MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi Talk About the Passion, de R.E.M. Top 200

zoeken in:
GrafGantz schreef:
(quote)

Chris Martin zit blijkbaar hier op MuMe onder de naam vigil. Weer wat geleerd

Om te janken!

Zowel Nightswimming (mooiste REM nummer ooit, niet overal) als mede dat er iemand is die in mij een Chris Martin ziet

Niks met Coldplay vigil?

luigifort schreef:
Niks met Coldplay vigil?

Niet veel nee.

En dan kan ik nu het bekende snob-verhaaltje ophangen dat hun eerste album echt nog wel de moeite waard was en dat ze nu een soort zichzelf plagiërend muzikaal rondreizend circus zijn waarbij een perfecte 7de confetti uitbarsting op 1 avond belangrijk is dan een goed liedje maar dat doe ik maar niet

Nouja waarom niet..ik ben het er wel mee eens

ow nou ja dan wil ik even kwijt dat hun eerste album echt nog wel de moeite waard was en dat ze nu een soort zichzelf plagiërend muzikaal rondreizend circus zijn waarbij een perfecte 7de confetti uitbarsting op 1 avond belangrijk is dan een goed liedje.

66. Bang And Blame (Luigi 22, Johan 115)

Een topper van Monster wat mij betreft! Altijd al mooi en geheimzinnig gevonden en het rockt ook nog eens! Het is de 2e single van het album en het was de meest succesvolle single in de USA sinds Shiny Happy People.
Het nummer gaat over het thema huiselijk geweld, het kwam heel toevallig gelijktijdig uit rond het O.J. Simpson gebeuren, maar daar heeft het niks mee te maken. Ik vind dat dit nummer heerlijk gitaar- en drumwerk bevat. Vooral de eenzame en vervreemdende noten van de gitaar in het begin en op het eind vind ik een vondst, alsmede het niet harde, maar wel "overrompelende" drumwerk van Bill Berry. Michael zingt heel doorleefd, een beetje geslagen en klein, maar ook krachtig in het refrein zijn lyrics. Lynda Stipe (zus) en Rain Phoenix (ook de zus van) verzorgen hier de achtergrondvocalen. Het album zelf is opgedragen aan River Phoenix, helaas jong overleden en net als Kurt Cobain een goede vriend van Michael.

You've got a little worry,
I know it all too well.
I've got your number --
But so does every kiss and tell
Who dares to cross your threshold,
Or happens on you way,
Stop laying blame.
You know that's not my thing.

You know that's not my thing, you came to bang, bang, bang, bang, bang,
Then blame, blame, blame.
Bang, bang, bang, bang, bang,
It's not my thing so let it go, you
Bang, bang, bang, bang, bang,
Then blame, blame, blame.
It's not my thing so let it go.

You kiss on me, 
Tug on me,
Rub on me, 
Jump on me.
You bang on me, 
Beat on me,
Hit on me,
Let go on me.
You let go on me.

Op het web:

In 1994, “Bang and Blame” was an obvious single mainly because it conformed to the post-Pixies soft-loud-soft dynamic that dominated rock radio. Well, it does and it doesn’t — the chorus is certainly bold and punchy, but most of the song is actually spent in murky verses that amplify the muggy feeling of the corresponding parts of Nirvana’s “Smells Like Teen Spirit” to a nearly stifling extreme. Whereas Nirvana’s song is an aggressive tantrum, “Bang and Blame” has a strange limpness that makes it angriest moments err closer to peevishness than rage.

That’s not a complaint, mind you. The song is effective precisely because Michael Stipe sounds so worn down, frustrated, and impotent. He’s trying to be diplomatic with someone who has wronged him, and he’s aware that he’s just setting himself to be a doormat all over again. He’s doing his best to be stern and take control, but there’s a passivity at the core of the character and the song that cannot be shaken. At the end, when he succumbs to his antagonist, it’s not at all an accident that his submission is eroticized.

At My Most Beautiful top 10-materiaal voor mij. Michael is helemaal geslaagd in zijn opzet vind ik, één van de mooiste en tederste liefdesliedjes dat ik ken!

Het volgende nummer is de eerste echte song van Automatic....op 65 dus!

En wie heeft de prijsvraag gewonnen

haha..nou de plek had niemand goed, maar ik dacht dat er 1 of 2 waren die het nummer wel goed hebben

De prijs is een gratis bezoek aan de barbier van Michael

Klopt, twee winnaars, qua song, zie ik
Wellicht willen ze samen een afspraak maken

Of willen ze het cadeau doen aan Michael..die heeft een baard voor 2
En ook ff die neusring uit Michael..je bent geen 16 meer

65. Star Me Kitten (Luigi 38, Johan 97)

Het eerste "echte" Automatic For The People nummer dat langskomt. Wat mij betreft is dit R.E.M.'s wiegeliedje, ook al staat het voor F**k Me Kitten . Wat mij betreft is dit nummer onmisbaar voor het album, anderen zullen het misschien geen hoogvlieger vinden. Het is voor mij een mooi rustpunt voor de laatste 3 mooie songs, een beetje als op Hi-Fi met Zither, maar ik vind Star Me Kitten zelf ook een volwaardige song. Minimale instrumentatie, simpel gitaarwerk, orgel, Michael's lage stem, maar een bijzondere kosmische sfeer, verwant aan Nightswimming. Ach het is gewoon een geweldig (spiritueel) album .

Have we lost our minds?
Will this never end?
It could depend on your take

You, me, we used to be on fire
If keys are all that stand between
Can I throw in the ring?
No gasoline, just fuck me, kitten
You are wild, and I'm in your possession
Nothing's free, so fuck me, kitten

I'm in your possession
So fuck me, kitten

Op het web:

Star Me Kitten” is a deliberately misleading song with an arrangement that suggests gentle romance, and a title that implies sweetness and affection. Michael Stipe sings in his low register, and his words recede into the background except for a few fragments that support the notion that we’re listening to a straight-forward romantic love song. I’m not sure how long it was before I ever realized that it wasn’t — I must have known the tune for at least two or three years before I ever saw the lyrics in print with the sheet music.

“Star Me Kitten” is sung from the perspective of one half of a failed long-term relationship. The lyrics are generally dry and unsentimental, and focused on the material detritus of their broken affair — keys, cars, rings. There’s a moment of nostalgia (“you, me, we used to be on fire”), but not a single note of regret as they negotiate the terms of their separation. Even at the end, when Stipe seems to invite some half-hearted farewell sex, he is cold and aloof, and his use of the affectionate nickname “kitten” takes on a tone of cruel irony and condescension.

GrafGantz schreef:
(quote)

/edit: was dat ook niet het favoriete R.E.M. nummer van jou, Rudi S?

Nope, Leave is hier fav
Nightswimming niet eens top 10 hiero
Overigens, Wendell Gee is hier ook een favoriet

Rudi S schreef:
(quote)

Nope, Leave is hier fav
Nightswimming niet eens top 10 hiero
Overigens, Wendell Gee is hier ook een favoriet

Ik heb het even opgezocht, maar ik was in de war met Find the River. Die moet je natuurlijk wel eerst vinden voordat je in de nacht kan gaan zwemmen.

johan de witt schreef:
Klopt, twee winnaars, qua song, zie ik
Wellicht willen ze samen een afspraak maken

Hangt er vanaf wie die ander is. ?

Arrie schreef:
Hangt er vanaf wie die ander is. ?

Ik zie dat jij toch de enige bent die het goed had! De song dan. Chapeau!
Prijsbedenker luigifort zal je nadere instructies geven neem ik aan

Motel Matches had ook Star Me Kitten goed gegokt..en zat met plek 70 dichterbij dan Arrie met 94. Maar omdat ik de rotste niet ben mogen jullie allebei vechten om de prijs..eerst komt eerst maalt. De prijs is in de vorm van een voucher, verstopt in Michael's baard. Dus succes zou ik zeggen

Vergeet je heggenschaar niet!!

64. Falls to Climb (Johan 34, Luigi 100)

En nog een ultiem nagenietnummer, dit keer van Up! En zo hebben we bijna alle laatste albumtracks al gehad, en ook bijna alle Up-tracks, want dit is de voorlaatste van dat album. Het lied is geïnspireerd op het verhaal The Lottery van Shirley Jackson, waar er in een stadje elk jaar een loterij plaatsvindt. Op het einde komen we erachter dat de 'prijs' die de gelukkige ten deel valt een steniging is. Het mooie aan Falls to Climb is dat de hoofdpersoon de steniging volledig omarmt en in het martelaarschap zijn leven compleet ziet worden. De catharsis is compleet in het laatste gedeelte van de song, als de synths en de drum-mars erbij komen, met de prachtige laatste woorden: Me, I am free!
Een van mijn favoriete late R.E.M.-nummers!

Gentlemen mark your opponents
Fire into your own ranks.
Pick the weakest as strategic
Move, square off, to
Meet your enemy.
For each and every gathering
A scapegoat falls to climb.
As I step forward, silently.
Deliberately mine

Who cast the final stone?
Who threw the crushing blow?
Someone has to take the fall
Why not me? why not me.
Had consequence chose differently
Had fate its ugly head
My actions make me beautiful
And dignify the flesh

Me, I am free, free

johan de witt schreef:

Een van mijn favoriete late R.E.M.-nummers!

Van mij ook zeker. Helaas geen top 20 gehaald. Wel te laag bij luigi, foei!

Ja sorry, mee eens..recentelijk pas herontdekt..moet zeker tientallen plaatsen omhoog

63. Stand (Johan 50, Luigi 84)

Vraag een gemiddelde muziekliefhebber wat R.E.M.'s grootste hit in de US na Losing My Religion was en weinigen zullen Stand zeggen. Maar het was dus weldegelijk deze eerste single van Green, en daarmee ook de eerste single voor Warner's, dat ze had weggekocht bij IRS. Het haalde nummer 6 in de Billboard 100 en overtrof daarmee het succes van The One I Love van een jaar eerder, dat tot 9 kwam. Ik vind Stand nog altijd een heerlijke single. R.E.M.'s bubblegum-classic (hun Monkees-song aldus Peter Buck), met een heerlijke positieve boodschap, in de trant van Think Global, Act Local, en een heerlijke wah-wah-gitaarsolo. Ik vind hem de leukste in zijn soort, beter dan bijvoorbeeld de vergelijkbare Out of Time-singles. Na 1992 hebben ze dit soort singles eigenlijk niet meer gemaakt.
En een leuke video ook, ik denk de eerste die ik van de band zag. Staaan....D!

Your feet are going to be on the ground
Your head is there to move you around
If wishes were trees the trees would be falling
Listen to reason
Season is calling

Stand in the place where you live
Now face North
Think about direction, wonder why you haven't before
Now stand in the place where you work
Now face West, think about the place where you live
Wonder why you haven't before

If wishes were trees the trees would be falling
Listen to reason
Reason is calling
Your feet are going to be on the ground
Your head is there to move you around

So stand (stand)
Now face North
Think about direction, wonder why you haven't before
Now stand (stand)
Now face West
Think about the place where you live
Wonder why you haven't

Ik leerde dit nummer kennen in 1990 (misschien 1991) door Get a Life. Wel vermeldenswaardig denk ik want er waren toch wel meer mensen die hierdoor met dit nummer in aanraking kwam. Ergens is het een lullig nummertje maar wel extreem catchy en daardoor toch ook wel eg leuk. Voor mij ook wel ergens onderin de Top 75

johan de witt schreef:
Na 1992 hebben ze dit soort singles eigenlijk niet meer gemaakt.

Imitation of Life?

62. Near Wild Heaven (Luigi 13, Johan 117)

Mike Mills-adept meldt zich . Och wat hou ik van zijn stem . Wat mij betreft had hij, zeker rond de Out Of Time-tijd, een solo-album mogen opnemen. Maar gelukkig hebben we altijd deze song en Texarkana nog. Er zit iets opens en kinderlijks in zijn stem, en dat geldt eigenlijk ook wel voor dit nummer zelf. Het eerste nummer waar hij de leadvocals voor zijn rekening neemt waarvan hij deels zelf ook de lyrics geschreven heeft. Ik heb nooit echt geweten waarover het nummer ging, maar het is gewoon zo vrolijk en zonnig dat je het niet kunt helpen om mee te zingen. Michael dit keer op achtergrondzang, ook ultiem vrolijk, lekkere janglegitaar en de prachtige harmonies. Getuige ook de videoclip van Shiny Happy People moet dit wel haast een gelukkige tijd zijn geweest voor de band. Het eerbetoon aan de Beach Boys en de 60s Sunshine Pop ligt er dik bovenop, me dunkt. In Engeland was het de 3e single van het album, in de USA werd er geen single uitgebracht.

Whenever we hold each other
We hold each other
There's a feeling that's gone
Something has gone wrong

And I don't know how much longer I can take it
House made of heart, break it
Take my head in your hands and shake it
In this near wild heaven
Not near enough

(Inside, living inside, living inside)
Near wild heaven

(Living inside, living inside, living inside)
Near wild heaven

Whatever it takes I'm giving
It's just a gift I'm given
Try to live inside
Trying to move inside

And I always thought that it would make me smarter
But it's only made me harder
My heart thrown open wide
In this near wild heaven
Not near enough

(Inside, living inside, living inside)
Near wild heaven

Near wild heaven

Near wild heaven

Near wild heaven

I'm holding my hands together
Holding my feet together
Holding myself together
In this near wild heaven
Not near enough

Near wild heaven
Near wild heaven

Near wild heaven

Near wild heaven

Near wild heaven

Near wild heaven

En morgen op de kop af 25 jaar geleden kwam de Near Wild Heaven-single uit!
vigil schreef:
Imitation of Life?
Die komt wel het dichtst in de buurt inderdaad! Volgens mij hebben we die ook nog niet gezien hier

johan de witt schreef:
En morgen op de kop af 25 jaar geleden kwam de Near Wild Heaven-single uit!

Bizar

Ja, je had nog drie kwartier moeten wachten met je post en je timing was perfect geweest

Inderdaad
Not near enough

Gast
geplaatst: vandaag om 01:38 uur

geplaatst: vandaag om 01:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.