Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (Lustrum): 70s
zoeken in:
0
geplaatst: 9 mei 2015, 16:42 uur
Kijk, of als je geen zin hebt om te klikken: "De eigenschap wordt altijd in een andere woordsoort uitgedrukt dan het hoofdwoord; een pleonasme bestaat dan ook vaak uit een combinatie van een bijvoeglijk en een zelfstandig naamwoord."
On-topic: Jammer dat Pere Ubu nu al voorbij komt. Niet de nummer 1 uit mijn lijstje, maar wel de spannendste, meest inventieve uit mijn lijstje.
On-topic: Jammer dat Pere Ubu nu al voorbij komt. Niet de nummer 1 uit mijn lijstje, maar wel de spannendste, meest inventieve uit mijn lijstje.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 16:43 uur
chevy93 schreef:
37. Pere Ubu - The Modern Dance (1978) | 74 punten | 11x genoemd
Nr. 1 van: fatima, John Self, Masimo, niels94]
37. Pere Ubu - The Modern Dance (1978) | 74 punten | 11x genoemd
Nr. 1 van: fatima, John Self, Masimo, niels94]
willemmusic schreef:
1. Pere Ubu - The Modern Dance (1978)
1. Pere Ubu - The Modern Dance (1978)
chevy93 schreef:
Mijn verzoek is om de komende week (je hebt nog t/m vrijdag) nog met een eigen lijst te komen.
(quote)
Strikt genomen is er geen enkele regel die je ervan weerhoudt om de lijst van iemand één-op-één te kopiëren, maar het moge duidelijk zijn dat dit bepaald niet de voorkeur heeft.Mijn verzoek is om de komende week (je hebt nog t/m vrijdag) nog met een eigen lijst te komen.
Die nieuwe lijst is er niet gekomen. Maar willemmusic's eerste lijst is dus niet meegenomen terwijl hij zich strikt genomen gewoon aan de regels heeft gehouden? Hoe zit dat dan precies chevy93?
0
geplaatst: 9 mei 2015, 16:43 uur
west schreef:
Black Sabbath & AC/DC bij de beste 50: justice for all!
Het nummer Let There Be Rock en met name de gitaarsolo van zo'n 10 minuten waren afgelopen dinsdag het hoogtepunt van het sublieme AC/DC concert in Arnhem.
(quote)
Black Sabbath & AC/DC bij de beste 50: justice for all!

Het nummer Let There Be Rock en met name de gitaarsolo van zo'n 10 minuten waren afgelopen dinsdag het hoogtepunt van het sublieme AC/DC concert in Arnhem.
Nee die komen we volgend decennium wellicht tegen

0
geplaatst: 9 mei 2015, 16:51 uur
hoi123 schreef:
Blij dat ie er uberhaupt in staat! Al ben ik zelf schuldig omdat ik 'The Modern Dance' niet in mijn lijstje heb geplaatst. Had ik geweten dat ie een kans zou maken om de eindlijst te halen, had ik de plaat wel in mijn persoonlijke lijst geplaatst.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 16:51 uur
hoi123 schreef:
blabla
Ja, zoals in 'ronde cirkel' en 'dood lijk', totaal niet zoals in Misterfools zin.blabla
'Gelukkig huwelijk' is dan weer een goed voorbeeld van een oxymoron.
Einde off-topic zinloze discussie. Carry on.
0
Misterfool
geplaatst: 9 mei 2015, 16:54 uur
hoi123 schreef:
Ik ben zelf niet zo van de (post)-punk, maar Pere Ubu is wel een verdomd leuke band.
. Het is echter wel een beetje een cult-plaat. Ben overigens blij dat Genesis nog in de top 40 staat. Echt zo'n band die eigenlijk niet mag ontbreken. Can had van mij hoger mogen staan. BeatHoven schreef:
Ach ja, de wondere wereld van de Nederlandse Taal. Ik ben op de universiteit, zeker de eerste paar jaar, vaak genoeg op de vingers getikt vanwege stijlfouten in mijn tekst.
. Het is een van mijn verbeterpuntjes.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 16:54 uur
hoi123 schreef:
Taalkunde out.
(quote)
Nope, hoogtepunt en sterk zijn twee verschillende woordsoorten dus dan is het wel een pleonasme.Taalkunde out.
Beetje overbodig die hele taaldiscussie, maar ik kan jullie wel melden dat er geen sprake is van pleonasme en/of tautologie.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 17:17 uur
Toon1 schreef:
Blij dat ie er überhaupt in staat! Al ben ik zelf schuldig omdat ik 'The Modern Dance' niet in mijn lijstje heb geplaatst. Had ik geweten dat ie een kans zou maken om de eindlijst te halen, had ik de plaat wel in mijn persoonlijke lijst geplaatst.
Het hele idee van dit spel is een 'persoonlijke toplijst', niet een lijst met platen die je goed vindt en waarvan je denkt dat ze wellicht een kans maken om in de eindlijst te komen. Op die manier wordt de eenheidsworst alleen maar (nog) dikker... Blij dat ie er überhaupt in staat! Al ben ik zelf schuldig omdat ik 'The Modern Dance' niet in mijn lijstje heb geplaatst. Had ik geweten dat ie een kans zou maken om de eindlijst te halen, had ik de plaat wel in mijn persoonlijke lijst geplaatst.

0
geplaatst: 9 mei 2015, 17:25 uur
36. Joni Mitchell - Blue (1971) | 74 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: nico1616 | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 6
2014: 28 | 2013: 39 | 2012: 53 | 2011: 30
Positie na [X] lijstjes: [34]: 59 | [70]: 38

Spotify: Blue by Joni Mitchell on Spotify - open.spotify.com
Blue is de hoogst genoteerde van de vijf genoemde albums van Joni. Gestaag omhoog klimmend kwam ze uiteindelijk tot de 36e plek en dit jaar daarmee onder ex-vriend Graham Nash.
35. King Crimson - Red (1974) | 75 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: Misterfool, oceanvolta | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 55 | 2013: 32 | 2012: 25 | 2011: 16
Positie na [X] lijstjes: [34]: 1 | [70]: 20

Spotify: Niet op Spotify
Het is geen typfout; Red stond na 34 lijstjes echt bovenaan. Verder was de koek grotendeels op, maar het was nog altijd genoeg om een rentree te maken in de top 40. De overige King Crimson-albums speelden geen rol van betekenis.
34. Neil Young - After the Gold Rush (1970) | 76 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: HugovdBos, Mart | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 2
2014: 22 | 2013: 18 | 2012: 20 | 2011: 22
Positie na [X] lijstjes: [34]: 51 | [70]: 32

Spotify: After The Gold Rush (Remastered Version) by Neil Young on Spotify - open.spotify.com
Na het verdwijnen van On the Beach uit de top 40 is ook After the Gold Rush niet bepaald bovenin te vinden. Door een redelijk hoog gemiddelde (5,85) kwam een top 40-notering echter nooit in gevaar.
33. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970) | 76 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: teus | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 35 | 2013: 49 | 2012: 45 | 2011: 72
Positie na [X] lijstjes: [34]: 129 | [70]: 37

Spotify: Cosmo's Factory (40th Anniversary Edition) by Creedence Clearwater Revival on Spotify - open.spotify.com
CCR heeft wat mij betreft (samen met 16 Horsepower) de beste ritmesectie uit de muziekgeschiedenis. Of zoals de man op 83 zei: strictly rhythm he doesn't want to make it cry or sing. Cosmo’s Factory ging heel slecht van start, maar in het middenstuk schoot het album weer omhoog. En dat betekent een nog hogere positie dan vorig jaar.
Nr. 1 van: nico1616 | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 6
2014: 28 | 2013: 39 | 2012: 53 | 2011: 30
Positie na [X] lijstjes: [34]: 59 | [70]: 38

Spotify: Blue by Joni Mitchell on Spotify - open.spotify.com
Blue is de hoogst genoteerde van de vijf genoemde albums van Joni. Gestaag omhoog klimmend kwam ze uiteindelijk tot de 36e plek en dit jaar daarmee onder ex-vriend Graham Nash.
I am on a lonely road and I am traveling
Traveling, traveling, traveling
Looking for something, what can it be
Oh I hate you some, I hate you some, I love you some
Oh I love you when I forget about me
Traveling, traveling, traveling
Looking for something, what can it be
Oh I hate you some, I hate you some, I love you some
Oh I love you when I forget about me
35. King Crimson - Red (1974) | 75 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: Misterfool, oceanvolta | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 55 | 2013: 32 | 2012: 25 | 2011: 16
Positie na [X] lijstjes: [34]: 1 | [70]: 20

Spotify: Niet op Spotify
Het is geen typfout; Red stond na 34 lijstjes echt bovenaan. Verder was de koek grotendeels op, maar het was nog altijd genoeg om een rentree te maken in de top 40. De overige King Crimson-albums speelden geen rol van betekenis.
Pan American nightmare
Ten thousand feet fun-fair
Convinved that I don't care
It's safe as houses I swear
I was just sitting musing
The virtues of cruising
When altitude dropping
My ears started popping
One more red nightmare
Ten thousand feet fun-fair
Convinved that I don't care
It's safe as houses I swear
I was just sitting musing
The virtues of cruising
When altitude dropping
My ears started popping
One more red nightmare
34. Neil Young - After the Gold Rush (1970) | 76 punten | 13x genoemd
Nr. 1 van: HugovdBos, Mart | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 2
2014: 22 | 2013: 18 | 2012: 20 | 2011: 22
Positie na [X] lijstjes: [34]: 51 | [70]: 32

Spotify: After The Gold Rush (Remastered Version) by Neil Young on Spotify - open.spotify.com
Na het verdwijnen van On the Beach uit de top 40 is ook After the Gold Rush niet bepaald bovenin te vinden. Door een redelijk hoog gemiddelde (5,85) kwam een top 40-notering echter nooit in gevaar.
Well, I dreamed I saw the knights in armor coming,
Saying something about a queen.
There were peasants singing, and drummers drumming,
And the archers split the tree.
There was a fanfare blowing to the sun,
There was floating on the breeze.
Look at Mother Nature on the run,
In the Nineteen-Seventies.
Saying something about a queen.
There were peasants singing, and drummers drumming,
And the archers split the tree.
There was a fanfare blowing to the sun,
There was floating on the breeze.
Look at Mother Nature on the run,
In the Nineteen-Seventies.
33. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970) | 76 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: teus | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 35 | 2013: 49 | 2012: 45 | 2011: 72
Positie na [X] lijstjes: [34]: 129 | [70]: 37

Spotify: Cosmo's Factory (40th Anniversary Edition) by Creedence Clearwater Revival on Spotify - open.spotify.com
CCR heeft wat mij betreft (samen met 16 Horsepower) de beste ritmesectie uit de muziekgeschiedenis. Of zoals de man op 83 zei: strictly rhythm he doesn't want to make it cry or sing. Cosmo’s Factory ging heel slecht van start, maar in het middenstuk schoot het album weer omhoog. En dat betekent een nog hogere positie dan vorig jaar.
Whoa, thought it was a nightmare,
Lo, it's all so true,
They told me, don't go walkin' slow
'cause devil's on the loose.
Lo, it's all so true,
They told me, don't go walkin' slow
'cause devil's on the loose.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 17:32 uur
Gretz schreef:
Die nieuwe lijst is er niet gekomen. Maar willemmusic's eerste lijst is dus niet meegenomen terwijl hij zich strikt genomen gewoon aan de regels heeft gehouden? Hoe zit dat dan precies chevy93?
Ik bedoelde het meer in de zin van "als iemand een lijstje kopieert, zal ik dat waarschijnlijk niet merken". Als het, zoals in dit geval, overduidelijk is, neem ik zo'n lijstje niet mee. Zo kan ik ook wel wat gebruikers aansporen om mijn eigen lijstje te kopiëren. Het quoten van een lijstje is mijn beveling anders dan zelf een lijstje "maken" (rechtstreeks uit de regels). Hoe je vervolgens die lijst maakt, heb ik uiteraard geen zicht op.Die nieuwe lijst is er niet gekomen. Maar willemmusic's eerste lijst is dus niet meegenomen terwijl hij zich strikt genomen gewoon aan de regels heeft gehouden? Hoe zit dat dan precies chevy93?
Een vergelijkbaar geval zou ontstaan wanneer iemand zijn (of haar) lijstje van een eerdere editie rechtstreeks zou kopiëren.
P.S. Het is extra jammer dat hij uiteindelijk niet zelf een lijstje gemaakt heeft, want wellicht had Rock Bottom (nu 55) dan bij de beste 50 gestaan. Dat had dan ten koste gegaan van het naar mijn mening veel mindere album van Wire.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 18:01 uur
chevy93 schreef:
Een vergelijkbaar geval zou ontstaan wanneer iemand zijn (of haar) lijstje van een eerdere editie rechtstreeks zou kopiëren.
P.S. Het is extra jammer dat hij uiteindelijk niet zelf een lijstje gemaakt heeft, want wellicht had Rock Bottom (nu 55) dan bij de beste 50 gestaan. Dat had dan ten koste gegaan van het naar mijn mening veel mindere album van Wire.
(quote)
Ik bedoelde het meer in de zin van "als iemand een lijstje kopieert, zal ik dat waarschijnlijk niet merken". Als het, zoals in dit geval, overduidelijk is, neem ik zo'n lijstje niet mee. Zo kan ik ook wel wat gebruikers aansporen om mijn eigen lijstje te kopiëren. Het quoten van een lijstje is mijn beveling anders dan zelf een lijstje "maken" (rechtstreeks uit de regels). Hoe je vervolgens die lijst maakt, heb ik uiteraard geen zicht op.Een vergelijkbaar geval zou ontstaan wanneer iemand zijn (of haar) lijstje van een eerdere editie rechtstreeks zou kopiëren.
Duidelijk.

0
geplaatst: 9 mei 2015, 18:03 uur
Misterfool schreef:
Ach ja, de wondere wereld van de Nederlandse Taal. Ik ben op de universiteit, zeker de eerste paar jaar, vaak genoeg op de vingers getikt vanwege stijlfouten in mijn tekst.
. Het is een van mijn verbeterpuntjes.
. Het is een van mijn verbeterpuntjes. En overgewicht dan?

Van wie is trouwens die uitspraak over de ritmesectie van CCR: de beste ritmesectie uit de muziekgeschiedenis ? What a load of crap - alsof Yes niet bestaat (en dan hou ik me nog op de vlakte).

0
geplaatst: 9 mei 2015, 18:21 uur
Mooi, mijn favo's zijn alweer voorbij, dus ik ga m'n eighties-lijstje maken. Hoef ik ook meteen niet meer al dat haantjesgezeik aan te horen.
tot later maar weer, heren.
tot later maar weer, heren.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 19:01 uur
32. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970) | 76 punten | 15x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 1 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 29 | 2013: 16 | 2012: 24 | 2011: 34
Positie na [X] lijstjes: [34]: 133 | [70]: 65

Spotify: Deja Vu by Crosby, Stills, Nash & Young on Spotify - open.spotify.com
In de 60s ontbrak het debuut van CSN al en in de 70s leek Déjà Vu ook al de boot te missen. Het verschil met de nummer 40 is 10 punten, dus zo ver kwam het niet, maar het ging niet van harte. EN ondanks alles is plek 32 niet eens de laagste ooit.
31. Lou Reed - Transformer (1972) | 79 punten | 16x genoemd
Hoogste positie: 5 | Aantal keer Top 5: 1 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 33 | 2013: 35 | 2012: 41 | 2011: 62
Positie na [X] lijstjes: [34]: 28 | [70]: 35

Spotify: Transformer by Lou Reed on Spotify - open.spotify.com
Eén van de weinige platen die ieder jaar stijgt. Er valt weinig meer over te zeggen, behalve dat Berlin nog lang op zich laten wachten.
30. David Bowie - Station to Station (1976) | 81 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: davevr, GrafGantz | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 25 | 2013: 41 | 2012: 58 | 2011: 57
Positie na [X] lijstjes: [34]: 62 | [70]: 31

Spotify: Station To Station by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
Ieder album van Bowie opende lager dan vorig jaar en dat was na 70 lijstjes niet anders. Maar de stijging van Station to Station was tekenend voor zijn hele 70-oeuvre, dus waar de overige Bowie-albums zijn, ga ik nog niet verklappen. De 25e plek van vorig jaar was even verrassend als terecht (mijn woorden
) en dus is plek 30 zo slecht nog niet.
29. Nick Drake - Bryter Layter (1970) | 82 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: Lura | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 2
2014: 38 | 2013: 29 | 2012: 44 | 2011: 54
Positie na [X] lijstjes: [34]: 32 | [70]: 40

Spotify: Bryter Layter by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
In het kielzog van Pink Moon valt Bryter Layter meestal niet zo op, maar ondertussen is deze 29e plek wel mooi een evenaring van de hoogste positie in 2013.
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 1 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 29 | 2013: 16 | 2012: 24 | 2011: 34
Positie na [X] lijstjes: [34]: 133 | [70]: 65

Spotify: Deja Vu by Crosby, Stills, Nash & Young on Spotify - open.spotify.com
In de 60s ontbrak het debuut van CSN al en in de 70s leek Déjà Vu ook al de boot te missen. Het verschil met de nummer 40 is 10 punten, dus zo ver kwam het niet, maar het ging niet van harte. EN ondanks alles is plek 32 niet eens de laagste ooit.
Well I came upon a child of God, he was walking along the road
And I asked him tell me where are you going, this he told me:
(He) said, I'm going down to Yasgur's farm, going to join in a rock and roll band.
Got to get back to the land, and set my soul free.
We are stardust, we are golden, we are billion year old carbon,
And we got to get ourselves back to the garden.
And I asked him tell me where are you going, this he told me:
(He) said, I'm going down to Yasgur's farm, going to join in a rock and roll band.
Got to get back to the land, and set my soul free.
We are stardust, we are golden, we are billion year old carbon,
And we got to get ourselves back to the garden.
31. Lou Reed - Transformer (1972) | 79 punten | 16x genoemd
Hoogste positie: 5 | Aantal keer Top 5: 1 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 33 | 2013: 35 | 2012: 41 | 2011: 62
Positie na [X] lijstjes: [34]: 28 | [70]: 35

Spotify: Transformer by Lou Reed on Spotify - open.spotify.com
Eén van de weinige platen die ieder jaar stijgt. Er valt weinig meer over te zeggen, behalve dat Berlin nog lang op zich laten wachten.

Candy came from out on the Island
In the back room she was everybody's darling
But she never lost her head
Even when she was giving head
She says, "Hey, babe
Take a walk on the wild side"
In the back room she was everybody's darling
But she never lost her head
Even when she was giving head
She says, "Hey, babe
Take a walk on the wild side"
30. David Bowie - Station to Station (1976) | 81 punten | 15x genoemd
Nr. 1 van: davevr, GrafGantz | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 25 | 2013: 41 | 2012: 58 | 2011: 57
Positie na [X] lijstjes: [34]: 62 | [70]: 31

Spotify: Station To Station by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
Ieder album van Bowie opende lager dan vorig jaar en dat was na 70 lijstjes niet anders. Maar de stijging van Station to Station was tekenend voor zijn hele 70-oeuvre, dus waar de overige Bowie-albums zijn, ga ik nog niet verklappen. De 25e plek van vorig jaar was even verrassend als terecht (mijn woorden
) en dus is plek 30 zo slecht nog niet. Wonder who wonder who
wonder when
Have you sought fortune evasive and shy?
Drink to the men who protect you and I
Drink drink drain your glass
raise your glass high
wonder when
Have you sought fortune evasive and shy?
Drink to the men who protect you and I
Drink drink drain your glass
raise your glass high
29. Nick Drake - Bryter Layter (1970) | 82 punten | 14x genoemd
Nr. 1 van: Lura | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 2
2014: 38 | 2013: 29 | 2012: 44 | 2011: 54
Positie na [X] lijstjes: [34]: 32 | [70]: 40

Spotify: Bryter Layter by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
In het kielzog van Pink Moon valt Bryter Layter meestal niet zo op, maar ondertussen is deze 29e plek wel mooi een evenaring van de hoogste positie in 2013.
A city freeze
Get on your knees
Pray for warmth and green paper.
A city drought
You're down and out
See your trousers don't taper.
Saddle up
Kick your feet
Ride the range of a London street
Travel to a local plane
Turn around and come back again.
Get on your knees
Pray for warmth and green paper.
A city drought
You're down and out
See your trousers don't taper.
Saddle up
Kick your feet
Ride the range of a London street
Travel to a local plane
Turn around and come back again.
0
geplaatst: 9 mei 2015, 19:11 uur
0
geplaatst: 9 mei 2015, 20:52 uur
28. The Who - Who's Next (1971) | 82 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Cured | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 31 | 2013: 30 | 2012: 15 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [34]: 91 | [70]: 30

Spotify: Who's Next (Remastered) by The Who on Spotify - open.spotify.com
Nog zo’n album dat zeer matig van start ging. Bij The Who is een negatieve trend aan de gang en die wordt dit jaar nog maar net doorbroken. Quadrophenia was het andere reguliere Who-album dat genoemd werd en komt tot plek 121.
Even wat actueels.
27. Stevie Wonder - Innervisions (1973) | 83 punten | 16x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 9
2014: 36 | 2013: 40 | 2012: 46 | 2011: 39
Positie na [X] lijstjes: [34]: 8 | [70]: 21

Spotify: Innervisions by Stevie Wonder on Spotify - open.spotify.com
Innervisions had een bizar goede start. Na de eerste 34 lijstjes stond hij meer dan 100(!) plekken boven Songs in the Key of Life. Na 70 lijstjes stonden ze alweer nagenoeg naast elkaar en toen werd het erop en erover. Desondanks is de 27e plek de beste prestatie ooit voor Innervisions.
26. Miles Davis - Bitches Brew (1970) | 86 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Franck Maudit | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 52 | 2013: 133 | 2012: 70 | 2011: 51
Positie na [X] lijstjes: [34]: 15 | [70]: 29

Spotify: Bitches Brew by Miles Davis on Spotify - open.spotify.com
Ja, toch nog jazz. Ook Bitches Brew opende uitstekend met een 15e plek. En hoewel er wel platen afvallen na een goede opening is een vijftiende plek toch wel safe. Zodoende kan Soledad lekker genieten van zijn schoen, maar zal dat ongetwijfeld onder het genot doen van deze jaren ’70 jazzplaat.
25. Television - Marquee Moon (1977) | 92 punten | 18x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 46 | 2013: 38 | 2012: 38 | 2011: 33
Positie na [X] lijstjes: [34]: 22 | [70]: 27

Spotify: Marquee Moon by Television on Spotify - open.spotify.com
Bitches Brew, Paranoid of Red. Nee, uiteindelijk is het Marquee Moon die de hoogste binnenkomer is. In dit geval is het en herintrede, maar wel gelijk de beste positie in vijf jaar.
Nr. 1 van: Cured | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 31 | 2013: 30 | 2012: 15 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [34]: 91 | [70]: 30

Spotify: Who's Next (Remastered) by The Who on Spotify - open.spotify.com
Nog zo’n album dat zeer matig van start ging. Bij The Who is een negatieve trend aan de gang en die wordt dit jaar nog maar net doorbroken. Quadrophenia was het andere reguliere Who-album dat genoemd werd en komt tot plek 121.
Even wat actueels.

I'll tip my hat to the new constitution
Take a bow for the new revolution
Smile and grin at the change all around
Pick up my guitar and play
Just like yesterday
Then I'll get on my knees and pray
We don't get fooled again
Take a bow for the new revolution
Smile and grin at the change all around
Pick up my guitar and play
Just like yesterday
Then I'll get on my knees and pray
We don't get fooled again
27. Stevie Wonder - Innervisions (1973) | 83 punten | 16x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 9
2014: 36 | 2013: 40 | 2012: 46 | 2011: 39
Positie na [X] lijstjes: [34]: 8 | [70]: 21

Spotify: Innervisions by Stevie Wonder on Spotify - open.spotify.com
Innervisions had een bizar goede start. Na de eerste 34 lijstjes stond hij meer dan 100(!) plekken boven Songs in the Key of Life. Na 70 lijstjes stonden ze alweer nagenoeg naast elkaar en toen werd het erop en erover. Desondanks is de 27e plek de beste prestatie ooit voor Innervisions.
All of fate's a chance
It's either good or bad
I tossed my coin to say
In love with me you'd stay
But all in war is so cold
You either win or lose
When all is put away
The losing side I'll play
It's either good or bad
I tossed my coin to say
In love with me you'd stay
But all in war is so cold
You either win or lose
When all is put away
The losing side I'll play
26. Miles Davis - Bitches Brew (1970) | 86 punten | 16x genoemd
Nr. 1 van: Franck Maudit | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 52 | 2013: 133 | 2012: 70 | 2011: 51
Positie na [X] lijstjes: [34]: 15 | [70]: 29

Spotify: Bitches Brew by Miles Davis on Spotify - open.spotify.com
Ja, toch nog jazz. Ook Bitches Brew opende uitstekend met een 15e plek. En hoewel er wel platen afvallen na een goede opening is een vijftiende plek toch wel safe. Zodoende kan Soledad lekker genieten van zijn schoen, maar zal dat ongetwijfeld onder het genot doen van deze jaren ’70 jazzplaat.
I got high john in my pocket
and mud in my shoes
walked all the way from mississippi
just to spread the news
don't care for idle conversation
I'm not your girl about town
but when it comes to make music
I run the voodoo down
and mud in my shoes
walked all the way from mississippi
just to spread the news
don't care for idle conversation
I'm not your girl about town
but when it comes to make music
I run the voodoo down
25. Television - Marquee Moon (1977) | 92 punten | 18x genoemd
2014: 46 | 2013: 38 | 2012: 38 | 2011: 33
Positie na [X] lijstjes: [34]: 22 | [70]: 27

Spotify: Marquee Moon by Television on Spotify - open.spotify.com
Bitches Brew, Paranoid of Red. Nee, uiteindelijk is het Marquee Moon die de hoogste binnenkomer is. In dit geval is het en herintrede, maar wel gelijk de beste positie in vijf jaar.

Life in the hive puckered up my night,
the kiss of death, the embrace of life.
There I stand neath the Marquee Moon Just waiting,
Hesitating...
I ain’t waiting
the kiss of death, the embrace of life.
There I stand neath the Marquee Moon Just waiting,
Hesitating...
I ain’t waiting
0
Misterfool
geplaatst: 9 mei 2015, 21:10 uur
Bitches brew
. Ja, Miles Davis was op dreef eind jaren 60, begin jaren 70.
. Ja, Miles Davis was op dreef eind jaren 60, begin jaren 70.
0
Soledad
geplaatst: 9 mei 2015, 21:23 uur
Burp... Tsja ik dacht inderdaad al dat het Bitches Brew zou zijn. Geniale plaat. Had zelf ook nog op een plaat van Keith Jarrett gerekend. Köln Concert of Survivors Suite. Afijn eentje dan toch, maar voor de jaren '80 durf ik eenzelfde wedje te leggen 

0
geplaatst: 9 mei 2015, 21:40 uur
En de laatste van vandaag. Met wat platen die sommigen zeker nog niet verwacht hadden!
24. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976) | 95 punten | 19x genoemd
Nr. 1 van: Superbitch | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 10 | 2013: 13 | 2012: 16 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [34]: 113 | [70]: 26

Spotify: Songs In The Key Of Life by Stevie Wonder on Spotify - open.spotify.com
Ja, eigenlijk zat er wel aan te komen na mijn begeleidend stukje bij Innervisions. Na 34 lijstjes niet eens bij de bovenste 100. Na 70 lijstjes weer ruimschoots veilig in de top 40, maar verder kwam Stevie Wonder eigenlijk niet. Veruit de slechtste notering van alle edities. Gelukkig blijft de muziek nog altijd even goed.
23. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971) | 96 punten | 18x genoemd
2014: 23 | 2013: 15 | 2012: 19 | 2011: 29
Positie na [X] lijstjes: [34]: 12 | [70]: 22

Spotify: Sticky Fingers (Remastered 2009) by The Rolling Stones on Spotify - open.spotify.com
Vandaag tijdens het sporten Sticky Fingers beluisterd en wat een klasse plaat blijft het toch. Na een zeer voortvarende start zakte Sticky Finger echter wel terug naar de onderste helft van de top 40.
22. David Bowie - Low (1977) | 97 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: Ward | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 17 | 2013: 28 | 2012: 29 | 2011: 24
Positie na [X] lijstjes: [34]: 25 | [70]: 19

Spotify: Low by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
Low zat ook steeds rond die plek 20, maar werd vaak genoeg genoemd. Want gemiddeld staat Low redelijk vaak bovenin.
21. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975) | 99 punten | 20x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 6 | 2013: 10 | 2012: 11 | 2011: 25
Positie na [X] lijstjes: [34]: 30 | [70]: 28

Spotify: Blood On The Tracks by Bob Dylan on Spotify - open.spotify.com
Nee, nee, na drie edities gestegen te hebben, krijgt Bob Dylan nu een gevoelige tik. Desire eindigt slechts op plek 80 en Blood On the Tracks haalt dit jaar de 100 punten niet en daarmee is het de laatste plaat van deze dag. Dus in die zin misschien wel de winnaar van vandaag. Om nog maar soort van positief af te sluiten.
24. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976) | 95 punten | 19x genoemd
Nr. 1 van: Superbitch | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 10 | 2013: 13 | 2012: 16 | 2011: 9
Positie na [X] lijstjes: [34]: 113 | [70]: 26

Spotify: Songs In The Key Of Life by Stevie Wonder on Spotify - open.spotify.com
Ja, eigenlijk zat er wel aan te komen na mijn begeleidend stukje bij Innervisions. Na 34 lijstjes niet eens bij de bovenste 100. Na 70 lijstjes weer ruimschoots veilig in de top 40, maar verder kwam Stevie Wonder eigenlijk niet. Veruit de slechtste notering van alle edities. Gelukkig blijft de muziek nog altijd even goed.
We all know, sometimes life's hates and troubles,
Can make you wish you were born in another time and space.
But you can bet your life, times that and twice its double,
That God knew exactly where he wanted you to be placed.
So make sure when you say you're in it, but not of it,
You're not helpin' to make this Earth a place sometimes called Hell.
Change your words, into truths, and then change that truth into love,
And maybe our children's grandchildren and their great grandchildren will tell.
Can make you wish you were born in another time and space.
But you can bet your life, times that and twice its double,
That God knew exactly where he wanted you to be placed.
So make sure when you say you're in it, but not of it,
You're not helpin' to make this Earth a place sometimes called Hell.
Change your words, into truths, and then change that truth into love,
And maybe our children's grandchildren and their great grandchildren will tell.
23. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971) | 96 punten | 18x genoemd
2014: 23 | 2013: 15 | 2012: 19 | 2011: 29
Positie na [X] lijstjes: [34]: 12 | [70]: 22

Spotify: Sticky Fingers (Remastered 2009) by The Rolling Stones on Spotify - open.spotify.com
Vandaag tijdens het sporten Sticky Fingers beluisterd en wat een klasse plaat blijft het toch. Na een zeer voortvarende start zakte Sticky Finger echter wel terug naar de onderste helft van de top 40.
Well it just goes to show
Things are not what they seem
Please, Sister Morphine, turn my nightmares into dreams
Oh, can't you see I'm fading fast?
And that this shot will be my last
Things are not what they seem
Please, Sister Morphine, turn my nightmares into dreams
Oh, can't you see I'm fading fast?
And that this shot will be my last
22. David Bowie - Low (1977) | 97 punten | 17x genoemd
Nr. 1 van: Ward | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 17 | 2013: 28 | 2012: 29 | 2011: 24
Positie na [X] lijstjes: [34]: 25 | [70]: 19

Spotify: Low by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
Low zat ook steeds rond die plek 20, maar werd vaak genoeg genoemd. Want gemiddeld staat Low redelijk vaak bovenin.
Baby, I've been
Breaking glass in your room again
Listen
Don't look at the carpet
I drew something awful on it
See
You're such a wonderful person
But you got problems
I'll never touch you
Breaking glass in your room again
Listen
Don't look at the carpet
I drew something awful on it
See
You're such a wonderful person
But you got problems
I'll never touch you
21. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975) | 99 punten | 20x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 6 | 2013: 10 | 2012: 11 | 2011: 25
Positie na [X] lijstjes: [34]: 30 | [70]: 28

Spotify: Blood On The Tracks by Bob Dylan on Spotify - open.spotify.com
Nee, nee, na drie edities gestegen te hebben, krijgt Bob Dylan nu een gevoelige tik. Desire eindigt slechts op plek 80 en Blood On the Tracks haalt dit jaar de 100 punten niet en daarmee is het de laatste plaat van deze dag. Dus in die zin misschien wel de winnaar van vandaag. Om nog maar soort van positief af te sluiten.

A saxophone someplace far off played
As she was walking on by the arcade
As the light bust through a beat up shade
Where he was waking up.
She dropped a coin into the cup of a blind man at the gate
And forgot about a simple twist of fate.
As she was walking on by the arcade
As the light bust through a beat up shade
Where he was waking up.
She dropped a coin into the cup of a blind man at the gate
And forgot about a simple twist of fate.
0
geplaatst: 10 mei 2015, 00:24 uur
Precies. Daarom gebruikte ik 'Justice For All'. Beetje zelfde genre als Black Sabbath en AC/DC.
Ander genre: wat een lage notering voor Songs In The Key Of Life.

Gelukkig staat Innervisions wat hoger.
0
geplaatst: 10 mei 2015, 00:31 uur
west schreef:
Precies. Daarom gebruikte ik 'Justice For All'. Beetje zelfde genre als Black Sabbath en AC/DC.
(quote)

Innervisions staat op 27

0
geplaatst: 10 mei 2015, 15:14 uur
Innervisions staat inderdaad lager dan Songs in the Key of Life...
Het begint al een mooi lijstje te worden. Er zit nog genoeg spul tussen dat ik nog moet 'ontdekken'.
Het begint al een mooi lijstje te worden. Er zit nog genoeg spul tussen dat ik nog moet 'ontdekken'.
0
geplaatst: 10 mei 2015, 19:40 uur
20. Tom Waits - Closing Time (1973) | 102 punten | 20x genoemd
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 26 | 2013: 17 | 2012: 28 | 2011: 38
Positie na [X] lijstjes: [34]: 10 | [70]: 12

Spotify: Closing Time by Tom Waits on Spotify - open.spotify.com
Voor Tom Waits duurde deze editie net iets te lang, want de top 10 is lang in zicht geweest. Closing Time is wel de eerste die over de 100 punten gaat.
19. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972) | 103 punten | 20x genoemd
Nr. 1 van: ArthurDZ, Jelle78 | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 8
2014: 9 | 2013: 20 | 2012: 10 | 2011: 37
Positie na [X] lijstjes: [34]: 11 | [70]: 18

Spotify: Exile On Main Street (2010 Re-Mastered) by The Rolling Stones on Spotify - open.spotify.com
Exile kon de top 10-positie van vorig jaar niet evenaren. Exile volgde een gelijkaardig patroon als Sticky Fingers, maar eindigt dus vier plaatsen hoger.
18. Bruce Springsteen - Born to Run (1975) | 106 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: Marty McFly, LucM, Robbie34 | Aantal keer Top 5: 9 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 14 | 2013: 8 | 2012: 8 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [34]: 14 | [70]: 23

Spotify: Born To Run by Bruce Springsteen on Spotify - open.spotify.com
Voor het eerst is Born to Run niet de hoogste van The Boss en eigenlijk was Darkness On the Edge of Town constant boven Born to Run te vinden. Uiteindelijk kwam Born to Run wel dichterbij, maar niet dichtbij genoeg.
17. Supertramp - Crime of the Century (1974) | 107 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: Chevy | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 21 | 2013: 25 | 2012: 40 | 2011: 18
Positie na [X] lijstjes: [34]: 23 | [70]: 25

Spotify: Crime Of The Century (Remastered) by Supertramp on Spotify - open.spotify.com
Wederom een vaste waarde en zoals ieder jaar wordt het beste album ooit (h) veel genoemd, maar gemiddeld onderin de lijstjes. Crime of the Century is net zo vaak genoemd als de nummer 11, bijvoorbeeld. Ondertussen is de 17e plek wel de beste prestatie ooit.
Vorig jaar was Breakfast in America nog de nummer 50, maar dit jaar komt die niet verder dan plek 98.
Hoogste positie: 2 | Aantal keer Top 5: 3 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 26 | 2013: 17 | 2012: 28 | 2011: 38
Positie na [X] lijstjes: [34]: 10 | [70]: 12

Spotify: Closing Time by Tom Waits on Spotify - open.spotify.com
Voor Tom Waits duurde deze editie net iets te lang, want de top 10 is lang in zicht geweest. Closing Time is wel de eerste die over de 100 punten gaat.
I can see that you are lonesome just like me
And it being late, you'd like some company
Well, I turn around to look at you, and you look back at me
The guy you're with, he's up and split, the chair next to you's free
And I hope that you don't fall in love with me
Now, it's closing time, the music's fading out
Last call for drinks, I'll have another stout
Well, I turn around to look at you, you're nowhere to be found
I search the place for your lost face, guess I'll have another round
And I think that I just fell in love with you
And it being late, you'd like some company
Well, I turn around to look at you, and you look back at me
The guy you're with, he's up and split, the chair next to you's free
And I hope that you don't fall in love with me
Now, it's closing time, the music's fading out
Last call for drinks, I'll have another stout
Well, I turn around to look at you, you're nowhere to be found
I search the place for your lost face, guess I'll have another round
And I think that I just fell in love with you
19. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972) | 103 punten | 20x genoemd
Nr. 1 van: ArthurDZ, Jelle78 | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 8
2014: 9 | 2013: 20 | 2012: 10 | 2011: 37
Positie na [X] lijstjes: [34]: 11 | [70]: 18

Spotify: Exile On Main Street (2010 Re-Mastered) by The Rolling Stones on Spotify - open.spotify.com
Exile kon de top 10-positie van vorig jaar niet evenaren. Exile volgde een gelijkaardig patroon als Sticky Fingers, maar eindigt dus vier plaatsen hoger.
Wadin' through the waste stormy winter,
And there's not a friend to help you through.
Tryin' to stop the waves behind your eyeballs,
Drop your reds, drop your greens and blues.
Thank you for your wine, California,
Thank you for your sweet and bitter fruits.
Yes I got the desert in my toenail
And I hid the speed inside my shoe.
And there's not a friend to help you through.
Tryin' to stop the waves behind your eyeballs,
Drop your reds, drop your greens and blues.
Thank you for your wine, California,
Thank you for your sweet and bitter fruits.
Yes I got the desert in my toenail
And I hid the speed inside my shoe.
18. Bruce Springsteen - Born to Run (1975) | 106 punten | 18x genoemd
Nr. 1 van: Marty McFly, LucM, Robbie34 | Aantal keer Top 5: 9 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 14 | 2013: 8 | 2012: 8 | 2011: 11
Positie na [X] lijstjes: [34]: 14 | [70]: 23

Spotify: Born To Run by Bruce Springsteen on Spotify - open.spotify.com
Voor het eerst is Born to Run niet de hoogste van The Boss en eigenlijk was Darkness On the Edge of Town constant boven Born to Run te vinden. Uiteindelijk kwam Born to Run wel dichterbij, maar niet dichtbij genoeg.
The street's alive as secret debts are paid
Contacts made, they vanished unseen
Kids flash guitars just like switchblades
Hustling for the record machine
The hungry and the hunted
Explode into rock 'n' roll bands
That faced off against each other out in the street
Down in Jungleland
Contacts made, they vanished unseen
Kids flash guitars just like switchblades
Hustling for the record machine
The hungry and the hunted
Explode into rock 'n' roll bands
That faced off against each other out in the street
Down in Jungleland
17. Supertramp - Crime of the Century (1974) | 107 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: Chevy | Aantal keer Top 5: 2 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 21 | 2013: 25 | 2012: 40 | 2011: 18
Positie na [X] lijstjes: [34]: 23 | [70]: 25

Spotify: Crime Of The Century (Remastered) by Supertramp on Spotify - open.spotify.com
Wederom een vaste waarde en zoals ieder jaar wordt het beste album ooit (h) veel genoemd, maar gemiddeld onderin de lijstjes. Crime of the Century is net zo vaak genoemd als de nummer 11, bijvoorbeeld. Ondertussen is de 17e plek wel de beste prestatie ooit.

Vorig jaar was Breakfast in America nog de nummer 50, maar dit jaar komt die niet verder dan plek 98.
Who are these men of lust, greed, and glory?
Rip off the masks and let's see
But that's not right – oh no, what's the story?
There's you and there's me
That can't be right!
Rip off the masks and let's see
But that's not right – oh no, what's the story?
There's you and there's me
That can't be right!
0
geplaatst: 10 mei 2015, 21:07 uur
16. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978) | 108 punten | 20x genoemd
Nr. 1 van: comic kid, uffing, vanwijk | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 16 | 2013: 34 | 2012: 12 | 2011: 13
Positie na [X] lijstjes: [34]: 9 | [70]: 17

Spotify: Darkness on the Edge of Town (2010 Remastered Version) by Bruce Springsteen on Spotify - open.spotify.com
Twee puntjes boven Born to Run. De top 10 bleek uiteindelijk te hoog gegrepen.
15. Pink Floyd - The Wall (1979) | 111 punten | 20x genoemd
Nr. 1 van: bikkel2 | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 6
2014: 12 | 2013: 27 | 2012: 27 | 2011: 62
Positie na [X] lijstjes: [34]: 20 | [70]: 9

Spotify: The Wall [2011 - Remaster] (2011 Remastered Version) by Pink Floyd on Spotify - open.spotify.com
Vorig jaar schoot The Wall opeens omhoog en dit jaar leek Pink Floyd het nog beter te gaan doen dan het ieder jaar al doet. Uiteindelijk bleek het te veel gevraagd om (ook) The Wall nog in de top 10 te krijgen.
14. Lou Reed - Berlin (1973) | 117 punten | 21x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 11
2014: 13 | 2013: 22 | 2012: 21 | 2011: 10
Positie na [X] lijstjes: [34]: 2 | [70]: 10

Spotify: Berlin by Lou Reed on Spotify - open.spotify.com
Na 34 lijstjes op 2 en na 70 lijstjes nog steeds in de top 10. Ook voor Berlin duurde deze editie net wat dagen te lang om écht goed te scoren.
13. Neil Young - Harvest (1972) | 120 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: dumb_helicopter, Sleepy House | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 12
2014: 18 | 2013: 5 | 2012: 14 | 2011: 17
Positie na [X] lijstjes: [34]: 34 | [70]: 14

Spotify: Harvest (Remastered Version) by Neil Young on Spotify - open.spotify.com
Harvest is het enige album van Neil dat enigszins degelijk gescoord heeft. Zeker gezien de start van Harvest lijkt me deze 13e positie een prima uitslag.
Rust Never Sleeps (90), Zuma (95), Tonight’s the Night (119) deden het ook niet onverdienstelijk.
Nr. 1 van: comic kid, uffing, vanwijk | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 5
2014: 16 | 2013: 34 | 2012: 12 | 2011: 13
Positie na [X] lijstjes: [34]: 9 | [70]: 17

Spotify: Darkness on the Edge of Town (2010 Remastered Version) by Bruce Springsteen on Spotify - open.spotify.com
Twee puntjes boven Born to Run. De top 10 bleek uiteindelijk te hoog gegrepen.
Some folks are born into a good life
Other folks get it anyway anyhow
I lost my money and I lost my wife
Them things don't seem to matter much to me now
Tonight I'll be on that hill 'cause I can't stop
I'll be on that hill with everything I got
Lives on the line where dreams are found and lost
I'll be there on time and I'll pay the cost
For wanting things that can only be found
In the darkness on the edge of town
Other folks get it anyway anyhow
I lost my money and I lost my wife
Them things don't seem to matter much to me now
Tonight I'll be on that hill 'cause I can't stop
I'll be on that hill with everything I got
Lives on the line where dreams are found and lost
I'll be there on time and I'll pay the cost
For wanting things that can only be found
In the darkness on the edge of town
15. Pink Floyd - The Wall (1979) | 111 punten | 20x genoemd
Nr. 1 van: bikkel2 | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 6
2014: 12 | 2013: 27 | 2012: 27 | 2011: 62
Positie na [X] lijstjes: [34]: 20 | [70]: 9

Spotify: The Wall [2011 - Remaster] (2011 Remastered Version) by Pink Floyd on Spotify - open.spotify.com
Vorig jaar schoot The Wall opeens omhoog en dit jaar leek Pink Floyd het nog beter te gaan doen dan het ieder jaar al doet. Uiteindelijk bleek het te veel gevraagd om (ook) The Wall nog in de top 10 te krijgen.
Is there anybody out there?
14. Lou Reed - Berlin (1973) | 117 punten | 21x genoemd
Hoogste positie: 4 | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 11
2014: 13 | 2013: 22 | 2012: 21 | 2011: 10
Positie na [X] lijstjes: [34]: 2 | [70]: 10

Spotify: Berlin by Lou Reed on Spotify - open.spotify.com
Na 34 lijstjes op 2 en na 70 lijstjes nog steeds in de top 10. Ook voor Berlin duurde deze editie net wat dagen te lang om écht goed te scoren.
Men of good fortune
often wish that they could die
While men of poor beginnings
want what they have and to get it they'll die
All those great things that live has to give
they wanna have money and live
But me, I just don't care at all
often wish that they could die
While men of poor beginnings
want what they have and to get it they'll die
All those great things that live has to give
they wanna have money and live
But me, I just don't care at all
13. Neil Young - Harvest (1972) | 120 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: dumb_helicopter, Sleepy House | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 12
2014: 18 | 2013: 5 | 2012: 14 | 2011: 17
Positie na [X] lijstjes: [34]: 34 | [70]: 14

Spotify: Harvest (Remastered Version) by Neil Young on Spotify - open.spotify.com
Harvest is het enige album van Neil dat enigszins degelijk gescoord heeft. Zeker gezien de start van Harvest lijkt me deze 13e positie een prima uitslag.
Rust Never Sleeps (90), Zuma (95), Tonight’s the Night (119) deden het ook niet onverdienstelijk.
If I was a junkman selling you cars
Washing your windows and shining your stars
Thinking your mind was my own in a dream
What would you wonder and how would it seem?
Washing your windows and shining your stars
Thinking your mind was my own in a dream
What would you wonder and how would it seem?
0
geplaatst: 10 mei 2015, 21:29 uur
12. The Clash - London Calling (1979) | 122 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: arcade monkeys | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 24 | 2013: 19 | 2012: 17 | 2011: 14
Positie na [X] lijstjes: [34]: 13 | [70]: 11

Spotify: London Calling by The Clash on Spotify - open.spotify.com
London Calling heeft best lang in de top 10 gestaan, maar blijkt toch iets te ver weg, want het gat daarmee is 20 punten geworden. The Clash heeft echter de dalende trend omgezet in de hoogste notering ooit!
11. Nick Drake - Pink Moon (1972) | 128 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: Gretz | Aantal keer Top 5: 8 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 27 | 2013: 14 | 2012: 22 | 2011: 19
Positie na [X] lijstjes: [34]: 29 | [70]: 13

Spotify: Pink Moon by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
Pink Moon is een vaste waarde en de vraag is ieder jaar hoe hoog Pink Moon gaat eindigen, maar dit jaar leek een top 10-positie in het verschiet. Daar komt het net te kort voor, maar niettemin is dit wederom de beste score ooit voor een album.
10. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971) | 142 punten | 28x genoemd
Nr. 1 van: BeatHoven, laxus11 | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 19 | 2013: 7 | 2012: 6 | 2011: 15
Positie na [X] lijstjes: [34]: 50 | [70]: 15

Spotify: Led Zeppelin IV by Led Zeppelin on Spotify - open.spotify.com
Terug in de top 10. Als we nog even door waren gegaan, was de vierde van LedZep ongetwijfeld terug in de top 5 gekomen, want de stijgende lijn van deze plaat kende geen einde. Na 70 lijstjes stonden Physical Graffiti en III op 41 en 46, maar zij zijn afgezakt naar plek 54, resp. 70.
9. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972) | 148 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: andré | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 5 | 2013: 6 | 2012: 7 | 2011: 3
Positie na [X] lijstjes: [34]: 18 | [70]: 7

Spotify: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (Remastered Version) by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
Ook Ziggy Stardust opende voor zijn begrippen niet best. Om vervolgens weer door te stijgen richting de top 5 en Ziggy stond heel lang vierde, maar op het einde zakte hij weer terug naar plek 9.
Hunky Dory is er dit jaar wederom niet bij (57) en datzelfde geldt voor de plaat daaronder (58 dus): “Heroes”.
Nr. 1 van: arcade monkeys | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 24 | 2013: 19 | 2012: 17 | 2011: 14
Positie na [X] lijstjes: [34]: 13 | [70]: 11

Spotify: London Calling by The Clash on Spotify - open.spotify.com
London Calling heeft best lang in de top 10 gestaan, maar blijkt toch iets te ver weg, want het gat daarmee is 20 punten geworden. The Clash heeft echter de dalende trend omgezet in de hoogste notering ooit!

When they kick at your front door
How you gonna come?
With your hands on yoru head
Or on the trigger of your gun
When the law break in
How you gonna go?
Shot down on the pavement
Or waiting on death row
You can crush us
You can bruise us
But you'll never have to answer to
Oh-the guns of Brixton
How you gonna come?
With your hands on yoru head
Or on the trigger of your gun
When the law break in
How you gonna go?
Shot down on the pavement
Or waiting on death row
You can crush us
You can bruise us
But you'll never have to answer to
Oh-the guns of Brixton
11. Nick Drake - Pink Moon (1972) | 128 punten | 23x genoemd
Nr. 1 van: Gretz | Aantal keer Top 5: 8 | Aantal keer Bottom 10: 7
2014: 27 | 2013: 14 | 2012: 22 | 2011: 19
Positie na [X] lijstjes: [34]: 29 | [70]: 13

Spotify: Pink Moon by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
Pink Moon is een vaste waarde en de vraag is ieder jaar hoe hoog Pink Moon gaat eindigen, maar dit jaar leek een top 10-positie in het verschiet. Daar komt het net te kort voor, maar niettemin is dit wederom de beste score ooit voor een album.

Please beware of them that stare, they'll only smile to see you while your time away
And once you've seen what they have been to win the earth just wont seem worth your night or your day
Who'll hear what I say?
Look around you, find the ground is not so far from where you are, but don't be too wise
For down below they never grow, they're always tired and charms are hired from out of their eyes
Never surprise
And once you've seen what they have been to win the earth just wont seem worth your night or your day
Who'll hear what I say?
Look around you, find the ground is not so far from where you are, but don't be too wise
For down below they never grow, they're always tired and charms are hired from out of their eyes
Never surprise
10. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971) | 142 punten | 28x genoemd
Nr. 1 van: BeatHoven, laxus11 | Aantal keer Top 5: 5 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 19 | 2013: 7 | 2012: 6 | 2011: 15
Positie na [X] lijstjes: [34]: 50 | [70]: 15

Spotify: Led Zeppelin IV by Led Zeppelin on Spotify - open.spotify.com
Terug in de top 10. Als we nog even door waren gegaan, was de vierde van LedZep ongetwijfeld terug in de top 5 gekomen, want de stijgende lijn van deze plaat kende geen einde. Na 70 lijstjes stonden Physical Graffiti en III op 41 en 46, maar zij zijn afgezakt naar plek 54, resp. 70.
The pain of war cannot exceed the woe of aftermath,
The drums will shake the castle wall, the ring wraiths ride in black, Ride on.
Sing as you raise your bow, shoot straighter than before.
No comfort has the fire at night that lights the face so cold.
Oh dance in the dark of night, Sing to the morning light.
The magic runes are writ in gold to bring the balance back. Bring it back.
The drums will shake the castle wall, the ring wraiths ride in black, Ride on.
Sing as you raise your bow, shoot straighter than before.
No comfort has the fire at night that lights the face so cold.
Oh dance in the dark of night, Sing to the morning light.
The magic runes are writ in gold to bring the balance back. Bring it back.
9. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972) | 148 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: andré | Aantal keer Top 5: 4 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 5 | 2013: 6 | 2012: 7 | 2011: 3
Positie na [X] lijstjes: [34]: 18 | [70]: 7

Spotify: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (Remastered Version) by David Bowie on Spotify - open.spotify.com
Ook Ziggy Stardust opende voor zijn begrippen niet best. Om vervolgens weer door te stijgen richting de top 5 en Ziggy stond heel lang vierde, maar op het einde zakte hij weer terug naar plek 9.
Hunky Dory is er dit jaar wederom niet bij (57) en datzelfde geldt voor de plaat daaronder (58 dus): “Heroes”.
Soul love, the priest that tastes the word and
Told of love, and how my God on high is
All love, though reaching up my loneliness evolves
By the blindness that surrounds him
Told of love, and how my God on high is
All love, though reaching up my loneliness evolves
By the blindness that surrounds him
* denotes required fields.