MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1000 nummer 1 hits uit de vorige eeuw

zoeken in:
Leuk nummer, The Kinks hebben erg veel lepe hits geschreven. Hoewel ze hier en daar wel een vervelend toontje op kunnen zetten naar rijk volk enzo. Dit is één van de beste van ze naar mijn mening.

7,9

Klassieke pophit uit hun glorietijd.

9

Cured
prachtig popnummer van The Kinks:

8,5

The KInks: Waterloo Sunset

Prachtig nummer en behoort moeiteloos tot de klassiekers. De beschouwende schrijfstijl van Ray Davies is hier weer in volle glorie aanwezig.
De dromerige sfeer en de schone melodielijn maakt het helemaal tot een parel (9)

The Kinks 8,5 klassieker

een mooie en dik verdiende 8,0

Ik ben absoluut geen Kinks-fan, maar deze vind ik, samen met Lola (live) en Celluloid Heroes, één van de hoogtepunten van hun carrière.

Prachtig klein en harmonieus. Verder verwijderd van de vuige rock van bv. You Really Got Me.

0053. Kyu Sakamoto - Sukiyaki (1963)

Nummer 1 in US (3 weken).

Neigt wat naar filmmuziek, maar ik herken er ook steeds de eerste regels
van Woman Cactus (The Nits) in: This is not comme il faut, it's no respectable affair.

Een internationale hit in het Japans, het was een unicum. Ik vind het een prachtig nummer vanwege de pakkende melodie en emotionele lading al versta ik geen Japans.
Cijfer: 8,5

The KInks: Waterloo Sunset
Het beste Kinks-nummer naar mijn mening, lekker harmonieus en sfeervol.
Cijfer: 10

The Kinks 6/10

Kyu Sakamoto 6/10

Kyu Sakamoto- Sukiyaki

Ik vind dit een beetje gebaseerd op de suikerzoete filmsongs van een Clif Richard of Elvis Presley, die toendertijd nogal populair waren.
Toch omdat het japans is, best wel uniek eigenlijk.
Een liefelijk liedje met strijkers. Aardig gezongen. (6)

Matthews Southern Comfort - Iain (zoals ie tegenwoordig heet en onder welke naam hij nog steeds optreedt in oa Beauforthuis) Matthews is altijd een van mijn culthelden geweest. En dit "we are stardust, we are golden" Woodstock is gewoon een heel fijn nummer.

8

Kinks: Ray Davies, godfather van de modfather (Paul Weller), meester van het kleine leed en de suburban weltschmerz. Vroeger gewild dat de ooievaar nog fff door was gevlogen naar de UK om maar deze bijdrage van melancholiecultuur genetisch verankerd in mijn gemoed te kunnen voelen.

Waterloo Sunset: 9

Poepienakkie - zoals wij vroeger zongen (op school) - alleen vanwege de herinnering aan de tijd dat de lucht nog schoon was, sex vies, mannen van staal en mensen een hart van goud hadden:

6

5.75

0054. The Drifters - Save the Last Dance for Me (1960)

Nummer 1 in US (3 weken).

Een brug tussen doo wop en soul met zanger Ben E King.
Ook in Nederland een aantal weken op 1 in de pre top 40 lijsten.

Romantisch netjes getinte soul met fraaie doo wop coirtjes. Volgens mij scoorde onze Cats ook een hitje met dit nummer in de 70's.

Zanger Ben E King scoorde solo natuurlijk groots met Stand By Me.

Cijfer: 6,4

Soul uit haar beginperiode, toen nog in het verlengde van doo wop. Erg fraaie koortjes en geweldige zang van Ben E. King, één van de grootste soulzangers in die tijd. Vaak gecoverde klassieker maar het origineel werd nooit overtroffen.
Cijfer: 9

In klompenland moesten we het doen met deze brave versie

YouTube - De FOURYO'S - Dans nog eenmaal met mij (1961) Piratenhits

Regelmatig te horen in het programma van Skip Voogd; kende je eenmaal die brave NL versie, kwam de oorspronkelijke niet meer echt aan.

6,5

7.5

Maar niet zo mooi als deze soul slijpert YouTube - Ramones - Do You Wanna Dance

6,5

0055. Kris Kross - Jump (1992)

Nummer 1 in US (8 weken).

Ik probeer al een hele dag te begrijpen waarom dit bericht het VRT radionieuws haalde.

Weliswaar een stevige top 3 hit in de UK en de Benelux.
Ik vond de gimmick van de broeken leuker dan het liedje.

Casartelli (moderator)
Dansen dansen!

Alleen daarom

6,0

Klein kort hypje toendertijd. Echt voor een tienerdoelgroep gemaakt. Doet me altijd denken aan de broekmannetjes van Musical Youth een jaar of 10 eerder.
Andere muziek, maar dat maakte ook wel wat los.

Grappig, maar meer ook niet. (5)

Triest, het overlijden van de zanger Chris Kelly. Veel's te jong.

een 5,5je.

Idd wel triest.

R.I.P. Chris Kelly
Het liedje is maar matig.

5

Een nummer dat het meer moet hebben van de gimmick dan de melodie en tekst en dan blijft het niet overeind al is het best grappig. R.I.P. Chris Kelly
Cijfer: 5

Melodie is ook prima wat mij betreft. Leuke raps die 20 jaar zijn blijven hangen. Dan moet er toch wel iets kloppen.

7

The Drifters 5/10

Kris Kross 3/10

Gast
geplaatst: vandaag om 00:02 uur

geplaatst: vandaag om 00:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.