Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag
zoeken in:
0
geplaatst: 12 december 2011, 14:07 uur
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 12 december 1987 binnen op #38, haalde de 29ste positie en was na 4 weken uit de lijst:
Shakatak - Mr. Manic & Sister Cool

Prettig weg luisterende light jazz dat wellicht wat klinisch geproduceerd is, maar toch voor dat subgenre goed deugt. Puristen moeten er vast van gruwen, ik vind het niet onaardig.

Prettig weg luisterende light jazz dat wellicht wat klinisch geproduceerd is, maar toch voor dat subgenre goed deugt. Puristen moeten er vast van gruwen, ik vind het niet onaardig.
0
geplaatst: 12 december 2011, 19:32 uur
Ja, puristen waarvan?
Ik vind het ook helemaal niet onaardig. Het hoeft je smaak niet te zijn, niet je genre en je hoeft er zelfs niets van in huis te hebben.
Maar dat staat dan toch geheel los van het oordeel dat je kunt geven als je constateert dat er enthousiast en met enige smaak wordt gemusiceerd en gezongen. Het is een vrolijk stemmend nummer en doet het waarschijnlijk ook vooral goed op elk feestje.
Ik vind naar verhouding dat er maar magertjes in de hitlijsten mee is gescoord. Een 7.
Ik vind het ook helemaal niet onaardig. Het hoeft je smaak niet te zijn, niet je genre en je hoeft er zelfs niets van in huis te hebben.
Maar dat staat dan toch geheel los van het oordeel dat je kunt geven als je constateert dat er enthousiast en met enige smaak wordt gemusiceerd en gezongen. Het is een vrolijk stemmend nummer en doet het waarschijnlijk ook vooral goed op elk feestje.
Ik vind naar verhouding dat er maar magertjes in de hitlijsten mee is gescoord. Een 7.
0
geplaatst: 12 december 2011, 20:02 uur
Ze hadden wel een aantal nummers die relaxed voorbij kwamen.
Down On the Street en dit plaatje ook maar niet echt schokkend.
Je had nog een paar van die bands a la Matt Bianco en Mezzoforte toendertijd.
Cijfer 6
Constateer zojuist toch 2 albums van de band in bezit te hebben.
Down On the Street en dit plaatje ook maar niet echt schokkend.
Je had nog een paar van die bands a la Matt Bianco en Mezzoforte toendertijd.
Cijfer 6
Constateer zojuist toch 2 albums van de band in bezit te hebben.
0
mahone
geplaatst: 12 december 2011, 23:41 uur
Les Poppys-Wij hadden thuis een LP van Les Poppys en die is grijs gedraaid.Ik blijf het leuke muziek vinden beter dan Kinderen voor Kinderen.
Shakatak-Veel te glad voor mijn smaak.
Shakatak-Veel te glad voor mijn smaak.
0
geplaatst: 13 december 2011, 13:32 uur
Check this out!
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 13 december 1997 binnen op #32, haalde meer dan verdiend de #1-positie en stond 16 weken genoteerd:
Run DMC Vs. Jason Nevins - It's Like That

Geweldig old-school hiphop-plaatje in een dito remix van een van de pioniers in het genre.
Typisch een wereldhit waar we het over eens kunnen zijn dat het knap in elkaar steekt.
De retro videoclip is daarbij ook geweldig. Het origineel komt overigens al uit 1983.
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 13 december 1997 binnen op #32, haalde meer dan verdiend de #1-positie en stond 16 weken genoteerd:

Geweldig old-school hiphop-plaatje in een dito remix van een van de pioniers in het genre.
Typisch een wereldhit waar we het over eens kunnen zijn dat het knap in elkaar steekt.
De retro videoclip is daarbij ook geweldig. Het origineel komt overigens al uit 1983.
0
geplaatst: 13 december 2011, 14:37 uur
Gewoon een lekker plaatje in hakend op de hype van de streetbattles en de (return) break-dance.
Mijn zoon is nogal bezig met zulk soort muziek en het houdt me wel jong!
Mijn zoon is nogal bezig met zulk soort muziek en het houdt me wel jong!
0
geplaatst: 13 december 2011, 21:17 uur
Leuke remix, maar destijds was ik hem op een gegeven moment helemaal zat, omdat ie echt helemaal stuk werd gedraaid MTV waar ik toen nog veel naar keek. Nu kan ik hem wel weer aanhoren.
0
geplaatst: 13 december 2011, 22:32 uur
Tja, het zijn de nineties hé.
Zo'n 13 jaar na het beëindigen er van maak ik door dit topic om de paar dagen kennis met muziek waarvan je vergif kunt innemen dat ik het zéker niet op cd ergens zal hebben.
Dat 'kennismaken met' is dan toch een lichtpuntje.
Maar ik zal niet snel overgaan tot koop van een geheel album in dit genre. Ook bij dit duo heb ik niet het idee iets wereldschokkends in de muziek gemist te hebben. Ik kom net aan een zesje, voor de vrolijkheid die het toch enigszins kenmerkt.
Zo'n 13 jaar na het beëindigen er van maak ik door dit topic om de paar dagen kennis met muziek waarvan je vergif kunt innemen dat ik het zéker niet op cd ergens zal hebben.
Dat 'kennismaken met' is dan toch een lichtpuntje.
Maar ik zal niet snel overgaan tot koop van een geheel album in dit genre. Ook bij dit duo heb ik niet het idee iets wereldschokkends in de muziek gemist te hebben. Ik kom net aan een zesje, voor de vrolijkheid die het toch enigszins kenmerkt.
0
geplaatst: 14 december 2011, 20:32 uur
De Single van de Dag is van 14 december 1968:
Canned heat - Going up the Country

De bandnaam zegt veel mensen waarschijnlijk nog niets. Toch zijn ze bekend van twee hits, On the road again en deze. Geen flauw idee wat er met de band gebeurd is máár ze hebben wel twee leuke hits gemaakt.
Als je Going up the Country hoort denk je gelijk, o ja, was dat dit nummer?
Hoogste plek 7 en slechts 6 weken genoteerd.
De bandnaam zegt veel mensen waarschijnlijk nog niets. Toch zijn ze bekend van twee hits, On the road again en deze. Geen flauw idee wat er met de band gebeurd is máár ze hebben wel twee leuke hits gemaakt.
Als je Going up the Country hoort denk je gelijk, o ja, was dat dit nummer?
Hoogste plek 7 en slechts 6 weken genoteerd.
0
geplaatst: 14 december 2011, 20:37 uur
Leuk liedje, heel aparte stem. Andere liedje (On the road again) overigens veel sterker en bekender.
0
mahone
geplaatst: 15 december 2011, 11:05 uur
Run DMC-Niks voor mij ik heb niks met hip-hop.
Canned Heat-De bijzondere stem van de zanger maakt het tot een leuk nummer.
Canned Heat-De bijzondere stem van de zanger maakt het tot een leuk nummer.
0
geplaatst: 15 december 2011, 15:58 uur
Ik heb alvast de nieuwe Single van De Dag, vanavond moet ik naar een concert van De Dijk in Amsterdam.
Dus, 15 december 1979:
New adventures - Come on

Er komen al weer heel wat Kerstplaten binnen en daar moet je dan weer door heen laveren. Come on van de Nederlandse New Adventures lijken mij dan een prima alternatief.
Vooral het laatste 2/3 deel van de single is geweldig. 6 weken en maximaal plek 31.
Dus, 15 december 1979:
New adventures - Come on
Er komen al weer heel wat Kerstplaten binnen en daar moet je dan weer door heen laveren. Come on van de Nederlandse New Adventures lijken mij dan een prima alternatief.
Vooral het laatste 2/3 deel van de single is geweldig. 6 weken en maximaal plek 31.
0
geplaatst: 15 december 2011, 16:15 uur
Ja....gaaf nummer! Meen dat ze toendertijd Pinkpop plat speelden met stevige korte rock 'n roll nummers. Vond ze wat rauwer dan de Earring in die tijd.
Cijfer: 8
0
geplaatst: 15 december 2011, 19:53 uur
Vind ik ook een geslaagde cover van het nummer van Chuck Berry.
De vorige singles van de dag:
Poppys - Des chansons pop
Leuk nummer maar Non Non Rien N'a Changé vind ik beter.
Cijfer: 7
Behoorlijk jazz-dance-nummer maar te steriel geproduceerd.
Cijfer: 6
Dit blijf ik een erg leuk en dansbaar hiphop-nummer vinden.
Cijfer: 8,5
Heel aparte stem, prima song met mooie intro.
De vorige singles van de dag:
Poppys - Des chansons pop
Leuk nummer maar Non Non Rien N'a Changé vind ik beter.
Behoorlijk jazz-dance-nummer maar te steriel geproduceerd.
Cijfer: 6
Dit blijf ik een erg leuk en dansbaar hiphop-nummer vinden.
Heel aparte stem, prima song met mooie intro.
0
geplaatst: 16 december 2011, 01:33 uur
Canned Heat: Leuk hippieliedje. De zang heeft eigenlijk wel wat weg van Colin Blunstone.
The New Adventures: Geslaagde cover van het Chuck Berry-nummer, uiteraard gebaseerd op de Stones-versie daarvan. Inderdaad een leuk kerst-alternatief!
Ik herinner het me trouwens nog uit de 1979-topic.
The New Adventures: Geslaagde cover van het Chuck Berry-nummer, uiteraard gebaseerd op de Stones-versie daarvan. Inderdaad een leuk kerst-alternatief!

Ik herinner het me trouwens nog uit de 1979-topic.
0
geplaatst: 16 december 2011, 13:45 uur
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 16 december 1989 binnen op #31, haalde de 15de positie en stond 7 weken genoteerd:
Billy Joel - Leningrad

Uitstekende ballad met een beetje pathos op z'n 'Joels'. En die pianomelodie klinkt haast klassiek.
Heerlijke plaat van een ondergewaardeerde singer-songwriter.
Billy Joel - Leningrad

Uitstekende ballad met een beetje pathos op z'n 'Joels'. En die pianomelodie klinkt haast klassiek.
Heerlijke plaat van een ondergewaardeerde singer-songwriter.

0
geplaatst: 16 december 2011, 14:00 uur
Misschien is hij wel ondergewaardeerd, die Billy, maar loop er niet mee weg.
Schaar hem in de categorie van die Elton John typjes
Vind alleen Goodnight Saigon goed van hem maar van de rest krijg ik slaap....
Heb genoeg materiaal liggen hier van hem maar helaas....
Cijfer :4
Schaar hem in de categorie van die Elton John typjes

Vind alleen Goodnight Saigon goed van hem maar van de rest krijg ik slaap....
Heb genoeg materiaal liggen hier van hem maar helaas....
Cijfer :4
0
geplaatst: 16 december 2011, 20:51 uur
Mooie singlehoes. 
Ik vergeet altijd hoe dit nummer klinkt, maar als ik het dan weer hoor vind ik het wel mooi.

Ik vergeet altijd hoe dit nummer klinkt, maar als ik het dan weer hoor vind ik het wel mooi.
0
geplaatst: 16 december 2011, 22:20 uur
Ja, ik vind het ook nog niet zo'n onaardig nummer van Joel.
Hij is toch wel bezig geweest met het creëeren van een nieuw soort sound van zichzelf gedurende de jaren '80. In zijn soort dan. Maar Leningrad is zeker geen mislukking (eveneens 7)
Het album Stormfront moet ik nog weer eens goed besluisteren, bespreken en er een aantal sterren aan hangen. Maar ik moet toegeven dat het er niet altijd van komt.
Hij is toch wel bezig geweest met het creëeren van een nieuw soort sound van zichzelf gedurende de jaren '80. In zijn soort dan. Maar Leningrad is zeker geen mislukking (eveneens 7)
Het album Stormfront moet ik nog weer eens goed besluisteren, bespreken en er een aantal sterren aan hangen. Maar ik moet toegeven dat het er niet altijd van komt.
0
geplaatst: 17 december 2011, 14:19 uur
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 17 december 1994 binnen op #35, haalde #22 en stond 5 weken genoteerd:
Ini Kamoze - Here Comes The Hotstepper

Klinken de meeste andere dance-gerelateerde platen uit de 90's als relikwieën uit de middeleeuwen (eurohouse anyone?), Ini Kamoze's hit is nog geen spat gedateerd.
Dit klinkt nog steeds fris, maar ik kan me doorgaans wel vinden in die dancehall-hitjes.
Ik ben eigenlijk wel verrast door de magere prestaties van de single. In mijn geheugen was het namelijk een veel grotere hit dat redelijk vaak op de radio te horen was.
Wat velen wellicht niet weten is dat ie in Jamaica al vroeg een behoorlijke carrière had.

Klinken de meeste andere dance-gerelateerde platen uit de 90's als relikwieën uit de middeleeuwen (eurohouse anyone?), Ini Kamoze's hit is nog geen spat gedateerd.
Dit klinkt nog steeds fris, maar ik kan me doorgaans wel vinden in die dancehall-hitjes.
Ik ben eigenlijk wel verrast door de magere prestaties van de single. In mijn geheugen was het namelijk een veel grotere hit dat redelijk vaak op de radio te horen was.
Wat velen wellicht niet weten is dat ie in Jamaica al vroeg een behoorlijke carrière had.
0
geplaatst: 17 december 2011, 14:30 uur
Leningrad vind ik één van de mooiste nummers van Billy Joel die toch wel ondergewaardeerd is (blijkt weer eens uit dit topic).
Cijfer: 9
Inderdaad klinkt dit nummer nog steeds fris (itt. de eurohouse anno 1994 die aan herkauwen toe was), een geslaagde combinatie van reggae en hiphop.
Cijfer: 9
Inderdaad klinkt dit nummer nog steeds fris (itt. de eurohouse anno 1994 die aan herkauwen toe was), een geslaagde combinatie van reggae en hiphop.
0
geplaatst: 17 december 2011, 16:08 uur
Je mag best eens wat eurohouse plaatsen hoor Kaztor

Here Comes the Hotstepper was vooral in de US een grote hit, volgens mij. Ik herinner me dat op 3FM altijd de Amerikaanse charts werden doorgenomen in het weekend, zo bleef ik daar een beetje van op de hoogte. In Nederland deed het inderdaad niet veel, maar het is wel een nummer dat nog steeds wel eens gedraaid wordt. Toch een kleine klassieker dus, met een leuke tekst ook. Murderer!

Here Comes the Hotstepper was vooral in de US een grote hit, volgens mij. Ik herinner me dat op 3FM altijd de Amerikaanse charts werden doorgenomen in het weekend, zo bleef ik daar een beetje van op de hoogte. In Nederland deed het inderdaad niet veel, maar het is wel een nummer dat nog steeds wel eens gedraaid wordt. Toch een kleine klassieker dus, met een leuke tekst ook. Murderer!
0
geplaatst: 17 december 2011, 16:12 uur
Ben niet zo dol op de nieuwe stromingen die uit de originele reggae is ontstaan.
Ragga, Dancehall noem maar op. Tot voor kort had je de niet-commerciele artiesten zoals Sizzla, Buju Banton e.d. die de ragga introduceerden.
Ini Kamoze heeft dus ook zijn aandeel geleverd middels deze plaat. (hoog Shaggy-gehalte!)
Luister toch liever naar de roots-reggae.
Cijfer 4
Ragga, Dancehall noem maar op. Tot voor kort had je de niet-commerciele artiesten zoals Sizzla, Buju Banton e.d. die de ragga introduceerden.
Ini Kamoze heeft dus ook zijn aandeel geleverd middels deze plaat. (hoog Shaggy-gehalte!)
Luister toch liever naar de roots-reggae.
Cijfer 4
0
geplaatst: 17 december 2011, 16:17 uur
Grappig, titel en artiest zeiden me helemaal niks, maar ik bleek het nummer wel te kennen (terwijl het van voor m'n tijd is). Wel een geinig nummer inderdaad, maar veel doet het me niet eigenlijk.
0
geplaatst: 18 december 2011, 18:33 uur
Een nieuwe Single van de Dag, komt binnen op 18 december 1965.
Titel en plaat zeggen niets? Vink onderstaande link aan en het heeft gelijk een groot O ja! gehalte. Ik kan mij niet voorstellen dat je dit deuntje niet zou kennen.
Herb Albert - A taste of honey

Wij waren er niet zo heel erg dol op, vier weken en plek 33. Maar de Amerikanen konden geen genoeg krijgen van die Alpert met zijn Tijuna Brass. Hij heeft heel veel nummers uitgebracht in de jaren '60 en er ook heel veel verkocht...
Titel en plaat zeggen niets? Vink onderstaande link aan en het heeft gelijk een groot O ja! gehalte. Ik kan mij niet voorstellen dat je dit deuntje niet zou kennen.
Herb Albert - A taste of honey
Wij waren er niet zo heel erg dol op, vier weken en plek 33. Maar de Amerikanen konden geen genoeg krijgen van die Alpert met zijn Tijuna Brass. Hij heeft heel veel nummers uitgebracht in de jaren '60 en er ook heel veel verkocht...
0
geplaatst: 19 december 2011, 20:23 uur
Hier dan een nieuwe single van de dag:
Brainbox - Smile

Volgens mij is Brainbox geschikt om als Nederlandse groep de kwalificatie Internationale klasse mee te nemen, getuige deze hit, binnengekomen op 19-12-1970.
Hoog kwam de plaat niet, 15, en als aantal weken kan 8 worden aangetekend. Maar goed is hij wel!
Brainbox - Smile
Volgens mij is Brainbox geschikt om als Nederlandse groep de kwalificatie Internationale klasse mee te nemen, getuige deze hit, binnengekomen op 19-12-1970.
Hoog kwam de plaat niet, 15, en als aantal weken kan 8 worden aangetekend. Maar goed is hij wel!
0
geplaatst: 19 december 2011, 20:38 uur
musician schreef:
Je hebt nog gelijk ook

Verder niet echt een opzienbarend nummer. Het nieuwe nummer van de dag ook niet, trouwens.
0
geplaatst: 20 december 2011, 22:01 uur
Volgens mij is Kaztor wat aan de late kant, vandaar een nieuwe Single van de Dag uit de jaren '80 van mijn hand:
Genesis - Land of Confusion

Kwam binnen op 20 december 1986 en valt onder de zwaarbevochten discussie "Wat zullen we als verstokte Genesis fan hier eens van zeggen". Want Genesis is inmiddels wel heel erg ver verwijderd van de oude Peter Gabriel school of de eerste periode met Collins.
Formeel gesproken is het ook niet mijn meest favoriete Genesis periode, zeker niet als je het vergelijkt met de tijd 1970-1980. Maar ik ga Land of Confusion ook weer niet tot op het bot afbranden. Een aardig singletje dat ook onder de naam Phil Collins zou kunnen zijn uitgebracht.
8 weken genoteerd gestaan in de Top 40, de hoogste plaats werd plek 8.
Genesis - Land of Confusion
Kwam binnen op 20 december 1986 en valt onder de zwaarbevochten discussie "Wat zullen we als verstokte Genesis fan hier eens van zeggen". Want Genesis is inmiddels wel heel erg ver verwijderd van de oude Peter Gabriel school of de eerste periode met Collins.
Formeel gesproken is het ook niet mijn meest favoriete Genesis periode, zeker niet als je het vergelijkt met de tijd 1970-1980. Maar ik ga Land of Confusion ook weer niet tot op het bot afbranden. Een aardig singletje dat ook onder de naam Phil Collins zou kunnen zijn uitgebracht.
8 weken genoteerd gestaan in de Top 40, de hoogste plaats werd plek 8.
0
geplaatst: 20 december 2011, 22:09 uur
Genesis ging opeens grote hits scoren. Het grote verschil met de prestaties voorheen waarbij de nadruk vooral lag op het album-concept.
Sommige singles vind ik erg goed zoals het eerder verschenen Mama maar deze kraker draai ik eigenlijk nooit.
Cijfer 6
Sommige singles vind ik erg goed zoals het eerder verschenen Mama maar deze kraker draai ik eigenlijk nooit.
Cijfer 6
0
geplaatst: 20 december 2011, 22:19 uur
Geweldig nummer met een erg leuke videoclip bovendien! Mijn cijfer zou 8.5 zijn 

* denotes required fields.