MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Single van de dag

zoeken in:
In Vlaanderen een onverwachte top 10 hit.
Onverwacht omdat het volgens mij betere Skin Deep het veel moeilijker had.
Er moet dus toch wel iets meer catchiness in No Mercy zitten.

Na Strange Little Girl waren de Stranglers trouwens populairder in Europa
dan in de UK. Always the Sun wordt zelfs één van de best verkochte singles
van 1986/7 in Frankrijk. Toch bereikt de groep nog éénmaal de UK top 10 in 1988
met de Kinks hit All Day and All of the Night. Als ook de 60s cover 96 Tears het in 1990
beter doet dan de eigen nummers haakt zanger/gitarist Hugh Cornwell af.

The Stranglers (opgericht door drummer Jet Black) bestaan nog altijd
in originele bezetting minus Cornwell, maar met een andere zanger/gitarist.
Veel fans bleven hen trouw en hielpen de groep doorheen donkere tijden.
Ik was een groot fan, maar ben samen met Cornwell opgestapt.

Skin Deep vind ik ook iets beter. Iets opener gitaargeluid, iets donkerder ook.
Dat was trouwens de eerste single van het Aural Sculpture-album (die ik niet ken, overigens) en het deed in Nederland ongeveer hetzelfde als No Mercy, die daarop volgde.

Ik ben toch meer een liefhebber van No more heroes en Something better change. Maar ook van de meer onbekend gebleven tracks als Get a grip on yourself en Walk on by.

Dat is in principe zulk sterk materiaal dat zowel Skin Deep als No mercy er nogal bleekjes van af komen in mijn latere bevindingen

Dat vind ik Golden brown nog een redelijk alternatief.

Wat laat, maar toch...

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 3 februari 1990 binnen op #38, steeg door naar #29 maar was na de derde week alweer verdwenen:

Fine Young Cannibals - I'm Not The Man I Used To Be

(afbeelding)

De zang is niet voor iedereen weg gelegd, maar de muziek staat als een huis en het klonk voor 1990 redelijk vernieuwend. Blijft een leuk nummer!

Sympatieke band, de Fine Young Canibals. Dansbare muziek maar wel met een eigen herkenbare sound. Het doet mij in de verte wel een beetje denken aan de London Beat, dat tegelijkertijd, en waarschijnlijk niet toevallig, met vergelijkbare vriendelijke muziek in de hitlijsten stond.

Maar best goed. Zou niet weten hoe het nu zou gaan met de FYC.

Een Nieuwe Single van de Dag en een entree op 4 februari 1967:

Cream - I feel free

(afbeelding)

Een prachtige klassieker, dit debuut in de hitlijst van het trio Clapton, Bruce en Baker.
Niet dat het leidde tot grote successen in de Veronica Top 40 (8 weken, plek 18). Maar het ging duidelijk ergens over. En er werd nog leuk gespeeld ook.

Klassieker met die heerlijke, wollige gitaarsound. Vocale harmonieën die uit duizenden herkenbaar zijn. Hier ging het Eric Clapton-avontuur écht van start!

Het kan nog net, een Single voor deze Dag:

Eagles - New kid in town

(afbeelding)

Komt binnen op 5 februari 1977 en is natuurlijk wereldberoemd geworden.

8 weken en plek 9 behaald. Ik heb mij altijd afgevraagd of dit nummer een logische start was, als eerste single van Hotel California. Ja, het is allemaal goed gekomen uiteraard. Maar echt logisch vind ik het niet. Hoewel het mooi pastte bij het tijdstip van het jaar, de eerste paar maanden van 1977.

Hmm, de eerste single? Typisch.

Ik ben geen grote Eagles-fan, maar dit is best een aardig nummer. Heb ze slechter van ze gehoord.

Kom op, mensen!!

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 6 februari 1988 binnen op #40, haalde #12 en stond 8 weken genoteerd:

Eric Carmen - Hungry Eyes

(afbeelding)

Natuurlijk bekend van de film Dirty Dancing. Voor Eric was dit de langverwachte hit na All By Myself.
Ik vind dit niet eens zo onaardig, al klinkt het zo synthetisch als de pest (het is 1988).

Voel vrij om te reageren!

Fine Young Cannibals - I'm Not The Man I Used To Be
Erg leuk nummer met opvallende zang en percussie, het klinkt nog steeds fris.
Cijfer: 8

Cream - I feel free
Psychedelisch getint (uit 1967, wat dacht je?), prima vocalen en gitaarwerk, ik hou ook veel van die duistere, mysterieuze sfeer.
Cijfer: 8,5

Eagles - New kid in town
De opvolger van Hotel California, doet eigenlijk nauwelijks voor onder. The Eagles waren toen meester in zangharmonieën, melodieën en arrangementen.
Cijfer: 9,5

Eric Carmen - Hungry Eyes
Van die opgezwollen en synthetische productie die typisch was voor de AOR in die tijd hou ik niet zo maar het nummer zelf is niet onaardig.
Cijfer: 6

Het is natuurlijk van die Dirty dancing film en dan moet het aan die standaard voldoen.
Luc heeft natuurlijk gelijk, "productie die typisch was voor de AOR in die tijd". Het klinkt dan ook bijna als een 500 in een dozijn nummer. Allemaal dezelfde productie en geluid.

Hoor ik hier Bryan Adams? Het nummer zou gered zijn als die 80's productie zou worden teruggedrongen, de sax zou komen te verdwijnen en als Eric Carmen iets minder overdreven zou doen met de zang.

Erg bleekjes in vergelijking met All by myself uitt 1976. Ik kom uit op een 5. Zonder die film en bijbehorend album (maar bijvoorbeeld als solo single) had het waarschijnlijk niets gedaan, behalve dan in de VS.

Eagles - New kid in town

musician schreef:
Ik heb mij altijd afgevraagd of dit nummer een logische start was, als eerste single van Hotel California.

LucM schreef:
De opvolger van Hotel California, doet eigenlijk nauwelijks voor onder.

Ja, wat is het nu? De eerste of de tweede single van het album?

Ik vind het niet zo moeilijk, sla de boeken er op na. New kind in town was dus van februari 1977. Hotel California (de single) komt binnen op 30 april 1977.

Ik weet het, ik had het zo op kunnen zoeken, maar ik vond het gewoon grappig om het gebrek aan consensus even te benadrukken .

All by myself is wel beter al zit er iets te veel sentiment in gestopt. Dat sentiment is hier weg en daardoor blijft er een rockballade met typische Amerikaanse productie over.

6,5

Ik vind New Kid In Town eigenlijk nog een stuk beter dan Hotel California.

En aan Hungry Eyes zou ik een 5je geven. Gaat volledig langs me heen. Heel even las ik de naam als 'Eric Cartman' maar dat is uiteraard iets voor zo'n tien jaar na het verschijnen van Hungry Eyes

Ik dacht precies hetzelfde.
Volgens mij hebben de makers van South Park dat expres gedaan.

Eh... hier maak ik mezelf niet populair mee...
De nieuwe Single Van De Dag kwam op 7 februari 1998 binnen op #21, kwam op #1 en stond een eeuwigheid genoteerd:

Celine Dion - My Heart Will Go On

(afbeelding)

Uit het vreselijke hitjaar 1998 (andere binnenkomers: Kelly Family en Wes, andere opties: geen), dus dacht ik 'laat ik dit gedrocht eerst eens uit de weg ruimen voordat het later op m'n pad komt'. M'n lieve vrouw gaf me alvast een welluidende waarschuwing: 'Don't play the clip!'

Enfin, ik maak me maar eens uit de voeten!

Tja, veel groter kan een hit niet zijn natuurlijk. Dus er moet wel "iets" zijn met dit nummer. 15 miljoen exemplaren van een single is niet niets. Ik kan er echter niets mee, ik vind ook de film niet leuk, wellicht heeft dat er mee te maken.

Mevrouw Dion heeft op zich een aardige stem en een groot bereik. Echter is de muziek van haar helaas verschrikkelijk...

dus ik zet in op 2,5

Ik weet ook niet hoe snel ik weg moet komen bij Celine Dion, hoe vreselijk kan muziek af en toe zijn?

Dus daarom snel een nieuwe single van de dag:

Jimi Hendrix - Crosstown Traffic

(afbeelding)

En ik heb in mijn keuze vandaag iets meer geluk dan Kaztor gisteren
Jimi Hendrix komt binnen op 8 februari 1969, staat slechts drie weken genoteerd en 33 was het hoogst haalbare.
Toch een zeer goede single.

Ik ben een van de weinige mensen op de aarde die Titanic écht niet heeft gezien (Leonardo Dicaprio ging ooit op vakantie naar het meest afgelegen gebied van het Zuidamerikaanse oerwoud, alwaar de schaars geklede primitievelingen hem enthousiast begroetten met: 'Leonardo Dicaprio! Titanic!' Waargebeurd, schijnbaar). Het nummer vind ik het bespreken niet waard, maar die hoes is wel fascinerend, hoe ze met een bezorgde blik kijkt naar dat schip dat uit haar nek komt gevaren.

Crosstown Traffic is een klassieker, al is het niet één van mijn favoriete Hendrixnummers.

Sandokan-veld schreef:
Ik ben een van de weinige mensen op de aarde die Titanic écht niet heeft gezien

Ik zou me bijna bij je kunnen aansluiten, maar ik vrees dat ik hem op heel jonge leeftijd nog eens gezien heb. Ik kan me nog heel vaag wat flarden herinneren.

musician schreef:

En ik heb in mijn keuze vandaag iets meer geluk dan Kaztor gisteren

Het is toch best sneu als 'jouw' Jimi Hendrix-single 'mijn' Celine Dion-single mag aflossen...
Ik stuur in gedachten daarom maar snel wat 'crosstown traffic' op My Heart Will Go On af om het uit m'n hoofd te verbannen!

Over CT: Uitstekende single, uiteraard, van het even uitstekende Electric Ladyland!

Sandokan-veld schreef:
Ik ben een van de weinige mensen op de aarde die Titanic écht niet heeft gezien

kaztor schreef:
Hmm, de eerste single? Typisch.

Ik ben geen grote Eagles-fan, maar dit is best een aardig nummer. Heb ze slechter van ze gehoord.

Best een aardig nummer? Dit nummer zit werkelijk fantastisch in elkaar: schitterend gezongen, mooi opgebouwd en werkelijk prachtig gearrangeerd. Ik strooi niet met tienen in deze rubriek, maar dit is mij wel de maximale score waard.

Ik geef toe dat ik, in tegenstelling tot kaztor, wél een groot Eagles-fan ben. Maar ik heb dit nummer altijd beter gevonden dan Hotel California, ook toen dat album nog maar kort uit was. Misschien wel hun allermooiste nummer.

Het komt trouwens wel vaker voor dat de meest 'logische' single van een album pas in tweede of derde instantie op single uitgebracht wordt. Zeker bij artiesten van naam en faam wordt die eerste single van een nieuw album vrijwel altijd een hit. Een 'zekere' keuze als tweede of derde single verlengt de periode waarin een album in de belangstelling staat - en is dus goed voor de verkoopcijfers. Denk zelf maar eens na over vergelijkbare voorbeelden van 'big selling' albums. Dit was een vrij veel toegepaste tactiek in de jaren zeventig en tachtig.

kaztor schreef:
Het is toch best sneu als 'jouw' Jimi Hendrix-single 'mijn' Celine Dion-single mag aflossen...
Ik stuur in gedachten daarom maar snel wat 'crosstown traffic' op My Heart Will Go On af om het uit m'n hoofd te verbannen!

Werkt bij mij ook altijd: vervelend deuntje op de radio gehoord dat er maar niet uit wil? Zet zelf een nummer op dat je wél bevalt, bij voorkeur een muzikale tegenpool.
Ik vind de muziek van mevrouw Dion niet eens onverdraaglijk; ik kan me ergere martelingen voorstellen. Maar voor m'n plezier zet ik het ook niet op. Ze heeft best een goede stem, maar helaas meent ze te vaak dat ze die tot orkaankracht moet laten aanzwellen.

Wat Crosstown traffic betreft: was dat niet eind jaren tachtig, begin jaren negentig nog eens op single uitgebracht n.a.v. een spijkerbroekreclame ofzo? Ik heb een heruitgave van de single die uit die periode dateert. Staat me bij dat ik het toen ook met enige regelmaat op de radio hoorde, maar een hit is het vast niet geworden. Iemand die meer weet?

Jimi Hendrix is misschien een beetje flauw, om tegenover Celine Dion te zetten. Ik bedoel, je kunt ook sophisticated muziek brengen maar die dan toch zeker meer inhoud heeft dan Celine Dion.

Wat te denken van deze Single van de Dag, binnengekomen op 9 februari 1974:

Carpenters - Jambalaya

(afbeelding)

Zo kan het toch ook? Het hoeft je smaak niet te zijn maar dat hoeft dan nog niet te betekenen dat het nummer op zich niet smaakvol zou kunnen zijn. Er zijn hier op Musicmeter felle aanhangers van de Carpenters, kan ik uit eigen ervaring doorgeven.

Grote hit hoor, Jambalaya in Nederland, de grootste van de Carpenters. 11 weken genoteerd gestaan en plek 3 gehaald.

Eigenlijk een geniaal concept, dat van The Carpenters.
We hebben echter nog geen verzamelaar van ze.

Vroeger zou ik het watjesmuziek hebben gevonden, nu zie ik er zeker de waarde van in, als bij ABBA. Jambalaya vind ik een prettig nummer. Echte 70's-muziek.

gaucho schreef:

Wat Crosstown traffic betreft: was dat niet eind jaren tachtig, begin jaren negentig nog eens op single uitgebracht n.a.v. een spijkerbroekreclame ofzo? Ik heb een heruitgave van de single die uit die periode dateert. Staat me bij dat ik het toen ook met enige regelmaat op de radio hoorde, maar een hit is het vast niet geworden. Iemand die meer weet?

Jawel, ik!
Die heruitgave was van de zomer van 1990 en die heb ik ook.
Ik denk dat het met deze verzamelaar te maken had.
Fantastisch, ik weet nog dat ik vooral de b-kant (Voodoo Chile (Slight Return)) heb grijsgedraaid.
Die heruitgave was goed voor 5 weekjes Tipparade met als hoogste positie #10. Zo gaat dat...

Correctie van mij, New Kid in Town werd (althans in Nederland) eerder uitgebracht dan Hotel California.

Dan de volgende singles:

Celine Dion - My Heart Will Go On
Dit nummer zal voor mij altijd verbonden blijven met de film Titanic, ik vind dit overigens een mooi romantisch nummer. Al draai ik Celine Dion niet vaak, ik ken véél slechter dan dat.
Cijfer: 7,5

Jimi Hendrix - Crosstown Traffic
Niet mijn favoriete Jimi Hendrix-single maar wederom klasse. Waarom moest die man toch zo vroeg sterven?
Cijfer: 8,5

Carpenters - Jambalaya
Oorspronkelijk van Hank Williams, ik vind de versie van Carpenters ook goed te pruimen.
Cijfer: 7,5

Ik moet weer beginnen met een selectie uit de jaren '90 omdat er geen Top 40 van 10 februari uit de jaren '80 bestaat.

De nieuwe Single Van De Dag kwam op 10 februari 1990 binnen op #27, haalde #6 en stond 9 weken in de lijst:

Mano Negra - King Kong Five

(afbeelding)

Ik heb begrepen dat Manu Chao een lid van deze band was.
Ik vind dit tijdloos en het heeft al die 'alternatieve' 90's-feel.
Dit was toendertijd echt iets om op te pikken naast de gebruikelijke Beastie Boys, Urban Dance Squad -of Red Hot Chili Peppers-cd. Lekkere cross-overmuziek.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.