Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
mahone
geplaatst: 6 december 2011, 10:04 uur
Het Goede Doel-Leuk nummer dat je na eèn keer horen nooit meer vergeet
Brain May-Matige zang inderdaad en die gitaarsolo op het eind kan me ook niet boeien
Brain May-Matige zang inderdaad en die gitaarsolo op het eind kan me ook niet boeien
0
geplaatst: 6 december 2011, 15:37 uur
Met die single van Brian May was trouwens iets aan de hand. Als je beide delen van de cd-single had, dat was de enige manier om het mini-album Star Fleet op cd te krijgen.
0
geplaatst: 6 december 2011, 15:44 uur
Het leuke van dit topic is dat je toch rgelmatig met nummers geconfronteerd wordt die je al járen niet meer gehoord hebt. Die van Brian May is er zo een. Best aardig, deze derde single van het gelijknamige Back to the light-album. Minder dan de twee voorgaande singles. De zang van Brian is wat dunnetjes, een probleem waar-ie eigenlijk zijn hele carriere last van heeft gehad. De gitaarsolo tilt het nummer naar een voldoende.
Van die hele Star Fleet-CD had ik nog nooit gehoord. Van wat ik lees op de site klinkt het intrigerend. Ik heb de vinylsingle van dit nummer nog; helaas op zolder en niet binnen handbereik. Volgens Discogs staat daar Nothin' but blue (guitar version) op de B-kant. Bij gelegenheid toch eens draaien...
Van die hele Star Fleet-CD had ik nog nooit gehoord. Van wat ik lees op de site klinkt het intrigerend. Ik heb de vinylsingle van dit nummer nog; helaas op zolder en niet binnen handbereik. Volgens Discogs staat daar Nothin' but blue (guitar version) op de B-kant. Bij gelegenheid toch eens draaien...
0
geplaatst: 6 december 2011, 18:06 uur
Een nieuwe Single van de Dag:
Kon niet slagen op 6 december 1969 en daarom maar 6 december 1964 uit het aloude Muziek Express:
Rolling stones - Time is on my side

Een héle grote hit werd het overigens niet in Nederland. Het nummer zou ook in de Veronica Top 40 terecht komen (de start hiervan was 01-01-1965) en uiteindelijk de zesde plek behalen. En een week of 12.
Kon niet slagen op 6 december 1969 en daarom maar 6 december 1964 uit het aloude Muziek Express:
Een héle grote hit werd het overigens niet in Nederland. Het nummer zou ook in de Veronica Top 40 terecht komen (de start hiervan was 01-01-1965) en uiteindelijk de zesde plek behalen. En een week of 12.
0
geplaatst: 6 december 2011, 18:33 uur
Prima nummer, al vind ik de cover van Irma Thomas iets leuker. Het origineel heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
0
geplaatst: 6 december 2011, 18:42 uur
Leuk topic is dit toch, net de reacties even gelezen, gaat echt van Talk Talk naar Gabbertje naar Ella Fitzgerald. Zo zien we het graag! Zal proberen hier weer eens wat vaker dingen te posten.
Overigens heb ik niet zoveel met Mick Jagger die ballads zingt. Time Is On My Side vind ik eerlijk gezegd een gruwelijk zeiknummer.
Overigens heb ik niet zoveel met Mick Jagger die ballads zingt. Time Is On My Side vind ik eerlijk gezegd een gruwelijk zeiknummer.
0
geplaatst: 6 december 2011, 23:45 uur
Ik lees net nog over de verschillende versies die ervan zijn uitgebracht en kwam daarbij tot de conclusie dat de hierboven aangegeven link niet de single-versie is.
Dat is nl. deze, zoals ie ook op het Amerikaanse album 12 x 5 staat, met een orgel-intro.
De versie met gitaar-intro staat dan weer op het album Rolling Stones 2, de Singles Collection en andere verzamelaars. Die versie werd om wat voor reden ook de 'standaard-versie'.
Van beiden staat me die laatste versie het helderst voor de geest. Ik vind het wel een prettig nummer, overigens.
Dat is nl. deze, zoals ie ook op het Amerikaanse album 12 x 5 staat, met een orgel-intro.
De versie met gitaar-intro staat dan weer op het album Rolling Stones 2, de Singles Collection en andere verzamelaars. Die versie werd om wat voor reden ook de 'standaard-versie'.
Van beiden staat me die laatste versie het helderst voor de geest. Ik vind het wel een prettig nummer, overigens.
0
geplaatst: 7 december 2011, 17:53 uur
Een nieuwe Single van de Dag, binnengekomen op 7 december 1974:
Fungus - Kaap'ren varen

Prima geluidskwaliteit hier gevonden, geweldig nummer en Geiten Wollen Sokken Ten Top. Desalniettemin naar mijn smaak een Nederpop klassieker in de Nederlandse taal van ongekende schoonheid.
Echt het beluisteren weer eens waard.
Succesvol was het niet erg, 3 weken en plek 29. En Fungus kreeg daarna welgeteld nog één tip in de Top 40 en dat was het dan inzake hitparade successen. Maar aan Kaap'ren varen mag wat mij betreft een aparte oeuvre prijs worden uitgereikt.
Aardig dat de weergoden het buiten net flink willen laten waaien, past heel goed.....
Fungus - Kaap'ren varen

Prima geluidskwaliteit hier gevonden, geweldig nummer en Geiten Wollen Sokken Ten Top. Desalniettemin naar mijn smaak een Nederpop klassieker in de Nederlandse taal van ongekende schoonheid.
Echt het beluisteren weer eens waard.
Succesvol was het niet erg, 3 weken en plek 29. En Fungus kreeg daarna welgeteld nog één tip in de Top 40 en dat was het dan inzake hitparade successen. Maar aan Kaap'ren varen mag wat mij betreft een aparte oeuvre prijs worden uitgereikt.
Aardig dat de weergoden het buiten net flink willen laten waaien, past heel goed.....

0
geplaatst: 7 december 2011, 22:59 uur
Leuke single met een haast progressieve inslag. 
Echt een nummer om op een goede compilatie te plaatsen.
Mocht wel weer eens na die glam-bocht van vorige keren uit m'n geboortejaar.

Echt een nummer om op een goede compilatie te plaatsen.
Mocht wel weer eens na die glam-bocht van vorige keren uit m'n geboortejaar.
0
geplaatst: 7 december 2011, 23:07 uur
Leve de hippies!
Sluit me aan bij de twee voorgaande berichten.
Provo-song bij uitstek (althans , zo voelt het aan)
Cijfer: 7
Sluit me aan bij de twee voorgaande berichten.
Provo-song bij uitstek (althans , zo voelt het aan)
Cijfer: 7
0
geplaatst: 8 december 2011, 20:46 uur
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 8 december 1984 binnen op #39, kwam nooit hoger en was na 3 weken alweer verdwenen:
Roger Hodgson - Had A Dream

Ik vind dit een heel sterk nummer dat eigenlijk ook als Supertramp-compositie door het leven had kunnen gaan, ware het niet dat hij de band juist had verlaten. Vooral de drive en het cynisme doen het voor mij.
Echt een leuk nummer om op zo'n manier tegen te komen.
Ik heb de single laatst toevallig ook uit de kringloop meegenomen.

Ik vind dit een heel sterk nummer dat eigenlijk ook als Supertramp-compositie door het leven had kunnen gaan, ware het niet dat hij de band juist had verlaten. Vooral de drive en het cynisme doen het voor mij.
Echt een leuk nummer om op zo'n manier tegen te komen.

Ik heb de single laatst toevallig ook uit de kringloop meegenomen.
0
geplaatst: 8 december 2011, 20:53 uur
Heel goed nummer en ook de rest van het album In the Eye of the Storm is prima.
De opvolger In Jeopardy evenaart dit nummer.
Roger Hodgson's stemgeluid blijft me intrigeren.
Het verlies van deze zanger heeft Supertramp nooit kunnen opvangen in het verdere repertoire dat nog uitkwam.

(3.5*)
Cijfer: 8
De opvolger In Jeopardy evenaart dit nummer.
Roger Hodgson's stemgeluid blijft me intrigeren.
Het verlies van deze zanger heeft Supertramp nooit kunnen opvangen in het verdere repertoire dat nog uitkwam.

(3.5*)
0
geplaatst: 8 december 2011, 21:05 uur
Ik vond het aanvankelijk prachtig en dat is later dan wat teruggezakt naar heel aardig.
Rodger Hodgson was na de breuk met Supertramp de eerste die met een LP kwam en ik kocht het ook direct met bovengenoemde kwalificaties. Op het album duurt Had a dream nog twee keer zo lang.
De teksten, althans een aantal, hadden ook een soort verzet tegen Supertramp in zich, een beetje kinnesinne was het allemaal wel.
Mijn aanvankelijk grote liefde veranderde wat in heel aardig dus, niet in de laatste plaats omdat Supertramp zelf een jaar later met een geweldig album kwam (vind ik nog), Brother where you bound.
Maar geef sheep67 gelijk, een 8 is Had a dream wel waard.
Rodger Hodgson was na de breuk met Supertramp de eerste die met een LP kwam en ik kocht het ook direct met bovengenoemde kwalificaties. Op het album duurt Had a dream nog twee keer zo lang.
De teksten, althans een aantal, hadden ook een soort verzet tegen Supertramp in zich, een beetje kinnesinne was het allemaal wel.
Mijn aanvankelijk grote liefde veranderde wat in heel aardig dus, niet in de laatste plaats omdat Supertramp zelf een jaar later met een geweldig album kwam (vind ik nog), Brother where you bound.
Maar geef sheep67 gelijk, een 8 is Had a dream wel waard.
0
geplaatst: 8 december 2011, 21:07 uur
Inderdaad, Musician, Brother Where You Bound was zeker nog een heel goed album na het vertrek van Roger! (3.5*)
0
mahone
geplaatst: 8 december 2011, 23:52 uur
The Rolling Stones-Ik vind beide versies mooi.De mooiste versie die ik ken staat op een live cd van Keith Richards
Fungus-Leuk nummer.Het is jammer dat er niet vaker artiesten zijn die Nederlandse tradionals vertolken.
Roger Hodgson-Ik vind zijn stem vreselijk ik zou die single voor niks nog niet willen hebben.
Fungus-Leuk nummer.Het is jammer dat er niet vaker artiesten zijn die Nederlandse tradionals vertolken.
Roger Hodgson-Ik vind zijn stem vreselijk ik zou die single voor niks nog niet willen hebben.
0
geplaatst: 9 december 2011, 19:48 uur
De nieuwe Single Van De Dag komt op 9 december 1995 binnen op #28, behaalt de 2de plaats en staat in totaal 14 weken genoteerd:
Mariah Carey & Boyz II Men - One Sweet Day

Ja, laat ik maar meteen eerlijk zijn: Ik kan hier helemaal niks mee.
Maar we willen de levensvatbaarheid van dit topic voor een aantal jaren behouden en dan moet het kaf soms van het koren gescheiden worden.
Mariah Carey & Boyz II Men - One Sweet Day

Ja, laat ik maar meteen eerlijk zijn: Ik kan hier helemaal niks mee.
Maar we willen de levensvatbaarheid van dit topic voor een aantal jaren behouden en dan moet het kaf soms van het koren gescheiden worden.
0
geplaatst: 10 december 2011, 08:51 uur
Dat is ook weer waar.
Maar wat een verschrikkelijk nummer idd (1). Wat een aanstellerige zang en wat een nep. En het slappe nietszeggende deuntje gaat maar door.
Zijn er echt mensen die denken dat Mariah Carey kan zingen?
Maar wat een verschrikkelijk nummer idd (1). Wat een aanstellerige zang en wat een nep. En het slappe nietszeggende deuntje gaat maar door.
0
geplaatst: 10 december 2011, 10:09 uur
Mariah Carey kan wel degelijk zingen maar ze wil dat té nadrukkelijk laten horen wat na een tijd irritant wordt (en Boyz II Men gaat hierin mee). Destijds vond ik dat nummer enigszins aardig maar van mij hoeft het niet meer (is ook niet bevorderlijk voor het glazuur).
Cijfer: 4
Dan de vorige clips:
Prima single (weliswaar een cover), typisch Stones, die van Irma Thomas vind ik er niet voor onder doen.
Cijfer: 8,5
Fungus - Kaap'ren varen
Leuke traditional dat iedereen wel kent, aardig vertolkt.
Cijfer: 7,5
Ik vind Roger Hodgson wel een goede stem hebben maar het nummer zelf vind ik niet echt bijzonder of memorabel.
Cijfer: 6
Cijfer: 4
Dan de vorige clips:
Prima single (weliswaar een cover), typisch Stones, die van Irma Thomas vind ik er niet voor onder doen.
Cijfer: 8,5
Fungus - Kaap'ren varen
Leuke traditional dat iedereen wel kent, aardig vertolkt.
Cijfer: 7,5
Ik vind Roger Hodgson wel een goede stem hebben maar het nummer zelf vind ik niet echt bijzonder of memorabel.
Cijfer: 6
0
geplaatst: 10 december 2011, 19:51 uur
Zaterdags moet ik voetballen, dus helaas iets later vandaag, de nieuwe Single van de Dag:
Small faces - My minds eye

Binnengekomen op 10 december 1966. Leuke band, meestal toch ook wel goede nummers. Echt jaren '60 natuurlijk, My minds eye. 8 weken genoteerd, uiteindelijk plek 15.
Small faces - My minds eye
Binnengekomen op 10 december 1966. Leuke band, meestal toch ook wel goede nummers. Echt jaren '60 natuurlijk, My minds eye. 8 weken genoteerd, uiteindelijk plek 15.
0
geplaatst: 10 december 2011, 20:03 uur
musician schreef:
Natuurlijk kan ze dat, dat staat buiten kijf.
0
geplaatst: 10 december 2011, 20:06 uur
De bands uit de jaren '60 liggen mij vrijwel allemaal goed, ook Small Faces. Misschien doordat ze spontaan en vitaal klinken en mede door de korte lengte vervelen ze niet snel.
0
mahone
geplaatst: 10 december 2011, 23:50 uur
Mariah Carey & Boyz II Men-Vreselijk.De zang vind ik niks en dat deuntje ook al niet.
Small Faces-Leuk nummer.Klinkt lekker fris.
Small Faces-Leuk nummer.Klinkt lekker fris.
0
geplaatst: 11 december 2011, 11:24 uur
Arrie schreef:
Ik weet niet wat ik daar mee moet, de vocalen van Mariah Carey. Zij vertegenwoordigt een groep zangeressen die iets zwemeligs in hun stem leggen met veel o's achter in hun keel en dat vaak gecombineerd met een slap syntesizertje.
Die oude soul zangeressen, variërend van Tina Turner tot Roberta Flack en van Gladys Knight tot Carla Thomas, hebben dat niet. Daar wordt "normaal" en zuiver gezongen. De passie voor muziek brengt dan prachtige albums, ongeacht of het een nu een rockalbum is zoals vaak bij Tina Turner of meer ballad gericht zoals bij Roberta Flack.
Bij een vrouw die zingt zoals Mariah Carey in het duet met Boys II Men wordt ik spontaan niet goed, in combinatie met een draak van een nummer met inderdaad een goedkoop syntesizertje vind ik eigenlijk dat om professionele redenen de gang naar de Top 40 zou moeten zijn geblokkeerd.
Zij heeft met die verschrikkelijke vocalen wel een trend gezet, zal ik toegeven. De wijze van zingen is schering en inslag bij al die "talentenjachten" op de Nederlandse TV. Maar ik vind het geen zingen, het is meer soulachtig jodelen.
0
geplaatst: 11 december 2011, 11:42 uur
Die zanger van Boys II Men moet ook niet worden uitgevlakt, die zingt hier ook dramatisch slecht, met een zelfde techniek. Ik kan mij voorstellen dat dit soort ontwikkelingen uiteindelijk leiden tot de ondergang van de popmuziek. Wat per slot van rekening ook is gebeurd.
Het vraagt spontaan om een teiltje, nu ik het nog een keer afluister.
Het vraagt spontaan om een teiltje, nu ik het nog een keer afluister.
0
geplaatst: 11 december 2011, 12:49 uur
Het zijn overigens Boys ll Men en niet Backstreet Boys die Mariah Carey begeleiden. Overigens heeft dat nummer liefst 16 weken op nr.1 in de VS gestaan, een record. Ik noem dit pretentieus zingen nl. duidelijk willen laten horen hoe goed men kan zingen (komt ook vaak in de opera voor) waar ik ook geen voorstander van ben (itt. functioneel zingen). Inderdaad is deze wijze van zingen schering en inslag geworden in die talentenjachten met vaak tenenkrommend resultaat.
0
geplaatst: 11 december 2011, 17:10 uur
LucM schreef:
Het zijn overigens Boys ll Men en niet Backstreet Boys die Mariah Carey begeleiden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Heb het in mijn stukjes aangepast.Het zijn overigens Boys ll Men en niet Backstreet Boys die Mariah Carey begeleiden
De op één na de vorige Single van de Dag vraagt haast om een reaktie in de vorm van een degelijk opgeschoten en Franstalig jongenskoor:
Poppys - Des chansons pop
Kwamen binnen op 11 december 1971. Het moest de opvolger worden van het zeer succesvolle Non non rien n'a changé maar zou daar niet in slagen. Toch nog 9 weken en plek 5. Vooral de sologitaar aan het begin van het nummer doet enigszins opveren maar het zou daar helaas bij blijven.
Maar het werkelijke enthousiasme van de kids is hetgene wat hun behoorlijk boven de Boys plaatst.
0
geplaatst: 11 december 2011, 19:36 uur
Small Faces: Leuk nummer, klinkt spontaan ook, maar ik ken betere nummers van ze.
Les Poppys: Natuurlijk beter dan Mariah Carey en de Boyz, maar dit is wel een erg melige uitwas van wat muziek te bieden heeft.
Over diezelfde Mariah: Het is inderdaad gelijkend aan jodelen. Dit wordt de mensen voorgespiegeld als 'goed zingen'. 'Met een heel degelijke stem gewoon heel hard schreeuwen' noem ik het, want dit is toch echt verre van 'mooi', vind ik. Een mooie zangstem is voor mij een zangstem die oprechte emoties verraadt of een zangstem waarin je duidelijk de subtiliteiten van de stem in terug kunt horen. En die twee facetten hoor ik niet terug bij Mariah. Wat zij doet is 'mooi' volgens het boekje.
En dan dat zweverige handje terwijl ze zingt...
Les Poppys: Natuurlijk beter dan Mariah Carey en de Boyz, maar dit is wel een erg melige uitwas van wat muziek te bieden heeft.
Over diezelfde Mariah: Het is inderdaad gelijkend aan jodelen. Dit wordt de mensen voorgespiegeld als 'goed zingen'. 'Met een heel degelijke stem gewoon heel hard schreeuwen' noem ik het, want dit is toch echt verre van 'mooi', vind ik. Een mooie zangstem is voor mij een zangstem die oprechte emoties verraadt of een zangstem waarin je duidelijk de subtiliteiten van de stem in terug kunt horen. En die twee facetten hoor ik niet terug bij Mariah. Wat zij doet is 'mooi' volgens het boekje.
En dan dat zweverige handje terwijl ze zingt...

0
geplaatst: 11 december 2011, 21:06 uur
Het erge is, en dan hou ik er over op, dat het zo'n succes heeft gehad. Wat Luc zegt, 16 weken op één. En als je eens bekijkt wat voor een prachtige soul er in het verleden (en misschien nog) is gemaakt, dan springen de tranen je hierbij spontaan in de ogen.
Het kwam binnen in 1995, als ik de andere nummers zie van die hitlijst word je daar ook niet vrolijk van. Gelukkig staat Tina Turner nog in de Top 40, met Goldeneye, daar kan Maria C. nog veel van leren.
Het kwam binnen in 1995, als ik de andere nummers zie van die hitlijst word je daar ook niet vrolijk van. Gelukkig staat Tina Turner nog in de Top 40, met Goldeneye, daar kan Maria C. nog veel van leren.
* denotes required fields.