Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200
zoeken in:
0
geplaatst: 10 september 2016, 22:54 uur
173. What’s My Name
Take my name, I don't need it
Nothing stays the same anyway
Take my fame, I can't use it
My girlfriend calls me lame, the game was over yesterday
Je zou zeggen: My Name is Prince. Of dat nummer nog voorbij komt is natuurlijk afwachten. What's My Name haalde het album Crystall Ball, een zeer fijn rariteitenkabinet.
Het heeft in elk geval te maken met zijn naamsverandering.
Fans die Prince in de Melkweg (2011) hebben gezien zagen hem de setlist ermee openen.
Die Melkweg concerten waren trouwens wel een dingetje. Ik had vakantie en een vriendin opperde gewoon te gaan (vanuit Rotterdam). Maar toen zagen we foto's van die enorme rij die er al stond en lieten we het voor wat het was. Een kennis ging wel. En die was heel brutaal door halverwege aan te sluiten. Hij kreeg (terecht) boze blikken en toen de deuren open gingen was het wel even duwen en trekken begreep ik maar ja, iedereen wil dan nog maar 1 ding. Overigens moest je 100 euro cash betalen en pinnen was niet mogelijk. dat leverde ook nog wat gedoe op. Hij was binnen en een zeer happy man.
En toen werd avond twee gewoon aangekondigd. Vriendin en ik weer wikken en wegen maar we hadden geen zin om er de hele dag voor in de rij te gaan staan. En dat dachten er meer, want zelfs toen het concert net begonnen was kon je nog gewoon naar binnen. we konden onszelf wel voor onze kop slaan, maar wie had dat nu verwacht. De dag erna zat die kennis nog in Amsterdam voor werk en dacht ook dat de rij te lang zou zijn voor nog een avond, dus ik appte hem vlak voordat het zou beginnen of hij er nog was want het bleek dat er nog wat kaarten waren en als hij in de buurt was zou hij nog een keer kunnen gaan (voor ons had dat geen zin meer met nog een uur rijden voor de boeg).
Hierdoor is het voor mij maar bij 1 aftershow gebleven in Nighttown Rotterdam een aantal jaar daarvoor.
Zelf heb ik dit nummer in de Ziggo Dome mee kunnen maken. Nu blijkt mijn laatste Prince concert ooit
Prince Concert Setlist at Ziggo Dome, Amsterdam on May 25, 2014 | setlist.fm
Je zou zeggen: My Name is Prince. Of dat nummer nog voorbij komt is natuurlijk afwachten. What's My Name haalde het album Crystall Ball, een zeer fijn rariteitenkabinet.
Het heeft in elk geval te maken met zijn naamsverandering.
Fans die Prince in de Melkweg (2011) hebben gezien zagen hem de setlist ermee openen.
Die Melkweg concerten waren trouwens wel een dingetje. Ik had vakantie en een vriendin opperde gewoon te gaan (vanuit Rotterdam). Maar toen zagen we foto's van die enorme rij die er al stond en lieten we het voor wat het was. Een kennis ging wel. En die was heel brutaal door halverwege aan te sluiten. Hij kreeg (terecht) boze blikken en toen de deuren open gingen was het wel even duwen en trekken begreep ik maar ja, iedereen wil dan nog maar 1 ding. Overigens moest je 100 euro cash betalen en pinnen was niet mogelijk. dat leverde ook nog wat gedoe op. Hij was binnen en een zeer happy man.
En toen werd avond twee gewoon aangekondigd. Vriendin en ik weer wikken en wegen maar we hadden geen zin om er de hele dag voor in de rij te gaan staan. En dat dachten er meer, want zelfs toen het concert net begonnen was kon je nog gewoon naar binnen. we konden onszelf wel voor onze kop slaan, maar wie had dat nu verwacht. De dag erna zat die kennis nog in Amsterdam voor werk en dacht ook dat de rij te lang zou zijn voor nog een avond, dus ik appte hem vlak voordat het zou beginnen of hij er nog was want het bleek dat er nog wat kaarten waren en als hij in de buurt was zou hij nog een keer kunnen gaan (voor ons had dat geen zin meer met nog een uur rijden voor de boeg).
Hierdoor is het voor mij maar bij 1 aftershow gebleven in Nighttown Rotterdam een aantal jaar daarvoor.
Zelf heb ik dit nummer in de Ziggo Dome mee kunnen maken. Nu blijkt mijn laatste Prince concert ooit

Prince Concert Setlist at Ziggo Dome, Amsterdam on May 25, 2014 | setlist.fm
0
geplaatst: 10 september 2016, 22:55 uur
lennon schreef:
Ja top song van een wat minder album.
Ja top song van een wat minder album.
Ik ben dat album steeds meer gaan waarderen.
0
geplaatst: 10 september 2016, 22:58 uur
Erg sterk nummer Papa. Los van de donkere tekst ook erg spannend klinkend en krachtig gezongen. Dat heftige eind vind ik ook mooi. Het album vind ik ook niet verkeerd. Goede herinneringen aan.
Beetje raar misschien omdat Papa veel serieuzer is, maar qua sound doet het me altijd aan "Da Bang" (te vinden op Crystal ball) denken. Ik wil geen link plaatsen als iets misschien nog komt.
Inmiddels zie ik nummer 173 van toevallig ook van Crystal ball.
Ik heb het album niet. Wel een stel nummers ervan op de computer, maar daar zit deze What's my name niet bij. Ten onrechte geloof ik, want het nummer bevalt. Ook al zo'n duistere sound.
Misschien toch de cd maar eens op de kop tikken..
Dat is één aftershow meer dan ik aERo.. Ik ben best jaloers.:)
Maar ik snap het gevoel van gemiste kans heel goed.
Beetje raar misschien omdat Papa veel serieuzer is, maar qua sound doet het me altijd aan "Da Bang" (te vinden op Crystal ball) denken. Ik wil geen link plaatsen als iets misschien nog komt.
Inmiddels zie ik nummer 173 van toevallig ook van Crystal ball.
Ik heb het album niet. Wel een stel nummers ervan op de computer, maar daar zit deze What's my name niet bij. Ten onrechte geloof ik, want het nummer bevalt. Ook al zo'n duistere sound.
Misschien toch de cd maar eens op de kop tikken..
aERodynamIC schreef:
(...)Hierdoor is het voor mij maar bij 1 aftershow gebleven in Nighttown Rotterdam een aantal jaar daarvoor.
(...)Hierdoor is het voor mij maar bij 1 aftershow gebleven in Nighttown Rotterdam een aantal jaar daarvoor.
Dat is één aftershow meer dan ik aERo.. Ik ben best jaloers.:)
Maar ik snap het gevoel van gemiste kans heel goed.
0
geplaatst: 10 september 2016, 23:13 uur
Ja, we hadden moeten gaan, maar dan hadden we echt de hele dag daar in een rij gestaan. Toen we hoorden dat je nog gewoon naar binnen kon had het geen zin meer om nog in de auto te stappen. Was wel pijnlijk, maar tegelijkertijd beseften we ook dat niemand zag aankomen dat veel mensen er blijkbaar hetzelfde over dachten.
De show in Nighttown was ook aangekondigd. Maar door vakantie (story of my life anders had ik nog veel meer shows meegemaakt) miste ik Ahoy. Ik kwam pas die avond thuis en hoorde dat er een aftershow gepland stond (15 gulden!!!!!) in Nighttown. Dus ik liet de koffers voor wat ze waren, wenste mijn partner succes met uitpakken, pakte de auto en sjeesde ervandoor. Ik stond in de rij terwijl Ahoy net leegliep. Daardoor had ik een gunstig plekje maar het zou erom spannen.
En toen was ik binnen zo rond middernacht en begon het lange wachten. Meneer kwam pas om 3 uur het podium op en het was één van de warmste avonden die zomer. Maar bijzonder was het zeer zeker.
De show in Paradiso 2013 beschouw ik ook al wel als een soort aftershow gezien de locatie.
De show in Nighttown was ook aangekondigd. Maar door vakantie (story of my life anders had ik nog veel meer shows meegemaakt) miste ik Ahoy. Ik kwam pas die avond thuis en hoorde dat er een aftershow gepland stond (15 gulden!!!!!) in Nighttown. Dus ik liet de koffers voor wat ze waren, wenste mijn partner succes met uitpakken, pakte de auto en sjeesde ervandoor. Ik stond in de rij terwijl Ahoy net leegliep. Daardoor had ik een gunstig plekje maar het zou erom spannen.
En toen was ik binnen zo rond middernacht en begon het lange wachten. Meneer kwam pas om 3 uur het podium op en het was één van de warmste avonden die zomer. Maar bijzonder was het zeer zeker.
De show in Paradiso 2013 beschouw ik ook al wel als een soort aftershow gezien de locatie.
0
geplaatst: 10 september 2016, 23:14 uur
What's my name gaat bij mij altijd voluit. Wat een lekker donker nummer.
Ik merk nu pas dat het fantastische Electric intercourse niet is genoemd als een van de super songs die nooit is uitgebracht. Wel speelde hij live in 84....en 2014.... had zo mooi op Purple Rain gepast!
Ik merk nu pas dat het fantastische Electric intercourse niet is genoemd als een van de super songs die nooit is uitgebracht. Wel speelde hij live in 84....en 2014.... had zo mooi op Purple Rain gepast!
0
geplaatst: 10 september 2016, 23:23 uur
lennon schreef:
Bij deze

0
geplaatst: 10 september 2016, 23:24 uur
aERodynamIC schreef:
173. What’s My Name
173. What’s My Name
Zijn deze regels nou echt origineel van dit nummer? Want ik heb echt het idee naar een super bekende tekst te luisteren, maar kan er niet opkomen waarvan. Of zal ik het nummer toch een beetje kennen?
0
geplaatst: 10 september 2016, 23:37 uur
Oké, moet inderdaad wel denk ik.
Electric intercourse: beide uitvoeringen zijn mooi, maar die eerste is mindblowing.
Electric intercourse: beide uitvoeringen zijn mooi, maar die eerste is mindblowing.
0
geplaatst: 11 september 2016, 08:41 uur
Met Papa al het 2e nummer van het sterke Come.
What's My Name vind ik erg goed. Er staan best veel sterke nummers op Crystal Ball. Het album heb ik sinds een tijdje ook in mijn bezit. Volgens mij is het zelfs mijn laatste aanwinst van de man. Het titelnummer vind ik waarschijnlijk het beste nummer. Ik verwacht dat deze later ook nog langs gaat komen.
What's My Name vind ik erg goed. Er staan best veel sterke nummers op Crystal Ball. Het album heb ik sinds een tijdje ook in mijn bezit. Volgens mij is het zelfs mijn laatste aanwinst van de man. Het titelnummer vind ik waarschijnlijk het beste nummer. Ik verwacht dat deze later ook nog langs gaat komen.
0
geplaatst: 11 september 2016, 11:38 uur
172. Do Me, Baby
Here we are in this big old empty room
Staring each other down
You want me just as much as I want you
Let's stop fooling around
Controversy was denk ik mijn vierde Prince album na Purple Rain, 1999 en Around the World in a Day. De titelsong herkende ik, alleen had ik nooit de link naar Prince gelegd. Heel snel daarna volgden de eerste drie albums waardoor ik de collectie compleet had in 1985.
Op Controversy, dat snel een zeer favoriet album werd, staat de ballad Do Me, Baby. Niet alle ballads vallen goed bij mij maar dit smachtende nummer is dan weer het tegenovergestelde. Liever dit dan het mierzoete The Most Beautiful World, om maar eens een voorbeeld te noemen
Dit is sexy, geil, opwindend. Past sowieso goed bij Prince als performer die jaren.
Here we are in this big old empty room
Staring each other down
You want me just as much as I want you
Let's stop fooling around
Controversy was denk ik mijn vierde Prince album na Purple Rain, 1999 en Around the World in a Day. De titelsong herkende ik, alleen had ik nooit de link naar Prince gelegd. Heel snel daarna volgden de eerste drie albums waardoor ik de collectie compleet had in 1985.
Op Controversy, dat snel een zeer favoriet album werd, staat de ballad Do Me, Baby. Niet alle ballads vallen goed bij mij maar dit smachtende nummer is dan weer het tegenovergestelde. Liever dit dan het mierzoete The Most Beautiful World, om maar eens een voorbeeld te noemen

Dit is sexy, geil, opwindend. Past sowieso goed bij Prince als performer die jaren.
0
geplaatst: 11 september 2016, 13:07 uur
Papa, ontzettend onderschat en waarschijnlijk (een deel) autobiografisch.
What's My Name een echte live sensatie.
Do Me Baby is inderdaad zo'n ballad waar Prince patent op heeft in positieve zin.
Voor wat betreft de piano show. Ik had daar heel veel zin in en afgaande op de opnames volledig terecht. Prince ontspannen pratend over zijn werk en leven en dat begeleidt met schitterende muziek!
What's My Name een echte live sensatie.
Do Me Baby is inderdaad zo'n ballad waar Prince patent op heeft in positieve zin.
Voor wat betreft de piano show. Ik had daar heel veel zin in en afgaande op de opnames volledig terecht. Prince ontspannen pratend over zijn werk en leven en dat begeleidt met schitterende muziek!
0
geplaatst: 11 september 2016, 15:42 uur
171. Sexuality
Stand up everybody, this is your life
Let me take u to another world, let me take u tonight
U don't need no money, u don't need no clothes
The Second Coming, anything goes
Sexuality is all u'll ever need
Sexuality - let your body be free
▶PRINCE- Sexuality (1981) - Video Dailymotion
Ik blijf even bij Controversy met het uptempo Sexuality. Ja, Prince zat er goed in. En dan het nummer zelf: heerlijke funky gitaar, haast een punk attitude en uitermate opwindend.
Prince bewees met dit soort nummers toch wel een bijzondere artiest te zijn. Die manier van zingen was op zijn laatste albums niet vaak meer zo te horen. Eigenlijk best jammer, want het is heel eigen.
Het was de vierde single van het album maar kreeg alleen een release in Duitsland, Japan en Australië waar het geen hit werd.
Of het waar is weet ik niet, maar het schijnt dat Prince de masters van zijn oude nummers waarin gevloekt werd of die seksueel te expliciet waren vernietigd heeft.
Stand up everybody, this is your life
Let me take u to another world, let me take u tonight
U don't need no money, u don't need no clothes
The Second Coming, anything goes
Sexuality is all u'll ever need
Sexuality - let your body be free
▶PRINCE- Sexuality (1981) - Video Dailymotion
Ik blijf even bij Controversy met het uptempo Sexuality. Ja, Prince zat er goed in. En dan het nummer zelf: heerlijke funky gitaar, haast een punk attitude en uitermate opwindend.
Prince bewees met dit soort nummers toch wel een bijzondere artiest te zijn. Die manier van zingen was op zijn laatste albums niet vaak meer zo te horen. Eigenlijk best jammer, want het is heel eigen.
Het was de vierde single van het album maar kreeg alleen een release in Duitsland, Japan en Australië waar het geen hit werd.
Of het waar is weet ik niet, maar het schijnt dat Prince de masters van zijn oude nummers waarin gevloekt werd of die seksueel te expliciet waren vernietigd heeft.
0
geplaatst: 11 september 2016, 15:59 uur
Papa is mooi donker gedragen, een dialoog waar de spanning in te voelen is; de verwerkte klappen zijn heftig en voelbaar.
0
geplaatst: 11 september 2016, 16:03 uur
What’s My Name begint sloom funky, vervolgens krijg je het misvormde gitaargeluid met effecten waarmee een band als Rage Against the Machine bekend werd, toch vind ik het niet helemaal af.
Grappig eigenlijk, omdat er verschillende nummers voorbij zijn gekomen die een make over hebben ondergaan, terwijl de oerversies wel al helemaal af klonken.
Grappig eigenlijk, omdat er verschillende nummers voorbij zijn gekomen die een make over hebben ondergaan, terwijl de oerversies wel al helemaal af klonken.
0
geplaatst: 11 september 2016, 16:15 uur
Do Me, Baby klinkt als een lieve ballad waar een vrouw bezongen wordt, maar is natuurlijk gewoon een lied waar de sex van af druipt, puur gericht om haar het bed in te krijgen, niks romantisch aan.
Deze komt mij heel bekend voor, en zo heel vaak draai ik Controversy niet.
Deze komt mij heel bekend voor, en zo heel vaak draai ik Controversy niet.
0
geplaatst: 11 september 2016, 18:04 uur
170. Partyup
We don't give a damn
We just wanna jam
Party up
That army bag
Such a double drag
Party up
Party, got to party down, baby
Revolutionary rock and roll
Goin' uptown, baby
How you gonna make me kill somebody
I don't even know?
De afsluiter van Dirty Mind, het meest seksueel georiënteerde album van Prince. In de jaren '80 had ik altijd wat moeite met dit album. Niet vanwege de teksten (volgens mij gingen die toen erg langs me heen op die leeftijd) maar de rauwheid ervan. De hoes hielp ook niet erg mee om er enorm van te gaan houden.
Inmiddels behoort Dirty Mind tot mijn favoriete Prince-albums en Partyup is gewoon een perfecte afsluiter daarvan.
We don't give a damn
We just wanna jam
Party up
That army bag
Such a double drag
Party up
Party, got to party down, baby
Revolutionary rock and roll
Goin' uptown, baby
How you gonna make me kill somebody
I don't even know?
De afsluiter van Dirty Mind, het meest seksueel georiënteerde album van Prince. In de jaren '80 had ik altijd wat moeite met dit album. Niet vanwege de teksten (volgens mij gingen die toen erg langs me heen op die leeftijd) maar de rauwheid ervan. De hoes hielp ook niet erg mee om er enorm van te gaan houden.
Inmiddels behoort Dirty Mind tot mijn favoriete Prince-albums en Partyup is gewoon een perfecte afsluiter daarvan.
0
geplaatst: 11 september 2016, 18:29 uur
Partyup klinkt heel erg 2016, ik kan mij goed voorstellen dat gedeeltes hedendaags gesampled zouden worden.
Ik weet niet hoe nu de rechten liggen.
Ik weet niet hoe nu de rechten liggen.
0
geplaatst: 11 september 2016, 18:53 uur
Do Me Baby is echt meesterlijk. Ik hou van deze ballades (zoals ook Adore).
Sexuality doet me iets minder.
Maar Partyup vind ik fan-tas-tisch! Dirty Mind is waarschijnlijk mijn favoriete album. Wat heb ik deze vaak op repeat staan. De funky synth sound op dit album blijft ongevenaard.
Sexuality doet me iets minder.
Maar Partyup vind ik fan-tas-tisch! Dirty Mind is waarschijnlijk mijn favoriete album. Wat heb ik deze vaak op repeat staan. De funky synth sound op dit album blijft ongevenaard.
0
geplaatst: 11 september 2016, 19:17 uur
Dirty mind is een stuk rauwer dan de 2 voorgangers en klinkt bijna als een demo.
De teksten zijn niet voor de poes (of eigenlijk juist wel) maar Prince maakte met dat album een statement naar de muziek wereld en naar Warner.. ik doe wat ik wil... het is goed genoeg en wat jullie er van vinden boeit me niet.
Partyup is een super afsluiter van een te korte plaat... dus inderdaad op repeat...
De teksten zijn niet voor de poes (of eigenlijk juist wel) maar Prince maakte met dat album een statement naar de muziek wereld en naar Warner.. ik doe wat ik wil... het is goed genoeg en wat jullie er van vinden boeit me niet.
Partyup is een super afsluiter van een te korte plaat... dus inderdaad op repeat...
0
geplaatst: 11 september 2016, 19:51 uur
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar tracks uit die periode die niet released zijn geworden.
0
geplaatst: 11 september 2016, 21:22 uur
principal2000 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar tracks uit die periode die niet released zijn geworden.
Geweldig nummer natuurlijk en had gewoon op Dirty Mind terecht moeten komen!
0
geplaatst: 11 september 2016, 21:36 uur
169. Freaks on This Side
When you can't find the reason for the smoke
There's probably water in the fire
When everything you know ain't enough to float your boat
And you're lookin' for somethin' that'll take you higher
Newpower Soul mag dan misschien niet mijn favoriete album zijn, dit nummer is toch wel erg lekker. Officieel niet als Prince album uitgegeven maar als New Power Generation. Prince sierde gewoon de cover en het is optima forma Prince dus hoort in de lijst vind ik.
Funk met blazers. Altijd goed wat mij betreft. Dit soort nummers geven mij altijd het live gevoel dat Prince zijn publiek geeft als hij voor ons optreedt. Ik hoor zo'n nummer en waan me in een concertzaal.
When you can't find the reason for the smoke
There's probably water in the fire
When everything you know ain't enough to float your boat
And you're lookin' for somethin' that'll take you higher
Newpower Soul mag dan misschien niet mijn favoriete album zijn, dit nummer is toch wel erg lekker. Officieel niet als Prince album uitgegeven maar als New Power Generation. Prince sierde gewoon de cover en het is optima forma Prince dus hoort in de lijst vind ik.
Funk met blazers. Altijd goed wat mij betreft. Dit soort nummers geven mij altijd het live gevoel dat Prince zijn publiek geeft als hij voor ons optreedt. Ik hoor zo'n nummer en waan me in een concertzaal.
0
geplaatst: 11 september 2016, 22:04 uur
principal2000 schreef:
De single only "gotta stop messin' about" komt uit deze periode en had er met gemak op gepast.
Er zijn een leuk aantal songs uit deze periode die zeker niet onderdoen aan kwaliteit.
Dont Let them fool ya bijvoorbeeld, of Lisa.
Het 1e album van the time dateert ook van die periode en songs als cool en the stick hadden dus ook net zo goed op dirty mind kunnen staan. Hij was al aardig op dreef in 80
0
geplaatst: 11 september 2016, 23:15 uur
lennon schreef:
Dont Let them fool ya bijvoorbeeld
Dont Let them fool ya bijvoorbeeld
Die komt toch uit 1982 (dus 1999 periode)?!
0
geplaatst: 11 september 2016, 23:23 uur
Misschien weer leuk om wat nooit gereleased materiaal hier neer te zetten:
Uit 1984: Billy
Diamonds and Pearls periode (1991) en ik vind het geweldig: Uh Huh
En met Miles Davis: Can I Play with U? (1986)
Deze heb ik altijd leuk gevonden, een beetje in de stijl van Delirious (ook uit 1982): No Call U
Uit 1984: Billy
Diamonds and Pearls periode (1991) en ik vind het geweldig: Uh Huh
En met Miles Davis: Can I Play with U? (1986)
Deze heb ik altijd leuk gevonden, een beetje in de stijl van Delirious (ook uit 1982): No Call U
0
geplaatst: 11 september 2016, 23:32 uur
Oh ja....je hebt gelijk. Die sound is zo enorm dirty mind.
Don't let him fool ya is t trouwens.
0
geplaatst: 12 september 2016, 09:44 uur
Dat uhuh nummer is toen nog door Ray Charles gedaan en gebruikt in een pepsi commercial
Uh-Huh Diet-Pepsi Original - YouTube
Uh-Huh Diet-Pepsi Original - YouTube
* denotes required fields.