MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Een geweldige band wat niet gespeend is van humor en als klap op de vuurpijl maken ze ook nog eens leuke muziek.
Cijfer: 7

Ultiem popliedje met een ongelooflijk sterke hook. The Monkees hadden zo veel verschrikkelijk lekkere liedjes. Daydream Believer, Look Out (Here Comes Tomorrow), Mary Mary, Valleri, Pleasant Valley Sunday, Take A Giant Step. En nog vele, vele anderen. Ik ben een rocker in hart en nieren maar van The Monkees kan ik echt goed genieten!

Vette 9.

The Monkees- I'm A Believer

Waarschijnlijk de eerste echte Boyband, maar wel met heel aanstekelijke catchy liedjes.
Echt nummers die in je hoofd blijven hangen.
Natuurlijk hoor je invloeden van The Beatles terug.
The Monkees werden ook gebracht als een soort Amerikaanse Beatles, met een televisieserie en al.
Maar dat was natuurlijk te veel eer. De mannen hadden duidelijk niet het talent van The Fab Four.
En ook na het uiteenvallen van de groep, verdwenen de heren geleidelijk in de anominiteit.

Neil Diamond schreef dit vermakelijke liedje. ( 7,8)

The Monkees- I'm A Believer
Lekker nummer
Cijfer 7

Daydream Believer had mij een 9,0 gekregen, fantastisch liedje. Deze moet het met iets minder doen maar nog steeds een mooie 7,75

138. The Animals - House of the Rising Sun (1964)

Nummer 1 in UK (1 week) en US (3 weken).

Beestige evergreen.

Een erg bekende traditional (misschien wel de bekendste), mooi gezongen!
Cijfer 7,8

Klassieker van de jaren '60.
Eindigde in '71 en '72 zelfs op plek 3 in de Top 100 Aller Tijden!
Zo lekker indringend gezongen.

8.5

Onverwoestbare evergreen met prachtige zang en orgelsolo.
Cijfer: 9,5

Eric Burdon: wat een strot en wat een uitstraling, arrogant tot op het bot. Maar hij komt ermee weg. Voor mij de absolute ontdekking van de afgelopen jaren. Kende wel een paar van de klassiekers zoals deze House Of The Rising Sun en We've Gotta Get Out Of This Place maar ben er nu achter wat een fantastische platen deze man nog meer gemaakt heeft met zijn Animals in continu wisselende bezetting (en solo!).

Zijn uithalen zijn legendarisch en samen met Roy Orbison heeft Eric Burdon voor mij de mooiste stem. Ooit. Hij heeft ook het vermogen om covers compleet naar zich toe te trekken en zich volledig eigen te maken. Luister ook eens naar River Deep, Mountain High.

9,5.

Animals- House Of The Rising Sun

Absoluut een onvergetelijke klassieker. Intens, dreigend en donker. Precies zoals het wezen moet.
Zanger Eric Burdon vooral, levert een geweldige vocale prestatie, alsof het hem zelf is overkomen.
De orgelpartij is natuurlijk ook legendarisch.

Perfect (9,5)

Mooi artikel over de totstandkoming van deze prachtplaat en de ruzies over de royalties die volgden na het grote succes.

The Making Of? The Animals? The House Of The Rising Sun - Uncut.co.uk

Cured
9

8.25

The Monkees - I'm A Believer:

Geweldig nummer wat nog niets aan kracht en frisheid heeft ingeboet.
Ongelooflijk sterke hook en melodie en het belangrijkste: krijg er nog steeds iedere keer goede zin van als ik het hoor.
Dankzij de Shrek-film zingen mijn kinderen dit ook met volle borst mee.
Cijfer 9.

The Animals - House Of The Rising Sun:

Klassieker of evergreen. Zeg het maar.
Ook een nummer wat ik altijd en overal kan horen.
Het overbekende gitaarakkoordje, sinister en intens gezongen en een geweldige orgelsolo.
Bonafide jaren 60-klassieker.
Cijfer 9,5.

139. Shakin' Stevens - This Ole House (1981)

Nummer 1 in UK (3 weken).

Stevens beheerste tussen 1981 en 1984 de UK charts met zijn rockabilly revival.
Hij scoorde ook in de Benelux een handvol top 10 hits, maar zijn retro pop van toen
maakt van Stevens vandaag misschien wel één van de meest vergeten 80s artiesten.

139. Rosemary Clooney - This Ole House (1954)

Nummer 1 in UK (1 week) en US (1 week).

Clooney was één van de grootste pop-iconen uit de vroege jaren 50.
Zij blonk zowel uit in ballads als in uptempo novelty hits met country inslag.
Met klapperende saloondeuren en een pianist waarop niet mag geschoten worden.

Shakin' Stevens is op zijn tijd wel eens leuk op een "fout" feestje maar muzikaal kan je dit toch moeilijk erg serieus nemen, eerder een parodie. Dit is eigenlijk voor zijn gehele oeuvre wel van toepassing.

cijfer 4,5

Cured
magere Elvis kloon:

4

The Animals - House Of The Rising Sun
Nummer staat nog steeds als een huis (sorry kon de woordgrap niet laten...)
Cijfer 8

Shakin' Stevens - This Ole House
Destijds vond ik het wel een leuk nummer maar nu vind ik er helaas niet veel meer aan.
Cijfer 5

Vond er destijds al niets aan (Stevens)

4

Matig vijfje voor Shakin' Stevens, puur uit nostalgische overwegingen. Opzienbarend dat deze heer in Groot Brittannië nog een heuse carrière wist op te bouwen.

Shakin' Stevens - This Ole House

Elvis Kloon, maar het succes duurde niet echt lang. De man was overigens al een stuk langer bezig want hij draafde in ''74'' al een keer op bij Sjef v. Oekels Disco hoek met het nummer Lonesome Town.
Toen al enigszins achterhaald, nu nog meer. (5)

Rosemary Clooney

Honky tonk achtig met een echte countryfeel. Ook hier ga ik niet echt van uit mijn dak, maar het heeft in ieder geval de roots die toen aan de orde was. (5,6)

139. Shakin' Stevens - This Ole House (1981)
139. Rosemary Clooney - This Ole House (1954)
Ik sta er minder negatief over, het klinkt sympathiek en swingend en Shakin' Stevens heeft een goede stem met inderdaad een beetje de timbre van Elvis. Zijn eerste hit (en hij heeft er veel gescoord) vind ik nog steeds de beste en heeft niettegenstaande retro goed de tand des tijds doorstaan. Het origineel (leerde ik later kennen) vind ik ook erg leuk.
Cijfer: beiden 8.

140. Sammy Kaye - The Old Lamplighter (1946)

Nummer 1 in US (7 weken).

Orkestleider die uitblonk in novelty hits.
Dit was zijn alternatief voor Kerstmis 1946.

Oeps het een en ander gemist zo te zien. Maar ff snel alles bijspijkeren dan maar.

Animals: Klassieker. Heb ik jarenlang dag in dag uit beluisterd omdat dat destijds het enige hitje was wat ik op gitaar kon spelen. Cijfer: 9
Shakin' Stevens: Waarom is iedereen zo negatief over deze jongen? Ik vind het wel een lekker nummertje wat met respect is gezongen voor de rasartiest uit de jaren '50. Cijfer: 7,5
Sammy Kaye: Hier ben ik dan niet zo positief over. Sinatra vind ik al te saai en voorspelbaar dus dan is mijn mening al snel op tafel gelegd over deze jongen. Cijfer: 4

6.75

Gast
geplaatst: vandaag om 10:27 uur

geplaatst: vandaag om 10:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.