Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2014 - De Ontknoping
zoeken in:
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 11:58 uur
aERodynamIC schreef:
Dat is gebaseerd op niks natuurlijk. Waarom zouden die nieuwkomers niet liefhebbers zijn van The Doors, Pearl Jam, Radiohead, The Cure en Arcade Fire?
Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen wat het werkwoord "kunnen" betekent. (quote)
Dat is gebaseerd op niks natuurlijk. Waarom zouden die nieuwkomers niet liefhebbers zijn van The Doors, Pearl Jam, Radiohead, The Cure en Arcade Fire?
Het aantal deelnemers is in de loop der jaren volgens mij toch alleen maar toegenomen terwijl de lijst behoorlijk stabiel blijft.
Ik vind de lijst verre van "behoorlijk stabiel". Nummers die ooit top 10 stonden, komen soms ver buiten de top 200. En sommige nummers uit de finale van vorig jaar stonden niet eens bij de bovenste 1000 of hebben er jarenlang niet in gestaan.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 12:38 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen wat het werkwoord "kunnen" betekent. (quote)
Ik vind de lijst verre van "behoorlijk stabiel". Nummers die ooit top 10 stonden, komen soms ver buiten de top 200. En sommige nummers uit de finale van vorig jaar stonden niet eens bij de bovenste 1000 of hebben er jarenlang niet in gestaan. Dat vind ik wel een 'negatief' punt. Dat nummers die jaren in de Top 100 hebben gestaan opeens 1000 plaatsen zakken. Nou maakt dat voor een lijst op papier weinig uit, maar voor een radiolijst zou dat niet echt ideaal zijn. Gaat de identiteit van de lijst naar mijn mening mee verloren.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:30 uur
Ralph. schreef:
Dat vind ik wel een 'negatief' punt. Dat nummers die jaren in de Top 100 hebben gestaan opeens 1000 plaatsen zakken. Nou maakt dat voor een lijst op papier weinig uit, maar voor een radiolijst zou dat niet echt ideaal zijn. Gaat de identiteit van de lijst naar mijn mening mee verloren.
(quote)
Dat vind ik wel een 'negatief' punt. Dat nummers die jaren in de Top 100 hebben gestaan opeens 1000 plaatsen zakken. Nou maakt dat voor een lijst op papier weinig uit, maar voor een radiolijst zou dat niet echt ideaal zijn. Gaat de identiteit van de lijst naar mijn mening mee verloren.
Welke nummers zijn dat dan?
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:37 uur
Ik tel slechts twee nummers die meer dan 1x Top 100 haalden in het verleden (namelijk twee keer in 2007 en 2008) die daarna de Top 1000 zijn uitgezakt, maar daar wel 4 of 5 jaar over hebben gedaan.
Bob Dylan - Ballad of a Thin Man & Love - You Set The Scene.
Bob Dylan - Ballad of a Thin Man & Love - You Set The Scene.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:39 uur
ik dacht: Sam Cooke? Maar die staat nog op 958... is wel een oud-finalist, volgens mij zelfs meerdere keren
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:42 uur
Casartelli schreef:
ik dacht: Sam Cooke? Maar die staat nog op 958... is wel een oud-finalist, volgens mij zelfs meerdere keren
1x finale in 2011, 2x top 100 in totaal.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:44 uur
Geen top 100, maar wel behoorlijk gezakt (edit: The Stooges wel top 100):
1953 Otis Redding I've Got Dreams To Remember (ooit 207 én 210)
1942 Nick Cave And The Bad Seeds Fifteen Feet Of Pure White Snow (213 in 2008)
1936 Mansun Wide Open Space (183 in 2007)
1896 Elbow Leaders Of The Free World (219 in 2007)
1838 The Stooges No Fun (68 in 2007)
1832 Nine Inch Nails Closer (120 in 2007)
En andersom:
4 Radiohead Paranoid Android (1025 in 2007)
12 Nick Cave And The Bad Seeds The Mercy Seat (1793 in 2007)
24 Songs: Ohia Lioness (1790 in 2007)
29 DJ Shadow Stem/Long Stem (staat pas vanaf 2011 in de lijst)
26 Nina Simone Sinnerman (1067 in 2009)
Het zijn maar wat voorbeelden en opeens zullen de nummers niet zakken/stijgen van de top 100 naar buiten de top 1000, maar er zijn genoeg voorbeelden van plaatsen die opeens 1000 plekken stijgen. En het jaar erop er weer 1000 zakken.
Zelf vind ik het overigens het charme van het spel. Zeker als het positief uitpakt voor mijn favorieten.
1953 Otis Redding I've Got Dreams To Remember (ooit 207 én 210)
1942 Nick Cave And The Bad Seeds Fifteen Feet Of Pure White Snow (213 in 2008)
1936 Mansun Wide Open Space (183 in 2007)
1896 Elbow Leaders Of The Free World (219 in 2007)
1838 The Stooges No Fun (68 in 2007)
1832 Nine Inch Nails Closer (120 in 2007)
En andersom:
4 Radiohead Paranoid Android (1025 in 2007)
12 Nick Cave And The Bad Seeds The Mercy Seat (1793 in 2007)
24 Songs: Ohia Lioness (1790 in 2007)
29 DJ Shadow Stem/Long Stem (staat pas vanaf 2011 in de lijst)
26 Nina Simone Sinnerman (1067 in 2009)
Het zijn maar wat voorbeelden en opeens zullen de nummers niet zakken/stijgen van de top 100 naar buiten de top 1000, maar er zijn genoeg voorbeelden van plaatsen die opeens 1000 plekken stijgen. En het jaar erop er weer 1000 zakken.
Zelf vind ik het overigens het charme van het spel. Zeker als het positief uitpakt voor mijn favorieten.

0
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:51 uur
Heb zo geen concreet voorbeeld. Maar heb al een paar keer gezien dat nummers die 5 jaar of langer vaste gast in top 200-300 waren nu al voorbij zijn gekomen. En op de vorige pagina zie je bij oa nummers van Fleetwood Mac, The Cult & Bill Withers dat die het ene jaar flink stijgen, dan opeens flink zakken en nu weer 500 tot 1000 plaatsen stijgen. Bij de andere Allertijden lijsten zie je ook elk jaar wel flinke verschuivingen, maar toch minder extreem en in mindere mate als hier. Maar ik vind dit niet perse negatief, ik zeg alleen dat het mij bij een radiolijst minder wenselijk lijkt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 13:55 uur
Klopt, maar dat zijn dus geen nummers die jarenlang bovenaan of juist jarenlang onderaan stonden en opeens wegvielen maar nummers die eenmalig een topjaar hadden of eenmalig een slecht jaar. Slechts een enkele plaat breekt opeens door, zoals Sinnerman bijvoorbeeld en wellicht dat Lioness daar bij gaat komen.
Aangezien het niet representatief is voor de nummers in de lijst vind ik het ook leuk als dit soms gebeurt. Is beter dan de Radio 2 lijst waar heel vaak recente nummers hoog binnenkomen die enkele jaren later weer totaal het spoor kwijt zijn, zoals Katie Melua bijvoorbeeld.
Aangezien het niet representatief is voor de nummers in de lijst vind ik het ook leuk als dit soms gebeurt. Is beter dan de Radio 2 lijst waar heel vaak recente nummers hoog binnenkomen die enkele jaren later weer totaal het spoor kwijt zijn, zoals Katie Melua bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:00 uur
Wat uit al deze statistieken vooral blijkt, is dat de eerste editie uit 2007 totaal geen representatieve lijst heeft opgeleverd. Waarschijnlijk was het stemsysteem toen nog volop in ontwikkeling en ook waren toen veel latere vaste klanten in de top van de lijst nog niet genomineerd. Mogelijk waren er ook minder stemmers omdat het toen een nieuw topic was. Als je iets zinnigs over trends etc wilt zeggen, moet je 2007 dus eigenlijk buiten beschouwing laten.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:01 uur
Ralph. schreef:
Heb zo geen concreet voorbeeld. Maar heb al een paar keer gezien dat nummers die 5 jaar of langer vaste gast in top 200-300 waren nu al voorbij zijn gekomen.
Heb zo geen concreet voorbeeld. Maar heb al een paar keer gezien dat nummers die 5 jaar of langer vaste gast in top 200-300 waren nu al voorbij zijn gekomen.
Slechts twee nummers die 5 jaar in de top 300 hebben gestaan staan nu buiten de Top 1000.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:06 uur
yeahyeahyeah schreef:
Wat uit al deze statistieken vooral blijkt, is dat de eerste editie uit 2007 totaal geen representatieve lijst heeft opgeleverd. Waarschijnlijk was het stemsysteem toen nog volop in ontwikkeling en ook waren toen veel latere vaste klanten in de top van de lijst nog niet genomineerd. Mogelijk waren er ook minder stemmers omdat het toen een nieuw topic was. Als je iets zinnigs over trends etc wilt zeggen, moet je 2007 dus eigenlijk buiten beschouwing laten.
Dat klopt zeer zeker. Vooral als je kijkt naar The Mercy Seat, Paranoid Android en A Forest.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:11 uur
Overigens wel waardering voor Lukas en El Ninjo die toen het systeem vanuit niets hebben opgebouwd 'as they went'. Dat pionierswerk vormt nog altijd de basis voor het huidige instituut.
Het is overigens best leuk om dat topic te lezen. Elke dag mocht iedereen een nummer nomineren totdat er een volle ladder was, die werd dan gespeeld en vervolgens werd er weer genomineerd. Natuurlijk werden er in het begin toen veel klassiekers tegen elkaar genomineerd waardoor sommige de boot misten en later niet meer de hoogste groepen konden bereiken.
Het is overigens best leuk om dat topic te lezen. Elke dag mocht iedereen een nummer nomineren totdat er een volle ladder was, die werd dan gespeeld en vervolgens werd er weer genomineerd. Natuurlijk werden er in het begin toen veel klassiekers tegen elkaar genomineerd waardoor sommige de boot misten en later niet meer de hoogste groepen konden bereiken.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:15 uur
Inderdaad, daar is toch iets heel moois begonnen, een 'ruwe diamant'. Geweldig om zoiets van de grond te krijgen. Die fase had ik best mee willen maken, zelf ben ik pas bij editie 2011 begonnen. Het zou raar zijn als het in 2007 meteen zo'n geoliede machine zou zijn geweest als nu.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:15 uur
Deze lijst is door de beperkte scope sowieso niet representatief. Gemiddeld een persoon of vijftig die meestemmen is natuurlijk niks. En toevallig zijn onder de huidige deelnemers bands als Radiohead en The Smiths erg geliefd. Melden zich volgens jaar tien hardcore Coldplay fans aan dan fiets die band met één of twee nummers de finale in.
Van de eerste jaren weet ik weinig maar naar mijn idee was de lijst toen wel leuker. Allerhande muziekliefhebbers speelden nog mee terwijl de liefhebbers van de verschillende niches nu juist wegblijven (zie bijv. opmerkingen vandaag in het hip-hop / rap k.o. topic) onder het mom 'onze nummers maken toch geen kans'.
Echt een jammere ontwikkeling maar zoals Eric al stelde, wellicht niet te stoppen..
Van de eerste jaren weet ik weinig maar naar mijn idee was de lijst toen wel leuker. Allerhande muziekliefhebbers speelden nog mee terwijl de liefhebbers van de verschillende niches nu juist wegblijven (zie bijv. opmerkingen vandaag in het hip-hop / rap k.o. topic) onder het mom 'onze nummers maken toch geen kans'.
Echt een jammere ontwikkeling maar zoals Eric al stelde, wellicht niet te stoppen..
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:25 uur
Edgar18 schreef:
Die lijst was zeker leuk maar toch zeker niet zo super divers als men denkt. In de onderste regionen stonden wel een aantal aparte noteringen, zoals de deathmetal van Deicide bijvoorbeeld of de Eurohouse van Sash! En de meest bizarre notering uit de MML geschiedenis: 'Kyle's Mom is a Bitch'.

Maar het is niet zo dat de alternatievere genres toen veel beter vertegenwoordigd waren, zeker niet bij de bovenste helft. Ik denk zelfs dat bv electronica en metal er momenteel beter voor staan dan toen, al zijn de individuele noteringen wel meer mainstream geworden.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:33 uur
Daarbij is de lijst zeker representatief, maar dan wel representatief voor de gemiddelde smaak van alle mensen die effectief deelnemen. De intentie van de ladder is ook niet om zo objectief mogelijk zoveel mogelijk aandacht aan zoveel mogelijk genres te besteden. Het is een lijstje die de smaak van de deelnemers in kaart brengt. En hoewel ik het ook heel jammer vind dat sommige genres/artiesten hierdoor niet goed uit de verf komen, ik vind het wel een fantastisch onderdeel van het forum.
Daarbij is het streven naar een zo perfect mogelijke lijst, zonder dat dat ooit lukt, gewoon een motivatie om er elk jaar mee door te gaan.
Ondertussen ben ik ook aan het overwegen om Kyle's Mom's A Bitch te nomineren voor volgend jaar
Daarbij is het streven naar een zo perfect mogelijke lijst, zonder dat dat ooit lukt, gewoon een motivatie om er elk jaar mee door te gaan.
Ondertussen ben ik ook aan het overwegen om Kyle's Mom's A Bitch te nomineren voor volgend jaar

0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:36 uur
Als er overigens behoefte is om de oude jaargangen van de MML in Spotify vorm te hebben zodat die beluisterd kunnen worden dan zou dat kunnen. Daarvoor heb ik echter wel hulp nodig met het verzamelen van de uri's. Ik mis zo'n 1500 Spotify linkjes van oude noteringen.
Wellicht is dat een project wat we nog eens kunnen uitvoeren.
Wellicht is dat een project wat we nog eens kunnen uitvoeren.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:42 uur
Ik zou wel willen meehelpen, vind het altijd leuk om lijstjes te maken in spotify 

0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:47 uur
Dat is dan al twee. Als we 15 mensen hebben die elk 100 platen opzoeken en de gevonden linkjes terug rapporteren in een excel bestandje dan zijn we er al.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 17:59 uur
Nou da's al 5. Dan ga ik er eens even een feitelijke entry van maken op mijn to do list. 

0
geplaatst: 28 oktober 2014, 18:40 uur
Ik wil ook wel helpen, heb alle mumeladders vanaf 2010 al in lijstjes staan, dus die kunnen in principe zo overgenomen worden.
MuMeLadder 2010 [MusicMeter Top 2000] on Spotify - open.spotify.com
MuMeLadder 2011 [Musicmeter Top 2000] on Spotify - open.spotify.com
MuMeLadder 2012 [Musicmeter Top 2000] on Spotify - open.spotify.com
MuMeLadder 2013 [Musicmeter Top 2000] on Spotify - open.spotify.com
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 18:59 uur
Dwejkk_ schreef:
Ik wil ook wel helpen, heb alle mumeladders vanaf 2010 al in lijstjes staan, dus die kunnen in principe zo overgenomen worden.
Ik zal eens kijken of ik daarvan nog ontbrekende links semi-automatisch kan importeren.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 22:02 uur
820http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Gotye - Somebody That I Used To Know [04:05]
Making Mirrors | 2011 | Australië

Genomineerd door: Dwejkk_
2013: 1574
2012: 842
2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --
Dit is ‘m. De grootste Top 40-hit in Nederland aller tijden. Dit is het nummer dat iedereen over 50 jaar nog steeds in de supermarkt hoort, dat op oudejaarsavond vlak voor twaalven langskomt op Radio 2 en een karaoke-favoriet is geworden op dronkkenmansavondjes in de kroeg. Of we hier op lange termijn allemaal gelukkig van worden is nog maar de vraag. Dat niet iedereen blij is met de komst van dit nummer in onze lijst is dan ook meer dan logisch, maar de komst van dit nummer in de lijst is even onvermijdelijk. Het geheim van het grote succes van dit nummer zit ‘m waarschijnlijk deels in de tekst waar een stukgelopen relatie, in de vorm van een duet, van twee kanten wordt belicht. Naast de tekst was ik zelf ook erg gecharmeerd van de xylofoonbegeleiding en verdere afwijkende geluidjes die ik nog steeds niet helemaal kan plaatsen. Ondanks dat ik ’t dit jaar ook iets teveel heb gehoord, denk ik dat ik altijd een zwak voor dit nummer zal houden en dat ik over 30 jaar blij ben als dit tussen ‘Clocks’ en ‘Bohemian Rhapsody’ wordt gedraaid op oudejaarsavond. (Dwejkk_)
http://i.imgur.com/RED1QgD.png
819http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Chicago - 25 Or 6 To 4 [04:54]
Chicago II | 1970 | Verenigde Staten

Genomineerd door: ranboy
2013: 1578
2012: --
Deze song blaast direct uit je speakers. Afkomstig van het tweede Chicago-album werd dit één van hun grootste hits. Stilzitten is er de hele song niet bij. De ritme-sectie speelt strak, Peter Cetera's zang is krachtig, maar het mooist zijn hier natuurlijk de swingende blazers. Na twee coupletten begint een instrumentaal intermezzo waar de wah-wah-pedal grandioos mag uitpakken. Als de blazers zich weer in de song mengen, is het gave middenstuk na 2 minuten ten einde. Er volgt nog een couplet op volle kracht, en ten slotte een finale met vertraging. Even bijkomen... (ranboy)
818http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
The National - About Today [04:10]
Cherry Tree | 2004 | Verenigde Staten

Genomineerd door: jassn
2013: 1668
Op de eerste EP, Cherry Tree, uit 2004 staat het origineel.
Op de tweede EP, The Virginia EP, uit 2008 staat een live-versie van maar liefst 8 minuten.
Het is aan de liefhebbers om hier een haast onmogelijke keuze tussen te maken.
Het origineel, rustig en beheerst, zoals we The National kennen.
De live-versie, met een shoegaze-achtig slot.
Ik prefereer het origineel. De woorden rollen zo schitterend van zijn tong.
Hey, are you awake
Yeah I'm right here
Well can I ask you about today
How close am I to losing you (chevy93)
817http://i.imgur.com/b5bhvcU.png
Sigur Rós - Brennisteinn [07:45]
Kveikur | 2013 | IJsland

Genomineerd door: wandelindenatuur
2013: --
De mooie teurgkeer 2 jaar geleden alweer, zwaar bombastisch aangezet nummer waarop het lijkt of de wereld echt zou vergaan in 2012, Jonsi stem verzacht gelukkig het een en ander. (DjFrankie)
816
Tasmin Archer - Sleeping Satellite [04:37]
Great Expectations | 1992 | Engeland

Genomineerd door: Klassiekers '07
2013: 962
2012: 796
2011: 1051
2010: 1670
2009: 1941
2008: 973
2007: 424
Er zijn van die nummers die je een leven lang met je meedraagt. Dit is er zo eentje voor mij. Als 13-jarige vond ik het al een bijzondere hit en de glans is er nooit vanaf gegaan. Integendeel, dit nummer doet me op een prettige manier terugdenken aan die tijd en ik heb zo het idee dat ik er over 20 en 40 jaar nog steeds zo over denk. De orgelsolo is natuurlijk het prachtige hoogtepunt hier. En dan te bedenken dat het al een paar jaar op de plank lag voordat Archer eindelijk een platencontract kreeg en het kon worden uitgebracht. (herman)
815
Miles Davis - So What [09:25]
Kind of Blue | 1959 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Brain Stew
2013: 1359
2012: 1204
2011: 494
2010: 384
2009: 1409
2008: 209
2007: 135
Eerste jazz-album en meteen raak. Op weg naar voetbal voor de eerste keer en die weg ging zelden zo snel. De huiskamerjazz van Kind of Blue is simpel, maar effectief. Door Kind of Blue zocht ik naar andere jazz-artiesten. Artiesten als John Coltrane en Charles Mingus, maar die waren bij lange na niet zo goed en mijn zoektocht strandde snel. Inmiddels heb ik het geluk gelukkig weer gevonden met albums als Jazz pa Svenska, Waltz for Debby en Mingus Ah Um. Kind of Blue blijft nog altijd op onaantastbare hoogte. Met het openingsnummer als afgiftekaartje. (chevy93)
814
Boudewijn De Groot - Welterusten, Mijnheer De President [02:36]
Boudewijn De Groot | 1965 | Nederland

Genomineerd door: Klassiekers '09
2013: 683
2012: 319
2011: 693
2010: 808
2009: 920
Het eerste (grote) wapenfeit van wellicht de grootste zanger van eigen bodem. Een scherpzinnige tekst van Nijgh en uiteraard perfect vertolkt door Boudewijn. (chevy93)
813http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Manic Street Preachers - The Everlasting [06:10]
This Is My Truth Tell Me Yours | 1998 | Wales

Genomineerd door: Arno
2013: 1180
2012: 1555
2011: 863
Wat meer poppy getint dan vroeger werk maar dan zonder aan eigenheid in te boeten, uitstekend gezongen en een refrein die staat als een huis. (LucM)
812http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
Simple Minds - Belfast Child [06:41]
Street Fighting Years | 1989 | Schotland

Genomineerd door: Klassiekers '12
2013: 614
2012: 612
Sommigen zullen het overdreven sentimenteel noemen. Eerlijk gezegd kan ik dit niet ontkennen, maar mij hoor je niet klagen wanneer het op deze manier verpakt is. Een bijna klassiek rustige opbouw mondt uit in een uitbarsting zoals ik maar zelden heb gehoord van zanger Jim Kerr. Ook de steeds harder klinkende drums en gitaar doen het bij moet goed. Het einde hadden ze wellicht achterwege kunnen laten, maar niettemin is de wijze hoe het maatschappelijke conflict in Belfast centraal staat in dit nummer ook zeker pluspunten waard. (Co Jackso)
811
Talking Heads - Burning Down The House (Live) [04:17]
Stop Making Sense | 1983 | Verenigde Staten

Genomineerd door: El Ninjo
2013: 693
2012: 918
2011: 922
2010: 208
2009: 179
2008: 212
2007: 78
Bijna bewierookt door de wavers hier. In dit geval wil ik best mee gaan. Show wordt, zoals wel vaker, gestolen door Tina (bas) en Chris (drums). De ritmesectie van Talking Heads zorgt ervoor dat de nummers lekker opzwepend klinken. Onmogelijk om bij dit soort nummers niet de neiging te krijgen door de kamer te dansen. (chevy93)
810http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
∆ - Breezeblocks [03:47]
An Awesome Wave | 2012 | Engeland

Genomineerd door: STaRS
2013: 1949
Alt-J moet zowat de hype van 2012 geweest zijn, en een terecht hype lijkt me, zo maakt de groep ook in dit nummer duidelijk. Mooie pop, maar duidelijk met een hoekje af, zo klinkt de stem wat beknepen, is de percussie echt wel weldoordacht en maken die plotselinge versnellingetjes, samen met het catchy ‘I Love You So’ het nummer helemaal af. Eigenzinnige clip ook die volledig omgekeerd wordt afgespeeld. (dumb_helicopter)
809http://i.imgur.com/b5bhvcU.png
CHVRCHES - Lies [03:41]
The Bones of What You Believe | 2013 | Schotland

Genomineerd door: stoepkrijt
CHVRCHES gaf synthpop begin 2013 een nieuwe impuls. Het normaliter nogal stemmige genre klinkt hier ineens erg fris en opgewekt. Vrolijk bijna. Misplaatst is het niet, want CHVRCHES laat horen dat synthesizers en vrolijkheid prima te combineren zijn. Het refrein van Lies wordt gedragen door de synths die hier venijniger en beklemmender klinken dan op de rest van hun debuutalbum. Dat rauwe randje maakt dit nummer zo goed. In combinatie met de aanstekelijke melodie en de lieve stem van Lauren Mayberry levert dat een ontzettend goed nummer op. (stoepkrijt)
808
R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite [04:09]
Automatic For The People | 1992 | Verenigde Staten

Genomineerd door: yasper
2013: 860
2012: 778
2011: 877
2010: 799
2009: 411
2008: 613
2007: 922
Toen zat R.E.M. in zijn glorieperiode. Vlot en erg aanstekelijk nummer en de zang van Michael Stipe vind ik meer dan prachtig, ik kan er geen genoeg van krijgen. (LucM)
807
Goldfrapp - Utopia [04:18]
Felt Mountain | 2000 | Engeland

Genomineerd door: starbright boy
2013: 991
2012: 1491
2011: 1381
2010: 1350
2009: 1793
2008: 713
2007: 622
Goldfrapp is ook zeker een mooie band uit de jaren '00. Dit nummer begint al zo mooi, die prachtige strijkers en dan dat prachtig gezongen 'It's a strange day'. Daarna ontpopt het nummer zich tot een sterk popnummer met een heerlijke melodie, die tikjes op de achtergrond zijn echt goddelijk. Het is een fijn gelaagd nummer dat laat zien hoe briljant een popnummer kan zijn. Net als een band als The Shins laten ze even zien hoe je een waanzinnig popnummer moet maken. (Snoeperd)
806
White Lies - Farewell To The Fairground [04:18]
To Lose My Life | 2009 | Engeland

Genomineerd door: thelion
2013: 875
2012: 1893
2011: 742
2010: 598
Een moderne klassieker. White Lies, een typisch voortvloeisel uit bands als Editors en Interpol.
Veel wannabe-bandjes zijn er gekomen, maar White Lies weet zich te onderscheiden.
Het opzwepende drumwerk i.c.m. met die magistrale gitaarriff door het nummer.
Als je zulke aanstekelijke rock kan maken, verdien je gewoon meer krediet dan ""het zoveelste copycat-bandje"". (chevy93)
805http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Nick Drake - Fruit Tree [04:49]
Five Leaves Left | 1969 | Engeland

2013: 1066
2012: 1021
2011: 1306
Zo moeilijk is het niet om hier een cijfer voor toe te kennen, maar het beschrijven waarom valt me zwaarder; wat me zo grijpt aan dit nummer en ook het album waar het vandaan komt, is de magnifieke herfstige sfeer en vooral de somberheid die er omheen hangt. En het gebeurt niet zo vaak, maar ik kan ook met geen mogelijkheid zeggen waar het van afhangt, aangezien Drake’s stem eigenlijk zo troostend als het maar kan is en de instrumentatie bijna hoopvol klinkt. Vooruit, de geweldige tekst is nogal zwartgallig, maar alleen dat doet het hem nooit bij mij. Ergens, tussen de prachtig in het nummer verweven strijkers en het – ik verval weer in superlatieven – verbluffend mooie gitaarloopje, schuilt een zwarte toon die me keer op keer weer een brok in mijn keel bezorgt. Prachtig, prachtig en nog eens prachtig. (hoi123)
804
Midlake - Young Bride [04:57]
The Trials Of Van Occupanther | 2006 | Verenigde Staten

Genomineerd door: grovonion
2013: 822
2012: 698
2011: 437
2010: 830
2009: 1869
2008: 1370
2007: 1238
Degenen op de site die mij wat beter kennen en mijn laatstgeplaatste top 100 hebben gezien weten dat ik de muziek van Midlake erg mooi vind. En dat is misschien wel een understatement. Young Bride is één van de grote drie nummers van ze. Young Bride is zo tergend mooi dat ik vrijwel het hele nummer kippevel heb. Het nummer is op alle vlakken popperfectie. De eerste tonen zijn prachtig, ook wordt er meteen een vredelievend sfeertje gecrëeerd waardoor je je meteen op je gemak voelt.
Vaak heb je dat je bij het couplet nog niet meteen bent verkocht. Bij Midlake kan dat bijna niet anders. De volgens mij overdubte stem zit boordevol emotie. Dat zal alleen nog maar meer worden in het refrein. Hij slaat daar een wat ander toon aan, hij doet iets met z'n stem wat me meters kippevel oplevert. Tot slot is het instrumentale gedeelte van fenomenale kwaliteit. Na de bridge komt de zang nog eens extra hard aan. Dan fade het nummer mooi uit.
(Snoeperd)
803
Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme [04:52]
Twin Peaks | 1990 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Onweerwolf
2013: 1160
2012: 713
2011: 1091
2010: 965
2009: 1357
Ik ben niet zo’n seriekijker. Als het op TV komt, kijk ik het wel en eens in de zoveel tijd neem ik een andere sitcom op (vaak iedere dag een aflevering). Maar Twin Peaks, die moet ik echt nog een keertje gaan zien! Al vanaf de eerste noot word ik weer nieuwsgierig naar de serie. Die typische Lynch-dreiging, ik vind het nu al spannend!
Heel gauw kijken of ik deze serie ergens goedkoop kan scoren!
(chevy93)
802http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
The Smiths - Still Ill [03:20]
The Smiths | 1984 | Engeland

Genomineerd door: MVW
2013: 1244
2012: 1373
Dit nummer is gezegend met één van Johnny Marr’s beste gitaarriffs en één van Morrissey’s mooiste teksten. En dat wil in beide gevallen wat zeggen! Alles wat The Smiths zo fantastisch maakt, zit in dit nummer. Het zit in bijna al hun nummers, eigenlijk. Wat een band… (ArthurDZ)
801http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
Cream - White Room [04:55]
Wheels Of Fire | 1968 | Engeland

2013: 511
2012: 707
2011: 431
2010: 542
2009: 789
White Room vind ik het beste nummer van Cream met weergaloos intro, verder komt de zang, gitaar en drums optimaal uit de verf. (LucM)
Gotye - Somebody That I Used To Know [04:05]
Making Mirrors | 2011 | Australië

2013: 1574
2012: 842
Dit is ‘m. De grootste Top 40-hit in Nederland aller tijden. Dit is het nummer dat iedereen over 50 jaar nog steeds in de supermarkt hoort, dat op oudejaarsavond vlak voor twaalven langskomt op Radio 2 en een karaoke-favoriet is geworden op dronkkenmansavondjes in de kroeg. Of we hier op lange termijn allemaal gelukkig van worden is nog maar de vraag. Dat niet iedereen blij is met de komst van dit nummer in onze lijst is dan ook meer dan logisch, maar de komst van dit nummer in de lijst is even onvermijdelijk. Het geheim van het grote succes van dit nummer zit ‘m waarschijnlijk deels in de tekst waar een stukgelopen relatie, in de vorm van een duet, van twee kanten wordt belicht. Naast de tekst was ik zelf ook erg gecharmeerd van de xylofoonbegeleiding en verdere afwijkende geluidjes die ik nog steeds niet helemaal kan plaatsen. Ondanks dat ik ’t dit jaar ook iets teveel heb gehoord, denk ik dat ik altijd een zwak voor dit nummer zal houden en dat ik over 30 jaar blij ben als dit tussen ‘Clocks’ en ‘Bohemian Rhapsody’ wordt gedraaid op oudejaarsavond. (Dwejkk_)
819http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Chicago - 25 Or 6 To 4 [04:54]
Chicago II | 1970 | Verenigde Staten

Genomineerd door: ranboy
2013: 1578
Deze song blaast direct uit je speakers. Afkomstig van het tweede Chicago-album werd dit één van hun grootste hits. Stilzitten is er de hele song niet bij. De ritme-sectie speelt strak, Peter Cetera's zang is krachtig, maar het mooist zijn hier natuurlijk de swingende blazers. Na twee coupletten begint een instrumentaal intermezzo waar de wah-wah-pedal grandioos mag uitpakken. Als de blazers zich weer in de song mengen, is het gave middenstuk na 2 minuten ten einde. Er volgt nog een couplet op volle kracht, en ten slotte een finale met vertraging. Even bijkomen... (ranboy)
818http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
The National - About Today [04:10]
Cherry Tree | 2004 | Verenigde Staten

Genomineerd door: jassn
2013: 1668
Op de eerste EP, Cherry Tree, uit 2004 staat het origineel.
Op de tweede EP, The Virginia EP, uit 2008 staat een live-versie van maar liefst 8 minuten.
Het is aan de liefhebbers om hier een haast onmogelijke keuze tussen te maken.
Het origineel, rustig en beheerst, zoals we The National kennen.
De live-versie, met een shoegaze-achtig slot.
Ik prefereer het origineel. De woorden rollen zo schitterend van zijn tong.
Hey, are you awake
Yeah I'm right here
Well can I ask you about today
How close am I to losing you (chevy93)
817http://i.imgur.com/b5bhvcU.png
Sigur Rós - Brennisteinn [07:45]
Kveikur | 2013 | IJsland

Genomineerd door: wandelindenatuur
De mooie teurgkeer 2 jaar geleden alweer, zwaar bombastisch aangezet nummer waarop het lijkt of de wereld echt zou vergaan in 2012, Jonsi stem verzacht gelukkig het een en ander. (DjFrankie)
816
Tasmin Archer - Sleeping Satellite [04:37]
Great Expectations | 1992 | Engeland

Genomineerd door: Klassiekers '07
2013: 962
2012: 796
2011: 1051
2010: 1670
2009: 1941
2008: 973
2007: 424
Er zijn van die nummers die je een leven lang met je meedraagt. Dit is er zo eentje voor mij. Als 13-jarige vond ik het al een bijzondere hit en de glans is er nooit vanaf gegaan. Integendeel, dit nummer doet me op een prettige manier terugdenken aan die tijd en ik heb zo het idee dat ik er over 20 en 40 jaar nog steeds zo over denk. De orgelsolo is natuurlijk het prachtige hoogtepunt hier. En dan te bedenken dat het al een paar jaar op de plank lag voordat Archer eindelijk een platencontract kreeg en het kon worden uitgebracht. (herman)
815
Miles Davis - So What [09:25]
Kind of Blue | 1959 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Brain Stew
2013: 1359
2012: 1204
2011: 494
2010: 384
2009: 1409
2008: 209
2007: 135
Eerste jazz-album en meteen raak. Op weg naar voetbal voor de eerste keer en die weg ging zelden zo snel. De huiskamerjazz van Kind of Blue is simpel, maar effectief. Door Kind of Blue zocht ik naar andere jazz-artiesten. Artiesten als John Coltrane en Charles Mingus, maar die waren bij lange na niet zo goed en mijn zoektocht strandde snel. Inmiddels heb ik het geluk gelukkig weer gevonden met albums als Jazz pa Svenska, Waltz for Debby en Mingus Ah Um. Kind of Blue blijft nog altijd op onaantastbare hoogte. Met het openingsnummer als afgiftekaartje. (chevy93)
814
Boudewijn De Groot - Welterusten, Mijnheer De President [02:36]
Boudewijn De Groot | 1965 | Nederland

2013: 683
2012: 319
2011: 693
2010: 808
2009: 920
Het eerste (grote) wapenfeit van wellicht de grootste zanger van eigen bodem. Een scherpzinnige tekst van Nijgh en uiteraard perfect vertolkt door Boudewijn. (chevy93)
813http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Manic Street Preachers - The Everlasting [06:10]
This Is My Truth Tell Me Yours | 1998 | Wales

Genomineerd door: Arno
2013: 1180
2012: 1555
2011: 863
Wat meer poppy getint dan vroeger werk maar dan zonder aan eigenheid in te boeten, uitstekend gezongen en een refrein die staat als een huis. (LucM)
812http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
Simple Minds - Belfast Child [06:41]
Street Fighting Years | 1989 | Schotland

Genomineerd door: Klassiekers '12
2013: 614
2012: 612
Sommigen zullen het overdreven sentimenteel noemen. Eerlijk gezegd kan ik dit niet ontkennen, maar mij hoor je niet klagen wanneer het op deze manier verpakt is. Een bijna klassiek rustige opbouw mondt uit in een uitbarsting zoals ik maar zelden heb gehoord van zanger Jim Kerr. Ook de steeds harder klinkende drums en gitaar doen het bij moet goed. Het einde hadden ze wellicht achterwege kunnen laten, maar niettemin is de wijze hoe het maatschappelijke conflict in Belfast centraal staat in dit nummer ook zeker pluspunten waard. (Co Jackso)
811
Talking Heads - Burning Down The House (Live) [04:17]
Stop Making Sense | 1983 | Verenigde Staten

Genomineerd door: El Ninjo
2013: 693
2012: 918
2011: 922
2010: 208
2009: 179
2008: 212
2007: 78
Bijna bewierookt door de wavers hier. In dit geval wil ik best mee gaan. Show wordt, zoals wel vaker, gestolen door Tina (bas) en Chris (drums). De ritmesectie van Talking Heads zorgt ervoor dat de nummers lekker opzwepend klinken. Onmogelijk om bij dit soort nummers niet de neiging te krijgen door de kamer te dansen. (chevy93)
810http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
∆ - Breezeblocks [03:47]
An Awesome Wave | 2012 | Engeland

Genomineerd door: STaRS
2013: 1949
Alt-J moet zowat de hype van 2012 geweest zijn, en een terecht hype lijkt me, zo maakt de groep ook in dit nummer duidelijk. Mooie pop, maar duidelijk met een hoekje af, zo klinkt de stem wat beknepen, is de percussie echt wel weldoordacht en maken die plotselinge versnellingetjes, samen met het catchy ‘I Love You So’ het nummer helemaal af. Eigenzinnige clip ook die volledig omgekeerd wordt afgespeeld. (dumb_helicopter)
809http://i.imgur.com/b5bhvcU.png
CHVRCHES - Lies [03:41]
The Bones of What You Believe | 2013 | Schotland

Genomineerd door: stoepkrijt
CHVRCHES gaf synthpop begin 2013 een nieuwe impuls. Het normaliter nogal stemmige genre klinkt hier ineens erg fris en opgewekt. Vrolijk bijna. Misplaatst is het niet, want CHVRCHES laat horen dat synthesizers en vrolijkheid prima te combineren zijn. Het refrein van Lies wordt gedragen door de synths die hier venijniger en beklemmender klinken dan op de rest van hun debuutalbum. Dat rauwe randje maakt dit nummer zo goed. In combinatie met de aanstekelijke melodie en de lieve stem van Lauren Mayberry levert dat een ontzettend goed nummer op. (stoepkrijt)
808
R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite [04:09]
Automatic For The People | 1992 | Verenigde Staten

Genomineerd door: yasper
2013: 860
2012: 778
2011: 877
2010: 799
2009: 411
2008: 613
2007: 922
Toen zat R.E.M. in zijn glorieperiode. Vlot en erg aanstekelijk nummer en de zang van Michael Stipe vind ik meer dan prachtig, ik kan er geen genoeg van krijgen. (LucM)
807
Goldfrapp - Utopia [04:18]
Felt Mountain | 2000 | Engeland

Genomineerd door: starbright boy
2013: 991
2012: 1491
2011: 1381
2010: 1350
2009: 1793
2008: 713
2007: 622
Goldfrapp is ook zeker een mooie band uit de jaren '00. Dit nummer begint al zo mooi, die prachtige strijkers en dan dat prachtig gezongen 'It's a strange day'. Daarna ontpopt het nummer zich tot een sterk popnummer met een heerlijke melodie, die tikjes op de achtergrond zijn echt goddelijk. Het is een fijn gelaagd nummer dat laat zien hoe briljant een popnummer kan zijn. Net als een band als The Shins laten ze even zien hoe je een waanzinnig popnummer moet maken. (Snoeperd)
806
White Lies - Farewell To The Fairground [04:18]
To Lose My Life | 2009 | Engeland

Genomineerd door: thelion
2013: 875
2012: 1893
2011: 742
2010: 598
Een moderne klassieker. White Lies, een typisch voortvloeisel uit bands als Editors en Interpol.
Veel wannabe-bandjes zijn er gekomen, maar White Lies weet zich te onderscheiden.
Het opzwepende drumwerk i.c.m. met die magistrale gitaarriff door het nummer.
Als je zulke aanstekelijke rock kan maken, verdien je gewoon meer krediet dan ""het zoveelste copycat-bandje"". (chevy93)
805http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Nick Drake - Fruit Tree [04:49]
Five Leaves Left | 1969 | Engeland

2013: 1066
2012: 1021
2011: 1306
Zo moeilijk is het niet om hier een cijfer voor toe te kennen, maar het beschrijven waarom valt me zwaarder; wat me zo grijpt aan dit nummer en ook het album waar het vandaan komt, is de magnifieke herfstige sfeer en vooral de somberheid die er omheen hangt. En het gebeurt niet zo vaak, maar ik kan ook met geen mogelijkheid zeggen waar het van afhangt, aangezien Drake’s stem eigenlijk zo troostend als het maar kan is en de instrumentatie bijna hoopvol klinkt. Vooruit, de geweldige tekst is nogal zwartgallig, maar alleen dat doet het hem nooit bij mij. Ergens, tussen de prachtig in het nummer verweven strijkers en het – ik verval weer in superlatieven – verbluffend mooie gitaarloopje, schuilt een zwarte toon die me keer op keer weer een brok in mijn keel bezorgt. Prachtig, prachtig en nog eens prachtig. (hoi123)
804
Midlake - Young Bride [04:57]
The Trials Of Van Occupanther | 2006 | Verenigde Staten

Genomineerd door: grovonion
2013: 822
2012: 698
2011: 437
2010: 830
2009: 1869
2008: 1370
2007: 1238
Degenen op de site die mij wat beter kennen en mijn laatstgeplaatste top 100 hebben gezien weten dat ik de muziek van Midlake erg mooi vind. En dat is misschien wel een understatement. Young Bride is één van de grote drie nummers van ze. Young Bride is zo tergend mooi dat ik vrijwel het hele nummer kippevel heb. Het nummer is op alle vlakken popperfectie. De eerste tonen zijn prachtig, ook wordt er meteen een vredelievend sfeertje gecrëeerd waardoor je je meteen op je gemak voelt.
Vaak heb je dat je bij het couplet nog niet meteen bent verkocht. Bij Midlake kan dat bijna niet anders. De volgens mij overdubte stem zit boordevol emotie. Dat zal alleen nog maar meer worden in het refrein. Hij slaat daar een wat ander toon aan, hij doet iets met z'n stem wat me meters kippevel oplevert. Tot slot is het instrumentale gedeelte van fenomenale kwaliteit. Na de bridge komt de zang nog eens extra hard aan. Dan fade het nummer mooi uit.
(Snoeperd)
803
Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme [04:52]
Twin Peaks | 1990 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Onweerwolf
2013: 1160
2012: 713
2011: 1091
2010: 965
2009: 1357
Ik ben niet zo’n seriekijker. Als het op TV komt, kijk ik het wel en eens in de zoveel tijd neem ik een andere sitcom op (vaak iedere dag een aflevering). Maar Twin Peaks, die moet ik echt nog een keertje gaan zien! Al vanaf de eerste noot word ik weer nieuwsgierig naar de serie. Die typische Lynch-dreiging, ik vind het nu al spannend!
Heel gauw kijken of ik deze serie ergens goedkoop kan scoren!
(chevy93)
802http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
The Smiths - Still Ill [03:20]
The Smiths | 1984 | Engeland

Genomineerd door: MVW
2013: 1244
2012: 1373
Dit nummer is gezegend met één van Johnny Marr’s beste gitaarriffs en één van Morrissey’s mooiste teksten. En dat wil in beide gevallen wat zeggen! Alles wat The Smiths zo fantastisch maakt, zit in dit nummer. Het zit in bijna al hun nummers, eigenlijk. Wat een band… (ArthurDZ)
801http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
Cream - White Room [04:55]
Wheels Of Fire | 1968 | Engeland

2013: 511
2012: 707
2011: 431
2010: 542
2009: 789
White Room vind ik het beste nummer van Cream met weergaloos intro, verder komt de zang, gitaar en drums optimaal uit de verf. (LucM)
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 22:04 uur
Overzicht nummers 801 t/m 900
Spotify Playlist
of
spotify:user:onweerwolf:playlist:5w5WaH9Z2YgT6dPJ954i8g
801 [0511] Cream - White Room (1968)
802 [1244] The Smiths - Still Ill (1984)
803 [1160] Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme (1990)
804 [0822] Midlake - Young Bride (2006)
805 [1066] Nick Drake - Fruit Tree (1969)
806 [0875] White Lies - Farewell To The Fairground (2009)
807 [0991] Goldfrapp - Utopia (2000)
808 [0860] R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite (1992)
809 [--------] CHVRCHES - Lies (2013)
810 [1949] ∆ - Breezeblocks (2012)
811 [0693] Talking Heads - Burning Down The House (Live) (1983)
812 [0614] Simple Minds - Belfast Child (1989)
813 [1180] Manic Street Preachers - The Everlasting (1998)
814 [0683] Boudewijn De Groot - Welterusten, Mijnheer De President (1965)
815 [1359] Miles Davis - So What (1959)
816 [0962] Tasmin Archer - Sleeping Satellite (1992)
817 [--------] Sigur Rós - Brennisteinn (2013)
818 [1668] The National - About Today (2004)
819 [1578] Chicago - 25 Or 6 To 4 (1970)
820 [1574] Gotye - Somebody That I Used To Know (2011)
821 [1143] Röyksopp - Eple (2001)
822 [1577] The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (1968)
823 [0760] Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee (1979)
824 [1924] Bill Withers - Harlem (1971)
825 [0916] Radiohead - Videotape (2007)
826 [0438] The Doors - People Are Strange (1967)
827 [0960] Bruce Springsteen - Backstreets (1975)
828 [1635] Doves - There Goes The Fear (2002)
829 [1204] Elbow - Grounds For Divorce (2011)
830 [1769] Absynthe Minded - My Heroics, Part One (2005)
831 [0897] Björk - Human Behaviour (1993)
832 [1663] Fleetwood Mac - Landslide (1975)
833 [0623] Saybia - Untitled (2004)
834 [0862] Silversun Pickups - Lazy Eye (2006)
835 [1234] Adele - Rolling In The Deep (2010)
836 [1880] The Cult - Edie (Ciao Baby) (1989)
837 [0581] The Beach Boys - Sloop John B (1966)
838 [0609] Pearl Jam - Porch (1991)
839 [0592] Saybia - I Surrender (2004)
840 [1266] Neneh Cherry - Buffalo Stance (1989)
841 [1474] The Feelies - The Boy With The Perpetual Nervousness (1980)
842 [0529] Neil Young - Southern Man (1970)
843 [0675] Paul Simon - The Boy In The Bubble (1986)
844 [1816] Dr. Dre & Snoop Dogg - Still D.R.E. (1999)
845 [0352] The Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale Of New York (1987)
846 [1538] Björk - Hunter (1997)
847 [0553] Drs. P - Dodenrit (1974)
848 [0526] Queen - Somebody To Love (1976)
849 [0710] The Stone Roses - This Is The One (1989)
850 [--------] Blur - Country House (1995)
851 [1953] Otis Redding - I've Got Dreams To Remember (1968)
852 [0668] Pulp - Something Changed (1995)
853 [0441] Pearl Jam - Nothing As It Seems (2000)
854 [--------] Nirvana - All Apologies (1993)
855 [1386] My Morning Jacket - Dondante (2005)
856 [1803] The Jimi Hendrix Experience - Little Wing (1968)
857 [1141] Dexys Midnight Runners - Come On Eileen (1982)
858 [1181] Tears For Fears - Shout (1984)
859 [0833] The Byrds - Mr. Tambourine Man (1965)
860 [1003] The Nits - Sketches Of Spain (1983)
861 [0921] Tom Petty - A Face In The Crowd (1989)
862 [1543] Pulp - Lipgloss (1993)
863 [0889] They Might Be Giants - Birdhouse In Your Soul (1990)
864 [1891] Duran Duran - Skin Trade (1986)
865 [0912] The Smashing Pumpkins - Porcelina Of The Vast Oceans (1995)
866 [1708] Billy Joel - Goodnight Saigon (1982)
867 [--------] The National - Pink Rabbits (2013)
868 [1117] 10cc - I'm Not In Love (1975)
869 [1262] The Police - Every Breath You Take (1983)
870 [1136] The Jimi Hendrix Experience - The Wind Cries Mary (1967)
871 [1337] Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly (2006)
872 [0677] David Bowie - The Jean Genie (1972)
873 [0853] Novastar - Wrong (2000)
874 [0715] Suede - Stay Together (1994)
875 [0979] Arcade Fire - Crown Of Love (2004)
876 [1293] The Rolling Stones - Under My Thumb (1965)
877 [0845] Depeche Mode - Stripped (1986)
878 [1603] Novastar - The Best Is Yet To Come (2000)
879 [0869] Björk - Bachelorette (1997)
880 [0751] Led Zeppelin - Since I've Been Loving You (1970)
881 [--------] Grandaddy - A.M. 180 (1997)
882 [1882] Guns N' Roses - Paradise City (1987)
883 [0824] Echo & The Bunnymen - Bring On The Dancing Horses (1985)
884 [0670] Beach House - Norway (2010)
885 [0938] Tears For Fears - Woman In Chains (1989)
886 [0987] Angus & Julia Stone - Big Jet Plane (2010)
887 [1106] Lush - Never-Never (1994)
888 [1292] Neil Young - Ambulance Blues (1974)
889 [1345] The Prodigy - Firestarter (1997)
890 [1193] Sonic Youth - Tunic (Song For Karen) (1990)
891 [--------] Supertramp - Child Of Vision (1979)
892 [0709] The National - Mistaken For Strangers (2007)
893 [1654] Guns N' Roses - Welcome To The Jungle (1987)
894 [1115] Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes (For The Victims Of Ravishment) (1984)
895 [0883] The Beatles - Let It Be (1970)
896 [0679] The Veils - Advice For Young Mothers To Be (2006)
897 [0942] Gerry Rafferty - Baker Street (1978)
898 [0750] The The - This Is The Day (1983)
899 [0448] The Police - Message In A Bottle (1979)
900 [0575] Eurythmics - Here Comes The Rain Again (1983)
Spotify Playlist
of
spotify:user:onweerwolf:playlist:5w5WaH9Z2YgT6dPJ954i8g
801 [0511] Cream - White Room (1968)
802 [1244] The Smiths - Still Ill (1984)
803 [1160] Angelo Badalamenti - Laura Palmer's Theme (1990)
804 [0822] Midlake - Young Bride (2006)
805 [1066] Nick Drake - Fruit Tree (1969)
806 [0875] White Lies - Farewell To The Fairground (2009)
807 [0991] Goldfrapp - Utopia (2000)
808 [0860] R.E.M. - The Sidewinder Sleeps Tonite (1992)
809 [--------] CHVRCHES - Lies (2013)
810 [1949] ∆ - Breezeblocks (2012)
811 [0693] Talking Heads - Burning Down The House (Live) (1983)
812 [0614] Simple Minds - Belfast Child (1989)
813 [1180] Manic Street Preachers - The Everlasting (1998)
814 [0683] Boudewijn De Groot - Welterusten, Mijnheer De President (1965)
815 [1359] Miles Davis - So What (1959)
816 [0962] Tasmin Archer - Sleeping Satellite (1992)
817 [--------] Sigur Rós - Brennisteinn (2013)
818 [1668] The National - About Today (2004)
819 [1578] Chicago - 25 Or 6 To 4 (1970)
820 [1574] Gotye - Somebody That I Used To Know (2011)
821 [1143] Röyksopp - Eple (2001)
822 [1577] The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash (1968)
823 [0760] Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee (1979)
824 [1924] Bill Withers - Harlem (1971)
825 [0916] Radiohead - Videotape (2007)
826 [0438] The Doors - People Are Strange (1967)
827 [0960] Bruce Springsteen - Backstreets (1975)
828 [1635] Doves - There Goes The Fear (2002)
829 [1204] Elbow - Grounds For Divorce (2011)
830 [1769] Absynthe Minded - My Heroics, Part One (2005)
831 [0897] Björk - Human Behaviour (1993)
832 [1663] Fleetwood Mac - Landslide (1975)
833 [0623] Saybia - Untitled (2004)
834 [0862] Silversun Pickups - Lazy Eye (2006)
835 [1234] Adele - Rolling In The Deep (2010)
836 [1880] The Cult - Edie (Ciao Baby) (1989)
837 [0581] The Beach Boys - Sloop John B (1966)
838 [0609] Pearl Jam - Porch (1991)
839 [0592] Saybia - I Surrender (2004)
840 [1266] Neneh Cherry - Buffalo Stance (1989)
841 [1474] The Feelies - The Boy With The Perpetual Nervousness (1980)
842 [0529] Neil Young - Southern Man (1970)
843 [0675] Paul Simon - The Boy In The Bubble (1986)
844 [1816] Dr. Dre & Snoop Dogg - Still D.R.E. (1999)
845 [0352] The Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale Of New York (1987)
846 [1538] Björk - Hunter (1997)
847 [0553] Drs. P - Dodenrit (1974)
848 [0526] Queen - Somebody To Love (1976)
849 [0710] The Stone Roses - This Is The One (1989)
850 [--------] Blur - Country House (1995)
851 [1953] Otis Redding - I've Got Dreams To Remember (1968)
852 [0668] Pulp - Something Changed (1995)
853 [0441] Pearl Jam - Nothing As It Seems (2000)
854 [--------] Nirvana - All Apologies (1993)
855 [1386] My Morning Jacket - Dondante (2005)
856 [1803] The Jimi Hendrix Experience - Little Wing (1968)
857 [1141] Dexys Midnight Runners - Come On Eileen (1982)
858 [1181] Tears For Fears - Shout (1984)
859 [0833] The Byrds - Mr. Tambourine Man (1965)
860 [1003] The Nits - Sketches Of Spain (1983)
861 [0921] Tom Petty - A Face In The Crowd (1989)
862 [1543] Pulp - Lipgloss (1993)
863 [0889] They Might Be Giants - Birdhouse In Your Soul (1990)
864 [1891] Duran Duran - Skin Trade (1986)
865 [0912] The Smashing Pumpkins - Porcelina Of The Vast Oceans (1995)
866 [1708] Billy Joel - Goodnight Saigon (1982)
867 [--------] The National - Pink Rabbits (2013)
868 [1117] 10cc - I'm Not In Love (1975)
869 [1262] The Police - Every Breath You Take (1983)
870 [1136] The Jimi Hendrix Experience - The Wind Cries Mary (1967)
871 [1337] Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly (2006)
872 [0677] David Bowie - The Jean Genie (1972)
873 [0853] Novastar - Wrong (2000)
874 [0715] Suede - Stay Together (1994)
875 [0979] Arcade Fire - Crown Of Love (2004)
876 [1293] The Rolling Stones - Under My Thumb (1965)
877 [0845] Depeche Mode - Stripped (1986)
878 [1603] Novastar - The Best Is Yet To Come (2000)
879 [0869] Björk - Bachelorette (1997)
880 [0751] Led Zeppelin - Since I've Been Loving You (1970)
881 [--------] Grandaddy - A.M. 180 (1997)
882 [1882] Guns N' Roses - Paradise City (1987)
883 [0824] Echo & The Bunnymen - Bring On The Dancing Horses (1985)
884 [0670] Beach House - Norway (2010)
885 [0938] Tears For Fears - Woman In Chains (1989)
886 [0987] Angus & Julia Stone - Big Jet Plane (2010)
887 [1106] Lush - Never-Never (1994)
888 [1292] Neil Young - Ambulance Blues (1974)
889 [1345] The Prodigy - Firestarter (1997)
890 [1193] Sonic Youth - Tunic (Song For Karen) (1990)
891 [--------] Supertramp - Child Of Vision (1979)
892 [0709] The National - Mistaken For Strangers (2007)
893 [1654] Guns N' Roses - Welcome To The Jungle (1987)
894 [1115] Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes (For The Victims Of Ravishment) (1984)
895 [0883] The Beatles - Let It Be (1970)
896 [0679] The Veils - Advice For Young Mothers To Be (2006)
897 [0942] Gerry Rafferty - Baker Street (1978)
898 [0750] The The - This Is The Day (1983)
899 [0448] The Police - Message In A Bottle (1979)
900 [0575] Eurythmics - Here Comes The Rain Again (1983)
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 22:31 uur
Wonderbaarlijk dat Grandaddy er nog niet in stond. En hoewel ik het mooi aan Lies (nog?) niet afhoor, vind ik het ook mooi om nieuw spul (naast ook Brennistein) binnen te zien komen.
0
geplaatst: 29 oktober 2014, 09:38 uur
Edgar18 schreef:
Allerhande muziekliefhebbers speelden nog mee terwijl de liefhebbers van de verschillende niches nu juist wegblijven (zie bijv. opmerkingen vandaag in het hip-hop / rap k.o. topic) onder het mom 'onze nummers maken toch geen kans'.
Allerhande muziekliefhebbers speelden nog mee terwijl de liefhebbers van de verschillende niches nu juist wegblijven (zie bijv. opmerkingen vandaag in het hip-hop / rap k.o. topic) onder het mom 'onze nummers maken toch geen kans'.
Wat heel jammer is natuurlijk, want het feit dat ze geen kans maken komt natuurlijk net doordat ze afhaken, een vicieuze cirkel dus...
Los van het feit dat deze lijst 3 miljard keer beter en gevarieerder is dan gelijk welke radio-aller-tijden-lijst, is er altijd nog ruimte voor verbetering natuurlijk. De enige manier om tot een representatievere, nog meer gevarieerde lijst te komen is meer stemmers overtuigen om mee te stemmen, daarbij ook liefhebbers van verschillende genres bij voorkeur, en dé manier om hierin te slagen lijkt mij het verlagen van de drempel in de eerste ronde(s), waarin de luisterdruk momenteel toch wel erg hoog is.
Ik ben er in gestapt op het moment dat ik student was en tijd te veel had, maar ik kan mij maar moeilijk inbeelden dat iemand met bvb een voltijdse job en daarnaast een gezin er in slaagt om de volledige eerste ronde mee te doen, en ik denk dan ook dat veel mogelijke geïnteresseerden daarop afhaken (zeker liefhebbers van minder voorkomende genres, die dus mss wel extra veel luisterwerk hebben voor wat betreft de veel voorkomende genres in de ladder). Ik heb het hier dan over het eerste jaar dat je meedoet natuurlijk he, vanaf de volgende jaren ken je al heel wat nummers en vermindert de luisterdruk natuurlijk aanzienlijk.
Ladders, zeker in de eerste rondes, 24u laten staan lijkt me dan ook een heel goeie stap om meer mensen te overtuigen om deel te nemen, en dus nog een representatievere (en hopelijk betere) lijst te krijgen. Tijd winnen kan volgens mij door:
- grotere ladders en meer tegelijk in latere rondes (ik weet dat hier ook bezwaren tegen zijn, maar enkele dagen winst met kleine aanpassingen is sowieso beter dan niets he)
- minder nominaties per persoon (ik denk niet dat het voor veel mensen uitmaakt of ze nu 8 of 10 nrs mogen nomineren, en het geeft mss aanleiding tot nog beter nadenken over welke nummers je nu juist nomineert)
- meer nummers een vrijstelling geven voor de eerste ronde (bvb een eerste ronde spelen met een 600tal nominaties en de 600 laagste platen vh jaar ervoor)
- de eerste ronde spelen met enkel nieuwe nominaties (?)
- de eerste ronde helemaal afschaffen en direct met alle nummers + alle nieuwe nominaties spelen
- minder uitgebreide herkansingsrondes in de eerste rondes
- eventueel 3 ladders per 24u
* denotes required fields.