MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Onthullend dat radiotooltje. Zo wordt iets als Torn van Natalie Imbruglia veel vaker gedraaid als het complete oeuvre van Arcade Fire bij elkaar. Is Rebellion zelfs letterlijk nooit op de radio en Wake Up één keer. 's nachts. Eigenlijk worden alleen nummers van de laatste twee albums weleens gedraaid en dan weer alleen op 3FM, KX en Arrow. Het meest gedraaide National-nummer is een Lowlandsopname van Bloodbuzz Ohio en alleen 3FM draait ze. Andere zenders: nul keer.

Queens of the Stone Age zijn best vaak op Arrow en ook af en toe op 3FM. Wel is het altijd No One Knows of I Sat By the Ocean op Arrow. Queen is alleen vandaag al 10x langsgekomen op diverse zenders. Enzovoort.

Conclusie: De Nederlandse radio is er veel slechter aan toe dan ik al dacht.

starbright boy schreef:
Onthullend dat radiotooltje. Zo wordt iets als Torn van Natalie Imbruglia veel vaker gedraaid als het complete oeuvre van Arcade Fire bij elkaar. Is Rebellion zelfs letterlijk nooit op de radio en Wake Up één keer. 's nachts. Eigenlijk worden alleen nummers van de laatste twee albums weleens gedraaid en dan weer alleen op 3FM, KX en Arrow. Het meest gedraaide National-nummer is een Lowlandsopname van Bloodbuzz Ohio en alleen 3FM draait ze. Andere zenders: nul keer.

Queens of the Stone Age zijn best vaak op Arrow en ook af en toe op 3FM. Wel is het altijd No One Knows of I Sat By the Ocean op Arrow. Queen is alleen vandaag al 10x langsgekomen op diverse zenders. Enzovoort.

Conclusie: De Nederlandse radio is er veel slechter aan toe dan ik al dacht.

Ik weet niet of die site helemaal klopt, want afgaande op het last.fm account van 3FM vind ik het nog wel meevallen hoe weinig Arcade Fire en The National gedraaid worden.

Arcade Fire: Service Unavailable - last.fm
The National: Service Unavailable - last.fm
QOTSA: Service Unavailable - last.fm

Edit: Er staat "Service Unavailable" maar volgens mij werken de linkjes gewoon.

Hedser

Last FM gaat verder terug dat dat tooltje. Dit is 2009 en verder.

The National is dus 175 keer gedraaid in vijf jaar. Ik kan dat niet veel noemen. Dat is een keer in de 10 dagen. Op 3FM hebben ze We Used to Wait destijds opgepikt en veel gedraaid, dat wist ik. Als enige nummer. Alleen dat nummer is al de helft van alle keren dat ze gedraaid zijn. Rebellion was 2 jaar terug voor het laatst op 3 FM. Ik vind het niet zo overtuigend. 3FM hoort van nu te zijn. Pearl Jam bijvoorbeeld wordt 3 x zoveel gedraaid als Arcade Fire en The National bij elkaar. Queen bijna twee keer zoveel. Arcade Fire wordt zelfs minder gedraaid dan Phil Collins.

Ah, dit is ook wel leuk. Coldplay op 3FM als 'overall' (vanaf 2009) top artist, en Mando Diao - Dance With Somebody als het duidelijk populairste nummer over de afgelopen vijf jaar. Letterlijk doodgedraaid dus: dit jaar voor het eerst in de keuzelijst maar gelukkig niet in de Top 2000 zelf.

Eens met starbright boy. Er is geen enkele reden waarom het huidige Arcade Fire en The National op 3fm zo angstvallig moeten worden gemeden. Ze worden zoveel minder gedraaid dan bijvoorbeeld Pearl Jam, Kings of Leon, Foo Fighters etc., terwijl ze tegenwoordig echt niet veel alternatiever meer zijn. Geef hun singles gewoon net zoveel airplay als We Used to Wait en ze worden ook gewoon opgepikt door de gemiddelde luisteraar.

ik denk dat ze bij drie fm , denken dat ze de wijsheid een beetje in pacht hebben. ( dit vind onze luisteraar leuk , dit niet) . Dat staat me ook vaak zo tegen. tuurlijk kan er van arcade fire een heleboel , die zijn echt niet bizar alternatief hoor, maar de beleidsbepalers draaien liever op safe , dat altijd de eerste met nieuwe muziek is ook een gotspe van jewelste eigenlijk

3 fm zou meer een radio brussel moeten zijn, dan zou ik meer luisteren

Als ik hun playlists zo bekijk is het wel een erg bezeken combi van veilige zeurzangeresjes en ouwere jongeren bands zoals Foo Fighters en NB Red Hot Chili Peppers!? wtf, misschien nog fris vergeleken bij radio2, maar 3FM is meer een AOR station uit de VS dan dat ze de jongerenzender zijn, zoveel is duidelijk! Werken daar die ellendige mannetjes als Giel Beelen en zijn oempaloempaklonen ook niet?

3FM is mijn meest beluisterde radiozender, maar ik word wel altijd misselijk van hun gegeil op Foo Fighters, Kensington, Jett Rebel en Ed Sheeran. Allemaal naar mijn mening alles behalve geniaal.

3fm schiet aan alle kanten zijn/haar doel voor bij niet hip genoeg voor de jeugd , niet vernieuwend /gevarieerd genoeg voor de muziekliefhebber , niet genoeg classic voor de top 2000 liefhebber, niet genoeg dance voor de danceliefhebber , en qua rock echt alleen FF , Kensington , RHCP , dat soort werk.
3Fm een beetje de Tros/Avro van de nationale radio

Over Kensington gesproken, Streets staat er ook in

freitzen schreef:
(quote)

Tja, je hebt nu eenmaal van die nummers die je het hele jaar nooit hoort en dan, als de balans opgemaakt wordt, besluit men en masse dat het toch nog steeds de beste nummers aller tijden zijn

De afgelopen jaren is het profiel van Radio 2 behoorlijk veranderd, veel minder aandacht voor de jaren '60 en '70. Zo is er geen week van de jaren '60 en '70 meer, maar wel van de jaren '80 en '90. Misschien heeft de opleving van de jaren '90 in de top 2000 daar ook wel mee te maken.

Radio 2 is idd duidelijk bezig om de dertigers aan zich (proberen) te binden. Zowel in de top 2000 als in de reguliere uitzendingen hoor ik steeds meer muziek die tijdens mijn middelbare schooltijd populair was. Nu zelfs Rammstein en The Prodigy in de top 2000... heel populaire acts in de '90's maar ook best controversieel toen en niet direct iets wat "mevrouw Van Zetten uit Tiel" erg zal kunnen bekoren.

Nederland heeft blijkbaar nood aan een radiozender die meer aandacht schenkt aan de meer alternatieve muziek zoals Studio Brussel in Vlaanderen.
Het negeren van muziek uit de jaren '60 en '70 vind ik ook totaal verkeerd.

Voor de '60's is er nu radio 5, al zal dit wel vooral de wat oubolliger kant van die periode zijn. Doelgroep wordt bij de NL publieke radio-omroep vooral op leeftijd gedefinieerd en minder op genre/smaak.

Martial
laxus11 schreef:

laxus11 schreef:

En All For Nothing ook

Babylon van David Gray heeft het ook gered!

Vinniee schreef:
(quote)

En All For Nothing ook

Die ken ik dan weer niet zo goed

yeahyeahyeah schreef:
Voor de '60's is er nu radio 5, al zal dit wel vooral de wat oubolliger kant van die periode zijn. Doelgroep wordt bij de NL publieke radio-omroep vooral op leeftijd gedefinieerd en minder op genre/smaak.

Bij Radio 5 Nostalgia hoor je voornamelijk de easy listening liedjes uit de sixties en seventies... Bovendien kunnen ze alleen putten uit een muziekcomputer, en in dat bestand ontbreken treurig genoeg allerlei hoogtepunten. En de persoon die daarover gaat hoorde ik een keer in de Tineke Show zelfgenoegzaam verklaren dat alles van belang er nu wel in zat.

catdog schreef:
London Grammar in de lijst! Helemaal top! Ook één van mijn vrije keuzes geweest.

Daarnaast ook 'Crazy in Love' van Beyoncé eindelijk eens een keer in de lijst. Halo was tot nu toe haar enige plaat die in de lijst stond. Eindelijk eens een betere plaat van haar erin. Ook Single Ladies staat er nu in overigens.

Ja en ook If I Were A Boy staat er in.

titan (crew)
LucM schreef:
Nederland heeft blijkbaar nood aan een radiozender die meer aandacht schenkt aan de meer alternatieve muziek zoals Studio Brussel in Vlaanderen.

Dat zou 3FM moeten doen. In vergelijking met Q music en 538 is het een topzender, maar ik vind ze veel te voorzichtig in het programmeren van wat alternatievere muziek. Dat is maar mondjesmaat en als het gebeurt wordt zo'n nummer gesandwiched tussen twee overbekende en grijsgedraaide hits. Als ik hoor hoe de zendtijd van de VPRO wordt ingevuld (weggestopt in de avonduren) denk ik: dat zouden ze overdag ook moeten laten horen.

Daarnaast is radio 2 de laatste jaren behoorlijk verjongt, maar 3FM is vergeten mee te verjongen zodat deze twee zenders meer op elkaar zijn gaan lijken. De luistercijfers van 3FM zijn echter al jaren heel behoorlijk, dus zal er waarschijnlijk weinig gaan veranderen de komende tijd.

LucM schreef:

Nou dan kun jij hart weer ophalen deze maand met de top2000

Potver, Firth of Fifth van Genesis in de lijst

vigil schreef:
Potver, Firth of Fifth van Genesis in de lijst

En Starless niet te vergeten

laxus11 schreef:
Ja en ook If I Were A Boy staat er in.

Onbegrijpelijk, klinkt toch wel klef en melig. De binnenkomst van London Grammar kan ik alleen maar toejuichen (stond ook in mijn vrije keuze).

LucM schreef:

Helemaal eens, terwijl daar toch best een markt voor is, lijkt me. Van Radio 5 heb ik geen goed beeld, behalve dat het alleen op de middengolf te vinden is, en ik niet weet waar het op de kabel zit.

Aan de playlist te zien neigt Radio 5 weer meer naar het oubollige, dus een echt alternatief voor Radio 2 is het nog niet.

LucM schreef:
(quote)

Onbegrijpelijk, klinkt toch wel klef en melig. De binnenkomst van London Grammar kan ik alleen maar toejuichen (stond ook in mijn vrije keuze).

Vind ik niet zo raar. Is nog altijd haar enige #1 hit in Nederland. Verbaasde mij dus nog altijd dat hij er niet in heeft gestaan. Daarnaast is de populariteit van Beyoncé afgelopen jaar alleen maar toegenomen heb ik het idee door haar laatste album.

west schreef:
(quote)

Feest hier in huis!!

Als je nou op Rebellion van Arcade Fire had gestemd, was het ook feest hier in huis geweest.

catdog schreef:
Vind ik niet zo raar. Is nog altijd haar enige #1 hit in Nederland. Verbaasde mij dus nog altijd dat hij er niet in heeft gestaan. Daarnaast is de populariteit van Beyoncé afgelopen jaar alleen maar toegenomen heb ik het idee door haar laatste album.

Het laatste (titelloze) album van Beyonce vind ik ook goed, veel beter dan haar vorige albums, daar mocht wel iets van in de top-2000.
Maar een nr.1-hit vind ik geen argument om het een goed nummer te vinden. Stevie Wonder scoorde ook zijn enige nr.1-hit hier met I've Just Called to Say I Love You maar is dat daarom zijn beste nummer?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:02 uur

geplaatst: vandaag om 00:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.