MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Alle 20 dazzler: Albumtracks uit 1988

zoeken in:
02. BANDOLERO - Paris Latino

Zorro met french cancan: Paris Latino.

1983 was een vruchtbaar jaar. De doorbraak van de europop was definitief.
Een bescheiden maar erg gesmaakte top 20 hit in Vlaanderen voor Bandolero.

Ik herinner me het najaar van 1983 als een tijd waarin ik stilaan mijn oren durfde spitsen
en tussen het doordeweekse hitparadegeluid voor het eerst kaf van koren leerde scheiden.

Paris Latino heeft een groove die aan Last Night a DJ Saved My Life van Indeep doet denken.
Met als belangrijkste verschil dat het Franstalige nummer veel rijker gearrangeerd werd.

Dat funky slaggitaartje heeft hetzelfde opzwepende effect als de gesigneerde Z van Zorro.

Wat ik met die laatste zin bedoelde weet ik niet, maar ik vond het stijlvol klinken.

03. CLAUDE BARZOTTI - Le Rital

Ik herhaal even: 1983 was het jaar van de definitieve doorbraak van de europop.
Zo moest Toto Cutugno ons laten weten dat hij een echte Italiaan was in L'Italiano.

Maar ook de Italiaanse Belg Claude Barzotti had heimatheimwee in Le Rital.
Hij bezong zijn mediterrane wortels en vond hiervoor een behoorlijk groot publiek.
Want België telt tot op heden nog steeds het meest Italianen onder zijn vreemdelingen.
Drie kwart van hen woont in Wallonië. Dat geldt ook voor Barzotti.

In hetzelfde 1983 had Claude nog een even grote hit met het mooie Madame.

04. COOKIE DINLGER - Femme Libéréé

Zomers hitje uit 1984 over een geëmancipeerd exemplaar.
Opgepast, niet laten vallen, zingt Dingler, want niet gemakkelijk en breekbaar.

In mijn verbeelding zijn vrijgevochten vrouwen geen katjes
om zonder handschoenen aan te pakken. Dus Cookie kijkt maar beter uit.

Neemt niet weg dat ik dit een meezinger van formaat vind.

05. DESIRELESS - Voyage Voyage

Zoek je naar een definitie van europop dan kan je altijd naar deze prachtsingle verwijzen.
Op een dynamische beat van synthesizers trekt deze single een spoor doorheen de zomer.

Voyage Voyage was niet alleen een hit in Frankrijk, ook in Duitsland goed voor een nummer 1.
In de Benelux was het succes jammer genoeg beperkt tot de onderste regionen van de top 20.
Merkwaardig toch, want het schijfje uit 1987 was niet van de radio te branden.

De populariteit van het lied werd twintig jaar later onderstreept door Kate Ryan
die met haar remake en BE nummer 2 hit weinig toe te voegen had aan het origineel.

Het zinderende Voyage Voyage wordt gedragen door een heerlijke zanglijn
en de androgyne look met Grace Jones allures snijdt de plaat op maat van de jaren 80.

Het lijkt wel een Alle 20 Europop - editie.

Ik denk dat jij chansons uit de jaren 70 verwacht in dit topic.
Maar zoals aangegeven in de eerste post gaat het hier om jaren 80 materiaal.

Voyage Voyage is geweest dus die kan ik doorstrepen, Guesch Patti staat nog open

Overigens (en dat zal Dazzler vast wel weten) is Casser La Voix ook nog een jaren '80 liedje. Deed niets in 1989 maar dat was in 1992 in de live versie wel anders. Patrick schreeuwde zich naar een mooie 8ste plek in Top 40. In Belgie wederom geen echte hit volgens mij.

vigil schreef:
In Belgie wederom geen echte hit volgens mij.

Nummer 37 in 1991 in Vlaanderen.

De Waalse gegevens moeten nog worden ingevoerd in Ultratop.
Daar (ook België natuurlijk) was het ongetwijfeld een grotere hit.

Ik heb hem echter bij de jaren 90 gerekend. Een valreep song, zeg maar.

Wat hebben we verder nog? Het prachtige Les lacs du Connemara, Elle elle l'a, en uiteraard Hélène

En mijn favoriete Franse band Les Négresses Vertes! Al passen die niet echt in de chanson-traditie, en hebben ook niet echt hits. Ik verwacht ze dus niet echt, maar het zou wel een ontzettend fijne verrassing zijn!

De groene negerinnen en de zwarte hand plaats ik in hiphoppende folktraditie bij de jaren 90.
De cesuur van dit overzicht ligt ergens halverwege 1989. Gewoon omdat het zo beter aanvoelt.

ps. Hélène zit er zelfs twee keer in.

06. FRANCE GALL - Ella Elle l'A

Hoe kan je hier ongevoelig voor blijven?
Akkoord: geen akoestisch vormgegeven chanson op weg naar de Provence.
Maar een jaren 80 productie die de zogenaamde europop op een hoger niveau tilt.

Haar door wederhelft Michel Berger vormgegeven carrière legde France geen windeieren.
Ver weg van haar Songfestival overwinning en uit de entourage van Serge Gainsbourg.
Een artieste die haar eigen weg wilde banen: girl power met artistieke ambities.

Net als het bezongen idool natuurlijk. Ella Fitzgerald, jazz icoon
en een van de weinig vrouwen die haar naam boven die van de talloze orkesten kon plaatsen.
In de jaren 30 stonden platen op naam van de orkestleider, een paar uitzonderingen daar gelaten.

Ella Fitzgerald was zo'n uitzondering. Zij had het.
Zij en nadien Aretha Franklin: twee madammen met guts.

Ella Elle l'A werd geen hit in Vlaanderen. Niet te bespeuren in de top 40.
In Duitsland was het een nummer 1 hit in 1988 (en in Frankrijk bleef ie steken op 2).

In NL ook maar tot de 30ste plek gekomen, in mijn beleving een veel grotere hit. Waarschijnlijk te weinig zomer tijdens de release in de wintermaanden. Jammer, beste een sterke song.

Overigens werd de recycle machine van Kate Ryan ook in Nederland hoger (2de plek) gewaardeerd dan in Belgie.

Ik ben dan wel geen veertiger meer, dus deze uit 1969 is wellicht iets te oud: Gilles Dreu "Alouette" (live officiel) - Archive INA - YouTube

Mooi, intens gezongen, en goed tijdsbeeld.

dazzler schreef:

ps. Hélène zit er zelfs twee keer in.

Een andere die ik ken is van Roch Voisine, klinkt enorm Frans maar komt uit Canada

vigil schreef:
Een andere die ik ken is van Roch Voisine, klinkt enorm Frans maar komt uit Canada

Het is dan ook Frans voor Veertigers en geen Frankrijk voor Veertigers.
Dus er zitten ook Belgen in. Claude Barzotti was er al eentje.

dazzler schreef:
(quote)

Het is dan ook Frans voor Veertigers en geen Frankrijk voor Veertigers.
Dus er zitten ook Belgen in. Claude Barzotti was er al eentje.

Ah duidelijk, dan is het ook wachten op de Eurovisie song van Celine

vigil schreef:
Ah duidelijk, dan is het ook wachten op de Eurovisie song van Celine

Er zijn grenzen, vigil, zelfs aan mijn brede smaak.

Oh ja, ben ook veertiger dus ik verwacht zeker J'aime la Vie !!

Joe le Taxi, T'en Va Pas, Tentations en Elle Adore le Noir zijn ook favorietjes....

07. GUESCH PATTI - Etienne

Ik heb een zwak voor eendagsvliegen.
Niet de ster en zijn streken tellen dan, maar het liedje zelf.

Dat Guesch Patti een dame met streken of op zijn minst een paar ontbrekende knopen was,
kon je vaststellen in de merkwaardige videoclip. Film noir zoals dat past bij Franstalige muziek.

Het maniakale van Patti zit natuurlijk ook in haar manier van zingen.
Smachten is het eigenlijk. Die Etienne moet een bijzonder gegeerd heerschap zijn.

Heel even de Franse Madonna mogen zijn met afgeplakte borsten.
Het was onze Guesch gegund in het anders wat troosteloze hitjaar 1987.

Maar haar liedje doet op zich beter dan wat de clip ons probeert te verhalen.
Uitdrukking geven aan het verlangen om je partner eens stevig vast te pakken.

Opvallend dat de Franse europop singles vaak een refrein hadden met 2 dezelfde worden. Etienne Etienne, Voyage Voyage en Ella Elle (a).

Ook alle drie al voorbij gekomen in die 7 stuks bovendien ook nog eens alle drie ijzersterk.

Misschien heeft dat wat te maken met die andere Franse gewoonte
om ook namen op die manier af te korten: Gunter wordt Gu-Gu en Sander Sa-Sa.
Tussen haakjes.

ABBA

Ring Ring
Honey Honey
I Do I Do I Do I Do I Do
Money Money Money
Knowing Me Knowing You
Voulez-vous
Gimme Gimme Gimme
Andante Andante
On and On and On

SOS brengt me trouwens bij Sting die ooit zei dat het commercieel verstandig was
om het kernwoord van je hit veelvuldig te benadrukken: sending out an sos, sending out an sos.
Of nog beter... every little thing she does is magic magic magic, magic magic magic...

Ik hoop wel dat we Etienne als uitvoerende ook nog tegen gaan komen in deze lijst.
Étienne Daho, toch wel mijn favoriete Franse jaren 80-zanger.

Ik hoop op Jakie Quartz - À la vie à L'Amour en Mylene Farmer - Sans Logique, al moet ik eigenlijk nog een paar jaar in de wacht voor dit topic.

johan de witt schreef:
Ik hoop wel dat we Etienne als uitvoerende ook nog tegen gaan komen in deze lijst.
Étienne Daho, toch wel mijn favoriete Franse jaren 80-zanger.

Ah, de man van OMD's So In love

Goede zanger inderdaad en die heeft een hele hoop mooie albums gemaakt.

check deze eens: Étienne Daho - L'Invitation (2007) ver buiten de jaren 80 maar o zo prachtig (en dat rijmt!).

dazzler schreef:

SOS brengt me trouwens bij Sting die ooit zei dat het commercieel verstandig was
om het kernwoord van je hit veelvuldig te benadrukken: sending out an sos, sending out an sos.
Of nog beter... every little thing she does is magic magic magic, magic magic magic...

De Do Do Do, De Da Da Da

Misterfool
Nog een krappe twintig jaar te jong om mezelf een veertiger te mogen noemen, maar desondanks heb ik bij dit thema weer een aantal leuke popnummers ontdekt: Desireless

Misterfool schreef:
Nog een krappe twintig jaar te jong om mezelf een veertiger te mogen noemen, maar desondanks heb ik bij dit thema weer een aantal leuke popnummers ontdekt: Desireless

Jij mag meedoen, jij hebt nu eenmaal een oude ziel

Ze zullen Dazzler's lijst wel niet halen, maar ik heb altijd een zwak gehad voor Franstalige disco die in NL begin jaren 80 de onderste regionen van de hitparade haalde (of de tipparade, kan ook):

Chagrin d'amour - Chacun fait c'qui lui plaît - YouTube

Début de Soirée - Nuit de folie - Clip Officiel (Official Video) - YouTube

Le Club - Un fait divers et rien de plus - YouTube

...maar als begin-vijftiger heb ik meer nog een zwak voor de echte Franse chansons die vooral in de jaren zestig en zeventig in de hitlijsten vertoefden. Keus te over, denk maar aan Gerard Lenorman, Adamo, Frida Boccara, Julien Clerc, Claude-Michel Schonberg, diverse Eurovisie Songfestivalwinnaars. En dan was er deze nog, natuurlijk: geen chanson, maar echte Franstalige (pseudo-)punk:

Plastic Bertrand - Ca Plane Pour Moi - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 12:37 uur

geplaatst: vandaag om 12:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.