MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
168. Eye Love U, But Eye Don't Trust U Anymore

I could tell from the moment U walked in the room
That it wasn't your dress U had on
That wasn't your perfume
And what happened 2 the ring that I gave U?
What am I 2 assume?
I love U, but I just don't trust U anymore

Een pareltje die velen wat lijken te vergeten heb ik wel eens het idee. Misschien niet zo vreemd omdat het op het album Rave Un2 the Joy Fantastic staat en dat is nu niet bepaald zijn beste.
Op dit nummer is Ani DiFranco op gitaar te horen. Hij speelde dan weer gitaar op haar nummer Providence.
Ik hoor hier een beetje Joni Mitchell in terug. Prachtig nummer.

Doet me altijd een beetje aan grand progression denken....Ook zo mooi...

Mooi dat ie nummer 168 in de montreux set stopte in 2009

167. Jack U Off

If u're looking for somewhere to go
Thought I'd take u to a movie show
Sittin' in the back and I'll jack u off
I can't give u everything u want
But I can take u to a restaurant
If u're not hungry
I'll jack u off

Prince, de geilneef. Met dit soort nummers hoef je je niet af te vragen hoe dat komt. Als ik dan de live opname bekijk voel ik de energie door het scherm spatten. Toen al. Wat een entertainer! Kijk eens hie hij het publiek bespeelt.
Dit soort vrolijke uptempo nummers maakte hij die jaren wel meer (we gaan er nog tegenkomen).

Afkomstig van Controversy, nog steeds een enorm favoriet album van mij.

Zo..een hoop nieuwe posts.
Over de 3 klassiekers Do me baby, Sexuality en Party up kan ik vrij kort zijn. Lekkere ouderwetse Prince nummers. Vooral Sexualitiy. Dat intro, de synth sound, het gitaar rifje.. erg aanstekelijk. Party up is ook lekker funky en klinkt erg als Head vind ik.

Dan Freaks on This Side. Leuk dat je die onder de aandacht brengt, want ik heb het album niet. Die hoes ook... Wel heel lang geleden gehoord, maar daar herinner ik me niks van. Het zou inderdaad een live optreden kunnen zijn. Het nummer heeft weinig om het lijf, maar van een beetje knap getoeter wordt ik vaak wel blij.

I love you but u don't trust you anymore vind ik erg mooi. Ik geloof dat het horen van een live uitvoering ooit erg heeft geholpen. Goed geschreven. Die omdraaiing "you trust me, but you don't love me anymore" ook. Slik..
En dan weer een klassiekertje, maar dan met een RocknRoll sausje ipv funk. Prima hoor, al kon ik dit vroeger minder waarderen.

De niet uitgebrachte nummers kostten iets meer tijd.
Ik ben erg benieuwd naar het nummer Billy, maar helaas werkt de link al niet meer.
No Call u klinkt leuk. Uh huh vind ik nog net wat fijner. Grappig dat Ray het heeft gedaan, want het klinkt als voor hem geschreven. Can i play with you met Miles is mijn favoriet.
Tjonge.. er is circuleert nog een hoop mooi voor mij onbekend spul. En dan hebben we het nog niet eens over The Vault.

Fantastische ontdekkingen: Electric Intercourse, Lisa, Uh Huh.
Het wordt steeds pijnlijker zichtbaar dat dit een van de grootste artiest aller tijden is geweest. Ik hoop echt dat zijn onuitgebrachte nummers uitgebracht worden. Dat is echt een schat aan nummers. Zeker kwantitatief, maar waarschijnlijk ook kwalitatief.

Misschien zouden we een keer een top xxxx moeten maken van onuitgebrachte nummers. Zo leer je nog eens wat kennen (ik in ieder geval wel).

The Greatest Romance Ever Sold en Jack U Off zijn voorbeelden van uitstekende uitgebrachte nummers.
Overigens vind ik Rave 2... een stuk beter dan gemiddeld hier. The Gold Experience vind ik bijvoorbeeld echt vele malen slechter.

principal2000 schreef:

Overigens vind ik Rave 2... een stuk beter dan gemiddeld hier

Kan zijn, maar het gaat hier niet om The greatest romance. Dat vind ik ook een mooi nummer (vooral qua productie), maar deze hier boven gaat wat mij betreft toch wel wat verder.

principal2000 schreef:
Misschien zouden we een keer een top xxxx moeten maken van onuitgebrachte nummers. Zo leer je nog eens wat kennen (ik in ieder geval wel).

Ik zal tussendoor gewoon wat nummers plaatsen. Om het topic nog rijker te maken. Ik neem aan dat iedereen dat wel best vindt.

Maar wel snel luisteren want je ziet dat Billy al weer weg is. Het is daarom ook nu dat ik dit topic doe, want in het verleden had het niet gekund en ik vrees dat de links ook snel weer zullen verdwijnen.

Maar eerst door met:

166. Sister

I was only 16, but I guess that's no excuse
My sister was burnin' to love me and loose
She don't wear no underwear
She's so lonely, gets in her hair
And it's got a funny way of stoppin' the juice
My sister never made love to anyone else but me
She's the reason for my, uh, sexuality

Het meest ongemakkelijke nummer van Dirty Mind denk ik. Incest is nu niet iets wat lekker makkelijk is als onderwerp.
Een kort maar krachtig nummer, maar het heeft me altijd geboeid.

Ik was dan ook erg blij om dit nummer in augustus 1988 live mee te maken in De Kuip. Ik dacht toen dat de SOTT tour nooit meer geëvenaard kon worden, maar ik denk dat dat niet helemaal klopte. Het was een avond om nooit te vergeten. Ik stond dat jaar heel ver vooraan (beter dan het jaar ervoor in Utrecht) en om mijn grote held zo van dichtbij te zien was magisch. Zeker ook omdat het begin van de show nog in daglicht afspeelde en ik de make-up lagen aardig kon zien zitten Het was onwerkelijk om mee te maken. Wat een show.

165. Rave Un2 the Joy Fantastic

World full of lovers, city full of good times - rave
Don't go undercover, I can get U out of your mind - come on - rave
All you need is a good walk and a brand new position
Then we can spread the real soul, doin' it like a mission (rave) - rave
Oh, rave un2 the joy fantastic - rave
Everybody, rave un2 the joy fantastic - rave

De clip is een oude versie, en eigenlijk smokkel ik ook wel een beetje. Ik vind die versie leuker dan die uiteindelijk op het gelijknamige album terecht kwam (maar daar kon ik niks van vinden). Nog beter: de versie die gespeeld werd in Paard van Troje in Den Haag na zijn optreden in de Kuip. Die bootleg is misschien wel het mooiste dat je van hem kunt vinden op het gebied. Soundboard opname en een optreden om je vingers bij af te likken. Jammer dat bij dat concert voornamelijk hotemetoten aanwezig waren. Ongetwijfeld wel gelukzalige hotemetoten

Rave Un2 the Joy Fantastic in Paard van Troje 1988 aftershow:

deel 1

deel 2

Jaaah, Sistah is natuurlijk een van de vele (alleen maar?) fantastische nummers van Dirty Mind. Ziekelijke tekst, maar o zo lekker nummer.

Minneapolis schreef:
(quote)

Kan zijn, maar het gaat hier niet om The greatest romance. Dat vind ik ook een mooi nummer (vooral qua productie), maar deze hier boven gaat wat mij betreft toch wel wat verder.

Natuurlijk ben ik van de kaart en bedoelde ik Eye Love U But Eye Don't Trust U Anymore. Ook een mooi nummer.

Ha, die oude Rave unto, daar hoor ik het Batdance gitaar rifje in (van na "stop the press, who is that?").

Een aangezien jullie graag kennis maken met onbekend werk, als toetje vandaag het onuitgebrachte album Rave unto the Joy Fantastic uit 1988 (dus niet het album uit 1999).

De titeltrack heb ik zojuist geplaatst. Het album werd nooit uitgebracht omdat Prince aan de soundtrack van Batman begon.
Er circuleren de volgende tracklists:

27 oktober 1988 (geen volgorde bekend):

The Voice Inside
Melody Cool
Rave Unto The Joy Fantastic
God Is Alive
If I Had A Harem
Stimulation
Still Would Stand All Time
Elephants & Flowers
Big House
We Got The Power

27 november 1988:

1. Rave Unto The Joy Fantastic
2. If I Had A Harem
3. The Voice Inside
4. Melody Cool
5. Stimulation
6. Elephants & Flowers
7. God Is Alive
8. Still Would Stand All Time

En januari 1989:

1. Rave Unto The Joy Fantastic
2. If I Had A Harem
3. Good Judy Girlfriend
4. Pink Cashmere
5. Electric Chair
6. Am I Without U?
7. God Is Alive
8. Still Would Stand All Time
9. Moonbeam Levels

Zoals jullie zien flitsen er bekende nummers voorbij die later alsnog werden uitgebracht in andere versies: denk aan Still would Stand All Time, Electric Chair, Pink Cashmere, Elephants & Flowers, Melody Cool en If I Had a Harem werd live gespeeld tijdens de Lovesexy tour, maar dan wel compleet anders.

En dan Moonbeam Levels natuurlijk, dat nummer moet echt ooit eens uitgebracht gaan worden

Jullie herkennen het begin vast wel van Live 4 Love, en daarna Batdance in We Got the Power

En een oudere versie van Elephants and Flowers (vind ik ook erg goed):

Als ze willen (en als het überhaupt nog kan) kunnen ze nog zoveel mooie albums uitbrengen na zijn dood.

De oude Rave is zoveel fijner dan de officieel uitgebrachte.
Als ik alleen al denk aan een album dat eindigt met Still Would Stand All Time en Moonbeam Levels, dan slaat het kippenvel al door het plafond.

Je ziet trouwens ook gelijk de invloed van HEt Paard op de waardering van deze nummers.

164. The Song of the Heart

We have to find our heart songs all by ourself
It's the voice you hear inside
Who you truly are (truly are)

Raise your voices brothers and sisters
Praise the great one who put songs in our hearts

Afkomstig van de soundtrack behorende bij de film Happy Feet. Prince was benaderd om een van zijn nummers te kunnen gebruiken voor de film. Hij weigerde, maar was onder de indruk van de film waardoor hij gewoon een nieuw nummer leverde dat op geen enkel album is verschenen.

In 2007 won het een Golden Globe voor beste originele nummer. Het is een aanstekelijk nummer. In het begin had ik er niet zoveel mee, maar dat is nu toch wel veranderd. Het zit goed in elkaar en de stemmetjes zijn weer als vanouds.

163. The Exodus Has Begun

Have mercy, uh
The exodus has begun (the exodus has begun!)
Have mercy, uh
The exodus has begun
Now these are the names of the new power generation
(these are the names)
The funkiest suckers of the new gold nation
Polyvinyl acetate, new power soul
Guaranteed 2 stick 2 the roof of your oldsmobile muthafucka

Afkomstig van het New Power Generation album Exodus. Dit is P-funk optima forma. George Clinton had het niet beter kunnen doen. Bassist Sonny T. doet hier lead vocals en Prince onder de naam Tora Tora de andere vocalen. Een twijfelgevalletje of ik het in de lijst moest opnemen, maar ik vind toch van wel.
Het is gewoon één groot funk feestje die je vooral live moet voelen (ook al is dit eigenlijk nooit echt live opgevoerd). Ik heb niet veel met de NPG albums maar dit nummer maakt mij elke keer toch wel heel erg blij. Deze kant van Prince waardeer ik altijd wel i.t.t. zijn glibberige ballads.

Ik loop wat achter met luisteren, waarschijnlijk geef ik niet meer bij elk nummer commentaar.
The Rainbow Children verraste mij al flink, maar Prince - HitNRun (2015) eigenlijk nog meer, deze vandaag toch maar gekocht, zou zo in mijn Top 3 van Prince albums kunnen komen.

Ik vond de 2 NPG albums die ik bezit in eerste instantie echt belachelijk slecht. Inmiddels kan ik ze al beter waarderen. Ik vind ze nog steeds geen toppers, maar nummers als The Exodus Has Begun, Return Of The Bump Squad en The Good Life hebben toch een flink funkgehalte.
Song Of The Heart is lief en leuk. De film is overigens niet echt goed, maar dat terzijde.

162. Bambi

I knew from the start
That I loved you with all my heart
But you were untrue.
You had another lover and she looked just like you
Bambi, can't you understand?
Bambi, it's better with a man

Het eerste nummer waar Prince echt lekkere ruige rock liet horen. Niet zo verwonderlijk dat hij het met 3rdEyeGirl ook live speelde.
Bambi... over het liefje dat er met een andere vrouw vandoor gaat. Prince was op zijn tweede album al niet vies van wat tekstuele prikkelingen.

Prince, het tweede album, was een enorme sprong voorwaarts en was vooral toen ik het net kocht best een grote favoriet van mij. Bambi heb ik altijd een heerlijk rocknummer gevonden. Ik ben sowieso wel een liefhebber van de rockende Prince.

161. Trust

Trust - who do ya?
Trust - what makes U a real lover?
Trust - I put this question to ya
Cuz I want U 2 be with me

Zoals inmiddels bekend werd ik Prince fan ten tijde van Purple Rain, de jaren erna (t/m 1988) waren pure euforie. Elk album beschouw ik als meesterwerk en het fan-zijn werd per jaar heviger leek het wel.
En toen kwam de Batman-soundtrack. Toch een kleine teleurstelling. De eerste keer dat ik een nieuw album wat minder vond. Ik vond zijn sound lelijk op dat album.

Nog steeds geen grote favoriet, jammer dat Dance with the Devil er niet op staat (beschouw ik als één van de beste Prince nummers), maar ik vind het nu toch best nog een leuk plaatje.
Trust is gewoon leuke partypopfunk en Batman (van Tim Burton) blijft een film die ik graag mag zien.

Song of the heart... tja..... nog zo'n tam plaatje van de held... ik vind 't niks. Heb ooit de soundtrack er voor gekocht. Maar ook weer verpatst. Als t stof ligt te happen mag t weg.

Bambi is super en dat speelde hij tot op t laatst graag live. Wat was dat live altijd gaaf zeg.
Mooi verhaal over de lesbisch zus Kleman (Van los Lane) die met hem op tournee waren in 1990.. hij schijnt tijdens Bambi haar steeds aangekeken te hebben....(weet niet precies welke show en of t helemaal zo is gegaan, maar iets in die strekking)

Trust heb ik altijd leuk gevonden en zo ook het veel bekritiseerde batman album. Helemaal niks mis mee

Dat verhaal over Lois Lane kende ik niet. Grappig.

En om er weer wat onbekends tussen te gooien: uit de periode 1990-1991:

En 1986:

Song Of The Heart is niet heel bijzonder, maar leuk tussendoortje. The Exodus has Beguin hoort hier m.i. niet omdat het echt een NPG nummer is waar Prince (Tora Tora) op meedoet.
Bambi, tsja....staat ook weer veeeeel te laag. Fantastisch nummer. Op For You had Prince een heel klein tipje van zijn rocksluier opgelicht met I'm Yours. Op Bambi laat hij horen wat een ontzettend gitaarbeest hij kan zijn. Typische Prince teksten erbij om er een klassieker van te maken.

160. June

Pasta simmers on the stove in June
Makes no sense yet, but it will soon
Conversation starters come way too hard
Nobody wants to be the martyr,
playin' the wrong cards
Why did you come to this planet?
Why did you come to this life?
How can you be everybody's dream,
and still be somebody's wife?
Tell me, what did you have for lunch today?
That's right, how would I know?
How would I know?

Het prachtige slot van HitNRun: phase one. Een wisselvallig album waar gewoon meer van dit soort beauty's op hadden moeten staan. Prince kon het echt nog wel, dat blijkt.

"Sometimes I feel like I was born much too late; should have been born on the Woodstock stage." Ook Prince had de hippie-tijd blijkbaar graag intensief mee willen maken.

159. Chelsea Rodgers

Chelsea Rodgers was a model
Thought she really rocked the road, yes she did
Kept her tears up in a bottle
Poured them out to save her soul

Planet Earth is ook niet bepaald een meesterwerk. Het is een beetje zoeken naar echt goede nummers. Chelsea Rodgers is er zo eentje alhoewel daar de meningen over verdeeld zijn.

Er werd volop gespeculeerd wie die Chelsea nu is en tot op de dag van vandaag weet niemand dat zeker geloof ik. We weten wel dat Prince dol op vrouwen was dus zo spectaculair zal het allemaal wel niet zijn.
Dit nummer vind ik in elk geval een heerlijke stamper waar de voetjes bij van de vloer kunnen.

Chelsea Rogers is voor mij toch wel samen met Lion of Judah en Guitar het hoogtepunt van het wat tegenvallende Planet Earth.

En dan Bambi...toen ik dat voor het eerst hoorde, moest het volume gewoon richting max.

En oei ik merk dat ik behoorlijk achterloop en al diverse onbekende tracks de revue hebben gepasseerd. Dat wordt een flinke inhaalslag vanavond. Maar dat mag in dit geval geen probleem zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 18:44 uur

geplaatst: vandaag om 18:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.