Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2014 - De Ontknoping
zoeken in:
0
geplaatst: 26 oktober 2014, 22:20 uur
Ach ja, naar mate een dergelijk initiatief populairder wordt, wordt de gemene deler kleiner en afgebakender. Ik hanteer zelf al jaren de regel voor nominaties dat de artiest niet meer dan twee keer in de lijst staat... En nomineer daardoor al jaren in de marge. Dit jaar ben ik daar voor een keer vanaf gestapt (omdat ik vond dat Push The Sky Away er echt in moest), en zie: voor het eerst in jaren heb ik een nieuwe nominatie bij de top 1000...
0
geplaatst: 26 oktober 2014, 22:27 uur
Enige wat in de top 2000 veel verandert is dat de 'top 40-hitjes' van het afgelopen jaar erin gestemd worden, omdat de generatie stemmers daar met het jaar meer verjongt. Hier is dat niet per definitie zo, en het aantal nummers van AF/Bruce en/of the Smiths ( de artiesten hier genoemd ) is nog altijd niet zo groot als dat van de Beatles of de Stones bij Radio 2.
Het aantal nummers van ( voor mij ) relatief onbekende artiesten in de lijst is voor mij juist wel een blijk van diversiteit, en aan de statistieken te zien wijzigen die posities aardig. Nummers kunnen zo 1000 plaatsen zakken of stijgen, en het aantal nieuwe binnenkomers is ook niet gering.
Iedereen heeft uiteraard z'n eigen smaak, en mijns inziens is dat meer het vlak waarop de 'problemen' ontstaan.. mij hoor je niet klagen.
Het aantal nummers van ( voor mij ) relatief onbekende artiesten in de lijst is voor mij juist wel een blijk van diversiteit, en aan de statistieken te zien wijzigen die posities aardig. Nummers kunnen zo 1000 plaatsen zakken of stijgen, en het aantal nieuwe binnenkomers is ook niet gering.
Iedereen heeft uiteraard z'n eigen smaak, en mijns inziens is dat meer het vlak waarop de 'problemen' ontstaan.. mij hoor je niet klagen.
0
geplaatst: 26 oktober 2014, 22:38 uur
Dance Lover schreef:
Verder zit er echt een wereld van verschil tussen de MuMe Top 2000 en die van Radio 2. Die laatste lijst zit al jarenlang op slot en is een grote eenheidsworst afgewisseld met de laatste hypes. Dance, folk en hip hop hebben daar al helemaal weinig kans. Terwijl ik blij verrast was dat mijn nominaties van Fuck Buttons & Bran van 3000 gewoon de lijst halen hier.
Idd, er is genoeg ruimte voor verrassingen. Even zitten kijken in de playlist van de huidige ronde en o.a. Santigold, London Grammar, The Knife, Regina Spektor, Bat For Lashes, Alt-J, Mazzy Star en Slint gaan hier top 500-posities halen... zo vanzelfsprekend is dat m.i. niet in een allertijdenlijst Verder zit er echt een wereld van verschil tussen de MuMe Top 2000 en die van Radio 2. Die laatste lijst zit al jarenlang op slot en is een grote eenheidsworst afgewisseld met de laatste hypes. Dance, folk en hip hop hebben daar al helemaal weinig kans. Terwijl ik blij verrast was dat mijn nominaties van Fuck Buttons & Bran van 3000 gewoon de lijst halen hier.

0
geplaatst: 27 oktober 2014, 00:13 uur
Tuurlijk is onze top 2000 beter dan die van Radio 2, dat is niet zo moeilijk. 
Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik liever probeer een favoriet nummer van een minder veelvoorkomende naam/genre in de lijst te krijgen, dan nominatie nummer 11 van een populairdere act. En dat ik niet zo goed snap wat de meerwaarde is van het in de lijst krijgen van zoveel mogelijk persoonlijke favorieten, ook al zijn het niet meer dan subtoppers in het oeuvre van artiesten die er toch al meer dan genoeg instaan. Dan vind ik het inderdaad jammer dat dit ten koste gaat van nichegenres/artiesten die ook wel in de lijst thuishoren, al was het maar met één liedje.
Sommigen zijn het daarmee eens, anderen dan weer totaal niet. Maar even voor de goede orde, ik vind het nog altijd heel leuk om mee te bepalen hoe ons lijstje er gaat uitzien, en ik ben me ook bewust dat je dat met vele anderen doet en er dus altijd sprake is van een grootste gemene deler. Ik wilde gewoon even mijn hart luchten, meehuilen met de wolven was niet de bedoeling

Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik liever probeer een favoriet nummer van een minder veelvoorkomende naam/genre in de lijst te krijgen, dan nominatie nummer 11 van een populairdere act. En dat ik niet zo goed snap wat de meerwaarde is van het in de lijst krijgen van zoveel mogelijk persoonlijke favorieten, ook al zijn het niet meer dan subtoppers in het oeuvre van artiesten die er toch al meer dan genoeg instaan. Dan vind ik het inderdaad jammer dat dit ten koste gaat van nichegenres/artiesten die ook wel in de lijst thuishoren, al was het maar met één liedje.
Sommigen zijn het daarmee eens, anderen dan weer totaal niet. Maar even voor de goede orde, ik vind het nog altijd heel leuk om mee te bepalen hoe ons lijstje er gaat uitzien, en ik ben me ook bewust dat je dat met vele anderen doet en er dus altijd sprake is van een grootste gemene deler. Ik wilde gewoon even mijn hart luchten, meehuilen met de wolven was niet de bedoeling

0
geplaatst: 27 oktober 2014, 00:22 uur
Ik denk dat iedereen het wel eens is met het feit dat het veel leuker is om een zo gevarieerd mogelijke lijst te krijgen maar dat heeft wel gewoon heel veel haken en ogen. Hoe leuk ik de Smiths of Arcade Fire ook vind: als ik straks in de finale telkens uit 3 nummers van deze bands moet kiezen is dat ook voor mij saai.
Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat mensen het oneens zijn met het feit dat het jammer is dat nichegenres/artiesten ook in de lijst thuishoren. Alleen zal iedereen zijn eigen persoonlijke nummers dan graag in de lijst zien en dat lukt niet als er te veel andere bekendere artiesten tegenover staan.
Oplossing? Flink schrappen in het aantal toegestane aantal per artiest maar of het dan nog leuk blijft? Dan zijn de eerste rondes wel heel erg pittig en wordt het stemmen om zoveel mogelijk nieuwe dingen er in te krijgen. Als dat het doel is: prima. Maar dan gaan veel mensen afhaken denk ik zo.
Ik weet ook niet of het dan nog leuk blijft. Ik doe al aan heel veel topics niet mee omdat het gewoon heel veel luistertijd kost die ik liever besteed aan mijn eigen ontdekkingen of tips van anderen. En natuurlijk mijn favoriete albums
Daarbij zie ik in de onderste regionen nog genoeg bijzondere dingen staan. Lijkt me niet meer dan logisch dat je die nummers niet bij de eerste 50 ziet staan.
Zelf zou ik ook niet 'tweederangs nummers' van grote namen nomineren maar als anderen dat doen en er vervolgens hele hordes gewoon op stemmen waardoor dit soort nummers met gemak de lijst halen is er blijkbaar toch behoefte aan en daar leg ik me braaf bij neer.
En nogmaals: ik vind de Witte Trui een machtig mooi alternatief dat ooit aangeboden werd maar de deelname is soms bedroevend. Zo groot was die behoefte dus blijkbaar ook weer niet.
Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat mensen het oneens zijn met het feit dat het jammer is dat nichegenres/artiesten ook in de lijst thuishoren. Alleen zal iedereen zijn eigen persoonlijke nummers dan graag in de lijst zien en dat lukt niet als er te veel andere bekendere artiesten tegenover staan.
Oplossing? Flink schrappen in het aantal toegestane aantal per artiest maar of het dan nog leuk blijft? Dan zijn de eerste rondes wel heel erg pittig en wordt het stemmen om zoveel mogelijk nieuwe dingen er in te krijgen. Als dat het doel is: prima. Maar dan gaan veel mensen afhaken denk ik zo.
Ik weet ook niet of het dan nog leuk blijft. Ik doe al aan heel veel topics niet mee omdat het gewoon heel veel luistertijd kost die ik liever besteed aan mijn eigen ontdekkingen of tips van anderen. En natuurlijk mijn favoriete albums

Daarbij zie ik in de onderste regionen nog genoeg bijzondere dingen staan. Lijkt me niet meer dan logisch dat je die nummers niet bij de eerste 50 ziet staan.
Zelf zou ik ook niet 'tweederangs nummers' van grote namen nomineren maar als anderen dat doen en er vervolgens hele hordes gewoon op stemmen waardoor dit soort nummers met gemak de lijst halen is er blijkbaar toch behoefte aan en daar leg ik me braaf bij neer.
En nogmaals: ik vind de Witte Trui een machtig mooi alternatief dat ooit aangeboden werd maar de deelname is soms bedroevend. Zo groot was die behoefte dus blijkbaar ook weer niet.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 00:48 uur
herman schreef:
Bedoel je de mensen die de laatste jaren zijn gaan meestemmen of mensen die tegen de deadline aan stemmen?
Volgens mij is het elk jaar min of meer hetzelfde: de mensen die niet van classic rock houden die zijn al snel weg, omdat hun favorieten toch kansloos zijn. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Zelf zou ik ook graag meer variatie in de lijst zien, met name in genres (er mogen echt zo 200 hiphoptracks en 200 dancetracks bij), maar denk dat we gewoon moeten accepteren dat het steeds meer een lijst zonder verrassingen wordt. Gelukkig wel een stuk beter (wat mij betreft) dan de top 2000 nog altijd.
(quote)
Bedoel je de mensen die de laatste jaren zijn gaan meestemmen of mensen die tegen de deadline aan stemmen?
Volgens mij is het elk jaar min of meer hetzelfde: de mensen die niet van classic rock houden die zijn al snel weg, omdat hun favorieten toch kansloos zijn. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Zelf zou ik ook graag meer variatie in de lijst zien, met name in genres (er mogen echt zo 200 hiphoptracks en 200 dancetracks bij), maar denk dat we gewoon moeten accepteren dat het steeds meer een lijst zonder verrassingen wordt. Gelukkig wel een stuk beter (wat mij betreft) dan de top 2000 nog altijd.
Electronic nominaties zijn meestal kansloos, wat ik ook erg jammer vind, daar zie ik er ook liever een hoger aantal van en flink divers liefst.. ik stem ook meestal bewust flink op electronic tracks, zelfs al zijn dat tracks die ik maar matig vind, beter dan de zoveelste rocksong te hoog in de lijst.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 07:47 uur
aERodynamIC schreef:
Witte Trui kent hetzelfde euvel, daar blijven aan het einde ook alleen maar Arcade Fire, The National, Radiohead etc. over... Is gewoon onvermijdelijk.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 08:15 uur
aERodynamIC schreef:
Dus jij stemt op zoveel mogelijk nieuwe nummers vanwege de variatie en bent bereid om je favorieten links te laten liggen?
Dus jij stemt op zoveel mogelijk nieuwe nummers vanwege de variatie en bent bereid om je favorieten links te laten liggen?
Dat heb ik toch nergens gezegd? Waar we het over hebben is wat meer variatie, zowel in genres die ik waardeer als ook nummers waar ik niks mee heb (metal bijv.). Het is gewoon jammer dat er zoveel gitaarbandjes in de lijst staan en dat er aan het einde veel dezelfde artiesten overblijven. Wat ik wel veel doe is mijn stemmen aan de underdog geven (een restpunt voor dat aardige hiphop plaatje i.p.v. de zoveelste National plaat bijv.).
De top 2000 is een mooi spel waar ik nog steeds graag aan meedoe maar zo nu en dan nadenken over mogelijke optimalisatie is toch niet zo erg? We hebben hier toch geen statisch orgaan waar nooit aan gesleuteld mag worden? Dus een experimentje zo hier en daar (minder nummers per act, kleinere lijst etc.) lijkt me bij voldoende animo niet zo'n probleem.
En vind je het een zinloze discussie (meehuilen met de wolven in het bos) dan zou ik hem links laten liggen en er niet op reageren want op dit moment doe je gewoon lekker mee
.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 10:26 uur
Edgar18 schreef:
Dat heb ik toch nergens gezegd?
Dat heb ik toch nergens gezegd?
Nee, maar dat zou je dan wel moeten doen
Klagen over een euvel en er zelf toch ook gewoon aan meedoen is natuurlijk niet de oplossing. Het is ook helemaal niet erg verder (wat ik duidelijk probeer te maken). Je wil meer variatie, zou het leuk vinden als er bv. meer metal in staat maar ga je er dan ook op stemmen? Ga je zelfs nomineren? Dat zou wel helpen namelijk 
Je eigen manier van stemmen grondig aanpassen zou meer helpen dan nieuwe regeltjes toevoegen maar dat wil toch niemand lijkt me?
Wat ik wel veel doe is mijn stemmen aan de underdog geven (een restpunt voor dat aardige hiphop plaatje i.p.v. de zoveelste National plaat bijv.).
Je zou dus eigenlijk verder moeten gaan en de grotere namen veel meer links moeten laten liggen en zelfs stemmen op de genres waar je niks mee hebt. Stel een daad (natuurlijk is dit geen serieus advies maar als je echt wil veranderen moet je ergens beginnen en dan maar hopen dat je volgers krijgt).
De top 2000 is een mooi spel waar ik nog steeds graag aan meedoe maar zo nu en dan nadenken over mogelijke optimalisatie is toch niet zo erg? We hebben hier toch geen statisch orgaan waar nooit aan gesleuteld mag worden?
Dat hoor je mij weer niet zeggen maar de discussie komt elk jaar terug en er is al vaker aan gesleuteld terwijl we allemaal weten dat het eindresultaat toch hetzelfde gaat worden.
Dus een experimentje zo hier en daar (minder nummers per act, kleinere lijst etc.) lijkt me bij voldoende animo niet zo'n probleem.
Ook dit is al vaker besproken en is volgens mij wat aan gedaan, maar wil je er echt iets aan doen moet je gewoon veel radicaler te werk en dan krijg je iets heel kunstmatigs waarmee je volgens mij het doel voorbij schiet. Het draait heel simpel om stemgedrag en dat kan je mensen niet verplichten aan te passen en dan moet je ook niet willen beginnen aan het aanscherpen van regels waardoor ze op den duur wel moeten: lijkt me het spelplezier niet ten goede komen.
En vind je het een zinloze discussie (meehuilen met de wolven in het bos) dan zou ik hem links laten liggen en er niet op reageren want op dit moment doe je gewoon lekker mee
.
. Ik heb niet gezegd dat ik het een zinloze discussie vind: met meehuilen in het bos (en dat doen er meerdere) bedoel ik dat als we echt willen veranderen we het zelf moeten doen door gewoon zelf eens drastisch anders te stemmen en je weet zelf ook wel dat dat weinig zin heeft omdat als je dat doet je daar uiteindelijk vrij alleen in staat en zover wil volgens mij bijna niemand gaan. Maar drastisch je eigen stemgedrag veranderen kan wel degelijk helpen maar of het dan nog leuk blijft?!
Ik snap de problemen elk jaar weer gewoon niet zo goed: waarom moeten we kunstgrepen gaan gebruiken? Als dit de uitkomst is is dit het toch gewoon? Waarom zouden er bv. maar 4 nummers van Bruce Springsteen in kunnen? Omdat het zo leuk is als er meer onbekende bandjes in komen? Is dat dan het doel van de ladder, alles voor de variatie?
En dat bedoel ik met mijn opmerking. Na al die jaren weten we het nu toch wel?! Er is al aan gesleuteld en blijkbaar helpt dat niet echt. Moeten we dan echt nog verder gaan sleutelen?
Hou je van nieuwe dingen concentreer je dan op het onderste deel van de lijst en neem de bovenkant voor lief.
Blijkbaar hoort het ook een beetje bij deze fase van de ladder, want deze discussie laait elke keer op rond deze tijd. Aan het begin van het jaar hoor je hier niemand over, dan buitelen we over het nomineren en moet je nog snel zijn ook en zie je vervolgens alleen maar mensen afvallen die het niet kunnen bijbenen die ergens in november weer terugkeren. Hoezo weinig vernieuwing in de lijst?!
Wat mij betreft blijft het zoals het is en moeten we bepaalde dingen maar voor lief nemen. Eens moeten we stoppen met sleutelen. Een geforceerde lijst hoeft van mij niet. Er zijn al regels bedacht om het niet al te gek te maken (70 keer The Cure is ook zo wat) en anders is er de optie van orbit: stemmen op veel minder leuke tracks uit een genre die je er graag in ziet staan, dit dan maar ten koste van de rocksongs die je eigenlijk beter vindt

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 oktober 2014, 10:50 uur
Hé, een bekende discussie, waar ik in voorgaande jaren ook nog wel eens aan deelgenomen heb. Volgens mij zijn alle bekende argumenten inmiddels al uitgewisseld. Wel herkenbaar:
- tot dit jaar nomineerde ik enkel nummers van artiesten die nog niet in de lijst stonden, daar ben ik dit jaar voor het eerst van afgeweken. Hoewel het resultaat alsnog wat tegenviel, is het zeker beter te noemen dan vorig jaar, dus ik 'vrees' dat ik nog maar een jaartje zo doorga
- een underdog die voor mij kwalitatief weinig achterblijft bij een bekend nummer, krijgt ook vaak meer punten, maar het kwaliteitsverschil moet niet te bar worden. Het lijkt erop dat er wel meer mensen zo in zitten, maar dan nog hoeven we ons niet al te veel illusies te maken over het gezamenlijk op underdogs stemmen
- verschuiven van de luisterdruk tussen rondes met hetzelfde aantal deelnemende nummers levert inderdaad nauwelijks wat op. Het enige wat echt zoden aan de dijk zou zetten, is het verlagen van het totaal aantal nieuwe nominaties. Zou ik geen tegenstander van zijn, het stimuleert mensen ook om wat selectiever te nomineren
- dat er mensen zijn die zo blind op hun eigen favorieten stemmen dat ze een hen onbekend nummer niet eens een enkele luisterbeurt geven, zal hier en daar ook wel eens gebeuren. Doen we ook niks aan (al was het maar omdat het niet te controleren valt); het is ook niet verboden een loser te zijn
- tot dit jaar nomineerde ik enkel nummers van artiesten die nog niet in de lijst stonden, daar ben ik dit jaar voor het eerst van afgeweken. Hoewel het resultaat alsnog wat tegenviel, is het zeker beter te noemen dan vorig jaar, dus ik 'vrees' dat ik nog maar een jaartje zo doorga
- een underdog die voor mij kwalitatief weinig achterblijft bij een bekend nummer, krijgt ook vaak meer punten, maar het kwaliteitsverschil moet niet te bar worden. Het lijkt erop dat er wel meer mensen zo in zitten, maar dan nog hoeven we ons niet al te veel illusies te maken over het gezamenlijk op underdogs stemmen
- verschuiven van de luisterdruk tussen rondes met hetzelfde aantal deelnemende nummers levert inderdaad nauwelijks wat op. Het enige wat echt zoden aan de dijk zou zetten, is het verlagen van het totaal aantal nieuwe nominaties. Zou ik geen tegenstander van zijn, het stimuleert mensen ook om wat selectiever te nomineren
- dat er mensen zijn die zo blind op hun eigen favorieten stemmen dat ze een hen onbekend nummer niet eens een enkele luisterbeurt geven, zal hier en daar ook wel eens gebeuren. Doen we ook niks aan (al was het maar omdat het niet te controleren valt); het is ook niet verboden een loser te zijn
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 10:53 uur
Ow nou laatst in een topic werd dat min of meer toch wel door meerdere toegegeven onder het mom van "je kan tenslotte toch niet alles kennen en je kan altijd wel een inschatting maken"
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 11:49 uur
Dit is wel een heel bescheiden doelstelling, beter zijn dan Radio 2.
De sterkte van 'onze' top 2000 is ook de grootste zwakte: de nominaties. Het competitie-element is meeslepend maar ook een valkuil. Het werkt in de hand dat kansen gemaximaliseerd worden en je zoveel mogelijk van je eigen nummers door wilt zien gaan. Dat lukt veel beter bij de zoveelste Editors, Muse ... dan bij een nobele onbekende.
In die zin zou het aandeel klassiekers, door de organisatoren aangebracht, voor mij best hoger mogen, ten koste van persoonlijke nominaties. Ik denk dan bv. aan singles die bij RYM hoog scoren, songs uit jaarlijsten e.d.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 27 oktober 2014, 11:50 uur
>het is ook niet verboden een loser te zijn

0
Onweerwolf
geplaatst: 27 oktober 2014, 15:49 uur
Titmeister schreef:
Witte Trui kent hetzelfde euvel, daar blijven aan het einde ook alleen maar Arcade Fire, The National, Radiohead etc. over... Is gewoon onvermijdelijk.
(quote)
We hadden ook Burial, The Knife en Caribou in de finale vorig jaar.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 17:32 uur
En Surf Solar van Fuck Buttons, ook een nummer waarvan je geen finaleplek van zou verwachten.
0
Onweerwolf
geplaatst: 27 oktober 2014, 18:11 uur
840http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Neneh Cherry - Buffalo Stance [05:42]
Raw Like Sushi | 1989 | Zweden

Genomineerd door: herman
2013: 1266
2012: --
2011: --
2010: --
2009: --
2008: --
2007: --
1989 is voor mij het sleuteljaar als het gaat om muziek: voor 1989 was muziek niet meer dan het geluid dat uit de stereo van mijn ouders kwam en in de jaren erna is muziek nooit meer weg te denken geweest uit mijn leven. Ik ontdekte de top 40 en werd muziekliefhebber. Met veel van de muziek die ik toen leuk vond ben ik wel klaar, maar één nummer staat nog altijd fier overeind: Buffalo Stance van Neneh Cherry. Stoere raps, meeslepende melodieën, een fantastische zangeres. Voor mij heeft Buffalo Stance nauwelijks aan kracht ingeboet en is het de beste nummer #1 hit die Nederland ooit gehad heeft. Als ik dit hoor is het gewoon weer 1989. (herman)
http://i.imgur.com/RED1QgD.png
839
Saybia - I Surrender [03:39]
These Are The Days | 2004 | Denemarken

Genomineerd door: musicfriek
2013: 592
2012: 660
2011: 616
2010: 486
2009: 1307
2008: 1057
2007: 1551
Van Saybia bezit ik nog geen album maar afgaande op dit nummer moet ik er wel eens eentje aanschaffen. Doet mij een beetje aan Radiohead denken maar bevat toch voldoende eigenheid en het belangrijkste: het is een pakkende popballad, wat melancholiek, fraai uitgevoerd. (LucM)
838
Pearl Jam - Porch [03:31]
Ten | 1991 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Status Seeker
2013: 609
2012: 940
2011: 495
2010: 629
2009: 1169
2008: 661
2007: 1063
Maar liefst 6 nummers van Ten prijken in onze lijst. Ik vraag me af of er een artiest is die dat beter doet. Hoewel dit niet mijn favoriet van het album is, geeft dit nummer wel prima aan wat Ten zo sterk maakt. De sterke zang van Eddie, de uptempo bas en gitaar en af en toe wat gas terugnemen of te pronken met wat hoogstaand instrumentaal werk. (chevy93)
837http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
The Beach Boys - Sloop John B [03:00]
Pet Sounds | 1966 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Klassiekers '07
2013: 581
2012: 338
2011: 309
2010: 348
2009: 492
2008: 542
2007: 694
Ik wist al een hele tijd van de Beach Boys af, God Only Knows eigenlijk alleen. Altijd wel grappig nummer gevonden, maar bij het beluisteren van Pet Sounds viel mij pas echt de briljantie op van dit nummer. Ook deze en Wouldn't It Be Nice sprongen er meteen uit. Het duurde even voordat de rest ook op zijn plaats viel, nu vind ik het een zeer sterk jaren '60 album. Sloop John B is zeker een van de prijsnummers. Het begin is meesterlijk, zoals dat bij God Only Knows ook het geval is. Verder is het technisch een zeer perfect nummer, de samenzangen zijn om je vingers bij af te likken, meezingen met dit nummer is gewoon een must. Geweldig. (Snoeperd)
836
The Cult - Edie (Ciao Baby) [04:16]
Sonic Temple | 1989 | Engeland

Genomineerd door: johannesA
2013: 1880
2012: 627
Een ode aan een vrouw die haar leven vierde en snel heen ging door dat. The Cult heeft hier een heel gevoelig nummer over gemaakt. Een van de mooiste power ballads ooit gemaakt. Het gevaar met dat soort nummers is namelijk dat het weer te veel opgeblazen wordt maar daar trapt The Cult niet in. Het nummer zit vol met dubbele gitaarpartijen en een knallende drumpartij maar toch is het klein. Dat vind ik knap. (Don Cappuccino)
835http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Adele - Rolling In The Deep [03:49]
21 | 2010 | Engeland

Genomineerd door: Magick1
2013: 1234
2012: 853
2011: 1805
Dit is de Adele die ik horen wil! Geen Make You Feel My Love. Nee, dit is hét nummer van Adele. Maar goed dat deze dan ook hoger staat. Adele weet soul en pop perfect te combineren zonder te glad te klinken. Het refrein is van torenhoge klasse. Dit nummer zal zeker in mijn nummers-eindlijstje staan. En ook 21 maakt een goede kans op een top 20 notering. Adele weet mij met 21 en Rolling in the Deep mateloos te vermaken. En niet zoals met Make You Feel My Love mij mateloos te irriteren. (Snoeperd)
834http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Silversun Pickups - Lazy Eye [05:54]
Carnavas | 2006 | Verenigde Staten

Genomineerd door: stoepkrijt
2013: 862
Geweldig nummer wat ik via de ladder heb leren kennen. Schitterende opbouw, en een weergaloze ontknoping.
Dit zijn de nummers waarom ik met de ladder meedoe. (DjFrankie)
833http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
Saybia - Untitled [17:23]

Genomineerd door: Nicolage Rico
2013: 623
2012: 582
Al bij de eerste klanken van Untitled zie ik mezelf in de laatst overgebleven Sommer door het Deense landschap rijden. Ik suis langs naamloze beekjes, anonieme heuvels en oogverblindende vrouwen met ontblote bovenlichamen (excuses, zo zie ik het voor me), die zonder naam door het leven zwerven. Dak open. Zon naar binnen. Hand uit het raam. En de vijf heren uit Nyborg uit alle speakers. Ik volg geen borden, ik volg alleen het ritme. Langzaam rij ik steeds harder, over de gitaarriffen van Sandstrom, raas ik plots als een zandstorm langs Deense dorpjes. De namen vergeten. Na een minuut of tien stop ik bij een bankje, met een onvergetelijk uitzicht en lees een pagina of twee uit een titelloos boek. Langzaam kleurt het zwart. En helemaal bovenin, zover je kijken kunt, beginnen vijf sterren te fonkelen.
Mocht Untitled een naam hebben, zou het een naam zijn ontstaan uit aan elkaar geplakte superlatieven, die niet op de hoes passen zou. (Nicolage Rico)
832
Fleetwood Mac - Landslide [03:16]
Fleetwood Mac | 1975 | Engeland

2013: 1663
2012: 1584
2011: 1546
2010: 685
2009: 1563
2008: 745
2007: 488
Het prachtige popliedje Landslide van Fleetwood Mac komt nu al voorbij. Oei, die had ik nu nog niet verwacht. Het is een liedje van Stevie Nicks volgens mij, het is een liedje met alleen haar op de gitaar en af en toe wat extra instrumentatie. Daardoor vind ik het nummer erg sympathiek. Het is schitterend op sommige momenten. Ik kende nog niet veel van Fleetwood Mac buiten Rumours. Maar dit nummer had ik al vrij snel ontdekt omdat het zo geweldig mooi is. (Snoeperd)
831
Björk - Human Behaviour [04:11]
Debut | 1993 | IJsland

2013: 897
2012: 731
2011: 323
2010: 684
2009: 950
2008: 460
2007: 815
Eén van haar beste nummers, die sprookjesachtige sfeer in combinatie met haar unieke onderkoelde stemgeluid komt hier volledig tot haar recht. Erg mooie clip ook. (LucM)
830http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Absynthe Minded - My Heroics, Part One [04:36]
New Day | 2005 | België

Genomineerd door: Klassiekers '09
2013: 1769
2012: 1357
2011: 1477
2010: 1698
2009: 1948
De eerste keer ging ik zo op in het nummer dat ik 0,0 inspiratie had. Heerlijke bas die perfect ondersteund wordt door de piano. Een goede basis zorgt vaak al voor 75% van het nummer. Zo nonchalant en rustig als ze het doen ogen, zo hoort muziek te klinken. Het oogt natuurlijk. Wanneer de gitaar naar voren komt, kan je mij opdweilen . Wat te doen met zoveel ontdekkingen? (chevy93)
829http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Elbow - Grounds For Divorce [03:40]
The Seldom Seen Kid | 2011 | Engeland

Genomineerd door: Snoeperd
2013: 1204
2012: 1714
Van hun doorbraak cd The seldom seen kid klinkt dit nummer net iets steviger dan de rest. Grounds for divorce geeft eigenlijk al vroeg zijn geheimen prijs, 1 luisterbeurt lijkt voldoende om dit nummer te doorgronden. Lijkt, want bij een nadere bestudering blijkt Grounds for divorce een muzikale en bittere ondertoon te hebben, waarbij er een belangrijke rol is weggelegd voor de stem van zanger.
De seldom seen kid keert zeer regelmatig terug in dit nummer. Deze seldom seen kid schijnt een vriend van de band te zijn, Bryan Glancy. Deze Bryan is overleden en zijn bijnaam was The seldom seen kid. Het zou kunnen, later op deze cd staat ook een nummer wat gaat over een overleden vriend.
Waar of niet, het geeft het nummer toch extra diepgang en behoort tot 1 van mijn hoogtepunten van de pracht-cd ""The seldom seen kid"" en terecht beloond met een plek in de MuMeladder (cosmic kid)
828http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Doves - There Goes The Fear [06:54]
The Last Broadcast | 2002 | Engeland

Genomineerd door: Svendra
2013: 1635
2012: 1891
2011: 1336
2010: 921
Zo'n band die zelden in Nederland komt, en de vraag is gaat dat nog ooit gebeuren? Nu Jimi Goodwin een solo plaat uit heeft en Jez en Andy Williams Black Rivers hebben opgericht.
Dit nummer, heerlijke indierock uit de UK. Dit kun je gewoon niet slecht vinden. (DjFrankie)
827http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Bruce Springsteen - Backstreets [06:31]
Born To Run | 1975 | Verenigde Staten

Genomineerd door: cosmic kid
2013: 960
2012: 1237
Hoeveel wanhoop en woede over verloren jeugddromen en een kapotte vriendschap kan een mens in 1 song stoppen? Bruce kan het en hoe: dreigend & grommend vertelt hij zijn verhaal voorafgegaan door een meesterlijk intro van Roy Bittan. Het nummer wordt uitgeluid door een oerschreeuw, die we later nog terughoren in oa. Jungleland (cosmic kid)
826http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
The Doors - People Are Strange [02:13]
Strange Days | 1967 | Verenigde Staten

2013: 438
2012: 294
2011: 307
2010: 285
2009: 145
2008: 279
2007: 772
Dat Jim Morrison een entertainer was, is een understatement.
The Doors hadden goed naar het werk van Weil en Brecht geluisterd.
Het menselijk rariteitencabinet zit meteen al in de titel van People Are Strange.
De song knipoogt ook muzikaal naar het cabaret. Met de toetsenist in een glansrol. (dazzler)
825
Radiohead - Videotape [04:42]
In Rainbows | 2007 | Engeland

2013: 916
2012: 686
2011: 1573
2010: 763
2009: 651
2008: 840
Het eerste en zeker niet laatste Radiohead-nummer in de lijst. De piano is eenvoudig maar effectief, de later inkomende percussie is origineel en tenslotte is het een erg pakkend nummer dat je na verscheidene luisterbeurten niet meer loslaat. (LucM)
~ Dit nummer staat helaas (nog) niet op Spotify, beluister het HIER ~
824
Bill Withers - Harlem [03:24]
Just As I Am | 1971 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Reijersen
2013: 1924
2012: 750
2011: 1312
2008: 1264
Of het was gewoon heel erg koud in huize Hoi, of Bill Withers heeft daadwerkelijk de kracht om kippenvel bij hem op te roepen; geweldig hoe geduldig het nummer couplet voor couplet wordt opgebouwd, om in de laatste minuut echt op een festijn van strijkers en blazers uit te komen. Hese zang van Withers maakt het nummer compleet en tot nu toe tevens het eerste soulnummer dat me vanaf luisterbeurt één weet te raken. Ik moet het toegeven: dit is gewoon klasse die me echt blij maakt. (hoi123)
823
Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee [03:22]
Damn The Torpedoes | 1979 | Verenigde Staten

Genomineerd door: the viking
2013: 760
2012: 1278
2011: 887
2010: 829
2009: 1309
2008: 1597
2007: 1588
Toch een band waar ik me eens moet wagen aan een volledig album. Net zoals bij The Band snap ik de ophef niet zo, maar er zitten zeker goede nummers tussen. Vooral live een erg sterke band, geloof ik. The Refugee is een uitstekende ‘eerste’ kennismaking. Heerlijke rock en die Tom Petty heeft een stem van goud. Jaja, gitaar, kom er maar in! (chevy93)
822http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash [03:43]
Through the Past, Darkly: Big Hits Vol. 2 | 1968 | Engeland

Genomineerd door: laxus11
2013: 1577
2012: 1224
De zoveelste klassieke Stonessingle, en hun terugkeer naar de bron na hun psychedelische periode. De gouden gitaarriff en de energieke zang van Mick Jagger maken dit nummer tot een waar feest! (ArthurDZ)
821http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Röyksopp - Eple [03:37]
Melody A.M. | 2001 | Noorwegen

Genomineerd door: Arno
2013: 1143
2012: 1797
2011: 1210
2010: 1225
2009: 1610
2008: 1360
2007: 1865
Röyksopp weet wel hoe je frisse prachtige popmuziek moeten maken. Dit nummer straat ontzettend veel klasse uit. Het is beter dan die vorige van ze. Het is een beetje de dance als bij The Knife, alleen is hier alles wat lichter en minder beklemmend. Die beat is een van de lekkerste die ik op een popnummer heb gehoord en blijkbaar hebben ze niet eens zang nodig om het nummer boeiend te houden. Dat doet de ontzettend frisse inslag die dit nummer heeft. Wat een nummer, ongelooflijk! (Snoeperd)
Neneh Cherry - Buffalo Stance [05:42]
Raw Like Sushi | 1989 | Zweden

Genomineerd door: herman
2013: 1266
1989 is voor mij het sleuteljaar als het gaat om muziek: voor 1989 was muziek niet meer dan het geluid dat uit de stereo van mijn ouders kwam en in de jaren erna is muziek nooit meer weg te denken geweest uit mijn leven. Ik ontdekte de top 40 en werd muziekliefhebber. Met veel van de muziek die ik toen leuk vond ben ik wel klaar, maar één nummer staat nog altijd fier overeind: Buffalo Stance van Neneh Cherry. Stoere raps, meeslepende melodieën, een fantastische zangeres. Voor mij heeft Buffalo Stance nauwelijks aan kracht ingeboet en is het de beste nummer #1 hit die Nederland ooit gehad heeft. Als ik dit hoor is het gewoon weer 1989. (herman)
839
Saybia - I Surrender [03:39]

Genomineerd door: musicfriek
2013: 592
2012: 660
2011: 616
2010: 486
2009: 1307
2008: 1057
2007: 1551
Van Saybia bezit ik nog geen album maar afgaande op dit nummer moet ik er wel eens eentje aanschaffen. Doet mij een beetje aan Radiohead denken maar bevat toch voldoende eigenheid en het belangrijkste: het is een pakkende popballad, wat melancholiek, fraai uitgevoerd. (LucM)
838
Pearl Jam - Porch [03:31]
Ten | 1991 | Verenigde Staten

2013: 609
2012: 940
2011: 495
2010: 629
2009: 1169
2008: 661
2007: 1063
Maar liefst 6 nummers van Ten prijken in onze lijst. Ik vraag me af of er een artiest is die dat beter doet. Hoewel dit niet mijn favoriet van het album is, geeft dit nummer wel prima aan wat Ten zo sterk maakt. De sterke zang van Eddie, de uptempo bas en gitaar en af en toe wat gas terugnemen of te pronken met wat hoogstaand instrumentaal werk. (chevy93)
837http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
The Beach Boys - Sloop John B [03:00]
Pet Sounds | 1966 | Verenigde Staten

2013: 581
2012: 338
2011: 309
2010: 348
2009: 492
2008: 542
2007: 694
Ik wist al een hele tijd van de Beach Boys af, God Only Knows eigenlijk alleen. Altijd wel grappig nummer gevonden, maar bij het beluisteren van Pet Sounds viel mij pas echt de briljantie op van dit nummer. Ook deze en Wouldn't It Be Nice sprongen er meteen uit. Het duurde even voordat de rest ook op zijn plaats viel, nu vind ik het een zeer sterk jaren '60 album. Sloop John B is zeker een van de prijsnummers. Het begin is meesterlijk, zoals dat bij God Only Knows ook het geval is. Verder is het technisch een zeer perfect nummer, de samenzangen zijn om je vingers bij af te likken, meezingen met dit nummer is gewoon een must. Geweldig. (Snoeperd)
836
The Cult - Edie (Ciao Baby) [04:16]
Sonic Temple | 1989 | Engeland

Genomineerd door: johannesA
2013: 1880
2012: 627
Een ode aan een vrouw die haar leven vierde en snel heen ging door dat. The Cult heeft hier een heel gevoelig nummer over gemaakt. Een van de mooiste power ballads ooit gemaakt. Het gevaar met dat soort nummers is namelijk dat het weer te veel opgeblazen wordt maar daar trapt The Cult niet in. Het nummer zit vol met dubbele gitaarpartijen en een knallende drumpartij maar toch is het klein. Dat vind ik knap. (Don Cappuccino)
835http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Adele - Rolling In The Deep [03:49]
21 | 2010 | Engeland

Genomineerd door: Magick1
2013: 1234
2012: 853
2011: 1805
Dit is de Adele die ik horen wil! Geen Make You Feel My Love. Nee, dit is hét nummer van Adele. Maar goed dat deze dan ook hoger staat. Adele weet soul en pop perfect te combineren zonder te glad te klinken. Het refrein is van torenhoge klasse. Dit nummer zal zeker in mijn nummers-eindlijstje staan. En ook 21 maakt een goede kans op een top 20 notering. Adele weet mij met 21 en Rolling in the Deep mateloos te vermaken. En niet zoals met Make You Feel My Love mij mateloos te irriteren. (Snoeperd)
834http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Silversun Pickups - Lazy Eye [05:54]
Carnavas | 2006 | Verenigde Staten

Genomineerd door: stoepkrijt
2013: 862
Geweldig nummer wat ik via de ladder heb leren kennen. Schitterende opbouw, en een weergaloze ontknoping.
Dit zijn de nummers waarom ik met de ladder meedoe. (DjFrankie)
833http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
Saybia - Untitled [17:23]

Genomineerd door: Nicolage Rico
2013: 623
2012: 582
Al bij de eerste klanken van Untitled zie ik mezelf in de laatst overgebleven Sommer door het Deense landschap rijden. Ik suis langs naamloze beekjes, anonieme heuvels en oogverblindende vrouwen met ontblote bovenlichamen (excuses, zo zie ik het voor me), die zonder naam door het leven zwerven. Dak open. Zon naar binnen. Hand uit het raam. En de vijf heren uit Nyborg uit alle speakers. Ik volg geen borden, ik volg alleen het ritme. Langzaam rij ik steeds harder, over de gitaarriffen van Sandstrom, raas ik plots als een zandstorm langs Deense dorpjes. De namen vergeten. Na een minuut of tien stop ik bij een bankje, met een onvergetelijk uitzicht en lees een pagina of twee uit een titelloos boek. Langzaam kleurt het zwart. En helemaal bovenin, zover je kijken kunt, beginnen vijf sterren te fonkelen.
Mocht Untitled een naam hebben, zou het een naam zijn ontstaan uit aan elkaar geplakte superlatieven, die niet op de hoes passen zou. (Nicolage Rico)
832
Fleetwood Mac - Landslide [03:16]
Fleetwood Mac | 1975 | Engeland

2013: 1663
2012: 1584
2011: 1546
2010: 685
2009: 1563
2008: 745
2007: 488
Het prachtige popliedje Landslide van Fleetwood Mac komt nu al voorbij. Oei, die had ik nu nog niet verwacht. Het is een liedje van Stevie Nicks volgens mij, het is een liedje met alleen haar op de gitaar en af en toe wat extra instrumentatie. Daardoor vind ik het nummer erg sympathiek. Het is schitterend op sommige momenten. Ik kende nog niet veel van Fleetwood Mac buiten Rumours. Maar dit nummer had ik al vrij snel ontdekt omdat het zo geweldig mooi is. (Snoeperd)
831
Björk - Human Behaviour [04:11]
Debut | 1993 | IJsland

2013: 897
2012: 731
2011: 323
2010: 684
2009: 950
2008: 460
2007: 815
Eén van haar beste nummers, die sprookjesachtige sfeer in combinatie met haar unieke onderkoelde stemgeluid komt hier volledig tot haar recht. Erg mooie clip ook. (LucM)
830http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Absynthe Minded - My Heroics, Part One [04:36]
New Day | 2005 | België

Genomineerd door: Klassiekers '09
2013: 1769
2012: 1357
2011: 1477
2010: 1698
2009: 1948
De eerste keer ging ik zo op in het nummer dat ik 0,0 inspiratie had. Heerlijke bas die perfect ondersteund wordt door de piano. Een goede basis zorgt vaak al voor 75% van het nummer. Zo nonchalant en rustig als ze het doen ogen, zo hoort muziek te klinken. Het oogt natuurlijk. Wanneer de gitaar naar voren komt, kan je mij opdweilen . Wat te doen met zoveel ontdekkingen? (chevy93)
829http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Elbow - Grounds For Divorce [03:40]
The Seldom Seen Kid | 2011 | Engeland

Genomineerd door: Snoeperd
2013: 1204
2012: 1714
Van hun doorbraak cd The seldom seen kid klinkt dit nummer net iets steviger dan de rest. Grounds for divorce geeft eigenlijk al vroeg zijn geheimen prijs, 1 luisterbeurt lijkt voldoende om dit nummer te doorgronden. Lijkt, want bij een nadere bestudering blijkt Grounds for divorce een muzikale en bittere ondertoon te hebben, waarbij er een belangrijke rol is weggelegd voor de stem van zanger.
De seldom seen kid keert zeer regelmatig terug in dit nummer. Deze seldom seen kid schijnt een vriend van de band te zijn, Bryan Glancy. Deze Bryan is overleden en zijn bijnaam was The seldom seen kid. Het zou kunnen, later op deze cd staat ook een nummer wat gaat over een overleden vriend.
Waar of niet, het geeft het nummer toch extra diepgang en behoort tot 1 van mijn hoogtepunten van de pracht-cd ""The seldom seen kid"" en terecht beloond met een plek in de MuMeladder (cosmic kid)
828http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Doves - There Goes The Fear [06:54]
The Last Broadcast | 2002 | Engeland

Genomineerd door: Svendra
2013: 1635
2012: 1891
2011: 1336
2010: 921
Zo'n band die zelden in Nederland komt, en de vraag is gaat dat nog ooit gebeuren? Nu Jimi Goodwin een solo plaat uit heeft en Jez en Andy Williams Black Rivers hebben opgericht.
Dit nummer, heerlijke indierock uit de UK. Dit kun je gewoon niet slecht vinden. (DjFrankie)
827http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Bruce Springsteen - Backstreets [06:31]
Born To Run | 1975 | Verenigde Staten

Genomineerd door: cosmic kid
2013: 960
2012: 1237
Hoeveel wanhoop en woede over verloren jeugddromen en een kapotte vriendschap kan een mens in 1 song stoppen? Bruce kan het en hoe: dreigend & grommend vertelt hij zijn verhaal voorafgegaan door een meesterlijk intro van Roy Bittan. Het nummer wordt uitgeluid door een oerschreeuw, die we later nog terughoren in oa. Jungleland (cosmic kid)
826http://i.imgur.com/Prs6VW3.png
The Doors - People Are Strange [02:13]
Strange Days | 1967 | Verenigde Staten

2013: 438
2012: 294
2011: 307
2010: 285
2009: 145
2008: 279
2007: 772
Dat Jim Morrison een entertainer was, is een understatement.
The Doors hadden goed naar het werk van Weil en Brecht geluisterd.
Het menselijk rariteitencabinet zit meteen al in de titel van People Are Strange.
De song knipoogt ook muzikaal naar het cabaret. Met de toetsenist in een glansrol. (dazzler)
825
Radiohead - Videotape [04:42]
In Rainbows | 2007 | Engeland

2013: 916
2012: 686
2011: 1573
2010: 763
2009: 651
2008: 840
Het eerste en zeker niet laatste Radiohead-nummer in de lijst. De piano is eenvoudig maar effectief, de later inkomende percussie is origineel en tenslotte is het een erg pakkend nummer dat je na verscheidene luisterbeurten niet meer loslaat. (LucM)
~ Dit nummer staat helaas (nog) niet op Spotify, beluister het HIER ~
824
Bill Withers - Harlem [03:24]
Just As I Am | 1971 | Verenigde Staten

Genomineerd door: Reijersen
2013: 1924
2012: 750
2011: 1312
2008: 1264
Of het was gewoon heel erg koud in huize Hoi, of Bill Withers heeft daadwerkelijk de kracht om kippenvel bij hem op te roepen; geweldig hoe geduldig het nummer couplet voor couplet wordt opgebouwd, om in de laatste minuut echt op een festijn van strijkers en blazers uit te komen. Hese zang van Withers maakt het nummer compleet en tot nu toe tevens het eerste soulnummer dat me vanaf luisterbeurt één weet te raken. Ik moet het toegeven: dit is gewoon klasse die me echt blij maakt. (hoi123)
823
Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee [03:22]
Damn The Torpedoes | 1979 | Verenigde Staten

Genomineerd door: the viking
2013: 760
2012: 1278
2011: 887
2010: 829
2009: 1309
2008: 1597
2007: 1588
Toch een band waar ik me eens moet wagen aan een volledig album. Net zoals bij The Band snap ik de ophef niet zo, maar er zitten zeker goede nummers tussen. Vooral live een erg sterke band, geloof ik. The Refugee is een uitstekende ‘eerste’ kennismaking. Heerlijke rock en die Tom Petty heeft een stem van goud. Jaja, gitaar, kom er maar in! (chevy93)
822http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash [03:43]
Through the Past, Darkly: Big Hits Vol. 2 | 1968 | Engeland

Genomineerd door: laxus11
2013: 1577
2012: 1224
De zoveelste klassieke Stonessingle, en hun terugkeer naar de bron na hun psychedelische periode. De gouden gitaarriff en de energieke zang van Mick Jagger maken dit nummer tot een waar feest! (ArthurDZ)
821http://i.imgur.com/XFnVOZ8.png
Röyksopp - Eple [03:37]
Melody A.M. | 2001 | Noorwegen

Genomineerd door: Arno
2013: 1143
2012: 1797
2011: 1210
2010: 1225
2009: 1610
2008: 1360
2007: 1865
Röyksopp weet wel hoe je frisse prachtige popmuziek moeten maken. Dit nummer straat ontzettend veel klasse uit. Het is beter dan die vorige van ze. Het is een beetje de dance als bij The Knife, alleen is hier alles wat lichter en minder beklemmend. Die beat is een van de lekkerste die ik op een popnummer heb gehoord en blijkbaar hebben ze niet eens zang nodig om het nummer boeiend te houden. Dat doet de ontzettend frisse inslag die dit nummer heeft. Wat een nummer, ongelooflijk! (Snoeperd)
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 19:22 uur
Hee, wat doen al die plaatjes en lijstjes in ons discussie topic
.
Waar wat mij betreft over nagedacht kan worden is een manier om de luisterdruk (in het begin) wat te verlagen zodat nummers meer kans krijgen te rijpen. Minder nominaties kunnen hier aan bijdragen. Maar wat te denken van het inperken van de lijst, een top 1500 i.p.v. van een top 2000. Of (en) een maximum van tien songs per artiest i.p.v. de huidige zestien.
Mocht er animo zijn voor verandering dan zijn bovenstaande het soort punten die mijns inziens besproken kunnen worden en waar ik meer in geloof dan allerlei geforceerde (stem)kunstgrepen.
Overigens zoek ik de variatie niet in allerhande obscure nummers. Maar wat meer soul / country / electronic / Nederlandstalig in plaats van een grote berg gitaarbandjes zou ik mooi vinden. Ik speel nog niet zo lang mee maar meen gezien te hebben dat in de begin editie(s) artiesten als Nick Drake en Sam Cooke nog wel eens in de finale hebben gestaan. Gaver dan drie keer Radiohead, Smiths en Cure toch?
.
We hebben gewoon een wat verschillend inzicht over de te volgen koers, moet kunnen
.
.aERodynamIC schreef:
Je wil meer variatie, zou het leuk vinden als er bv. meer metal in staat maar ga je er dan ook op stemmen? Ga je zelfs nomineren?
Nee. Want geforceerd gaan stemmen op nummers is niet de oplossing. Iedereen moet gewoon op de beste nummers kunnen stemmen. Je wil meer variatie, zou het leuk vinden als er bv. meer metal in staat maar ga je er dan ook op stemmen? Ga je zelfs nomineren?
Waar wat mij betreft over nagedacht kan worden is een manier om de luisterdruk (in het begin) wat te verlagen zodat nummers meer kans krijgen te rijpen. Minder nominaties kunnen hier aan bijdragen. Maar wat te denken van het inperken van de lijst, een top 1500 i.p.v. van een top 2000. Of (en) een maximum van tien songs per artiest i.p.v. de huidige zestien.
Mocht er animo zijn voor verandering dan zijn bovenstaande het soort punten die mijns inziens besproken kunnen worden en waar ik meer in geloof dan allerlei geforceerde (stem)kunstgrepen.
Overigens zoek ik de variatie niet in allerhande obscure nummers. Maar wat meer soul / country / electronic / Nederlandstalig in plaats van een grote berg gitaarbandjes zou ik mooi vinden. Ik speel nog niet zo lang mee maar meen gezien te hebben dat in de begin editie(s) artiesten als Nick Drake en Sam Cooke nog wel eens in de finale hebben gestaan. Gaver dan drie keer Radiohead, Smiths en Cure toch?
Dat hoor je mij weer niet zeggen maar de discussie komt elk jaar terug en er is al vaker aan gesleuteld terwijl we allemaal weten dat het eindresultaat toch hetzelfde gaat worden.
Met zo'n instelling komen zal er wel niet veel veranderen nee
.We hebben gewoon een wat verschillend inzicht over de te volgen koers, moet kunnen
.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 19:24 uur
Van mij hoeft er helemaal niks veranderd te worden, vind het systeem prima werken zo. 

0
geplaatst: 27 oktober 2014, 19:28 uur
Blijkbaar doe ik al iets te lang mee in dit topic om te weten dat het gewoon zo is en dat de enige oplossing om er wat aan te doen veel te veel kunstgrepen zullen zijn. De lijst is gewoon in de loop der jaren alleen maar populairder geworden en daarmee ook de gemene deler.
Toch verbaas ik me ook over het feit dat we elk jaar wel weer dezelfde nummers bovenaan zien eindigen. En kijk eens in de huidige Beatles-Stones KO: exact dezelfde nummers als in de ladder. Dan moet het toch gewoon zo zijn?!
De luisterdruk verlagen zal als ik voor mezelf spreek echt niet gaan helpen. Hoe kan ik in relatief korte tijd enorm gaan houden van een nominatie die niet de mijne is, m.a.w. een ontdekking?! Dat lukt bijna niet, zeker niet als ze het moeten opnemen tegen enorm vaste waarden in mijn inmiddels toch lange muziekliefhebbende geschiedenis. Het zal een enkel keertje voorkomen, doet het nu ook, maar het zal niet veel zoden aan de dijk zetten en doet het dat wel dan zijn dat de aangename kleine verrassingen die de lijst elk jaar toch weer kent.
Ik denk dat ik gewoon wat pessimistischer ben dan jij in deze en daarbij ben ik een tegenstander van grote kunstmatige ingrepen. Kleine aanpassingen halen niets uit heeft de geschiedenis al aangetoond.
En ja wat doet dat lijstje in onze discussie?!

0
geplaatst: 27 oktober 2014, 19:31 uur
Lijkt me ook niet te doen om iets te veranderen en bovendien zijn er genoeg andere topics voor muzikaal avontuur. Laat de ladder maar het feestje van de herkenbaarheid van MuMe zijn.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 19:57 uur
aERodynamIC schreef:
Hoe kan ik in relatief korte tijd enorm gaan houden van een nominatie die niet de mijne is, m.a.w. een ontdekking?! Dat lukt bijna niet, zeker niet als ze het moeten opnemen tegen enorm vaste waarden in mijn inmiddels toch lange muziekliefhebbende geschiedenis.
Maar niet iedereen heeft zo'n indrukwekkende muzikale bagage mee te torsen Hoe kan ik in relatief korte tijd enorm gaan houden van een nominatie die niet de mijne is, m.a.w. een ontdekking?! Dat lukt bijna niet, zeker niet als ze het moeten opnemen tegen enorm vaste waarden in mijn inmiddels toch lange muziekliefhebbende geschiedenis.
. Ik kan na één keer luisteren erg getriggerd worden door een nummer.Veranderingen (zoals bovenstaande voorbeelden en niet allerlei kunstgrepen) zijn echt prima door te voeren maar alleen als daar animo voor is. Is dat er niet dan moet alles natuurlijk gewoon blijven zoals het is.
Naar muzikaal avontuur zoek ik niet maar een wat meer diverse lijst zou leuk zijn. Liever vier keer REVERE en twaalf keer de kevers dan zestien Beatles nummers.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 20:12 uur
Haha, herkenbare discussies... Bij de Verrukkelijke 500 debatteren we (kaj_666, vleertje, robbie34, Scorpion21, sokra en inmiddels oook chevy93) ook elk jaar direct ná het evenement en voordat we de boel weer gaan opstarten over manieren om 'vernieuwing' een handje te helpen. Even zoveel keren struikelen we uiteindelijk over interne meningsverschillen (niet erg) en daarna nog veel harder over de stem van deelnemers - ook niet erg trouwens. Uiteindelijk is de lijst en de uitzending ervan gedurende 3 dagen gewoon toch weer een feessie.
En érg leuk dat we einde van het jaar tegenwoordig de MuMe ladder er ook bij hebben. Vond het vorig jaar erg geslaagd.
Persoonlijke noot: een beetje meer tijd om de onbekende nummers te luisteren en te laten landen zou ik wel kunnen waarderen. ik weet eigenlijk niet hoé lang voordat de ladders echt gaan beginnen de lijst met nieuwe nominaties bekend is, maar ik denk dat ik met het beluisteren daarvan sowieso eerder moet beginnen. Als de ladders eenmaal 'losgaan' lukt het me in ieder geval voor geen meter om bij te blijven, en dan ga je tóch af en toe op je eigen favorieten stemmen, zo werkt het nou eenmaal. Ben er niet trots op, maar ach... Ik stem dan wel vaak op de hardere nummers, omdat het hier over het algmeen toch een softiebende is...
En érg leuk dat we einde van het jaar tegenwoordig de MuMe ladder er ook bij hebben. Vond het vorig jaar erg geslaagd.
Persoonlijke noot: een beetje meer tijd om de onbekende nummers te luisteren en te laten landen zou ik wel kunnen waarderen. ik weet eigenlijk niet hoé lang voordat de ladders echt gaan beginnen de lijst met nieuwe nominaties bekend is, maar ik denk dat ik met het beluisteren daarvan sowieso eerder moet beginnen. Als de ladders eenmaal 'losgaan' lukt het me in ieder geval voor geen meter om bij te blijven, en dan ga je tóch af en toe op je eigen favorieten stemmen, zo werkt het nou eenmaal. Ben er niet trots op, maar ach... Ik stem dan wel vaak op de hardere nummers, omdat het hier over het algmeen toch een softiebende is...

0
Onweerwolf
geplaatst: 27 oktober 2014, 20:25 uur
Grafmat schreef:
Ik stem dan wel vaak op de hardere nummers, omdat het hier over het algmeen toch een softiebende is...
Ik stem dan wel vaak op de hardere nummers, omdat het hier over het algmeen toch een softiebende is...
*zet Cannibal Corpse weer terug op het nominatielijstje*
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 20:38 uur
Edgar18 schreef:
Ik speel nog niet zo lang mee maar meen gezien te hebben dat in de begin editie(s) artiesten als Nick Drake en Sam Cooke nog wel eens in de finale hebben gestaan. Gaver dan drie keer Radiohead, Smiths en Cure toch?
De tijd dat bands drie keer in de finale staan, was eerder vroeger dan nu. Joy Division stond er ooit zelfs nog met 4 nummers in en 2009 bestond de finale voor de helft uit nummers uit de jaren '80.Ik speel nog niet zo lang mee maar meen gezien te hebben dat in de begin editie(s) artiesten als Nick Drake en Sam Cooke nog wel eens in de finale hebben gestaan. Gaver dan drie keer Radiohead, Smiths en Cure toch?
De finale was vorig jaar in ieder geval veelzijdiger dan ooit, met o.a. DJ Shadow, Songs: Ohia, Muse en Pulp. Maar tegelijkertijd ook oudgedienden als Stairway to Heaven, Wuthering Heights en Venus in Furs.
En dat lijkt me toch wel een behoorlijke kracht t.o.v. andere allertijdenlijsten.
aERodynamIC schreef:
De luisterdruk verlagen zal als ik voor mezelf spreek echt niet gaan helpen. Hoe kan ik in relatief korte tijd enorm gaan houden van een nominatie die niet de mijne is, m.a.w. een ontdekking?! Dat lukt bijna niet, zeker niet als ze het moeten opnemen tegen enorm vaste waarden in mijn inmiddels toch lange muziekliefhebbende geschiedenis.
Ik vind het jammer dat je zo denkt. Zelf beloon ik leuke ontdekkingen juist door ze wat extra punten te geven. Er is uiteraard een grens, maar het is niet zo dat de hele Ladder mij al jaren aan het hart ligt. Wellicht ben ik gewoon nog te jong, maar ik stimuleer eerder mijn ontdekkingen dan dat ik ze afweeg tegen hoe lang de overige nummers al in mijn muzikale geheugen gegrift staan.De luisterdruk verlagen zal als ik voor mezelf spreek echt niet gaan helpen. Hoe kan ik in relatief korte tijd enorm gaan houden van een nominatie die niet de mijne is, m.a.w. een ontdekking?! Dat lukt bijna niet, zeker niet als ze het moeten opnemen tegen enorm vaste waarden in mijn inmiddels toch lange muziekliefhebbende geschiedenis.
Grafmat schreef:
Bij de Verrukkelijke 500 debatteren we (kaj_666, vleertje, robbie34, Scorpion21, sokra en inmiddels oook chevy93)
Jij weet ook ieder bericht om te toveren tot sluikreclame, hè? Bij de Verrukkelijke 500 debatteren we (kaj_666, vleertje, robbie34, Scorpion21, sokra en inmiddels oook chevy93)

0
geplaatst: 27 oktober 2014, 21:48 uur
chevy93 schreef:
Ik vind het jammer dat je zo denkt. Zelf beloon ik leuke ontdekkingen juist door ze wat extra punten te geven. Er is uiteraard een grens, maar het is niet zo dat de hele Ladder mij al jaren aan het hart ligt. Wellicht ben ik gewoon nog te jong, maar ik stimuleer eerder mijn ontdekkingen dan dat ik ze afweeg tegen hoe lang de overige nummers al in mijn muzikale geheugen gegrift staan.
Ik vind het jammer dat je zo denkt. Zelf beloon ik leuke ontdekkingen juist door ze wat extra punten te geven. Er is uiteraard een grens, maar het is niet zo dat de hele Ladder mij al jaren aan het hart ligt. Wellicht ben ik gewoon nog te jong, maar ik stimuleer eerder mijn ontdekkingen dan dat ik ze afweeg tegen hoe lang de overige nummers al in mijn muzikale geheugen gegrift staan.
Ongetwijfeld een leeftijdsverschil dat meespeelt en gewoon heel veel kennen van mijn kant. Iedereen weet op deze site dat ik alles behalve vies ben van nieuwe bands en artiesten. Ik heb er heel wat lopen promoten en uiteindelijk ook met succes: Asaf Avidan, Revere, Stuart Warwick, The Irrepressibles, Radical Face (nog voor het reclame nummer) en zo zijn er nog aardig wat te noemen en ik neem deze ook altijd mee in mijn nominaties. Ik zie ze graag terug in de lijst maar ze worden maar zelden beloond.
Als ik echt een leuk nummer voorbij hoor komen kan ik daar heus punten aan kwijt maar het zal nooit genoeg zijn om ze er doorheen te loodsen en dat gaat andersom ook op voor mijn nominaties die telkens sneuvelen. En ja dan gaat die ene van Prince die me persoonlijk zo dierbaar is met gemak door terwijl ik dan toch liever Revere het had zien halen. Maar ik besef maar al te goed dat ik niet de enige ben die zo denk. En meer luistertijd? Voor mij hoeft het niet, de kans dat ik een nummer dan wel van (meer) punten voorzie zal minimaal zijn t.o.v. de huidige luistertijd tenzij er geen concurrentie is van bestaande favorieten in die ladder. Echt ontdekken van dingen doe ik wel op andere manieren (echt, daar is de ladder voor mij niet geschikt voor) en op genres stemmen waar ik echt niks mee heb zal ook niet gebeuren. Lijkt me ook niet erg logisch.
Ik vind het een beetje raar om nieuwe dingen te belonen omwille van het nieuw zijn en/of het belonen. Het gaat er uiteindelijk toch om om je favoriete nummer op nummer 1 te zien belanden aan het einde van het jaar. Nogmaals: ontdekken doe ik wel in andere topics of bij de albums.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 21:56 uur
Voor mij gaat het de eerste ronde toch echt om nieuwe nummers te ontdekken. Ieder jaar zijn er 800 nieuwe nummers. Maak mij wijs dat er daar niet een hele hoop ontdekkingen tussen zitten.
Neem nou een nummer als Welcome Home: 2007, 2008 en 2011 in de lijst niet eens bij de beste 1500. Opeens komt het in een Nikon-reclame en het jaar daarop staat het op 396 en vorig jaar op 302. Maak mij wijs dat dit niet losstaat van het feit dat er een (volgens mij redelijk grote) groep mensen is die waarschijnlijk niet eens de moeite neemt om de nieuwe nummers een kans te geven.
En meer luistertijd? Voor mij hoeft het niet, de kans dat ik een nummer dan wel van (meer) punten voorzie zal minimaal zijn t.o.v. de huidige luistertijd tenzij er geen concurrentie is van bestaande favorieten in die ladder.
Het punt is gewoon dat er een hele hoop tijd in gaat zitten, zeker in ronde 1, om alle nieuwe nummers te beluisteren. Zoveel tijd dat er 1. een hoop mensen afhaken en 2. er mensen niet de moeite gaan nemen om al deze nieuwe nummers te beluisteren.Neem nou een nummer als Welcome Home: 2007, 2008 en 2011 in de lijst niet eens bij de beste 1500. Opeens komt het in een Nikon-reclame en het jaar daarop staat het op 396 en vorig jaar op 302. Maak mij wijs dat dit niet losstaat van het feit dat er een (volgens mij redelijk grote) groep mensen is die waarschijnlijk niet eens de moeite neemt om de nieuwe nummers een kans te geven.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 22:10 uur
chevy93 schreef:
Voor mij gaat het de eerste ronde toch echt om nieuwe nummers te ontdekken. Ieder jaar zijn er 800 nieuwe nummers. Maak mij wijs dat er daar niet een hele hoop ontdekkingen tussen zitten.
Maar daar gaat de hele discussie toch ook niet over???? Mij hoor je dat niet zeggen. Wel dat ik van die 800 nieuwe nummers de meeste nummers minder kans geef als ze in een ladder staan met enorme favorieten van mij (en ja doordat ik lang met muziek bezig ben zijn dat er nogal wat: niet voor niets heb ik de laatste 32 vaak altijd helemaal op cd/lp thuis staan). Er zitten leuke dingen bij en die beloon ik ook maar het is niet genoeg om ze uiteindelijk door te laten stromen.
Het punt is gewoon dat er een hele hoop tijd in gaat zitten, zeker in ronde 1, om alle nieuwe nummers te beluisteren. Zoveel tijd dat er 1. een hoop mensen afhaken en 2. er mensen niet de moeite gaan nemen om al deze nieuwe nummers te beluisteren.
Ook dit staat los van de diversiteit die de lijst haalt. Als mensen afhaken dan stemmen ze ook niet. Dat mensen de moeite niet nemen geloof ik onmiddellijk maar als ik naar mezelf kijk dan zie ik toch ook dat een eenmalige beluistering vaak niet voldoende is. Ja voor een enkel puntje wellicht. En meer tijd zou het denk ik niet eens heel erg veel verbeteren want wil een nummer echt uitgroeien tot favoriet dan heb je daar gewoon veel meer tijd voor nodig en die is er ook dan nog steeds niet.
Daarbij moet de ladder ook nog wel een beetje leuk blijven. Zo serieus neem ik het nu ook weer niet.
Neem nou een nummer als Welcome Home: 2007, 2008 en 2011 in de lijst niet eens bij de beste 1500. Opeens komt het in een Nikon-reclame en het jaar daarop staat het op 396 en vorig jaar op 302. Maak mij wijs dat dit niet losstaat van het feit dat er een (volgens mij redelijk grote) groep mensen is die waarschijnlijk niet eens de moeite neemt om de nieuwe nummers een kans te geven.
Ik hoef jou helemaal niks wijs te maken want daar gaat het niet om

Het ging om een diverse lijst die gewoon leuker is (ben ik het ook mee eens) maar ik roep de hele tijd dat we ook gewoon reëel moeten zijn en beseffen dat we dat niet voor elkaar gaan krijgen tenzij we behoorlijke ingrepen doen en dan zeg ik nee. Maar ik val nu wel heel erg in herhaling.
Dat mensen niet luisteren en al die andere zaken die je noemt is niets nieuws maar dat ga je niet veranderen door de voorstellen die gedaan worden, deze mensen haken namelijk gewoon af en die stemmen dus al helemaal niet.
Ik laat het hier verder bij. Van mij mag het flink op de schop worden genomen, voer maar enorme kunstgrepen uit... het resultaat zal ongetwijfeld niet heel erg gaan verschillen

En dat jij het wel gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken vind ik geweldig, echt waar, maar maakt het dan ook uit dat zo'n nummer de lijst niet haalt? Dan ben je toch blij met je ontdekking??

Voor mij is een ontdekking eerder een leuke bijkomstigheid en dat kan dan wat puntjes opleveren die dan meestal toch niet genoeg blijken te zijn om de lijst te halen.
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 22:30 uur
aERodynamIC schreef:
Ben ik het niet mee eens. Het zijn vaak nieuwkomers die afhaken en juist nieuwkomers kunnen voor een frisse wind zorgen. Zonder nieuwkomers zouden we jaar in, jaar uit grotendeels dezelfde finale hebben.(quote)
Ook dit staat los van de diversiteit die de lijst haalt. Als mensen afhaken dan stemmen ze ook niet. Dat mensen de moeite niet nemen geloof ik onmiddellijk maar als ik naar mezelf kijk dan zie ik toch ook dat een eenmalige beluistering vaak niet voldoende is. Ja voor een enkel puntje wellicht. En meer tijd zou het denk ik niet eens heel erg veel verbeteren want wil een nummer echt uitgroeien tot favoriet dan heb je daar gewoon veel meer tijd voor nodig en die is er ook dan nog steeds niet.
Misschien ben ik niet zo'n allesvreter, of ben ik gewoon wat kritischer, maar in iedere ladder staan in ronde 1 zelden zoveel toppers dat ik een goede ontdekking niet met punten kan waarderen. Een echt goede ontdekking is toch vaak wel 4, 6 of zelfs 7 punten waard bij mij.Ik zou ook niet weten waarom een nummer waar ik bij de eerste luisterbeurt compleet weggeblazen wordt niet zou belonen met veel punten.
Daarbij moet de ladder ook nog wel een beetje leuk blijven.
Dat lijkt me logisch, maar wat is er leuk aan om jaar in, jaar uit je eigen (al dan niet cliché) favorieten door te zien gaan en al je leuke ontdekkingen zelf ook niet eens ruimhartig te belonen?
0
geplaatst: 27 oktober 2014, 22:38 uur
chevy93 schreef:
en juist nieuwkomers kunnen voor een frisse wind zorgen. Zonder nieuwkomers zouden we jaar in, jaar uit grotendeels dezelfde finale hebben.
en juist nieuwkomers kunnen voor een frisse wind zorgen. Zonder nieuwkomers zouden we jaar in, jaar uit grotendeels dezelfde finale hebben.
Dat is gebaseerd op niks natuurlijk. Waarom zouden die nieuwkomers niet liefhebbers zijn van The Doors, Pearl Jam, Radiohead, The Cure en Arcade Fire? Het aantal deelnemers is in de loop der jaren volgens mij toch alleen maar toegenomen terwijl de lijst behoorlijk stabiel blijft.
chevy93 schreef:
maar wat is er leuk aan om jaar in, jaar uit je eigen (al dan niet cliché) favorieten door te zien gaan en al je leuke ontdekkingen zelf ook niet eens ruimhartig te belonen?
maar wat is er leuk aan om jaar in, jaar uit je eigen (al dan niet cliché) favorieten door te zien gaan en al je leuke ontdekkingen zelf ook niet eens ruimhartig te belonen?
Omdat die favorieten misschien toch net even leuker zijn? Omdat de leukste ontdekkingen door mezelf al genomineerd zijn en het niet halen?
Ik ga niet voor nieuwe dingen die voorrang krijgen omwille van het nieuw zijn. Ik ga voor wat ik leuker vind. En ik word blijkbaar niet erg vaak dusdanig omver geblazen dat ik er helemaal voor ga maar dat zie ik anderen opvallend genoeg ook niet bij mijn nominaties doen dus dat zal dan wel wederzijds zijn, en hebben we hier nu dus een aardige verklaring van 1 user te pakken. Nu uitvissen hoe dat bij de rest zit 
En wees eerlijk: we missen aardig wat metal, hip-hop en electronic maar ik geloof nooit dat ik daar regelmatig van uit mijn dak zal gaan en met mij veel anderen vrees ik en dat was nu juist het grote probleem. Meer uit deze genres erin zou de boel al een stuk diverser maken. Sorry dat ik daar dan niet al te best aan meewerk

* denotes required fields.