MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Afgelopen zomer in Vietnam op vakantie geweest en dit nummer een aantal keren gedraaid. Doet me toch denken aan de verschrikkelijke gebeurtenissen die zich daar hebben afgespeeld. De muziek ligt me niet echt maar het is toch wel een klassieker.

7

Eigenlijk moet je zo'n song niet willen becijferen weten ouwe lullen zoals ik voor wie destijds de oorlog Vietnam net zo actueel was als thans het vinden van de dode lichamen van de twee vermiste jongetjes.

We doen hier in vrijblijvenheid op deze site, slap lullen over wat ons narcistische ego's behaagt - maar Paul Hardcastle verwoordde in deze song precies waar het om draait: een oorlog waar je eigenlijk part noch deel aan hoort te hebben (want in Verweggistan), die eigenlijk niet van jouw land is (want binnengehaald door Fransen als 'adviseurs'), en dan leg je het lootje op een leeftijd van 19 jaar.

Deze song was een statement, een aanklacht tegen de politiek die jochies van 19 uit Dayton, Ohio (bijv) katapulteerde naar de Mekongdelta om daar hun einde te vinden. Muziek heeft niets met politiek of religie te maken???

You are pulling my leg!!

8,5 - niet minder!

Oja - for those in doubt: check op IMDB o.a. Deerhunter, Apocalypse Now, maar vooral Winter Soldier.

Cured
7

7.5 en in combi met de clip zou ik nog wat extra's kunnen geven.

Paul Hardcastle - 19

Song verwoordt goed de waanzinnige oorlog in Vietnam. Wist destijds niet helemaal wat ik er van moest vinden maar vrij snel vond ik het toch wel een sterke plaat.

Cijfer: 7.5

Paul Hardcastle - 19

Tja, de op de maat van de muziek meeflikkerende spotjes die toen hip waren doen het goed op deze epilepsie bezorgende, sophisticated discoplaat. Een echte hoofdpijnsong.

4

0081. Paul Hardcastle - 19 (1985)
Apart nummer over de oorlogswaanzin met passende beelden, een song die steeds meer wist te waarderen.
Cijfer: 8

Ik heb het dan wel niet meegemaakt, ik sluit me wel aan bij Mjuman: 8

Mjuman schreef:
Deze song was een statement, een aanklacht tegen de politiek die jochies van 19 uit Dayton, Ohio (bijv)

Goed voorbeeld, laat daar nu net een US Airforce Base zijn. Enige reden dat ik dat weet is dat m'n vriendin daar gewerkt heeft, het is niet zo dat ik alle militaire bases in de VS ken

Cijfer: 8,5

GrafGantz schreef:
(quote)

Goed voorbeeld, laat daar nu net een US Airforce Base zijn. Enige reden dat ik dat weet is dat m'n vriendin daar gewerkt heeft, het is niet zo dat ik alle militaire bases in de VS ken

Een kennis van me heeft er jaren gewoond - en me verteld dat het daar een soort van A'dam Noord (Rotterdam Ommoord, Utrecht Overvecht, if you will) in het kwadraat was en over het lokale vermaak: cow tipping

Paul Hardcastle- 19

Voor een beginnend middelbare scholier zoals ik , was dit wel een eye-opener.
Ik weet niet zo goed meer wat ik er muzikaal van vond toendertijd, maar de clip maakte wel indruk.
Sindsdien ben ik natuurlijk veel meer te weten gekomen over de grinmmige Vietnam periode.

Het nummer heel lang niet meer gehoord. Het zit goed inelkaar. Typisch 80's maar het heeft de tand des tijds opvallend aardig doorstaan. (7,5)

0082. Edwin Starr - War (1970)

Nummer 1 in US (3 weken).

Uit het heetst van de strijd. Een kanjer van een voorzet die een jaar later
zou binnengekopt worden door Marvin Gaye op het album What's Going On.

Cured
Top:

9

Kings Club - Tilburg me and me soulmatties; pijde wijpen (bellbottoms), bloembloezen, yep!

8,5

Casartelli (moderator)
7,0

War tja, zeker een 8

Edwin Starr- War

Niet kapot te krijgen soulclassic. Met veel vuur en passie vertolkt. Vaker gecovert, maar dit is en blijft de beste uitvoering. This is the real thing ! (9)

8.25

Edwin Starr - War
Liedje is me ondanks de goede tekst geleidelijk beginnen te vervelen ...

Cijfer : 6

7

Edwin Starr - War

Alles wat Bikkel zegt.

8

't Zal toeval zijn dat ik afgelopen zaterdag een (internet)radio-uitzending gemaakt heb omtrent (anti-)oorlogsnummers en waarbij ik o.a. deze twee gedraaid heb?

19 is inderdaad een apart lied, maar paste wel goed in de tijd. Paul Hardcastle was zelf 19 jaar toen hij in de kroeg stond en prees zich gelukkig dat hij niet, zoals andere leeftijdsgenoten destijds, naar de jungle gestuurd werd. Muzikaal niet zo denderend, de boodschap erachter des te meer.

Het toeval wil dat ik zelf ook 19 ben, bedenk ik me nu...

for those in doubt: check op IMDB o.a. Deerhunter
Deerhunter vs. The Deer Hunter (1978) - MovieMeter.nl.
Verder zou ik nog Jacob's Ladder (1990) - MovieMeter.nl (over de gevolgen van...) en wat mij betreft de beste Vietnam-film, Platoon (1986) - MovieMeter.nl, willen aanraden.

Edwin Starr kwam met een oorlogsnummer toen geen zwarte muzikant dat aan durfde. Motown wilde het niet, want Motown draaide om liefdesnummers. O.a. Marvin Gaye zei tegen de bazen daar, "hoe kan ik over liefde zingen als er aan de andere kant van de wereld zoveel ellende is?"

Het resultaat werd het meesterlijk goede What's Going On, maar iets eerder nog dit funky nummer. Niet alleen geweldig vanwege de boodschap, ook muzikaal erg sterk.

Check ook de live-versie, hoewel minder goed, van Bruce Springsteen, anderhalf decennium later.

Edwin Starr - War
Zie bikkel2.

0079. Patti Page - The Tennessee Waltz ; mooi maar iets te veel van het zeemzoete, 5/10

0080. Tennessee Ernie Ford - Sixteen Tons ; aardig maar gaat snel vervelen, 4/10

0081. Paul Hardcastle - 19 ; vervelende jaren 80 nummer 1 hit die ik gelukkig vergeten was, 1/10

0082. Edwin Starr - War ; best een goed nummer, maar nogal onnozele tekst, 6/10

0083. Edwyn Collins - A Girl Like You (1995)

Nummer 1 in BE (5 weken).

Wat hem bij Orange Juice niet lukte, kreeg hij solo wel voor mekaar.

Edwyn Collins - A Girl Like You

Goed nummer alleen de zang valt wat tegen, een 7.

Cured
7

Edwyn Collins 6.5

Gast
geplaatst: vandaag om 18:14 uur

geplaatst: vandaag om 18:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.