MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Als het om de betere popmuziek uit de jaren tachtig en negentig gaat, zitten we behoorlijk op een lijn. Voor Julian Cope, The Waterboys, The House of Love, Duran Duran, New Order en dergelijke kan ik alleen maar mijn hoed afnemen.

James niet te vergeten

Tenminste in mijn beleving had jij de band ook hoog zitten.

Ik beperkte me hier even tot je laatste post. Anders zou ik Pulp namelijk ook zijn vergeten, en dat zou nog veel gekker zijn dan dat ik James vergeet .

Wat ik me afraag: ben ik de enige op deze site die Fisherman's Blues het absolute meesterwerk vind van The Waterboys?

(This Is The Sea kan ik natuurlijk ook waarderen, maar ik hoor het absolute meesterwerk er niet van in eigenlijk.)

Heb je het over het nummer of het hele album?

Ik heb het album op een nette 3,5 staan. Het titelnummer vind ik wel 1 van de betere van het album.

edit: ff je cijfer gecheckt en een 5* is vrij duidelijk

Ik heb het over het hele album inderdaad. Maar blijkbaar heb ik This Is The Sea dan nog beter gequoteerd dan jij, dat zag ik toch niet aankomen eerlijk gezegd

Jongelui vrees niet, dit wordt geen prog top o.i.d maar een leuke gevarieerde top 100.
vigil ga zo door en jouw fanschare zal gestaag groeien

ArthurDZ schreef:
Ik heb het over het hele album inderdaad. Maar blijkbaar heb ik This Is The Sea dan nog beter gequoteerd dan jij, dat zag ik toch niet aankomen eerlijk gezegd

Neenee ik bedoel Fisherman, Sea heb ik op een 4,5* staan

vigil schreef:
81. Duran Duran - The Chauffeur

Zojuist bij de MuMeLadder viel (lichtjes) het kwartje van Save a Prayer. Deze kende ik nog niet en ben ik er maar meteen achteraan gaan luisteren. Ook dit is een prima nummer van deze band, die ik tot vandaag nog nooit heb kunnen betrappen op het maken van goede muziek. Ik ga dan nu maar eens het hele album proberen. Helaas begint dat album wel met het titelnummer, waarvan ik het refrein net iets té 80's vind.

Prachtige update van je top 100!
Devoto, Julian Cope, Waterboys, House of Love en New Order behoren ook allemaal tot mijn top 100. Wie heeft 't nog over prog?
Ben benieuwd naar de rest van je lijst!

Teunnis schreef:
(quote)

Zojuist bij de MuMeLadder viel (lichtjes) het kwartje van Save a Prayer. Deze kende ik nog niet en ben ik er maar meteen achteraan gaan luisteren. Ook dit is een prima nummer van deze band, die ik tot vandaag nog nooit heb kunnen betrappen op het maken van goede muziek. Ik ga dan nu maar eens het hele album proberen. Helaas begint dat album wel met het titelnummer, waarvan ik het refrein net iets té 80's vind.

Ik vrees dat je toch de krenten er tussen uit moet vissen. Op elk album staan wel wat werkjes die "té 80's " zullen zijn

Dat is gebleken. De momenten dat het wat meer richting Japan gaat zijn soms schitterend, maar soms is het ook even doorzetten. Een kleine 3,5 heb ik het gegeven.

76. Monza - Van God Los

afkomstig van: Van God Los
jaar: 2001

Monza - Van God Los [live & acoustic] - YouTube

Een Belgische inzending vinden we op 76. Het is het enige lied uit de lijst welke geboren is bij onze zuiderburen. Ik ben een behoorlijke liefhebber van Stijn Meuris. Noordkaap, Monza of onder zijn eigen naam het is bijna allemaal meer dan de moeite waard. Voor mij is Meuris de beste tekstschrijver van Belgie en dan is de muziek ook nog eens meer dan de moeite waard. Win win situatie dus! Van dit lied kon ik geen videoclip vinden dus vandaar deze intieme akoestische versie.

75. Sophie B. Hawkins - Lose Your Way

afkomstig van: Timbre
jaar: 1999
Lose Your Way - Sophie B Hawkins - YouTube

Soms heb je wel eens van die liedjes die je zo genadig hard beetpakken om je daarna niet meer los te laten. Dat heb ik met dit liedje, ik was best wel een fan van deze zangeres (hits: Right Besides You en Damn i Wish i was Your Lover) maar het album Timbre had ik nog niet. Nu gelukkig wel en daardoor ook in het bezit van dit kleine prachtige kunstwerkje met dito tekst. Het is klein (erg klein) maar ook fijn (erg fijn).

74. Klein Orkest - Achter Elke Deur

afkomstig van: Later is Al Lang Begonnen
jaar: 1984
Klein Orkest ? Achter Elke Deur - YouTube

Klein Orkest is een fijn bandje rond Harrie Jekkers. Hun bekendste nummer is natuurlijk “Over de Muur”. Dit nummer is een stuk onbekender maar zeker niet minder. Sterker nog een ijzersterk stuk met een prachtige tekst. Helaas is de band wat onderschat heb ik het idee, hopelijk kan deze fraaie 74ste positie nog wat veranderen aan die status

73. Adamski ft. Seal - Killer

afkomstig van: Musical Pharmacy
jaar: 1990
Adamski & Seal - Killer (Full Length Video) - YouTube

Een zeer grote hit voor een op dat moment onbekende Britse dance producer en een op dat moment onbekende zanger. De producer dook na dit succes weer onder in de anonimiteit maar Seal scoorden nog een aardig aantal grote hits. Crazy deed een dappere poging maar verder bleven al die singles ver achter bij dit nummer. De zomer van 1990 was een mooie dankzij deze dancepopklapper.

72. Art of Noise - Moments in Love

afkomstig van: Who's Afraid of the Art of Noise
jaar: 1994
Art of Noise - Moments in Love - YouTube

Het zal bij menigeen bekend zijn dat ik groot fan ben van Trevor Horn. Veelal bekend als topproducer maar ook als muzikant actief in o.a. Buggles en Art of Noise. Van de laatste staat hier de hitsingle Moments in love in de lijst, perfect pop met een perfecte productie aangevuld met de traditionele Art of Noise spanning. Waarschijnlijk het lied met de grootste erotische spanning in deze lijst.

71. The Waterboys - Don't Bang the Drum

afkomstig van: This is the Sea
jaar: 1985
The Waterboys-Don't Bang The Drum (This Is The Sea 1985) - YouTube

Ja dat knalt er wel even in, het grote geluid van Mike Scott en co. in optima forma! Dit is de albumopener van het bekendste album van de band This is the Sea. De energie spat er vanaf en wie hier op kan stilzitten is een knappe jongen, of eigenlijk een domme jongen want hier moet je gewoon op dansen dansen dansen!

70. Procol Harum - A Whiter Shade of Pale

afkomstig van: Procol Harum
jaar: 1967
A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum - YouTube

Een van de eerste echte popklassiekers. Dit nummer behaalde in 1967 de eerste plek van de Top 40 en bleef hier maar liefst vijf weken staan. Een re-release in 1972 zorgde er voor dat het nummer voor de tweede maal in zijn geschiedenis de eerste plek wist te behalen, dit keer 3 weken. Hoewel ik dit nummer mijn hele muzikale leven al ken gaat het nooit vervelen. De melodie (een bewerking van werk van Bach) raakt mij nog altijd, ik word er zelfs een beetje weemoedig van. Dat is niet erg overigens en soms zelfs aan te bevelen zoals bij dit nummer.

69. Dusty Springfield - The Windmills of Your Mind

afkomstig van: Dusty in Memphis
jaar: 1969
Dusty in Memphis - The Windmills of Your Mind(audio only) - YouTube

Had ik al verteld dat Dusty by far de beste zangeres is die ooit heeft bestaan en de kans dat er een andere komt die nog geboren gaat worden ook niet zo heel groot is? Nou ja bij deze dan. Mevrouw Springfield heeft een stem welke mij de speakers in trekt. Waar het ook opstaat de oren staan gelijk gespitst en ik probeer zoveel mogelijk klanken uit haar gouden strotje op te vangen. Dit is eigenlijk een heel vreemd nummer, er zitten veel aparte wendingen, moeilijk bijpassende zanglijnen en aparte muzikale accenten. Maar het past wonderwel allemaal precies en ik vind het zelfs zo goed dat dit liedje uit ’69 ook gewoon op plaats 69 komt te staan.

Voor de symfomanen die zich wat zorgen beginnen te maken, er komt echt nog wel iets voorbij hoor

Misterfool
Dat is een heel pak van mijn hart
Killer en whiter shade of pale zijn trouwens ook wel gaaf.

Vooral het jaren 80 werk in de lijst spreekt mij aan.
Ben de Top 100 aandachtig aan het volgen.

Heerlijk liedje dat van het klein orkest. De zin
'En ik weet...als ik voor mijn dromen kies, Niet precies, wat ik win, maar wel wat ik verlies!'
heeft meer dan eens voor kippenvel gezorgd.

Je top 100 is bij deze goed gekeurd door het simplisties verbond.

Dungeon schreef:
Je top 100 is bij deze goed gekeurd door het simplisties verbond.

Prima, de tegenpartij wil het nog even aanzien t/m nummero 2.

Geen gezeik, iedereen rijk!

vigil schreef:
71. The Waterboys - Don't Bang the Drum

Ik rust mijn kaas.

Tevens een groot hoera voor Adamski/Seal en Dusty!

68. Ultravox - Vienna

afkomstig van: Vienna
jaar: 1980
Ultravox Vienna - YouTube

Tussen kunst en kitsch part 1
Nadat Midge Ure bij Ultravox was gekomen om John Foxx te vervangen ging het hard met de band. De band scoorde ineens wereldhits en de albums vlogen als warme broodjes over de toonbank (dat was bij de koude broodjes van Foxx wel anders). Dit lied is een echte 80’s klassieker en ik als 80’s kid kan dat uiteraard waarderen. Wel meer dan waarderen overigens maar dat is gezien de 68ste positie ook wel logisch.

67. Alphaville - Forever Young

afkomstig van: Forever Young
jaar: 1984
Alphaville - Forever Young ~Official Video - YouTube

Tussen kunst en kitsch part 2
Mijn Duitse popvrinden van Alphaville scoorden er op los in 1984. Deze melancholische single werd een grote hit en heeft blijkbaar een grotere eeuwigheidswaarde dan de andere hits van de groep. De mensen met gevoel voor nostalgie voelen zich door de tekst aangesproken. Het “trompetje” is tegen het potsierlijke aan maar het werkt. De oudere jongere voelen zich weer jong al is het maar voor drie en halve minuut want veel langer duurt het lied niet. Nou ja dan waren het in ieder geval drie en halve fijne minuten.

66. Van Der Graaf Generator - Man-Erg

afkomstig van: Pawn Hearts
jaar: 1971
Van Der Graaf Generator - Man Erg - YouTube

Deze grootheden mogen natuurlijk niet ontbreken in de lijst. Tenminste, ik vind ze grootheden maar helaas zijn er toch genoeg mensen die ze niet kennen. Wellicht, maar ik maak me niet al te veel illusies, helpt deze 66ste plek ze naar een iets grotere bekendheid. Man-Erg is een prachtige compositie waarbij zoals zo vaak het bijzondere stemgeluid van Hammill als extra instrument is ingezet. Dit meesterwerk is afkomstig van het album Pawn Hearts wat zich met recht een van de spannendste symfo-albums uit de jaren zeventig mag noemen.

65. Grobschnitt - Solar Music (live)

afkomstig van: The International Story
jaar: 2006
Grobschnitt Solar Music Live - YouTube

Het volgende symfonische meesterwerk staat op 65. Dit keer van Duitse makelij. Dat laatste brengt altijd een accentje met zich mee maar dat geeft in dit geval niks en ik heb ze ook wel eens erger voorbij horen komen. Ik heb wel specifiek de live versie geselecteerd omdat deze nog iets meer dynamiek in zich heeft in vergelijk met de al niet misselijke studioversie. Duitse symfo op hun best!

64. Gazpacho - The Walk

afkomstig van: Tick Tock
jaar: 2009
Gazpacho - The Walk - YouTube

We zitten nu even in het lange symfo nummers gedeelte. Uit Noorwegen deze keer , veel mensen vinden het titelnummer de beste van de groep maar ik zweer bij The Walk. Ik raak altijd in een soort trance als ik dit nummer beluister. De prachtige opbouw, de schitterende zanglijnen, de ritmes en het fraaie muzikale samenspel maken deze wandeling tot een zeer zeer fijne.

63. Revere - These Halcyon Days

afkomstig van: My Mirror Your Target
jaar: 2013
REVERE - 'These Halcyon Days' (Official Music Video) - YouTube

Revere is toch wel mijn grootste ontdekking van de laatste jaren. Dit nummer komt bij de steeds groter wordende fanbase niet al te vaak voorbij als favoriet maar bij mij staat deze met stip (nou ja, dat is ook weer overdreven) op de nummer 2de positie. Het lied duurt niet lang maar het knalt er in en het knalt er weer uit na drie minuten, vooral live een floorfiller. Een track met een goed gevoel!

62. Pet Shop Boys – Can You Forgive Her?

afkomstig van: Very
jaar: 1993
Pet Shop Boys - Can You Forgive Her [HD] - YouTube

De Pet Shop Boys verkondigen graag dat ze twee soorten muziek maken namelijk (dance)pop en art. In het laatste vakje zou deze moeten zitten. Ach noem het hoe je wilt en stop het in een vakje naar keuze, feit is dat de twee Engelse heren hogeschool pop maken die vooral klinkt als Pet Shop Boys. Goede scherpe teksten verpakt in strakke verpakking die wat verder gaat dan de gemiddelde synthpopband. Deze single was de voorbode van een van de beste popplaten uit de jaren ’90 namelijk Very. Peperdure videoclips warden ingezet en met groot succes, in Europa waren Pet Shop Boys in 1993 top of the bill.

61. Kate Bush - This Woman's Work

afkomstig van: The Sensual World
jaar: 1989
Kate Bush This Woman's Work - YouTube

Een klein liedje van mevrouw Bush. Haar toch al niet onopvallende stem draagt het hele nummer. Er vliegen in drie-en-halve minuut hele lappen tekst voorbij. De muziek is ondergeschikt maar daarom niet minder mooi. Ik vind de zanglijnen waanzinnig en krijg altijd de shivers als ik dit nummer hoor. Zo klein maar toch zo groots.

Zes zinnen achter elkaar geschreven die weliswaar over hetzelfde liedje gaan maar toch loopt het allemaal niet heel soepel. Tijdens This Woman’s Work komen er in korte tijd een veelvoud aan zinnen voorbij maar loopt het juist als een tierelier, tja verschil moet er zijn zullen we maar zeggen.

Misterfool
Van der Graaf Generator en Gazpacho.
Je reputatie als progger is hiermee gered.

Oh ja, vienna is ook erg sterk enzo.

Hoogste symfonische gehalte heeft overigens Grobschnitt

vigil schreef:

66. Van Der Graaf Generator - Man-Erg

Deze grootheden mogen natuurlijk ontbreken in de lijst.

Leuk dat je ze toch nog een plaatsje gegund hebt dan

Misterfool
vigil schreef:
Hoogste symfonische gehalte heeft overigens Grobschnitt

Maar ik heb dan weer niks met die band
Helaas, maar waar; geen browniepoints deswege .

ArthurDZ schreef:
(quote)

Leuk dat je ze toch nog een plaatsje gegund hebt dan

aangepast

Man -erg heeft een prachtige melodie en Hammill zingt die prachtig

Gazpacho

Blijk ik toch een behoorlijke overlap in smaak te hebben. Ik wist het al wel een beetje maar het blijkt groter dan gedacht (en nee niet door dat ene bandje)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.