MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Goeie drummers

zoeken in:
Stijn_Slayer
slaemperayreon schreef:
Nicko McBrain: drummer van Iron Maiden, heeft een soort lekkere wilde stijl van drummen die me aanspreekt.

Wat drumt die man toch ontiegelijk slecht op Somewhere in Time. Verder heb je een mooi lijstje.

Wanneer is een drummer een goede drummer?

Marco Vrolijk

Brann Dailor (Mastodon)

Danny Carey (Tool)

Neil Peart (Rush)

Alle drie al vaak genoemd, maar ik doe ook maar even mijn bijdrage.

Matt Cameron. Steekt wat mij betreft met kop en schouders uit boven streek- en generatiegenoten Sean Kinney en Dave Grohl (ja, echt!).

R_A_M_O_N_E_S
Last Days of Humanity - drummer is pas goed!
En de drum progs van ANb en Anal Penetration

Dan maar 1tje die niet vaak genoemd wordt: George Kollias
die gast is echt een beest!

Elvis Presley
Ronnie Tutt

Nicci

Nicci

Nicci
Maar dan nu de meesteres:

Nicci
Iets minder dan Chaka, maar toch goed . . .

Antonio
Vinnie Colaiuta
Bill Bruford
Tony Williams
Terry Bozzio
Gene Krupa
Buddy Rich

Bovenstaande zijn voor mij persoonlijk toch wel de beste drummers, met name Vinnie Colaiuta

Aloanator
Chad Smith (Red Hot Chili Peppers) Niet de allerbeste, maar heeft wel stijl.
John Dolmayan (System of a Down)
Martin Lopez (Opeth)
Joey Jordison (Slipknot) beetje het tegenovergestelde van Chad Smith; is extreem goed, maar maakt wel teringherrie.

The Oath
Aloanator schreef:
Chad Smith (Red Hot Chili Peppers) Niet de allerbeste, maar heeft wel stijl.
John Dolmayan (System of a Down)
Martin Lopez (Opeth)
Joey Jordison (Slipknot) beetje het tegenovergestelde van Chad Smith; is extreem goed, maar maakt wel teringherrie.

Dave Lombardo van Slayer is je al bekend?

Ik vind dat Ian Paice van Deep Purple hier echt veel te weinig genoemd wordt. Geweldige drummer!

Aloanator
The Oath schreef:
(quote)

Dave Lombardo van Slayer is je al bekend?

Nope, dat ligt eraan dat ik Slayer niet zo kan waarderen. Slayer is hoogstens "grappig" om 1 keer in de maand te luisteren.

Ik voeg nog even aan het lijstje toe: Fredrik Andersson (Amon Amarth)
En Amon Amath vind ik dan weer geen pokkeherrie tegenover Slayer en Slipknot.

Maartenn (crew)
Antonio schreef:
Vinnie Colaiuta
Bill Bruford
Tony Williams
Terry Bozzio
Gene Krupa
Buddy Rich

Bovenstaande zijn voor mij persoonlijk toch wel de beste drummers, met name Vinnie Colaiuta

Wij zijn het weer even helemaal met elkaar eens Antonio. Vinnie Colaiuta op Buffalo.. Hmmmm... Wat een techniek!

Bij Porcupine Tree - Signify (1996):

Kingsnake schreef:
Het drumwerk van Maitland is subliem. Veel beter dan wat Harrison ooit heeft gedaan.

Oei, wat een uitspraak, dan moet je toch wel zelf drummer zijn denk ik om dat te beoordelen, ook omdat je zegt veel beter, das een heavy uitspraak want Gavin Harrison is toch een geniale drummer.

Heeft gewoon met smaak te maken. Je hoeft geen drummer te zijn om goed drumwerk te kunnen appreciëren.

Nee daar kan ik (als drummer) een heel eind met je mee gaan. Maar wanneer iemand beweert dat iemand veel beter is dan een geniale drummer (en ik ben echt niet de enige die dat vind) dan komt het dus op details aan die alleen hele goede drummers kunnen horen en dan met name op polyrhytme ect. Maar afijn het is ook maar een gedachte hoor.

Niet iedereen houdt van complexiteit. Een goede drummer voelt aan wat een nummer nodig heeft en het is goed mogelijk dat Kingsnake Maitland daarin beter vind dan Harrison. Het gaat er ook om wat je als goed of kwaliteit beschouwt. Moeilijkheidsgraad of complexiteit staat niet gelijk aan kwaliteit. En hele goede drummers kunnen zoiets niet beter beoordelen dan de luisteraar die geen enkel instrument bespeelt. Muziek is emotie en techniek is niets meer dan een middel om een doel te bereiken.

Dat ben ik helemaal met je eens maar ik krijg toch de kriebels bij 'Veel Beter'.

Gavin Harrison is ook zo goed omdat ie niet complex speelt omwille van de complexiteit. Veel drummers willen zo snel mogelijk spelen om te laten horen hoe goed ze wel niet zijn. Gavin niet, hij heeft een jazz achtergrond, is breed georiënteerd en is/speelt bescheiden. Hij voelt de nummers goed aan.

Hij kan het zelf natuurlijk altijd beter uitleggen.
YouTube - Gavin Harrison interview Part 3: Technical vs musical drumming

Maar Chris Maitland is ook zeker een erg goede drummer. Op zijn bijdrage aan PT is niks aan te merken.

Klopt. Ik wilde ook nergens suggereren dat Harrison zich verliest in complexiteit. Fans van zijn drumwerk moeten de nieuwe O.S.I. eens proberen. Prachtig samenspel tussen gitaar, drum en electronica.
Dat interview vat eigenlijk voor mij samen wat ik van een goede drummer verwacht.

Dave Grohl
Art Blakey

(afbeelding)

ik keek naar De Wereld Draait Door vorige week (en hij was er vandaag weer).. met Han Bennink:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=12620&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148

prachtig.. niks meer, niks minder

The Scientist schreef:
ik keek naar De Wereld Draait Door vorige week (en hij was er vandaag weer).. met Han Bennink:

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=12620&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148

prachtig.. niks meer, niks minder

Was inderdaad erg goed. Best een vreemde vent
Cesar is toch ook altijd nog erg goed. Al sprak mij het spel van Bennink meer aan.

Ik ben altijd onder de indruk geweest van voormalig Journey slagwerker Steve Smith. In de eerste plaats een degelijk drummer maar ook één met heel veel subtiliteiten. Luister maar naar Frontiers en Escape.

Hier een show off:

als je het mij vraagt een drummer die zichzelf veel te serieus neemt..

om Han Bennink (uit die link hierboven) te quoten 'Als je op 1 snaredrum niet kunt drummen kun je het ook niet op een heel drumstel' (ofzo ).. technisch gezien vast heel leuk, maar in echt drummen zit veel meer.

toen Bennink hier (bij Jazzpodium Drienerlo) stond had hij ook alleen een snare bij zich, maar geweldig wat hij allemaal met die snare (en andere dingen uit zijn omgeving) weet te doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:14 uur

geplaatst: vandaag om 11:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.