MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Cured
2

136. The Archies - Sugar Sugar (1969)

Nummer 1 in UK (8 weken) en US (4 weken).

We blijven nog éénmaal in tekenfilmland.

Cured
5

7,5

David Seville:

Ook een vrij stompzinnig liedje. Krijg er al snel schoon genoeg van. (3)

The Archies:

Al veel beter. In ieder geval muzikale bubblegum met een aardige melodie.
Grappige sixties clip ook. Scooby Doo zou er zo maar in kunnen figureren. (6,7)

7.75

6.5

135. David Seville - Witch Doctor (1958)
Sommige onzin-hits mag ik wel maar dit is mij te onnozel en wil ik niet te vaak horen. Wel iets beter (of minder erg) dan Aqua of de latere coverversie door The Cartoons.
Cijfer: 4,5

Deze bubbelgumpop kan ik heel wat meer waarderen, het heeft tenminste een prima baslijn en ritme waardoor het lekker swingt en daarnaast ook een behoorlijke melodie. Dit vind ik wel grappig zonder te kinderachtig te zijn.
Cijfer: 8

David Seville - Witch Doctor
Had na 20 sec al genoeg gehoord
Cijfer 3.5

The Archies - Sugar Sugar
Oneindig veel beter natuurlijk. Bizar eigenlijk het verschil tussen de ene en de andere nummer 1.
Cijfer 7.5

Leg nu eens Sugar Sugar van The Archies naast Barbie Girl van Aqua.
Toch niet zo'n groot verschil. Barbie Girl lijkt wel een 90s versie van Sugar Sugar.

Het nummer van The Archies past volgens ons collectief geheugen
wellicht beter bij de fantastische popmuziek van de jaren 60, maar ik vind
dat Barbie Girl evengoed overeind blijft tussen het hit-aanbod van de jaren 90.

135. David Seville - Witch Doctor (1958)
Tja, je moet er van houden. Maar jaren 50 muziek kan ik wel in iedere vorm waarderen.
Cijfer: 6,5

Jaren 60 muziek dus niet. Veel te zoet, maar idd wel een passende melodie.
Cijfer: toch een 5

0126. Minnie Riperton - Lovin' You (1975) - 9/10 Zo héél af en toe komen er eens echt mooie liedjes op nummer 1.

0128. Madonna - Into the Groove (1985) - 7/10 Deze had ik zien aankomen. Beetje middelmatig maar wel een lekkere groove.

132. The Supremes - Baby Love (1964) - 8/10 Je zou suikerspinnen er niet van verdenken, maar deze hebben tijdloze klasse.

133. Britney Spears - Baby One More Time (1999) - 7/10 Supercommerciële rommel maar de lekker luie beat is een verademing tussen hypercommerciële rommel als die van Barbie Girl Aqua.

tnf
dazzler schreef:
Toch niet zo'n groot verschil. Barbie Girl lijkt wel een 90s versie van Sugar Sugar.

Leuke speelse clip trouwens, van die van The Archies, en aan dat lekkere catchy liedje kan ik best een 7,5 kwijt. Simpel doch doeltreffend.

Als ik alleen al let op de zang winnen de Archies het met gemak.
Veel verder dan wat gepiep komt Aqua niet.
Verder is het nummer van de Archies in mijn oren een stuk muzikaler en veel prettiger luisterbaar.

Ik vind er dus wel degelijk verschil in zitten dazzler. Met alle respect, maar ben bang dat ik hier niet alleen in sta.

dazzler schreef:

Barbie Girl (ik was weliswaar iets te streng, krijgt tenslotte een 4) draait teveel om een gimmick en klinkt mij te gemaakt en kitscherig in de oren vooral door die stemmen (toegegeven, ze passen bij het liedje). Sugar Sugar is meer dan een gimmick (heeft ook een prima baslijn en ritme), klinkt speelser en spontaner en heeft ook vocaal meer te bieden.

bikkel2 schreef:
Ik vind er dus wel degelijk verschil in zitten dazzler. Met alle respect, maar ben bang dat ik hier niet alleen in sta.

Er zit uiteraard een verschil tussen Sugar Sugar en Barbie Girl.
Maar Sugar Sugar verhoudt zich tot de doorsnee jaren 60 hit zoals Barbie Girl
zich verhoudt tot de doorsnee jaren 90 hit. Alleen zijn wij vandaag milder voor de jaren 60.

Dat is eigenlijk anders geformuleerd het punt dat ik wou maken.

Dat ben ik met je eens.

Hetzelfde kun je ook zeggen van Baby Love (The Supremes) en Baby One More Time (Britney Spears). Ook hier kan ik Baby Love een stuk meer smaken om dat het spontaner, meer naturel klinkt en vooral beter gezongen is.

Het wordt ook steeds moeilijker denk ik om met iets origineels te komen. Niet voor niets zijn samples met verwijzingen van ouder spul aan de orde v/d dag.
Ik vind ook dat er meer naar de kwaliteit van de artiesten werd gekeken, en dan bedoel ik de 60's.
In de 70er jaren werd dat al een stuk minder trouwens. Good Looking People waren op een gegeven moment hot. Of je ook daadwerkelijk muzikaal enigszins onderlegd was maakte niet zo veel uit.
Het werd vaak ingezongen/ ingespeeld door echte profs en als het niet meer aansloeg, of helemaal niet aansloeg, kwam er wel weer iets nieuws.

Aqua is in dat opzicht niet opzienbarend in die zin. Flutliedjes zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd zijn.

137. The Monkees - I'm a Believer (1966)

Nummer 1 in BE (1 week), NL (3 weken), UK (4 weken) en US (7 weken).

Nog een groep die ontstond uit een televisie-programma. Neil Diamond schreef de hit.

Misterfool
Een van de meest ergerlijke nummers uit de jaren 60. Simplistisch, gelikt en ongeloofwaardig. Nee weg hiermee! Dan nog liever de hedendaagse prefappers.

1

Eigenlijk een schoolvoorbeeld van een doeltreffend popnummer, maar ik hoor het toch niet graag. Ik zou zeggen in zijn categorie ijzersterk.

6,5

7.5

Een van Neil's beste nummers.

8,5

Heerlijk liedje, begrijp niet wat er zo ongeloofwaardig aan zou moeten zijn. Past prima bij de andere romantische liedjes van Diamond. Geloof wel dat hij dit meent.

Natuurlijk waren The Monkees een fictieve band maar dit is (dankzij Neil Diamond) verreweg hun beste single, inderdaad een schoolvoorbeeld van een doeltreffend popnummer (wat jasper1991 zegt).
Cijfer: 9

Heerlijk nummer altijd gevonden, maar Daydream Believer vind ik nog sterker.

8.5

Cured
6

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.