MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Masimo & AOVV presenteren: Bob Dylan (Het Grote Artiest-v/d-week-topic) (A. A. A. A. A. A. Anderworpen)

zoeken in:
Laat ik dan als mede-'houder' van het topic een positiever geluid laten horen, en dat positieve geluid is absoluut gemeend.

Bijzondere artiest(e) zonder meer, die vaak verrassen kan, en dat ook doet. Haar stem is een originele, het gebruik ervan haast nog origineler en is - naast al een Bowie in dit topic - alweer een artiest die niet enkel met andermans grenzen breekt, maar ook met haar eigen grenzen: hier al (bijvoorbeeld) het verschil horende tussen Post, The Eye, of Vespertine. Dit extra kracht gegeven door vaak bijzondere instrumentatie, die soms filmisch flirt, soms electronisch, en dan weer soms helemaal stil durft te vallen.

Daarbij een artieste van climaxen, zonder daar overduidelijk naar toe te hoeven werken, alhoewel soms een zowel gevoelsmatig als zangtechnisch hoogtepunt als kers op de taart dient - schoon gillen, 't blijft een kunst.

Mijn lijst komt vanmiddag, maar ik kan alvast verklappen dat Vespertine níét op 1 zal staan, ondanks de positieve geluiden van o.a. de EvdW. Omschrijven als saai zal ik niet durven, maar het brengt me wel minder in beweging dan de andere platen - ik heb 't gevoel alsof deze plaat bestemd is voor de 'doorwinterde' liefhebbers van Björk, een plaat waar je na jaren Björk luisteren en beluisteren uiteindelijk op uitkomt, de 'liefhebbersplaat'? En ik durf wel te bekennen dat ik op dat punt ben ik (nog) niet geraakt ben. Wél ben ik deze week getriggerd, en overtuigd dat Björk een interessante artieste is, die vaker beluisterd mag worden.

Onze eerste feministische tonen hebben - wat mij betreft - goed geklonken.

jassn schreef:
of bedoelde je niet zo'n lijstje Masimo?
In principe niet, ik bedoelde een albumlijst, maar we zijn zo tolerant zulke lijstjes ook toe te laten, hoor.

Stijn_Slayer
Ben naar aanleiding van de berichten hier ook achter Vespertine aangegaan. Schitterende plaat waarop Bjork goed laat horen hoe creatief en inventief zij is. Ik kan me goed voorstellen dat mensen moeite hebben met haar stem, maar gelukkig heb ik daar geen last van. Haar uitspraak is nogal vreemd, maar dat stoort me niet.

Ik vind haar uitspraak best schattig en aanstekelijk

Jij gaat er ook zo van praten?

Nee, ik ga keischattig gillen.

Relativering: ze is 46.

Ik heb deze week Debut leren kennen en het is een erg fijn album, maar niet zo goed als Homogenic, die nog wel een stuk beter is. Ik hou wel van de experimentele kant van mevrouw Björk, en die is toch meer te vinden op Homogenic.

Björk album top-5:

1. Homogenic
2. Post
3. The Eye (K.U.K.L)
4. Vespertine
5. Debut

1. Vespertine
2. Post
3. Homogenic
4. Debut
5. Unplugged (geen officiële release geloof ik)

Masimo schreef:
Zelfs hiphoppers zijn welkom!

Zijn de haters ook welkom? Anders doen Arie Boomsma en ik niet mee.

Mag ik een keer expert van de week zijn? Of doen we daar niet meer aan.

Ik ben eerst expert van de week

En als dat niet mag richten Rob en ik lekker ons eigen topic op.

'Rhythm & Poetry en niels94 presenteren: B. B. B. B. B. B. B. B. B. B. B. B. B. Beenworpen. Het idee is dat wij elke week iets tofs in het zonnetje zetten, waarna iedereen er een top 5 van kan maken. Dit kunnen bijvoorbeeld judoworpen, danspasjes of liedjes zijn. Hoe je een top 5 van een liedje gaat maken is aan de deelnemers zelf.

Don Cappuccino schreef:
Ik hoop eigenlijk dat Enslaved artiest van de week wordt.

Grappig. Dat was één van de bands/artiesten die ik al had genomineerd mochten we 'ns de kant van de metal opzoeken.

Eensch met mijn hoedvriend. Maar bedenk, een week om Björk te evalueren - heren, koekeperen - wat een ondoenlijk iets. Draaide net Biophilia en meende daarop Philip Glass invloeden te horen, enfin voldoende om haar te verdedigen tegenover mijn lief ("rare zangstem, ik word er zenuwachtig van").

Biophilia zou voor mij best wel scoren, net als Debut, Homogenic en Vespertine - echter zou ik Volta weglaten, een uiterst gedurfd album, doe ik Bjork weer tekort, en Medulla verdient eigenlijk ook een plek.

Een ding staat thans voor mij voorop: haar albums zijn muziek om solitair op je ziel in te laten slijten; in gezelschap is irritatie net zo snel gewekt als met P3. Overigens zet ik mijn gasten van alles voor wat dat betreft - van halal duif, gerookt, tot Amon Tobin.

Marvin is een innig gekoetserde wens, samen met mijn homie, en daar wil ik nog Terje Rypdal (Noorse jazz/gitaarvirtuoos) aan toevoegen. May the force stay with you!

Terje Rypal, dat is ook een mooie.

speciaal voor Masimo:

Björk album top 2:

1) Debut
2) Biophilia

Al heb ik de indruk dat Homogenic en Post me beter bevallen.

Heb deze week helaas niet zoveel tijd gehad. Buiten Dead Can Dance (die ik live ging zien) om heb ik slechts 2 albums gedraaid, maar eentje daarvan was wel 'Vespertine'. Van mij mag de week nog een week verlengd worden.

Aan een lijstje waag ik me maar niet, de albums ontlopen elkaar nauwelijks. De laatste drie scoren wel iets lager, maar die ben ik ook nog steeds aan het ontdekken.

Ik ga toch ook mijn top5 maar posten, heb heel wat geluisterd, waaronder de genoemde Voltaic, maar dan zonder DVD (helaas), ga ik nog achteraan!

Mijn top5 so far:
1. Vespertine
2. Selmasongs
3. Medulla
4. Post
5. Volta

Het topic loopt gesmeerd, als ik zo vrij mag zijn om dat te melden. Hopelijk draait die geoliede ketting nog minstens een weekje voort, want de artiest die deze week in de spotlights staat, is niet de minste.

(afbeelding)

Het gaat om Charles Mingus, één van de grote jazzartiesten, en mijn persoonlijke favoriet. Daar heeft de keuze niet veel mee te maken, maar onbewust laten we ons toch allemaal leiden door dat soort dingen. Maar dat Charles Mingus het verdient artiest van de week te zijn, dat spreekt voor zich.

De man heeft veel platen gemaakt, waarvan er minstens eentje zich bij de onvervalste jazzklassiekers mag scharen: 'The Black Saint and the Sinner Lady'. Die plaat kent elke jazzliefhebber ongetwijfeld, en enkele andere van z'n platen zijn ook wel bekend, niet alleen in jazzkringen, maar ook daarbuiten. Tom Barman van dEUS noemde Mingus namelijk als één van z'n voornaamste invloeden in de jaren 1990.

Zo, laat deze week even goed zijn als de voorbije 3, en dat er veel mag verteld, gediscussieerd en geluisterd worden. Uit de startblokken!

sxesven
Heb het helaas erg druk gehad dus veel minder kunnen bijdragen dan ik had gewild, maar in ieder geval nog mijn albumlijst:

1. Voltaïc
2. Vespertine
3. Medúlla
4. Selmasongs
5. Drawing Restraint 9

6. Homogenic
7. Biophilia
8. Volta
9. Post
10. Debut

En songlijst:

1. Hyperballad (Voltaïc DVD live)
2. Undo
3. Pagan Poetry
4. Voküro
5. Oceania

6. Pluto
7. Fuglar (KUKL)
8. Hunter (Voltaïc CD live)
9. Declare Independence
10. Virus

Hopelijk heb je deze week weer wat meer tijd, sxesven.

Nog even dit: een expert van de week wordt pas later aangekondigd, die ligt nog niet vast. De onderhandelingen lopen nog.

Zou ik het zijn?

GrafGantz schreef:
Zou ik het zijn?

Heb je je winterjazz dan al gekocht bij Zara

Zit er geen foutje in de titel (Mingus ipv Mingua)?

Jazz is grotendeels onontgonnen terrein
en mijheer Mingus een uitnodiging om deze heilige grond te betreden.

Nu nog de nodige tijd vrijmaken.

Ah Um Alone?

Mingus, interessant. Hoewel ik niet zo'n fan ben van Black Saint and the Sinner Lady vind ik de eerste 2 nummer van Mingus Ah Um erg sterk, maar ben er nog niet aan toegekomen.

Een groot en rijk oeuvre, dus er moet zeker wel wat tussen zitten.

Allicht ga ik hier in ieder geval wat meningen formuleren deze week.

Ook voor mij is jazz een vrijwel onontdekt gebied dus Charles Mingus lijkt me ideaal om eens daarin op verkenning te gaan deze week, dus hopelijk vind ik wat tijd voor zijn masterpiece, Black Saint and the Sinner Lady, te beluisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:36 uur

geplaatst: vandaag om 17:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.