MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
63. Fazerdaze - Lucky Girl (2017)

Fazerdaze is een Nieuw-Zeelandse droompopartieste. Niet zo bekend, maar dit nummer is dat al wat meer, en het mag er zeker zijn. Echt een lekker catchy nummer, en zo mag het ook zijn opwachting hier maken.

Opeens wordt het een feest der herkenning! Cabaret Nocturne is trouwens eens zeer fijne ontdekking.

62. Peggy Gou - It Makes You Forget (Itgehane) (2018)

Deze Zuid-Koreaanse mocht al met dit nummer haar opwachting maken in de lijst van Cervantes, en mag dit nu ook bij mij gaan doen. Je kan er vrij kort over zijn: dit is hoe je een dance / house nummer maakt. Peggy Gou heeft meer te bieden dan dit trouwens, want Han Jan en Starry Night zijn ook zeer goed, tot het punt dat het erg moeilijk was om te bepalen voor welk nummer ik zou gaan. Maar uiteindelijk kies ik voor dit.

Kijk, The Trip en Itgehane, we hebben hier te maken met een fijnproever

61. Kelly Lee Owens - Re-Wild (2020)

Kelly Lee Owens is één van de fijnste ontdekkingen van de laatste tijd, maar ik vind het verdorie een heel lastig iets om hiervan een nummer te kiezen. Heel sterk in de breedte, maar die echte uitschieter heb ik niet bij haar. Maar absoluut een geweldige artieste die niet mag ontbreken hier.

60. Yaeji - Passionfruit (2017)

Ja, ook weer zo een heerlijke artieste die niet mag ontbreken. Ze heeft tal van goede songs, en ik ben blij dat ze steeds meer en meer aanzien begint te krijgen, of dat haar talent erkend begint te worden. Ontbreken mag ze dus zeker niet, hier.

59. IC3PEAK - Грустная Сука / Sad Bitch (2017)

Tijd voor dit Russisch duo en zoals vaak met Russische muziek, is het echt wel by far het hardste nummer in de lijst, misschien zelfs één van de hardste nummers dat ik ooit gehoord heb (Bring Me To The Horizon loopt wellicht weg met die eer). Maar toch is er tijd voor rustmomenten met meer donkere ambient. Het heeft een bepaalde sfeer die ik mooi vind, maar er zit ook zo veel energie in dit lied, dat ik het vaak wel opleg als ik bepaalde emoties wil kanaliseren. Voor mij is het niet zomaar harde muziek, het is ook een kunst om van "harde muziek" ook iets moois te maken. En sowieso heb ik echt wel een zwak voor witch house. Veel van mijn favoriete liedjes of groepen (die nog komen) zijn vaak geïnspireerd door witch house.

58. Bombino - Azamane Tiliade (2013)

Van Rusland dan maar naar Afrika, meerbepaald in Niger. Vraag me niet hoe ik dit nummer jaren geleden heb ontdekt. Maar dat zal wellicht in mijn quest om meer wereldmuziek te ontdekken gebeurd zijn. Dit is het nummer dat me daarvan het meest bij van is bijgebleven, en ik regelmatig opleg. Voor mij klinkt dit het meest als Afrikaanse psychedelische rock. Ik denk dat Bombino wel het bewijs is dat elk werelddeel wel mooie muziek kent, zolang je maar goed genoeg zoekt.

57. Boogarins - Falsa Folha de Rosto (2015)

Van Niger dan maar naar Brazilië. Het Portugees staat bekend voor zijn erg warme stem, wat heel duidelijk geworden is met de opkomst van de ballades die de hitlijsten de afgelopen jaren van tijd tot tijd hebben gedomineerd, maar combineer deze taal met een psychedelisch of neo-psychedelia sausje en dan krijg je een fantastisch nummer zoals dit.

56. Ross From Friends - Thank God I'm A Lizard (2018)

Ja, nog zo een housenummer dat gewoon nog moet passeren, want dit is voor mij één van de beste housetracks ooit. Absoluut een geweldig nummer. Het album is ook absoluut de moeite waard.

55. Labyrinth Ear - Lithium (2010)

Een beetje donker, een beetje catchy, en een beetje witch house-achtig. Ingredienten die tot dit heerlijk (en onbekend) synth pop nummer hebben geleid.

54. Cuushe - Magic (2020)

Geweldige pop / house artieste uit Japan die in 2020 haar comeback maakte, na enkele moeilijke jaren op privévlak. Opnieuw eigenlijk een heel catchy nummer.

53. The Radio Dept. - Heaven's On Fire (2011)

Zweedse dream pop / shoegazeband die natuurlijk niet mag ontbreken. Dit is voor mij hun beste nummer. Ook dit is naar mijn insziens een vrij toegankelijk en catchy nummer.

52. Wild Nothing - Gemini (2010)

Eigenlijk is dit nummer zeer vergelijkbaar met het vorige, zeker nu dat ik ze na mekaar beluister. Ik denk dat als je het vorige nummer goed vind, je dit ook zeer graag zal horen. Want The Radio Dept. en Wild Nothing lijken me toch elkaars buren op een bepaald vlak, al had ik er nog nooit zo bij stilgestaan. Maar het valt wel op. Nu, het zijn allebei twee groepen die binnen mijn straatje vallen, dus op dat vlak zijn dit groepen die weinig verkeerd kunnen doen voor mij.

51. You'll Never Get To Heaven - Caught in Time, So Far Away (2014)

Weer zo een enorm onderschatte Canadese dream pop band, en dit is echt een heel zalig nummer, ook eigenlijk vrij catchy vind ik, met een heel mooie, etherische en warme vrouwenstem. Met dit nummer sluiten we dus de eerste helft af.

Halvewege ken ik 38% van de artiesten

50. Björk - Hidden Place (2001)

Bjork is een artieste apart, en het album Vespertine wat ik het beste album vind van Bjork klinkt meer als het in de afgelopen drie - vier jaar werd gemaakt, dan in 2001. Vespertine kan je wel als een soort van "droom" beschouwen. Voor mij is Vespertine "de Halfaxa" van Bjork. Dit nummer kan dus zeker niet ontbreken.

49. Tamaryn - Cranekiss (2015)

Dit is ook weer zo een lekker nummer dat binnen mijn straatje valt, vooral op vlak van genres. Dreampop, shoegaze, synthpop, de zweverigheid van de Cocteau Twins. Eigenlijk kan je daar heel weinig mee verkeerd doen, en ik zal er nooit genoeg van hebben. Dit nummer is gewoon heel mooi.

48. Ringo Deathstarr - Show Me The Truth of Your Love (2015)

Geen The Beatles of Ringo Starr in de lijst, dat kan ik je wel vertellen, maar wel Ringo Deathstarr dus! Dit is gewoon shoegaze zoals shoegaze hoort te zijn. De Wall of Sound in dit nummer is gewoon heel aangenaam, heerlijk en verslavend om naar te luisteren en ergens ook wel trance-opwekkend of hypnotisch, een beetje guilty pleasure-achtig voor de shoegazefan.

47. Smerz - Blessed (2016)

Dit zijn natuurlijk twee geweldige vrouwelijke artiesten uit Noorwegen, die ook meer en meer beginnen door te breken, want ik heb een paar dagen geleden gezien dat ze voor het eerst een muziekalbum hebben uitgebracht, nl. Smerz - Believer (2021), waarin naast de elektronische en futuristische pop-invloeden (met glitch en alles erop en eraan), ook met modern klassieke invloeden wordt geëxperimenteerd. Blessed is een heel sfeervol nummer, en zeker het eerste EP telt heel veel goede nummers (Because en Craig voor mij dan). Het tweede EP is al iets experimenteler maar heeft ook mooie nummers zoals No Harm.

46. iamamiwhoami - Play (2012)

We blijven nog even in Scandinavie met deze keer iamamiwhoami (waarvan ionnalee de zangeres is, en ook solo een carrière heeft). Wellicht ook wel leren ontdekken met dank aan het Grimes-milieu, al denk ik niet door Grimes persoonlijk, maar ze wordt wel veel genoemd bij soortgelijke artiesten, en dat is ze zeker en vast. Tegelijkertijd ecletisch en catchy.

TornadoEF5 schreef:
50. Björk - Hidden Place (2001)

Hier is een erg mooie mashup van gemaakt: The Hidden Forest (Björk vs The Cure) - YouTube

Ik kende het origineel overigens niet maar heb de mashup wel vaak gehoord. Het origineel klinkt voor mij daarom een beetje raar (maar voor anderen zal de mashup raar klinken).

Bij iamamiwhoami nog een leuk feitje: hoe langer de titel, hoe recenter het nummer, ongeveer dan. Play is al een paar letters meer dan de singles uit de begintijd

Poek schreef:
(quote)

Hier is een erg mooie mashup van gemaakt: The Hidden Forest (Björk vs The Cure) - YouTube

Ik kende het origineel overigens niet maar heb de mashup wel vaak gehoord. Het origineel klinkt voor mij daarom een beetje raar (maar voor anderen zal de mashup raar klinken).

Kende ik nog niet, maar nee, vind ik echt niet mooi, sorry. Hoewel ik groot fan ben van beide nummers. Het past gewoon niet bij elkaar, want het is alsof je gewoon Hidden Place en A Forest tegelijkertijd beluisterd, en het is er ook niet voor gemaakt.

Eigenlijk echt een afschuwelijke mash-up.

45. Animal Collective - Summertime Clothes (2009)

Ja, de gekte en neo-psychedelia van Animal Collective is echt altijd wel leuk om naar te beluisteren. Absoluut een heel aparte groep. Misschien hoor je het niet direct de eerste keer, maar bij mij vaak toch wel al na een paar keer. Het album van Summertime Clothes heb ik het meest beluisterd (Merriweather Post Pavillion), en zal ik daarom wel niet toevallig het beste album van hen vinden. Wel niet zo simpel om een nummer te kiezen want van MPP is elk nummer zeer goed!

Mijn nominatie voor de MuMeLadder 2018! En zowaar eentje die de lijst haalde (en nu zelfs op plek 1140 staat).

44. The Doors - The End (1967)

Ja, wat is er over dit nummer nog niet gezegd geweest. Het debuutalbum van The Doors is echt een pracht van een album, met dit als absolute uitschieter. Heel erg lang nummer ook, op optredens soms zelfs nog langer waarvan een deel geïmproviseerd.

43. Agar Agar - Prettiest Virgin (2016)

Ja, Agar Agar. Eigenlijk niet zo bekend, maar deze EP is gewoon heel leuk. En voor één of andere reden - tot mijn grote verrassing - staat die gewoon in de MuMe top 1000. Al zal I'm That Guy misschien wel bekender zijn, maar ik vind Prettiest Virgin nog meer dope.

42. George Clanton - Make It Forever (2018)

George Clanton heeft wat van de elementen van de dromerige, zweverige muziek waar ik graag naar beluister, alsook de elektronische muziek. En toch ken ik hem eigenlijk niet zo lang. Voor mij is hij voor het eerst op de radar verschenen wanneer hij Eva van yeule remixte, wat wel grappig is gezien George Clanton al langer bezig is, en ook bekender is dan yeule. Dit vind ik gewoon absoluut een zalig nummer (en het is niet enkel dit nummer).

41. Pinkshinyultrablast - Holy Forest (2015)

Russische shoegaze, deze keer. Hard en melodieus tegelijkertijd. En ook dromerig + etherisch. Opnieuw een nummer waar voor mij alles perfect valt, en waar ik heel veel in vind, waar ik naar zoek.

40. Purity Ring - Odebear (2012)

Canadese synth pop of zelfs witch house. Purity Ring ken ik al vrij lang, en ik denk zelfs dat ik hen voor het eerst beluisterde nog voor ik Grimes ontdekte, wat wel grappig is gezien Grimes voor mij echt een game-changer was, maar dan heb ik misschien ook wel evenveel te danken aan deze groep. Odebear is het eerste nummer dat ik van hen luisterde, en ik vind het nog altijd hun beste. Maar ze hebben meerdere goede nummers. Het is ook dankzij deze band dat ik meer en meer van het label 4AD (onbewust) heb beginnen luisteren.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:47 uur

geplaatst: vandaag om 06:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.