Muziek / Toplijsten en favorieten / 10 Albumhoezen (per decennium/jaar)
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 4 augustus 2014, 07:46 uur
Plaats hier je favoriete 10 albumhoezen per decennium. Het gaat hierbij om alle soorten hoezen (live, verzamel etc.) en uit alle genres. Je hoeft de muziek niet beslist mooi/goed te vinden of zelfs te kennen. Je mag ook alleen hoezen plaatsen waarop je gestemd hebt, whatever. Vertel eventueel waarom je er een klik mee hebt.
1. Plaats de link van het album (rechtermuisknop erboven, eigenschappen, adres kopieëren en plaatsen ) . Klik voor eventuele vergroting op de hoes zelf.
Vergeet even niet er boven te zetten om welk decennium het gaat (al blijkt dat op zich wel uit het rijtje, maar eventueel om wat sneller decennia te vergelijken).
Misschien kom je op deze manier nog achter leuke/interessante hoezen van andere bands/artiesten, zie je overeenstemming qua smaak en nodigt het je uit om daar eventueel eens wat van te beluisteren of meer over te lezen.
1. Plaats de link van het album (rechtermuisknop erboven, eigenschappen, adres kopieëren en plaatsen ) . Klik voor eventuele vergroting op de hoes zelf.
Vergeet even niet er boven te zetten om welk decennium het gaat (al blijkt dat op zich wel uit het rijtje, maar eventueel om wat sneller decennia te vergelijken).
Misschien kom je op deze manier nog achter leuke/interessante hoezen van andere bands/artiesten, zie je overeenstemming qua smaak en nodigt het je uit om daar eventueel eens wat van te beluisteren of meer over te lezen.
0
Cured
geplaatst: 4 augustus 2014, 07:54 uur
Jaren 50:
1. Bo Diddley - Have Guitar, Will Travel (1959)
De man met zijn opvallende gitaar, ritme/beat spel en verschijning op een prachtige scooter klaar voor 'the road' om muziek te spelen. Mooie achtergrond ook van een straat ergens in Amerika.
Het Bo Diddley-ritme is te horen op songs als Not Fade Away , Elvis's Marie's The Name of zelfs in The Smiths hun Rusholme Ruffians (op Meat Is Murder).
2. Chet Baker Quartet - Plays Standards (1955)
Chet Baker in Paris; een mooie sfeervolle foto met op de achtergrond een gebouw wat ik niet herken. Waar ik ook van houd zijn de vaker gebruikte 'squares' (vierhoeken) met (gekleurde) info
van de titel/artiest. Mijn oudste favoriete hoes die ik ken.
3. Sabu Martinez - Palo Congo (1957)
De kleuren, de muzikanten, Zuid-Amerikaanse passie; prachtige hoes.
4. Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
Drummer Art Blakey'gezicht in mooie groen met een gezichtsuitdrukking die past bij de titel.......wee je gebeente !
5. Louis Prima - The Wildest! (1956)
Innemende hoes van de man waarbij je niet rustig op een stoel kunt blijven zitten: onstuimig, wild
en vol energie!
6. Wes Montgomery - Far Wes (1958)
Prachtige studiofoto van één van Jazz's invloedrijkste gitaristen uit die tijd. Ook de blik waarmee hij kijkt straalt een plezier/ondeugendheid uit naar degene waar hij naartoe kijkt (denk ik).
7. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)
Deze hoesfoto is waarschijnlijk op 31 juli 1955 genomen in Tampa; één waarop Elvis iig eens in actie is op de hoezen uit zeker de jaren 50 en 60 met die saaie 'portretfoto's
. De manier waarop de letters zijn weergegeven geeft het voor die tijd ook wat aparts en het geheel zou meer dan 20 jaar later als inspiratiebron voor een gelijksoortige 'opmaak' van een andere iconische hoes betekenen.
8. Sonny Rollins - Sonny Rollins, Vol. 2 (1957)
De 1e hoes van de top 10 die later voor een popmuzikant een inspiratie bron was voor zijn eigen hoes. Ik houd van de in geheel blauw opgetrokken hoes met een rokende Rollins achter zijn instrument. Ik heb sowieso wat met die jazz-hoezen/labels uit de 50'en 60's en houd van dat art-work.
9. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
Klassieker van Little Richard in kenmerkende pose. De combinatie met de felle achtergrond maakt voor mij deze hoes een topper.
10. Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958)
Stijlvolle foto van actrice Jeanne Moreau op de hoes met jazz/film noir score-muziek van Miles Davis ; jammer van de zwarte rand boven, maar dat zag je wel meer toen.
1. Bo Diddley - Have Guitar, Will Travel (1959)
De man met zijn opvallende gitaar, ritme/beat spel en verschijning op een prachtige scooter klaar voor 'the road' om muziek te spelen. Mooie achtergrond ook van een straat ergens in Amerika.
Het Bo Diddley-ritme is te horen op songs als Not Fade Away , Elvis's Marie's The Name of zelfs in The Smiths hun Rusholme Ruffians (op Meat Is Murder).
2. Chet Baker Quartet - Plays Standards (1955)
Chet Baker in Paris; een mooie sfeervolle foto met op de achtergrond een gebouw wat ik niet herken. Waar ik ook van houd zijn de vaker gebruikte 'squares' (vierhoeken) met (gekleurde) info
van de titel/artiest. Mijn oudste favoriete hoes die ik ken.
3. Sabu Martinez - Palo Congo (1957)
De kleuren, de muzikanten, Zuid-Amerikaanse passie; prachtige hoes.
4. Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
Drummer Art Blakey'gezicht in mooie groen met een gezichtsuitdrukking die past bij de titel.......wee je gebeente !

5. Louis Prima - The Wildest! (1956)
Innemende hoes van de man waarbij je niet rustig op een stoel kunt blijven zitten: onstuimig, wild
en vol energie!

6. Wes Montgomery - Far Wes (1958)
Prachtige studiofoto van één van Jazz's invloedrijkste gitaristen uit die tijd. Ook de blik waarmee hij kijkt straalt een plezier/ondeugendheid uit naar degene waar hij naartoe kijkt (denk ik).
Deze hoesfoto is waarschijnlijk op 31 juli 1955 genomen in Tampa; één waarop Elvis iig eens in actie is op de hoezen uit zeker de jaren 50 en 60 met die saaie 'portretfoto's
. De manier waarop de letters zijn weergegeven geeft het voor die tijd ook wat aparts en het geheel zou meer dan 20 jaar later als inspiratiebron voor een gelijksoortige 'opmaak' van een andere iconische hoes betekenen. 8. Sonny Rollins - Sonny Rollins, Vol. 2 (1957)
De 1e hoes van de top 10 die later voor een popmuzikant een inspiratie bron was voor zijn eigen hoes. Ik houd van de in geheel blauw opgetrokken hoes met een rokende Rollins achter zijn instrument. Ik heb sowieso wat met die jazz-hoezen/labels uit de 50'en 60's en houd van dat art-work.
9. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
Klassieker van Little Richard in kenmerkende pose. De combinatie met de felle achtergrond maakt voor mij deze hoes een topper.
10. Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958)
Stijlvolle foto van actrice Jeanne Moreau op de hoes met jazz/film noir score-muziek van Miles Davis ; jammer van de zwarte rand boven, maar dat zag je wel meer toen.
0
geplaatst: 4 augustus 2014, 08:20 uur
Is het niet makkelijker om direct een link naar het album te plaatsen? Dan zie je de hoes ook al verschijnen als je er in dit topic met de muis boven gaat hangen.
0
Cured
geplaatst: 4 augustus 2014, 08:22 uur
Dat is bij nader inzien waar , maar dan moet ik mijn 1e bericht wel even aanpassen. Goed punt, bedankt.
edit. done
edit. done
0
geplaatst: 4 augustus 2014, 09:58 uur
Alleen albums waar ik daadwerkelijk op gestemd heb:
1. Carl Perkins - Dance Album (1957)
2. Louis Prima - The Wildest! (1956)
3. Anthology of American Folk Music (1952)
4. The Everly Brothers - The Everly Brothers (1958)
5. Gene Vincent - Bluejean Bop! (1956)
6. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
7. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
8. Helen Merrill - Helen Merrill with Clifford Brown (1954)
9. Sarah Vaughan - Sarah Vaughan (1954)
10. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
1. Carl Perkins - Dance Album (1957)
2. Louis Prima - The Wildest! (1956)
3. Anthology of American Folk Music (1952)
4. The Everly Brothers - The Everly Brothers (1958)
5. Gene Vincent - Bluejean Bop! (1956)
6. Little Richard - Here's Little Richard (1957)
7. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
8. Helen Merrill - Helen Merrill with Clifford Brown (1954)
9. Sarah Vaughan - Sarah Vaughan (1954)
10. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
0
Cured
geplaatst: 4 augustus 2014, 11:07 uur
Mooie keuzes , GrafGantz
. De hoes op Nr. 10 van Howlin Wolf vind ik ook sterk (artiest en albumtitel in één) en vanwege mijn muzikale interesse zal ik deze zeker gaan beluisteren. Die van Louis Prima en Little Richard hebben we gemeen, maar ook die van de Everly Brothers en Gene Vincent hadden ook zo maar in mijn top 10 kunnen staan en had ik achter de hand ! Wellicht komt dat nog eens (je mag altijd updaten uiteraard)
. De hoes op Nr. 10 van Howlin Wolf vind ik ook sterk (artiest en albumtitel in één) en vanwege mijn muzikale interesse zal ik deze zeker gaan beluisteren. Die van Louis Prima en Little Richard hebben we gemeen, maar ook die van de Everly Brothers en Gene Vincent hadden ook zo maar in mijn top 10 kunnen staan en had ik achter de hand ! Wellicht komt dat nog eens (je mag altijd updaten uiteraard)
0
geplaatst: 4 augustus 2014, 11:59 uur
Dit was nog vrij eenvoudig, volgende decennia worden zo goed als onmogelijk en zou ik eigenlijk liever per jaar doen 

0
geplaatst: 4 augustus 2014, 13:46 uur
Nou, het moet ook nog wel een beetje praktisch te doen zijn. Jaren '60 valt nog mee met 155 stemmen maar daarna gaat het snel de hoogte in:
70's: 453
80's: 541
90's: 801
00's: 2049
Geen idee hoe ik daar eventjes 10 hoezen uit kan gaan pikken.
70's: 453
80's: 541
90's: 801
00's: 2049

Geen idee hoe ik daar eventjes 10 hoezen uit kan gaan pikken.
0
Cured
geplaatst: 4 augustus 2014, 14:30 uur
Je hebt toch wel een idee wat je echt de toppers vindt ? Per jaar heb ik er soms maar 3 of 4 echt gave.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Het is maar net hoe je het bekijkt.
0
geplaatst: 4 augustus 2014, 14:36 uur
Dat idee heb ik wel bij albums die ik daadwerkelijk in de kast heb staan, maar voor de nillies zijn dat er toch echt geen 2000+. Dat mocht ik willen 

0
Cured
geplaatst: 8 augustus 2014, 11:28 uur
Freddie Hubbard - Open Sesame (1960)
Prachtige en smaakvolle jazz-hoes weer van het Blue Note Label. Ditis trouwens één van de weinge jazz albums die ik zelf heb; ik ben vaak gecharmeerd van de hoezen, maar niet zozeer/echt van de muziek zelf, behalve deze bijvoorbeeld. Wel losse nummers zo her en der.
Howlin' Wolf - The Real Folk Blues (1966)
Weer een heerlijke, vol lachende kop op/in een mooie hoes, nu van bluesman Howlin'Wolf. Ook de keuze van het lichtblauw in de albumtitel vind ik goed passen/gekozen.
The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968)
Niet de opvallendste/opmerkelijkste en meest besproken hoes van The VU of wie dan ook in de 60's, maar ik vind hem wel de mooiste van the VU; stemmig zwart met mooie witte belettering bovenaan de hoes. Volgens mij ook de eerste in de pop/rock in dit soort opmaak ( 'zwarte hoes' met witte letters), maar ik kan er naast zitten (ik ken niet alle hoezen
of zie er één over het hoofd.
Ray Charles - Modern Sounds in Country and Western Music (1962)
Ray Charles in karakterestieke pose, zwart pak en befaamde bril met rode achtergrond. De combinatie wit, zwart en rood qua kleuren heeft iets. Zijn beste, invloedrijkste en beroemdste album volgens velen, maar dat is een andere discussie...
Thelonious Monk - Big Band and Quartet in Concert (1964)
Monk achter de piano in spotlight met weer mooie belettering , alles in 'bruin'achtige of verwante kleuren.
Herb Alpert's Tijuana Brass - Whipped Cream & Other Delights (1965)
Herbie zet er een mooie dame op, in een witte jurk met ......scheerschuim erop, uitdagend met haar vinger likkend aan het spul als ware het slagroom: ondeugende hoes voor die tijd. Zoals de titel al suggereert gaat het ook over andere lekkernijen op dit album....De sexy vrouw op de hoes is Dolores Erickson, 28 jaar destijds en wel op een paar andere covers te bewonderen. De belettering is ook smaakvol en ook deze hoes kent vele parodieën, waaronder deze: http://greatalbumcovers.files.wordpress.com/2013/02/patcooper.png?w=600&h=300
Overigens is dit ook geen slecht album en is maar liefst 6 miljoen keer over de toonbank gegaan, alleen al in de VS. Of zou het toch door die hoes komen?
Donald Byrd - A New Perspective (1963)
Misschien (net) niet Byrds mooiste, maar wel een opmerkelijke albumhoes. Toen ik deze hoes eens een keer voorbij zag komen, dacht ik met een rap-album te maken te hebben; stoere auto, rapper aan de achterkant daarvan en waarschijnlijk teksten over bitches en snitches
. Verbazingwekkend genoeg was het een jazz-album en ook nog één uit 1963! , een opmerkelijk jonger ogende cover. Het album zelf is verre van schlecht en er komt zelfs een koor op voor, maar daar gaat het nu niet om.
Deze hoes is overigens wel vaker geparodieërd, zoals die van Tone Loc uit '89 bijv.....een rapper
.
A.K. Salim - Afro Soul / Drum Orgy (1965)
Hoes in mooie kleur ietwat 'vaal' rood/rouge die het Afrikaanse in de muziek treffend weergeeft.
The Beatles - The Beatles (1968)
Een opvallend onopvallende hos met alleen licht en zeer bescheiden de bandnaam erop vermeld. Na de drukte van de Sgt. Pepper hoes komen met deze....
Miles Davis - Miles in Tokyo (1964)
Mooi gewerkt met licht, schaduw en vooral donker.
Prachtige en smaakvolle jazz-hoes weer van het Blue Note Label. Ditis trouwens één van de weinge jazz albums die ik zelf heb; ik ben vaak gecharmeerd van de hoezen, maar niet zozeer/echt van de muziek zelf, behalve deze bijvoorbeeld. Wel losse nummers zo her en der.
Weer een heerlijke, vol lachende kop op/in een mooie hoes, nu van bluesman Howlin'Wolf. Ook de keuze van het lichtblauw in de albumtitel vind ik goed passen/gekozen.
Niet de opvallendste/opmerkelijkste en meest besproken hoes van The VU of wie dan ook in de 60's, maar ik vind hem wel de mooiste van the VU; stemmig zwart met mooie witte belettering bovenaan de hoes. Volgens mij ook de eerste in de pop/rock in dit soort opmaak ( 'zwarte hoes' met witte letters), maar ik kan er naast zitten (ik ken niet alle hoezen
of zie er één over het hoofd. Ray Charles - Modern Sounds in Country and Western Music (1962)
Ray Charles in karakterestieke pose, zwart pak en befaamde bril met rode achtergrond. De combinatie wit, zwart en rood qua kleuren heeft iets. Zijn beste, invloedrijkste en beroemdste album volgens velen, maar dat is een andere discussie...
Monk achter de piano in spotlight met weer mooie belettering , alles in 'bruin'achtige of verwante kleuren.
Herbie zet er een mooie dame op, in een witte jurk met ......scheerschuim erop, uitdagend met haar vinger likkend aan het spul als ware het slagroom: ondeugende hoes voor die tijd. Zoals de titel al suggereert gaat het ook over andere lekkernijen op dit album....De sexy vrouw op de hoes is Dolores Erickson, 28 jaar destijds en wel op een paar andere covers te bewonderen. De belettering is ook smaakvol en ook deze hoes kent vele parodieën, waaronder deze: http://greatalbumcovers.files.wordpress.com/2013/02/patcooper.png?w=600&h=300
Overigens is dit ook geen slecht album en is maar liefst 6 miljoen keer over de toonbank gegaan, alleen al in de VS. Of zou het toch door die hoes komen?

Misschien (net) niet Byrds mooiste, maar wel een opmerkelijke albumhoes. Toen ik deze hoes eens een keer voorbij zag komen, dacht ik met een rap-album te maken te hebben; stoere auto, rapper aan de achterkant daarvan en waarschijnlijk teksten over bitches en snitches
. Verbazingwekkend genoeg was het een jazz-album en ook nog één uit 1963! , een opmerkelijk jonger ogende cover. Het album zelf is verre van schlecht en er komt zelfs een koor op voor, maar daar gaat het nu niet om.Deze hoes is overigens wel vaker geparodieërd, zoals die van Tone Loc uit '89 bijv.....een rapper
.A.K. Salim - Afro Soul / Drum Orgy (1965)
Hoes in mooie kleur ietwat 'vaal' rood/rouge die het Afrikaanse in de muziek treffend weergeeft.
Een opvallend onopvallende hos met alleen licht en zeer bescheiden de bandnaam erop vermeld. Na de drukte van de Sgt. Pepper hoes komen met deze....
0
geplaatst: 8 augustus 2014, 12:02 uur
Cured schreef:
9. Herb Alpert's Tijuana Brass - Whipped Cream & Other Delights (1965)
De sexy vrouw op de hoes is Dolores Erickson, 28 jaar destijds en wel op een paar andere covers te bewonderen.
9. Herb Alpert's Tijuana Brass - Whipped Cream & Other Delights (1965)
De sexy vrouw op de hoes is Dolores Erickson, 28 jaar destijds en wel op een paar andere covers te bewonderen.
Vandaag precies een jaar geleden kwam deze foto langs op de FB-pagina van Demonfuzz-Records in Rotterdam. Moest er eventjes naar zoeken maar ik wilde hem je niet onthouden:
http://i60.tinypic.com/2wdrset.jpg
0
geplaatst: 8 augustus 2014, 12:04 uur
Cured schreef:
De manier waarop de letters zijn weergegeven geeft het voor die tijd ook wat aparts en het geheel zou meer dan 20 jaar later als inspiratiebron voor een gelijksoortige 'opmaak' van een andere iconische hoes betekenen.
De manier waarop de letters zijn weergegeven geeft het voor die tijd ook wat aparts en het geheel zou meer dan 20 jaar later als inspiratiebron voor een gelijksoortige 'opmaak' van een andere iconische hoes betekenen.
Ja, wie kent hem niet?

0
Cured
geplaatst: 8 augustus 2014, 12:12 uur
voor beide toevoegingen, GG. Overigens die K.D. Lang is wel veel méér dan 20 jaar later
(om precies te zijn....40 !)
0
geplaatst: 8 augustus 2014, 12:20 uur
Volgens mijn berekeningen valt 40 jaar nog altijd in de "meer dan 20 jaar" categorie
.
.
0
Cured
geplaatst: 9 augustus 2014, 10:06 uur
JAREN 60:
of zie er één over het hoofd.
Ray Charles - Modern Sounds in Country and Western Music (1962)
. Verbazingwekkend genoeg was het een jazz-album en ook nog één uit 1963! , een opmerkelijk jonger ogende cover. Het album zelf is verre van schlecht en er komt zelfs een koor op voor, maar daar gaat het nu niet om.
Deze hoes is overigens wel vaker geparodieërd, zoals die van Tone Loc uit '89 bijv.....een rapper
.
A.K. Salim - Afro Soul / Drum Orgy (1965)
of zie er één over het hoofd. Ray Charles - Modern Sounds in Country and Western Music (1962)

. Verbazingwekkend genoeg was het een jazz-album en ook nog één uit 1963! , een opmerkelijk jonger ogende cover. Het album zelf is verre van schlecht en er komt zelfs een koor op voor, maar daar gaat het nu niet om.Deze hoes is overigens wel vaker geparodieërd, zoals die van Tone Loc uit '89 bijv.....een rapper
.A.K. Salim - Afro Soul / Drum Orgy (1965)
0
geplaatst: 9 augustus 2014, 13:54 uur
Veel mooie hoezen in de jaren 50 en dan vooral van jazzalbums. Om het mezelf makkelijk te maken alleen albums waar ik op gestemd heb. Dat geeft me keuze uit 62 hoezen.
John Coltrane - Blue Train (1957)
Miles Davis - Kind of Blue (1959)
Miles Davis - 'Round About Midnight (1957)
Bill Evans Trio - Portrait in Jazz (1959)
Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (1959)
Billie Holiday - Lady in Satin (1958)
Donald Byrd & Gigi Gryce - Modern Jazz Perspective (1957)
The Dave Brubeck Quartet - Time Out (1959)
Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958)
Miles Davis - Kind of Blue (1959)
Miles Davis - 'Round About Midnight (1957)
Bill Evans Trio - Portrait in Jazz (1959)
Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (1959)
Billie Holiday - Lady in Satin (1958)
Donald Byrd & Gigi Gryce - Modern Jazz Perspective (1957)
The Dave Brubeck Quartet - Time Out (1959)
Cannonball Adderley - Somethin' Else (1958)
0
Cured
geplaatst: 9 augustus 2014, 14:05 uur
Gaaf, Kronos. Die van Cannonball Adderly had ik vanmorgen nog in de handen, maar weet niet meer precies of ik hem zelf mooi genoeg vind (de muziek dan). Ik moet 'm weer eens beluisteren, want ik heb 'm wel maar niet origineel.
Het is overigens niet nodig om er een volgorde in te maken. Je kunt net als GrafGantz of Kronos kiezen hoe je ze brengt. Het kan ook om (voor jou) opmerkelijke hoezen gaan of alleen diegene waarop je gestemd hebt of zelf in huis hebt, hoe dan ook. Per jaar maakt het eventueel ook wat toegankelijker of per decennium/jaar per genre bijv. .
Het is overigens niet nodig om er een volgorde in te maken. Je kunt net als GrafGantz of Kronos kiezen hoe je ze brengt. Het kan ook om (voor jou) opmerkelijke hoezen gaan of alleen diegene waarop je gestemd hebt of zelf in huis hebt, hoe dan ook. Per jaar maakt het eventueel ook wat toegankelijker of per decennium/jaar per genre bijv. .
0
geplaatst: 9 augustus 2014, 16:44 uur
Voor de jaren 60 wordt de keuze uit albums waar ik op gestemd heb meer dan dubbel zo groot. 158 om precies te zijn. Maar het aantal mooie hoezen lijkt minder dan in het vorige decennium. 10 pareltjes zijn echter wel te vinden.
Dusty Springfield - Dusty........ Definitely (1968)
Bill Evans/Jim Hall - Undercurrent (1962)
Thelonious Monk - Monk's Blues (1968)
John Coltrane - A Love Supreme (1964)
John Coltrane - Coltrane (1962)
Nina Simone - Silk & Soul (1967)
King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)
Herbie Hancock - Maiden Voyage (1965)
Jethro Tull - Stand Up (1969)
Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)
Dusty Springfield - Dusty........ Definitely (1968)
Bill Evans/Jim Hall - Undercurrent (1962)
Thelonious Monk - Monk's Blues (1968)
John Coltrane - A Love Supreme (1964)
John Coltrane - Coltrane (1962)
Nina Simone - Silk & Soul (1967)
King Crimson - In the Court of the Crimson King (1969)
Herbie Hancock - Maiden Voyage (1965)
Jethro Tull - Stand Up (1969)
Led Zeppelin - Led Zeppelin II (1969)
0
geplaatst: 10 augustus 2014, 16:17 uur
De 70's heb ik zelf vanaf het begin meegemaakt. Al was dat nog niet meteen erg bewust. Tegen het einde van dat decennium begon mijn muzieksmaak zich maar pas te ontwikkelen. Alles uit de jaren 70 heb ik dan ook altijd als 'oude muziek' ervaren. Maar met mijn voorliefde voor heavy metal, een genre dat zijn oorsprong in die periode heeft, wel een razend interessant tijdsvak om muziek in te ontdekken.
Mijn verzameling uit de 70's telt 514 albums. Keuze genoeg dus. Uiteraard voor het eerst is er iets te merken van mijn heavy metal wansmaak.
Judas Priest - Stained Class (1978)
KISS - Love Gun (1976)
KISS - Destroyer (1975)
Molly Hatchet - Flirtin´ with Disaster (1979)
Black Sabbath - Master of Reality (1971)
Patti Smith Group - Easter (1978)
Tom Waits - The Heart of Saturday Night (1974)
Donna Summer - Love to Love You Baby (1975)
John Coltrane - Sun Ship (1971)
Miles Davis - Bitches Brew (1970)
Mijn verzameling uit de 70's telt 514 albums. Keuze genoeg dus. Uiteraard voor het eerst is er iets te merken van mijn heavy metal wansmaak.

Judas Priest - Stained Class (1978)
KISS - Love Gun (1976)
KISS - Destroyer (1975)
Molly Hatchet - Flirtin´ with Disaster (1979)
Black Sabbath - Master of Reality (1971)
Patti Smith Group - Easter (1978)
Tom Waits - The Heart of Saturday Night (1974)
Donna Summer - Love to Love You Baby (1975)
John Coltrane - Sun Ship (1971)
Miles Davis - Bitches Brew (1970)
0
Cured
geplaatst: 10 augustus 2014, 17:09 uur
De 70's...ha ! Ik plak willekeurig hier 10 hoezen neer waar ik een bepaalde klik mee heb. Klik ook op de albumhoes voor een grotere en duidelijkere weergave en let ook op details eventueel.
Supertramp - Breakfast in America (1979)
Deze vond ik als 12 jarig jochie al goed; de band kijkt vanuit het vliegtuig neer op New York, waar het vrijheidsbeeld is weergegeven door een gezellige waitress met Manhattan afgebeeld als een ontbijttafel met daarop voorwerpen die met eten te maken hebben de gebouwen en het wolkenkarbbersbeeld daarvan weergeven. Een geweldige hoes, waarin humor, artwork en albumtitel ineen zijn verwerkt wanneer de Tramps Amerika bezoeken.
Overigens wilde geloof ik de platenmaatschappij een lekker ding als waitress, maar de heren van Supertramp vonden de gezette, olijke tante geiniger als waitress.
Roberta Flack - Quiet Fire (1971)
Is dit Arrie
? Nee, het is Roberta met een enorm Afrokapsel. Ik vond deze plaat voor het eerst in mijn broers soul/funk-collectie en vond 'm zeer geinig en wel mooi vormgegeven. Ik had toch keuze genoeg trouwens thuis als jongste in de platencolleties van ons gezin, vol van muziek.
The Tubes - What Do You Want from Live (1978)
Deze zat ook in een collectie; ik vond de opmaak en de kleurovergang gaaf.
David Bowie - Aladdin Sane (1973)
De iconische Bowie hoes, ook veel te zien op T-shirts e.d.
Deep Purple - In Rock (1970)
Weer een hoes waarin de albumtitel is weergegeven en wel dubbel: de heren hadden zichzelf geplaatst i.p.v de persidenten van Amerika op Mount Rushmore in 'rotssteen en op de plaat gaan ze volledig op en tekeer in het genre...Rock.
Roxy Music - Viva! (1976)
Prachtige, glitterige en glammy hoes van één van de jaren 70 beste bands: Roxy Music. De hoes geeft het sprankelende , energieke en classy live-optredens van de band stijl.
The Clash - London Calling (1979)
Geweldige en iconische foto van de bassist van The Clash Paul Simonon in een hoes referend aan die van Elvis uit "56, maar nu met een punk-attitude. paul Simomon heeft later gezegd:.. I wished I had my face risen to the camera.... I wish I had...
John Mayall - Jazz Blues Fusion (1972)
Een bluesplaat met een jazz-labelachtig hoesontwerp: gaaf weer.
Peter Tosh - Bush Doctor (1978)
Een hoog naar boven torende krachtige, gespierde Peter Tosh, als een soort medicijn man van Jamaica met een vurige, felle oranje achtergrond.
Op bepaalde eerste persingen zat een scratch-and-sniff sticker die, als je het weg krabte een geur van Marihuana zou loslatten: dat ging dus niet door, maar wel de oproep om het goedje te legaliseren in de titelsong. Overigens waren er o.a al eerder verwijzingen ernaar, zo ook de titel van een eerdere LP van hem: Legalize It (1976)
Supertramp - Breakfast in America (1979)
Deze vond ik als 12 jarig jochie al goed; de band kijkt vanuit het vliegtuig neer op New York, waar het vrijheidsbeeld is weergegeven door een gezellige waitress met Manhattan afgebeeld als een ontbijttafel met daarop voorwerpen die met eten te maken hebben de gebouwen en het wolkenkarbbersbeeld daarvan weergeven. Een geweldige hoes, waarin humor, artwork en albumtitel ineen zijn verwerkt wanneer de Tramps Amerika bezoeken.
Overigens wilde geloof ik de platenmaatschappij een lekker ding als waitress, maar de heren van Supertramp vonden de gezette, olijke tante geiniger als waitress.
Roberta Flack - Quiet Fire (1971)
Is dit Arrie
? Nee, het is Roberta met een enorm Afrokapsel. Ik vond deze plaat voor het eerst in mijn broers soul/funk-collectie en vond 'm zeer geinig en wel mooi vormgegeven. Ik had toch keuze genoeg trouwens thuis als jongste in de platencolleties van ons gezin, vol van muziek.The Tubes - What Do You Want from Live (1978)
Deze zat ook in een collectie; ik vond de opmaak en de kleurovergang gaaf.
David Bowie - Aladdin Sane (1973)
De iconische Bowie hoes, ook veel te zien op T-shirts e.d.
Deep Purple - In Rock (1970)
Weer een hoes waarin de albumtitel is weergegeven en wel dubbel: de heren hadden zichzelf geplaatst i.p.v de persidenten van Amerika op Mount Rushmore in 'rotssteen en op de plaat gaan ze volledig op en tekeer in het genre...Rock.
Roxy Music - Viva! (1976)
Prachtige, glitterige en glammy hoes van één van de jaren 70 beste bands: Roxy Music. De hoes geeft het sprankelende , energieke en classy live-optredens van de band stijl.
The Clash - London Calling (1979)
Geweldige en iconische foto van de bassist van The Clash Paul Simonon in een hoes referend aan die van Elvis uit "56, maar nu met een punk-attitude. paul Simomon heeft later gezegd:.. I wished I had my face risen to the camera.... I wish I had...
John Mayall - Jazz Blues Fusion (1972)
Een bluesplaat met een jazz-labelachtig hoesontwerp: gaaf weer.
Peter Tosh - Bush Doctor (1978)
Een hoog naar boven torende krachtige, gespierde Peter Tosh, als een soort medicijn man van Jamaica met een vurige, felle oranje achtergrond.
Op bepaalde eerste persingen zat een scratch-and-sniff sticker die, als je het weg krabte een geur van Marihuana zou loslatten: dat ging dus niet door, maar wel de oproep om het goedje te legaliseren in de titelsong. Overigens waren er o.a al eerder verwijzingen ernaar, zo ook de titel van een eerdere LP van hem: Legalize It (1976)
0
geplaatst: 10 augustus 2014, 17:39 uur
Wat een toeval in mijn gang heb ik 10 wissellijsten hangen voor LP's momenteel zitten daar de volgende originele LP's in
Ray Charles - What'd I Say (1959)
Miles Davis - Tutu (1986)
Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
Chet Baker - My Funny Valentine (1953)
Miles Davis - In a Silent Way (1969)
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
U2 - The Joshua Tree (1987)
Yusef Lateef - Eastern Sounds (1961)
Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
Zo eens per half jaar wissel ik eens wat maar Tutu & What's Going On zijn permanent.
Ray Charles - What'd I Say (1959)
Miles Davis - Tutu (1986)
Art Blakey & the Jazz Messengers - Moanin' (1959)
Chet Baker - My Funny Valentine (1953)
Miles Davis - In a Silent Way (1969)
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
U2 - The Joshua Tree (1987)
Yusef Lateef - Eastern Sounds (1961)
Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
Zo eens per half jaar wissel ik eens wat maar Tutu & What's Going On zijn permanent.
0
Cured
geplaatst: 10 augustus 2014, 19:54 uur
Lijkt mij ook wel wat, maar ik heb er de ruimte niet voor.
0
geplaatst: 10 augustus 2014, 22:22 uur
Zoeken in eigen stemmen, 1980 t/m 1989: Er zijn 955 albums gevonden die aan je zoekopdracht voldoen. Om het een beetje overzichtelijk te houden heb ik me tot metalhoezen beperkt. Metal was ook zo'n beetje de enige muziek die ik in die tijd beluisterde.
Dio - The Last in Line (1984)
Scorpions - Savage Amusement (1988)
Iron Maiden - Killers (1981)
Celtic Frost - Emperor's Return (1985)
Fates Warning - Awaken the Guardian (1986)
Megadeth - Peace Sells... but Who's Buying? (1986)
Hawaii - One Nation Underground (1983)
Cirith Ungol - Frost and Fire (1980)
Mercyful Fate - Don't Break the Oath (1984)
Kreator - Pleasure to Kill (1986)
Dio - The Last in Line (1984)
Scorpions - Savage Amusement (1988)
Iron Maiden - Killers (1981)
Celtic Frost - Emperor's Return (1985)
Fates Warning - Awaken the Guardian (1986)
Megadeth - Peace Sells... but Who's Buying? (1986)
Hawaii - One Nation Underground (1983)
Cirith Ungol - Frost and Fire (1980)
Mercyful Fate - Don't Break the Oath (1984)
Kreator - Pleasure to Kill (1986)
0
geplaatst: 13 augustus 2014, 11:00 uur
Ook uit de jaren 90 met veel bloed, zweet en tranen 10 mooie hoezen geseleceerd, deze keer keuze uit 883 albums.
Psychotic Waltz - A Social Grace (1990)
PJ Harvey - To Bring You My Love (1995)
Annihilator - Never, Neverland (1990)
Paradise Lost - Icon (1993)
Björk - Debut (1993)
Fates Warning - Parallels (1991)
Fu Manchu - In Search Of... (1996)
Iva Bittová - Ne Nehledej (1994)
Kronos Quartet - Night Prayers (1994)
Megadeth - Youthanasia (1994)
Psychotic Waltz - A Social Grace (1990)
PJ Harvey - To Bring You My Love (1995)
Annihilator - Never, Neverland (1990)
Paradise Lost - Icon (1993)
Björk - Debut (1993)
Fates Warning - Parallels (1991)
Fu Manchu - In Search Of... (1996)
Iva Bittová - Ne Nehledej (1994)
Kronos Quartet - Night Prayers (1994)
Megadeth - Youthanasia (1994)
0
geplaatst: 13 augustus 2014, 11:59 uur
Jaren '60:
1. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
2. Pink Floyd - Ummagumma (1969)
3. Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969)
4. Fairport Convention - Unhalfbricking (1969)
5. Muddy Waters - Folk Singer (1964)
6. The Beach Boys - All Summer Long (1964)
7. Johnny Cash - At San Quentin (1969)
8. Simon & Garfunkel - Bookends (1968)
9. The Beatles - With the Beatles (1963)
10. White Noise - An Electric Storm (1968)
1. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
2. Pink Floyd - Ummagumma (1969)
3. Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969)
4. Fairport Convention - Unhalfbricking (1969)
5. Muddy Waters - Folk Singer (1964)
6. The Beach Boys - All Summer Long (1964)
7. Johnny Cash - At San Quentin (1969)
8. Simon & Garfunkel - Bookends (1968)
9. The Beatles - With the Beatles (1963)
10. White Noise - An Electric Storm (1968)
0
geplaatst: 13 augustus 2014, 12:15 uur
Veel te veel keuze voor de '70s, dus die heb ik gesplitst:
1970-1974:
1. Faust - Faust IV (1973)
2. John Cale & Terry Riley - Church of Anthrax (1971)
3. Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)
4. The Beach Boys - Holland (1973)
5. Harmonia - Musik von Harmonia (1974)
6. Big Star - #1 Record (1972)
7. Faust - Faust (1971)
8. Edgar Froese - Aqua (1974)
9. Neu! - Neu! (1972)
10. Kraftwerk - Kraftwerk (1970)
Opvallend is de overheersing van Duitsland met 6 albums.
1970-1974:
1. Faust - Faust IV (1973)
2. John Cale & Terry Riley - Church of Anthrax (1971)
3. Pink Floyd - Obscured by Clouds (1972)
4. The Beach Boys - Holland (1973)
5. Harmonia - Musik von Harmonia (1974)
6. Big Star - #1 Record (1972)
7. Faust - Faust (1971)
8. Edgar Froese - Aqua (1974)
9. Neu! - Neu! (1972)
10. Kraftwerk - Kraftwerk (1970)
Opvallend is de overheersing van Duitsland met 6 albums.
0
geplaatst: 13 augustus 2014, 12:26 uur
1975-1979:
1. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
2. Kraftwerk - Radio-Activity (1975)
3. David Bowie - "Heroes" (1977)
4. Joe Jackson - Look Sharp! (1979)
5. Pink Floyd - Animals (1977)
6. The Clash - London Calling (1979)
7. Neu! - Neu! 75 (1975)
8. Suicide - Suicide (1977)
9. Marianne Faithfull - Broken English (1979)
10. Telex - Looking for Saint Tropez (1979)
Opvallend is dat de top 4 volledig in zwart-wit is.
1. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
2. Kraftwerk - Radio-Activity (1975)
3. David Bowie - "Heroes" (1977)
4. Joe Jackson - Look Sharp! (1979)
5. Pink Floyd - Animals (1977)
6. The Clash - London Calling (1979)
7. Neu! - Neu! 75 (1975)
8. Suicide - Suicide (1977)
9. Marianne Faithfull - Broken English (1979)
10. Telex - Looking for Saint Tropez (1979)
Opvallend is dat de top 4 volledig in zwart-wit is.
0
geplaatst: 13 augustus 2014, 18:55 uur
De jaren nul hebben tot nu toe 1183 albums opgeleverd. De 10 mooiste hoezen volgens mij:
Wolfmother - Wolfmother (2005)
David Bowie - Heathen (2002)
Aphex Twin - Drukqs (2001)
Björk - Vespertine (2001)
dEUS - Pocket Revolution (2005)
Songs: Ohia - The Lioness (2000)
The Veils - The Runaway Found (2004)
Nina Nastasia & Jim White - You Follow Me (2007)
Opeth - Watershed (2008)
Baroness - Blue Record (2009)
Wolfmother - Wolfmother (2005)
David Bowie - Heathen (2002)
Aphex Twin - Drukqs (2001)
Björk - Vespertine (2001)
dEUS - Pocket Revolution (2005)
Songs: Ohia - The Lioness (2000)
The Veils - The Runaway Found (2004)
Nina Nastasia & Jim White - You Follow Me (2007)
Opeth - Watershed (2008)
Baroness - Blue Record (2009)
* denotes required fields.