MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Casartelli (moderator)
pjh1967 schreef:
Dit zou zomaar een prog-vrije top 100 kunnen worden....

O... als ik geweten had dat dat ook mocht...

Casartelli schreef:
(quote)

O... als ik geweten had dat dat ook mocht...

Nee, boven de 30 mag dat níet. In elke ROLTH (relatieve ouwe lullen tophonderd) staat minimaal 1 semi/pseudo/AO prog (AO= adult oriented).

JH/RH (jonge_honden/rakkers_herrie) is de uitzondering. Behalve als de Ray Slijngaard 'techno' rapt

Net ook de onbekende nummers meegepikt: Huerco S. kende ik al wel en kan me telkens opnieuw boeien, alleen net niet genoeg om me te overhalen er zelf naar op zoek te gaan. Dat deed Primal Rage van TX Connect wel. L.I.E.S. is natuurlijk een label dat overal wordt geprezen en waarvan ik af en toe al een release meepikte (o.a. die van Delroy Edwards). Door deze track hou ik het nog iets nauwlettender in de gaten.

Komet lijkt me beter te passen in albumcontext, net als Richardplatz beter zou functioneren in een DJ-set dan los. Zamilska verraste me daarentegen erg positief: heel spannend nummer. Kowton stelt dan weer nooit echt teleur (in hoeverre ik zijn materiaal ken), al hoefden de synths niet zo aanwezig te zijn op Des Bisous wat mij betreft. Percussie is wel weer top drawer. James Hoff kan ik nagenoeg niets mee: iets te random noise naar mijn zin.

Laurel Halo, ten slotte, kende ik enkel van naam. Toen Chance of Rain startte checkte ik het even: klopt dit wel? Bij Laurel Halo had ik immers altijd schattige alternatieve pop in gedachten (à la Jessy Lanza). Kwam ik even bedrogen uit. Hard nummer. Zin gekregen in de hele plaat.

Vreemd genoeg besefte ik bij de release van Chance of Rain ook niet direct hoe geniaal dat album in elkaar zat. Pas een paar maanden erna kon ik er geen genoeg van krijgen, zeker een aanrader.
En wat Huerco S. betreft, zeker ook eens Colonial Patterns luisteren als je dat nog niet gedaan hebt, dan komt alles echt mooi samen. Als ik al zijn nummers apart zou beluisteren zou ik het ook vrij teleurstellend vinden denk ik.

Colonial Patterns

Verder nog een paar namen waar ik wel van gehoord heb maar meer ook niet, genoeg te ontdekken dus

Misterfool
Mjuman schreef:

In elke ROLTH (relatieve ouwe lullen tophonderd) staat minimaal 1 semi/pseudo/AO prog (AO= adult oriented).

Ik heb altijd geweten dat ik vroeg oud geworden ben.

Misterfool schreef:
(quote)

Ik heb altijd geweten dat ik vroeg oud geworden ben

Ach je ben nog niet aan het genieten van je MAOW (m= muzikaal); so there's still hope; en dope - want dat schijn je volgens sommigen nodig te hebben voor langdurige waardering van techno en andere dance.

Zo, dit wordt een leuk lijstje om ontdekking op te doen!

Mjuman schreef:
(quote)
so there's still hope; en dope - want dat schijn je volgens sommigen nodig te hebben voor langdurige waardering van techno en andere dance.

The dope's that there's still hope (Bruce Springsteen - Does This Bus Stop at 42nd Street) - ook ik ben een ouwelul

panjoe (moderator)
De nummers van Huerco S en Laurel Halo waren mij (naast Björk, uiteraard) al bekend, voor de rest voornamelijk fijne kale techno. Mijn aandacht heb je in ieder geval!

Mijne ook

Hier nog één!

Hey, het is dus tijd voor het 2de deel van mijn top 100
Bedankt trouwens voor de reacties op mijn vorige post, altijd leuk om te weten dat mensen volgen en meelezen. Hopelijk vinden jullie er weer wat tussen dat jullie ligt, of niet natuurlijk.

#89: M.E.S.H. - Imperial Sewers
M.E.S.H. is een producer uit California die momenteel in Berlijn verblijft. De track Imperial Sewers is een uitstekende mix tussen een soort van hip-hop-achtige beat en experimentele ambient. De hele EP getiteld 'Scythians', die uitkwam op PAN Records is ook zeker de moeite waard.

#88: TCF - 0A EE 5B 4C C1 CF 9D ...
Een soort bombastische, opbouwende clash van syntesizers die uiteindelijk tegen elkaar botsen, stuiten en allerlei richtingen uitgaan. Hij komt uit Oslo en zijn tracks zitten heel wiskundig in elkaar. Een aanrader voor iedereen die geprikkeld wordt door deze uitleg dus.

#87: Christobal Tapia de Veer - ...
Utopia Overture is de theme song van 'Utopia', een Britse serie die gaat over de genocide van de mensheid via een griepvaccin. De serie gaat dan ook over een groepje 'normale' mensen die de boodschap ontdekken in een graphic novel en 'The Network', de organisatie die het vaccin probeert te produceren, moeten proberen tegenhouden. De soundtrack, geschreven en geproduceerd door een jonge, Chileense componist, is één van m'n favorieten, net als de serie trouwens, en beiden zijn een must.

#86: Dean Blunt - 50 Cent
Eén van de recentste nummers in m'n top 100, maar oh zo verslavend. Heeft een hele leuke vibe, en ik heb een grote zwak voor Dean Blunt's muziek. Zijn tweede album 'Black Metal', waarop deze track te vinden is, werd vorige week uitgebracht op Rough Trade.

#85: Fatima Al Qadiri - Shanghai...
Fatima Al Qadiri is een jonge activiste en muzikante opgegroeid in Senegal en Koeweit, en uiteindelijk verhuisd naar Amerika, waar ze momenteel in Brooklyn woont. Haar muziek is een soort van experimentele grime, en in haar laatste album 'Asiatisch' (Hyperdub) werd ze beïnvloed door China. Hoe hard het album mij ook teleurstelde, deze track bleef me wel altijd bij, en is nog altijd haar beste.

#84: Chief Keef & Gucci Mane - S...
Oké, ik weet dat artiesten als Chief Keef & Gucci niet altijd even goed onthaald worden op een site als Musicmeter, maar ik vind het zalig om af en toe te luisteren naar dit soort hip-hop. Harde beats, aggressieve raps en deze is een hoogtepunt.

#83: Delroy Edwards - Now u in M...
Opnieuw de naam Delroy Edwards, maar dit keer niet z'n eigen muziek, maar een remix/compilatie van hem. De voorbije jaren bracht hij drie tapes uit die bestaan uit een soort chopped & screwed funk muziek uit Los Angeles. Zeker alledrie eens doorluisteren.

#82: RATKING - Canal
Hedendaagse hiphop met een old school vibe. RATKING zijn heel erg New York-minded en steken graag een middelvinger uit naar de maatschappij en wat ze zien in 'hun stad.' Hun debuutalbum 'So It Goes..' kwam in April uit op XL Records en is één van m'n favoriete hiphop albums dit jaar. Fans van het genre, dit moet u horen.

#81: Emptyset - Function Vulgar ...
Sinistere, gritzwarte techno, maar dan zonder dansbare beats. Wel met allesverscheurende synthesizers en toms die de aarde doen schudden.

#80: FKA Twigs - Two Weeks
FKA Twigs komt nog eens terug later, op een iets hogere plaats met een een track van EP1. Two Weeks, de eerste single van haar recente 'LP1' is één van m'n favoriete R&B/Pop nummers van de laatste jaren. Ondertussen staat ze bij de meesten al bekend als het vriendinnetje van Robert Pattinson, maar voor nummers als dit krijgt ze van mij ook wat credit.

Het duizelt me hier echt. Blijkbaar is mijn muzieksmaak toch niet breed genoeg.

tuktak
Veel huiskamertechno en veel redelijk recente releases. Misschien komt daar nog verdieping in, maar desalniettemin een verfrissende top 100 tot nu toe!

Interessant lijstje inderdaad. Eerlijk, het zegt me allemaal weinig, maar als ik al eens een link klik valt het zelden tegen. Ik denk dat Dean Blunt m'n eerste Metal-album wordt. FKA twigs had ik wel verwacht. De enige uit 2014 die op de shortlist staat voor m'n eigen top 100.

Deze update doet me dan weer wat minder dan de vorige. M.E.S.H. bevalt wel erg goed en TCF gaat er ook nog goed in maar de utopia overture en Dean Blunt word ik niet warm van, evenals Chief Keef en Delroy Edwards. Ratking is wel leuk, maar het hoogtepunt is toch wel Emptyset, erg fijn industrial gebeuk! Fka Twigs weet me niet te boeien, andere zangers graag a.u.b.

Erg benieuwd wat er nog meer gaat komen!

Vandaag geen tijd gehad om m'n top 80 te posten, mijn excuses.
Morgen haal ik dat in door ineens m'n #70's erbij te zetten

Opvallende lijst, zit zelfs voor mij weinig bekends bij. Zal het eens gaan beluisteren...

Interessant, helemaal niet mijn smaak, maar intrigerend. En lekker tegendraads. Ook wel gedurfd om liedjes uit 2014 in je persoonlijke lijst van allerbeste nummers te zetten. Ik denk niet dat ik dat zou kunnen.

hond racisme schreef:
Vandaag geen tijd gehad om m'n top 80 te posten, mijn excuses.
Morgen haal ik dat in door ineens m'n #70's erbij te zetten

"Vol verwachting klopt mijn hart......"

Oeps, onverwachts gisteren niet thuis geraakt.
Dus dat wordt ineens 30 nummers in een post straks! Het gaat om kwantiteit jongens, niet kwaliteit.

Sorry voor de wachttijd! Ik post straks ook m'n #60's.

#79: Dead Can Dance - Musica Eterna
M'n favoriete Dead Can Dance nummer. Prachtig, betoverend, duister, minimalistisch maar ontzettend mooi.

#78: Drake - 6 God
Tja, Drake. Dat is oftewel hit or miss. En dit is zijn hardste nummer tot nu toe. Ik zag in één van de reacties staan dat het vrij speciaal is om recente muziek uit te kiezen voor een top 100, en dit nummer is ook maar een maand oud volgens mij, maar veel te hard om hier geen plaatsje voor vrij te maken.

#77: Powell - Maniac (feat. Russ...
Deze track mixt noisy synthesizers met soul en een techno beat. Powell houdt ervan om van alle genres te mixen met dansbare muziek die rond de 120bpm zwengelt en dat doet hij hier opnieuw. Klinkt zalig.

#76: Heatsick - Snakes & Ladders
Dit gaat echt diep. Heatsick is een geniale producer die in Berlijn woont. Vorig jaar heb ik hem zien draaien in de Recyclart, Brussel en ik werd compleet weggeblazen. Deze track is één van zijn beste nummers. Ook de video kijken!

#75: Soulja Boy - Zan With That ...
Volgens mij was dit m'n favoriete rap nummer toen ik 13 was, en ik vind het nog steeds supergoed. De manier waarop hier autotune wordt gebruikt, de lome flow en de harde beat. Dit nummer heb ik leren trouwens kennen door $LUDGEHAMMEr, een jonge producer uit Florida, die dit geremixt had. De remix is jammer genoeg verloren geraakt doorheen de jaren, maar dit nummer blijft eeuwig bestaan (hartje) Dit was de soundtrack van 2011.

#74: Demdike Stare - 40 Years Un...
Hier valt enkel over te zeggen dat het een baas van een track is. Ik weet weinig over Demdike Stare, maar wel dat ze goede muziek maken, en dit is een voorbeeld van hoe geniaal ze zijn. Een soort van dubby, deep house/acid blend en het klinkt te bien voor woorden.

#73: Black Cracker - Ash On The ...
Stond niet op Youtube en was te tam op het te uploaden, maar goed. De bassen in dit nummer, de aparte structuur, de vocals van Black Cracker etc.. komt allemaal perfect uit.

#72: Aaliyah - Are You That Some... 
Zonder twijfel is Aaliyah "the queen of R&B." Ik veronderstel dat dit haar bekendste nummer is, maar ook terecht, want dit is echt een jam. Normaal gezien vind ik Timbaland beats ook vrij matig, maar bij Aaliyah past het perfect.

#71: Lee Gamble - Motor System
Trop cool techno nummer met harde kicks, leuke chords, samples... Zoals het hoort, zeg maar.

#70: Fiona Apple - Every Single ...
Twee jaar geleden was dit het eerste wat we van Fiona Apple hoorde sinds 2005, en wat voor een topnummer. Het is niet dat ik vaak naar haar luister, maar als heel haar oeuvre zoals dit zou zijn zou ik verslaafd zijn.

Try Again lijkt me Aaliyahs bekendste nummer, maar dat terzijde. Interessante lijst!

Leuk ik ken eindelijk een nummer uit je lijst, nummer 72 dus.

Dead can Dance

Bijzondere lijst met echt maar heel af en toe iets bekends (en dat is minimaal).

Misterfool
Dead can Dance .

Gezien de vorige entries had ik dat niet verwacht, maar toch een bijzonder prettige verrassing.

Hey! Druk, druk, druk... Daarom geen tijd gehad om tekstjes te schrijven, maar hopelijk spreekt de muziek voor zich.

#69: Objekt - Porcupine

#68: Ital - Israel 

#67: Galcher Lustwerk - Leisure

#66: Lumigraph - Tampa Awaits

#65: David Lynch - Last Call

#64: Vereker - Rosite

#63: Florian Kupfer - K

#62: Cocteau Twins - Lorelei 

#61: Mykki Blanco - Join My Militia

#60: M.E.S.H. - On My Body (Arca...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:44 uur

geplaatst: vandaag om 21:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.