menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van Omsk
MRDammann schreef:


Trein Vuur Dageraad heeft een prachtige tekst. Tekstueel één van zijn betere nummers. In het refrein zingt hij bijvoorbeeld:

Tussen liefde aan de linker kant en rechts de eeuwigheid. En in ieder land een vaderland, een overkant en jij.


Houd best van Spinvis hoor, maar de man kan wel zwammen.

avatar van MRDammann
15. The Strokes - Last Nite (2001)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/22/The_Strokes_-_Last_Nite_-_CD_single_cover.jpg

And see, people, they don't understand
Your girlfriends, they can't understand
Your grandsons, they won't understand
On top of this, I ain't ever gonna understand


Iconisch vroege song van The Strokes. Last Nite kan ik echt dromen en was echt een belangrijk nummer voor mij. Ook een iconische clip waarin de microfoonstandaarden bij het drumstel van Fabrizio Moretti valt en Julian de microfoonstandaard weggooit. Later in Under Cover of Darkness zou hij hier naar knipogen. Openingsrif is geweldig en doet wel heel erg denken aan Tom Petty's American Girl. De mannen hebben later toegegeven dat ze erg veel naar dit nummer hadden geluisterd. Tom Petty kon er wel om lacen.

Alles klopt gewoon aan dit nummer. Het ritme is echt als een trein. Perfect op elkaar ingespeeld. En die regels die ik eerder quootte waren erg belangrijk voor mij tijdens mijn middelbare schoolperiode. In die tijd is het niet begrepen kunnen worden wel eens een issue. Zoals bij veel pubers.



avatar van MRDammann
14. Sufjan Stevens - Fourth of July (2015)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ec/Sufjan_Stevens_-_Carrie_%26_Lowell.jpg

Ik was altijd wel fan van Illinois van Sufjan Stevens. Maar Carrie & Lowell duurde wel even voordat ik dat echt op waarde kon schatten. Dat veranderde toen YouTube kanaal Middle 8 het nummer Fourth of July behandelde. Dat deed hij in deze video: How SUFJAN STEVENS Writes About Death - YouTube.

En zijn stelling klopt ook wel, het is een hartverscheurend numme. Het nummer beschrijft een conversatie tussen moeder en zoon net voordat de moeder komt te overlijden. Sufjan weet dat op een geweldige emotionele manier in een nummer te vatten.



avatar van MRDammann
13. Sigur Rós - Untitled ("Popplagið") (2002)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8d/Sigurros%28%29.jpg

Dit nummer is als wandelen in een besneeuwd landschap. Als ik dit nummer hoor begeef ik me altijd in de sneeuw. Als het heel koud is in Nederland dan zet ik dit ook graag op. Met behulp van dit nummer wandel ik dus in een volledig andere wereld, dat is ook wat muziek kan doen. Een vorm van escapisme. Geen idee wat ze zingen, maar ik vind het wel heel mooi. Daarnaast is dit nummer ook heel episch met een geweldige climax.



avatar van MRDammann
12. Nick Cave & The Bad Seeds - I Need You (2017)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0d/Nick_Cave_and_The_Bad_Seeds_-_Skeleton_Tree.jpg/480px-Nick_Cave_and_The_Bad_Seeds_-_Skeleton_Tree.jpg

Ik denk wel dat dit het meest heftige nummer uit mijn lijst is. Hetgeen wat Nick Cave heeft meegemaakt is heel erg heftig, en dat voel je door het hele album Skeleton Tree heen. Het is ook een nummer wat ik niet vaak kan afspelen, maar als ik het afspeel is het altijd raak. Als duisternis een song zou moeten vertegenwoordigen dan is het dit nummer. Ik heb moeite om dit nummer mooi te vinden, aangezien het om zo'n heftige persoonlijke gebeurtenis gaat, maar het raakt me heel erg. Ook een aanrader is de documentaire One More Time With Feeling over de totstandkoming van het album Skeleton Tree waar dit nummer opstaat.



avatar van spinout
MRDammann schreef:
63. The Smiths - Bigmouth Strikes Again (1986)

(afbeelding)

We gaan verder met een andere iconische band die groot was in de jaren tachtig, net zoals The Cure. Een nummer wat ik altijd heerlijk vind om mee te zingen. Vooral het woord ‘Bigmouth’ is fantastisch om mee te zingen. Hou er altijd van hoe Morrissey bepaalde dingen uitspreekt. Zijn dictie is geweldig.

(embed)


Met James Dean op een moped.

avatar van MRDammann
11. Prince and the Revolution - Purple Rain (1984)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/86/Purple-rain-cover.jpg

Grappig genoeg was Purple Rain lange tijd mijn favoriete nummer allertijden. Inmiddels weggevallen uit de top 10, maar nog steeds erg hoog. Waarom ik dat toen en nu nog steeds zo goed vind is, omdat het zo episch is. Helemaal begrepen waar de paarse regen voor staat heb ik nooit gedaan. Maar het is zo'n episch nummer met een iconische opbouw en die outro die bijna de helft van het nummer duurt.

Geen idee hoe ik Prince en dit nummer precies ontdekt hebt. Mijn ouders speelden het vaak thuis en het kwam in de Top 2000 vaak voorbij.



avatar van MRDammann
Dat was niet het meest opbeurende blokje nummers, maar we kruipen dichter naar de finale toe. Nog maa 10 te gaan en ik hoop morgen de eerste helft van die top 10 te presenteren. Met hopelijk wat verrassingen, wat Nederlandse muziek, wat oud en wat nieuw.


avatar van spinout
De kans dat ik Elvis Presley nog tegenkom is nihil zeker .

avatar van MRDammann
spinout schreef:
De kans dat ik Elvis Presley nog tegenkom is nihil zeker .


Daar ben ik wel bang voor ja. Al hebben in vorige edities van mijn top 100 Suspicious Minds en Always On my Mind het wel eens gehaald. Fan van zijn muziek, maar niet genoeg voor mijn lijst.

avatar van vigil
Life on Mars maakt een hoop goed

avatar van aERodynamIC
En wederom een mooie update. Dat Prince niet meer op 1 staat bij jou vergeef ik je dan maar (zegt hij die Prince op 2 had staan)

Heel benieuwd naar je top 10.

avatar van Simon77
Ik ben ook benieuwd naar de top tien, ijzersterke nummers worden afgewisseld met nummers waar ik helemaal niks mee heb. Grappig dat de smaak soms zo overeenkomt en dat het een nummer later weer totaal de andere kant op slaat.

avatar van MRDammann
Zondag is er niet meer van gekomen. Ik moest nog even bijkomen van de Sparks musical Annette. Maar vandaag ben ik er weer helemaal klaar voor en hier komen de nummers 10 t/m 6!

avatar van MRDammann
10. Television - Marquee Moon (1977)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Marquee_Moon_single.jpg

Toen ik voor het eerst Marquee Moon hoorde was ik al fan van The Strokes. Het was daarom ook erg interessant om te horen hoe erg The Strokes zich heeft laten inspireren door dat nummer. Het nummer wordt ook wel proto post-punk genoemd. Sowieso is het een heerlijk nummer vol met fantastische gitaarsolo's. Hou ook heel erg van de manier waarop Tom Verlaine zingt. In het nummer gebeurt van alles en daarom is het gaaf om elke keer weer wat nieuwe dingen te ontdekken in het nummer. Een iconisch nummer van epische proporties. Een geweldig nummer om de top 10 mee af te trappen.



avatar van MRDammann
9. My Chemical Romance - Welcome to the Black Parade (2006)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c7/Welcome_to_the_Black_Parade_cover.jpg

Dit nummer heeft een superbelangrijke rol gespeeld tijdens mijn middelbareschooltijd. Ik had niet het gevoel dat ik bij de coole mensen hoorde. Zoals zoveel kinderen rond die leeftijd voelde ik me vooral onbegrepen. Wat doe je als je je onbegrepen voelt? Naar punk luisteren! Midden jaren 2000 was pop punk wat dat betreft heel erg in. Stevige gitaren gecombineerd met catchy refreinen en liedjes over misfits. Dat sprak me wel heel erg aan.

De band die me wat dat betreft het meest aansprak was My Chemical Romance. Tja als jongen was het eigenlijk not done om ze goed te vinden, omdat ze nogal theatraal waren en make-up droegen. Ik vond dat eigenlijk best wel cool, omdat ze lieten zien dat ze het niets konden schelen wat anderen van hun dachten. Het nummer Welcome To The Black Parade heb ik om die reden vaak keihard afgespeeld op mijn kamer. Vaak ook lekker meegeschreeuwd. Als ik dit nummer nu ook afspeel brengt het me altijd terug naar de tijd en kan het nog steeds woordelijk meezingen.



avatar van MRDammann
8. Spinvis - kom terug (2011)

https://media.hitparade.ch/cover/big/spinvis-kom_terug_s.jpg

Het beste Nederlandstalige nummer ooit gemaakt is wat mij betreft kom terug van Spinvis. Ik weet dat het zijn meest mainstream nummer is, maar toch is het gewoon een heel mooi nummer. Het is terecht dat dit nummer zo geliefd is. Toen ik het voor het eerst hoorde was ik gelijk helemaal ondersteboven van het nummer. De mooie poëtische tekst gecombineerd met de emotionele voordracht van Erik de Jong maken dit nummer helemaal. Vooral de volgende regels vind ik erg mooi:

Bewaar een steen in je tas
Uit het land waar je sliep
Waar je de wonden opliep
Waar een koninkrijk verging


Ik kan dit nummer blijven en blijven afspelen, maar het verveelt echt nooit. Een absoluut meesterwerk.



avatar van MRDammann
7. The Killers - Mr. Brightside (2003)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d1/Mr.-Brightside.jpg

Geweldige meezinger. Heerlijke karaoke song ook. Ik kwam ook een geweldig filmpje tegen waar dit nummer uit volle borst werd meegezongen in een volle Ierse pub om een overleden vriend te eren. County Kerry Bar Sings "Mr. Brightside" to Remember Lost Friend Ger Foley - YouTube

Het geeft ook wel aan wat voor effect dit nummer heeft. Als het gaat om meezingers en ultieme festivalnummers is er geen betere. Voeg daar de ongelofelijk charismatische Brandon Flowers aan toe met zijn fantastische stem. Dit nummer kan gewoon niet kapot en gaat ook niet kapot ook al speel je het nog zo vaak af. Daarom hebben The Killers en in het bijzonder dit nummer een speciaal plekje in mijn hart.

Dit is echt zo'n nummer die de jaren 2000 kleur gaf. Ik denk ook dat als we over 20 of 30 jaren nog steeds terugkijken naar dat decennium en dat Mr. Brightside gelijk in me opkomt. Iconisch.



avatar van MRDammann
6. Cat Stevens - Father and Son (1970)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/68/Father_and_Son_%28song%29.png

Ik weet nog dat mijn vader de dvd van Majikat van Cat Stevens had. Als ik het me goed kan herinneren stonden daar ook videoclips op, naast de live-registratie van het concert. De videoclip van Father and Son maakte indruk op mij, omdat mijn vader het verhaal erbij vertelde dat het eigenlijk een conversatie is tussen een vader en zoon en dat op het ene moment de vader praat en op het andere moment de zoon. Wat die conversatie precies betekende wist ik toen niet. Maar als je ouder wordt ga je die tekst beter begrijpen en kom je erachter hoe mooi het nummer in elkaar zit en wat een mooie tekst het heeft.



avatar van MRDammann
Spotifylijst is weer bijgewerkt. Komende donderdag hoop ik de finale te kunnen presenteren.


avatar van johan de witt
Marquee Moon Kom Terug

avatar van Simon77
Gelukkig staat Mr. Brightside nog boven Spinvis...
Father and Son is ook

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Kom Terug en Mr. Brightside, niet kapot te krijgen idd

avatar van MRDammann
Hier zijn ze dan. De vijf laatste nummers!

5. The Beach Boys - God Only Knows (1966)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/3c/God_Only_Knows_single_cover.png

Is er ooit mooier gezongen over de liefde dan in God Only Knows? Is er ooit op een mooiere manier gezongen als in God Only Knows? Carl Wilson zingt hier werkelijk waar op een wonderschone manier over de liefde. Dit is echt zo'n nummer waar ik van zucht, omdat je het zo mooi vind. Daarnaast zijn die teksten ook zo prachtig. Ik bedoel maar:

I may not always love you
But long as there are stars above you
You never need to doubt it
I'll make you so sure about it
God only knows what I'd be without you




avatar van MRDammann
4. Sufjan Stevens - Visions of Gideon (2017)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/27/Call_Me_by_Your_Name_%28Soundtrack%29.png

Ik heb het al veel over Boyhood gehad, maar op dit moment is mijn favoriete film allertijden Call Me By Your Name. Sufjan Stevens schreef prachtige muziek voor deze film. Het bekendste is Mystery of Love, maar toch ga ik voor Visions of Gideon. Dat nummer zit aan het einde van de film. Op dat moment heeft de vader van het hoofdpersonage een prachtige speech aan zijn zoon gegeven. Dan krijgen we een flashforward naar de winter. Wat daar precies gebeurt ga ik omwille van spoilers niet verklappen, maar de laatste tonen van de film zijn de tonen van Visions of Gideon.

Elke keer als ik aan deze film of aan dit nummer denkt word ik heel erg emotioneel. Het is ongekend hoe muziek en film hierin samenkomen. Het is zo goed gekozen om dit nummer op die plek te gebruiken. De eerste keer dat ik dit zag in de bioscoop was ik echt verstijfd bij de afloop van de film. Het was doodstil in de zaal na afloop van de film. Dit is het absolute meesterwerk van Sufjan Stevens en ik denk dat hij hier wat mij betreft nooit meer overheen gaat.



avatar van MRDammann
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone (1965)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/78/Bob-dylan-like-a-rolling-stone-1965-15-s.jpg

Het ultieme Bob Dylan nummer. In 2004 stond het op 1 in de Rolling Stone hitlijst. Volledig terecht lijkt me. Het nummer begint ook echt heerlijk. Je zit er gelijk helemaal in.

Wat het nummer ook heeft is een heerlijk ritme. Dylan zingt dit echt fantastisch. Die tekst is ook zo goed. Wat mij betreft kan ik hier alle regels quoten, maar dat is wat teveel van het goede. Het is eigenlijk een heerlijk gemeen, cynisch nummer van Bob Dylan. Vaak gekopieerd en nagedaan, maar niemand haalt dit niveau. Voor mij het beste nummer uit de 20e eeuw.



avatar van MRDammann
2. Arcade Fire - Wake Up (2005)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8d/Wake_Up_%28Arcade_Fire_song%29.jpg

Absoluut het beste nummer van Funeral. Sterker nog het beste nummer van Arcade Fire. Heel groots opgezet. Het nummer gaat over hoe we steeds minder huilen naarmate we ouder worden. We maken veel mee en we worden onverschilliger. Vaak als we iets heftigs meemaken dan hebben we de neiging om het weg te drukken, maar Wake Up leert ons dat het belangrijk is om fouten te maken en die emotie niet weg te drukken. Zeker als het om kinderen gaat.

Het nummer Wake Up geeft me heel veel kracht, vooral vanwege het anthemgevoel dat het nummer me geeft. Het herinnert me er ook altijd aan dat het belangrijk is om vaak met een kinderlijke blik naar de wereld te kijken en je te blijven verbazen over nieuwe dingen.



avatar van MRDammann
1. The Strokes - You Only Live Once (2006)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/87/You_Only_Live_Once_cover.jpg

Geen nummer beschrijft zo goed wat ik doormaakte als puber als You Only Live Once. Daarom is het mijn nummer 1. Ze zeggen ook wel dat de muziek die je hoorde tijdens die periode het langst bij je blijft. Dat is voor mij zeker het geval, ook al blijf ik naar nieuwe muziek luisteren.

Als puber voelde ik me niet helemaal op mijn plek op school. Het leek wel alsof ik niet aanwezig was. Ik was erg bescheiden en kwam niet vaak voor mezelf op. Vooral de eerste regels van dit nummer weet dat gevoel goed te beschrijven wat mij betreft:

Some people think they're always right
Others are quiet and uptight
Others, they seem so very nice-nice-nice-nice, oh
Inside they might feel sad and wrong, oh no


Toen ik het nummer luisterde had ik het gevoel dat ik in de spiegel keek. De eerste regel sloeg wat mij betreft over mijn schoolgenoten en de tweede regel op mij. Ik dacht ook: ja dat klopt helemaal, eindelijk iemand die het perfect verwoord! Soms komt muziek op het juiste moment tot ja, en dat was met dit nummer zeker het geval. Er is geen ander nummer dat mijn gevoelens zo perfect verwoorde toen en dat ik nog steeds heel vaak afspeel. Het is niet voor niets nog steeds mijn meest afgespeelde nummer volgens Last.fm.



avatar van MRDammann
Ik hoop dat jullie een beetje hebben genoten van mijn top 100. Ik heb het als heel leuk ervaren en ik wil iedereen bedanken die een like heeft gestuurd of een reactie heeft geplaatst. Dat maakt het toch wel nog leuker.

Voor een overzicht dit is de top 100:
100. The White Stripes – Jolene
99. Bill Withers – Lean on Me
98. De Dijk – Niemand in de Stad
97. Vampire Weekend – Harmony Hall
96. John Prince – Hello In There
95. The Scene – Iedereen is van de Wereld
94. The xx – Say Something Loving
93. Sufjan Stevens – The Ascension
92. The 1975 – Love It If We Made It
91. Sing Street – Drive It Like You Stole It

90. Tröckener Kecks – Niemand Thuis
89. Brandi Carlile – The Joke
88. Angelo Badalamenti – Laura Palmer's Theme
87. Boudewijn de Groot – Naast Jou
86. MGMT – Time to Pretend
85. The Velvet Underground – Sunday Morning
84. Julian Casablancas – 11th Dimension
83. The White Stripes – You Don't Know What Love Is (You Just Do As You're Told)
82. Ólafur Arnalds - Þú Ert Sólin
81. Declan McKenna – The Kids Don't Wanna Come Home

80. The Band – Stagefright (The Last Waltz)
79. Sharon Van Etten – Seventeen
78. Daft Punk featuring Julian Casablancas – Instant Crush
77. The White Stripes – I Just Don't Know What to Do with Myself
76. Gorillaz – Feel Good Inc.
75. The Rolling Stones – You Can't Always Get What You Want
74. Tears for Fears – Sowing the Seeds of Love
73. Vangelis – Tears in Rain
72. Lana Del Rey – Mariners Apartment Complex
71. A Tribe Called Quest – We the People....

70. Julien Baker – Sour Breath
69. Declan McKenna – Be an Astronaut
68. The National – Bloodbuzz Ohio
67. Prince – Gold
66. Bruce Springsteen – Drive All Night
65. Radiohead – No Surprises
64. The Cure – A Forest (Anniversary: 1978-2018 Live In Hyde Park London)
63. The Smiths – Bigmouth Strikes Again
62. Alan Silvestri – The Real Hero
61. Stevie Wonder – Living for the City

60. Lana Del Rey – Born to Die
59. The Beatles – Something
58. The National – Mr. November
57. Courtney Barnett – Pedestrian at Best
56. Leonard Cohen – Anthem (Live in London)
55. The Band – The Night They Drove Old Dixie Down
54. John Powell – This Is Berk
53. Kendrick Lamar – Sing About Me, I'm Dying of Thirst
52. Car Seat Headrest – Drunk Drivers/Killer Whales
51. Talk Talk – Living In Another World

50. Wilco – Impossible Germany
49. The System Only Dreams in Total Darkness
48. Sam Cooke – A Change Is Gonna Come
47. Taylor Swift – All Too Well
46. Nick Cave & The Bad Seeds – Jubilee Street (Live in Copenhagen)
45. The Flaming Lips – Do You Realize??
44. Gorillaz – On Melancholy Hill
43. Radiohead – Fake Plastic Trees
42. Neil Young and Crazy Horse – Like a Hurricane
41. Phoebe Bridgers – Motion Sickness

40. The Cure - Lullaby
39. Nick Cave & The Bad Seeds – Straight To You
38. The Rolling Stones – Wild Horses
37. Simon & Garfunkel – Bridge Over Troubled Water
36. Bob Dylan – Simple Twist of Fate
35. David Bowie – Starman
34. Tracy Chapman – Fast Car
33. Wilco – Via Chicago
32. Bob Dylan – Tangled Up in Blue
31. Car Seat Headrest – Bodys

30. Arcade Fire – Rebellion (Lies)
29. Kanye West featuring Pusha T – Runaway
28. The Killers – When You Were Young
27. Arcade Fire – Ready to Start
26. Bruce Springsteen – The Rising
25. Sufjan Stevens – Chicago
24. Paolo Nutini – Candy
23. Marvin Gaye - What's Going On
22. Fleetwood Mac – The Chain
21. Arcade Fire – Sprawl II (Mountains Beyond Mountains)

20. Sigur Rós - Svefn-g-englar
19. David Bowie – Life on Mars?
18. The Strokes – Reptilia
17. Queen - Don't Stop Me Now
16. Spinvis – Trein Vuur Dageraad
15. The Strokes – Last Nite
14. Sufjan Stevens – Fourth of July
13. Sigur Rós - Untitled ("Popplagið")
12. Nick Cave & The Bad Seeds – I Need You
11. Prince & The Revolution – Purple Rain

10. Television – Marquee Moon
9. My Chemical Romance – Welcome to the Black Parade
8. Spinvis – kom terug
7. The Killers – Mr. Brightside
6. Cat Stevens – Father and Son
5. The Beach Boys – God Only Knows
4. Sufjan Stevens – Visions of Gideon
3. Bob Dylan – Like a Rolling Stone
2. Arcade Fire – Wake Up
1. The Strokes – You Only Live Once

Ook de Spotify lijst is nu compleet.


avatar van johan de witt
Hele fijne top-3 ook!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:42 uur

geplaatst: vandaag om 12:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.