Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 30 december 2010, 19:11 uur
Soms denk ik, zit niet zo te zeiken, als je het niet wil horen, zet het dan niet aan. De lijst is nou eenmaal voor top 40 luisterend Nederland, wat de meerderheid is, niet voor de alternatieve muziekliefhebber die wat nieuws wil horen.
Ik kan me trouwens redelijk vinden in het stuk van Blokhuis.
Ik kan me trouwens redelijk vinden in het stuk van Blokhuis.
0
geplaatst: 30 december 2010, 20:05 uur
Ben benieuwd wat leo Blokhuis over Otis te vertellen heeft in zijn reportage 
En dan te bedenken dat Blokhuis zijn pasgeboren zoon Otis genoemd heeft

En dan te bedenken dat Blokhuis zijn pasgeboren zoon Otis genoemd heeft

0
geplaatst: 30 december 2010, 20:28 uur
Casartelli schreef:
Na alle commotie over de censuur door Radio 2 hier nog een enigszins verwant artikeltje, ook uit de Volkskrant van vandaag, om een en ander een beetje in perspectief te plaatsen.
Na alle commotie over de censuur door Radio 2 hier nog een enigszins verwant artikeltje, ook uit de Volkskrant van vandaag, om een en ander een beetje in perspectief te plaatsen.
Hah, Alice Cooper en Slayer's Tom Araya zijn beiden godvrezend...
Maartenn schreef:
Dat zou kunnen. De vinylversie en oude cd-versie hadden volgens mij dat bliepje erin zitten. Johnny Cash zegt dan ook voorafgaande aan het optreden - nu spreek ik over Folsom Prison, maar volgens mij zegt hij ook zoiets tijdens het San Quentin optreden - iets in de trend van "this album is recorded, so we can't say hell or shit or anything like that'. Op vinyl wordt de shit gepiept en op de geremasterde cd (die met het volledige concert) is dit terug gedraaid. Iemand met de San Quentin remaster in huis om dit te bevestigen?
Dat zou kunnen. De vinylversie en oude cd-versie hadden volgens mij dat bliepje erin zitten. Johnny Cash zegt dan ook voorafgaande aan het optreden - nu spreek ik over Folsom Prison, maar volgens mij zegt hij ook zoiets tijdens het San Quentin optreden - iets in de trend van "this album is recorded, so we can't say hell or shit or anything like that'. Op vinyl wordt de shit gepiept en op de geremasterde cd (die met het volledige concert) is dit terug gedraaid. Iemand met de San Quentin remaster in huis om dit te bevestigen?
De remasters van die albums zijn 100% puur!

0
geplaatst: 30 december 2010, 20:41 uur
Die Roemer leek te gaan zorgen voor een Led zeppelin revival.
Leo Blokhuis vindt echter wat vermeende leentjebuur deuntjes en...... iemand uit het publiek noemt LZ de beste coverband ooit. Jammer, want zo zie je hoe snel rare ideëen de wereld in komen. Tussen coveren en de drietiende van een seconde dat ze een keer dezelfde tekst of gitaarrif lijken te gebruiken zit natuurlijk een wereld van verschil.
En Leo's laatste opmerking leek iets van minder belang, namelijk dat er juist bij een band als Led zeppelin veel valt te halen, maar het draait natuurlijk allemaal om geld. Enfin, artiesten hadden, als ze destijds furieus over het 'plagiaat' zouden zijn geweest, natuurlijk al in 1970 aan de bel moeten hangen.
Nu lijkt het mij op z'n minst verjaard, mosterd na de maaltijd en inderdaad een poging om alsnog leuk mee te delen in royalties.
Leo Blokhuis vindt echter wat vermeende leentjebuur deuntjes en...... iemand uit het publiek noemt LZ de beste coverband ooit. Jammer, want zo zie je hoe snel rare ideëen de wereld in komen. Tussen coveren en de drietiende van een seconde dat ze een keer dezelfde tekst of gitaarrif lijken te gebruiken zit natuurlijk een wereld van verschil.
En Leo's laatste opmerking leek iets van minder belang, namelijk dat er juist bij een band als Led zeppelin veel valt te halen, maar het draait natuurlijk allemaal om geld. Enfin, artiesten hadden, als ze destijds furieus over het 'plagiaat' zouden zijn geweest, natuurlijk al in 1970 aan de bel moeten hangen.
Nu lijkt het mij op z'n minst verjaard, mosterd na de maaltijd en inderdaad een poging om alsnog leuk mee te delen in royalties.
0
geplaatst: 30 december 2010, 20:41 uur
kaztor schreef:
Wat walg ik toch van dit soort mensen.
0
geplaatst: 30 december 2010, 20:46 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Het zijn wel weer de negatievelingen die zich geroepen voelen om aan de hele wereld te verkondigen hoe geweldig ze wel niet zijn dat ze er niet naar luisteren. En je krijgt natuurlijk al gauw een negatief beeld met al die commentaren. Alle liefhebbers luisteren op dit moment naar de top 2000. Die hebben wel wat beters te doen dan die zuurpruimen die even hun frustraties kwijt moeten op hun nummer te zetten.
...zegt degene die 'zuurpruimen' op hun nummer zet.
0
geplaatst: 30 december 2010, 20:48 uur
;)
Btw, Dat rechtengeschil tussen Zep en Willie Dixon zit toch al lichtjaren goed? Ik snap niet waarom die 2 samples erbij werden gehaald vanavond...
Spijker op de kop.
Er wordt wat al te graag met de sabels naar hem gezwaaid.
Het kan niet worden ontkent dat hij ontzettend veel weet over muziek, maar moet ie dan gelijk bij elk genre haantje de voorste zijn? Ik vind dat niet echt eerlijk. Ik luister ook lang niet naar alle nieuwe bandjes en ken ook ontzettend veel -kuch- 'obscure' dingen niet, maar ik ben wel erg vaak met muziek bezig, lees er talloze boeken over en heb een gigantische collectie met allerlei genres. En voor een programma als Top 2000 A Go-Go vind ik Leo DE geschikte man, ook al zegt ie misschien eens 'Jimi Hendrix' i.p.v. de bandnaam...
Je kunt het de man niet verwijten dat ie geen wandelende All Music Guide is. Het is ook maar een mens en als het gesjoemel bij de lijst zijn zaak niet is snap ik dondersgoed waarom ie dat enigszins laat rusten. Hij werkt hier tenslotte in dienst van Radio 2.
Neemt niet weg dat ik Derksen vermakelijk vind...
Btw, Dat rechtengeschil tussen Zep en Willie Dixon zit toch al lichtjaren goed? Ik snap niet waarom die 2 samples erbij werden gehaald vanavond...
Spijker op de kop.
Er wordt wat al te graag met de sabels naar hem gezwaaid.
Het kan niet worden ontkent dat hij ontzettend veel weet over muziek, maar moet ie dan gelijk bij elk genre haantje de voorste zijn? Ik vind dat niet echt eerlijk. Ik luister ook lang niet naar alle nieuwe bandjes en ken ook ontzettend veel -kuch- 'obscure' dingen niet, maar ik ben wel erg vaak met muziek bezig, lees er talloze boeken over en heb een gigantische collectie met allerlei genres. En voor een programma als Top 2000 A Go-Go vind ik Leo DE geschikte man, ook al zegt ie misschien eens 'Jimi Hendrix' i.p.v. de bandnaam...
Je kunt het de man niet verwijten dat ie geen wandelende All Music Guide is. Het is ook maar een mens en als het gesjoemel bij de lijst zijn zaak niet is snap ik dondersgoed waarom ie dat enigszins laat rusten. Hij werkt hier tenslotte in dienst van Radio 2.Neemt niet weg dat ik Derksen vermakelijk vind...

0
ClassicRocker
geplaatst: 30 december 2010, 21:41 uur
musician schreef:
Leo Blokhuis vindt echter wat vermeende leentjebuur deuntjes en...... iemand uit het publiek noemt LZ de beste coverband ooit. Jammer, want zo zie je hoe snel rare ideëen de wereld in komen. Tussen coveren en de drietiende van een seconde dat ze een keer dezelfde tekst of gitaarrif lijken te gebruiken zit natuurlijk een wereld van verschil..
Leo Blokhuis vindt echter wat vermeende leentjebuur deuntjes en...... iemand uit het publiek noemt LZ de beste coverband ooit. Jammer, want zo zie je hoe snel rare ideëen de wereld in komen. Tussen coveren en de drietiende van een seconde dat ze een keer dezelfde tekst of gitaarrif lijken te gebruiken zit natuurlijk een wereld van verschil..
Led Zeppelin zorgt voor een SP-revival. Zijn performance op luchtgitaar gaat Roemer (wat een sympathieke wereldvent!) stemmen opleveren. Wellicht zijn we zelfs getuige geweest van Emile Page's Stairway to Catshuis. Mark my words, Mark.
Verder haalt Blokhuis m.b.t. plagiaat door Led Zeppelin oude koeien uit de sloot. Iedereen weet daar inmiddels van en één 'college' per jaar over plagiaat in Top 2000 a gogo (dit was de tweede dit jaar) is wel voldoende, vind ik. Bovendien verzuimde Leo te zeggen dat In My Time of Dying, één van de voorbeelden van 'LZ-plagiaat' die hij liet horen, destijds vrij van copyrights was, en Zep door te zwijgen over de daadwerkelijke herkomst van het nummer hoogstens laakbaar, en zeker niet strafbaar, heeft gehandeld. Iets dat voor meer van de door The Greatest Hard Rock Band Ever 'gestolen' riffs/nummers geldt. Voor de band pleit zelfs dat ze alle 'gestolen' riffs/nummers naar ontegenzeggelijk een hoger niveau hebben getild en sommige van de oorspronkelijke componisten zonder Led Zeppelin nooit onsterfelijk waren geworden voor elke rockliefhebber.
Zep Rules!
0
geplaatst: 30 december 2010, 21:46 uur
Kippenvel bij die solo van Page. 
En een prachtig stuk over Sitting On The Dock Of The Bay. Kan ik er ook een keertje geluid bij denken. Ik heb het nummer vaak voorbij zien komen, maar nooit de moeite genomen om een keertje te luisteren. Mooi nummer!

En een prachtig stuk over Sitting On The Dock Of The Bay. Kan ik er ook een keertje geluid bij denken. Ik heb het nummer vaak voorbij zien komen, maar nooit de moeite genomen om een keertje te luisteren. Mooi nummer!
kaztor schreef:
...zegt degene die 'zuurpruimen' op hun nummer zet.
Ik ben zo goed in multitasken, soms denk ik wel eens dat ik een vrouw ben. ...zegt degene die 'zuurpruimen' op hun nummer zet.

0
geplaatst: 30 december 2010, 23:59 uur
Reijersen schreef:
Ben benieuwd wat Leo Blokhuis over Otis te vertellen heeft in zijn reportage.
Ben benieuwd wat Leo Blokhuis over Otis te vertellen heeft in zijn reportage.
Was uiteindelijk dik teleurstellend, de informatie die werd verteld, kun je van 100+ sites plukken. Ik vind de Top 2000 sowieso een aanfluiting, geen enkele "zwarte" artiest in de Top 50. Je zou haast denken dat het allemaal racisten zijn (wordt door een blanke gezegd nota bene)!
En dan moet je eens kijken wat je in de Top 50 wel vindt, enkele voorbeelden:Adele - Make you feel my love
Guus Meeuws - Brabant
Marco Borsato - Dochters
Zo'n lijst kun je toch niet serieus nemen? Wat een aanfluiting, wat een aanfluiting...
0
geplaatst: 31 december 2010, 01:01 uur
Bij Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969):
Wat zat die Blokhuis nou weer te herhalen over die plagiaat bij de Top 2000 a gogo, heeft Oor een heel artikel plus cd aan gewijd. Bovendien werden er een paar nrs beluisterd You shook me en I can't quit you baby waarbij gewoon staat dat het van Willie Dixon is. Vertel dat dan Blokhuis, is wel zo compleet.
Wat zat die Blokhuis nou weer te herhalen over die plagiaat bij de Top 2000 a gogo, heeft Oor een heel artikel plus cd aan gewijd. Bovendien werden er een paar nrs beluisterd You shook me en I can't quit you baby waarbij gewoon staat dat het van Willie Dixon is. Vertel dat dan Blokhuis, is wel zo compleet.
0
geplaatst: 31 december 2010, 01:58 uur
Ik zou Adele niet bij de beste 50 zetten, maar ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
0
geplaatst: 31 december 2010, 02:00 uur
Tsja, gezien het niveau van de rest van die top50 amper verbazingwekkend natuurlijk 

0
geplaatst: 31 december 2010, 06:59 uur
Angelo schreef:
(...) En dan moet je eens kijken wat je in de Top 50 wel vindt, enkele voorbeelden:
Adele - Make you feel my love
Guus Meeuws - Brabant
Marco Borsato - Dochters
Zo'n lijst kun je toch niet serieus nemen? Wat een aanfluiting, wat een aanfluiting...
(...) En dan moet je eens kijken wat je in de Top 50 wel vindt, enkele voorbeelden:
Guus Meeuws - Brabant
Marco Borsato - Dochters
Ja, je eigen lijst zal het nooit worden. De mijne ook niet (van wie wel eigenlijk?) maar de nummers die je noemt zijn blijkbaar wel degenen waarop gestemd wordt door de 'gemiddelde' Nederlander. Even afgezien van alle mogelijke gevalletjes fraude. Er kan dus niet worden gesproken over 'niet serieus nemen' of 'aanfluiting', het is alleen gewoon je smaak niet.
Welke lijst zou je overigens dan wél serieus nemen?
0
geplaatst: 31 december 2010, 10:33 uur
Angelo schreef:
Guus Meeuws - Brabant
Marco Borsato - Dochters
Hoezo niet? Omdat het jouw smaak niet is?Adele - Make you feel my love
Guus Meeuws - Brabant
Marco Borsato - Dochters
Dochters stond 33 weken in de single top 100, waarvan 6 weken op 1. En 19 weken in de top 40, waarvan 3 weken op 1.
Make You Feel My Love stond 32 weken in de single top 100, waarvan 1 week op 1. En 21 weken in de top 40, waarvan 2x op plaats 3.
En Brabant? Moet ik daar echt cijfers bij gaan halen? Het is toch wel de übermeezinger in Nederland.
P.S. De laatste dag is ingegaan!

0
geplaatst: 31 december 2010, 10:37 uur
Bovendien werden er een paar nrs beluisterd You shook me en I can't quit you baby waarbij gewoon staat dat het van Willie Dixon is. Vertel dat dan Blokhuis, is wel zo compleet
Inderdaad! Ik vind zijn verhalen doorgaans leuk om naar te luisteren/lezen, maar om Led Zeppelin een goede coverband te noemen is toch echt over de rand. Bovendien is het oud nieuws.
0
geplaatst: 31 december 2010, 10:49 uur
Was niet echt bijzonder stukje over waar hij woonde ten tijde van het schrijven van (Sittin'On) The Dock of the Bay. En over het snelle uitbrengen van het nummer na zijn dood en dat hij het nummer nooit zelf gehoord heeft in de single versie.
Niet iets dat nog niet algemeen bekend was.
Ik vond het item over Gloria Jones beter.
0
geplaatst: 31 december 2010, 10:49 uur
musician schreef:
Ja, je eigen lijst zal het nooit worden. De mijne ook niet (van wie wel eigenlijk?) maar de nummers die je noemt zijn blijkbaar wel degenen waarop gestemd wordt door de 'gemiddelde' Nederlander. Even afgezien van alle mogelijke gevalletjes fraude. Er kan dus niet worden gesproken over 'niet serieus nemen' of 'aanfluiting', het is alleen gewoon je smaak niet.
Nee, tuurlijk gaat mijn persoonlijke voorkeur het nooit worden, maar dat verwacht ik ook niet. Zoveel liefhebbers van mijn lievelingsmuziek lopen er ook niet rond in Nederland. Overigens probeerde ik niet beweren dat de Top 2000 an sich fraudeerbaar is o.i.d., maar dat er zoveel mensen zijn die bijvoorbeeld op de drie eerdergenoemde nummers stemmen, dat ze zelfs de Top 50 halen, vind ik toch wel erg triest. Ieder z'n smaak natuurlijk, maar kom op zeg. Dat 'wij' al zo diep gezonken zijn.
En wat betreft welke lijst we nog wél serieus kunnen nemen? Wat mij betreft kunnen we geen enkele écht serieus nemen. Neem de huidige single-charts Top 40 en Single Top 100... één gebaseerd op airplay en de ander gebaseerd op downloads.
Het woord aanfluiting betekent "bespottelijke toestand", nou sorry, maar dat vind ik (met de nadruk op ik) toch echt het geval, getuige het feit dat inhoudelijk sterkere nummers een lagere positie hebben verworven dan de eerdergenoemde (nou valt daar natuurlijk over de disccusiëren, maar zo kijk ik er tegenaan)!
0
geplaatst: 31 december 2010, 10:51 uur
thelion schreef:
Oké, wtf? Is ze in dat programma geweest? Wanneer?

Toch niet in de allereerste aflevering van dit jaar? Dat ik dat altijd weer moet missen...

0
geplaatst: 31 december 2010, 10:53 uur
Ik heb eens gekeken naar de Veronica Top 1000 Allertijden 2010. Die is ZOVEEL beter als de Radio 2 Top 2000. Er zit veel meer variatie in, zowel in spreiding over de jaren als in genres muziek. Bovendien is de kwaliteit van deze lijst veel hoger. Dat is ondermeer af te zien uit de plek van Hotel California van the Eagles (wat een echt goed popnummer is, maar meer ook niet): nummer 25 ipv nummer 1.
Hier kan je de hele lijst bekijken: Radio Veronica - Alleen Echte Hits | Hitlijsten - radioveronica.nl
Hier kan je de hele lijst bekijken: Radio Veronica - Alleen Echte Hits | Hitlijsten - radioveronica.nl
0
geplaatst: 31 december 2010, 10:57 uur
chevy93 schreef:
Dochters stond 33 weken in de single top 100, waarvan 6 weken op 1. En 19 weken in de top 40, waarvan 3 weken op 1.
Make You Feel My Love stond 32 weken in de single top 100, waarvan 1 week op 1. En 21 weken in de top 40, waarvan 2x op plaats 3.
En Brabant? Moet ik daar echt cijfers bij gaan halen? Het is toch wel de übermeezinger in Nederland.
Waarom wil je de hitlijsten erbij gaan halen? Alsof dat verklaart waarom die nummers zo hoog genoteerd staan. Dan zouden nummers van bijvoorbeeld Las Ketchup, Jody Bernal en Starmaker ook (zo hoog) in dat rijtje thuishoren... Vooralsnog zijn die hitlijsten die jij noemt niet te vertrouwen, dus dat argument gaat niet op. Als ik iedere week 500x het nummer van Sieneke zou downloaden, betekent dat toch ook niet dat 'ie in de Top 25 (v/d 2000) te vinden is? [Terwijl hij dan wel degelijk iedere week op 1 in de Single Top 100 te vinden is.]
0
geplaatst: 31 december 2010, 11:09 uur
Jaa, ik wacht ook met smart op de dag dat Schnappi en O-zone in de lijst zijn te vinden (de laatste staat al in de keuzelijst) 

0
geplaatst: 31 december 2010, 11:18 uur
Beter dan Jan Smit.
O-Zone valt tenminste geen touw aan vast te knopen.
O-Zone valt tenminste geen touw aan vast te knopen.
0
geplaatst: 31 december 2010, 11:32 uur
muismat schreef:
Ik snap maar niet wat mensen vaak zeggen over Led Zeppelin en Metal?
Daar kan ik me best aan storen, Black Sabbath was voor mij de eerste metalband, ik wil geen hokjes creeeren, maar heel Led Zeppelin heeft in mijn ogen helemaal niets met Metal te maken.
Ik snap maar niet wat mensen vaak zeggen over Led Zeppelin en Metal?
Daar kan ik me best aan storen, Black Sabbath was voor mij de eerste metalband, ik wil geen hokjes creeeren, maar heel Led Zeppelin heeft in mijn ogen helemaal niets met Metal te maken.
Hoewel Led Zeppelin zelf geen metal is, is het toch wel van grote invloed op hardrock en metal geweest. Dus in die zin heeft Led Zeppelin best wel wat met metal te maken.
Volgens mij werd bij IV dezelfde opmerking gemaakt.
En Willie Dixon mocht willen dat zijn versies zo knap waren als deze. En inderdaad de man krijgt gewoon credits. Dus de insteek van Blokhuis' zoektocht naar de oorsprong van de nummers had best wat positiever gemogen. Bovendien is het rockiniseren van oude bluesnummers zeker niets nieuws onder de zon.
0
Joy
geplaatst: 31 december 2010, 11:42 uur
iemand uit het publiek riep, goeie Coverband! niet blokhuis
ach, de kenners wisten het allemaal wel maar het 3fm gepeupel aldaar uiteraard niet
btw, binnen die kringen werd steppenwolfs born to be wild gezien als allereerste hardrockkraker
ach, de kenners wisten het allemaal wel maar het 3fm gepeupel aldaar uiteraard niet
btw, binnen die kringen werd steppenwolfs born to be wild gezien als allereerste hardrockkraker
0
geplaatst: 31 december 2010, 12:10 uur
Angelo schreef:
Waarom wil je de hitlijsten erbij gaan halen? Alsof dat verklaart waarom die nummers zo hoog genoteerd staan.
Nou, ja. Of is het toevallig dat alle nummers die erin komen van de afgelopen jaren allemaal hits zijn?Waarom wil je de hitlijsten erbij gaan halen? Alsof dat verklaart waarom die nummers zo hoog genoteerd staan.
Angelo schreef:
Dan zouden nummers van bijvoorbeeld Las Ketchup, Jody Bernal en Starmaker ook (zo hoog) in dat rijtje thuishoren...
Als die dit jaar uitgekomen waren, hadden ze erin gestaan.Dan zouden nummers van bijvoorbeeld Las Ketchup, Jody Bernal en Starmaker ook (zo hoog) in dat rijtje thuishoren...
Angelo schreef:
maar dat er zoveel mensen zijn die bijvoorbeeld op de drie eerdergenoemde nummers stemmen, dat ze zelfs de Top 50 halen, vind ik toch wel erg triest. Ieder z'n smaak natuurlijk, maar kom op zeg. Dat 'wij' al zo diep gezonken zijn.
Heet jij toevallig Bertil Huzen?maar dat er zoveel mensen zijn die bijvoorbeeld op de drie eerdergenoemde nummers stemmen, dat ze zelfs de Top 50 halen, vind ik toch wel erg triest. Ieder z'n smaak natuurlijk, maar kom op zeg. Dat 'wij' al zo diep gezonken zijn.
Edit: Aldus iemand die de greatest hits van Britney Spears de volle mep geeft...
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.