MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Nee, dan Luigi, die deed t in 20 dagen

luigifort schreef:
Nee, dan Luigi, die deed t in 20 dagen
Die 4 dagen langer van mij viel ook nog wel te overzien

Ik ga er meteen een pak droppen deze middag terwijl ik naar de Omloop kijk

96. Client Liaison - End of the Earth (2012)

Jaren geleden dit nummer van een Australische synthpop band leren kennen via een ander Nederlands forum, en het bleef me altijd wel bij. Erg goed nummer. En wederom niet zo heel bekend.

95. Kikagaku Moyo - Smoke and Mirrors (2014)

Deze Japanse psychedelishe rock heeft een sound die aan de tijd van vroeger soms doet denken, maar ik vind het wel een zeer mooi geluid. Ik weet niet wat precies ik er goed aan vind, maar het zit gewoon goed snor met erg goede tempowisselingen. Met 96 stemmen in totaal een v/d meer bekendere groepen die tot dusver in de lijst komt.

94. John Tejada - Farther and Fainter (2011)

Opnieuw geen bekende artiest, maar deze Oostenrijkse elektronische muzikant heeft een zalig nummer wat wellicht het dichtst bij techno en house aanleunt. Heel erg doeltreffend en zo een nummer dat ik vaak opleg, wanneer het niet te ingewikkeld moet. Er zijn er zo wel nog wat, en enkelen verschijnen nog later.

93. Orson Welles - Open Light (2014)

Zoals deze onder meer. Deze Duitse underground elektronische artiest heeft wel een paar mooie nummers. Absoluut niet bekend. Op RYM heeft hij ook niet zoveel stemmen, maar op een gegeven moment komen dit soort nummers wel in je algoritme van YouTube terecht, en dit vind ik een v/d beste nummers in zijn genre. Vrij repetitief, vrij minimaal met een lange opbouw, maar o zo doeltreffend. A Connection is ook een mooi nummer van hem. En verwar deze niet met de regisseur Orson Welles.

92. Mr. Twin Sister - I Want A House (2008)

Nu weer richting dream pop. Deze Amerikaanse indiegroep noemde vroeger nog gewoon Twin Sister. Het is een heel indie-aanvoelend nummer, maar behoorlijk effectief. Op een bepaald forum weet ik nog dat het een typisch Lakinummer werd genoemd (Laki is mijn meer gangbare gebruikersnaam), dus toch wel een teken dat ik een meer nicheluisteraar ben. Maar het is echt wel mijn stijl en de groep is niet helemaal ongemerkt voorbijgegaan op MM met toch 53 stemmen verspreid over hun werk.

91. Jye - I'm not the boy i used to be (2017)

We blijven in dezelfde indiesferen, maar dit is ook weer zo een nummer dat me echt ligt. Ik weet niet waar ik dit soort nummers vandaan haal, want dit heeft amper stemmen op zelfs RYM. Maar voor mij hoort dit wel in de lijst, zeker en vast. Mooi nummer.

Ben benieuwd hoeveel artiesten van de lijst ik zal kennen. Tot nu toe staat de score op nul

Poek schreef:
Ben benieuwd hoeveel artiesten van de lijst ik zal kennen. Tot nu toe staat de score op nul

Het zal geleidelijk aan beteren. Maar ik ben 25. De jaren '60, '70, '80, '90 en zelfs '00 heb ik niet actief meegemaakt op vlak van muziek. Dus moet ik af en toe bewust iets nieuws trachten te beluisteren, wat makkelijker gezegd dan gedaan is, want ik luister vooral wat ik al ken, dus ik moet die zoektocht actiever ondergaan wat ik nu en dan wel doe. Meestal vind ik dat dan wel goed, maar zijn het geen blijvers en vergeet ik snel. Er is maar een groep (of 2) uit de jaren '60 en '70 die dit doorbroken heeft, maar zelfs dan nog is dat niet zo heel veel. Ik denk dat er maar 3 nummers uit de jaren '60 en '70 hun opwachting maken. Daar staat tegenover dat het meeste wat ik tot nu toe beluisterd, ik wel goed vind.

Pas vanaf 2008-2009 werd ik geinteresseerd in muziek, eerst nog popmuziek met als hoogtepunt het enige live-optreden dat ik live zag nl. Lily Allen. Vanaf de zomer van 2011 sprong ik op de drum & bass en in mindere mate ook dubsteptrein maar dat laatste was maar kort. In de praktijk luisterde ik enkel dnb. Na verloop van tijd gingen de meesten mee met de hardstyle hype maar mijn liefde bleef bij dnb en geleidelijk aan is dat dan vooral house en soms techno en idm, vooral minimal house, deep house, tech house en acid house geworden.

Via het internet wel wat andere muziek leren kennen, maar de volgende grote stap kwam in begin 2016 met mijn Grimes-revolutie, waarmee ik snel blootgesteld werd aan nieuwe artiesten - in het begin opvallend veel Canadees, nu opvallend veel Aziatisch - en dan geleidelijk aan meer genres geincorporeerd zoals vnl. dream pop, shoegaze, neo-psychedelia en synthpop.

Ik schaam me soms voor mijn muzieksmaak die ik voor 2016 had. Nu veel minder, omdat de muziek die ik nu luister die niet louter elektronisch is, vaak wel goed ontvangen word of werd. Maar ik zie wel dat op vooral niet-muzikale fora of kringen er wel neergekeken word op mijn muziek- en soms ook filmsmaak. Ik merk ook dat ik er nog nooit in geslaagd ben iemand in het echte leven te ontmoeten die mijn muziek goed vind, zelfs wanneer het over Grimes of My Bloody Valentine gaat bvb.

Ik denk dat als ik ooit een meisje ontmoet, die een gelijkaardige muzieksmaak (of filmsmaak) heeft of maar één artiest uit mijn top 10 goed vind, ik op slag verliefd zou worden (lol).

Poek schreef:

Ik sta op 1!!!

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik sta op 1!!!

Same here - John Tejada?

Ik heb Kikagaku Moyo live gezien (en dat was behoorlijk tof). Nu jullie weer.

Mjuman schreef:
(quote)

Same here - John Tejada?

Jazeker, dat leek me geen moeilijke gok
Heb op 5 releases van de beste man gestemd, inclusief die waar de nummer 94 van afkomstig is.

Hm, voor mij toch ook allemaal onbekende muziekjes, maar ik wacht geduldig af tot de Deep Purples en Bon Jovies voorbij komen.

Koenr schreef:

+1

Koenr schreef:

Ik heb ze tweemaal live gezien. Nu jullie weer!

Choconas schreef:
(quote)

Ik heb ze tweemaal live gezien. Nu jullie weer!

Nou, Koenr, komt er nog een wederwoord?

Nee, heb ik niet. Wellicht na de volgende drop van Tornado.

Koenr schreef:
Wellicht na de volgende drop van Tornado.

Die staat voor half april op de agenda, nog even geduld.

GrafGantz schreef:
(quote)

De vraag is meer of Johnny Marr zo lang kan wachten. Die heeft geen nagels meer over tegen die tijd.

Koenr schreef:
(quote)

De vraag is meer of Johnny Marr zo lang kan wachten. Die heeft geen nagels meer over tegen die tijd.

Die zijn al lang af, stukgebeten tijdens het wachten op je antwoord bij 'TNT'.

GrafGantz schreef:
(quote)

Je klinkt als minister de Jonge

Johnny Marr schreef:
(quote)

Die zijn al lang af, stukgebeten tijdens het wachten op je antwoord bij 'TNT'.

Ik werd zo hard afgeschrikt door de '80s productie dat ik niet meer in staat was om een antwoord te typen bij het album.

Ik heb mijn nieuwe laptop terug, dus nu ga ik wat meer en geregeld updates plaatsen.

90. Subjoi - The Way I Feel (2017)

Deze artiest staat wel op muziekmeter, maar er is nog nooit gestemd. Ik heb zelf ook nog geen albums van hem in het geheel beluisterd, maar deze Australiër maakt wel weer heerlijke (deep) house muziek.

Andere aanraders:
Subjoi - Love Shy

89. New Order - Blue Monday (1983)

Eindelijk eens iets wat bekender, maar ik vond dat deze niet mocht ontbreken, want ik heb deze ook al kapot beluisterd, want er is absoluut geen ontkomen aan dit nummer, en verder ken ik het al erg lang. Ik vermoed dat dit één van de eerste echt "dance" nummers was, of toch die toch zo populair werden. Veel van New Order heb ik nog niet echt beluisterd, maar ik weet wel dat ze in verschillende genres thuis waren (gezien het album van 1989 dat ik wel eens beluisterd heb). Probleem was daar echter dat het begin heel goed was, maar dat nadat ik het eerste nummer niet echt meer een nummer van hen leuk vond. Ook het eerste nummer dat in de radio 2 top 2000 staat dat in mijn lijst terugkomt. Veel andere nummers uit die 2000 gaan we niet zien.

88. K Á R Y Y N - Ever (2019)

Deze Amerikaanse met Syrisch-Armenische roots - op deze site staat haar compilatiealbum met productieland Syrië ingevoerd - is best apart en experimenteel. Ik vind haar muziek etherisch, zeer hypnotisch en ook een tikkeltje abstract. Ondertussen is ze ook al door de IJslandse Björk genoemd als een inspiratiebron. Maar voor mij werkt het absoluut. Moving Masses vind ik ook een leuk en apart nummer, en is misschien wel één van de meest hypnotische nummers dat ik ooit gehoord heb. Zeker een artieste met veel talent en veel mogelijkheden, en absoluut het volgen waard. Ondertussen door 17 gebruikers ook al ontdekt die een stem hebben ingevoerd op haar compilatie-album, en ik moet dat zelf ook nog doen (maar ik luister meer naar nummers, en minder naar albums).

87. Majical Cloudz - Childhood's End (2013)

Deze man staat eerder bekend als het ex-vriendje van Grimes, voor zij Elon Musk leerde kennen. Grimes heeft ook een nummer naar hem vernoemd op het album Halfaxa nl. Devon, zoals deze Canadees noemt. Maar de man zijn muziek mag er ook best wezen. De stem is best wel wat wennen, en de naam van de artiest zou vermoeden dat het om één of andere act gaat die steevast op Tomorrowland te horen valt. De stem is best wel wat wennen, en niet elk nummer werkt, maar dit vind ik een prachtig nummer, dat ik ook al lang ken (deels met dank aan Grimes). Devon stelt zich erg kwetsbaar op, en dit nummer is dan ook heel melancholisch en sfeervol. Met 90 stemmen op Musicmeter ook niet helemaal ongemerkt voorbijgegaan hier trouwens.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:18 uur

geplaatst: vandaag om 09:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.