MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
158. Lemon Crush

Every time U kiss me - lemon crush
Nay, I can't resist thee - lemon crush
Every time U do me - such a rush
Ooh it goes right through me - lemon crush

https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1667.300.jpg

Helaas geen geluidsfragment van dit Batman nummer. Een uitstekend feestnummer dat een beetje in de lijn van Partyman ligt.

Chelsea Rodgers heb ik nooit helemaal begrepen. Dance is een stijl waarbinnen Prince nogal wisselvallig is in zijn kwaliteit en deze slaat voor mij de plank mis.
Nummer van Batman, ondanks het succes van dat album in de slipstream van de film is dat een onderschat album. Toch zijn er parels als The Future, Electric Chair, Partyman, Scandalous en Batdance op te vinden.
Dit topic wodt steeds leuker aERodynamIC

Prachtig nummer June. Leuk dat je deze in je lijst zet!
Ik ontdekte het wat laat omdat deel 1 van HitnRun mij veel minder bevalt dan deel 2 en ik het album daarom lang links liet liggen, maar dit nummer (en in mindere mate 1000 X'S & 0's) is dus een uitzondering.

Batman vind ik helemaal niet zo'n slechte plaat. Funky Boogie noemt een goede nummers op (Scandalous en Electric chair vind ik echt top), Trust is ook zeker leuk en lekker energiek maar Vicki Waiting is mijn favoriet.
Chelsea Rodgers klinkt als een remix en hoewel ik dat normaal geen pluspunt vind werkt het hier heel goed (die laatste minuut). De tweede helft van het nummer swingt de pan uit met de ene na de andere toeter. Samen met Resolution het lichtpuntje op het inderdaad niet al te sterke Planet Earth.

157. All the Critics Love U in New York

U can dance if U want 2 - All the critics love U in New York
U don't have 2 keep the beat, they'll still think it's neat - in New York
U can wear what U want 2, it doesn't matter - in New York
U could cut off all your hair, I don't think they'd care - in New York

Prince - All the Critics Love U in New York - Video Dailymotion

studioversie: Prince - All the Critics Love U in New York - Video Dailymotion

Een heerlijk nummer van 1999 en deze live versie is echt geweldig: zie hoe hij speelt met het publiek. Een ongelooflijke rasentertainer. Ik bewonder deze man om zijn alles kunnen: muzikant, componist, danser, entertainer. Er zijn er maar weinig die dat alles kunnen op zo'n hoog niveau, of het nu je smaak is of niet.

All the Critics Love U in New York staat ook op de geweldige cd 21 Nights (Indigo Nights / Live sessions) onder de naam All the Critics Love U in London. Ik raad iedereen aan die het niet kent om die cd op te zoeken, zie het boek dat erbij hoort als een leuk cd-boekje

En dan maar weer eens onuitgebracht werk: The Dance Electric. Een nummer dat uitgebracht is door zijn goede vriend André Cymone.
De Prince versie schijnt in 1984 opgenomen te zijn. Een echt Revolution nummer en ijzersterk.

Vrij recent (2012) nog live opgevoerd bij Jimmy Kimmel, en hoe:

Chelsea Rodgers & Lemon Crush zijn imo de toppers van de afgelopen updates. De eerste van een matig album en de tweede van een fantastisch album afkomstig.

All The Critics, vaak live gespeeld met uiteraard een wijzigende locatie. Daardoor is het voor mij wel iets minder geworden, maar het blijft een feestje.
The Dance Electric is echt een heel sterk nummer. Check ook het album A.C. van Andre Cymone, dat is lekker jaren '80 MPLS funk.

156. Crucial

Baby, you've got to be from a different world
Cause just one look from you could make an army surrender
Baby, you've got to rescue me girl, girl

Een ouwetje uit 1986 die onder de fans al vrij lang bekend was voordat het op Crystal Ball terecht kwam.
Oorspronkelijk bedoeld voor de musical The Dawn die er nooit gekomen is. In het boekje van Crystal Ball staat dat het gepland was voor Sign o' the Times en vervangen werd door Adore.
Op saxofoon horen we Eric Leeds.

Grappig om de foto te zien bij de clip: die bootleg heb ik ook nog liggen

155. Vicki Waiting

The phone rings, it's Vicki callin'
She wants me 2 come 2 the crib
She says conversation's better than being lonely
So I try my best to ad lib
I told the joke about the woman
Who asked her lover "Why is your organ so small?"
He replied "I didn't know I was playin' in a cathedral."
Vicki didn't laugh at all.

Wederom een Batman nummer waar de kenmerkende Prince humor in aanwezig is (want de man had humor): "Why is your organ so small?". "I didn't know I was playin' in a cathedral."
Een lekker loom nummer wat goed in elkaar steekt. Batman mag dan misschien niet een meesterwerk zijn zoals de voorgangers ervan, een fijn album is het toch zeker wel.

De live versie in de bijgevoegde video klinkt trouwens te gek! Ik had het nog niet eerder gehoord.

154. Power Fantastic

Late at night, when the world is sleeping
you are frightened, 'cause the Power's creeping
In your room is something you're afraid of
Life or doom is what this feelings made of

Ook een nummer dat bij fans al langer bekend is (sinds 1986) en dat uiteindelijk z'n weg vond naar The Hits/The B-sides. In die jaren dachten veel mensen dat Miles Davis op trompet te horen was. Dat klopte niet: het bleek bandlid Atlanta Bliss. Een compliment voor zijn spul kunnen we wel zeggen.

Het is dan ook een mooi, broeierig nummer. De studioversie heb ik niet kunnen vinden dus ik heb dat de niet-kenners toch een beetje een indruk kunnen krijgen d.m.v. deze rehearsal.

Genieten hoor. Zowel het bekende (Vicki Waiting en All the critics) als het voor mij onbekende werk (Dance Electric).
Goed dat het Adore is geworden op SOTT. Crucial leunt erg op het 2e (intrumentale) deel vind ik.

Minneapolis schreef:
Goed dat het Adore is geworden op SOTT. Crucial leunt erg op het 2e (intrumentale) deel vind ik.

Dit is de oerversie. De Crystal Ball versie (dus officieel uitgebracht is korter). Helaas geen opname van kunnen vinden.

aERodynamIC schreef:
159. Chelsea Rodgers

[i]Chelsea Rodgers was a model
Thought she really rocked the road, yes she did
Kept her tears up in a bottle
Poured them out

Er werd volop gespeculeerd wie die Chelsea nu is en tot op de dag van vandaag weet niemand dat zeker geloof ik. We weten wel dat Prince dol op vrouwen was dus zo spectaculair zal het allemaal wel niet zijn.
Dit nummer vind ik in elk geval een heerlijke stamper waar de voetjes bij van de vloer kunnen.

Het is toch wel algemeen bekend dat dit gaat om de dochter van Niles. In die periode ook erg vaak in de buurt van Prince gespot.

Ik vind dit overigens ook een slap nummer. Veel te veel Shelby op de voorgrond in dit nummer. Live trok ik haar aanwezigheid ook niet, en ook niet op geluidsdrager.

Vicki waiting is altijd een van mijn favoriete songs van Batman geweest. Er is een langere versie van die bedoeld was als 12 inch voor de single release die nooit uitkwam. Zit wat extra bas en een fijn gitaar loopje in.

Crucial is een geniaal nummer, bestaan ook meerdere versies van, gelukkig verscheen de beste op crystal ball (met gitaar)

Power fantastic is ook zo'n tot nummer. Die hele periode (1986) zijn er fantastische songs opgenomen die het daglicht nog niet gezien hebben. Gelukkig deze wel. Net nog snoei hard gedraaid.

Minor g, is the chord of pleasure... probeer maar eens

153. Loose!

(Loose!) Everybody wants 2 know what's wrong with U
(Loose!) They see U actin' like a crazy fool
(Loose!) When the music hits U don't know what 2 do
Push your way up 2 the front and shake your motherfuckin' 'do
Loose!

Ik weet nog goed dat ik ergens begin/half jaren '90 in bezit kwam van nummers die nooit eerder waren uitgebracht en wel eens op een nieuw album zouden kunnen verschijnen. Heel veel van die nummers werden in 1995 in Den Bosch gespeeld. Een vreemd concert, met name voor al die mensen die deze nummers logisch niet kenden.

Loose! was er eentje van. Ongetwijfeld een love-hate nummer, maar ik vond dit altijd een heerlijke stoot energie geven en dat vind ik nog steeds. Het kwam niet op The Gold Experience terecht maar op Come.

Ongetwijfeld zullen hier de meningen ook flink verdeeld zijn

Loose....lekkerrrr die gitaar...

En dan is het weer tijd voor wat onbekend werk, te beginnen met Turn Me Loose (mooie overgang lijkt me zo):

Een fijn funky nummer in James Brown stijl.

Train uit 1986 ken ik ook uit de periode van cassettebandjes uitwisselen in de jaren '80 en is altijd wel een favoriet nummer geweest. Lang niet gehoord. Leuk om dat nu weer te doen.

Roadhouse Garden is ook een sterk nummer vind ik. Opgenomen tijdens een First Avenue concert op 7 juni 1984. Van dat concert heb ik een perfect klinkende bootleg. Een waar genot om naar te luisteren.

En tot slot wil ik Purple Music ook graag laten horen. Stammend uit 1982. Droge funk, kaal, zoals veel werk uit die tijd.

Dat was het weer voor vandaag. Morgen door en dan zal ik het eerste deel van de lijst nog eens achter elkaar plaatsen (de nummers 200 tot 151). Ik hoop in elk geval dat iedereen zich vermaakt deze trip tot nu toe

Fraaie laatste update weer, die laatste vier songs zijn een genot om voor het eerst naar te luisteren (Purple Music draait nog), behalve Train, dat kwam nog niet echt binnen. De funky Prince is toch top. Turn Me Loose vind ik het lekkerst klinken.

Het album Come heb ik niet, maar Loose zou ook niet op The Gold Experience thuisgehoord hebben.

Poeha schreef:
Het album Come heb ik niet

Zou ik toch maar eens beluisteren of aanschaffen. Ik vind het wel degelijk een goed album.

Het was helemaal niet mijn opzet om niet uitgebrachte nummers in het topic te verwerken, maar blijkbaar is er behoefte aan en zelf vind ik het heerlijk om de nummers terug te horen die ik soms echt al heel lang niet meer gehoord heb (rustig 20 tot 25 jaar niet meer). Voor mij nu dus ook een rijke aanvulling. Dus dagelijks afsluiten hiermee lijkt me nu wel een mooi vast punt te worden zo.
Er is nog genoeg (uiteraard wel van wisselende kwaliteit).

aERodynamIC schreef:

Loose! was er eentje van. Ongetwijfeld een love-hate nummer, maar ik vond dit altijd een heerlijke stoot energie geven en dat vind ik nog steeds. Het kwam niet op The Gold Experience terecht maar op Come.

Ongetwijfeld zullen hier de meningen ook flink verdeeld zijn

Absoluut "love it" hier! Ik houd van die korte wat agressievere knal nummers van hem. Deze doet me wederom een beetje (ik noemde 'm eerder) aan Da Bang can Crystal ball denken.

Voor de niet uitgebrachte nummers moet ik eens de tijd nemen, maar Purple music loopt hier ook op de achtergrond, en dat kinkt lekker zeg (Roadhouse garden ook trouwens). Ja, een hele fijne trip tot nu toe!

Ook van roadhouse garden bestaat een studio versie. Erg fijn inderdaad

Purple music is al jaren een favoriet hier. Op zijn laatste tour speelde hij het nummer ineens..misschien zat er een release aan te komen?

Turn me loose heb ik altijd wat te makkelijk gevonden.

Crucial vond ik tot Crystal Ball het beste nummer dat niet was uitgebracht. Ik ben het met lennon eens dat de beste versie is uitgekomen.
Power Fantastic blijft een hoogtepunt van Atlanta Bliss. Klinkt heel erg als Miles Davis en is zooo mooi.
Loose is heerlijk "agressief" gezongen en geeft mij altijd weer energie.

Dan de onbekende pareltjes. Roadhous Garden, heerlijk en Purple Music was inderdaad een grote verrassing tijdens de tour.

152. Life Can Be So Nice

This morning there was joy in my heart 'cause I know that I loved u so
Scrambled eggs, are so boring, 4 u're all, all that I want 2 know
Kisses never lie when delivered with milk from your lips
Morning glories never cry. My love for u, baby, drips

Parade was het eerste album waar ik smachtend naar uitkeek als inmiddels groot fan. Around the World in a Day was er gewoon ineens leek het wel. Ik zat nog helemaal in de Purple Rain flow.
Parade kocht ik op de dag van release, zette het op tape en ik weet nog goed dat ik de auto ging wassen (ja ik wilde een zakcentje verdienen) en dat ik Parade op repeat had die dag.

Grootste pijnpunt in mijn fanbestaan is nog steeds het missen van het optreden in Ahoy 1986. Ik was op vakantie en dacht Prince nooit meer live te kunnen zien. Hoe fout zat ik daarmee, een jaar later was het al raak

Life Can Be So Nice is heerlijk barok en opzwepend. Ietwat rommelig overkomend misschien maar uniek in zijn oeuvre. En man wat zijn deze livebeelden toch weer genieten: die gezichtsuitdrukking, die bewerking van het nummer. Het deed ook pijn dit te zien en weer te beseffen dat hij niet meer leeft.

151. New Power Generation

Pardon me 4 living, but this is my world 2
I can't help that what's cool to us might be strange to u
Pardon me 4 breathing, can we borrow some of your air?
The problem with u and your kind is that u don't know love is there

http://i65.tinypic.com/2en6lfn.jpg

Het tweede nummer van Graffiti Bridge en ook tweede single van die soundtrack. De film moeten we maar snel vergeten. De soundtrack is nogal rommelig met al die bijdragen en toch vind ik he tneit zo verkeerd allemaal net als dit nummer. De cd single bevatte veel remix versies. Voor het eerst vond ik de extra's wat tegenvallen. Geen mooie lange versies maar varianten op het nummer.

De nummers 151 t/m 200:

151. New Power Generation
152. Life Can Be So Nice
153. Loose! (plus Turn me Loose)
154. Power Fantastic
155. Vicki Waiting
156. Crucial
157. All the Critics Love U in New York
158. Lemon Crush
159. Chelsea Rodgers
160. June

161. Trust
162. Bambi
163. The Exodus Has Begun
164. The Song of the Heart
165. Rave Un2 the Joy Fantastic
166. Sister
167. Jack U Off
168. Eye Love U, But Eye Don't Trust U Anymore
169. Freaks on This Side
170. Partyup

171. Sexuality
172. Do Me, Baby
173. What’s My Name
174. Papa
175. Art Official Cage
176. Stare
177. Rocknroll Loveaffair
178. Temptation
179. Another Lonely Christmas
180. Cinnamon Girl

181. Xtraloveable
182. The Continental
183. The Holy River
184. God
185. Colonized Mind
186. Feel Better, Feel Good, Feel Wonderful
187. Just As Long As We’re Together
188. 319
189. Feel U Up
190. Rock 'N' Roll Is Alive! (And It Lives In Minneapolis)

191. A Case of U
192. Space
193. Billy Jack Bitch
194. Screwdriver
195. Last December
196. Lady Cab Driver
197. Muse 2 the Pharaoh
198. Annie Christian
199. Big City
200. Jam of the Year

aERodynamIC schreef:
Ik hoop in elk geval dat iedereen zich vermaakt deze trip tot nu toe

Jazeker. Wederom erg goede onuitgebrachte nummers. Door dit topic wordt ik dagelijks er weer aan herinnerd hoe geniaal deze man was.

Crucial; leuk nummer; een van de velen op Crystal Ball wat mij betreft.
Vicky Waiting: Fantastisch nummer en een van mijn 3 favorieten op Batman.
Power Fantastic: Prachtig nummer. De 3-dubbelaar Hits/B-sides heb ik eigenlijk alleen maar wegens B-sides zoals deze gekocht.
Loose!: Met dit house-achtig nummer heb ik zeer weinig. 1 van mijn 2 (Solo) skipmomenten van het album Come.
Life Can Be So Nice: Parade is een van die albums uit de jaren tachtig die wat mij betreft bestempeld mag worden als klassieker.
New Power Generation: Geen geweldig album, maar dit nummer mag er zeker wel wezen.

150. Electric Chair

That's who I danced with
All the time I was watchin' U
The music rocked us
Our eyes locked-thus
Makin' us see a trippy picture shoo

Wederom een geweldige video van een live versie die ik nooit eerder had gezien. Electric Chair heb ik altijd een lekker sexy nummer gevonden van Batman.
De Nude Tour had wat Batman nummers in de setlist. Helaas zat dit nummer daar niet bij.
Op 2 juni 1990 ging de wereldtour in première in De Kuip. Mijn derde concert van Prince maar het werd toch wel een teleurstelling met dank aan het enorm slechte weer. Op een gegeven moment werd het zelfs wat gevaarlijk door het onweer en Prince werd steeds chagrijniger door apparatuur die niet meer mee wilde werken en de dansers hadden het zwaar. Zelf was ik tot op mijn onderbroek helemaal doorweekt. We kregen een ingekorte show en ik ging dan ook met een wat onbevredigend gevoel naar huis (en dat na de concerten in 1987 en 1988).
Gelukkig kwam er een indoor optreden in Heerenveen en dat maakt het Nude optreden weer helemaal goed voor mij. Helaas ook daar geen Electric Chair.

149. New Position

Honey, we've been together,
Honey, 4 2 long
Honey, we've got 2 make it better,
Honey, before we go wrong
Got 2 try a new position, yeah!
Something that'll make it all right
New position, yeah, let's go fishing in the river, the river of life

Net als Life Can Be So Nice een zeer opmerkelijk en opvallend nummer in het repertoire van Prince, maar voor mij absoluut behorend tot zijn betere werk. Parade is sowieso een meesterwerk en blijft na al die jaren opmerkelijk tijdloos en fris.

En dan weer wat nooit uitgebracht als afsluiter van vandaag.

Het album The Dream Factory heeft het levenslicht nooit gezien zo rond 1986. Een aantal nummers kwamen terecht op Sign O' the Times, maar een aantal bleven in de kluis. Nou ja, de fans kwamen er wel aan zoals ook dit nummer Teacher Teacher.

En de titeltrack van dat album:

Plus van hetzelfde album:

En ook Witness 4 the Prosecution was bedoeld voor Dream factory:

Prince nam Witness 4 the Prosecution opnieuw op, maar ook deze versie werd nooit uitgebracht:

Gast
geplaatst: vandaag om 20:26 uur

geplaatst: vandaag om 20:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.