MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Terwijl ik jouw stukje las realiseerde ik me ineens dat ik me de tekst van Good Morning, Captain amper voor de geest kan halen. Ik kon die tekst ooit bijna dromen! Conclusie: ik luister veel te weinig naar Slint. Tijd om mijn leven te beteren

Ik denk trouwens dat de nummer 1 nog mooier is dan de nummer 2. Ik heb het vermoeden dat er nog een mooi Poplied voorbij gaat komen. Ook al ken ik je smaak niet zo heel goed, het zou me flink verbazen als dat nummer niet in je top 100 staat.

We hebben zieners onder ons.

1. Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagid)
Detail: Het percussieloze stuk op 7:38, tot op de nok toe gevuld met stekelige, onheilspellende spanning die zijn weerga niet kent en waarschijnlijk nooit zal kennen.

(afbeelding)
Het gebeurde alweer daarnet: met als opdracht voor mezelf om wat factoren te noteren die ik hier kon noemen als redenen om aan te voeren dat ik dit ondertussen wel het beste nummer ooit vind, werd ik weer voor minuten compleet meegesleurd, kon ik mijn concentratie alleen fixen op het geheel, de extreme sfeerbeelden en het wereldje waarin ik meegenomen werd. Pretentieus? Vast wel, maar ik gun het iedereen om zo ongelooflijk gepakt te worden door een nummer en zo snel door zo’n lang tijdsbestek te zweven. Ongelooflijk hoe die hemeltergend mooie intro, met die scheurende strijkstokgitaar, die lijkt te klinken alsof Moeder Aarde achtergrondzangeres is, bijna twee (2!!) minuten duurt, ongelooflijk dat je eigenlijk naar een, natuurlijk hemeltergend mooi, maar dat spreekt voor zich, popliedje (heuj) van zes minuten aan het luisteren bent, voordat de spleten in de aarde openbreken en je mee wordt genomen naar die uitbarsting, die uitbarsting die hemel, hel en aarde tegelijkertijd in zijn totaliteit lijkt te representeren, maar eerst nog die opbouw. Die opbouw waar deze soms magistrale, soms wat minder interessante band meerdere (meerdere? Ja, meerdere!) minuten voor heeft uitgetrokken en die erop uit is om, natuurlijk naast het zo mogelijk nog meer versterken van de sfeer, je langzaam maar zeker te laten samentrekken, om met samengeperste spieren en verdrukte vezels te laten smeken om die euforische woedende adrenalinekick van een climax te laten komen. En die komt inderdaad, maar dan ook niet op het moment dat je denkt dat het echt niet langer kan, maar nét iets later, achteloos in het midden van Jónsi’s “zin”. Met een drumpartij die je complete set van hersenen murw slaat, met de Moeder Aarde-gitaar, met de overdonderend mooie falsetto van Jónsi, met die achtergrondinstrumenten waarvan je nooit helemaal zal weten wat ze zijn, maar die zo pijnlijk mooi zijn: zoals ik al zei, het is alsof de hemel en de hel zich tegelijkertijd op aarde storten. Ik herinner me Best Kept Secret afgelopen jaar (jup, ik praat er iets te veel over) waar een vriend en ik vanaf het begin vastgenageld aan de grond stonden, eerst nog manisch blij omdat ze toch nog deze gingen spelen, daarna compleet betoverd en tot slot compleet, extreem weggeslagen door de onmenselijk grote pracht van dit nummer. Want wees eerlijk, of u dit nou goed vindt of slecht vindt, of u mijn betoog nou pretentieus, overdreven geneuzel vond of nog wel lachen om even door te lezen, of u nou gelukkig wordt van een serenade van de Spice Girls of een hartstochtelijke doodswens van Slayer: dit klinkt toch niet alsof het door mensen is gemaakt? Nee, inderdaad niet.

Bekentenis: vergeleken met veel andere nummers op ( ) heb ik de afsluiter altijd nét een beetje minder gevonden. Hopelijk worden jullie niet boos. Maar ik moet het geheel binnenkort weer eens beluisteren want dat is al flink lang geleden (na de tentamenweek, dan maar, nu kan ik er echt niet rustig voor gaan zitten ). Mooi bevlogen stukje heb je erbij geschreven!

Het was een mooie top 10, overigens met een heleboel herkenning, Roeland!

Schitterende recensie, Popplagið kan niet mooier worden beschreven.

(afbeelding)

Jeetje, je bent wel heel goed in overdrijven. Maar sorry, het klinkt bijzonder maar wel alsof het gemaakt is door mensen. 'Niet gemaakt door mensen' zou ik eerder naar neigen bij wat (nog veel mooiere) nummers van Agaetis Byrjun. Verder wel een prima nummer, dat pas echt tot leven komt en pas echt waanzinnig goed is als je het live hoort, helaas verbleekt de studioversie daarbij.

Hoe dan ook, ik geloof dat ik nu aan de beurt ben? Ik denk dat ik over een paar dagen (maandag?) begin.

Verder heb ik niet je hele top 100 gevolgd, maar ik heb hele mooie nummers en stukjes langs zien komen, Roeland, waarvoor hulde!

Hulde voor je nummer 1! Mooi omschreven en de versie van BKS was één van mijn meest intense live ervaringen ooit (categorie out of body experience).

Een mooie reis met aanstekelijke beschrijvingen. Je nummer 1 is de enige van je top 5 die ik nog niet ken en die ga ik eens geconcentreerd beluisteren. Zonet de top 5 - ja ik weet het, ik ben laks - van niels94 beluisterd, waarna ook die van sxesven en tuktak volgen. Die van Niels was in ieder geval verre van onaangenaam. Misschien ga ik de top 5 nog eens uitbreiden tot een top 10.

Eeeeeek, die zag ik niet aankomen, misschien omdat ik Sigur Ros niet zo best vind
Jammer dat het weer voorbij is

Niet getreurd! Er staan nog genoeg interessante users op de lijst. Maar nu eerst Arrie, hopelijk laat hij ons niet al te lang wachten.

Leuke lijst trouwens weer hoi123!

Hup Arrie.

Môrthul schreef:
Niet getreurd! Er staan nog genoeg interessante users op de lijst. Maar nu eerst Arrie, hopelijk laat hij ons niet al te wachten

Ik hoop het ook maar zoals ik al zei toch wel een paar dagen, vrees ik. Tenzij het topic niet zo lang maf stilliggen, dan moet er maar iemand anders voor...

Nee hoor, wij wachten die paar dagen wel, het is zo zaterdag

Rudi S schreef:
Eeeeeek, die zag ik niet aankomen, misschien omdat ik Sigur Ros niet zo best vind
Jammer dat het weer voorbij is

Tja, de eerste keer dat m'n zwager dit album - cadeau van mij, vlak na het uitkomen - opzette, kwalificeerde hij het als "kattengejank". Inmiddels zijn we een kleine 12 jaar verder, betekent Sigur Ros voor mij heard it, seen it, been there, terwijl hij de afgelopen 2 jaar 3-4 * naar Sigur Ros is geweest, oa in Parijs. Redding is dus mogelijk.

Verwacht overigens geen bijdrage hier van mij; de reis kostte al moeite genoeg en 100 nummers, op volgorde (van belangrijkheid) is een zo goed als onmogelijk klus - zie ook mijn opmerking over Sigur Ros.

Oh maar als jij er nu nog even 100 neer plant, met een Sigur Ros liedje wil ik het nog wel een keertje proberen hoor.

Bedankt voor de reacties allemaal, het is fijn om te lezen dat mijn imperfecte (ben er achteraf achtergekomen dat ik Sparklehorse - Cow nog ben vergeten, terwijl die wel echt rond plek 20 hoort) lijstje door sommigen nog wel leuk was om doorheen te gaan. Was redelijk veel werk en daar hoorde ook wat vertraging bij - sorry daarvoor. In ieder geval veel succes met jouw lijstje Arrie, ik weet nu al dat er wel wat raakvlakken tussen zullen zitten.

Oh ja, en zaaf, heel erg bedankt voor het samenstellen van het spotifylijstje van mijn top-100! Digitale knuffel.

zaaf
ja kerel graag gedaan. bedankt voor het inspireren daartoe - met een rotlijst doe ik dat niet

dus kijken hoe dat met arrie gaat (mss kan hij t zelf....)

Cured
Mjuman schreef:
Verwacht overigens geen bijdrage hier van mij; de reis kostte al moeite genoeg en 100 nummers, op volgorde (van belangrijkheid) is een zo goed als onmogelijk klus
Ik sluit mij hier bij aan en moet dus van die lijst af.

Was zeker een interessante top van hoi123. Veel goed spul. Namen die ik op heb geschreven om ooit eens verder te beluisteren zijn Battles, 16 Horsepower, Suuns en Nine Inch Nails, hoewel de laatste toch al op mijn lijstje stond. Ben benieuwd waarmee Arrie zoal op de proppen komt. Geen idee wat hij luistert.

gli|-t0_ch
Of ik tegen de tijd nog aanwezig zal zijn weet ik niet, maar ik zet mezelf ook maar op de lijst. Omdat het kan, en dingen.

- niels94
- sxesven
- tuktak
- hoi123
- Arrie
- The_CrY
- Vleertje
- ArthurDZ
- deric raven
- Dance Lover
- Dungeon
- dazzler
- Scientist
- Lukas
- Snoeperd
- Don Cappuccino
- Vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- Cured
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- gli|-t0_ch

Kan Arrie al? Het is maar dat de schwung er wat in blijft.

Cured
- Arrie
- The_CrY
- Vleertje
- ArthurDZ
- deric raven
- Dance Lover
- Dungeon
- dazzler
- Scientist
- Lukas
- Snoeperd
- Don Cappuccino
- Vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- gli|-t0_ch

zaaf
mss doet Arrie zijn top 100 in zn geheel? dat kost wel wat voorbereiding, maar dan heb je ook wat...

tuktak
Noujah je kan ook beginnen voordat je aan de beurt bent natuurlijk.

Top100 van hoi123 overigens helemaal gevolgd en het meeste kende ik al wel, voor mij wel een wat minder opbouwgevoel naar de nummer 1, omdat ik de laatste 30 gemiddeld een beetje van hetzelfde niveau vind. Aantal leuke tracks maar geen meesterwerkgevoelens zowel kwa tracks als relevantie. Uiteraard is dat eerste volkomen persoonsgebonden, het is wel een echt MuMe lijstje geworden.

Als The_CrY al staat te popelen om te beginnen is dit een mogelijkheid, maar wel één persoon tegelijk a.u.b.
Maar ondertussen is er al weer een week voor bij dus hopelijk kan Arrie bijna beginnen

Deze nieuwe emoticons

zaaf
ja treurig he? (die emoticons )

zou het helpen Arrie te taggen?

Laten we inderdaad nog even op Arrie wachten

Oh, ik wist niet dat we nog altijd op Arrie aan het wachten waren.

Arrie is toch al geweest?

Nee, Arrie moet nog.

tuktak
Arrie of Arrie. Werkt ook zonder hoofdletter weten we bij deze.

Het lukt niet eens om Arrie te taggen met een kleine letter!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:57 uur

geplaatst: vandaag om 12:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.