MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
Yeh Yeh vind ik aardig, maar niet meer dan dat. Gewoon een leuk nummertje, later ook nog door Matt Bianco gecovered.

All Around My Hat is leuk, maar de zang is niet jedat.

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 25 januari 1986 binnen in de Top 40, haalde #20 en stond 7 weken in de lijst:

Eurythmics - It's Alright (Baby's Coming Back)

(afbeelding)

Zeker wel 'alright' wat mij betreft. Van het soul-achtige album Be Yourself Tonight is dit wellicht een buitenbeentje dat teruggrijpt naar de vroegere periode. Puik nummer waar alles wat de band zo speciaal maakte in voor komt.

De nieuwe Singles Van De Dag kwamen op 25 januari 1992 binnen in de Top 40:

Fortuna Featuring Satenig - Oh Fortuna kwam binnen op #20, haalde #2 en stond 8 weken genoteerd.

(afbeelding)

Apotheosis - Oh Fortuna kwam binnen op #24, haalde #5 en was ook na 8 weken verdwenen.

(afbeelding)

Beiden na 8 weken verdwenen en dat had een simpele reden. Ze waren namelijk vanwege schending van autheursrechten uit de handel gehaald. Ik weet dit nog heel goed want toen ik tijdelijk in Amsterdam op het Grafisch Lyceum zat vroeg een vriend van me om beide singles nog even snel te scoren bij Fame of andere goede muziekzaken voordat ze zouden verdwijnen.
Die missie lukte me trouwens .

Ik heb niet veel met het genre, maar van de twee doet de eerste me meer, het klinkt net iets tijdlozer. De tweede versie vind ik vooral druk en gedateerd.

Reageer, mede-MuMeërs!!

Oh Fortuna van Fortuna vind ik wel aardig (zowat een guilty pleasure) maar die van Apotheosis vind ik veel minder (wat kaztor zegt, te druk).
Cijfer: 6,5 / 3,5

Aerosmith - Dream On (Live)
Inderdaad een prima single al vind ik de oorspronkelijke versie van 1973 nog wat beter.
Cijfer: 8

Georgie Fame - Yeh Yeh
Aardig nummer, niet zijn beste maar het mag er zeer zeker zijn.
Cijfer: 7,5

Steelye span - All around my hat
Mag ik ook gerust, ik kan van deze band enkel dit nummer, misschien eens een album van aanschaffen.

Eurythmics - It's Alright (Baby's Coming Back)
Bijna alle hitsingles van Eurythmics vind ik prima, ook deze met inderdaad wat soul maar ook lonkend naar hun vroegere periode.
Cijfer: 8

Leuk, de O Fortuna's. Ik heb ze allebei gekocht destijds, maar die van Apotheosis is wel mijn favoriet.

Die van Satenig samplet Raze's Break For Love, wat een van de meest gesamplede danceplaten uit de geschiedenis is, volgens mij. Valt me nu pas op. Luister maar: YouTube - RAZE - BREAK 4 LOVE

Heb het trouwens altijd vreemd gevonden dat deze plaat van Apoptygma Berzerk wel mocht, is in de gothic scene toch wel een klassieker:

YouTube - Apoptygma Berzerk - Love Never Dies

O Fortuna wordt vanaf 2:21 gesampled.

The Eurythmics hebben een vriendelijke sophisticated nummer uitgebracht, maar prima wat mij betreft (8)

En dan een prachtige Egyptische hoes bij O Fortuna, als je de clip bekijkt. Het deuntje van deze danceplaat is voor mij echter niet zo heel erg weggelegd, moet ik bekennen. Maar ik ben dan ook geen dance liefhebber. In z'n soort is het misschien wel prachtig. Ik onthou mij dan ook van stemming omdat ik er geen verstand van heb.

Inzake een nummer uit de jaren '60 kom ik vandaag uit op 27 januari 1968:

Georgie Fame - Ballad of Bonnie and Clyde

(afbeelding)

Voor veel liefhebbers van het 1968 topic natuurlijk geen onbekende
12 weken en uiteindelijk zelfs de vijfde plek.

Inderdaad geen onbekende voor mij.

Staat nog steeds in mijn Top 15 aldaar en dat zegt al wel wat.
Wel toevallig dat dit precies 4 dagen na Yeh Yeh in dit topic verschijnt.

Ik vind dit een geweldig nummer, veel beter dan dat andere en ook wat beter gezongen.

Doe mij maar een ander liedje uit 1968 over Bonnie and Clyde:
YouTube - Bonnie And Clyde - Serge Gainsbourg & Brigitte Bardot

Het nummer van Georgie Fame vind ik ook niet onaardig en scoort zeker een voldoende, maar daar blijft het dan ook een beetje bij.

Of deze.

Ik vind Yeh Yeh toch wel stukken leuker dan Ballad of Bonnie and Clyde. Die laatste doet me trouwens wat denken aan Fats Domino, maar dan doet Fats het beter. Komt ook doordat het intro precies hetzelfde is als die van Blue Monday van Fats Domino, draai de intro's maar eens na elkaar.

Was na twee weken alweer verdwenen uit mijn lijst, met als hoogste positie 14. Leuk nummer, maar écht goed wil het bij mij niet worden. Maar Georgie heeft wel een mooie stem

Ballad of Bonnie and Clyde vind ik beter dan Yeh Yeh vanwege de tekst, het is ook wat vindingrijker. De stem lijkt mij ook op dat van Fats Domino (zei ik eerder in het 1968-topic).
Cijfer: 8,5

Het was geheel langs me heen gegleden, dat ik Georgie Fame 2 x achter elkaar had gekozen. Ook toevallig, twee keer een nieuw nummer in de hitlijst van de laatste week van Januari.

Enfin, volgens mij heb ik deze groep bij de Single van de Dag nog niet eerder gepresenteerd, hoewel toch niet geheel onbelangrijk:

ABBA - Take a chance on me

(afbeelding)

Uiteraard top 10 (2) en negen weken genoteerd. En toevallig of niet, eindelijk wordt er in 2012 weer eens een nieuw nummer van Abba uitgebracht, daar zaten we echt op te wachten. Er wordt een beetje een merkwaardige hoeveelheid aandacht aan besteed. Wie eens af en toe een geremasterde Abba cd koopt treft welk vaker redelijk onbekend gebleven nummers, b-kantjes e.d.

Maar een half uur Pauw en Witteman er aan besteden is echt veel te veel eer van het goede.

Een nieuw nummer van Abba in 2012, ik verwacht zeker dat dat dan iets gaat doen. Leuk nieuwtje trouwens. Gaat dat dan samen met een nieuw album?

In ieder geval vermeld ik even dat TACOM op 28 januari 1978 binnenkwam.
Een van hun betere hits. Zelfs een beetje onder het vloerkleed geschoven vergeleken met andere Abba-hits. Dit schuift al langzaam richting disco.

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 29 januari 1983 binnen op #34, steeg door naar #8 en stond in totaal 8 weken genoteerd:

BAP - Kristallnaach

(afbeelding)

New wave-klassieker van de oosterburen over het kwaad dat rassenhaat heet en de mogelijke gevolgen daarvan, dat een kristallnaacch in recente tijden ook mogelijk blijft.

kaztor schreef:
Een nieuw nummer van Abba in 2012, ik verwacht zeker dat dat dan iets gaat doen. Leuk nieuwtje trouwens. Gaat dat dan samen met een nieuw album?

Het gaat om een re-release van het album The VIsitors, dat gepaard gaat met een oud nummer dat nog niet eerder is uitgebracht.

Je weet ze er uit te zoeken, maar van mij krijgt Bap met Kristallnaach gelijk 10 sterren en een knuffel.

Geweldig nummer en geweldige rock. Is dit nu neue welle?
Het kan mij eigenlijk niet schelen. De horror van de filosofie achter de Kristallnacht geprojecteerd naar de huidige tijd (althans, van 1983) "Es ist täglich Kristallnaach!!" en dan een meer dan uitstekende solo.

Ik ben niet zo heel erg thuis in Duitse muziek. Maar hier toch wel een heel erg gunstige uitzondering.

BAP - Kristallnaach
Inderdaad een klassieker in de Neue Deutsche Welle.

ABBA - Take a chance on me
Heerlijk nummer met prima vocalen, zeker één van hun betere hits.
Cijfer: 9

Heel laat, maar nog steeds 'vandaag':

De nieuwe Single Van De Dag komt op 30 januari 1993 binnen op #37, haalt als hoogste positie #36 en is na 3 weken alweer vertrokken:

Martha Wash - Carry On

(afbeelding)

Ik vind dit een stijlvol dance-plaatje, Die vroege jaren 90-stijl ligt me nog steeds wel, klinkt een stuk minder gedateerd dan de eurohouse uit dezelfde periode. Er werd in mijn herinnering vaak een beroep op haar vocalen gedaan, net als bij bv. Jocelyn Brown.
Alleraardigst liedje dat van mij meer had mogen doen.

Eens met kaztor, ik vind het een stijlvol soul/dancenummer dat ik zo goed als vergeten was.

Er is geen 31 januari hitlijst uit de jaren '60, ik kom er mee in de problemen, als ik niet een klein beetje kan smokkelen
Zelfs geen Engelse of Amerikaanse hitlijst, geen Nederlandse.

Derhalve gekozen voor iets 'eind januari achtigs' uit de muziek express van 1964. En dan kan ik kiezen voor één van de drie nieuwe nummers van de Beatles, maar ik heb hier ook een ander belangwekkend geschiedenisje uit de muziek:

The Singing Nun - Dominique

(afbeelding)

Volgens mij was het een kleine sensatie, een nummer gebracht door een echte non. Daar werd in 1964 nog anders tegenaan gekeken. Tja, het nummer is niet iets waar je alle markten voor afschuimt, misschien is het originele singletje nog wat waard. Hoewel, volgens mij zijn er ook nogal wat nummers van gekocht.

16 weken hield ze het in de hitlijst vol met maximaal de vierde plek. Ik geloof niet dat we ooit nog eens iets dergelijks bizar zijn tegengekomen, na die tijd.

Heb ik ooit deze groep wel eens de Single van de Dag trofee gegeven?

Hot chocolate - Cheri Babe

(afbeelding)

Heerlijke band, ijzersterk single repertoire, toch in ieder geval in de periode 1970-1980.
Cheri Babe kwam in de Top 40 binnen op 1 februari 1975, staat 6 weken genoteerd en haalt de 13e plek.

musician schreef:
The Singing Nun - Dominique

Volgens mij was het een kleine sensatie, een nummer gebracht door een echte non. Daar werd in 1964 nog anders tegenaan gekeken. Tja, het nummer is niet iets waar je alle markten voor afschuimt, misschien is het originele singletje nog wat waard. Hoewel, volgens mij zijn er ook nogal wat nummers van gekocht.

Dit is trouwens belpop.
De kloosterzuster bracht als Soeur Sourirer Dominque uit.

Eind 1963 goed voor een Billboard hot 100 nummer 1 als The Singing Nun..
De enige hit uit België die ooit op 1 stond in Amerika.

Indien u mij niet gelooft ... Soeur Sourire - Wikipedia

Trouwens in 1964 ging Mary Poppins in première met Julie Andrews
die een paar jaar later als zingende non zou schitteren in The Sound of Music.
Die film was trouwens een remake van een film die eind jaren 50 in de bioscoop kwam.

Dus zo vreemd was de appreciatie voor de Belgische zangzuster in die tijd niet.

Van Hot Chocolate durf ik beweren dat hun singles repertoire outstanding was
van 1970 tot 1984. Ik vond hun jaren 80 hits namelijk ook heel erg smakelijk.

Ik broed al lang over een Greatest Hits of Hot Chocolate !
Maar ben bang dat ik niet veel chocolademelk drinkers ga vinden.

Een Greatest Bits dan. Ik doe wel mee. Waarom zou Hot chocolate niet kunnen in het topic??

Greatest Bits bestaat niet meer.
Ik doe alles onder dezelfde noemer nu.

Hij kan zeker wel, maar hij moet voldoende deelnemers trekken.
En dat betwijfel ik namelijk. Dus wait and see ...

Hot Chocolate - 20 Hottest Hits (1979)

Puike verzamelaar. Scheidt netjes het kaf (80's-periode) van het koren.
Enig nadeeltje van de cd-versie is dat de remix van You Sexy Thing erop staat.

The Singing Nun (Soeur Sourire) - Dominique
Vind ik een charmant nummer door de eenvoud. In het genre niet echt bijzonder maar legendarisch is het nummer wel.

Hot chocolate - Cheri Babe
Hot Chocolate was typisch een band die sterke (hit)singles uitbracht, al behoort dit niet tot hun beste. Van deze band bezit ik enkel een - weliswaar degelijke - hitcompilatie.
Cijfer: 7

kaztor schreef:
Hot Chocolate - 20 Hottest Hits (1979)

Puike verzamelaar. Scheidt netjes het kaf (80's-periode) van het koren.
Enig nadeeltje van de cd-versie is dat de remix van You Sexy Thing erop staat.

Niet akkoord.

Hot Chocolate - XIV Greatest Hits (1976)
Hot Chocolate - More Greatest Hits (2000)

De eerste is op CD in diversie re-releases verkrijgbaar als 14 Greatest Hits.
De tweede CD focust op de late jaren 70 en jaren 80, waarin ze ook sterke singles maakten.

Als je beide albums optelt, heb je een chronologisch overzicht van AL hun singles.

Ik heb het niet op hun post-70's werk, al is een single als Girl Crazy nog wel te doen.
Te gelikt en mijlenver verwijderd van hun originele sound.
Dan is 20 Hottest Hits wat verzamelaars betreft de keuze, want zeker tot 1979 brachten ze nog fantastische singles uit (Mindless Boogie ) en die staan dan weer niet op de verzamelaar uit 1976. Cheri Babe is een goede middenmoter van hun vroegere singles, maar ze hadden betere singles, waarvan er veel de Nederlandse hitparades niet haalden.

Soeur Sourire's liedje is eigenlijk helemaal niet onaardig, al is en blijft het een novelty-song met een bepaalde waarde.

Met het liedje ging het goed, het werd een wereldhit, maar met Soeur Sourire ging het minder.

Het is een hartverscheurende geschiedenis: Ze zag geen cent van de opbrengsten, dat ging allemaal naar het klooster. Nadat ze de katholieke kerk (wat mij betreft terecht) de rug toekeerde mocht ze alleen opdraaien voor de belastingkosten over de opbrengsten. Met haar goedheid en haar vriendin richtte ze later nog een school op voor autistische kinderen. Toen de belasting weer op de deur klopte vanwege dezelfde schulden nam ze in 1982 een nieuwe versie (onder dezelfde naam) op van Dominique.
Toen dat geen zoden aan de dijk zette trokken zij en haar vriendin hun conclusies. Nadat ze alles thuis al hadden ingepakt namen ze beiden een overdosis aan slaaptabletten in.
Je krijgt er een brok van in de keel.

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 2 februari 1985 binnen op #37, haalde #27 en stond 6 weken genoteerd:

The Stranglers - No Mercy

(afbeelding)

Past eigenlijk wel bij het levensverhaal van Soeur Sourire. De single zelf is echter genadeloos goed. Heerlijk new wave/rocknummer met een poppy aanpak. The Stranglers hadden altijd een unieke sound, in hun punkdagen maar ook nadien. Ik vind het eigenlijk jammer dat hun populariteit in de jaren '80 geleidelijk aan wegebde. Ze stonden altijd garant voor sterke singles.

Dit vind ik ook een sterke single van The Stranglers, donker maar ook poppy met heel leuk rinkelend gitaartje.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.