menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van hoi123
You Only Live Once, ondergewaardeerd Strokesnummer met een van hun beste riffjes! Leuk om hem hier zo hoog te zien. Bedankt voor deze lijst sowieso, was leuk om mee te lezen.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Deze lijst was vooral een feest der herkenning, veel nummers die ik ook hoog heb zitten. Ook een fan van The Strokes, maar gek genoeg is You Only Live Once langs mij heen gegaan. Ik ken wel de cover van Isaac Gracie, ook een aanrader. Maar het origineel bevalt mij nu ook erg goed, kan een nieuwe favoriet van deze rockers worden

avatar van aERodynamIC
Nu werd ik erg blij van je top 100, maar dan die Beach Boys met dat gruwel nummer zo hoog?!

Nou vooruit... ik kan goed scrollen

Erg leuk om te volgen. Mooie lijst en de ontdekking dat we een behoorlijk gelijkende smaak hebben. Bedankt.

avatar van luigifort
Veel moois in de lijst! Bedankt! Heb helaas niet kunnen reageren
Wie is er nu?

avatar van Rufus
Bedankt MRDammann. Fijn om te lezen.

avatar van Poek
MRDammann schreef:
1. The Strokes - You Only Live Once (2006)


Heb je enige idee of er nog een betekenis zit acher de jas van Casablancas (wiens achternaam bijna hetzelfde is als die van een voormalige schaakwereldkampioen) in de clip? De stelling op de achterkant (te zien in het begin van de clip) lijkt nogal suf. Los daarvan zou ik de jas wel willen hebben.

avatar van MRDammann
Poek schreef:
(quote)


Heb je enige idee of er nog een betekenis zit acher de jas van Casablancas (wiens achternaam bijna hetzelfde is als die van een voormalige schaakwereldkampioen) in de clip? De stelling op de achterkant (te zien in het begin van de clip) lijkt nogal suf. Los daarvan zou ik de jas wel willen hebben.


Julian kleedt zich al meer dan 20 jaar bijzonder zullen we maar zeggen.

Of er een heel verhaal achter zit weet ik niet, ik heb wel het gevoel dat hij wel een fan van schaken is. Op Reddit kwam ik deze post tegen waarin we hem schaken tijdens Thanksgiving: Literally my two favorite people ever just casually playing chess together this past sunday. WORLDS COLLIDING! : TheStrokes - reddit.com

Verder zijn er wat referenties in de muziek te vinden. Denk ook aan de albumcover van Tyranny van zijn andere band The Voidz. Achter de bandleden zie je als het goed kijkt een schaakbord. Ik denk dat hij het vooral leuk vindt om naar schaken te refereren omdat hij het zelf graag doet.

avatar van jerome988
Bonk schreef:
Klaar is een groot woord, ik heb nog wel wat tijd nodig.
Het is dus mooi dat johan de witt gelukkig nog voor me staat
Als er nog geen gegadigden zijn wil ik morgenavond wel beginnen met mijn top 100. Ik sta niet op de lijst, maar wellicht haalt het er wat druk af voor de volgenden en ik zou er met plezier aan beginnen.

avatar van luigifort
Dat vindt johan de witt vast niet erg

avatar van johan de witt
Van mij mag je, ik heb er nog maar 40 of zo
Maar ik ga daar niet alleen over natuurlijk.
Wat vinden de anderen in de wachtrij?

avatar van Bonk
Met veel plezier meegelezen MRDammannen een lijst met een paar prachtige nummers, die ook terug komen in mijn lijst. Ook een behoorlijk aantal zeker niet en in je top 10 vind ik juist je nummer 5 er met kop en schouders er bovenuit steken (maar die zal niet in mijn lijst staan) wat niet wil zeggen dat er niet genoeg mooie muziek in staat trouwens! Iets met smaken die gelukkig verschillen Hoe dan ook complimenten voor je lijst en de verhalen.

Wat betreft mijn smaak. Mijn lijst is wel aardig klaar. De stukjes ga ik wel al doende schrijven. Maar gezien het feit dat ik net deze week ben begonnen met een nieuwe baan, zie ik het niet zitten om nu te beginnen. Dus jerome988 heeft mijn zegen.

avatar van jerome988
jerome988 schreef:
Als er nog geen gegadigden zijn wil ik morgenavond wel beginnen met mijn top 100. Ik sta niet op de lijst, maar wellicht haalt het er wat druk af voor de volgenden en ik zou er met plezier aan beginnen.
Mocht er iemand bezwaar hebben aarzel dan zeker niet om het mij te laten weten. Zo niet dan start ik morgenavond

avatar van Koenr
Ik vind het prima.

Zelf heb ik vanaf februari tijd om met mijn lijst te beginnen, daarvoor gaat het me niet lukken.

avatar van jerome988
Voor de goede orde:

* johan de witt
* Bonk
* Koenr
* Gretz
* Brainpatient
* Barney Rubble
* Mausie
* Shaky
* AbleMable
* Ponty Mython
* VladTheImpaler
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Lambfv2

avatar van jerome988
Leuk om tussendoor ineens mijn favoriete muziek met jullie te mogen delen. ‘De top 100 van…’ is één van de topics die ik al lange tijd graag volg. MRDammann noemde veel artiesten die ik ook heel hoog heb zitten. Maar ook wanneer smaken uiteenlopen blijft het altijd leerzaam en onderhoudend om de meningen, herinneringen en motivaties bij jullie persoonlijke favorieten te lezen. Enthousiasme werkt wat dat betreft altijd aanstekelijk en dat maakt het waardevol om bij dit topic terug te blijven komen.

Mijn fascinatie voor muziek werd in grote mate aangewakkerd door het fenomeen Idols. Als 9-jarige eind 2002, begin 2003 was ik diep onder de indruk hoe duizenden kandidaten zonder schaamte hoopten om de volgende popster te worden. Ondanks de komiek van talloze waardeloze audities werd dankzij een harde, kritische jury ook de serieuze toon behouden. Richting de finale realiseerde ik me steeds meer hoe een muziekgerelateerd programma begon te leven bij praktisch de hele bevolking. Dat werd met 5,5 miljoen kijkers tijdens de finale van 8 maart 2003 ook in cijfers uitgedrukt. Muziek raakte iedereen. Muziek heeft impact. Muziek verbindt. Dankzij het frisse concept waren de eerste paar Idols-edities een wonderbaarlijke ervaring en onvergetelijke herinnering voor mij als jonge jongen.
Jim en Jamai (en Gareth Gates en Will Young waar ik daarna snel fan van werd) hebben uiteindelijk net geen plekje in mijn top 100 weten te bemachtigen, maar stiekem luister ik af en toe nog steeds best graag naar bepaalde liedjes uit hun succesjaar.

Aan het begin van mijn middelbare schooltijd rond 2006/2007 brak er een nieuwe fase aan en raakte ik al snel in de ban van de rockgroepen die rond die tijd veel succes hadden. Met name Linkin Park, Green Day en Nickelback en via een andere route ontdekte ik Oasis.
Veel mensen ontgroeien de artiesten die ze liefhadden in hun pubertijd, maar ik ben deze bands eigenlijk altijd trouw gebleven en leuk blijven vinden. Voor mij is het ondenkbaar dat ik de bands die de kiem van mijn volwassenheid ontwaakten op een gegeven moment de rug zou toekeren.

In 2008 kwam ik voor het eerst in aanraking met de artiest die tot op de dag van vandaag mijn absolute nummer 1 is, Bruce Springsteen. Al moet ik zeggen dat Taylor Swift inmiddels ook een machtig koninkrijk in mijn gemoedstoestand begint op de bouwen.
Zonder dollen, toch was het niet tot 2012 dat de vlam naar Bruce echt oversloeg. Maar alleen al bij het horen van de naam Bruce Springsteen kreeg ik een diepgeworteld gevoel dat ik met een ongekende, imposante kracht te maken had. Een man die waarschijnlijk alles meegemaakt had, elk hoekje van de wereld had gezien en al die wijsheid en levenservaring had gebundeld in zijn muziek.

Na een aantal jaar voornamelijk naar het zojuist genoemde selecte groepje rockbands te luisteren begon ik verzadigd te raken en realiseerde ik me dat het tijd was voor nieuwe ontdekkingen. Er zouden ongetwijfeld meer artiesten zijn die een net zo indrukwekkend oeuvre als Nickelback hadden.
Dat leidde tot mijn registratie op MusicMeter op 18 juli 2010. Sindsdien is MusicMeter eigenlijk altijd mijn leidraad geweest naar het vinden van nieuwe artiesten, albums en liedjes. Voor mij al snel een vertrouwd forum met een community die dezelfde passie deelt. Daarnaast zat met Jordy het hart van MusicMeter altijd op de goede plek. En ondanks de overgangsfase zie ik de toekomst van ons forum nog steeds positief tegemoet.

Aan het begin van 2010 had ik een collectie van ongeveer 600 nummers waar ik graag naar luisterde. Inmiddels zijn dat er ruim 15.000. Keuze genoeg dus om een mooie top 100 samen te stellen.
Ik ben een echte oeuvreliefhebber. Van artiesten die mij aanspreken keer ik de discografie het liefste helemaal binnenstebuiten. Bij een artiest als bijvoorbeeld Frank Sinatra lees ik vaak dat een verzamelalbum wel volstaat. Naarmate ik meer werk van een artiest ga waarderen intrigeert het mij al snel om een beeld te krijgen van de volledige carrière. Wat was de stijl van zijn oudste platen? Hoe is hij stapje voor stapje de artiest geworden die hij tot in de eeuwigheid zal blijven.
En soms bewandel ik de omgekeerde route. Bij bijvoorbeeld Nick Cave en David Bowie waren het Ghosteen en Blackstar die ik als eerste omarmde en ben ik daardoor album voor album terug de tijd in gegaan.

Bij elke eerste vermelding van een artiest in mijn top 100 noem ik ook het aantal nummers van die betreffende artiest waar ik graag naar luister. Zo hoop ik een betrouwbaar beeld te geven of het een gevestigde naam binnen mijn muzieksmaak is of dat het (in sommige gevallen) vooralsnog beperkt is gebleven tot 1 specifiek nummer.

Welkom bij de top 100 van jerome988!

avatar van jerome988
Graag verzoek ik een moderator voor het aanpassen van de forumtitel brajoapauCasartelli cosmic kid Soledad

avatar van vigil
johan de witt schreef:
Van mij mag je, ik heb er nog maar 40 of zo
Maar ik ga daar niet alleen over natuurlijk.
Wat vinden de anderen in de wachtrij?

Je wist natuurlijk ook pas van de week dat je bijna aan de beurt was

avatar van Koenr
Wellicht kan je ook een deelname hier overwegen zodra deze top 100 erop zit, jerome988.

avatar van vigil
jerome988 schreef:

Welkom bij de top 100 van jerome988!

Deze lekker korte proloog belooft veel goeds, ben benieuwd

avatar van luigifort
vigil schreef:
(quote)

Deze lekker korte proloog belooft veel goeds, ben benieuwd

Alle 100 in 1 keer

avatar van johan de witt
vigil schreef:
(quote)

Je wist natuurlijk ook pas van de week dat je bijna aan de beurt was

Eerst maar even 500 op een rij zetten
En dan terugwerken naar 100.

avatar van luigifort
Ik kijk uit naar de top 500 van...

avatar van johan de witt
PSH is nog wel even bezig

avatar van luigifort
Nog 46 weken

avatar van johan de witt
2027 eerder

avatar van luigifort
The Jangle Syndicate kan dat veel sneller

avatar van jerome988
100. Quatro Ventos - Barqueiro Velho / 1998

Tussen 1998 en 2006 reden mijn ouders, zus en ik elke zomer 1200 kilometer in onze donkerblauwe Citroën ZX met vouwwagen aan de trekhaak naar Zuid-Frankrijk, waar de campings Les Acacias en Le Merle Roux onze vertrouwde bestemmingen waren.
Mijn vader nam trouw elk jaar twee cassettebandjes mee voor tijdens onze reis in de auto. De albums Flôr do Mar van Quatro Ventos en Sao Vicente Di Longe van Cesária Évora. Laatstgenoemde komt later aan bod.

Quatro Ventos is gevormd rond de Portugese fadozanger Emanuel Pessanha, die het grootste deel van zijn leven in Nederland woonachtig is. Zijn prachtige, warme stemgeluid vormt de basis van Quatro Ventos. Aangevuld door de levendig bespeelde instrumenten, waarvan gitaar vaak een prominente rol op de voorgrond heeft.

In de opener van hun debuutalbum vormt de gepassioneerde en puntig bespeelde gitaar al meteen een hoofdrol. Door een dubbele intro wordt de sfeer en creativiteit van de muzikanten mooi geïntroduceerd, en wanneer Emanuel Pessanha deels gezongen en deels spoken word zijn stempel drukt wordt voor mij al snel duidelijk dat dit een bijzonder stukje muziek is.

Met name in de zwoele zomerdagen cruisend door de gebergten en haarspeldbochten van Frankrijk in een auto zonder airconditioning komt het prachtige debuutalbum van Quatro Ventos perfect tot zijn recht.
Latere albums van Quatro Ventos hebben mij ook niet meer echt gegrepen. Naast de nostalgische waarde van dit debuut denk ik ook oprecht dat ze dit niveau niet meer hebben kunnen evenaren.

Aantal nummers van deze artiest in mijn collectie: 14 (debuutalbum + een duet met Frank Boeijen)



avatar van jerome988
99. Kayla Ray - Rockport / 2018

Een countrynummer dat voor mijn gevoel rechtstreeks weggelopen is uit het K-Rose radiostation van GTA San Andreas, ware het niet dat Rockport pas in 2018 is uitgebracht.
Naast Johnny Cash en George Strait zijn er weinig countryartiesten waar ik veelvuldig naar luister, maar wanneer zo nu en dat dat ene perfecte countrynummer op mijn pad komt ben ik al snel geneigd mezelf fervent countryliefhebber te noemen.

Qua feeling zou Rockport makkelijk in de jaren 60 of 70 geschreven kunnen zijn, het voelt echt als een stukje traditionele country. De warme hedendaagse productie doet het nummer echter perfect tot zijn recht komen. Naast de mooie accentrijke stem van Kayla Ray en de melancholisch duetterende gitaren maakt de sterk verhalende tekst het liedje compleet:
She left Rockport in December
She had nothing left to lose
Daddy died the prior winter
Momma fell in love with booze

But the darkness of the city
Began to show around her eyes
She found comfort in the needle
And daddy’s snubnosed .45

Tot mijn teleurstelling is dit vooralsnog de enige Kayla Ray die voor mij de juiste snaar raakt, maar ik koester hem dan ook wel innig.

Aantal nummers van deze artiest in mijn collectie: 1



avatar van jerome988
98. Jatin-Lalit, Udit Narayan, Alka Yagnik - Kuch Kuch Hota Hai / 1998

Na mijn Bollywoodontgroening begin 2020 (de hilarische doch aangrijpende filmervaring 3 Idiots) was ik benieuwd of een meer traditionele Bollywood mij ook zou aanspreken. Bij het zoeken naar een geschikte titel kwam al ik al snel uit bij Mr. Bollywood, Shah Rukh Khan. Ondanks zijn kromme neus ben ik sneller dan verwacht de charmes van zijn acteren gaan waarderen. Inmiddels heb ik zelfs 5 van zijn films gezien, en ze hebben vaak een speelduur van ruim 3 uur. Met de juiste insteek ben ik Bollywoodfilms gaan waarderen. Ik ben ze gaan beschouwen als een cultureel uitstapje, een avondvullende verdieping in een andere cultuur. Qua decors, garderobe, locaties, choreography en soundtrack is het vaak ook wel bewonderenswaardig hoe deze films tot in de details zijn uitgewerkt.

Eén van mijn meest memorabele ontdekkingen tot nu toe is het titelnummer van Kuch Kuch Hota Hai. Een zeer aanstekelijk duet die waarschijnlijk echt pas tot uiting komt wanneer je de film gezien hebt. Daardoor is dit nummer voor velen waarschijnlijk een snoozer.
Ik heb ook een proces doorgemaakt van ‘meh’ tot ‘verslaafd’:

- Voorafgaand aan de film las ik wat reacties op MovieMeter waar BlueJudaskiss schreef: ‘’ik had nooit gedacht dat een anderstalig liedje zó sterk in m'n hoofd zou blijven hangen als Kuch Kuch Hota Hai.’’
Waar joachimt op reageerde: ‘’AAAARRRGGGGHHH. Waarom begin je daar nou over? Nou zit het ook weer in mijn hoofd.’’
Toen dacht ik nog: ‘’Ik geloof er niks van dat ik dit titelnummer straks niet meer uit mijn hoofd krijg’’.’
- Tijdens het kijken van de film dacht ik: ‘’Oké dit liedje zit best goed in elkaar, maar zó bijzonder is het niet’’.
- Een paar dagen later besloot ik de soundtrack nogmaals via Spotify te luisteren: ‘’Hey dit lied is toch aanstekelijker dan ik dacht’’.
- Een paar dagen geleden kwam Kuch Kuch Hota Hai in mijn Spotify Wrapped naar boven als meest gespeelde track van 2021, 31 keer…

Nummers van deze artiest in mijn collectie: 2



avatar van jerome988
97. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place / 2007

Waarschijnlijk de meest besproken artiest op MusicMeter, met een #1 notering in de Top 250 albums en Top 100 artiesten. Ook ik ben hierdoor met enig ontzag hun albums gaan doorgronden en zijn ze uitgegroeid tot één van mijn favoriete groepen.

Jigsaw Falling Into Place zit vol onderhuidse spanning in het eerste gedeelte, met een opzwepend gitaarriff en drums die mijn nervositeit ook tot de oppervlakte kunnen drijven. Waar ik extra van geniet is het lage stemgebruik die Thom Yorke in ander werk maar zelden gebruikt. Wanneer de nervositeit in het tweede gedeelte omslaat naar ontlading laat Jigsaw mij toch vaak met een euforisch gevoel achter. De puzzelstukjes van dit nummer vallen uiteindelijk altijd op zijn plek. Een heel knappe compositie die ondanks het gebrek aan een duidelijk refrein makkelijk te binnen schiet als één van mijn meest gekoesterde Radioheads. Een juweel zoals alleen Radiohead daar patent op lijkt te hebben.

Aantal nummers van deze artiest in mijn collectie: 69



Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:10 uur

geplaatst: vandaag om 18:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.