voor 1998 was zonder meer dramatisch, daar had ik (met moeite) Trijntje Oosterhuis van kunnen kiezen...

ClassicRocker
Back To The Light, een meer dan genietbare titeltrack van Brian's eerste en gelijknamige solo-album. Het is niet zo goed als de eerste twee singles die het album voortbracht, Too Much Love Will Love Kill You en Driven By You, en het wordt ook overtroffen door fenomenale albumtracks als Last Horizon en Rainbow-cover Since You've Been Gone, maar hieraan een zesje toekennen is natuurlijk een gotspe. Alleen de afsluitende solo rechtvaardigt al een ruime voldoende.

Liefhebbers van weergaloos gitaarspel beveel ik het album Back To The Light van harte aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:51 uur

geplaatst: vandaag om 16:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.