Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi Talk About the Passion, de R.E.M. Top 200
zoeken in:
0
geplaatst: 18 augustus 2016, 17:58 uur
Hmmm, beetje dubbel gevoel bij What's the frequency, Kenneth. Intro van het nummet is geweldig goed, refrein is ook wel goed, maar het is wat te éénvormig, ook niet echt subtiel.
Het staat bij mij nooit bij mijn favorieten, maar als het dan ergens eens langskomt in 1 of andere luisterbeurt vind ik het wel altijd geweldig. 't is wel een mooi brokje positieve energie
Het staat bij mij nooit bij mijn favorieten, maar als het dan ergens eens langskomt in 1 of andere luisterbeurt vind ik het wel altijd geweldig. 't is wel een mooi brokje positieve energie

0
geplaatst: 18 augustus 2016, 19:59 uur
Ik heb het in het begin nooit heel geweldig gevonden, wel goed. Ik weet niet, misschien een beetje zoals Noodles het zegt. Maar de laatste jaren is echt het kwartje gevallen en vind ik m echt geweldig
of ms gewoon mee doodgegooid in het begin en startte ik het album vaak bij track 2 
of ms gewoon mee doodgegooid in het begin en startte ik het album vaak bij track 2 
0
geplaatst: 18 augustus 2016, 21:21 uur
Ik kende het alleen van in time. Pas recent monster beluisterd. Toch wel een van de sterkere nummers van die plaat hoor.
0
geplaatst: 18 augustus 2016, 22:27 uur
Het enige R.E.M. vinyl singletje dat ik bezit, tovert altijd een grote grijns op mijn gezicht als ik het afspeel.
0
geplaatst: 18 augustus 2016, 23:42 uur
Ben wel verbaasd dat deze zo hoog staat. Met Star 69 en wellicht Strange Currencies toch wel het minste nummer van Monster wat mij betreft. Vind het maar een simpel rocknummertje zonder enige spanning of mysterie, wat bv. Bang and Blame wel heeft.
Volgens mij is Crush With Eyeliner van Monster nog niet geweest, ben benieuwd hoe hoog die komt.
Volgens mij is Crush With Eyeliner van Monster nog niet geweest, ben benieuwd hoe hoog die komt.
1
geplaatst: 18 augustus 2016, 23:53 uur
'Kenneth' zou misschien wel de top 10 halen bij mij tegenwoordig. Geweldig riff, geweldige tekst, en toch zoals je van REM bent gewend, nog steeds een perfect popliedje.
EDIT: bedacht me net even over welke band we het hebben, dus top 10 is misschien een beetje overdreven. Top 25 toch wel.
EDIT: bedacht me net even over welke band we het hebben, dus top 10 is misschien een beetje overdreven. Top 25 toch wel.
0
geplaatst: 19 augustus 2016, 00:00 uur
herman schreef:
Hm, ik dacht dat Kenneth en "Let me in" hier bij de boys (Monster)favoriet waren, die andere Crush komt zeker nog maar dan veel later

0
geplaatst: 19 augustus 2016, 00:07 uur
Er komt minimaal nog 1 Crush ja!
En ook nog 1 Monster, en nog eentje waar er over een monster gezongen wordt
En ook nog 1 Monster, en nog eentje waar er over een monster gezongen wordt

0
geplaatst: 19 augustus 2016, 00:16 uur
Orange Crush with Eyeliner?
Overigens hebben we het hier inderdaad wel over R.E.M., dus 'Kenneth' scoort hier ook nog gewoon een ruime voldoende. Maar ook wel grotendeels uit sentiment, omdat het rond Monster was dat ik echt fan werd.
Overigens hebben we het hier inderdaad wel over R.E.M., dus 'Kenneth' scoort hier ook nog gewoon een ruime voldoende. Maar ook wel grotendeels uit sentiment, omdat het rond Monster was dat ik echt fan werd.
0
geplaatst: 19 augustus 2016, 01:13 uur
35. Be Mine (Luigi 26, Johan 68)
I'll be the visions you will see.
the visions you will see.
you will see.
you will see.
you and me.
you and me.
you and me.
Dit is misschien wel R.E.M.'s ultieme lovesong, de tekst althans is echt een liefdesverklaring, waar de volle overgave uit spreekt.
Misschien vreemd voor sommigen dat van veel Hi-Fi songs deze zo hoog staat, maar dit is een nummer dat je gevoel echt raakt.
Het begint heel klein met een ingetogen Michael en een simpele fuzzy gitaar, maar er zit zo' n lading in en je kunt aan de lyrics heel goed horen dat je naar iets bijzonders aan het luisteren bent. Het refrein is simpel, lieflijk, maar de electrische gitaar zweeft er hemels bovenuit en geeft een magische sfeer. Aan het eind van het nummer gaat het los, het volume omhoog, bombast alom, indrukwekkend en net als Great Beyond gaat het heerlijk door, misschien dat het me daarom zo aanspreekt
I never thought of this as funny
It speaks another world to me
I want to be your Easter bunny
I want to be your Christmas tree.
I'll strip the world that you must live in
of all its godforsaken greed.
I'll ply the tar out of your feathers.
I'll pluck the thorns out of your feet.
you and me.
you and me.
and if I choose your sanctuary
I want to wash you with my hair.
I want to drink of sacred fountains
and find the riches hidden there.
I'll eat the lotus and peyote.
I want to hear the caged bird sing.
I want the secrets of the Temple.
I want the finger with the ring.
you and me.
you and me.
you will see.
that if you make me your religion
I'll give you all the room you need.
I'll be the drawing of your breath.
I'll be the cup if you should bleed.
I'll be the sky above the Ganges
I'll be the vast and stormy sea.
I'll be the lights that guide you inward.
you will see.
you will see.
you and me.
you and me.
you and me.
you will see.
you will see.
you and me.
you and me.
you and me.
Dit is misschien wel R.E.M.'s ultieme lovesong, de tekst althans is echt een liefdesverklaring, waar de volle overgave uit spreekt.
Misschien vreemd voor sommigen dat van veel Hi-Fi songs deze zo hoog staat, maar dit is een nummer dat je gevoel echt raakt.
Het begint heel klein met een ingetogen Michael en een simpele fuzzy gitaar, maar er zit zo' n lading in en je kunt aan de lyrics heel goed horen dat je naar iets bijzonders aan het luisteren bent. Het refrein is simpel, lieflijk, maar de electrische gitaar zweeft er hemels bovenuit en geeft een magische sfeer. Aan het eind van het nummer gaat het los, het volume omhoog, bombast alom, indrukwekkend en net als Great Beyond gaat het heerlijk door, misschien dat het me daarom zo aanspreekt

I never thought of this as funny
It speaks another world to me
I want to be your Easter bunny
I want to be your Christmas tree.
I'll strip the world that you must live in
of all its godforsaken greed.
I'll ply the tar out of your feathers.
I'll pluck the thorns out of your feet.
you and me.
you and me.
and if I choose your sanctuary
I want to wash you with my hair.
I want to drink of sacred fountains
and find the riches hidden there.
I'll eat the lotus and peyote.
I want to hear the caged bird sing.
I want the secrets of the Temple.
I want the finger with the ring.
you and me.
you and me.
you will see.
that if you make me your religion
I'll give you all the room you need.
I'll be the drawing of your breath.
I'll be the cup if you should bleed.
I'll be the sky above the Ganges
I'll be the vast and stormy sea.
I'll be the lights that guide you inward.
you will see.
you will see.
you and me.
you and me.
you and me.
1
geplaatst: 19 augustus 2016, 12:05 uur
een heel verrassende keuze, deze ga ik eens goed herbeluisteren want geen flauw idee meer hoe dit klinkt, altijd wat onbekend gebleven.
0
geplaatst: 19 augustus 2016, 13:04 uur
SirNoodle schreef:
een heel verrassende keuze, deze ga ik eens goed herbeluisteren want geen flauw idee meer hoe dit klinkt, altijd wat onbekend gebleven.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt

1
geplaatst: 19 augustus 2016, 13:49 uur
34. So. Central Rain (Johan 4, Luigi 78)
De eerste single van Reckoning en wat mij betreft een van R.E.M.'s allermooiste liedjes. Het zet de sound van Murmur voort maar de gitaar klinkt helderder (het geweldige intro alleen al) en Michael is luid en duidelijk te verstaan zonder iets aan mysterie of onbevangenheid te verliezen. Dit komt ook door de schitterende tekst, die je heerlijk mee kunt zingen zonder precies te weten waar het over gaat, zoals het onnavolgbare these rivers of suggestion are driving me away. Het hoogtepunt van het nummer is echter de outro, met recht catharsisch, een oerschreeuw! Michael zong dat outro naar eigen zeggen in bovenaan een trap buiten de studio. Bij de laatste noot gooide hij zij hoofd zo ver naar achteren dat hij van de trap viel en de microfoon brak
Een echte IRS-classic, wat mij betreft samen met Driver 8 en Fall On Me de drie essentiële en beste singles van opeenvolgende albums uit die tijd.
De video is ook wel mijn favoriet uit die periode.
Did you never call? I waited for your call
These rivers of suggestion are driving me away
The trees will bend, the cities wash away
The city on the river there is a girl without a dream
I'm sorry, I'm sorry, I'm sorry, I'm sorry
Eastern to Mountain, third party call, the lines are down
The wise man built his words upon the rocks
But I'm not bound to follow suit
The trees will bend, the conversation's dimmed
Go build yourself another home, this choice isn't mine
I'm sorry, I'm sorry
The ocean sang, the conversation's dimmed
Go build yourself another dream, this choice isn't mine
De eerste single van Reckoning en wat mij betreft een van R.E.M.'s allermooiste liedjes. Het zet de sound van Murmur voort maar de gitaar klinkt helderder (het geweldige intro alleen al) en Michael is luid en duidelijk te verstaan zonder iets aan mysterie of onbevangenheid te verliezen. Dit komt ook door de schitterende tekst, die je heerlijk mee kunt zingen zonder precies te weten waar het over gaat, zoals het onnavolgbare these rivers of suggestion are driving me away. Het hoogtepunt van het nummer is echter de outro, met recht catharsisch, een oerschreeuw! Michael zong dat outro naar eigen zeggen in bovenaan een trap buiten de studio. Bij de laatste noot gooide hij zij hoofd zo ver naar achteren dat hij van de trap viel en de microfoon brak
Een echte IRS-classic, wat mij betreft samen met Driver 8 en Fall On Me de drie essentiële en beste singles van opeenvolgende albums uit die tijd.
De video is ook wel mijn favoriet uit die periode.
The trees will bend, the cities wash away
The city on the river there is a girl without a dream
Eastern to Mountain, third party call, the lines are down
The wise man built his words upon the rocks
But I'm not bound to follow suit
The trees will bend, the conversation's dimmed
Go build yourself another home, this choice isn't mine
I'm sorry, I'm sorry
The ocean sang, the conversation's dimmed
Go build yourself another dream, this choice isn't mine
0
geplaatst: 19 augustus 2016, 15:02 uur
johan de witt schreef:
De eerste single van Reckoning en wat mij betreft een van R.E.M.'s allermooiste liedjes. Het zet de sound van Murmur voort maar de gitaar klinkt helderder (het geweldige intro alleen al) en Michael is luid en duidelijk te verstaan zonder iets aan mysterie of onbevangenheid te verliezen. Dit komt ook door de schitterende tekst, die je heerlijk mee kunt zingen zonder precies te weten waar het over gaat,
De eerste single van Reckoning en wat mij betreft een van R.E.M.'s allermooiste liedjes. Het zet de sound van Murmur voort maar de gitaar klinkt helderder (het geweldige intro alleen al) en Michael is luid en duidelijk te verstaan zonder iets aan mysterie of onbevangenheid te verliezen. Dit komt ook door de schitterende tekst, die je heerlijk mee kunt zingen zonder precies te weten waar het over gaat,
Volgens mij zou je hier weleens helemaal gelijk mee hebben.
0
geplaatst: 19 augustus 2016, 15:29 uur
Jup, die drie nummers die je noemt inderdaad. Dé classics van de IRS periode. En So, Central Rain staat gewoon veel te laag 

0
geplaatst: 19 augustus 2016, 16:54 uur
Johnny Marr schreef:
Jup, die drie nummers die je noemt inderdaad. Dé classics van de IRS periode. En So, Central Rain staat gewoon veel te laag
Ja, zo'n 30 plaatsen te laag

Dat is dan weer het nadeel van een duolijst, dat je favorieten niet altijd op de positie komen waar ze thuishoren. Maar dat is ook wel weer de charme ervan.
Je zult het binnenkort zelf ondervinden

0
geplaatst: 19 augustus 2016, 23:55 uur
33. Cant Get There From Here (Luigi 30, Johan 51)
When the world is a monster
Hey daar hebben we 't monster
So. Central Rain is zeker een mooi nummer, maar ik vind persoonlijk deze nog een klasse beter
. Het is een onwaarschijnlijk dansnummer ook
wat een drive en wat een ritme, compleet met hoornsectie en Peter's gitaarwerk is zalig, zo heb ik mn gitaarwerk het liefst
. Michael is een beetje croony hier, hij geniet er zelf ook echt van denk ik, compleet met hilarische gilletjes.
Aaaahhhh...Cant Get There From Heurrrr
Mike harmoniseert lekker mee, de gitaar janglet ernaast nog lekker op los en de ritmesectie is ook wel key hier
. Perfectie in ruim 3,5 minuten wat mij betreft, deze 1e single van Fables Of The Reconstruction. Door nummer als deze, Gravitys Pull en Wendell Gee toch wel een bonte en rijke verzameling aan diverse songs..topalbum
en er komen er vast nog wel n paar
When the world is a monster bad to swallow you whole
Kick the clay that holds the teeth in, throw your trolls out the door
If you're needing inspiration, Philomath is where I go by dawn
Lawyer Jeff, he knows the lowdown, he's mighty bad to visit home
(I've been there I know the way) Can't get there from here
When your hands are feeling empty, stick head jumpin' off the ground round
Tris is sure to shirr the deer out, Brother Ray can sing my song
Hands down, Calechee bound, landlocked, kiss the ground
Dirt of seven continents going round and round
Go on ahead, Mr. Citywide, hypnotized, suit-and-tied
Gentlemen, testify
If your world is a monster bad to swallow you whole
Philomath, they know the lowdown, throw your trolls out the door
When the world is a monster
Hey daar hebben we 't monster

So. Central Rain is zeker een mooi nummer, maar ik vind persoonlijk deze nog een klasse beter
. Het is een onwaarschijnlijk dansnummer ook
wat een drive en wat een ritme, compleet met hoornsectie en Peter's gitaarwerk is zalig, zo heb ik mn gitaarwerk het liefst
. Michael is een beetje croony hier, hij geniet er zelf ook echt van denk ik, compleet met hilarische gilletjes.Aaaahhhh...Cant Get There From Heurrrr

Mike harmoniseert lekker mee, de gitaar janglet ernaast nog lekker op los en de ritmesectie is ook wel key hier
. Perfectie in ruim 3,5 minuten wat mij betreft, deze 1e single van Fables Of The Reconstruction. Door nummer als deze, Gravitys Pull en Wendell Gee toch wel een bonte en rijke verzameling aan diverse songs..topalbum
en er komen er vast nog wel n paar
When the world is a monster bad to swallow you whole
Kick the clay that holds the teeth in, throw your trolls out the door
If you're needing inspiration, Philomath is where I go by dawn
Lawyer Jeff, he knows the lowdown, he's mighty bad to visit home
When your hands are feeling empty, stick head jumpin' off the ground round
Tris is sure to shirr the deer out, Brother Ray can sing my song
Hands down, Calechee bound, landlocked, kiss the ground
Dirt of seven continents going round and round
Go on ahead, Mr. Citywide, hypnotized, suit-and-tied
Gentlemen, testify
If your world is a monster bad to swallow you whole
Philomath, they know the lowdown, throw your trolls out the door
0
geplaatst: 20 augustus 2016, 00:36 uur
Mooi hoe in dit nummer het latere Monster al wordt aangekondigd.
In de volgende wordt nog een albumtitel aangekondigd
Eens, top-5 ook wel
In de volgende wordt nog een albumtitel aangekondigd

Eens, top-5 ook wel

0
geplaatst: 20 augustus 2016, 09:56 uur
Ik denk Automatic For The People, maar hoe je dat als songtekst in een nummer moet vatten 

0
geplaatst: 20 augustus 2016, 15:29 uur
32. Green Grow The Rushes (Johan 10, Luigi 69)
Weer eentje van Fables of the Reconstruction. Op de plaat komt deze na Can't Get There From Here, en in deze lijst dus ook. Waar ik Can't Get There From Here qua sfeer het meest uit de toon vind vallen op Fables - hoewel het een heerlijk nummer is - past Green Grow the Rushes juist perfect bij vergelijkbare weemoedige Fables-liedjes als Maps and Legends en Wendell Gee. Het nummer is geinspireerd op het Robert Burns-gedicht Green Grow the Rashes O uit de 18e eeuw en het bezingt de lotgevallen van Mexicaanse gastarbeiders in het zuiden van de VS. Het woord gringo zou ook afgeleid zijn van Green Grow heb ik begrepen. Het politieke thema zou op de volgende albums verder uitgewerkt worden, wat dat betreft is dit een mooie voorbode. Een prachtig verstild, wondermooi liedje, met een heerlijke laidback gitaarlijn en prachtige harmonieen. Een van mijn favorieten van Fables of the Reconstruction.
The wheelbarrow's fallen
Look at my hands
They've found some surplus cheaper hands
Rubbing palms and pick and choose
Who will they choose? Here is the news.
Look at that building look at this man
Haloed and whitewashed
Gone to find a cheaper hand
He'll offer a pound offer a pound.
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
The compass points the workers home
Pay for your freedom, find another gate
Guilt by associate, the rushes wilted a long time ago
Guilty as you go
Stay off that highway, word is it's not so safe
The grasses that hide the greenback
The amber waves of gain again
The amber waves of gain
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
Weer eentje van Fables of the Reconstruction. Op de plaat komt deze na Can't Get There From Here, en in deze lijst dus ook. Waar ik Can't Get There From Here qua sfeer het meest uit de toon vind vallen op Fables - hoewel het een heerlijk nummer is - past Green Grow the Rushes juist perfect bij vergelijkbare weemoedige Fables-liedjes als Maps and Legends en Wendell Gee. Het nummer is geinspireerd op het Robert Burns-gedicht Green Grow the Rashes O uit de 18e eeuw en het bezingt de lotgevallen van Mexicaanse gastarbeiders in het zuiden van de VS. Het woord gringo zou ook afgeleid zijn van Green Grow heb ik begrepen. Het politieke thema zou op de volgende albums verder uitgewerkt worden, wat dat betreft is dit een mooie voorbode. Een prachtig verstild, wondermooi liedje, met een heerlijke laidback gitaarlijn en prachtige harmonieen. Een van mijn favorieten van Fables of the Reconstruction.
The wheelbarrow's fallen
Look at my hands
They've found some surplus cheaper hands
Rubbing palms and pick and choose
Who will they choose? Here is the news.
Look at that building look at this man
Haloed and whitewashed
Gone to find a cheaper hand
He'll offer a pound offer a pound.
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
Pay for your freedom, find another gate
Guilt by associate, the rushes wilted a long time ago
Guilty as you go
Stay off that highway, word is it's not so safe
The grasses that hide the greenback
The amber waves of gain again
The amber waves of gain
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
Green grow the rushes go
0
geplaatst: 20 augustus 2016, 15:37 uur
Zeker mooi en dus ook te laag bij mij 
Green Grow The Rushes is ook het antwoord van Michael op Merchant's Among The Americans.

Green Grow The Rushes is ook het antwoord van Michael op Merchant's Among The Americans.
* denotes required fields.