menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van TornadoEF5
39. Evigt Mörker - Högre (2013)

Ik dacht dat dit house was, maar het blijkt techno te zijn. Hoe dan ook voor mij is dit één van de beste technotracks die ik al beluisterd heb, en dan nog eens van de hand van één of andere onbekende Zweed die vooral underground tewerk gaat. Heel lang, opbouwend, repetitief en hypnotisch nummer, maar daar zit juist de kracht in.



avatar van TornadoEF5
38. DIIV - Doused (2012)

DIIV is een geweldige groep die misschien wel één van de bruggen is tot meer conventionele rockmuziek en de genres die ik graag beluister. Al ben ik ook wel zeker een liefhebber van post-punk. Maar DIIV associeerde ik ook vaak met neo-psychedelia, en dat is dit nummer ook. Verder vooral heel instrumenteel, lang, episch en op elk vlak geweldig.



avatar van TornadoEF5
37. Mazzy Star - Blue Flower (1990)

Lang geprobeerd om in "So Tonight That I Might See" te geraken, maar voor mij was dat toch wel wat aanpassen, aan vooral de stem eigenlijk, en het soms ook wel trage spel. Dat is nog niet helemaal gelukt, ondanks dat ik het wel goed vind. Maar het eerste album ligt mij duidelijk wel meer, met dit nummer als uitschieter. Dit nummer heeft voor mij echt alles wat ik zoek aan te bieden.



avatar van TornadoEF5
36. Raar - Sometimes I Hear Sirens (2016)

Ja, dit is het nummer dat ik volgens last.fm het meest heb beluisterd in mijn leven met 1372 keren beluisterd te hebben (en wellicht ligt het aantal nog wat hoger, maar niet zoveel). Of het ook daadwerkelijk het nummer is dat ik het meest beluisterd heb, weet ik niet. Maar vermoedelijk wel, en zoniet, toch één van de ... . Al kan het ook wel zijn dat bepaalde scrobbles dubbel zijn geteld, want dat had ik in de beginjaren dat ik het gebruikte wel. Nu, het punt dat ik probeer te maken is duidelijk.

En dan zoek je achter het album en merk je dat het niet eens op RYM staat. Heerlijk acid house nummer, en hij heeft nog zo een heerlijke platen, maar dit is zonder twijfel het beste elektronische nummer voor mij (en waar de nadruk ook op dat ligt, gevoelsmatig).



avatar van TornadoEF5
35. Chelsea Wolfe - Pale on Pale (2011)

Dit nummer heeft echt iets mysterieus, donkers en ook heel unieks. Er zijn weinig nummers (die ik al beluisterd heb) die in de buurt komen van de sfeer die dit nummer met zich meedraagt, al heb ik misschien ook nog niet grondig gezocht in het genre, simpelweg omdat andere genres me doorgaans beter liggen. Dat gezegd zijnde, Chelsea Wolfe is een geweldige artieste, ik denk dat dat vrij duidelijk moge zijn. Al is het niet echt iets dat ik elke dag op kan leggen.



avatar van TornadoEF5
34. White Ring - Roses (2010)

Erg energieke (en donkere) song (en dat is een understatement) uit de beginjaren van het witch house genre, en ook één van de songs waar ik het meest into witch house raakte. Het geschreeuw is tegelijkertijd prachtig (etherisch) en tegelijkertijd ook op het randje van het aanvaardbare, wat het juist zo goed maakt, maar daarnaast ook een heel verslavend nummer. Ik denk dat de groep veel potentieel had, maar helaas is de zangeres Kendra Malia op jonge leeftijd overleden.



avatar van TornadoEF5
33. Nirvana - Something In The Way (1991)

Ja, ondanks de vele tegenstanders en de mensen die "overschat" zouden roepen, vind ik Nevermind een prachtig album. Al had Nirvana ook wel het voordeel dat ik hen op vroege leeftijd leerde kennen door een leerkrachte Nederlands die fan was van Nirvana. Dus dan luisterde ik thuis op jonge leeftijd naar "Smells Like Teen Spirit". Uiteindelijk is quasi elk nummer op dit album goed, en dit nummer: Something in the Way is het meest emotionele nummer. Ook Lithium, Come As You Are en Where Did You Sleep Last Night vind ik fantastische nummers.



avatar van TornadoEF5
32. Ride - Seagull (1990)

Een van de drie grote shoegazebands (naast MBV en Slowdive), en bij deze groep duurde het altijd iets langer om erin te geraken dan in MBV en Slowdive waar het zeker bij de eerste liefde op het eerste gezicht was. Maar dit nummer moet absoluut niet onderdoen voor het gros dat twee vorige hebben geproduceerd.



avatar van TornadoEF5
31. The Jesus and Mary Chain - Just Like Honey (1985)

Prachtig nummer van een album dat één van de grootste invloedsbronnen voor de shoegaze-scene van de begin jaren '90. Heel iconisch en enorm belangrijk nummer dat gewoon niet mag ontbreken natuurlijk.



avatar van TornadoEF5
30. Coals - Pearls (2020)

Poolse chillwave / dream pop groep met zo een lekker nummer. Dit is zo een nummer dat volledig binnen mijn straatje valt, en dat ik een oneindig aantal keer kan beluisteren.



avatar van TornadoEF5
29. Beach House - Lover of Mine (2010)

Misschien een wat vreemde pick voor mijn favoriete Beach House nummer, maar dit is ook zo typisch een groep dat heel weinig kan verkeerd doen voor mij. De stem van Victoria Legrand is heel schoon, en het hele idee van de groep werkt goed, al heb ik soms dat er iets te weinig vernieuwing doorheen de jaren in de groep zit, maar de groep verdient zeker zijn status, en als ze dit soort albums blijven maken, laat het dan maar komen!



avatar van TornadoEF5
28. The War On Drugs - Thinking of a Place (2017)

Ook dit is echt absoluut een heerlijk nummer. The War on Drugs is een erg goede groep met al minstens 2 albums dat ik erg goed vind, maar vooral dit nummer is echt belachelijk goed. Ook weer zo een heel episch, opbouwend en erg lang nummer zoals ik ze graag heb. En altijd ook wel heel erg boeiend. Mooie stem, heel mooi ook instrumenteel. Dit is hoe muziek voor mij hoort te zijn!



avatar van TornadoEF5
27. Kitty - Miami Garden Club (2017)

Dit is ja zo een heel sensueel nummer, maar dan binnen het genre dat ik heel graag luister, één van de meest sensuele nummers, met zo een heel zachte, sensuele en etherische stem.



avatar van TornadoEF5
26. Radiohead - Climbing Up The Walls (1997)

Het heeft lang geduurd vooraleer ik Radiohead kon waarderen, en dan kwam het allemaal vrij plots. Dit is het nummer waar het kwartje voor het eerst viel. Tegenwoordig vind ik elk nummer op OK Computer verschrikkelijk goed. Maar ook Kid A, Amnesiac en The Bends vind ik meesterlijk. Na Amnesiac liggen de albums me minder, maar die moet ik ook nog wat meer beluisteren. The King of Limbs en A Moon Shaped Pool heb ik nog niet zoveel beluisterd. Volgens mij valt er nog heel veel te ontdekken, maar vooral bij Kid A en Amnesiac zie ik nog heel veel potentieel om het nog veel meer te waarderen dan dat ik nu al doe, want dit zijn echt "trage groeiers". Ik denk dat ik zelfs op het punt begin te komen dat ik Kid A beter begin te vinden dan OK Computer en ook Amnesiac vind ik een machtig album. Voorlopig zou ik dus zeggen dat Climbing Up The Walls mijn favoriet nummer is, maar dat kan in de toekomst zo weer anders zijn.



avatar van TornadoEF5
25. Melody's Echo Chamber - I Follow You (2012)

De vrouwelijke Tame Impala wordt Melody Prochet soms wel genoemd, maar daarmee doe je haar tekort, want ondanks dat ze maar twee albums geproduceerd heeft als solo-artieste zijn de albums van topkwaliteit, en zo zijn al haar nummers, met liefde voor muziek en met heel erg veel invloeden en ze slaagt er een heel intrigerend en mooi geheel van te vormen. Volgens mij kan ze alleen nog maar groeien, want ook op haar tweede album staan dijken van platen op.



avatar van TornadoEF5
24. Kate Bush - Running Up That Hill (A Deal With God) (1985)

Ik denk dat Kate Bush niet genoeg lof kan krijgen, want haar carrière is er één om duimen en vingers van af te likken, en er valt voor mij nog heel veel te ontdekken. Zo heb ik gisteren Hounds of Love nog eens beluisterd, en waar ik eerst maar alleen fan was van deze plaat, is het kwartje ook stilaan aan het vallen, want het is een fantastisch album. En zo zijn andere albums die voor Hounds of Love kwamen dat ook al. Maar Kate Bush heeft ook wel vrouwelijke artiesten op de kaart gezet, en slaagde erin om van pop een genre te maken dat heel veel kan bieden. Catchy en ecletisch / moeilijk vatbaar tegelijkertijd. Het is een kunst. Voorlopig nog dit nummer, maar ik sluit niet uit dat dat binnenkort een ander nummer wordt. En ook op haar andere albums staan sterke nummers op. Fantastische artieste! En voor de toekomst: the only way is up!



avatar van TornadoEF5
23. Let's Eat Grandma - Hot Pink (2018)

Bij Let's Eat Grandma was het kiezen tussen Donnie Darko en Hot Pink. Maar ik vind Hot Pink nog net dat tikkeltje meer impactvoller, en ook heel erg leuk door de sarcastische toon, en het is ook wat moderner en experimenteler dan Donnie Darko. Ik leg volgens mij meer Hot Pink op dan Donnie Darko. Maar het zijn alle twee wel ziek goede nummers. Naast Charli XCX wie er mee in slaagde om hyperpop te pionieren, is dit ook één van de eerste hyperpop nummers. Geweldig nummer, en dat geldt voor het hele album.



avatar van TornadoEF5
22. Lazy Room - Take Me Home (2012)

Ja, en dan kom ik plots weer met een extreem obscure artiest af, misschien zelfs wel de meest obscure artiest uit de hele top 100. Ik denk nu ook niet dat veel mensen zitten te wachten op Indonesische shoegaze, en vraag me niet hoe dit op mijn radar is gekomen, maar thank God that it did. Op Musicmeter geen spoor van deze artiest (en daar zal ik verandering in moeten brengen, denk ik). Maar ook op RateYourMusic heeft Lazy Room maar 2 stemmen over zijn hele oeuvre staan. 2 stemmen!

En toch doet dit nummer zo veel voor mij, want naast dat het een erg mooi shoegaze en melodieus nummer is, is de stem en het instrumentele geluid ook goed. Instrumenteel geweld afgewisseld met periodes van kalmte. Maar de emotionele lading is ook gigantisch gezien waarover hij zingt. Dat dit niet meer bekend is, is een crime against humanity.



avatar van TornadoEF5
21. Lana Del Rey - Venice Bitch (2019)

Voor één of andere reden is het bij Lana Del Rey vaak wel willen, maar niet volledig kunnen appreciëren. Ik denk dat het wat te langzaam (of te poppy voor haar eerste albums) is, en dat het me niet volledig ligt, maar dan heb je een nummer zoals dit, wat echt wel liefde op het eerste gezicht was. Ik vind het een beetje jammer dat ze de lijn van dit nummer niet volledig heeft doorgetrokken heeft op NFR, hoewel er wel nummers zijn die in de buurt komen en het nooit slecht wordt, maar niet de volledige sfeer uitademen en dezelfde impact hebben. En dat heb ik bij veel Lana Del Rey nummers.

Maar zoals gezegd, dan heb je gewoon een freaking nummer als dit, en dan maakt het me echt niet uit of de rest me niet volledig ligt. Venice Bitch is een erg dromerig en zweverig nummer, dat voor één of andere reden een heel erg melancholisch en nostalgisch gevoel oproept, naar bepaalde nummers die ik als kind erg goed vond (hoewel ze compleet anders waren), met dan nog eens een psychedelisch sausje erover gegoten. Ik kan echt niet meer beschrijven hoe goed ik dit nummer vind, en dan zet ik met plezier alle twijfels die ik verder over Lana heb opzij.



avatar van TornadoEF5
20. BRAIDS - Lemonade (2011)

Ja, dit is ook zo een groep dat in de schaduw van Grimes staat, en deel uitmaakte van de Canadese "indie pop scene" waarmee ik in contact kwam nadat ik Grimes en Purity Ring leerde kennen. Het eerste nummer dat ik van hen leerde kennen was "A Dawn In Me" en dat vond ik al zeer goed. Maar dan leer je nummers als Lemonade, Plath Heart, Native Speaker, Lammicken en Amends kennen, en dit is toch echt wel uitgegroeid tot één van mijn favoriete groepen. De vergelijking wordt soms gemaakt met Animal Collective (met zelfs de bewering dat het niets nieuws brengt tegenover die groep), maar die vergelijking heb ik nooit echt begrepen (behalve voor het titelnummer van het eerste album), maar ik zou de gelijkenissen niet echt. BRAIDS doet toch echt wel iets aparts, en heeft meer gelijkenissen met de Canadese indie pop scene.

Lemonade is voor mij een nummer dat ik ook een ontelbaar keer heb beluisterd, mede omdat het er echt in slaagde om me te ontspannen tijdens stressvolle periodes. Verder is het gewoon een ontzettend sterk nummer voor mij. En de stem van Raphaelle Standell-Preston mag er zeker en vast wezen.



avatar van TornadoEF5
19. Moses Gunn Collective - Shalala (2014)

Nog eens tijd voor opnieuw een Australische neo-psychedeliagroep, met dit ontzettend leuke en catchy nummer, maar ook één met wat meer betekenis achter met name over hoe miserabel je leven ook kan zijn, dat je je bestaan moet omarmen. Wat de Australische neo-psychedeliascène gemeen heeft, zijn echt die lekker ja of course psychedelische klanken, maar ook de zeer optimistische, catchy en energieke nummers. Voor mij is dit echt zo een nummer dat ik niet kon stoppen met beluisteren.



avatar van TornadoEF5
18. M83 - Run Into Flowers (2003)

Wat een fantastisch nummer is dit toch zeg. Iedere keer krijg ik echt weer kippenvel als ik dit nummer opzet. Instrumenteel is dit gewoon zo goed, en toch verschillend genoeg van andere eerdere shoegaze-acts, mede doordat het meer elektronisch is, maar los daarvan, gewoon zoveel pracht en schoonheid in één nummer dat het moeilijk te bevatten valt.



avatar van TornadoEF5
17. Yukari - Hang On (2012)

Een Zuid-Koreaanse synthpop, dream pop, chillwave artieste, en voor mij één van mijn favorieten, want ze heeft zoveel te bieden. Nu is het wel even belangrijk om te zeggen dat ze een name change onderging, en dus nu bekendstaat als Aseul waar dat voor de EP Echo nog Yukari was. Maar Echo is persoonlijk mijn favoriet van haar, al heeft het nieuwe Slow Dance ook echt ontzettend heerlijke zomerse nummers, waar de kwaliteit ook over het hele album gewaarborgd wordt. Dit nummer heeft ook wat trapinvloeden (denk ik), maar het is ook één grote wall of sound. Dit kan ik ook oneindig veel beluisteren eigenlijk. Repetitief maar zonder zou het geen impact hebben, maar ook heel erg hypnotisch. Gewoon een pleasure to my ears.

Am I Dreaming?, Give Me Five, Bye Bye Summer en Joke zijn de drie andere favorieten van me. Echo is waarschijnlijk ook wel één van mijn favoriete EP's, zeker van de EP's die zo een lengte hebben. Eigenlijk is dit gewoon een album (en behandel ik het vanaf nu ook als een album).



avatar van TornadoEF5
16. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out (1986)

Dit is één van de weinige nummers die soms eens op de radio wordt gespeeld dat ik zeer graag hoor (het andere nummer dat af en toe eens voorbijkomt is mijn nummer 24 nl. Kate Bush). Veel over dit nummer zal ondertussen wel al gezegd geweest zijn, maar de kracht van dit nummer zal door niemand (of heel weinigen) ontkracht worden. Ook voor iemand zoals ik heeft het ook zo veel ontzettend te bieden. IJzersterk nummer dat niet genoeg geprezen kan worden van mijn part.



avatar van TornadoEF5
15. Panda Bear - Bros (2007)

De reden waarom ik dit album ooit oplegde, was naar aanleiding van een Grimes comment. Zij stelde dat zonder dit album ze nooit erin slaagde om coherente albums te creëren. Het album Person Pitch veranderde alles voor haar, zei ze.

She said that Panda Bear's 2007 album Person Pitch "jumpstarted" her mind. She explains, "Up until that point I had basically only made weird atonal drone music, with no sense of songwriting. I barely understood anything about music ... But suddenly all music clicked into place and seemed so simple and easy. I was pretty much able to spontaneously write songs immediately after listening to this album once.


Ook andere artiesten die ik graag heb en volgde, hebben blijkbaar veel gehad aan Panda Bear (en Animal Collective). In die zin is het een beetje de Velvet Underground van de 21ste eeuw. Maar bij Grimes speelde het zo een grote rol, dat ik heel nieuwsgierig werd, en ja, bijna direct viel het kwartje al. Bij Animal Collective duurt dat doorgaans langer, maar bij dit album was de liefde quasi instant. Elk nummer is gewoon absoluut fantastisch. En Bros is het meest fantastisch omdat het zo opbouwt naar een climax toe, maar ook voortdurend iets nieuws toegevoegd wordt aan het nummer, en zonder dat je het beseft verandert het nummer compleet, maar het blijft altijd erg boeiend en er gebeurt veel in dit nummer waardoor de twaalf minuten nooit gaan vervelen.



avatar van TornadoEF5
14. The Cure - Plainsong (1989)

Ik ken weinig albums die zo goed zijn als Disintegration want quasi elk nummer kan eigenlijk op deze plek verschijnen. Daarom dat het kiezen van een nummer heel moeilijk is, want zorgt ervoor dat dit nummer het haalt, en niet een ander van Disintegration? Ik heb toch de doorslag gegeven voor Plainsong, ook al omdat ik hier het meeste dream pop-invloeden in hoor, en ook omdat het al wat bekender klinkt dan de andere nummers doordat het het eerste nummer is waaraan je begint als je aan het album start. Pictures of You is ook heel bekend, maar dit vind ik bijvoorbeeld nog beter. Maar het slot van Disintegration heeft ook niet normaal goede nummers staan van een ongekende schoonheid.



avatar van TornadoEF5
13. La Femme - Amour dans le motu (2013)

La Femme ken ik ook al een vrij lange tijd, en is me echt op het lijf geschreven voor één of andere reden. De ideeën die ze hebben worden vaak goed uitgewerkt. Voor mij werkt het allemaal. Op dit nummer valt alles in zijn plooien, met een heerlijk neopsychedelisch sfeertje. Vervelen doet het nooit, zelfs niet na zoveel jaren. En hetzelfde geldt voor Antitaxi. Dat zijn absoluut twee geweldige nummers. En ook op Mystère staan zeer goede nummers.



avatar van TornadoEF5
12. Yuragi - Soon (2016)

Ik kan me niet voorstellen dat je als liefhebber van shoegaze dit niet kan waarderen, want dit is ook ongekend schoon. En natuurlijk ook erg beïnvloed door de shoegaze uit begin jaren '90. Daar is de titel van dit nummer ook wel een verwijzing naar (neem ik aan?). Het is het leukst om dit album rond drie uur s'nachts te beluisteren (maar dat geldt voor heel veel muziek trouwens), maar dit is wel echt een erg nachtelijk-aandoenend nummer. Naast dat het instrumenteel echt lijkt alsof dat dit bij de absolute top van shoegaze hoort, maakt die zo kraakbare en lieflijke stem het zo af. Dus ja voor deze Japanners heb ik zeker een zwak. En Night is Young is ook prachtig van hen.



avatar van TornadoEF5
11. Crystal Castles - Vietnam (2010)

Het tweede album van Crystal Castles is ook zeer goed, en quasi elk nummer dat niet als interlude bedoeld is, is gewoon zeer goed. Vietnam is voor mij de uitschieter van mij. Zeer harde en prominente synths die voor een heel verslavend nummer zorgen. Ook de witch house invloeden zijn in dit album terug te vinden, terwijl Violent Dreams invloeden van vaporwave toonde dat toen nog in zijn kinderschoenen stond. Vietnam is een heel energierijk nummer en bijna perfect uitgevoerd. Het is alleen jammer hoe Alice Glass de groep heeft moeten verlaten, want Alice Glass is toch wel de grote creatieve drijfveer hierachter, en een fantastische artieste.



avatar van TornadoEF5
10. Bauhaus - Bela Lugosi's Dead (1979)

Dit is één van de weinige jaren '70 nummers die mijn lijst haalt. Het wordt soms één van de eerste gothic rock nummers genoemd. Nu, als ik in die tijd had geleefd, had ik wel zwaar in de goth subcultuur gezeten denk ik, want goths hebben wel veel gelijkenissen met ik denk ik. Ik zou me zelfs amper moeten aanpassen denk ik. Nuja, je moet geen goth zijn om zo een goed nummer te kunnen waarderen (gelukkig maar), want het is voor mij absoluut één van de beste dingen dat de muziek ooit heeft voortgebracht, want het is zo episch en zo mooi.



Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:53 uur

geplaatst: vandaag om 20:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.