MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi Talk About the Passion, de R.E.M. Top 200

zoeken in:
Ja, heb ik ook, laatste twee maanden evenveel R.E.M. gehoord als normaal in twee jaar

159. Suspicion (Johan 139, Luigi 175)

Weer eentje van Up, en nog wel de vierde single. Ik vind hem te lang en te langzaam voor een single, en eigenlijk sowieso te lang en te langzaam Het is best een mooi nummer, waar Stipe toch wel de show steelt met een geweldige vocal performance, maar ik kan niet zeggen dat ik deze erg veel draai of gedraaid heb.

En dan toch zo hoog

Ja, mooie nummers horen hoog
Maar volgens mij komen er nog wel aardig wat van Up die nog beter scoren

The only way is....

Al het beste komt nog, te beginnen met...

Hahaha
(Suspicious minds )

158. All The Best (Luigi 141, Johan 171)

Een fantastische rocker van deze prachtband! Qua sound zou het misschien goed passen op Lifes Rich Pageant, op die fantastische Kant A van dat superalbum.
Peter Buck wilde, zeker omdat ze wisten dat het hun laatste album zou worden, een gevarieerder album maken dan Accelerate, omdat die vooral rockte. Een album met invloeden uit hun hele discografie, ook al vertelde Mike Mills: There are some straight-forward see-you-laters on that one.
Michael over de betekenis van het nummer:

The song that would follow ‘Discoverer’ on the album, ‘All The Best,’ seemed to follow on both musically (brash and bold) and lyrically (optimistic and confident). Except that this one was a love letter to the fans, and in that sense the most important song on the album: “Let’s sing and rhyme, let’s give it one more time, let’s show the kids how to do it, fine, fine, fine.”

Stipe over muziek maken: Stipe has said it's his job as lyricist to "hold a mirror up" to the listener, so they can see their "reflection" in a song and therefore make it their own.

I hold the mirror up
You tell me what is what
You tell me which part of my story baby stuck, stuck, stuck
I'm in a part of your dreams
That you don't even understand
It's just like me to overstay my welcome man

De producer over dit nummer: ‘All The Best,’ he says, “is about the end of the band.”

Blijft over een dijk van een nummer, zeker een van de beste van hun zwanenzang.

herman schreef:
Wauw, hadden ze niet een hele VU-cover plaat kunnen maken...

Dat hebben de Betties wel gedaan en ook nog eens heel mooi.
Bettie Serveert - Plays Venus in Furs and Other Velvet Underground Songs (1998)

Enne top 200 van R.E.M.

157. Underneath the Bunker (Johan 147, Luigi 161)

Luigi had het net over 'die fantastische kant A van Lifes Rich Pageant' en kijk wat we hier hebben, het laatste nummer van die fantastische kant. Het is ook het kortste nummer in onze lijst, met amper 85 seconden, maar wat een geweldig nummer! Het past ook wonderwel op het album.
Hoe ze erbij kwamen zo'n apart nummer op te nemen blijft gissen. Het zou geinspireerd zijn op Michael Stipe's favoriete album van dat moment, Rain Dogs van Tom Waits (het heeft iets van Jockey Full of Bourbon van dat album), maar volgens Peter Buck waren ze eens in een Grieks restaurant gaan eten en probeerde hij de sound van de muziek die ze daar hoorden na te bootsen. Hoe het ook zij, een mooie vondst, als ook het zingen van Stipe op dit nummer, dat klinkt alsof hij door een megafoon aan het zingen is, iets wat op de Green-tour een paar jaar later gemeengoed zou worden. Zo ook op de video hierboven, waar ze dit nummer ten gehore brengen op Pinkpop, mijn allereerste concert (hoewel mijn 10e dus, van die dag )

I will hide and you will hide
And we shall hide together here
Underneath the bunkers in the night

I have water, I have rum
Wait for dawn and dawn shall come
Underneath the bunkers in the night

156. Beachball (Luigi 137, Johan 167)

Hoe zomerser wil je een zomers album als Reveal afsluiten dan met een liedje als Beachball. Alle ingrediënten zijn aanwezig: zon, strand, beachball, mooie mensen, meerdere nationaliteiten en verschillende cocktails.
De tekst past goed bij de zomer, lekker makkelijk en niet hoogstaand. Er zitten mooie strijkers in die het lekker warme weer met die warme zoele bries benadrukken. Zorgeloos even nagenieten met een cocktail in de hand kijkend naar de ondergaande zon, dit nummer past er perfect bij. Het is net als Summer Turns To High een muzikale hommage aan de Beach Boys, van wie Mike Mills en Peter Buck groot fan zijn .

155. It Happened Today (Luigi 138, Johan 161)

De 5e keer dat Collapse Into Now alweer voorbij komt, slechts overtroffen door Reveal, dat al 6 keer langs kwam. Het is de 5e en laatste single van het album.

It Happened Today is een emotionele anthem...

Het is feitelijk de reactie van Michael Stipe op het overlijden van Vic Chesnutt in 2009, singer/songwriter en goede vriend van Michael en ook afkomstig uit Athens-GA. Michael had hem ook "ontdekt" in de beroemde 40 Watt Club aldaar, de beroemde club waar R.E.M. evenals veel andere Georgia-bands in het begin van hun carrière veel optraden. Vic Chesnutt was een beetje uniek in zijn soort. Sinds zijn 18e was hij verlamd door een ongeluk en gekluisterd in een rolstoel. Zijn muziek laat zich, zoals iemand zegt, het best omschrijven als "dark, comical songs about love and death". Michael produceerde zijn eerste twee albums. Michael na zijn overlijden:
Vic was one of our greatest songwriters and one of our greatest voices. He was able to bring levity to very dark emotions and feelings, and he had a humour that was quite unusual.

Vic werd enorm bewonderd in de muziekwereld, "so much so" dat er in 1996 een album kwam als tribute met covers van hem. De baten ervan gingen naar onverzekerde musici met medische problemen. Het album heet: Sweet Relief II: Gravity of the Situation. Tal van bekende artiesten deden mee als Garbage, Smashing Pumpkins, Madonna, Sparklehorse en Kristin Hersh. Hersh die na zijn overlijden zei: "nu weet ik hoe een gebroken hart voelt". Ze schreef zelfs een boek over hem! R.E.M. droeg zelf Sponge (te vinden op de eerder genoemde rarities comp.) bij.

Het nummer zelf verhaalt volgens mij over de daad die Vic ondernam (zelfmoord) en een soort "relief" erna waar hij vleugels heeft gekregen. Ik vind het ook een soort overwinningsanthem, zeker in het tweede deel met de samenzang, klinkt misschien een beetje cliché-matig, maar alsof er iets overwonnen is (Vic had een moeilijk leven gezien zijn situatie en depressies). Eddie Vedder heeft ook een kleine gastbijdrage, waarbij zijn vocals het nummer nog meer emotie meegeven (check trouwens op YT de fantastische live-versie van R.E.M. met Eddie Vedder van Begin The Begin uit 2004!).

Mike Mills over dit nummer:
Yeah, I’m sure that’s about a specific incident, but the thing I take away from that song is that, in the midst of whatever happened, which could have been good or bad, the last minute-plus of the song is a celebration. It’s the joy of singing, and just the joy of being able to open your mouth and have those sounds come out—that’s what it sounds like to me. Whatever has happened in the beginning of the song, you’re able to deal with it and celebrate life by singing along with the rest of it.

Ik heb het nummer zelf de laatste 2 dagen nog flink vaak beluisterd en dan moet ik zeggen dat deze toch wel wat hoger had gemogen!

154. Circus Envy (Luigi 117, Johan 182)

De eerste keer dat een nummer van Monster voorbij komt, een van de laatste nummers van het album. Ook het nummer waar het woord Monster een paar keer in voorkomt.
Monster is een album dat niet onverdeeld postief ontvangen is door iedereen, zeker niet na zoiets als Automatic For The People. Maar voor mij is het wel een van mijn favoriete albums van ze, zeker vanwege het gitaargeluid. Dit is R.E.M. op zn meest grungy, voor zover je dat kunt noemen. Monster is ook een wat ruigere plaat dan de 2 hiervoor, het is ook gemaakt met de intentie om te gaan toeren na 5 jaar zonder. Ziekte van verschillende bandleden, alsmede overlijdens van bekende artiesten en goede vrienden plaagden de sessies van dit album, waarbij ze bijna uit elkaar gingen, al zegt Michael zelf dat dit bij elk album was sinds Reckoning .

Een stukje over het album:

In contrast to the sound of R.E.M.'s previous two records, the music of Monster consisted of distorted guitar tones, minimal overdubs, and touches of 1970s glam rock. Peter Buck described Monster as "a 'rock' record, with the rock in quotation marks." He explained, "That's not what we started out to make, but that's certainly how it turned out to be. There's a nudge, nudge, wink, wink feel to the whole record. Like, it's a rock record, but is it really?" Mike Mills told Time, "On past albums we had been exploring acoustic instruments, trying to use the piano and mandolin, and we did it about all we wanted to do it. And you come back to the fact that playing loud electric-guitar music is about as fun as music can be." Stipe's vocals were pushed back in the mix.

Stipe wrote the lyrics of Monster in character. This, according to biographer Dan Buckley, "set the real Stipe at a distance from the mask adopted for each song." The album dealt with the nature of celebrity and "the creepiness of fandom as pathology". Buck said the album was a reaction to the band's popularity. He added, "When I read the lyrics I thought, all these guys are totally fucked up. I don't know who they are, because they're not Michael. I would say that this was the only time where he's done characters that are creepy, and I don't know if anyone got that. He was getting out his things by acting out these parts that are not him." The band noted that at the end of certain songs, they left blank choruses where Mills and Berry would traditionally sing harmonies so fans could sing along.

En dat kun je allemaal wel horen in dit nummer. Michael's vocals achterin de mix, de grungy gitaar met in dit nummer specifiek de feedback ervan te horen door het hele nummer. En qua lyrics krijg je hier te maken met een niet zo'n fijn karakter, een monster eigenlijk
Het nummer doet ook wel wat surf-rockerig aan vind ik. Het is ook een van de weinige latere nummers op de Live at the Olympia cd, die vooral bestaat uit vroeg werk en werk van Accelerate.

Ik heb het wel voor het eindtrio van Monster: Let Me In - Circus Envy - You. Jullie blijven verrassende keuzes tevoorschijn toveren, nooit gedacht dat Circus Envy ging passeren!

Die 3 passen wel bij mekaar ja

luigifort schreef:
Monster is ook een wat ruigere plaat dan de 2 hiervoor, het is ook gemaakt met de intentie om te gaan toeren na 5 jaar zonder.

Met de nadruk op "intentie" ja

Puik topic tot dusver, heren! Zinnige keuzes, interessante stukjes, en in tegenstelling tot mijzelf hebben jullie je echt verdiept in de b-kantjes van de band, waardoor er ook nog wat te leren valt voor een verstokte fan als ik. Hulde.

Sandokan-veld schreef:
Puik topic tot dusver, heren! Zinnige keuzes, interessante stukjes, en in tegenstelling tot mijzelf hebben jullie je echt verdiept in de b-kantjes van de band, waardoor er ook nog wat te leren valt voor een verstokte fan als ik. Hulde.

Mooi om te horen! Ik was nog geen forumfrequenter op het moment dat jij met jouw lijst kwam (als jij het al was...), maar ik heb die later wel teruggelezen. Mooie lijst, met een verrassende nummer 1! Gek genoeg vind ik hem nu niet zo snel meer terug

johan de witt schreef:
(quote)

Mooi om te horen! Ik was nog geen forumfrequenter op het moment dat jij met jouw lijst kwam (als jij het al was...), maar ik heb die later wel teruggelezen.

Yup, dat was Sanderkan inderdaad

153. Aftermath (Luigi 136, Johan 162)

Tijd weer voor een liedje van Around The Sun .
Dit is de 2e single van dat album, het werd niet echt een grote hit voor ze. Ik vind het een heel mooi liedje met een erg mooie melodie, vooral in de verzen die zich uitstrekken en meanderen als een rivier, zeker daar er niet echt een refrein is.
Michael lijkt gelukzalig in het grappige clipje. Prachtige lyrics over iemand die alleen achterblijft en er probeert het beste van te maken, met vallen en opstaan en een lach en traan op het gezicht, een beetje bittersweet dus. Iemand op het web vond dat er enigszins verwantschap is qua thema met Belong van Out of Time, ik kan het me wel voorstellen. Dit is naar mijn mening zeker een van de betere tracks van Around the Sun.

There is no doubt, it's this here, now
And you close your eyes, he's not comin' back
So you work it out, overfeed the cat
And the plants are dry and they need to drink
So you do your best and you flood the sink
Sit down in the kitchen and cry

Now you've worked it out
And you see it all
And you've worked it out

johan de witt schreef:

Mooi om te horen! Ik was nog geen forumfrequenter op het moment dat jij met jouw lijst kwam (als jij het al was...), maar ik heb die later wel teruggelezen. Mooie lijst, met een verrassende nummer 1! Gek genoeg vind ik hem nu niet zo snel meer terug

Thanks! Ja dat was ik ja, die lijst staat volgens mij ergens in het R.E.M. top 10 topic.
Ik dacht dat er daarna geen fanatiekere poging meer zou worden ondernomen, maar voor een topic als dit schuif ik graag een plaatsje opzij op het erepodium

Sandokan-veld schreef:

Thanks! Ja dat was ik ja, die lijst staat volgens mij ergens in het R.E.M. top 10 topic.
Ik dacht dat er daarna geen fanatiekere poging meer zou worden ondernomen, maar voor een topic als dit schuif ik graag een plaatsje opzij op het erepodium

Ah, verscholen in de buik van dat top 10-topic dus. Mooi om net nog eens terug te lezen.
Zo te zien hebben we nog geen liedjes van jouw lijst gehad, en moeten ze alle 58 nog komen

152. Romance (Johan 134, Luigi 163)

Romance is geen b-kantje, maar een nummer van de soundtrack van de film Made in Heaven uit 1987. Daar zal het weinigen zijn opgevallen, maar het verscheen in 1988 ook op de IRS-verzamelaar Eponymous, een cd die ik destijds kocht vooral vanwege dit nummer, als ook voor de andere versies van Radio Free Europe en Gardening at Night. Ook dit nummer dateert al uit de begindagen van de band. Het werd ook opgenomen voor Murmur, maar haalde de cut daar niet. Jammer, want daar had het zeker geen slecht figuur geslagen. De Murmur-versie, die pas een paar jaar geleden naar buiten kwam, heb ik boven ook als video bijgevoegd. Bevalt me toch net iets beter dan de opgepimpte versie voor de soundtrack. Maar ook dat is een lekker uptempo-nummer, duidelijk minder jangle en meer rock. Die had ook zo op Green gepast, ergens tussen Pop Song 89 en Get Up.

151. Houston (Luigi 147, Johan 148)

En zo komen we ook tot een handvol songs van Accelerate en zitten we op een kwart van de lijst. En volgens mij zijn Johan en ik nog niet zo eensgezind geweest als bij dit nummer
Iedereen zal wel weten dat dit nummer over de "hurricane Katrina" gaat en de nasleep daarvan, ook politiek gezien.

Michael heeft niet zo'n hoge pet op van de regering:

If the storm doesn't kill me the government will
I've got to get that out of my head

Het was natuurlijk ook een bende destijds, zeker gezien de late/weinige hulpverlening en over wie nou politieke verantwoordelijkheid droeg.
Toch vind ik ook een bepaalde lichtheid en hoop terug in dit korte liedje, waarbij er wel zware aardse bassen en tonen in zitten die doen denken aan terug geworpen te worden op aarde, zeker letterlijk ook door die megastorm natuurlijk.

Michael heeft ook gezegd dat: he's sick of politicians telling him what to fear when he should be the one to decide.

En zo probeert Michael (de verteller) de boel na de orkaan zo goed en zo kwaad weer op te pakken (advies van de regering), maar behoudt een gezonde dosis reserve

I was taught to hold my head high
Collect what is mine
Make the best of what today has...

Belief has not filled me
And so I am put to the test

We zitten al aan de top 150, spannend !!! Ik heb even jullie smaken samengeteld, alle data ook geanalyseerd, en logischerwijs is het volgende nummer in de lijst 'So fast, so numb'. Zeker en vast dat nummer, of het is een ander...

In elk geval, Chance (dub) staat dus netjes binnen de top 150 geparkeerd, da's alvast heel mooi nieuws !!!

Ik dacht trouwens dat Romance van de soundtrack van Bachelor Party was (met Tom Hanks), maar dat blijkt dus Windout te zijn, en deze is inderdaad van Made in Heaven. Alweer iets bijgeleerd.

Ha ha, nou Chance (Dub) kan ook netjes tussen 201-300 geparkeerd staan

Voor wie het niet allemaal op de voet gevolgd heeft, even een kleine recap van 200-151:

151 Houston (Accelerate)
152 Romance (Eponymous)
153 Aftermath (Around the Sun)
154 Circus Envy (Monster)
155 It Happened Today (Collapse Into Now)
156 Beachball (Reveal)
157 Underneath the Bunker (Lifes Rich Pageant)
158 All The Best (Collapse Into Now)
159 Suspicion (Up)
160 Sing for the Submarine (Accelerate)

161 First We Take Manhattan (b-side)
162 Arms Of Love (b-side)
163 Burning Down (Dead Letter Office)
164 Everyday Is Yours To Win (Collapse Into Now)
165 Accelerate (Accelerate)
166 You're In The Air (Up)
167 Academy Fight Song (b-side)
168 Lightnin Hopkins (Document)
169 On The Fly (Live at the Olympia)
170 Auctioneer (Another Engine) (Fables of the Reconstruction)

171 Letter Never Sent (Reckoning)
172 I Walked With a Zombie (b-side)
173 Lotus (Up)
174 Wanderlust (Around the Sun)
175 Just a Touch (Lifes Rich Pageant)
176 Ghost Rider (b-side)
177 Zither (New Adventures in Hi-Fi)
178 The Outsiders (Around the Sun)
179 New Orleans Instrumental No. 1 (Automatic for the People)
180 Voice of Harold (Dead Letter Office)

181 Disappear (Reveal)
182 Bad Day (single)
183 Me Marlon Brando Marlon Brando and I (Collapse Into Now)
184 Summer Turns To High (Reveal)
185 Dark Globe (b-side)
186 Last Date (b-side)
187 It's A Free World Baby (b-side)
188 Out in the Country (b-side)
189 Make It All Okay (Around the Sun)
190 White Tornado (Dead Letter Office)

191 She Just Wants To Be (Reveal)
192 Mr. Richards (Accelarate)
193 After Hours (b-side)
194 Chorus and the Ring (Reveal)
195 Pale Blue Eyes (Dead Letter Office)
196 Revolution (b-side)
197 Saturn Return (Reveal)
198 Hollow Man (Accelerate)
199 Femme Fatale (Dead Letter Office)
200 Mine Smell Like Honey (Collapse Into Now)

Samenvattend: Van Reveal zijn de meeste liedjes voorbijgekomen tot nu toe, 6 stuks!
Van Collapse Into Now, Accelerate en Dead Letter Office zijn er al 5 langsgekomen, van Around the Sun 4 en van Up ook al 3, en van Lifes Rich Pageant zelfs al 2.
Reckoning, Fables, Document, Monster en zelfs Automatic en Hi-Fi hebben allemaal 1 afgevaardigde tot nu toe.

De enige albums die we nog helemaal niet zijn tegengekomen zijn Murmur, Green en Out of Time

150. Second Guessing (Johan 140, Luigi 151)

Nee, (nog) niet So Fast, So Numb, SirNoodle, maar we gaan eerst wat verder terug in de tijd, naar de tweede song van Reckoning die hier voorbijkomt. Second Guessing vind ik een heerlijk nummer, lekker om mee te zingen ook. Volgens Michael Stipe was het het eerste liedje dat hij over de band schreef. Een ongecompliceerd nummer over jonge honden die met al hun incompetenties toch samen het beste in zichzelf naar boven halen, zo klinkt het ook.
Mooie samenzang met Mike Mills ook weer hier.

Here we are
Here we are
Here we are
Here we are
Here we are
Here we are

Mooie lijst tot dusver. Bad Day en She just Wants to Be had ik hoger verwacht, maar verder kan ik me er tot nu toe goed in vinden. Ben wel benieuwd wat jullie de 5 slechtste nummers vinden van REM (I'm Gonna DJ verwacht ik in ieder geval)

Interessant
Onze minst favoriete nummers zullen de lijst wel niet gehaald hebben denk ik zo

Gast
geplaatst: vandaag om 20:30 uur

geplaatst: vandaag om 20:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.