Muziek / Toplijsten en favorieten / 2001 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen
zoeken in:
1
geplaatst: 2 januari 2018, 19:53 uur
johan de witt schreef:
Oke, mijn lijst van vandaag mag je dan beschouwen als gaande over de periode tot en met 10 januari.
Mijn volgende lijst zal na 10 januari verschijnen.
Oke, mijn lijst van vandaag mag je dan beschouwen als gaande over de periode tot en met 10 januari.
Mijn volgende lijst zal na 10 januari verschijnen.
Oké!
1
Onweerwolf
geplaatst: 2 januari 2018, 19:58 uur
ranboy schreef:
Ik wist niet dat dit zo lastig was....
Ik zie nu dat ik mij in mijn eerdere aankondiging één weekdag vergist heb in de huidige tijd, en ja, dat komt nu als een boemerang weer terug.
Nog één keer dan: de eerste lijst van 1993 zal gaan van maandag 4 januari t/m zondag 10 januari 1993. Dat schreef ik eerder al. Alleen dacht dat ik 10 januari in onze tijd een dinsdag was (komt natuurlijk doordat 1 januari een zondag leek maar het was een maandag). 10 januari 2018 valt op een woensdag. Dan is het natuurlijk niet logisch om de deadline op dinsdag te zetten. Die verander ik dus naar woensdag onze tijd (zondag in 1993).
Iedere lijst die voor woensdag 20.00 uur geplaatst wordt, gaat mee met de gezamenlijke lijst. Voor de eerste lijst gaat het om de periode 4 tot en met 10 januari. Lijsten die nu al geplaatst zijn, vallen in de week dat er geen lijst samengesteld wordt. Duidelijker kan ik het niet zeggen en ik hoop dat iedereen zich hierin kan vinden...
Ik wist niet dat dit zo lastig was....
Ik zie nu dat ik mij in mijn eerdere aankondiging één weekdag vergist heb in de huidige tijd, en ja, dat komt nu als een boemerang weer terug.
Nog één keer dan: de eerste lijst van 1993 zal gaan van maandag 4 januari t/m zondag 10 januari 1993. Dat schreef ik eerder al. Alleen dacht dat ik 10 januari in onze tijd een dinsdag was (komt natuurlijk doordat 1 januari een zondag leek maar het was een maandag). 10 januari 2018 valt op een woensdag. Dan is het natuurlijk niet logisch om de deadline op dinsdag te zetten. Die verander ik dus naar woensdag onze tijd (zondag in 1993).
Iedere lijst die voor woensdag 20.00 uur geplaatst wordt, gaat mee met de gezamenlijke lijst. Voor de eerste lijst gaat het om de periode 4 tot en met 10 januari. Lijsten die nu al geplaatst zijn, vallen in de week dat er geen lijst samengesteld wordt. Duidelijker kan ik het niet zeggen en ik hoop dat iedereen zich hierin kan vinden...
Check!
Daarmee wijk je dan wel iets af van het traject dat Pureshores volgde. Het gevolg voor mij is dat nu mijn lijstje twee keer niet wordt meegeteld. Die van vandaag en van vorige week dinsdag.
Is op zich verder helemaal niet erg. Mijn lijstje komt gewoon altijd ergens op dinsdag. (Tot ergens in 2020 dan want dat is een schrikkeljaar, terwijl 1995 dat niet was.
)
0
geplaatst: 2 januari 2018, 20:15 uur
Ik sluit me bij johan de witt aan. Dacht dat vandaag de eerste lijst al zou komen maar ik begrijp de verwarring ook, afgelopen donderdag heb ik nog 51/52 geplaatst dus deze week is eigenlijk een rustweek 
ranboy, mijn lijst van gisteren mag je dan doorsluizen voor volgende week want ik maak ook geen lijst deze week meer

ranboy, mijn lijst van gisteren mag je dan doorsluizen voor volgende week want ik maak ook geen lijst deze week meer
1
geplaatst: 2 januari 2018, 20:22 uur
Inderdaad, de vorige weeklijst is nog maar 5 dagen geleden geplaatst
. Met de gretigheid van de deelnemers zit het in ieder geval goed!
Ik neem ook het lijstje van pureshores mee naar komende week.
. Met de gretigheid van de deelnemers zit het in ieder geval goed! Ik neem ook het lijstje van pureshores mee naar komende week.
1
geplaatst: 2 januari 2018, 21:28 uur
Kom ik nog met mijn weeklijst 52 (1992) 
Top 40 1992 - week 52:
01 (01) [08wk] Edelweiss - Starship Edelweiss #4
02 (04) [09wk] Dina Carroll - Special Kind of Love
03 (11) [05wk] Deacon Blue - Your Town
04 (02) [09wk] UFI - Understand This Groove
05 (03) [11wk] THK - France
06 (06) [08wk] Outrage - That Piano Track
07 (05) [05wk] Chris Rea - God's Great Banana Skin
08 (07) [08wk] Gary Moore - Separate Ways
09 (08) [05wk] Dire Straits - You And Your Friend
10 (12) [06wk] Golden Earring - I Can't Sleep Without You
11 (09) [06wk] Sandra - Johnny Wanna Live
12 (10) [08wk] Baby D - Let Me Be Your Fantasy
13 (15) [02wk] Toto - 2 Hearts
14 (14) [03wk] Rachel Wallace - Tell Me Why
15 (16) [03wk] Nirvana - In Bloom
16 (17) [02wk] Jade - Don't Walk Away
17 (21) [04wk] R.E.M. - Man on the Moon
18 (13) [06wk] Toad the Wet Sprocket - Walk on the Ocean
19 (24) [02wk] The Shamen - Phorever People
20 (---) [01wk] Hardfloor - Acperience 1
21 (19) [04wk] Father MC - Everything's Gonna Be Alright
22 (---) [01wk] Peabo Bryson and Regina Belle - A Whole New World
23 (---) [01wk] Ice Cube - Wicked
24 (---) [01wk] Toni Braxton - Love Shoulda Brought You Home
25 (20) [04wk] Guns N' Roses - Yesterdays
Verdwenen:
Brian May - Too Much Love Will Kill You (12 wk)
Indecent Obsession - Rebel With a Cause #2 (09 wk)
U2 - Who's Gonna Ride Your Wild Horses (06 wk)
Shakespear's Sister - I Don't Care (04 wk)

Top 40 1992 - week 52:
01 (01) [08wk] Edelweiss - Starship Edelweiss #4
02 (04) [09wk] Dina Carroll - Special Kind of Love
03 (11) [05wk] Deacon Blue - Your Town
04 (02) [09wk] UFI - Understand This Groove
05 (03) [11wk] THK - France
06 (06) [08wk] Outrage - That Piano Track
07 (05) [05wk] Chris Rea - God's Great Banana Skin
08 (07) [08wk] Gary Moore - Separate Ways
09 (08) [05wk] Dire Straits - You And Your Friend
10 (12) [06wk] Golden Earring - I Can't Sleep Without You
11 (09) [06wk] Sandra - Johnny Wanna Live
12 (10) [08wk] Baby D - Let Me Be Your Fantasy
13 (15) [02wk] Toto - 2 Hearts
14 (14) [03wk] Rachel Wallace - Tell Me Why
15 (16) [03wk] Nirvana - In Bloom
16 (17) [02wk] Jade - Don't Walk Away
17 (21) [04wk] R.E.M. - Man on the Moon
18 (13) [06wk] Toad the Wet Sprocket - Walk on the Ocean
19 (24) [02wk] The Shamen - Phorever People
20 (---) [01wk] Hardfloor - Acperience 1
21 (19) [04wk] Father MC - Everything's Gonna Be Alright
22 (---) [01wk] Peabo Bryson and Regina Belle - A Whole New World
23 (---) [01wk] Ice Cube - Wicked
24 (---) [01wk] Toni Braxton - Love Shoulda Brought You Home
25 (20) [04wk] Guns N' Roses - Yesterdays
Verdwenen:
Brian May - Too Much Love Will Kill You (12 wk)
Indecent Obsession - Rebel With a Cause #2 (09 wk)
U2 - Who's Gonna Ride Your Wild Horses (06 wk)
Shakespear's Sister - I Don't Care (04 wk)
1
geplaatst: 2 januari 2018, 21:43 uur
Ik sluit me bij Poeha aan. Ik weet nog niet met wat, maar daar kom ik vast nog wel achter 

0
geplaatst: 2 januari 2018, 23:29 uur
Ik dacht dat het duidelijk was, maar vind het nu toch wel verwarrend na deze discussie.
Als ik het goed begrijp is de deadline nu dus al morgenavond (woensdagavond) ipv volgende week dinsdagavond?
Als ik het goed begrijp is de deadline nu dus al morgenavond (woensdagavond) ipv volgende week dinsdagavond?
0
geplaatst: 2 januari 2018, 23:35 uur
Nee volgende week geloof ik, maar zeker weten doe ik t nu ook niet meer 

3
geplaatst: 2 januari 2018, 23:36 uur
Deze week geen lijst!
Eerste weeklijst verschijnt vlg week woensdag, 10 januari.
Eerste weeklijst verschijnt vlg week woensdag, 10 januari.
0
geplaatst: 2 januari 2018, 23:40 uur
Ik ben ook nog niet klaar met 1992. De december uitvallers volgen nog maar er is een single waar ik "onzeker" over ben:
Ik kan deze in 1992 uitsluitend als promo vinden. Hebben jullie ergens een link dat deze in 1992 is verschenen als "gewone" singlerelease?
Of vinden jullie het niet erg als ook promo's meedoen?
Ik kan deze in 1992 uitsluitend als promo vinden. Hebben jullie ergens een link dat deze in 1992 is verschenen als "gewone" singlerelease?
Of vinden jullie het niet erg als ook promo's meedoen?
1
geplaatst: 2 januari 2018, 23:43 uur
Promo’s doen al jaren mee. Ik heb daar geen problemen mee, als het een goed nummer is 

2
geplaatst: 2 januari 2018, 23:47 uur
Dan heb ik nog een leuke tip voor je: R.E.M. - Ignoreland. .
Deze kreeg enorm veel airplay in USA begin 1993.
Ik krijg ineens enorm veel zin om heel 1992 over te doen.
Ik krijg ineens enorm veel zin om heel 1992 over te doen.

1
geplaatst: 2 januari 2018, 23:52 uur
Ja Ignoreland is een hele mooie promo id. Lekker naast die 6 andere singles van het album 
Tis Trump's fave R.E.M song btw

Tis Trump's fave R.E.M song btw

1
geplaatst: 3 januari 2018, 07:29 uur
herman schreef:
Ik dacht dat het duidelijk was, maar vind het nu toch wel verwarrend na deze discussie.
Het aanhouden van de verschijningsdatum van (internationale) hitlijsten heeft een groot aantal voordelen, ook met betrekking tot releasedata etc. Het andere is dat we in de pas lopen met "destijds" en er nooit een discussie hoeft te ontstaan over wanneer we zelf met onze lijst hoeven te komen.
Ik proef een beetje dat er users zijn die de laatste week van december en/of de eerste week van januari graag zichzelf een beetje willen ontzien. Maar strikt genomen bestaat dat natuurlijk niet in lijstenland. Jezelf ontzien!

0
geplaatst: 3 januari 2018, 08:16 uur
Marzipaintree schreef:
Er zit wel verschil tussen een promo en een promo. Als het een radiopromo is die breed is uitgestuurd met airplay is dat prima. Als het, zoals in het verleden wel is voorgekomen, een paar jaar oud nummer is welke als flexidisc is meegegeven met een of ander Frans tijdschrift vind ik dat onzin en zal ik die zeker niet opnemen.
0
geplaatst: 3 januari 2018, 11:09 uur
musician schreef:
Het aanhouden van de verschijningsdatum van (internationale) hitlijsten heeft een groot aantal voordelen, ook met betrekking tot releasedata etc.
Bij mij was verwarring ontstaan met de weeknummering. Dat kwam omdat ik de Nationale top 100, de voorloper van de Mega top 50 (klik), die op 2 januari 1993 met een week 53 kwam, volgde. Het aanhouden van de verschijningsdatum van (internationale) hitlijsten heeft een groot aantal voordelen, ook met betrekking tot releasedata etc.
Het beste is om expliciet de Nederlandse top 40 (voorloper van de Rabo top 40) aan te houden en alle andere hitlijsten wat weeknummering betreft te negeren.
Of zoals hierboven al gesteld is het beestje geen weeknummernaampje te geven.
musician schreef:
Ik proef een beetje dat er users zijn die de laatste week van december en/of de eerste week van januari graag zichzelf een beetje willen ontzien. Maar strikt genomen bestaat dat natuurlijk niet in lijstenland. Jezelf ontzien!
Heb jij een link naar de top 40 van 2 januari 1993?Ik proef een beetje dat er users zijn die de laatste week van december en/of de eerste week van januari graag zichzelf een beetje willen ontzien. Maar strikt genomen bestaat dat natuurlijk niet in lijstenland. Jezelf ontzien!
0
geplaatst: 3 januari 2018, 11:18 uur
vigil schreef:
Er zit wel verschil tussen een promo en een promo. Als het een radiopromo is die breed is uitgestuurd met airplay is dat prima. Als het, zoals in het verleden wel is voorgekomen, een paar jaar oud nummer is welke als flexidisc is meegegeven met een of ander Frans tijdschrift vind ik dat onzin en zal ik die zeker niet opnemen.
Mee eens, dat doe ik ook niet. Er zit wel verschil tussen een promo en een promo. Als het een radiopromo is die breed is uitgestuurd met airplay is dat prima. Als het, zoals in het verleden wel is voorgekomen, een paar jaar oud nummer is welke als flexidisc is meegegeven met een of ander Frans tijdschrift vind ik dat onzin en zal ik die zeker niet opnemen.
Ignoreland staat op nummer 6 in de Billboard lijst van Modern Rock Tracks (compiled from commercial and college radio airplay reports) van 9 januari 1993.
Nummer 1 is daar op dat moment voor de vijfde week: Steam van Peter Gabriel.
0
geplaatst: 3 januari 2018, 11:30 uur
LucM schreef:
Na dit jaar hou ik er waarschijnlijk mee op wegens tijdgebrek (misschien dat ik 1974 en 1987 wel zal doen).
Na dit jaar hou ik er waarschijnlijk mee op wegens tijdgebrek (misschien dat ik 1974 en 1987 wel zal doen).
Was het lang niet altijd met je eens, maar toch jammer. Bedankt voor alle reviews in ieder geval en alle (vergeten) nummers die daardoor weer in het vizier kwamen.
0
geplaatst: 3 januari 2018, 11:45 uur
Mooi dat Ignoreland van Januari is, die kan ik niet negeren, hey hey hey 

1
geplaatst: 3 januari 2018, 12:17 uur
Ik zal het tipparade-stokje dan wel overnemen:
Tipparade week 2 (9 januari 1993):
1. Dan Baird - I Love You Period
Southern rock in de stijl van The Black Crowes. Leuk nummer en grappig dat dit soort dingen toen nog als alarmschijf werden uitgekozen.
Cijfer: 7
15. Paul McCartney - Hope of Deliverance
De laatste grote solohit voor Macca. Ik kan me nog wel herinneren dat ik destijds in een kerkkoor zat en de oudere leden hier wel weg van waren. Het stond me bij dat dit een wat exotischer nummer was, nu vind ik het vooral braaf en saai, ondanks dat beetje Latijns-Amerikaanse percussie.
Cijfer: 6
26. Deacon Blue - Your Town
Deze zal volgende week tot alarmschijf worden verkozen, waardoor de Schotten hun enige hit in Nederland zullen scoren. Meeslepende nummer dit (al was het maar door het lange intro) met een heel vol geluid en ook heel erg 90's vanwege de dance-invloeden.
Cijfer: 8
27. Betty Wright - Tonight is the Night
Relaxte soul van deze Amerikaanse souldiva, die dit jaar 65 wordt en vooral succesvol was in de 70's.
Dit nummer komt ook uit midden jaren '70 en werd begin jaren '90 o.a. gesampled in Candyman's Knockin' Boots en Color Me Badd's I Wanna Sex U Up. Wellicht dat het daarom bijna 20 jaar later bij ons nog een klein hitje werd.
Cijfer: 7,5
28. Rowwen Heze - Twieje Wurd
Mooie tekst, al weet ik niet echt wat er is gebeurd: "Het dorp is moe, het is verslagen. / Het dorp dat verloor vandaag. / Verloor meer dan het kon verdragen. / Het was teveel wat het zag.". Rowwen Heze heb ik altijd gezien als een soort Limburgse Los Lobos. Soms plat en boers, maar hier wel mooi en weemoedig zonder dat het me echt raakt overigens.
29. Room 42 - Over You
Typische eurohouse, met pianootje, soul-achtige vocalen en raps. Helaas geen pakkend melodietje en verder is er eigenlijk ook niks aan dit nummer waardoor het de middelmaat zou ontspringen.
Cijfer: 4
30. Take That - A Million Love Songs
Een single uit de tijd dat Take That nog niet megapopulair was, zeker niet in Nederland. Destijds ook compleet langs me heen gegaan, volgens mij kreeg ik ze pas met de single hierna (Could It Be Magic) in het vizier. Deze ballad schreef Gary Barlow op zijn 15e. Ik vind er niets aan, aalglad en dan ook nog zo'n vervelende saxofoon er de hele tijd doorheen.
Cijfer: 2,5
Tipparade week 2 (9 januari 1993):
1. Dan Baird - I Love You Period
Southern rock in de stijl van The Black Crowes. Leuk nummer en grappig dat dit soort dingen toen nog als alarmschijf werden uitgekozen.
Cijfer: 7
15. Paul McCartney - Hope of Deliverance
De laatste grote solohit voor Macca. Ik kan me nog wel herinneren dat ik destijds in een kerkkoor zat en de oudere leden hier wel weg van waren. Het stond me bij dat dit een wat exotischer nummer was, nu vind ik het vooral braaf en saai, ondanks dat beetje Latijns-Amerikaanse percussie.
26. Deacon Blue - Your Town
Deze zal volgende week tot alarmschijf worden verkozen, waardoor de Schotten hun enige hit in Nederland zullen scoren. Meeslepende nummer dit (al was het maar door het lange intro) met een heel vol geluid en ook heel erg 90's vanwege de dance-invloeden.
Cijfer: 8
27. Betty Wright - Tonight is the Night
Relaxte soul van deze Amerikaanse souldiva, die dit jaar 65 wordt en vooral succesvol was in de 70's.
Dit nummer komt ook uit midden jaren '70 en werd begin jaren '90 o.a. gesampled in Candyman's Knockin' Boots en Color Me Badd's I Wanna Sex U Up. Wellicht dat het daarom bijna 20 jaar later bij ons nog een klein hitje werd.
Cijfer: 7,5
28. Rowwen Heze - Twieje Wurd
Mooie tekst, al weet ik niet echt wat er is gebeurd: "Het dorp is moe, het is verslagen. / Het dorp dat verloor vandaag. / Verloor meer dan het kon verdragen. / Het was teveel wat het zag.". Rowwen Heze heb ik altijd gezien als een soort Limburgse Los Lobos. Soms plat en boers, maar hier wel mooi en weemoedig zonder dat het me echt raakt overigens.
29. Room 42 - Over You
Typische eurohouse, met pianootje, soul-achtige vocalen en raps. Helaas geen pakkend melodietje en verder is er eigenlijk ook niks aan dit nummer waardoor het de middelmaat zou ontspringen.
Cijfer: 4
30. Take That - A Million Love Songs
Een single uit de tijd dat Take That nog niet megapopulair was, zeker niet in Nederland. Destijds ook compleet langs me heen gegaan, volgens mij kreeg ik ze pas met de single hierna (Could It Be Magic) in het vizier. Deze ballad schreef Gary Barlow op zijn 15e. Ik vind er niets aan, aalglad en dan ook nog zo'n vervelende saxofoon er de hele tijd doorheen.
Cijfer: 2,5
0
geplaatst: 3 januari 2018, 12:21 uur
LucM schreef:
Hoewel er "waarschijnlijk" en "misschien" staat ga ik er ook maar vanuit dat je er mee ophoudt. Na dit jaar hou ik er waarschijnlijk mee op wegens tijdgebrek (misschien dat ik 1974 en 1987 wel zal doen).
In dat geval bedankt, LucM.
Ik heb regelmatig genoten van jouw commentaar. Volgens mij heb je al zo'n 20 jaar top 40 en tipparade entries beoordeeld. Ik heb lang nog niet alles gelezen en kan nog jaren vooruit (of achteruit).
Is het niet beter om vanuit "tijdgebrekperikelen" alleen de top 40 te beoordelen en niet de tipparade? Dat scheelt tijd en wellicht ook veel vervelende luisteruurtjes.
In jouw flop 10 van 1992 stonden bijvoorbeeld slechts twee top 40 hits.
3
geplaatst: 3 januari 2018, 16:38 uur
Dussssss.....
Vanuit het MuMeAfrekening topic zag ik een tip om hier eens een kijkje te nemen, ivm eigen lijsten 1993.
De voorgaande pagina's doorbladerend zie ik vooral wat geharrewar over datums, maarreh, als ik hier wekelijks de top 30 dump die ik een kwart eeuw geleden bijhield, zit ik dan aardig in de richting van de bedoeling van dit topic?
[holy fuck, een kwart eeuw alweer...]
Vanuit het MuMeAfrekening topic zag ik een tip om hier eens een kijkje te nemen, ivm eigen lijsten 1993.
De voorgaande pagina's doorbladerend zie ik vooral wat geharrewar over datums, maarreh, als ik hier wekelijks de top 30 dump die ik een kwart eeuw geleden bijhield, zit ik dan aardig in de richting van de bedoeling van dit topic?
0
geplaatst: 3 januari 2018, 16:45 uur
Kun je doen zoals sommigen hier, maar t lijkt me weinig aan als je geen nieuwe ontdekkingen doet en die ook niet in je lijst opneemt....anders is t id alleen maar dumpen...
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 januari 2018, 16:55 uur
chartsmaster schreef:
Dussssss.....
Dussssss.....
Je bent van harte welkom en niet op die boze Luigi letten hoor!

1
geplaatst: 3 januari 2018, 16:56 uur
Als hij al die 29 singles van Automatic steeds op neemt dan draait hij wel bij 

1
geplaatst: 3 januari 2018, 16:59 uur
We hebben al twee dumperts hier, er kan dus nog wel een derde bij 
Maakt natuurlijk wel een verschil of je je beperkt tot hits of je favoriete songs in general van die tijd.

Maakt natuurlijk wel een verschil of je je beperkt tot hits of je favoriete songs in general van die tijd.
0
geplaatst: 3 januari 2018, 17:00 uur
Ieder zn ding natuurlijk. Ik zou het zelf niks aan vinden om lijsten te posten van toen ik 14 was. Mijn smaak is nu anders...
* denotes required fields.