MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Goeie drummers

zoeken in:
Zack Starkey (zoon van..) van Oasis en The Who.

Veelal vind ik electronisch slagwerk het beste klinken, maar als ik een goede drummer moet noemen denk ik het eerste aan Stewart Copeland, meest bekend dankzij The Police. Maar goed, niet zonder te relativeren, want wie ben ik om te oordelen wat een 'goede drummer' is....... Ik beschik immers niet over vakkennis om drummers op te beoordelen.

Het doet mij vooral denken aan lijstjes uit de Hitkrant van vroeger; de populairste band leverde dan ook de nummer 1 in de lijstjes beste drummer, beste bassist, etc.
Voor de meeste mensen geldt: hun motivatie om de 'beste' te benoemen verandert met de jaren, echter de pretentie "verstand te hebben van muziek" niet. Grappig.

Stijn_Slayer
Dave Lombardo, John Bonham, Gene Hoglan, Marco Minnemann & Richard Christy zijn mijn favorieten.

Sir Spamalot (crew)
John Bonham (Led Zeppelin)
Neil Peart (Rush)
Martin Lopez (ex-Opeth)
Scott Rockenfield (Queensrÿche)
Clive Burr (ex-Iron Maiden) *
Dave Lombardo (Slayer)
Phil Rudd (AC/DC) *

* hier nog niet eerder genoemd maar door mij zeer gewaardeerd

Chad Smith (RHCP)
Phil Selway (Radiohead)
Lars Ulrich (Metallica)

Cliché, maar goed...

Crush schreef:
Veelal vind ik electronisch slagwerk het beste klinken, maar als ik een goede drummer moet noemen denk ik het eerste aan Stewart Copeland, meest bekend dankzij The Police. Maar goed, niet zonder te relativeren, want wie ben ik om te oordelen wat een 'goede drummer' is....... Ik beschik immers niet over vakkennis om drummers op te beoordelen.

Het doet mij vooral denken aan lijstjes uit de Hitkrant van vroeger; de populairste band leverde dan ook de nummer 1 in de lijstjes beste drummer, beste bassist, etc.
Voor de meeste mensen geldt: hun motivatie om de 'beste' te benoemen verandert met de jaren, echter de pretentie "verstand te hebben van muziek" niet. Grappig.

Da's inderdaad nogal jammer.. zeker als het steeds weer dezelfde uitgekauwde namen opleverd. Copeland was echter zonder meer een drumvirtuoos! En dat was niet alleen iets dat je live kon horen, ook op de studioplaten van The Police is het duidelijk dat de man een enorm pallet aan ritmes beheerst.
Dat is helaas bij de meeste metaldrummers wel anders, vooral hard en snel rammen is daar het devies. Verdomde eenzijdig, hoe knap ook.

Sir Spamalot (crew)
Tja, metaldrummers kunnen eenzijdig zijn, ook al door de regels van het genre, waardoor ze een beetje opgesloten zitten. Wellicht is dit bij andere "genres" (lelijk woord) ook zo, maar ik ken er niet genoeg van, mijn ontdekkingsreis is altijd maar bezig. Ik denk ook dat je met tientallen / honderden / duizenden jaren muziekgeschiedenis moet rekening houden en toegeven: it has all been done before. En toch zijn er rock/metal-drummers die niet willen toegeven aan dat enkel maar "hard en snel rammen" en iets meer willen in het muziekleven. Een eerste voorbeeld die me te binnenschiet is Neil Peart, één van de weinige drummers waarvan ik de drumsolo kan verdragen, omdat hij er een punt van maakt telkens nieuwe elementen toe te voegen en ook omdat hij zijn drumsolo beschouwt als een song met intro opbouw midden en slot. Hij is iemand die zich niet beperkt tot het "kijk eens wat ik kan".
En zoals Neil Peart zegt: The point of the journey is not to arrive.

Vind ik dus ook een veel grotere dan de eeuwige Keith Moons en Bonhams.. mensen die vooral de kleine jongetjes aanspreken die daarmee zijn opgegroeid (de Leo Blokhuizen en Matthijs van Nieuwkerken). Ik heb wel eens iets live gehoord van Rush en dat is inderdaad indrukwekkend, en nou eens niet omdat het alleen maar om alle registers opentrekken gaat. Die man heeft gevoel voor het instrument, net zoals Copeland dat heeft.

mattman schreef:
Chad Smith (RHCP)

Die hoor ik ook graag.

Dave Grohl (en vooral tijdens Song for the dead ) en Matt Tong van Bloc Party.

Antonio
Gene Krupa, Buddy Rich, Tony Williams, Billy Cobham, Vinnie Colaiuta, Terry Bozzio, Chad Wackerman, Aynsley Dunbar en Neil Peart.

Antonio
kaztor schreef:
(quote)

Bozzio, Vinnie Colaiuta, Chester Thompson, Chad Wackerman...

Jij luistert zeker nogal vaak naar Zappa ?

Antonio
En zodra iemand hier de op sterven na dood zijnde Charlie Watts noemt, dan neem ik dit topic niet meer serieus

dANTE G schreef:
Dave Grohl (en vooral tijdens Song for the dead )

Die intro en outro van het titelnummer

Antonio
Zat net weer even King Crimson te luisteren en hoe kon ik deze beste man nou vergeten ???

Bill Bruford (Yes/Genesis/King Crimson)

Morgan Agren
http://www.youtube.com/watch?v=U5YEqmIIdj8Z
Is de beste drummer die ik ken.

mattman schreef:

Lars Ulrich (Metallica)

Ik zag gisteren een herhaling van het optreden op Pinkpop van Metallica en ik kreeg bijna last van plaatsvervangende schaamte door het slordige spel van Ulrich.

Nog niet vernoemd: de legendarische Al Jackson (Booker T& MG's en talloze Soulplaten) en Benny 'Papa Zita' Benjamin (Funk Brothers)

Sir Spamalot schreef:
Phil Rudd (AC/DC) *

* hier nog niet eerder genoemd maar door mij zeer gewaardeerd

Mag ik vragen waarom? Ik vind het echt één van de saaiste drummers die ik ooit heb gehoord. Ik ken van AC/DC alleen de albums Highway To Hell en Back In Black, en op elk nummer drumt hij steeds hetzelfde drumritme (boem, chick, boem, chick), alleen is het in het ene nummer íets sneller gespeeld en in het andere nummer weer íets langzamer... Nu ben ik sowieso niet echt kapot van AC/DC (lees maar mijn commentaar bij Back In Black), maar ik vraag me toch serieus af waarom je hem waardeert (dit is niet hatelijk bedoeld, Sir Spamalot ).

Mijn favoriete drummers:

Cozy Powell (Rainbow, Black Sabbath, Brian May)
Bill Ward (Black Sabbath)
Scott Travis (Judas Priest)
Dave Lombardo (Slayer)
Stephen Morris (Joy Division)
Maureen Tucker (Velvet Underground)

Sir Spamalot (crew)
Dag Mart, je bericht is voer voor discussie, maar liever iemand die vlakaf zijn gedacht zegt (sorry voor mijn West-Vlaams) dan een kneus die niets zegt. Ik zeg kort en bondig mijn gedacht: Phill Rudd is strakker dan je denkt en - meer dan Angus en Malcolm - bepalen hij en Cliff (de bassist) het geluid van AC/DC. Laat nu maar de commentaar komen van de AC/DC fans: AC/DC heeft de beste ritmesectie ter wereld. Laat ons maar van mening verschillen - tof.
Je lijstje van favoriete drummers is meer dan de moeite waard - maar ... Neil Peart hoort er bij.

Mee eens:

Phil Collins, Neil Peart
Bill Bruford, Stewart Copeland
Brian Downey, Cozy Powell
Bernard Purdie (vooral bekend van soul- en funkplaten uit de jaren zestig en zeventig, maar ook 'the world's most recorded drummer')
Jeff Porcaro, Simon Phillips
Ian Paice, Keith Moon
Mark Brzezicki (Big Country, Fish)
Dave Weckl, Vinnie Colaiuta

Nog niet genoemd:

Clem Burke (Blondie)
Michael Shrieve (Santana)
Ian Mosley (Marillion)
Steve Smith (Journey)
Tony Thompson (Chic, Power Station, Crown of Thorns, Led Zep op Live Aid)
Steve Gadd (meer dan 100.000 albums op pop- en jazz-gebied)
Hal Blaine, Steve Ferrone (ook vermaarde studio-drummers)

Ik heb het meer op dyamische/funky drummers en deze vind ik/zijn heel geweldig:
Phil Collins
Stewart Copeland
Jeff Porcaro,
Clem Burke (Blondie)
Michael Shrieve (Santana)
Tony Thompson (Chic, Power Station, Crown of Thorns, Led Zep op Live Aid)

Phil Collins heeft tegenwoordig een slechte reputatie door recente melige liedjes maar vroeger waren er maar weinig drummers die aan hem konden tippen. Zie ook de drumsolo (met 3) op de dvd The last farwell tour of You tube!) Ik ben ook erg te vinden voor zijn drumsound, zeer herkenbaar.

Nicci
gaucho schreef:
(meer dan 100.000 albums op pop- en jazz-gebied)

ik hoop dat je overdrijft.

Lukk0
Ik vind de drumpartijen van Bloc Party's drummer Matt Tong altijd erg goed aan te horen. Echt heel energiek en strak gespeeld. Natuurlijk zijn er nog erg veel meer goede drummers, maar dit is de eerste die bij me opkomt.

Nicci schreef:
ik hoop dat je overdrijft.

Dat deed ik. Honderdduizend bekt wel lekker. Maar ik heb zijn discografie opgezocht op zijn eigen website en het zijn er echt idioot veel sinds 1970 - echt vele honderden.

Kijk en overtuig jezelf op http://www.drstevegadd.com/discography.htm

stuart
Animal....

Nicci
Even weg van de grote namen: deze kan er ook wat van.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:50 uur

geplaatst: vandaag om 09:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.