Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200
zoeken in:
0
geplaatst: 8 september 2016, 17:17 uur
184. God
In the beginning
There was God
He made the earth
And the heavens
He gave us light
To rule the day
And another light
To rule the night
De b-kant van Purple Rain is het nummer God. Als niet gelovige was dat altijd een wat lastige combinatie voor mij. Ik had niet zo'n zin om Love = God en dergelijke mee te zingen omdat Prince dat wilde. Met de tekst van dit nummer heb ik dus ook niet veel. Maar het is natuurlijk wel een schitterend nummer. Mysterieus en ik denk toch passend bij de tekst, of ik daar nu wat mee heb of niet.
Vocaal laat hij hier ook horen dat zelfs zijn stem een instrument is. Prince is echt een alleskunner.
In the beginning
There was God
He made the earth
And the heavens
He gave us light
To rule the day
And another light
To rule the night
De b-kant van Purple Rain is het nummer God. Als niet gelovige was dat altijd een wat lastige combinatie voor mij. Ik had niet zo'n zin om Love = God en dergelijke mee te zingen omdat Prince dat wilde. Met de tekst van dit nummer heb ik dus ook niet veel. Maar het is natuurlijk wel een schitterend nummer. Mysterieus en ik denk toch passend bij de tekst, of ik daar nu wat mee heb of niet.
Vocaal laat hij hier ook horen dat zelfs zijn stem een instrument is. Prince is echt een alleskunner.
0
geplaatst: 8 september 2016, 19:06 uur
183. The Holy River
Let's go down 2 the holy river
If we drown then we'll be delivered
U can still see the picture upon the wall
One eye staring at nothing at all
The other one trying 2 focus through all your tears
U can try and try but there's nothin' 2 hide
U can't run from yourself and what's inside
U got 2 find the answers 2 the questions that U most fear
Eén van de betere nummers van de driedubbelaar Emancipation. Drie cd's waren er echt veel te veel. had hij de beste nummers eruit gefilterd dan was het niet eens zo'n slecht album.
Prince verkeerde die jaren wel in een persoonlijke rollercoaster. Dit nummer gaat o.a. zijn huwelijk met Mayte Garcia die toen danseres was in zijn band.
De single was het laatste top 40 succes in het verenigd Koninkrijk (de re-release van 1999 even niet meegerekend). In Nederland werd het nummer 63e, in de Verenigde Staten 19e, maar in België dit nummer het wel goed.
Het is een beetje een typisch Prince mid-tempo nummer volgens het boekje, maar toch zeer goed genietbaar.
Let's go down 2 the holy river
If we drown then we'll be delivered
U can still see the picture upon the wall
One eye staring at nothing at all
The other one trying 2 focus through all your tears
U can try and try but there's nothin' 2 hide
U can't run from yourself and what's inside
U got 2 find the answers 2 the questions that U most fear
Eén van de betere nummers van de driedubbelaar Emancipation. Drie cd's waren er echt veel te veel. had hij de beste nummers eruit gefilterd dan was het niet eens zo'n slecht album.
Prince verkeerde die jaren wel in een persoonlijke rollercoaster. Dit nummer gaat o.a. zijn huwelijk met Mayte Garcia die toen danseres was in zijn band.
De single was het laatste top 40 succes in het verenigd Koninkrijk (de re-release van 1999 even niet meegerekend). In Nederland werd het nummer 63e, in de Verenigde Staten 19e, maar in België dit nummer het wel goed.
Het is een beetje een typisch Prince mid-tempo nummer volgens het boekje, maar toch zeer goed genietbaar.
0
geplaatst: 8 september 2016, 19:07 uur
Colonized Mind zo laag. Maar zoals je al aangaf, de volgorde is nu nog niet je van het.
Het topnummer van LOtUSFLOW3R / MPLSoUND / Elixer. Heerlijk zo beheerst hij van z'n gitaar gebruikmaakt.
Het topnummer van LOtUSFLOW3R / MPLSoUND / Elixer. Heerlijk zo beheerst hij van z'n gitaar gebruikmaakt.
0
geplaatst: 8 september 2016, 19:26 uur
Met het nummer God heb ik nooit zoveel gehad, maar het tevens spirituele (totaal niet storend) Holy river vind ik erg mooi. Vooral het laatste stuk inclusief doorstart op de albumversie. Tikkie sentimenteel misschien, maar ik vind het gewoon kloppen.
0
geplaatst: 8 september 2016, 19:47 uur
Poeha schreef:
Colonized Mind zo laag. Maar zoals je al aangaf, de volgorde is nu nog niet je van het.
Klopt. Een top 200 is eigenlijk te groot. Het gaat pas echt serieus worden bovenin. Natuurlijk, ook daar wisselt het per dag maar daar is wel een redelijke stabiliteit. Onderin is het van alles wat en kan het net zo goed 100 plaatsen hoger of lager staan.
Ik mis ook wel wat nummers in mijn lijst zie ik nu, maar er staan er ook een aantal niet in waar dat heel weloverwogen is gedaan.
Door dit topic herontdek ik ook nummers. Colonized Mind is er zo eentje van. Die zou ik nu zeker hoger zetten ja.
0
geplaatst: 8 september 2016, 19:50 uur
deric raven schreef:
De echte klappers moeten voor mij nog komen, ik verwacht wel bij de komende 10 nummers God.
De echte klappers moeten voor mij nog komen, ik verwacht wel bij de komende 10 nummers God.

0
geplaatst: 8 september 2016, 20:05 uur
Toen ik ongeveer 12 jaar oud was, lag ik in het ziekenhuis vanwege een flinke voorhoofdholte ontsteking.
De boel flink laten doorspoelen, en tegen de tijd dat de korsten bloed uit mijn neus waren verdwenen, was alles alweer vol gelopen met een lichaamseigen stof; genaamd snot.
Van mijn tante kreeg in daar de single Purple Rain, meer kon ik mij blijkbaar niet van die eerste avond herinneren.
Met hooguit 10 singles in bezit, werden de B-kanten ook vaak gedraaid, en ik vond het later dan ook vreemd dat God niet op de lp Purple Rain stond.
God is zalvend, en ondanks dat het behoorlijk zoet klinkt, past deze prima tussen de nummers van Purple Rain, al had hij dat gilletje achterwege mogen houden.
De boel flink laten doorspoelen, en tegen de tijd dat de korsten bloed uit mijn neus waren verdwenen, was alles alweer vol gelopen met een lichaamseigen stof; genaamd snot.
Van mijn tante kreeg in daar de single Purple Rain, meer kon ik mij blijkbaar niet van die eerste avond herinneren.
Met hooguit 10 singles in bezit, werden de B-kanten ook vaak gedraaid, en ik vond het later dan ook vreemd dat God niet op de lp Purple Rain stond.
God is zalvend, en ondanks dat het behoorlijk zoet klinkt, past deze prima tussen de nummers van Purple Rain, al had hij dat gilletje achterwege mogen houden.
0
geplaatst: 8 september 2016, 20:07 uur
deric raven schreef:
al had hij dat gilletje achterwege mogen houden.
al had hij dat gilletje achterwege mogen houden.
Zonder dat gilletje had dit nummer de top 200 misschien net niet gehaald

0
geplaatst: 8 september 2016, 20:15 uur
The Holy River is een mooi nummer, maar ik moet hierbij wel heel erg denken aan een versie, maar dan zonder de effecten van I Could Never Take the Place of Your Man, maar weleen van de betere tot nu toe uit de lijst.
0
geplaatst: 8 september 2016, 20:24 uur
182. The Continental
Alright cut! Fade 2 black
Now bring it up and let me kick the facts
And I'm gonna do ya like u wanna...
I'm gonna do ya like u wanna...
I'm gonna do ya like u wanna be done
Continental
Continental
The Continental - Prince - SAPO Vídeos - videos.sapo.pt
Helaas niet zo'n goed geluidsfragment beschikbaar van dit nummer dat op het Lovesymbol album uit 1992 staat.
Het was het tweede album onder de naam Prince and the New Power Generation. Op dit nummer doet Prince gewoon alles helemaal zelf zoals wel vaker. Goed, de blazers zijn niet voor zijn rekening en het scratchen gebeurt door D.J. Graves. Carmen Electra verzorgt de rap. Diezelfde Carmen Electra zag ik nog als voorprogramma in Ahoy.
Gewoon een lekker nummertje, niet heel veel meer. Misschien toch iets te hoog in de lijst, maar ach.....
Alright cut! Fade 2 black
Now bring it up and let me kick the facts
And I'm gonna do ya like u wanna...
I'm gonna do ya like u wanna...
I'm gonna do ya like u wanna be done
Continental
Continental
The Continental - Prince - SAPO Vídeos - videos.sapo.pt
Helaas niet zo'n goed geluidsfragment beschikbaar van dit nummer dat op het Lovesymbol album uit 1992 staat.
Het was het tweede album onder de naam Prince and the New Power Generation. Op dit nummer doet Prince gewoon alles helemaal zelf zoals wel vaker. Goed, de blazers zijn niet voor zijn rekening en het scratchen gebeurt door D.J. Graves. Carmen Electra verzorgt de rap. Diezelfde Carmen Electra zag ik nog als voorprogramma in Ahoy.
Gewoon een lekker nummertje, niet heel veel meer. Misschien toch iets te hoog in de lijst, maar ach.....
0
geplaatst: 8 september 2016, 21:05 uur
Na de magische jaren 80 albums volgden er een paar albums die ik een stuk minder spannend vond, maar toch erg veel genietbare nummers bevatten: Batman (toch best cool), Graffiti bridge (toch best funky) en Diamonds and pearls (waarop ik juist de midtempo nummers wel fijn vond).
Bij deze O(+> (pakkende titel) was ik voor het eerst echt teleurgesteld.
De plaat had het gewoon niet. Een paar leuke singles (Sexy MF en ook zeker The morning papers), maar geen plaat die ik graag op wilde zetten. Deze Continental doet het ook niet voor mij helaas.
Bij deze O(+> (pakkende titel) was ik voor het eerst echt teleurgesteld.
De plaat had het gewoon niet. Een paar leuke singles (Sexy MF en ook zeker The morning papers), maar geen plaat die ik graag op wilde zetten. Deze Continental doet het ook niet voor mij helaas.
0
geplaatst: 8 september 2016, 21:11 uur
Waarom we nooit meer iets van de zangkwaliteiten van Carmen Electra gehoord hebben, is bij deze duidelijk.
Toch is het verder wel een prima nummer.
Toch is het verder wel een prima nummer.
0
geplaatst: 8 september 2016, 21:49 uur
aERodynamIC schreef:
(quote)
Ik dacht t zelfde. De climax is het hoogtepunt van de song.
Overigens staat op de uk 12 inch de instrumentale versie van God zoals ie ook in de film is te horen. Een erg mooie uitvoering met ipv zang Prince op gitaar.
0
geplaatst: 8 september 2016, 21:51 uur
181. Xtraloveable
Baby, you got somethin' that would make
A many hippie mighty proud
You got a dozen little sexy tricks
That doesn't seem that Miss U.S. would even allow
Never do you boast like the other girls
Who think they found a love to flaunt it (I never hear you brag)
And what I dig the most is that you keep it in your hand
Until I, until I, until I want it
Een ouwetje die een paar keer een remake kreeg. In 1982 verscheen dit nummer voor het eerst, maar wist geen enkel album te halen.
In 1988 verscheen een remix versie en in 2011 wederom een nieuwe versie met rap van Andy Allo die er later vanaf werd gehaald en die versie verscheen als losse single. Uiteindelijk wist die versie ook het laatste Prince album te bereiken.
De oude versie heb ik altijd erg fijn gevonden (ik had het op 1 van die vermaarde cassettebandjes) maar ook de latere versie is niet verkeerd. Live ook een enorm feest met al die blazers!
Baby, you got somethin' that would make
A many hippie mighty proud
You got a dozen little sexy tricks
That doesn't seem that Miss U.S. would even allow
Never do you boast like the other girls
Who think they found a love to flaunt it (I never hear you brag)
And what I dig the most is that you keep it in your hand
Until I, until I, until I want it
Een ouwetje die een paar keer een remake kreeg. In 1982 verscheen dit nummer voor het eerst, maar wist geen enkel album te halen.
In 1988 verscheen een remix versie en in 2011 wederom een nieuwe versie met rap van Andy Allo die er later vanaf werd gehaald en die versie verscheen als losse single. Uiteindelijk wist die versie ook het laatste Prince album te bereiken.
De oude versie heb ik altijd erg fijn gevonden (ik had het op 1 van die vermaarde cassettebandjes) maar ook de latere versie is niet verkeerd. Live ook een enorm feest met al die blazers!
0
geplaatst: 8 september 2016, 21:53 uur
Ja, fijne track maar de oerversie heeft hier toch mijn voorkeur. Maar inderdaad is de remake en dus officieel uitgebrachte versie ook wel erg ok.
Hopelijk ziet de 82 versie ook het daglicht ook een keer.
Hopelijk ziet de 82 versie ook het daglicht ook een keer.
0
geplaatst: 8 september 2016, 22:01 uur
0
geplaatst: 8 september 2016, 22:38 uur
Xtraloveable; de oerversie heeft mijn voorkeur, lekker in de stijl van albums als 1999 en Purple Rain.
Qua lengte zou deze beter op 1999 passen, waarbij als dubbelalbum nog wel ruimte voor was geweest.
Zou die het op het laatste moment afgevallen zijn?
Lijkt mij geen onlogische beredenering.
Die remakes zeggen wel iets over het nummer; blijkbaar vond Prince het zelf ook sterk genoeg, maar ontbrak het blijkbaar nog aan iets.
Geen slechte remakes, zeker niet, maar voor mij was de eerste versie dus wel al geslaagd genoeg.
Qua lengte zou deze beter op 1999 passen, waarbij als dubbelalbum nog wel ruimte voor was geweest.
Zou die het op het laatste moment afgevallen zijn?
Lijkt mij geen onlogische beredenering.
Die remakes zeggen wel iets over het nummer; blijkbaar vond Prince het zelf ook sterk genoeg, maar ontbrak het blijkbaar nog aan iets.
Geen slechte remakes, zeker niet, maar voor mij was de eerste versie dus wel al geslaagd genoeg.
0
geplaatst: 8 september 2016, 22:39 uur
0
geplaatst: 9 september 2016, 08:00 uur
In de tijd van NPGMC was er soms een q & a met de man. Dan kon je vragen insturen en als je geluk had beantwoorde hij jouw vraag.
Ik had dat geluk. Ik stelde een vraag over empty room. Ik kon daar over beginnen omdat de clip openbaar werd vertoond voor aanvang van de gold experience tournee. (Anders had ik er geen opening voor gehad, het was immers nooit uitgekomen) ik vroeg hem wanneer dat soort nummers (die gewoon af waren en klaar leken voor release) ook werkelijk uitkwamen. Zijn antwoord was toen vrij uitgebreid, maar kwam neer op het feit dat sommige nummers nog niet helemaal rijp waren en dus nog even langer moesten blijven liggen. En als de tijd zover was, dan zouden ze vanzelf het daglicht wel zien.
Met empty room gebeurde dat inderdaad, wel in een live versie die het origineel totaal geen eer aan doet. En onder andere extralovable dus uiteindelijk ook. In a large room with no light kreeg dezelfde behandeling maar werd helaas dus ook een stuk minder.
Hij vond ze blijkbaar toch niet helemaal af leek het.. terwijl ik persoonlijk de eerdere versies eigenlijk altijd beter vind.
Ik had dat geluk. Ik stelde een vraag over empty room. Ik kon daar over beginnen omdat de clip openbaar werd vertoond voor aanvang van de gold experience tournee. (Anders had ik er geen opening voor gehad, het was immers nooit uitgekomen) ik vroeg hem wanneer dat soort nummers (die gewoon af waren en klaar leken voor release) ook werkelijk uitkwamen. Zijn antwoord was toen vrij uitgebreid, maar kwam neer op het feit dat sommige nummers nog niet helemaal rijp waren en dus nog even langer moesten blijven liggen. En als de tijd zover was, dan zouden ze vanzelf het daglicht wel zien.
Met empty room gebeurde dat inderdaad, wel in een live versie die het origineel totaal geen eer aan doet. En onder andere extralovable dus uiteindelijk ook. In a large room with no light kreeg dezelfde behandeling maar werd helaas dus ook een stuk minder.
Hij vond ze blijkbaar toch niet helemaal af leek het.. terwijl ik persoonlijk de eerdere versies eigenlijk altijd beter vind.
0
geplaatst: 9 september 2016, 11:12 uur
De eerste versie die je leert kennen, is vaak de beste.
God is 1 van de nemmers waar hij laat horen hoe sterk hij vocaal is.
God is 1 van de nemmers waar hij laat horen hoe sterk hij vocaal is.
0
geplaatst: 9 september 2016, 17:25 uur
180. Cinnamon Girl
As war drums beat in Babylon
Cinnamon girl starts to pray
I've never heard a prayer like this 1
Never before that day
Musicology is niet mijn favoriete album. Integendeel. Ik vind het één van zijn mindere. Het raakt me niet en bevat te veel nummers die nu net de kant van Prince belichten waar ik minder mee heb. Toch was het best een succes, zeker in de V.S. en dat was wel even nodig na aardig wat magere jaren qua verkoop van albums voor Prince.
Cinnamon Girl bevat kritiek op de 'war on terror' en dat ligt gevoelig in de V.S. Prince heeft in zijn carrière wel vaker zijn mening over belangrijke kwesties geuit via zijn muziek.
Dit nummer ben ik eigenlijk de laatste jaren een beetje gaan herwaarderen.
As war drums beat in Babylon
Cinnamon girl starts to pray
I've never heard a prayer like this 1
Never before that day
Musicology is niet mijn favoriete album. Integendeel. Ik vind het één van zijn mindere. Het raakt me niet en bevat te veel nummers die nu net de kant van Prince belichten waar ik minder mee heb. Toch was het best een succes, zeker in de V.S. en dat was wel even nodig na aardig wat magere jaren qua verkoop van albums voor Prince.
Cinnamon Girl bevat kritiek op de 'war on terror' en dat ligt gevoelig in de V.S. Prince heeft in zijn carrière wel vaker zijn mening over belangrijke kwesties geuit via zijn muziek.
Dit nummer ben ik eigenlijk de laatste jaren een beetje gaan herwaarderen.
0
geplaatst: 9 september 2016, 17:31 uur
179. Another Lonely Christmas
Last night, I spent another lonely Christmas
Darlin', darlin', you should've been there
'Cuz, all the ones I dream about
You are the one that makes my love shout
You see, you are the only one I care for
Kerstnummers. Tja. Meestal is het niet veel, maar in dit geval vind ik het wel degelijk een goed nummer. Misschien ook omdat er veel jeugdherinneringen aan kleven.
Als veertienjarige moest ik het doen met wat zakgeld en kocht ik slechts af en toe een lp en voornamelijk singles. Ik had dus ook de single van I Would Die 4 U waar dit nummer de b-kant van vormt.
De b-kanten van singles waren haast net zo belangrijk als de a-kanten en ik draaide mijn singles aardig wat keren achter elkaar en het kon weken, maanden duren. Toch wel iets anders dan hoe ik nu muziek tot me neem.
Dit nummer staat dus in mijn geheugen gegrift. Later kwam het nog terecht op de driedubbelaar The Hits / The B-sides.
Live schijnt hij het maar 1 keer gespeeld te hebben (op tweede kerstdag in 1984 tijdens de Purple Rain tour in Saint Paul, Minnesota).
Last night, I spent another lonely Christmas
Darlin', darlin', you should've been there
'Cuz, all the ones I dream about
You are the one that makes my love shout
You see, you are the only one I care for
Kerstnummers. Tja. Meestal is het niet veel, maar in dit geval vind ik het wel degelijk een goed nummer. Misschien ook omdat er veel jeugdherinneringen aan kleven.
Als veertienjarige moest ik het doen met wat zakgeld en kocht ik slechts af en toe een lp en voornamelijk singles. Ik had dus ook de single van I Would Die 4 U waar dit nummer de b-kant van vormt.
De b-kanten van singles waren haast net zo belangrijk als de a-kanten en ik draaide mijn singles aardig wat keren achter elkaar en het kon weken, maanden duren. Toch wel iets anders dan hoe ik nu muziek tot me neem.
Dit nummer staat dus in mijn geheugen gegrift. Later kwam het nog terecht op de driedubbelaar The Hits / The B-sides.
Live schijnt hij het maar 1 keer gespeeld te hebben (op tweede kerstdag in 1984 tijdens de Purple Rain tour in Saint Paul, Minnesota).
0
geplaatst: 9 september 2016, 17:57 uur
Het gaat opeens snel met de b-kanten uit de Purple Rain-tijd! Al verwacht ik dat we nog even gaan moeten wachten op de andere twee 

0
geplaatst: 9 september 2016, 18:29 uur
De lange versie van another lonely Christmas is het vermelden waard, want deze bevat een extra couplet en refrein..en het einde is iets langer.
Te vinden op de b kant van de 12 inch van I would die 4 u.
Effe tussendoor... vandaag 28 jaar geleden...Dortmund... wat een mooie show was dat....
Te vinden op de b kant van de 12 inch van I would die 4 u.
Effe tussendoor... vandaag 28 jaar geleden...Dortmund... wat een mooie show was dat....
0
geplaatst: 9 september 2016, 18:35 uur
Cinnamon Girl is dus blijkbaar geen cover, al heeft het gitaarspel zeker raakvlakken met de versie van Neil Young.
Ik hou hier wel van.
Ligt het album Musicology in de lijn van dit nummer?
Dit album is wel gemakkelijker aan te komen.
Ik hou hier wel van.
0
geplaatst: 9 september 2016, 18:39 uur
Another Lonely Christmas ken ik, die heb ik wel eens voorbij horen komen op de radio.
Niet echt een standaard kerstnummer, en daar ben ik wel blij om, ik hou niet van dat zoete, ben meer van het hartige.
Niet echt een standaard kerstnummer, en daar ben ik wel blij om, ik hou niet van dat zoete, ben meer van het hartige.
0
geplaatst: 9 september 2016, 19:02 uur
Lekkere keuzes weer! Cinnamon girl vind ik ook van start af één van de leukere nummers van Musicology wat ik best een relaxed album vind. Het heerlijk swingende titelnummer (Prince was zelfs weer eens op de dansvloer te horen!), Dear Mr. Man (heerlijk bas loopje, fijne tekst), Wat do you want me 2 do?, Call my name (een liefdesliedje met een gospel sound) en het mooie kale Reflection (waarvan ik haast overtuigd bent dat het nog wel langs komt hier) vind ik ook erg mooi.
Tja, en dan Another Lonely Christmas. Een klassieker, en dat voor een B-kantje. De uitzondering onder de kerstnummers. Samen met Donny Hathaway's This Christmas en James Brown's Hey America, it's Christmas time behoort het tot een heel select groepje nummers die ik wel traditioneel draai in december.
Inderdaad.. Bewust sparen voor een bepaalde plaat/ singletjes, of langs gaan om te vragen naar de release datum en er dan weken lang naar uit kijken. Met spanning voor de tv ook (net als al je klasgenootjes) bij de primeur van een clip. Ja.. andere tijden.
Maar wat een spanningsopbouw, en wat kon je inderdaad lang genieten van één plaat of 12" daarna.
Tja, en dan Another Lonely Christmas. Een klassieker, en dat voor een B-kantje. De uitzondering onder de kerstnummers. Samen met Donny Hathaway's This Christmas en James Brown's Hey America, it's Christmas time behoort het tot een heel select groepje nummers die ik wel traditioneel draai in december.
aERodynamIC schreef:
.
.
Inderdaad.. Bewust sparen voor een bepaalde plaat/ singletjes, of langs gaan om te vragen naar de release datum en er dan weken lang naar uit kijken. Met spanning voor de tv ook (net als al je klasgenootjes) bij de primeur van een clip. Ja.. andere tijden.

Maar wat een spanningsopbouw, en wat kon je inderdaad lang genieten van één plaat of 12" daarna.
0
geplaatst: 9 september 2016, 19:13 uur
deric raven schreef:
Cinnamon Girl is dus blijkbaar geen cover, al heeft het gitaarspel zeker raakvlakken met de versie van Neil Young.
Ik hou hier wel van.
Ik hou hier wel van.
Niet echt. Cinnamon girl is meer een pop liedje met een rock randje, en de rest is voornamelijk een mengelmoes van ballads met wat jazz en r&b invloeden (zie bovenstaande reactie).
0
geplaatst: 9 september 2016, 19:52 uur
Ik vind dat cinnamon Girls wel toonaangevend voor musicology. Toegankelijk, hit gevoelig en degelijke pop songs.
Ga je wel waarderen deric raven
Ga je wel waarderen deric raven
* denotes required fields.